Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTrimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot nu

Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot nu

63 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

MeejheM zei:
Dat van dat verwerkte vlees heb ik gehoord, en ik eet het nog altijd, rauw vlees brengt ook risico's met zich mee. Ik zal niet doorredeneren, maar bedankt. Mensen hebben sterk de neiging domme dingen te doen als ze op de een of andere manier meer merken van de beloning, als de lange termijns risico's
Klik om te vergroten...
Maar is het dan dom te noemen, of vind je het desbetreffende de moeite gewoon waard? Zo kun je ook zeggen dat vrije tijd nemen 'dom' is, want je had ook wat nutrigs kunnen doen. Uiteraard gaat die redenatie niet op.

MeejheM zei:
Ik denk dat Risico's wel echt het sleutelwoord is hier. Alle RC's hebben gemeen dat de risico's op mensen onbekend zijn. Als er duidelijk bewijs was voor grote gevaren zouden ze niet meer grijs verkocht mogen worden. Als er echter duidelijke aanwijzingen zouden zijn voor medisch potentieel zouden ze wel gepatenteerd worden.
Klik om te vergroten...
Ook dat gaat eigenlijk niet helemaal niet op. We weten ook de langetermijneffecten van MDMA-misbruik niet, we hebben enkel aanwijzingen (net zoals bij 4-FA en veel andere RC's). Zoveel middelen zijn voor niets illegaal gemaakt, zonder duidelijke aanwijzing dat ze gevaarlijk zijn, en andere hebben wel een duidelijke aanwijzing en zijn niet illegaal. Ik snap niet zo goed waarom sommigen hier zo zwart-wit denken: RC dus niets over bekend, dus je bent je eigen proefkonijn. Maar vervolgens denken dat je met drie maanden pauze bij MDMA (bijvoorbeeld) sowieso wel goed zit. Dat weet je dus niet: dit is maar een erg wilde gok. MDMA gebruiken is met exact dezelfde redenatie dom te noemen als een RC gebruiken (je weet de risico's niet), alhoewel ik zoiets niet dom zou noemen, omdat je het doet omdat je de voordelen (leuk en zo) groter vindt dan de nadelen (risico's).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

ooscaar zei:
MeejheM zei:
Dat van dat verwerkte vlees heb ik gehoord, en ik eet het nog altijd, rauw vlees brengt ook risico's met zich mee. Ik zal niet doorredeneren, maar bedankt. Mensen hebben sterk de neiging domme dingen te doen als ze op de een of andere manier meer merken van de beloning, als de lange termijns risico's
Klik om te vergroten...
Maar is het dan dom te noemen, of vind je het desbetreffende de moeite gewoon waard? Zo kun je ook zeggen dat vrije tijd nemen 'dom' is, want je had ook wat nutrigs kunnen doen. Uiteraard gaat die redenatie niet op.
Klik om te vergroten...
Wanneer is iets dat zowel voor- als nadelen heeft precies dom? Je kunt in ieder geval zeggen dat DOM gebruik van rc is.
Spoiler
Oké, die was wel heel slecht, mijn vraag was echter serieus

MeejheM zei:
Ik denk dat Risico's wel echt het sleutelwoord is hier. Alle RC's hebben gemeen dat de risico's op mensen onbekend zijn. Als er duidelijk bewijs was voor grote gevaren zouden ze niet meer grijs verkocht mogen worden. Als er echter duidelijke aanwijzingen zouden zijn voor medisch potentieel zouden ze wel gepatenteerd worden.
Klik om te vergroten...
Ook dat gaat eigenlijk niet helemaal niet op. We weten ook de langetermijneffecten van MDMA-misbruik niet, we hebben enkel aanwijzingen (net zoals bij 4-FA en veel andere RC's). Zoveel middelen zijn voor niets illegaal gemaakt, zonder duidelijke aanwijzing dat ze gevaarlijk zijn, en andere hebben wel een duidelijke aanwijzing en zijn niet illegaal. Ik snap niet zo goed waarom sommigen hier zo zwart-wit denken: RC dus niets over bekend, dus je bent je eigen proefkonijn. Maar vervolgens denken dat je met drie maanden pauze bij MDMA (bijvoorbeeld) sowieso wel goed zit. Dat weet je dus niet: dit is maar een erg wilde gok. MDMA gebruiken is met exact dezelfde redenatie dom te noemen als een RC gebruiken (je weet de risico's niet), alhoewel ik zoiets niet dom zou noemen, omdat je het doet omdat je de voordelen (leuk en zo) groter vindt dan de nadelen (risico's).
Klik om te vergroten...
Ik moet je helaas teleurstellen, maar de meeste drugs die verboden zijn, zijn dat doordat (thanks, America) de overheid een hekel had aan (het gedrag van) de groepering die zich er veel mee inliet. De banenjattende-en-vrouwen-verslaafd-makende chineze gemeenschap met hun Opium, Afrikaans Afrikanen na cocaine opeens op witte vrouwen vielen, laagloon mexicanen met hun wiet en de opstandige hippies met hun LSD.
Verboden zijn meer een gevolg van de history van een land, dan van de daadwerkelijke schade-indicatie, helaas, kijk maar naar de legaliteit van truffels/alcohol en de illegaliteit van Paddo's/Khat. Gelukkig beginnen we tegenwoordig zelf na te denken, en hebben wel al 45 jaar coffeeshops in Nederland. :)

Verder weten we best veel van MDMA. Er zijn bijvoorbeeld proeven genoeg gedaan, waarbij aan het eind de hersenen van het testdier bekeken werden, dit kan een blik geven over de schade die je jezelf aandoet. Ook is er best een hoop farmacologisch onderzoek naar gedaan, en weten we ook precies in wat voor stoffen het b.v. afbreekt.
Daarnaast hebben we verslagen van Shulgin en zijn consorten, dat geeft ons een (weliswaar kleine) blik voor de effecten over 40 jaar. Een iets grotere veldstudie (de jeugd in de jaren 80) laat ons dan weer zien wat fatsoenlijk gebruik en wat misbruik oplevert na 30 jaar.
Al-met-al vind ik dit wel behoorlijk belangrijke informatie wbt het inschatten van de risico's. :)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

ooscaar zei:
MeejheM zei:
Dat van dat verwerkte vlees heb ik gehoord, en ik eet het nog altijd, rauw vlees brengt ook risico's met zich mee. Ik zal niet doorredeneren, maar bedankt. Mensen hebben sterk de neiging domme dingen te doen als ze op de een of andere manier meer merken van de beloning, als de lange termijns risico's
Klik om te vergroten...
Maar is het dan dom te noemen, of vind je het desbetreffende de moeite gewoon waard? Zo kun je ook zeggen dat vrije tijd nemen 'dom' is, want je had ook wat nutrigs kunnen doen. Uiteraard gaat die redenatie niet op.
Klik om te vergroten...

Ik doelde meer op roken bijvoorbeeld, op korte termijn is het ongezond, je ruikt, en proeft minder en het kost je ook nog een hoop geld, op de lange termijn ga je er dood aan. Dat het dom is komt eigenlijk van jou redenering.

MeejheM zei:
Ik denk dat Risico's wel echt het sleutelwoord is hier. Alle RC's hebben gemeen dat de risico's op mensen onbekend zijn. Als er duidelijk bewijs was voor grote gevaren zouden ze niet meer grijs verkocht mogen worden. Als er echter duidelijke aanwijzingen zouden zijn voor medisch potentieel zouden ze wel gepatenteerd worden.
Klik om te vergroten...
ooscaar zei:
Ook dat gaat eigenlijk niet helemaal niet op. We weten ook de langetermijneffecten van MDMA-misbruik niet, we hebben enkel aanwijzingen (net zoals bij 4-FA en veel andere RC's). Zoveel middelen zijn voor niets illegaal gemaakt, zonder duidelijke aanwijzing dat ze gevaarlijk zijn, en andere hebben wel een duidelijke aanwijzing en zijn niet illegaal. Ik snap niet zo goed waarom sommigen hier zo zwart-wit denken: RC dus niets over bekend, dus je bent je eigen proefkonijn. Maar vervolgens denken dat je met drie maanden pauze bij MDMA (bijvoorbeeld) sowieso wel goed zit. Dat weet je dus niet: dit is maar een erg wilde gok. MDMA gebruiken is met exact dezelfde redenatie dom te noemen als een RC gebruiken (je weet de risico's niet), alhoewel ik zoiets niet dom zou noemen, omdat je het doet omdat je de voordelen (leuk en zo) groter vindt dan de nadelen (risico's).
Klik om te vergroten...

Met MDMA zijn over de hele wereld al tientallen jaren klinische proeven, onder andere om uit te vinden of het therapeutische waarde heeft. door de resultaten daaruit, gecombineerd met de maatschappelijke schade is dat opgenomen in de opiumwet.

RC's moeten over het algemeen nog aan beide punten voldoen(maatschappelijke schade, en onderzoek wat aantoont dat het gevaarlijk is. Ook kun je eigenlijk de voordelen niet afwegen tegenover de risico's, omdat je die risico's helemaal niet kent.

En dat weten we dus juist niet, of 4-FA (normale doseringen, fatsoenlijke pauzes, niet gecombineerd met andere stimulanten) echt veel grotere risico's met zich meebrengt dan amfetamine. [...] Ik zou het te dom voor woorden vinden als je niet kunt bedenken dat er op deze schaal van gebruik geen sterfgevallen zijn bij 4-FA[...] Nu hoor ik van een aantal sterfgevallen, en ben ik niet verrast: daarom vind ik risico (nog steeds) acceptabel.
Klik om te vergroten...

Ik heb ook geen zin in ondraaglijke hoofdpijnen en hersenbloedingen. Lijkt me niet chill. Toch gebruik ik speed en gebruik ik 4-FA, en lijkt het risico op deze gevallen me nihil.
Klik om te vergroten...

Dat is bij 4-FA niet zo, omdat dommere mensen denken: legaal dus veilig.
Klik om te vergroten...
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

De klinische proeven van MDMA zijn enkel uitgevoerd op ratten. Kun je dan conclusies trekken over hoe een mens zich over tientallen voelt? Grote studies omtrent MDMA-gebriik missen ontzettend aan validiteit omdat we de conditie van de proefpersonen voor gebruik niet kenden; MDMA-misbruik is niet aselect toegepast maar misschien gooien bepaalde (ongelukkigere?) mensen zich sneller volledig vol ermee; we kennen de doses MDMA niet; we weten niet of het altijd MDMA was wat ze hebben genomen; zo goed als alle proefpersonen hebben ook andere middelen geprobeerd, veel daarvan zelfs 10 of meer; de proefpersonen hebben niet hun gebruik exact bijgehouden, het zijn allemaal maar schattingen, misschien maken de dommere wel al foutere schattingen; et cetera. Kortom: zoveel weten we niet, zo betrouwbaar zijn de desbetreffende regressies niet, en we kunnen allemaal nog wel even doorzeuren over zaken die de validiteit in gevaar brengen.

Nou wil ik niet de mierenneuker uithangen, ik wil enkel zeggen dat we nou ook niet moeten denken dat we zoveel weten over een middel als bijvoorbeeld MDMA. Dan kunnen we nog het argument aandragen dat MDMA al tientallen jaren wordt gebruikt, en dat we niets geks hebben gezien. Dat is overigens ook niet waar: MDMA blijkt zelfs uitzonderlijk neurotoxisch te zijn en het is eigenlijk toch vrij achterlijk dat het zoveel gebruikt wordt. Maar goed: met vindt het risico het waard. Niets tegenin te brengen. Met dezelfde logica als aan het begin van deze alinea kan ik zeggen: 4-FA wordt al jaren gebruikt zonder dat we iets geks hebben gezien, waarbij ik ervan uit ga dat ik het handjevol incidenten bij grootschalig buitensporig gebruik van een amfetamine, ook nog eens gecombineerd met de al genoemde MDMA, niet verassend en dus niet gek vind. Voor praktische en persoonlijke doeleinden vind ik het risico dat 4-FA bij verantwoordelijk gebruik ernstige langetermijn- maar geen ernstige kortetermijnrisico's (op een handjevol op miljoenen pillen in Nederland alleen al) geeft nihil.

Nogmaals: we weten dus niet genoeg over MDMA om conclusies te trekken, ook niet over 4-FA. Je weet niet zeker wat er gaat gebeuren, en dat noem je een risico. Na een redelijke weloverwogen risico-inschatting zie ik MDMA dan nog steeds als veel risicovoller dan 4-FA, ook na de waarschuwing van het Trimbos. Om die reden beleef ik mijn eens-in-de-drie-maanden-serotonerge avontuur dan ook op 4-FA, en dat zal nog wel even zo blijven tenzij ernstigere en meer onderbouwde waarschuwingen nog zullen volgen.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

@Fool: mij hoef je niet teleur te stellen hoor, volgens mij zeg ik in feite hetzelfde als jij in mijn post.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Alleen op ratten?

Daar is echt al decennia lang onderzoek naar gedaan op allerlei mensen en dieren. Als je al die groepen als ratten wilt wegzetten moet jij weten, maar erg moeilijk te vinden is het allemaal niet.

MDMA is echt een van de beter onderzochte. dat het geen proeven zijn over tientallen jaren bij duizenden proefpersonen komt omdat dat ethisch niet verantwoord is, daar de resultaten tot nu toe allemaal de richting op neigen dat dat gevaarlijk is, en onherstelbare schade veroorzaakt. Daarnaast zijn er weinig overheden die het fabriceren en uitdelen lang of op grote schaal toestaan.

Als je zoveel informatie wilt wegzetten als alleen testen op ratten enkel om het punt te maken dat MDMA misschien net zo schadelijk is of schadelijker dan 4FA zou je beter zelf eens wat onderzoek aanleveren. MDMA is inderdaad schadelijk, dat is al lang aangetoond. Als je alleen maar een discussie wilt voeren zijn je argumenten vrij mager.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Kun je wel zeggen, maar je weerlegt niet mijn punt dat de effecten van MDMA-misbruik ook nooit met een sterk onderzoek zijn onderzocht. Ik heb niet al deze onderzoeken doorgenomen, dat geef ik toe, maar ik geloof niet dat MDMA-misbruik klinisch onderzocht is. Anders heb jij gelijk. En nogmaals: ik wil niet de mierenneuker uithangen, ook al komt dat wel zeker zo over lijkt me zo, maar er heerst zo een idee dat de risico's van MDMA wel volledig in kaart zijn gebracht, maar dat is natuurlijk ook niet zo. En zelfs al zou het zo zijn, het moet vrij slecht met 4-FA gesteld zijn wil het net zo kut voor je zijn als MDMA. Het is heus niet zo dat je met 4-FA nou ineens bepaalde risico's aangaat die je met MDMA niet aangaat. Ik ben zelfs van mening(ja, mening, geen feit dus) dat de risico's van MDMA nog groter zijn.

Ik denk overigens hetzelfde over argumenten van Smartie en Zero zoals hierboven genoemd, maar dat is hoe een discussie gaat he haha
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Meestal wanneer een middel op proefdieren getest is, en behoorlijk schadelijk blijkt te gaan ze niet bij mensen proberen hoe ver je kan gaan voordat er serieuze schade ontstaat, dat is niet ethisch verantwoord. Misschien dat Dr. Mengele het weet.

Bij de verslavingszorg is wel bekend wat MDMA in te hoge doseringen met je doet, maar ook wat het op lange termijn aanricht, maar dat is per patient bekeken. Ik weet niet of iemand die data ooit verzameld heeft.

Wanneer je bijvoorbeeld naar het DIMS jaarbericht over 2012 kijk wordt 4FA niet eens specifiek benoemd. Dat terwijl in het jaarbericht over 2015 stond dat ze steeds vaker 4FA aangeboden krijgen om te testen.

Omdat er geen patent is op MDMA is de behoefte om onderzoek te doen naar de mogelijke voordelen bij therapeutisch gebruik bij de farmaceuten 0, niks.

Mensen met PTSD of Autisme hebben het idee dat MDMA hun kan helpen, maar voordat het als medicijn gemaakt en voorgeschreven mag worden moet er eerst duur onderzoek gedaan worden, dat gaat in 3 stappen. Mensen met die klachten en andere betrokkenen hebben al 2 stappen gepasseerd, de derde duurt 5 jaar, gaat over gebruik op mensen, en moet aantonen dat verantwoord gebruik voordeel oplevert voor de patiënten en niet meer schade aanricht dan vergelijkbare behandelingen.

Dat kun je hier uitgebreid lezen, mocht je interesse hebben:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3122379/

Maar dit topic gaat niet over de vergelijking van MDMA en 4FA, maar over het potentiele gevaar van 4FA. Jaren geleden voordat XTC echt bekend was zal er ook ooit een waarschuwing zijn uitgegaan dat XTC/MDMA potentieel levensgevaarlijk is, sterker nog, de laatste keer was nog geen jaar geleden, over de ADE pilletjes in oktober 2015.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Ja klopt, maar toen werd het onverstandig genoemd de waarschuwing in de wind te slaan, en reageerde ik dat dat niet per se onverstandiger is dan overig drugsgebruik. Hoe dan ook: ik ga er toch mee door, prima redenering van jouw kant verder, maar op eerdere posts kan ik me niet weerhouden om een lap tekst te gaan typen. :)
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Fool zei:
Heeft PMMA voordelen ten opzichte van andere middelen? :P
Klik om te vergroten...

Nee dat denk ik niet, maar heeft 4-FA dat wel? Combinatie van Speed en XTC geeft vergelijkbare effecten en daarvan zijn de langetermijnrisico's bekend en lijken de kortetermijnrisico's minder ernstig.

ooscaar zei:
Ik zou het te dom voor woorden vinden als je niet kunt bedenken dat er op deze schaal van gebruik geen sterfgevallen zijn bij 4-FA, zeker als je ziet hoe vaak het met MDMA wordt gecombineerd. Ik ben niet te dom voor woorden, naar eigen mening althans. Nu hoor ik van een aantal sterfgevallen, en ben ik niet verrast: daarom vind ik risico (nog steeds) acceptabel.
Klik om te vergroten...

Zo veel sterfgevallen zijn er bij MDMA niet. Daarnaast is het bij MDMA bijna altijd onverantwoord gebruik, omgevingsfactoren of vervuiling. Zo zijn er een heel aantal mensen overleden aan watervergiftiging of oververhitting en een poosje geleden inmiddels aan de vervuiling met PMMA. Ook op al die dingen is ingegrepen. Bij de PMMA ging er een waarschuwing uit. Bij de watervergiftiging is extra ingezet op voorlichting en bij de oververhitting (vooral rond ADE) is besloten om de clubs én de gebruiker hierover te gaan voorlichten.

Bij 4-FA lijkt het vooralsnog niet een omgevingsfactor en geen vervuiling. Dan kan het dus inderdaad onverantwoord gebruik zijn, maar het feit dat de bijwerkingen zo onvoorspelbaar zijn maakt het risico toch wel iets groter.

ooscaar zei:
Voor speed waarschuwen ze niet, omdat iedereen al goed genoeg snapt wat de risico's van speed zijn. Dat is bij 4-FA niet zo, omdat dommere mensen denken: legaal dus veilig.
Klik om te vergroten...

De meeste mensen zullen dat onderscheid niet maken denk ik.. als ze zich met 4-FA veilig wanen doen ze dat met speed en XTC ook. Meeste mensen kopen 4-FA volgens mij in hetzelfde circuit als speed en XTC, gewoon via een dealer dus.

ooscaar zei:
Dan trek je de vergelijking met PMMA. Om je drogredenering nog meer kracht bij te zetten, had je misschien ook kunnen zeggen: er wordt gewaarschuwd voor rattengif, gebruik je dat ook
Klik om te vergroten...

Tsja PMMA was misschien niet zo'n goed voorbeeld omdat het wat minder positieve effecten heeft dan 4-FA (al heeft het dat ook gewoon) maar van PMMA is ook bekend dat het risico hoger is, maar niet uitgebreid onderzocht. Misschien kun je PMMA ook wel relatief veilig gebruiken als je weet hoe...

ooscaar zei:
er wordt gewaarschuwd dat het eten van verwerkt vlees kankerverwekkend is, eet jij dat ook nog? Met de impliciete opmerking die hier ontbreekt dat je dan dom zou zijn. Deze impliciete opmerking onbreekt hier omdat elke redenatie van deze vorm nergens op slaat, maar hier is het nog wat duidelijker dat het nergens op slaat.
Klik om te vergroten...

dit is net zo'n slechte vergelijking.. bijna de helft van de bevolking krijgt tegenwoordig kanker en er wordt over heel veel dingen gezegd dat ze kankerverwekkend zijn. Je moet dus veel meer ontwijken om het risico op kanker ook maar iets kleiner te maken en zelfs dan krijg je het misschien alsnog. De kans om dood te gaan aan drugs is vele malen kleiner dan de kans dat je kanker krijgt, echter de kans op bijwerkingen en de dood kun je wel vele malen verkleinen door verantwoorde keuzes te maken. Als we het over drogredenering hebben...

MeejheM zei:
Als er duidelijk bewijs was voor grote gevaren zouden ze niet meer grijs verkocht mogen worden
Klik om te vergroten...

Dat is niet helemaal waar want ze gaan niet alles verbieden wat gevaarlijk is. We weten dat RC's grote risico's met zich meebrengen als het op grote schaal gebruikt gaat worden, omdat niet te voorspellen valt wat er gaat gebeuren. Het wordt echter op kleine schaal gebruikt en de meeste gebruikers ervan zijn verantwoordelijk genoeg om de risico's te beperken. Als alle RC's ineens op grote schaal gebruikt gaan worden, zoals in de UK gebeurde, dan zal het zeker verboden worden. Het is dus niet legaal omdat de risico's meevallen.

ooscaar zei:
Ik snap niet zo goed waarom sommigen hier zo zwart-wit denken: RC dus niets over bekend, dus je bent je eigen proefkonijn. Maar vervolgens denken dat je met drie maanden pauze bij MDMA (bijvoorbeeld) sowieso wel goed zit. Dat weet je dus niet: dit is maar een erg wilde gok. MDMA gebruiken is met exact dezelfde redenatie dom te noemen als een RC gebruiken (je weet de risico's niet), alhoewel ik zoiets niet dom zou noemen, omdat je het doet omdat je de voordelen (leuk en zo) groter vindt dan de nadelen (risico's).
Klik om te vergroten...

Iedereen maakt zijn afwegingen en iedereen heeft zijn drempel ergens anders liggen toch? Persoonlijk vind ik RC gebruik tot op zekere hoogte acceptabel, echter weet ik dat er risico's zijn. Als het Trimbos ergens heel specifiek voor gaat waarschuwen vind ik de risico's niet meer acceptabel. Tenminste niet als het gaat over klachten als hersenbloedingen.

MDMA gebruik is een stuk minder risicovol dan 4-FA gebruik, die twee kun je niet simpelweg als vergelijkbaar afschilderen. Niet alleen over proefdieren zijn heel veel studies bekend, ook op de mens. Er zijn inderdaad niet veel studies gedaan waarin MDMA op lange termijn en grote schaal misbruikt wordt, maar er zijn voldoende andere manieren waarop informatie wordt verzameld.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het Landelijk Spreekuur Partydrugs. Hier komen enorm veel mensen met klachten door partydrugs gebruik en hier vallen veel conclusies uit te trekken. Alle klachten worden hier ook verzameld en geanalyseerd, en hier is een flinke database aan informatie over beschikbaar. Voordat deze informatie ook over 4-FA beschikbaar is zijn we zeker wel een aantal jaar verder.

Dat je zelf besluit om het te blijven gebruiken is natuurlijk prima, maar als je de risico's vergelijkt met MDMA gebruik is je risicoinschatting behoorlijk onterecht.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Over mijn buitengewoon slechte vergelijking: als je nou even leest wat ik schrijf, had je gezien dat ik die vergelijking, die exact dezelfde lijn volgt als jouw vergelijking, bewust maak, om erop te wijzen wat voor belachelijke drogredenering het is. Dat heb je inderdaad goed ingezien, nu nog even snappen dat ik je enkel een spiegel voorhoud.

Verder nam ik de neurotoxische risico's van MDMA mee in mijn redenatie (had ik inderdaad duidelijker in moeten zijn), die inderdaad in kaart zijn gebracht. Die vind ik persoonlijk zwaarder wegen dan de nog steeds uitzonderdelijk kleine kans op een hersenbloeding bij 4-FA. Ook de neurotoxiciteit van MDMA+speed vind ik zwaarder wegen. Dat is slechts hoe ik er persoonlijk over denk. Liever dat extreem kleine risico dan zeker weten erg grote neurotoxiciteit. En ga nou (ALSJEBLIEFT!) niet zeggen dat het risico op een hersenbloeding heel groot is, want een kans van 1 op enkele miljoenen is dat niet. Jij vindt een extreem kleine kans op een hersenbloeding ontwijken belangrijker dan best erge neurotoxiciteit voorkomen, ik denk andersom. Dat kan. Zo moeilijk is het niet.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Jammer dat je alleen op dat punt ingaat en denk dat ik je niet begrijp.. had ik m'n post net zo goed niet kunnen maken. Ik stop er mee :wave:
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Okay :)
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Even een kick.

Iets later dan de waarschuwing omtrent 4-FA, heeft het Trimbos ook twee interessante artikelen over XTC gepubliceerd:

https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/bericht/?&bericht=2161

Als ik deze lees, krijg ik een nog veel naarder gevoel bij XTC dan bij 4F, en word ik gesterkt in het idee dat het Trimbos vooral duidelijk wilde maken dat 4-FA in potentie net zo gevaarlijk is als andere drugs. Ook al is het legaal en blijf je helderder. Misschien dat ze daarom ook niet met harde cijfers kwamen of 1-op-1 vergelijkingen maakten met andere drugs (zoals XTC).

De situatie die nu dus ontstaat, is dat mensen weer gaan denken dat 4-FA superlinke soep is en XTC "normaal" is. Laatst met stappen pakte ik één keer 4F bij en begon een maat mij voor gek te verklaren "want Trimbos". Terwijl-ie zelf al 3x XTC had bijgepakt. Dus...

Goed dat mensen weten dat 4F ook hard spul is... maar het is gewoon allemaal één pot nat. Het enige wat je kunt doen is met beleid gebruiken en je goed inlezen.

Waarvan akte. :)
B
Bommetje45Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Joh, het is allemaal niet bewezen en allemaal niet zo hard.

Zelfs Timor Brunt van het Trimbos beaamt dat.

"Dat 4-FA nu door de overheid verboden wordt, is gebaseerd op aannames. Keihard bewijs over de schadelijkheid ontbreekt.”

Op het LSR blog kwam ik ook wel hele interessante info tegen. Een staatssecretaris vervalst zelfs een rapport naar de 2e Kamer om maar 4FA verboden te krijgen.

Hier de bewijzen.

Eerst een stukje uit het rapport, Risicobeoordeling 4FA van het CAM van 1 december 2016



Nu de brief d.d. 7 december 2016 van liegbeest Martin, notabene toch wel een hele hoge pief die de bevindingen uit het rapport bericht aan de 2e kamer. Dan zou je toch denken dat hij niks uit het rapport verandert. De staatssecretaris moet gewoon berichten wat in het rapport staat. Lees en huiver over hoe wij allemaal hard in de kont gepakt worden door de overheid... :rockband:



Nu zie je wat die flutpoliticus doet? Er wordt dus gewoon moedwillig gelogen om drugs maar verboden te krijgen, terwijl iedereen weet en ziet dat het niet werkt. Er is namelijk helemaal niks aangetoond. 0,0. Het rapport heeft het ook over lijken, en waarschijnlijk....en Meneer Van Rijn heeft het over aangetoond en blijken...bastard.

Nu wil je nog meer bewijs dat onze regering gesponsord wordt door criminele organisaties die meer geld willen verdienen. Want ja, legale drugs is niet zo veel aan te verdienuh.... :kots:
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Ik merk dat het bij mij in elk geval slechter werkt dan de verboden tegenhangers(Speed en MDMA).

Voor een envelop en een postzegel ben ik bereid mijn restjes aan iemand anders te laten proberen, zolang handel en bezig legaal zijn.

bij voorkeur dan ervaren members hier.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Bommetje45 zei:
Nu wil je nog meer bewijs dat onze regering gesponsord wordt door criminele organisaties die meer geld willen verdienen. Want ja, legale drugs is niet zo veel aan te verdienuh.... :kots:
Klik om te vergroten...

Ja dat zal het inderdaad zijn ja.. Dat zijn ook de zelfde groepen die graancirkels maken enzo
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Wetenschappelijk onderzoek is altijd 'waarschijnlijk' en 'lijkt' en 'blijkt', je kan het nooit een harde feit noemen omdat er te veel zaken meespelen. Dat betekent niet dat het liegen is :P
B
Bommetje45Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Nou dat is dus niet altijd zo. 2 + 2 = 4 Aleen dat is tot daar aan toe. Jouw argument maakt het dus alleen maar erger dat een staatssecretaris het woord 'lijkt ' uit het rapport in het woord 'blijkt' verandert in de brief aan de 2e kamer. Aangetoond is ook niet in dezelfde richting als het woord waarschijnlijk.

Met andere woorden de 2e kamer wordt verkeerd geïnformeerd. Dat noem ik liegen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Aan de mensen die twijfelen over de betrouwbaarheid van het bericht, het Trimbos instituut is een een betrouwbaar en onafhankelijk instituut dat echt niet uit is op sensatie of er een politieke agenda op na houd. Dit bericht dient dus wel serieus genomen te worden. Uiteraard is er meer onderzoek nodig om een beter beeld te kunnen geven over hoe deze risico's ontstaan, dat is echt speculeren nu helaas.

Het is en blijft een RC, wat simpelweg betekent dat er veel meer onderzoek nodig is om ook maar iets zinnigs over de veiligheid/risico's van het middel te kunnen zeggen. Ik lees hier helaas maar al te vaak dat mensen zeggen dat het lichter als MDMA aanvoelt en dat het risico dus wel mee zal vallen. Zo simpel werkt het helaas gewoon niet en dat geeft echt valse hoop. Ik gebruik zelf ook wel eens RC's, maar als je dat doet omdat je denkt dat het veiliger is dan ben je echt verkeerd bezig. RC gebruik brengt juist extra risico's met zich mee, juist omdat het nog zo weinig gebruikt is en omdat gedegen onderzoek vrijwel nooit gedaan is.

Voor 4-FA geldt nu dat er meer informatie over de risico's naar buiten komt omdat het steeds op grotere schaal gebruikt wordt. Hiervoor zullen er uiteraard ook incidenten geweest zijn, maar zonder een grote sample size kun je simpelweg geen conclusies over die incidenten trekken. Het kunnen dan uitschieters in de data zijn met dus een laag risico of een risico voor de grotere populatie. Nu het dus steeds meer gebruikt wordt en de sample size dus enorm toeneemt kunnen ze beter stellen dat het blijkbaar geen uitschieters zijn. Helaas weten we nu nog steeds niet heel veel omdat daar beter onderzoek voor nodig is, maar je kunt nu in ieder geval wel stellen dat er dus wel degelijk risico's aan het gebruik van 4-FA kleven en je het dus niet moet onderschatten omdat het effect enigszins mild aanvoelt ten opzichte van amfetamine of MDMA.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."