Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLijst Ia Nieuw wetsvoorstel

Lijst Ia Nieuw wetsvoorstel

106 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
Mooi zo. Maar, dat we gaan inleveren, dat is een feit.
Positieve gedachten, of niet.
Dit kabinet komt maar zeer, zeer zelden met positieve gedachtengang.
Omdat zij zelf totaal, totaal geen enkel besef, gern kennis hebben van de materie die " drugs " heet .
Nothing what so ever.
N
NeocortexLid
Volgens mij is ephephidrine er sowieso een afgeleide van. De anderen zou ik even moeten nakijken. Misschien vanavond nog wel even tijd voor...
8
8️⃣6️⃣Lid
@Liefhebbert
Met die eerste bedoelen ze de 2c-b varianten en de 25 nbome en bnoh druggies. Van die tweede groep ken ik eigenlijk alleen 4f-mph.

Als ze het hier bij houden vind ik het wel best. Ik gebruik geen syntetische canabinoides en die piperdines zijn ook niet echt mijn ding, die 4f-mph ligt er al een jaar onaangeraakt bij lol. Die fenethylamines zijn wel jammer, maar 2c-b is redelijk verkrijgbaar bij een doorsnee dealer en ik heb nog een voorraad 25i-nbome en 25e-nboh voor het leven, als die stoffen tenminste een beetje stabiel zijn.
8
8️⃣6️⃣Lid
@Liefhebbert
Er zitten voor de echte psychonaut toch wel vrij interessante stoffen bij de pehethylamines. Maar ik snap het wel, daar zitten heel potente stoffen bij en de veilige marge is vrij smal bij sommigen daarvan, vooral de nbohs en de nbomes. Daar zijn al verschillende doden gevallen door mensen die niet wisten waar ze mee bezig waren.

Maar piperdines en syntethische wiet zal mijn reet wel roesten lol!

Ik denk dat Grappenhaus en co totaal niet weten welke RC's er nou populair zijn in Nederland en zo maar wat aan het aankloten zijn. Want zeg nou zelf, waarom zou je nou op zoek moeten gaan naar een vervanger voor Cannabis in Nederland?
A
AnderemaanLid
Dit geeft wel hoop zeg, 4F-MPH vind ik echt de *** upper die ik heb gebruikt, en laat ik liggen voor als alles op is. 2C's zijn jammer, maar toch al niet meer veel verkrijgbaar. Heb nog wat BOH-2C-B liggen, en ga dan wat 2C-E en 2C-D aanschaffen.
J
JmthsLid
Minister Grapperhaus: “Achter designerdrugs zit een keiharde wereld waarin mensen worden geïntimideerd en bedreigd, waarin onze woonwijken en ons milieu ernstig in gevaar worden gebracht en zware criminelen enorme financiële winsten maken die via witwaspraktijken onze legale economie dreigen te corrumperen. Deze wetswijziging helpt in de aanpak van deze ondermijnende criminaliteit."

This guy.. Ik krijg soms het gevoel dat hij op het spectrum ligt. 🙄
J
JmthsLid
benzzzy zei:
Niks mis met het spectrum.
Klik om te vergroten...
Nee natuurlijk niet, maar hij kan soms in zijn bewoordingen vrij ongenuanceerd doorslaan terwijl hij er duidelijk weinig verstand van heeft.

Een indruk die hij met betrekking tot privacy ook af geeft, ik vind het totalitair gedachtegoed waar hij voor staat soms een beetje verontrustend.
v
verwonderingLid
Lysergine zei:
Ga naar deze link, scroll naar beneden en klik op Concept regeling, open dat bestandje en scroll weer naar beneden (vanaf pagina 6) voor een uitgebreidere toelichting incl. structuurformules van de stofgroepen die verboden zullen worden.

Betekent dit dat de vendors binnenkort een uitverkoop zullen houden?
Klik om te vergroten...
Bedankt voor deze link. Verduidelijkt een hoop.

Kan iemand mij indien nodig corrigeren?

overheid zei:
Voor structuurelement A zijn de volgende ringsystemen opgenomen, waarbij structuurelement B op elke positie van structuurelement A kan zitten: fenyl-, naftyl-, tetralinyl-, methyleendioxyfenyl-, ethyleendioxyfenyl-, furyl-, pyrrolyl-, thiënyl-, pyridyl-, benzofuranyl-, dihydrobenzofuranyl-, indanyl-, indenyl-, tetrahydrobenzodifuranyl-, benzodifuranyl-, tetrahydrobenzodipyranyl-, cyclopentyl-, cyclohexyl-
Klik om te vergroten...

overheid zei:
De boven beschreven atoomgroepen kunnen ook nog gesubstitueerd zijn met elke chemisch mogelijke combinatie van koolstof, waterstof, stikstof, zuurstof, zwavel, fluor, chloor, broom of jood. De op deze wijze verkregen substituenten kunnen een ononderbroken keten hebben van niet meer dan 8 atomen (de waterstofatomen niet meegerekend). Atomen uit de ringstructuur tellen niet mee.
Klik om te vergroten...

Door te substitueren met "elke chemisch mogelijke combinatie van koolstof, waterstof, stikstof" kun je van een phenylring ook een indool maken.

Indool:

Plak vervolgens "structuurelement B" op de 3-positie en je hebt het tryptaminebasisskelet.

Tryptamine:

Waarmee dus ook alle gesubstitueerde tryptamines onder de wet kunnen vallen.

Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
J
JmthsLid
Liefhebbert zei:
cathinones.
Klik om te vergroten...
Ik zag genoemd worden in het wetsvoorstel dat cathiones onder de 2-fenethylamine stoffengroep vallen.
8️⃣6️⃣ zei:
Want, hoe kan je een stof verbieden als je die niet eens kan identificeren?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat we allemaal wel kunnen bedenken hoe het in de praktijk zal uitpakken.
verwondering zei:
Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat dat klopt ja.

Edit: Indenyl ringstructuur (structuur element A) met een stikstofatoom (structuur element B) is natuurlijk ook een indool. De tryptamines zijn onder deze analoogwet sowieso de sjaak lijkt het.

Edit 2: Nvm, ik loop veel te ver door te rekenen vanaf structuur element A. Door de gespleten tryptamine staart vallen de meeste RC tryptamines hier waarschijnlijk niet onder.
b
benzzzyLid
En dit wetsvoorstel is al door de 1e/2e kamer goedgekeurd?
Of is dit momenteel alleen nog een voorstel?
b
benzzzyLid

Overheid.nl | Consultatie Wijziging Opiumwet vanwege nieuwe psychoactieve stoffen

www.internetconsultatie.nl www.internetconsultatie.nl

Ik vraag jullie hier allemaal om hier een reactie achter te laten in de hoop dat de Nederlandse overheid ons niet verder gaat beroven van onze persoonlijke vrijheden en criminelen verdere macht geeft.
J
JmthsLid
Neo-Shulginist zei:
Hier lees je een lijst van stoffen die verboden gaan worden (als het wetsvoorstel wordt aangenomen) en stoffen die legaal blijven.
www.changingperspective.info

Deze lijst met stoffen wordt straks in één klap verboden - Changing Perspective

Het kabinet wil een lijst met honderden stoffen verboden maken. De wet gaat gelden voor stoffen die lijken op mescaline, cannabis, speed, of fentanyl.
www.changingperspective.info www.changingperspective.info
Klik om te vergroten...
Ik vroeg mij af waaruit je kunt opmaken dat 2C-B-FLY-NBOMe onder deze analoogwet zal vallen. Thanks voor de opheldering trouwens, werd eens tijd. :3

Als ik het goed begrijp kun je 'structuur element A' eenmaal aan de fenethylamine basisstructuur plakken en 'structuurelement B' zo vaak als dat je wilt aan zowel de fenethylamine basisstructuur als aan 'structuur element A' plakken. Of vallen de 2C-X-NBOMes niet onder de fenethylamine analoogwet?

PS: Ik moet er morgen weer vroeg uit, vanaf morgenmiddag heb ik pas weer tijd om mij wat verder in te lezen.
v
verwonderingLid
Fyrckant zei:
Er staat “de bovengenoemde atoomgroepen kunnen gesubstitueerd worden met...” waarbij bovengenoemde atoomgroepen volgens mij verwijst naar de atomen en groepen die op elke positie van het ringsysteem gesubstitueerd kunnen worden. Er staat dus niet dat het tweede lijstje met elke combinatie van max 8 atomen op een ringpositie gesubstitueerd kan worden.

Stikstof staat niet in het eerste lijstje van de atomen en groepen die dat wel kunnen, dus als je zo interpreteert (en ik was vroeger een fokking baas in begrijpend lezen 😎) dan laten ze de tryptamines varen. Hoop ik.
Klik om te vergroten...
Ik snap wat je bedoelt.

Dan is er nog de optie van de pyrrolylring. Deze staat ook specifiek als ringstructuur genoemd. Substitueer daarop twee methylgroepen, en breid dat vervolgens uit tot benzeenring. Dan kom je ook op de indool uit.
R
RivalrieLid
benzzzy zei:
Hoe aannemelijk is het dat een voorstel als dit door de 2e kamer goedgekeurd gaat worden?
Klik om te vergroten...
Denk dat de kans redelijk groot is. Maar de vraag is, wanneer...
N
Neo-ShulginistLid
Jmths zei:
Ik vroeg mij af waaruit je kunt opmaken dat 2C-B-FLY-NBOMe onder deze analoogwet zal vallen. Thanks voor de opheldering trouwens, werd eens tijd. :3

Als ik het goed begrijp kun je 'structuur element A' eenmaal aan de fenethylamine basisstructuur plakken en 'structuurelement B' zo vaak als dat je wilt aan zowel de fenethylamine basisstructuur als aan 'structuur element A' plakken. Of vallen de 2C-X-NBOMes niet onder de fenethylamine analoogwet?

PS: Ik moet er morgen weer vroeg uit, vanaf morgenmiddag heb ik pas weer tijd om mij wat verder in te lezen.
Klik om te vergroten...
Helaas staat de tetrahydrofuranyl-groep tussen de structuurelement A-lijst in het wetsvoorstel. Dat is dus de kop van 2C-B-FLY(-NBOMe)

20200309_232227.jpg

Maar verder is wat je noemt wel precies het probleem van deze wet. Wanneer houdt de reikwijdte op? Hoe ver mag je de basisstructuur uitbouwen? Daar zijn dan niet echt (duidelijke) antwoorden op.

In de Duitse rc-wet, die vergelijkbaar van opzet is, staat een maximum gram per mol om toch nog iets van een grens aan te houden van hoe ver je een molecuul mag uitbouwen. Maar zo'n bepaling heb ik in de Nederlandse wet niet gelezen.
N
Neo-ShulginistLid
verwondering zei:
Het gaat om de substituenten, niet om de hele structuur. 2C-B-Fly heeft twee substituenten van drie atomen en één van één atoom.

En vallen trouwens de overige NBOH's en NBOMes er niet ook onder?
Klik om te vergroten...
Sorry ik bedoelde 2C-B-FLY-NBOMe, zoals @Jmths mee kwam.
b
benzzzyLid
Als de overige Nbomes eronder vallen dan vals 2cb fly nbome er ook onder
b
benzzzyLid
Deze analoge wet zal ervoor zorgen dat er een aantal interessante drugs worden uitgevonden voel het nu al.

Binnen kort zullen we allemaal moeten uitwijken van de basis structuur en krijgen we dadelijk stimulante arylcylohexylamines
Zoals btcp.
en.m.wikipedia.org

Benocyclidine - Wikipedia

en.m.wikipedia.org en.m.wikipedia.org

Miscien dat we nog een aantal mppp gevallen krijgen welke vaak een vervuiling had met mptp wat een prodrug is naar mpp+

en.m.wikipedia.org

Desmethylprodine - Wikipedia

en.m.wikipedia.org

MPTP - Wikipedia

en.m.wikipedia.org

MPP+ - Wikipedia

Eh hey mischien dat we binnen kort ook 3c-pep op de markten zien!

1-(3-Chlorophenyl)-4-(2-phenylethyl)piperazine - Wikipedia

Ik verheug me nu al!
v
verwonderingLid
De NBOMe-groep zit op het "structuurelement B". Daarvoor geldt:

"De substituenten R1 en R2 kunnen ook nog gesubstitueerd zijn met elke chemisch mogelijke combinatie van koolstof, waterstof, stikstof, zuurstof, zwavel, fluor, chloor, broom of jood.De op deze wijze verkregen substituenten kunnen een ononderbroken keten hebben van niet meer dan 6 atomen (de waterstofatomen niet meegerekend). Atomen uit de ringstructuur tellen niet mee."

Maximaal 6 atomen ononderbroken, maar exclusief de ringstructuur. Welke ringstructuur wordt hiermee bedoeld? Valt een NBOMe-groep nu wel of niet binnen deze omschrijving?
8
8️⃣6️⃣Lid
Gaan ze nu ook bakken geld uittrekken voor een waterdichte controle op al die stoffen die verboden zullen gaan worden?

Want, hoe kan je een stof verbieden als je die niet eens kan identificeren?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."