Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLijst Ia Nieuw wetsvoorstel

Lijst Ia Nieuw wetsvoorstel

106 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vallen dissociativen hier dan ook niet onder gezien deze een cyclohexyl substitutie heben?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#2
OK net even gelezen en het lijkt erop dat dat alleen geld voor vervangingen van de benzene group op fenethylamine.

Hierbij word phenibut denk ik ook illegaal
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wacht kan ketamine gezien worden als een phenethylamine?
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat we al de eerste maas in de wet hebben gevonden :grin:
Want 2C-B-FLY heeft toch een grotere keten dan 8 atomen?
Klik om te vergroten...
Het gaat om de substituenten, niet om de hele structuur. 2C-B-Fly heeft twee substituenten van drie atomen en één van één atoom.

En vallen trouwens de overige NBOH's en NBOMes er niet ook onder?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
verwondering zei:
Het gaat om de substituenten, niet om de hele structuur. 2C-B-Fly heeft twee substituenten van drie atomen en één van één atoom.

En vallen trouwens de overige NBOH's en NBOMes er niet ook onder?
Klik om te vergroten...
Sorry ik bedoelde 2C-B-FLY-NBOMe, zoals @Jmths mee kwam.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als de overige Nbomes eronder vallen dan vals 2cb fly nbome er ook onder
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Deze analoge wet zal ervoor zorgen dat er een aantal interessante drugs worden uitgevonden voel het nu al.

Binnen kort zullen we allemaal moeten uitwijken van de basis structuur en krijgen we dadelijk stimulante arylcylohexylamines
Zoals btcp.
en.m.wikipedia.org

Benocyclidine - Wikipedia

en.m.wikipedia.org en.m.wikipedia.org

Miscien dat we nog een aantal mppp gevallen krijgen welke vaak een vervuiling had met mptp wat een prodrug is naar mpp+

en.m.wikipedia.org

Desmethylprodine - Wikipedia

en.m.wikipedia.org en.m.wikipedia.org
en.m.wikipedia.org

MPTP - Wikipedia

en.m.wikipedia.org en.m.wikipedia.org
en.m.wikipedia.org

MPP+ - Wikipedia

en.m.wikipedia.org en.m.wikipedia.org

Eh hey mischien dat we binnen kort ook 3c-pep op de markten zien!

1-(3-Chlorophenyl)-4-(2-phenylethyl)piperazine - Wikipedia

en.m.wikipedia.org en.m.wikipedia.org

Ik verheug me nu al!
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#8
De NBOMe-groep zit op het "structuurelement B". Daarvoor geldt:

"De substituenten R1 en R2 kunnen ook nog gesubstitueerd zijn met elke chemisch mogelijke combinatie van koolstof, waterstof, stikstof, zuurstof, zwavel, fluor, chloor, broom of jood.De op deze wijze verkregen substituenten kunnen een ononderbroken keten hebben van niet meer dan 6 atomen (de waterstofatomen niet meegerekend). Atomen uit de ringstructuur tellen niet mee."

Maximaal 6 atomen ononderbroken, maar exclusief de ringstructuur. Welke ringstructuur wordt hiermee bedoeld? Valt een NBOMe-groep nu wel of niet binnen deze omschrijving?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik neem aan eventuele ring structuur die vast zit aan de chain op r1/r2.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#10
verwondering zei:
Oeps, alle voeding die eiwitten bevat valt er ook onder. Tryptofaan, fenylalanine, tyrosine... Albert Heijn kan ook wel opdoeken. :thumbsup2:
Klik om te vergroten...
Toevallig net allemaal besteld:grin: gelukkig is een kilo L-Tyrosine even duur als een grammetje wiet hahaha
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Maar verder is wat je noemt wel precies het probleem van deze wet. Wanneer houdt de reikwijdte op? Hoe ver mag je de basisstructuur uitbouwen? Daar zijn dan niet echt (duidelijke) antwoorden op.
Klik om te vergroten...
Ik had de opgenomen tetrahydrobenzodifunaryl structuur over het hoofd gezien. Maar als ik het dus goed begrijp blijven met uitzondering van 2C-B-NBOMe, 2C-C-NBOMe en 2C-I-NBOMe die al onder de opiumwet vallen en 2C-B-FLY-NBOMe die dan eventueel onder de Fenethylamine analoogwet zou vallen blijven de andere NBOMes wel legaal voor verkoop.

Ik had aan de hand van buitenlandse analoogwetten de indruk dat als er een andere ringstructuur aan de fenethylamine basisstructuur wordt geplakt deze juridisch gezien onder een nieuwe categorie valt. Bijvoorbeeld de piperidine ring van Methylfenidaat (Ritalin) waardoor deze niet meer onder de Phenethylamines / Amfetamines valt maar onder de Fenidaten.

De analoogwet lijkt sterk gericht te zijn op de dimethoxy phenethylamines van Shulgin. Echter als je nieuwe ringstructuren aan de amine plakt worden deze substanties vaak al tot 15 keer potenter in gewicht waardoor potentiele winstmarges en gezondheidsrisico's aanzienlijk toenemen.

Wanneer je nieuwe ringstructuren aan de Fenethylamine basisstructuur plakt krijg je vaak compleet andere psychoactieve werkingen. Zo kan een dopamine neuromodulator veranderen in een GABA agonist, opioide agonist of NMDA antagonist. Om maar een paar bekende voorbeelden te noemen. Om gerelateerde redenen dan ook dat het bijvoorbeeld lastig is om Fenethylaminepiperidines juridisch haalbaar onder analoogwet te plaatsen.

Omdat synthetische cannabinoïden via de ringstructuren ook relatief makkelijk manipuleerbaar zijn zie je in het buitenland ook een tendens dat synthetische cannabinoïden vaak steeds absurder werden waardoor je dus uiteindelijk bijvoorbeeld op een substantie kunt uitkomen die eerder de werking van lachgas lijkt te imiteren dan de werking van cannabis. Als tegenreactie op het repressief karakter zag je vaak ook dat substanties steeds potenter in gewicht worden omdat er nadruk wordt gelegd op de financiële haalbaarheid. Financiële haalbaarheid is dan vaak ook een aspect waarin Chinese laboratoria vanwege verschillende redenen ongeëvenaard in zijn en laat daar nou toevallig het merendeel van de RCs vandaan komen.

De kans is vrij aanwezig dat deze analoogwet de drugsmarkt op verschillende vlakken in extremen zal trekken. De toename in populariteit van het toepassen van E-liquids kan hierin ook een rol meespelen aangezien extreem potente drugs zich hierin makkelijk laten oplossen en volumetrisch doseren.

Wat ik ook al eens noemde is dat analoogwetten naar mijn ervaring in de praktijk weinig verschil maken toen ik in België woonde. De vraag is dan ook of dit niet een verschuiving van problematiek teweeg gaat brengen. Ik denk dat in deze kwestie het financieel belang van de overheid (21% van de omzet) ook niet te onderschatten valt. Justitie en Veiligheid heeft er immers al een handje van een oogje dicht te knijpen voor criminele organisaties die bereid zijn af te zien van een juridisch proces wanneer hier financiële compensatie tegenover staat.

Een verschuiving van de markt naar downer drugs waarin benzodiazepines veruit de grootste categorie vormen maar ook opioïden in grote mate onderdeel van zijn is ook een factor om in overweging te nemen lijkt mij. In het geheel plaatje mag ook rekening gehouden worden dat mensen overwegend instinctieve wezens zijn waarvan je nooit geheel de lusten gaat kunnen onderdrukken. Reguleren is dan waarschijnlijk veel wenselijker dan een overwegend repressief beleid.

Nog een hekelpunt vind ik wel dat in de praktijk deze analoogwet toch hoogstwaarschijnlijk voornamelijk de gebruiker zal criminaliseren ondanks wellicht goede intenties. Het tegengaan van normalisering van drugs in de samenleving wordt als voornaamste argument gebruikt voor het invoeren van analoogwetten maar dat werkt natuurlijk twee kanten op. Het voornaamste tegenargument blijft dan wellicht ook dat een Amerikaanse drugsoorlog in Nederland niet wenselijk is en dat drugsgebruik van alle tijden is ongeacht religieuze overtuiging
verwondering zei:
Maximaal 6 atomen ononderbroken, maar exclusief de ringstructuur. Welke ringstructuur wordt hiermee bedoeld? Valt een NBOMe-groep nu wel of niet binnen deze omschrijving?
Klik om te vergroten...
Dit is dus precies waar ik op doelde inderdaad. En als de NBOMes niet onder de Fenethylamine analoogwet vallen wat is dan de meerwaarde van het verbieden van de Dimethoxy Penethylamines?

Deze analoogwet kan ook gezien worden als een moreel ethische vrijbrief om meer verslavende, winstgevende en risicovolle drugs te gaan produceren.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#12
benzzzy zei:
Ik verheug me nu al!
Klik om te vergroten...
Ik wacht stiekem op substanties die zowel dopamine agonist, als opioïde agonist als NMDA antagonist zijn en dan nog het liefst met lichte serotonine bijslag. In het verleden zag je al enkele atypische molecuulstructuren voorbij komen die zowel opioide affiniteit als NDMA antagonisme vertoonde. De histamines kunnen ook interessant zijn op dit vlak, kunnen we nogmaals roepen dat Shulgin gelijk had. :tongueout:

Er wordt inderdaad wellicht iets teveel gedacht binnen de conventionele kaders van receptor groepen die worden gebruikt binnen de farmacie.

Gerelateerd aan dit onderwerp is Edward Snowden overigens welkom in Nederland. :handok2:
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Over welke anti histamine hebben we het dan?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
benzzzy zei:
Wacht kan ketamine gezien worden als een phenethylamine?
Klik om te vergroten...

Volgens mij niet.
Keta is een medicijn, dat onder de medicijnenwetgeving valt, maar daar valt oxcycodon óók onder..
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jmths zei:
Minister Grapperhaus: “Achter designerdrugs zit een keiharde wereld waarin mensen worden geïntimideerd en bedreigd, waarin onze woonwijken en ons milieu ernstig in gevaar worden gebracht en zware criminelen enorme financiële winsten maken die via witwaspraktijken onze legale economie dreigen te corrumperen. Deze wetswijziging helpt in de aanpak van deze ondermijnende criminaliteit."

This guy.. Ik krijg soms het gevoel dat hij op het spectrum ligt. 🙄
Klik om te vergroten...

Vasthoudendheid, stugheid en overtuigd van het eigen gelijk komen in het spectrum voor, tenminste dat vind ik.

Om echt onder een diagnose te vallen moet je een cluster aan symptomen hebben.

Ik zou liever zien dat dat Grapperhaus wordt neergezet als een kortzichtige fanaticus die hoe dan ook zijn missie wil voltooien. En daar hoef je echt geen ASS diagnose voor te hebben.

Verder is het projecteren van een geestelijke aandoening op wie dan ook nogal treurig. Er zullen ongetwijfeld mensen op dit forum met precies dezelfde diagnose zitten.
L
LiefhebbertLid
01-01-2024, 00:00
#16
MDMAZING zei:
en 6apb?
Klik om te vergroten...
Is de vierde op deze lijst: https://www.changingperspective.info/nieuws/lijst-stoffen-verboden/
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#17
dat word kopen dus
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Als ik die slampamper van een Grappenhaus alleen al zie, ( praten hoeft niet want dat maakt het nog erger,van dat het al is) , dan doet hij me denken aan de Aryan Brotherhood lui, die in een een of andere EBI zijn opgesloten met 3 x levenslang....
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Grapperhaus is gwn in de macht van de Nederlandse drugs en criminelen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
In de macht, deze man?
Ik denk juist dat hij juist niet in dev machtssfeer van drugscriminaliteit zit...
Want dan zou hij beslist niet zulke impopulaire beslissingen nemen...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."