He leest de eerste zin en veder niet, huh?
"Clonazolam is reported to be highly potent, and concerns have been raised that clonazolam and flubromazolam in particular may pose comparatively higher risks than other designer benzodiazepines, due to their ability to produce strong sedation and amnesia at oral doses of as little as 0.5 mg.[8]"
Is gewoon te sterk en gevaarlijk. Ze hadden geen redenen om zulke stoffen te verkopen, er waren genoeg andere, minder gevaarlijke benzos.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik kan me nog heel goed herinneren dat mijn moeder in de jaren '80 seresta's (was volgens mij oxazepam ofzo) kreeg om te slapen, binnen een paar maanden zat ze op 6x haar begindosis. Toen dat ook niet meer hielp kreeg ze van de huisarts Rohypnol voorgeschreven.
Ze was gewend om haar dosis een half uur voor het slapen gaan in te nemen, dus ze deed dat ook met die Rohypnol.
Ik heb mijn moeder toen van de trap zien flikkeren, 15 treden.
Ambulance gebeld en aan huis gehad, moeders is toen nagekeken maar hoefde niet mee.
Volgende dag snapte ze niet hoe ze aan al die blauwe plekken kwam.
Toen ik over de ambulance begon dacht ze dat ik een grapje maakte.
Dus ja, er zijn wel meer stoffen met veel te zware (bij)werkingen die wél gewoon op de markt zijn gekomen ( en nog steeds zijn )
Ik denk dat er veel meer factoren meespelen, kan natuurlijk zijn dat het te giftig is op de lange termijn, of bij enkelen voor toevallen zorgt, of één of ander syndroom van 'X' ( vul maar wat in) afwijkingen in je bloedwaardes die je niet wilt hebben enz. enz. enz.