Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums4-FMA, underrated!?

4-FMA, underrated!?

41 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Psilocyloner zei:
Dosering lijkt cruciaal. Sommigen zeggen dat het het best tot z'n recht komt wanneer je hoog doseert (>120 mg), omdat er ergens een omslagpunt zit in het effect. Op lage dosering is het vooral een stimulant, en dan vooral een erg 'vuile' stimulant wat wellicht bijdraagt aan de slechte reputatie. Bij hoger doseren echter, zou je voorbij dit omslagpunt gaan en wordt het opeens zeer stimulerend, euforisch en bovenal ook entactogeen, met veel minder bijwerkingen op de voorgrond.
Klik om te vergroten...
Dit is precies mijn ervaring ook. Ik zou ook zeggen dat de sweetspot tussen de 120 - 150 milligram in zit. Eerlijk gezegd vind ik 4-FMA veel beter dan 4-FA, maar het dient een ander doel. Van 4-FMA raak je wat zwaarder en zichtbaarder onder invloed en 4-FA werd juist zo populair omdat je er de hele nacht haast nuchter en helder van bleef. Daarmee was het een toegankelijke drug voor een groot publiek (in Nederland). Maar ik vond er eerlijk gezegd geen drol aan; behalve dan dat ik het mijn mijn vrienden wel gewoon gezellig had. Hangt dus een beetje af van de setting en waarnaar je op zoek bent. Ik zou dit niet als vervanging zien van 4-FA in ieder geval. Eerder een vervanging van 3-MMC ofzo.
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Dit is precies mijn ervaring ook. Ik zou ook zeggen dat de sweetspot tussen de 120 - 150 milligram in zit. Eerlijk gezegd vind ik 4-FMA veel beter dan 4-FA, maar het dient een ander doel. Van 4-FMA raak je wat zwaarder en zichtbaarder onder invloed en 4-FA werd juist zo populair omdat je er de hele nacht haast nuchter en helder van bleef. Daarmee was het een toegankelijke drug voor een groot publiek (in Nederland). Maar ik vond er eerlijk gezegd geen drol aan; behalve dan dat ik het mijn mijn vrienden wel gewoon gezellig had. Hangt dus een beetje af van de setting en waarnaar je op zoek bent. Ik zou dit niet als vervanging zien van 4-FA in ieder geval. Eerder een vervanging van 3-MMC ofzo.
Klik om te vergroten...
4-fma heeft zeker een keer punt
lage dosering is meer iets als 3-fa iets als alert scherp maar totaal geen rush
mijn omslag punt zit ongeveer bij de 200-300mg waar het een totaal ander stof is waar je een rush van krijgt die ik met geen andere rc kan vergelijken
mocht het met 3-mmc vergelijken zit ik zelf dan tog op een gelijke dosis kwa mg maar mis dan tog nog dat warme dekentje op de huid
B
BeadyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psilocyloner zei:
Ik lees verschillende berichten wat betreft de stimulatie van 4-FMA. Volgens de één is het stimulerender (sommigen zeggen zelfs naast stimulerender óók meer entactogeen) dan 4-FA, terwijl de ander juist zegt dat het minder stimulerend zou zijn dan 4-FA. Wat is jouw ervaring? En hoe verhoudt die stimulatie zich tot MDMA? Heeft het in jouw beleving wel iets unieks, of leunt het zodanig naar MDMA dat het een net-niet-MDMA wordt in plaats van een stof met een waardig effect van zichzelf? Neem 6-APB, welke in mijn optiek unieke kwaliteiten bezit zoals een langere werkingsduur en een wat meer trippy headspace welke ook een fijne synergie aangaat met psychedelica. Dat maakt dat ik zelfs bij de beschikbaarheid van MDMA op momenten toch nog voor 6-APB kies. Zijn er in dezelfde lijn naar jouw beleving redenen om 4-FMA boven MDMA te verkiezen?
Klik om te vergroten...
Loop niet heek de tijd je hoofd te breken. Koop jezelf wat 4FMA. Je gaat écht versteld staan?. Mijn ervaring over het opzoeken van RC is dat je er niet van kan uitgaan qua effecten. Ik heb gister een g 4FMA gedaan en nee das niet wtf! Dat was zo lekkeerrrrr. Als je drugs doet ga dan all the way. Het is dat of een boek lezen imo.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zit een beetje met een dilemma.
Hoewel ik het antwoord wel denk te weten leg ik het toch even voor.
Allereerst ben ik echt niet verslavingsgevoelig, maar hebben we net wat te veel feestjes in korte tijd achter elkaar:
-12 maart jl. 150mg 4-fma bij Thuishaven.
-26 maart as Royal Mystique.
-16 april as 10-uur Charlotte de Witte in Gent: plan is 6-apb gezien lange concert.

Zit me suf te piekeren of het verantwoord is om 26 maart wat te nemen en zo ja wat.
Ik snuif niks en geen ervaring met coke en speed, dus dat is geen optie.
Zou 4-fma kunnen of is dit echt af te raden?
Of is 3-mmc een beter alternatief? Of 5-mapb?
Of toch alleen maar Phenibut??
Wat ik zelf wel weet is dat de pauze sowieso te kort is… We gaan niet een nacht doorhalen en zijn in goede conditie en bereiden ons voor en eten gezond (ik ben Koning van de Blauwe Bessen 🤩).

Na 16 april hebben we sowieso een paar maanden pauze, dus dit is wel eenmalig verwacht ik…
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zeehond zei:
Ik snuif niks en geen ervaring met coke en speed, dus dat is geen optie.
Klik om te vergroten...
Speed vind ik een stuk fijner als ik het slik. Waarom is dit geen optie? Als je ervaring hebt met andere stimulaten of gefluoreerden (meth)amfetamines zul je niet overweldigd worden door speed. Wat ik bedoel te zeggen, het feit dat je er geen ervaring mee hebt zou in mijn ogen niet teveel moeten uitmaken.
Zeehond zei:
Zou 4-fma kunnen of is dit echt af te raden?
Klik om te vergroten...
Hoe je schema nu is neem je al een sero-releaser met 1 maand pauze. Als je op Royal Mystique ook een sero-releaser pakt heb je er drie in een maand en dat is misschien wel iets teveel van het goede. 3mmc en 5-mapb zijn ook releasers dus dat komt een beetje op hetzelfde neer.

Persoonlijk kies ik op dit soort in-between feestjes altijd voor speed. Speed + phenibut is trouwens geweldig!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#6
Geneesmiddel zei:
Persoonlijk kies ik op dit soort in-between feestjes altijd voor speed. Speed + phenibut is trouwens geweldig!
Klik om te vergroten...
Ik ga dit gewoon proberen, thanks!!!
Hele goede tips!
Inderdaad speed dan slikken.
Heb je nog een aanbevolen dosering voor de speed? M, ongeveer 78kg. M’n vrouw is iets zwaarder.
Moet ik de Phenibut een paar uur eerder nemen (3 uur voor feest of zo)?
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zeehond zei:
Ik zit een beetje met een dilemma.
Hoewel ik het antwoord wel denk te weten leg ik het toch even voor.
Allereerst ben ik echt niet verslavingsgevoelig, maar hebben we net wat te veel feestjes in korte tijd achter elkaar:
-12 maart jl. 150mg 4-fma bij Thuishaven.
-26 maart as Royal Mystique.
-16 april as 10-uur Charlotte de Witte in Gent: plan is 6-apb gezien lange concert.

Zit me suf te piekeren of het verantwoord is om 26 maart wat te nemen en zo ja wat.
Ik snuif niks en geen ervaring met coke en speed, dus dat is geen optie.
Zou 4-fma kunnen of is dit echt af te raden?
Of is 3-mmc een beter alternatief? Of 5-mapb?
Of toch alleen maar Phenibut??
Wat ik zelf wel weet is dat de pauze sowieso te kort is… We gaan niet een nacht doorhalen en zijn in goede conditie en bereiden ons voor en eten gezond (ik ben Koning van de Blauwe Bessen 🤩).

Na 16 april hebben we sowieso een paar maanden pauze, dus dit is wel eenmalig verwacht ik…
Klik om te vergroten...
Vooral naar jezelf luisteren. Als je ziek empatisch was op 4-FMA, echt knuffelen enzo, dan is het geen goed idee. Als het meer voelde als een extra fijne speed, met een licht randje, kan het prima.

T hangt echt van je ervaring af. Ook van je dosis 6-APB. Speed kan je ook oraal nemen. Sws minder heftig dan 4-FMA.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeehond zei:
Ik snuif niks en geen ervaring met coke en speed
Klik om te vergroten...
Zeehond zei:
Allereerst ben ik echt niet verslavingsgevoelig
Klik om te vergroten...
Ondanks dat je van jezelf zegt niet verslavingsgevoelig te zijn, zou ik ook niet per sé aanraden om, zeker wanneer je dat nog nooit hebt gedaan, coke te snuiven. De handeling van het snuiven, alsmede de rush die je van coke krijgt, werken een verslaving wel in de hand is mijn mening en ervaring. Dat wil niet zeggen dat je het gelijk wekelijks gaat doen, maar toch.

De associatie die coke bij gelegenheden geeft zorgt ervoor dat je het altijd aan een gebeurtenis of een bepaald moment blijft koppelen. Ik kan bijvoorbeeld niet een avondje lekker bier drinken (dus echt even doorzakken) zonder coke te snuiven.

Wat speed betreft heb ik dat iets minder, maar wellicht dat anderen dat ook zo ervaren. Bovenstaand is overigens subjectief, maar komt wel heel erg veel voor.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zeehond zei:
Heb je nog een aanbevolen dosering voor de speed?
Klik om te vergroten...
Onversneden (73%) vind ik ongeveer 60mg wel een fijne dosis. Daar ben ik vanaf inname wel 5 uurtjes zoet mee. Als het veel langer duurt (10 uur ofzo) kun je bijv ook eerst 40mg en dan 30mg pakken. Vaak is speed echter wel versneden dus dan even omrekenen. 45% speed 100mg = 73% 60mg

Ik neem speed nooit meer zonder phenibut. Speed kan nog wel eens een wat onrustig/angstig randje hebben (op hoge doseringen dan) omdat het niet op serotonine werkt. Phenibut sluit hier perfect op aan en kan je bijna een mdma gevoel geven.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zanza zei:
Wat speed betreft heb ik dat iets minder, maar wellicht dat anderen dat ook zo ervaren.
Klik om te vergroten...
Beiden stoffen hebben uiteraard een verslavingspotentieel. Bij coke is het alleen echt wel sneller, ieder persoon kan bij wijze van spreken in deze valkuil vallen bij frequent gebruik en de juiste situatie. Speed is echt een drug voor de liefhebber, maar eenmaal hooked kan het ook erg hardnekkig zijn.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zanza zei:
Ondanks dat je van jezelf zegt niet verslavingsgevoelig te zijn, zou ik ook niet per sé aanraden om, zeker wanneer je dat nog nooit hebt gedaan, coke te snuiven. De handeling van het snuiven, alsmede de rush die je van coke krijgt, werken een verslaving wel in de hand is mijn mening en ervaring. Dat wil niet zeggen dat je het gelijk wekelijks gaat doen, maar toch.

De associatie die coke bij gelegenheden geeft zorgt ervoor dat je het altijd aan een gebeurtenis of een bepaald moment blijft koppelen. Ik kan bijvoorbeeld niet een avondje lekker bier drinken (dus echt even doorzakken) zonder coke te snuiven.

Wat speed betreft heb ik dat iets minder, maar wellicht dat anderen dat ook zo ervaren. Bovenstaand is overigens subjectief, maar komt wel heel erg veel voor.
Klik om te vergroten...
Thanks, coke ga ik zeker niet doen.
Snuiven ook niet, speed zal ik oraal doen.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#12
Niet dat het wat met 4-FMA te maken heeft maar afgelopen week iets minder dan een gram 4-FA van SI mogen ontvangen door een gul iemand. :redheart:
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik zie hier maar weinig over 4-FMA. Wie hier heeft ervaring met dit middel? Wat vond je ervan? Hoe verhoudt het zich tot 4-FA, en tot MDMA? Welke dosering nam je?

Hoewel ik naast MDMA en 6-APB eigenlijk niet per se meer op zoek ben naar nog een andere serotoninereleaser welke ik maar enkele malen per jaar kan doen, lijkt 4-FMA me toch wel interessant en veelbelovend!

Samenvatting van de bevindingen van mijn online research tot dusver
In mijn online research heb ik dit middel eigenlijk heel lang links laten liggen vanwege de nogal notoire reputatie van een middel dat komt met erg veel bijwerkingen. 'This chemical has many more negative side effects possible, and generally these are more intense than other RC stimulants, not by a small amount', zo is te lezen op Reddit. Psychonautwiki: 'Some reports suggest it tends to come with more side effects and bodily strain than other fluorinated amphetamines, explaining its lack of popularity and availability', echter gebaseerd op een enkele post op Reddit van iemand die er simpelweg niet mee om leek te kunnen gaan. Dosering lijkt cruciaal. Sommigen zeggen dat het het best tot z'n recht komt wanneer je hoog doseert (>120 mg), omdat er ergens een omslagpunt zit in het effect. Op lage dosering is het vooral een stimulant, en dan vooral een erg 'vuile' stimulant wat wellicht bijdraagt aan de slechte reputatie. Bij hoger doseren echter, zou je voorbij dit omslagpunt gaan en wordt het opeens zeer stimulerend, euforisch en bovenal ook entactogeen, met veel minder bijwerkingen op de voorgrond. De serotonerge effecten op hogere doseringen lijken de bijwerkingen te dempen, blijkens ook uit deze ervaring met 150 mg: '4-FMA is a much cleaner high, physically speaking than 4-FA. I'm not sure if there's just more serotonin released or perhaps less norepinephrine; the body high feels much more serotonergic without the physical push I typically get from 4-FA. However, mentally I still feel the "push" very reminiscent of 4-FA but it is more apparent in my brain vs my body if that makes sense. Interestingly enough, 2-FA feels a lot more physical than 2-FMA does so I wonder if this is a pattern'.

Ga je wat dieper researchen, dan verneem je hele andere geluiden dan enkel negatieve. Vooral deze quote, wederom Reddit, wekte mijn interesse: 'Comparison to 4-FA is definitely of interest. Generally, the effects seem similar, but with more euphoria, ego inflation, "speediness" or energy, and it is definitely more "rough" or "pushy". The bodyload of 4-FMA is very unique and noticeable, compared to 4-FA especially. It feels very very "light" or "quick", and if you are not careful around others you will definitely look like a "tweaker" on higher dosages. It also has a noticeable longer duration, and it seems to "compound" more after repeated usages within a week, with some after effects lasting for days'. De stimulerende effecten zouden het meest gelijkend zijn op die van methamfetamine, terwijl de stimulerende effecten van 4-FA sterker gelijkend zijn op die van amfetamine. De tendens in reports lijkt toch wel te zijn: een soort 'MDMA-light' net als 4-FA, maar volgens de een net wat beter, voor de ander net wat minder dan 4-FA; soms omschreven als soort hardcore 4-FA: meer stimulatie, euforie en 'roll', maar ook meer bijwerkingen. Het gewenste effect van 4-FMA lijkt sterker dan van 4-FA, maar lijkt tegen een prijs te komen van meer bijwerkingen dan 4-FA. Voor de een is die prijs het waard, voor de ander niet. Wellicht is dit samen met te lage dosering een van de voornaamste redenen waarom de meningen over 4-FMA erg uiteenlopen.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#14
Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd. Mijn all time fave stimulant is 4-FA, maar daar begin ik bijna aan m'n laatste gram dus moet ik op zoek naar een alternatief. Bijwerken bij stimulanten heb ik eigenlijk nooit dus ik neem dat niet zo nauw. Behalve 3-FEA was erg, extreem hoge hartslag met nul effect qua feeling of energie.

Maar wanneer..
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#15
4-FMA is een prima substantie, hij werd in eerste instantie wat minder positief ontvangen omdat mensen op een 4-FA kloon hoopte waar 4-FMA toch wel iets meer naar MDMA toe leunt in effecten die het faciliteert. Methamfetamine heeft een significant hogere serotonine affiniteit dan Amfetamine, niet zo verbazingwekkend dat 4-FMA dat ook heeft ten opzichte van 4-FA lijkt mij.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jmths zei:
4-FMA is een prima substantie, hij werd in eerste instantie wat minder positief ontvangen omdat mensen op een 4-FA kloon hoopte waar 4-FMA toch wel iets meer naar MDMA toe leunt in effecten die het faciliteert. Methamfetamine heeft een significant hogere serotonine affiniteit dan Amfetamine, niet zo verbazingwekkend dat 4-FMA dat ook heeft ten opzichte van 4-FA lijkt mij.
Klik om te vergroten...
Ik lees verschillende berichten wat betreft de stimulatie van 4-FMA. Volgens de één is het stimulerender (sommigen zeggen zelfs naast stimulerender óók meer entactogeen) dan 4-FA, terwijl de ander juist zegt dat het minder stimulerend zou zijn dan 4-FA. Wat is jouw ervaring? En hoe verhoudt die stimulatie zich tot MDMA? Heeft het in jouw beleving wel iets unieks, of leunt het zodanig naar MDMA dat het een net-niet-MDMA wordt in plaats van een stof met een waardig effect van zichzelf? Neem 6-APB, welke in mijn optiek unieke kwaliteiten bezit zoals een langere werkingsduur en een wat meer trippy headspace welke ook een fijne synergie aangaat met psychedelica. Dat maakt dat ik zelfs bij de beschikbaarheid van MDMA op momenten toch nog voor 6-APB kies. Zijn er in dezelfde lijn naar jouw beleving redenen om 4-FMA boven MDMA te verkiezen?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Psilocyloner zei:
terwijl de ander juist zegt dat het minder stimulerend zou zijn dan 4-FA. Wat is jouw ervaring? En hoe verhoudt die stimulatie zich tot MDMA?
Klik om te vergroten...
Het voornaamste verschil is serotonine affiniteit naar mijn weten, dit doet de fysieke bijwerkingen ook aanzienlijk afnemen. Methamfetamine heeft bijvoorbeeld een relatief lage serotonine affiniteit en hoge noradrenaline affiniteit (dopamine affiniteit in verhouding te referentie).

Afgaand op relatieve serotonine affiniteit in verhouding tot norandrenaline en dopamine affiniteit zou je het volgende rijtje kunnen opstellen:
Amfetamine <> Methamfetamine <> 4-MMC <> 4-FA <> 4-FMA <> MDMA

Wat opvalt is dat Methamfetamine, 4-MMC en 4-FA een aanzienlijk hoger misbruik potentieel hebben dan 4-FMA, MDMA (en in mindere mate Amfetamine) door hun relatief lichte serotonine affiniteit. Serotonine affiniteit doet fysieke bijwerkingen afnemen waar fysieke bijwerkingen vooral met noradrenaline geassocieerd worden. Serotonine gerelateerde effecten komen echter langzamer op dan stimulerende effecten, 4-FMA kan dus tijdens de opkomst relatief belastend aanvoelen afgaand op die redenatie waarna fysieke bijwerkingen vrij snel zouden moeten verdwijnen. Los daarvan is misbruik van / overdoseren waarschijnlijk bij verre de grootste oorzaak van bijwerkingen.

4-FMA zou je in extreme bekeken boven MDMA kunnen verkiezen om redenen soortgelijk aan waarom iemand Methamfetamine boven MDMA zou verkiezen. Dat gezegd hebbende leunt 4-FMA natuurlijk veel sterker naar MDMA in effecten die het faciliteert. De voornaamste redenen dat mensen voor 4-FMA kiezen is echter waarschijnlijk omdat het relatief goedkoop en meer beschikbaar is.
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ben wel fan van 4FA (200mg), nam dit ter vervanging van XTC, omdat de gekende dinsdagkater bij 4FA achterwege blijft en ook niet down de dagen erna. Terwijl 4-FA meer gericht is op energie, socializen en allerteid en minder op het euforische, love en mellow gevoel en XTC deze allemaal combineert, bij 4-FA moet ik bewegen, babbelen, terwijl bij XTC kan ik ook lekker chillen met iemand, ben ik geil en tevens een ultra zacht eitje ook en ben ik over alles veel te eerlijk:laughing: 4-FMA (150-200mg) is in dat opzicht meer geneigd om vooral het energieke en alerte gevoel te creëren zoals 4-FA en minder dat mellow-love-geil gevoel. Misschien tikkeltje meer XTC effect dan 4-FA, dus zeker meer dan lekkere 4-FA alternatief. Ook qua dosering in dezelfde schaal.
G
GeelzuchterLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jmths zei:
Afgaand op relatieve serotonine affiniteit in verhouding tot norandrenaline en dopamine affiniteit zou je het volgende rijtje kunnen opstellen:
Amfetamine <> Methamfetamine <> 4-MMC <> 4-FA <> 4-FMA <> MDMA
Klik om te vergroten...
Waar gaat 3-FPM in dit rijtje?
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tussen amfetamine en Methamfetamine.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."