Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums4-FMA, underrated!?

4-FMA, underrated!?

41 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jmths zei:
4-FMA is een prima substantie, hij werd in eerste instantie wat minder positief ontvangen omdat mensen op een 4-FA kloon hoopte waar 4-FMA toch wel iets meer naar MDMA toe leunt in effecten die het faciliteert. Methamfetamine heeft een significant hogere serotonine affiniteit dan Amfetamine, niet zo verbazingwekkend dat 4-FMA dat ook heeft ten opzichte van 4-FA lijkt mij.
Klik om te vergroten...
Ik lees verschillende berichten wat betreft de stimulatie van 4-FMA. Volgens de één is het stimulerender (sommigen zeggen zelfs naast stimulerender óók meer entactogeen) dan 4-FA, terwijl de ander juist zegt dat het minder stimulerend zou zijn dan 4-FA. Wat is jouw ervaring? En hoe verhoudt die stimulatie zich tot MDMA? Heeft het in jouw beleving wel iets unieks, of leunt het zodanig naar MDMA dat het een net-niet-MDMA wordt in plaats van een stof met een waardig effect van zichzelf? Neem 6-APB, welke in mijn optiek unieke kwaliteiten bezit zoals een langere werkingsduur en een wat meer trippy headspace welke ook een fijne synergie aangaat met psychedelica. Dat maakt dat ik zelfs bij de beschikbaarheid van MDMA op momenten toch nog voor 6-APB kies. Zijn er in dezelfde lijn naar jouw beleving redenen om 4-FMA boven MDMA te verkiezen?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Psilocyloner zei:
terwijl de ander juist zegt dat het minder stimulerend zou zijn dan 4-FA. Wat is jouw ervaring? En hoe verhoudt die stimulatie zich tot MDMA?
Klik om te vergroten...
Het voornaamste verschil is serotonine affiniteit naar mijn weten, dit doet de fysieke bijwerkingen ook aanzienlijk afnemen. Methamfetamine heeft bijvoorbeeld een relatief lage serotonine affiniteit en hoge noradrenaline affiniteit (dopamine affiniteit in verhouding te referentie).

Afgaand op relatieve serotonine affiniteit in verhouding tot norandrenaline en dopamine affiniteit zou je het volgende rijtje kunnen opstellen:
Amfetamine <> Methamfetamine <> 4-MMC <> 4-FA <> 4-FMA <> MDMA

Wat opvalt is dat Methamfetamine, 4-MMC en 4-FA een aanzienlijk hoger misbruik potentieel hebben dan 4-FMA, MDMA (en in mindere mate Amfetamine) door hun relatief lichte serotonine affiniteit. Serotonine affiniteit doet fysieke bijwerkingen afnemen waar fysieke bijwerkingen vooral met noradrenaline geassocieerd worden. Serotonine gerelateerde effecten komen echter langzamer op dan stimulerende effecten, 4-FMA kan dus tijdens de opkomst relatief belastend aanvoelen afgaand op die redenatie waarna fysieke bijwerkingen vrij snel zouden moeten verdwijnen. Los daarvan is misbruik van / overdoseren waarschijnlijk bij verre de grootste oorzaak van bijwerkingen.

4-FMA zou je in extreme bekeken boven MDMA kunnen verkiezen om redenen soortgelijk aan waarom iemand Methamfetamine boven MDMA zou verkiezen. Dat gezegd hebbende leunt 4-FMA natuurlijk veel sterker naar MDMA in effecten die het faciliteert. De voornaamste redenen dat mensen voor 4-FMA kiezen is echter waarschijnlijk omdat het relatief goedkoop en meer beschikbaar is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."