Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums4-FMA, underrated!?

4-FMA, underrated!?

41 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#1
Niet dat het wat met 4-FMA te maken heeft maar afgelopen week iets minder dan een gram 4-FA van SI mogen ontvangen door een gul iemand. :redheart:
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik zie hier maar weinig over 4-FMA. Wie hier heeft ervaring met dit middel? Wat vond je ervan? Hoe verhoudt het zich tot 4-FA, en tot MDMA? Welke dosering nam je?

Hoewel ik naast MDMA en 6-APB eigenlijk niet per se meer op zoek ben naar nog een andere serotoninereleaser welke ik maar enkele malen per jaar kan doen, lijkt 4-FMA me toch wel interessant en veelbelovend!

Samenvatting van de bevindingen van mijn online research tot dusver
In mijn online research heb ik dit middel eigenlijk heel lang links laten liggen vanwege de nogal notoire reputatie van een middel dat komt met erg veel bijwerkingen. 'This chemical has many more negative side effects possible, and generally these are more intense than other RC stimulants, not by a small amount', zo is te lezen op Reddit. Psychonautwiki: 'Some reports suggest it tends to come with more side effects and bodily strain than other fluorinated amphetamines, explaining its lack of popularity and availability', echter gebaseerd op een enkele post op Reddit van iemand die er simpelweg niet mee om leek te kunnen gaan. Dosering lijkt cruciaal. Sommigen zeggen dat het het best tot z'n recht komt wanneer je hoog doseert (>120 mg), omdat er ergens een omslagpunt zit in het effect. Op lage dosering is het vooral een stimulant, en dan vooral een erg 'vuile' stimulant wat wellicht bijdraagt aan de slechte reputatie. Bij hoger doseren echter, zou je voorbij dit omslagpunt gaan en wordt het opeens zeer stimulerend, euforisch en bovenal ook entactogeen, met veel minder bijwerkingen op de voorgrond. De serotonerge effecten op hogere doseringen lijken de bijwerkingen te dempen, blijkens ook uit deze ervaring met 150 mg: '4-FMA is a much cleaner high, physically speaking than 4-FA. I'm not sure if there's just more serotonin released or perhaps less norepinephrine; the body high feels much more serotonergic without the physical push I typically get from 4-FA. However, mentally I still feel the "push" very reminiscent of 4-FA but it is more apparent in my brain vs my body if that makes sense. Interestingly enough, 2-FA feels a lot more physical than 2-FMA does so I wonder if this is a pattern'.

Ga je wat dieper researchen, dan verneem je hele andere geluiden dan enkel negatieve. Vooral deze quote, wederom Reddit, wekte mijn interesse: 'Comparison to 4-FA is definitely of interest. Generally, the effects seem similar, but with more euphoria, ego inflation, "speediness" or energy, and it is definitely more "rough" or "pushy". The bodyload of 4-FMA is very unique and noticeable, compared to 4-FA especially. It feels very very "light" or "quick", and if you are not careful around others you will definitely look like a "tweaker" on higher dosages. It also has a noticeable longer duration, and it seems to "compound" more after repeated usages within a week, with some after effects lasting for days'. De stimulerende effecten zouden het meest gelijkend zijn op die van methamfetamine, terwijl de stimulerende effecten van 4-FA sterker gelijkend zijn op die van amfetamine. De tendens in reports lijkt toch wel te zijn: een soort 'MDMA-light' net als 4-FA, maar volgens de een net wat beter, voor de ander net wat minder dan 4-FA; soms omschreven als soort hardcore 4-FA: meer stimulatie, euforie en 'roll', maar ook meer bijwerkingen. Het gewenste effect van 4-FMA lijkt sterker dan van 4-FA, maar lijkt tegen een prijs te komen van meer bijwerkingen dan 4-FA. Voor de een is die prijs het waard, voor de ander niet. Wellicht is dit samen met te lage dosering een van de voornaamste redenen waarom de meningen over 4-FMA erg uiteenlopen.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#3
Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd. Mijn all time fave stimulant is 4-FA, maar daar begin ik bijna aan m'n laatste gram dus moet ik op zoek naar een alternatief. Bijwerken bij stimulanten heb ik eigenlijk nooit dus ik neem dat niet zo nauw. Behalve 3-FEA was erg, extreem hoge hartslag met nul effect qua feeling of energie.

Maar wanneer..
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#4
4-FMA is een prima substantie, hij werd in eerste instantie wat minder positief ontvangen omdat mensen op een 4-FA kloon hoopte waar 4-FMA toch wel iets meer naar MDMA toe leunt in effecten die het faciliteert. Methamfetamine heeft een significant hogere serotonine affiniteit dan Amfetamine, niet zo verbazingwekkend dat 4-FMA dat ook heeft ten opzichte van 4-FA lijkt mij.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jmths zei:
4-FMA is een prima substantie, hij werd in eerste instantie wat minder positief ontvangen omdat mensen op een 4-FA kloon hoopte waar 4-FMA toch wel iets meer naar MDMA toe leunt in effecten die het faciliteert. Methamfetamine heeft een significant hogere serotonine affiniteit dan Amfetamine, niet zo verbazingwekkend dat 4-FMA dat ook heeft ten opzichte van 4-FA lijkt mij.
Klik om te vergroten...
Ik lees verschillende berichten wat betreft de stimulatie van 4-FMA. Volgens de één is het stimulerender (sommigen zeggen zelfs naast stimulerender óók meer entactogeen) dan 4-FA, terwijl de ander juist zegt dat het minder stimulerend zou zijn dan 4-FA. Wat is jouw ervaring? En hoe verhoudt die stimulatie zich tot MDMA? Heeft het in jouw beleving wel iets unieks, of leunt het zodanig naar MDMA dat het een net-niet-MDMA wordt in plaats van een stof met een waardig effect van zichzelf? Neem 6-APB, welke in mijn optiek unieke kwaliteiten bezit zoals een langere werkingsduur en een wat meer trippy headspace welke ook een fijne synergie aangaat met psychedelica. Dat maakt dat ik zelfs bij de beschikbaarheid van MDMA op momenten toch nog voor 6-APB kies. Zijn er in dezelfde lijn naar jouw beleving redenen om 4-FMA boven MDMA te verkiezen?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Psilocyloner zei:
terwijl de ander juist zegt dat het minder stimulerend zou zijn dan 4-FA. Wat is jouw ervaring? En hoe verhoudt die stimulatie zich tot MDMA?
Klik om te vergroten...
Het voornaamste verschil is serotonine affiniteit naar mijn weten, dit doet de fysieke bijwerkingen ook aanzienlijk afnemen. Methamfetamine heeft bijvoorbeeld een relatief lage serotonine affiniteit en hoge noradrenaline affiniteit (dopamine affiniteit in verhouding te referentie).

Afgaand op relatieve serotonine affiniteit in verhouding tot norandrenaline en dopamine affiniteit zou je het volgende rijtje kunnen opstellen:
Amfetamine <> Methamfetamine <> 4-MMC <> 4-FA <> 4-FMA <> MDMA

Wat opvalt is dat Methamfetamine, 4-MMC en 4-FA een aanzienlijk hoger misbruik potentieel hebben dan 4-FMA, MDMA (en in mindere mate Amfetamine) door hun relatief lichte serotonine affiniteit. Serotonine affiniteit doet fysieke bijwerkingen afnemen waar fysieke bijwerkingen vooral met noradrenaline geassocieerd worden. Serotonine gerelateerde effecten komen echter langzamer op dan stimulerende effecten, 4-FMA kan dus tijdens de opkomst relatief belastend aanvoelen afgaand op die redenatie waarna fysieke bijwerkingen vrij snel zouden moeten verdwijnen. Los daarvan is misbruik van / overdoseren waarschijnlijk bij verre de grootste oorzaak van bijwerkingen.

4-FMA zou je in extreme bekeken boven MDMA kunnen verkiezen om redenen soortgelijk aan waarom iemand Methamfetamine boven MDMA zou verkiezen. Dat gezegd hebbende leunt 4-FMA natuurlijk veel sterker naar MDMA in effecten die het faciliteert. De voornaamste redenen dat mensen voor 4-FMA kiezen is echter waarschijnlijk omdat het relatief goedkoop en meer beschikbaar is.
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ben wel fan van 4FA (200mg), nam dit ter vervanging van XTC, omdat de gekende dinsdagkater bij 4FA achterwege blijft en ook niet down de dagen erna. Terwijl 4-FA meer gericht is op energie, socializen en allerteid en minder op het euforische, love en mellow gevoel en XTC deze allemaal combineert, bij 4-FA moet ik bewegen, babbelen, terwijl bij XTC kan ik ook lekker chillen met iemand, ben ik geil en tevens een ultra zacht eitje ook en ben ik over alles veel te eerlijk:laughing: 4-FMA (150-200mg) is in dat opzicht meer geneigd om vooral het energieke en alerte gevoel te creëren zoals 4-FA en minder dat mellow-love-geil gevoel. Misschien tikkeltje meer XTC effect dan 4-FA, dus zeker meer dan lekkere 4-FA alternatief. Ook qua dosering in dezelfde schaal.
G
GeelzuchterLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jmths zei:
Afgaand op relatieve serotonine affiniteit in verhouding tot norandrenaline en dopamine affiniteit zou je het volgende rijtje kunnen opstellen:
Amfetamine <> Methamfetamine <> 4-MMC <> 4-FA <> 4-FMA <> MDMA
Klik om te vergroten...
Waar gaat 3-FPM in dit rijtje?
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tussen amfetamine en Methamfetamine.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ''was" een fan van 4-fma. De eerste keer was fantastisch, een beetje de energie van speed met het empathische van mdma.
Maar na het twee keer te hebben gebruikt was de magie er al af. Het heeft een vuige stimulatie waardoor je met tandafdrukken op je tong eindigt en het kan je een ongemakkelijke euforie geven. Het is eigenlijk de vuige broer van 4-fmp en dan vooral zonder enige echte scherpheid.
P
PollewopLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mwah, mijn ervaring met de 4F familie is best aardig. Ik vind het fijner en scherper dan het vage van een mdma. Aanraken is fijn, hoog knuffel gehalte en vooral erge praat kick. Spelletjes doen, muziek kijken en gewoon tussendoor een happie of snackje. Mdma gaat met zulke pieken en dalen en ben ik er zo vanaf dat ik vaak alleen maar kan zuchten, muziek kan kijken en een beetje dom vooruit staren. Enorme bubbel van empathy dat wel, maar met 4F deel ik meer, ben verliefder, wil dansen, douchen, strelen, kussen de hele shabam.
Ergens hier heb ik nog wel een rapportje geschreven, ff goed zoeken ..

..en soms, soms wil ik gewoon de hele dag vaag zijn en knal ik er ff een hele empathy in, ook leuk!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jmths zei:
Afgaand op relatieve serotonine affiniteit in verhouding tot norandrenaline en dopamine affiniteit zou je het volgende rijtje kunnen opstellen:
Amfetamine <> Methamfetamine <> 4-MMC <> 4-FA <> 4-FMA <> MDMA
Klik om te vergroten...
Ik waardeer de gedachten die je erin hebt gestopt. Maar wat mij betreft is het wat te reductionistisch. Bindingsaffiniteit =/= subjectieve effecten.

Er zit nog een hele hoop tussen inname van een stof en het ingrijpen van receptoren in het brein. In de tussentijd moet de stof nog ingenomen worden, wordt 'ie waarschijnlijk gemetaboliseerd, moet de stof over de bloed-hersenbarrière getransporteerd worden en dan speelt bio-availability dus een grote rol.

Sowieso is het extreem lastig vergelijken. Want je kunt kijken naar de serotonine-affiniteit en op basis daarvan middelen op een rijtje zetten. Maar je kunt hetzelfde doen voor dopamine of noradrenaline, en dan krijg je weer een heel ander lijstje.
Dan nemen we nog niet eens feedbackloops in ogenschouw die ook weer de activiteiten in bepaalde breinregionen kunnen veranderen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb zelf alle stoffen uit het bovenstaande rijtje wel uitgeprobeerd. Op basis van mijn subjectieve effecten zou ik zeggen dat qua sterkte wat betreft subjectieve effecten geldt dat methamfetamine by far het meest potente middel is. 4-FA is haast onmerkbaar psychoactief. Dus dan zou ik zoiets krijgen:

Methamfetamine
4-MMC
MDMA
Amfetamine
4-FMA
4-FA

Maar ook over dat rijtje twijfel ik heel erg. Want raak je heel erg onder invloed van MDMA? Ja... als je veel neemt wel. Sowieso hebben mensen nogal 'last' van opborrelende emoties die eruit MOETEN. Dat is bij 4-MMC weer wat minder, terwijl je daarvan dus wel weer die dikke rush krijgt waarvan ik zou zeggen dat het qua sterkte toch wel wat heftiger is dan MDMA..

Lang verhaal kort: neem dit soort lijstjes (figuurlijk!) met een paar flinke korrels zout :wink:
H
Hebbenze?Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb al enige tijd pellets met 100mg liggen. Te laag gedoseerd dus?
Ook heb ik pellets van 150mg 3mmc, zelf nog niet geprobeerd maar vrienden gegeven die t eens wilden proberen en ze voelden allemaal niks..
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#15
markdesign zei:
Ik heb al enige tijd pellets met 100mg liggen. Te laag gedoseerd dus?
Ook heb ik pellets van 150mg 3mmc, zelf nog niet geprobeerd maar vrienden gegeven die t eens wilden proberen en ze voelden allemaal niks..
Klik om te vergroten...
Dan zou ik die pellets niet vertrouwen, van 150 mg sta ik zo strak als een bos uien.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Grappig, ik ben het totaal niet eens met het feit dat het op lage dosis een vuile stimulant zou zijn. Ik vind 2, 3 en 4-FMA de allerfijnste stimulanten met de minste bijwerkingen. Ik heb ze allemaal in 5-50mg dossisen geprobeerd. En ze zijn extreem zacht op je lichaam, vooral vrolijke mental stimulatie. Niet dat overdreve strakke van standaard speed/amphetamine. Ook de comedown is een stuk minder vervelend. Minder snelle hartslag, minder craving.

Ik ben het met veel dingen met psychonautwiki en reddit eens, en lees eigenlijk alleen maar zeer positieve dingen over deze stof op reddit, maar hier klopt het naar mijn mening echt niet.

Ik heb veel stimulanten geprobeerd, en cocaïne, ritalin, speed en andere hebben meer bijwerkingen imo.

Sterker nog, het is na de zware serotonine slurpers (ik neem geen hoge dossisen dus weinig serotonine) een van de meer euphorische stimulanten. 2-FMA is ondanks gebrek aan serotonine ook super ontspannen en vooral functioneel en totaal niet heftig lichamelijk. Wat apart is voor een stimulant die niet de kalmerende werking heeft zoals MDMA en 4-FMA door de (zware) serotonine bijslag.

Wat ook gek is, is de tegenstrijdigheid van psychonautwiki. Bij empathy, affection and live staat dat sommige het vergelijken met 4-FA serotonine bijslag maar andere met MDMA sterkte sero.

Verder lees ik zelfs mensen op reddit die het veel leuker vinden met MDMA. Ben toch een beetje huiverig, daarom doseer ik laag, omdat ik meth gebruikers hag op reddit die het veel intenser en leuker vinden dan meth.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#17
Stonologie zei:
Grappig, ik ben het totaal niet eens met het feit dat het op lage dosis een vuile stimulant zou zijn. Ik vind 2, 3 en 4-FMA de allerfijnste stimulanten met de minste bijwerkingen. Ik heb ze allemaal in 5-50mg dossisen geprobeerd. En ze zijn extreem zacht op je lichaam, vooral vrolijke mental stimulatie. Niet dat overdreve strakke van standaard speed/amphetamine. Ook de comedown is een stuk minder vervelend. Minder snelle hartslag, minder craving.

Ik ben het met veel dingen met psychonautwiki en reddit eens, en lees eigenlijk alleen maar zeer positieve dingen over deze stof op reddit, maar hier klopt het naar mijn mening echt niet.

Ik heb veel stimulanten geprobeerd, en cocaïne, ritalin, speed en andere hebben meer bijwerkingen imo.

Sterker nog, het is na de zware serotonine slurpers (ik neem geen hoge dossisen dus weinig serotonine) een van de meer euphorische stimulanten. 2-FMA is ondanks gebrek aan serotonine ook super ontspannen en vooral functioneel en totaal niet heftig lichamelijk. Wat apart is voor een stimulant die niet de kalmerende werking heeft zoals MDMA en 4-FMA door de (zware) serotonine bijslag.

Wat ook gek is, is de tegenstrijdigheid van psychonautwiki. Bij empathy, affection and live staat dat sommige het vergelijken met 4-FA serotonine bijslag maar andere met MDMA sterkte sero.

Verder lees ik zelfs mensen op reddit die het veel leuker vinden met MDMA. Ben toch een beetje huiverig, daarom doseer ik laag, omdat ik meth gebruikers hag op reddit die het veel intenser en leuker vinden dan meth.
Klik om te vergroten...
Reddit en co moet je altijd met een korreltje zout nemen. Wij hebben hier zuivere MDMA maar ik betwijfel of zij in USA veel goed referentiemateriaal hebben.
L
LadyLikeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hoeveel tijd moet je ertussen laten? Als Netflix je enige weekend uitje is, wisselen we thuis op de bank graag RC af. Nu hebben we vorige week vrijdag mdma gehad en nu de vraag wat we komend weekend kunnen doen om een beetje lol op te zoeken. Is 4-FMA een kandidaat of is het nog te vroeg?

Dit klinkt desperater dan nodig 🤪
А
АЛ-90Lid
01-01-2024, 00:00
#19
LadyLike zei:
Hoeveel tijd moet je ertussen laten? Als Netflix je enige weekend uitje is, wisselen we thuis op de bank graag RC af. Nu hebben we vorige week vrijdag mdma gehad en nu de vraag wat we komend weekend kunnen doen om een beetje lol op te zoeken. Is 4-FMA een kandidaat of is het nog te vroeg?

Dit klinkt desperater dan nodig 🤪
Klik om te vergroten...
Aangezien 4-FMA ook redelijk op je serotonine lijkt te werken kan je dit stofje het beste als een serotonineslurper behandelen, dus 2-3 maanden pauze is aan te raden.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
LadyLike zei:
Hoeveel tijd moet je ertussen laten? Als Netflix je enige weekend uitje is, wisselen we thuis op de bank graag RC af. Nu hebben we vorige week vrijdag mdma gehad en nu de vraag wat we komend weekend kunnen doen om een beetje lol op te zoeken. Is 4-FMA een kandidaat of is het nog te vroeg?

Dit klinkt desperater dan nodig 🤪
Klik om te vergroten...
Helaas worden drugs niet ineens gezond als je de ene week een empathogeen neemt, de volgende week een stimulant, de week daarna een dissociatief middel, daarna een psychedelicum en vervolgens weer een downer om dan weer opnieuw te beginnen.

Juist op het moment dat de situatie niet (meer) zo leuk is zonder drugs kan je het beter even niet doen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."