Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRC’s ‘dood’?

RC’s ‘dood’?

25 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
buddha31 zei:
Met "ze" bedoelde ik de overheid. Het klinkt als een legit plan hoe je het uitlegt.
Klik om te vergroten...
Ah, ja, maar de overheid is er al van overtuigd dat de rc's als drugs gebruikt worden. Het zijn de rc-vendors die op de verpakking zetten 'not for human consumption', en om een of andere reden is dat dan rechtsgeldig. Daar heb je dus even een extra regeltje voor nodig en dan ben je klaar imo.
buddha31 zei:
Je laatste zin snap ik niet echt. Ik wilde niet overkomen alsof je er niets van weet mijn excuses anders.
Klik om te vergroten...
Nee dat is een cynisch commentaar over dat ik het overheidsbeleid achterlijk vind.
D
DoeMaarDieMaarLid
01-01-2024, 00:00
#2
ik had zaterdag 30mg methallylescaline geprobeerd op een edm festival. Ik vond inderdaad de bodyload niet zo fijn. Die werd ook niet minder. Ik was overigens niet misselijk. Maar ik zou dit zeker niet aanraden voor een festival. Maar goed, paddo's en lsd ga ik ook niet lekker op op festivals, terwijl dat alleen en in een rustige setting toch wel heel fijn is.
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
PsyTekz zei:
Dan doel je vooral op de cathinones? Empathogenen en stimulanten is er nog een mooi aanbod. Ook bij psychedelica en dissociatieven.
Klik om te vergroten...
Empathogenen en stimulanten idd. Na 4-FA, 4-MMC, 3-MMC best veel geprobeerd, maar het lijken allemaal (zeer) slappe aftreksels. Maar wellicht blijf ik teveel hangen in de ‘gefluorideerden’. Wat zou je aanraden?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja OP, ik snap wel wat je bedoelt. De goede ouwe RCs zijn inmiddels allemaal verboden en van de (witte) markt af. Ik denk dat je op het darknet nog wel wat van de oude knallers kunt vinden, mits je bereid bent om er voor te betalen - je moet zelf even uitzoeken hoe en wat anders riskeer ik een ban :tongueout:.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#5
buddha31 zei:
Maar snijden ze dan zichzelf niet in de vingers door indirect toe te geven dat rcs voor menselijke consumptie is.
Als je enkel bedrijven aanwijst die het op papier voor onderzoeksdoeleinden gebruiken, dan komt het alsnog niet echt bij de doelgroep terecht die er wel verantwoord mee omgaat.
Klik om te vergroten...
Dat doen verschillende vendors toch al.
Met informatie hoe het te gebruiken en zichzelf adverteren als drugs vendors. Maar dan wel een extra briefje in de bus met dat zij geen verantwoordelijkheid geven voor gebruik. Stom hoe ze daar nog mee weg kunnen als het borderline dealen is.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#6
bkll zei:
Empathogenen en stimulanten idd. Na 4-FA, 4-MMC, 3-MMC best veel geprobeerd, maar het lijken allemaal (zeer) slappe aftreksels. Maar wellicht blijf ik teveel hangen in de ‘gefluorideerden’. Wat zou je aanraden?
Klik om te vergroten...
2-FMA, 3-FA, 3-FMA, 3-FPM als je specifiek fluorides wil.
P
PrutsertjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
bkll zei:
Empathogenen en stimulanten idd. Na 4-FA, 4-MMC, 3-MMC best veel geprobeerd, maar het lijken allemaal (zeer) slappe aftreksels. Maar wellicht blijf ik teveel hangen in de ‘gefluorideerden’. Wat zou je aanraden?
Klik om te vergroten...
Na het 4-FA verbod was de lol er wel vanaf
d
dissoliefhebberLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als je arylcyklohexamines of psychodelica lekker vindt, dan is er nog behoorlijk te vinden.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Goh hier ben ik het niet echt mee eens. Bij disso's en stims toch duidelijk goede en zelfs verbeterde rc's. Vb bij stims, vond ik 4-FA echt lekkere stim, vette energy met zeker euforisch randje en geen kater zoals bij MDMA. Nadat deze op de ban ging, 4-FMA en 6-APB ontdekt, beide nog beter dan 4-FA, elk op hun manier de beste in hun klasse vind ik.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nihilist88 zei:
Goh hier ben ik het niet echt mee eens. Bij disso's en stims toch duidelijk goede en zelfs verbeterde rc's. Vb bij stims, vond ik 4-FA echt lekkere stim, vette energy met zeker euforisch randje en geen kater zoals bij MDMA. Nadat deze op de ban ging, 4-FMA en 6-APB ontdekt, beide nog beter dan 4-FA, elk op hun manier de beste in hun klasse vind ik.
Klik om te vergroten...

Het is maar net welke effecten je zoekt inderdaad
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Het is maar net welke effecten je zoekt inderdaad
Klik om te vergroten...
Swaar, maar vb 4-fma is toch vette amfetamine rc met meer en 6-apb is yoch gewoon vette entactogene stim.
3-FA is dan weer pure pep rc.

En dan heb je nog 2-FDCK vind ik zo'n vette disso en keta rc, waarbij je van alcoholroes tem diepste trip kunt gaan.
3MeO-pcp was ook zo'n lekkere warme trippy disso.
Voor lsd heb je ook goede rc's.
D
DipkipLid
01-01-2024, 00:00
#12
Voor mensen die van dissos houden is het nogtans de golden age lijkt me
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#13
bkll zei:
Enkele jaren geleden leken RC’s een bijna oneindige potentie te hebben. Een molecuul aanpassen en je had weer iets nieuws.
Als er eentje verboden werd, kwam er weer eentje op. Maar al heel erg lang lijken de ‘opvolgers’ steeds slappere en slappere aftreksels te worden.

Hebben RC’s nog toekomst denken jullie?
Klik om te vergroten...

Dan doel je vooral op de cathinones? Empathogenen en stimulanten is er nog een mooi aanbod. Ook bij psychedelica en dissociatieven.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dipkip zei:
Voor mensen die van dissos houden is het nogtans de golden age lijkt me
Klik om te vergroten...
Welke disso vind je nog chill?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
bkll zei:
Enkele jaren geleden leken RC’s een bijna oneindige potentie te hebben. Een molecuul aanpassen en je had weer iets nieuws.
Als er eentje verboden werd, kwam er weer eentje op. Maar al heel erg lang lijken de ‘opvolgers’ steeds slappere en slappere aftreksels te worden.

Hebben RC’s nog toekomst denken jullie?
Klik om te vergroten...
Mijn idee is ook wel dat de leukste er wel een beetje uit gefilterd zijn. Er zijn nog wel toppers hoor, zoals 6-APB en methallylescaline. Tryptamines (zoals 4-HO-MiPT), lysergamides en disso's blijven voorlopig ook beschikbaar.

Sommige heel goede rc's blijven wel beschikbaar als ze verboden worden, zoals bijvoorbeeld MDMA (was ooit ook een rc), 4-MMC en 2C-B.

Ik denk verder dat vendors nu even wachten tot Nederland een stofgroepenverbod invoert en dat ze dan andere stoffen gaan pushen. Mogelijk komen ze dan met heel andere stofgroepen. Probleem daarvan is dat de effecten en risico's een stuk onvoorspelbaarder worden. Dus veiliger wordt het niet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Overigens is het altijd wel geweest dat er tussen de vele rc's gewoon heel veel net-niet-leuke stoffen zitten. De balans van wat iets aangenaam maakt komt eigenlijk best wel nauw; het is niet simpelweg een kwestie van een beetje extra serotonine en je bent klaar.

Daarnaast is het eigenlijk ook niet handig om rc's te zien als een 'vervanging van (..)'. Je krijgt dan beetje hetzelfde als met vleesvervangers. Die zijn eigenlijk (bijna) nooit net zo lekker als hun vleesalternatief, gewoon puur omdat je het dan vergelijkt met de originele smaak en alles wat afwijkt dan als teleurstellend ervaart. Dat is jammer, want zo kan je de potentie van een nieuw middel ook missen.

Daarbij is de setting waarin een middel gebruikt wordt ook echt essentieel. Zo vond ik MXE eerst best saai omdat het me niet genoeg dissocieerde tijdens de natuurdocu's kijken. Totdat ik erachter kwam dat het juist een fenomenale disso is in sociale context omdat je wel lekker in control blijft maar toch ook goed een disso-effect meekrijgt.

Op die manier is er heel veel uitproberen nodig om iets te vinden wat echt bevalt.
Het is logisch dat de klassieke middelen vaker bevallen, omdat die al zo'n uitgebreid selectieproces hebben doorlopen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Mijn idee is ook wel dat de leukste er wel een beetje uit gefilterd zijn. Er zijn nog wel toppers hoor, zoals 6-APB en methallylescaline. Tryptamines (zoals 4-HO-MiPT), lysergamides en disso's blijven voorlopig ook beschikbaar.

Sommige heel goede rc's blijven wel beschikbaar als ze verboden worden, zoals bijvoorbeeld MDMA (was ooit ook een rc), 4-MMC en 2C-B.

Ik denk verder dat vendors nu even wachten tot Nederland een stofgroepenverbod invoert en dat ze dan andere stoffen gaan pushen. Mogelijk komen ze dan met heel andere stofgroepen. Probleem daarvan is dat de effecten en risico's een stuk onvoorspelbaarder worden. Dus veiliger wordt het niet.
Klik om te vergroten...
Ik had jou laatst nog gevraagd over die methallylescaline, maar geloof ik nog geen antwoord gekregen. Of wel... Misschien herinner ik me het niet goed. Anders excuus voor weer vragen...

Het is wel echt een aanrader dus? Ik heb wat liggen, maar ik las er enkele dingen over dat mensen er een hele zware bodyload van kregen en/of zware bad trips. Maar ik blijf interesse houden, omdat het toch vrij veel op mescaline zou lijken en ik dat nog nooit heb gedaan, maar me een heel mooi tripmiddel lijkt. Herken je dat, van die zware bodyload? En hoeveel mg zou je aanraden voor een eerste keer?
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Overigens is het altijd wel geweest dat er tussen de vele rc's gewoon heel veel net-niet-leuke stoffen zitten. De balans van wat iets aangenaam maakt komt eigenlijk best wel nauw; het is niet simpelweg een kwestie van een beetje extra serotonine en je bent klaar.

Daarnaast is het eigenlijk ook niet handig om rc's te zien als een 'vervanging van (..)'. Je krijgt dan beetje hetzelfde als met vleesvervangers. Die zijn eigenlijk (bijna) nooit net zo lekker als hun vleesalternatief, gewoon puur omdat je het dan vergelijkt met de originele smaak en alles wat afwijkt dan als teleurstellend ervaart. Dat is jammer, want zo kan je de potentie van een nieuw middel ook missen.

Daarbij is de setting waarin een middel gebruikt wordt ook echt essentieel. Zo vond ik MXE eerst best saai omdat het me niet genoeg dissocieerde tijdens de natuurdocu's kijken. Totdat ik erachter kwam dat het juist een fenomenale disso is in sociale context omdat je wel lekker in control blijft maar toch ook goed een disso-effect meekrijgt.

Op die manier is er heel veel uitproberen nodig om iets te vinden wat echt bevalt.
Het is logisch dat de klassieke middelen vaker bevallen, omdat die al zo'n uitgebreid selectieproces hebben doorlopen.
Klik om te vergroten...
Net zoals vleesvervangers 😅 maar de vergelijk is wel goed. Het is het gewoon net niet. Het zal geen populaire mening zijn maar ik denk dat een algeheel verbod best een goed idee is. Jammer voor de mensen die weten wat de echte toppers zijn en het verstandig gebruiken. Maar ik hoor vooral veel ellende, troep, slechte vendors en misbruik. Even zonder nuance gezegd hoor ik te vaak een vibe van "welke gaan we nu eens proberen" en dan vooral veel gemixt en dagenlang. Nogmaals wel heel zuur voor de mensen die er verstandig en beperkt mee omgaan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Ik had jou laatst nog gevraagd over die methallylescaline, maar geloof ik nog geen antwoord gekregen. Of wel... Misschien herinner ik me het niet goed. Anders excuus voor weer vragen...

Het is wel echt een aanrader dus? Ik heb wat liggen, maar ik las er enkele dingen over dat mensen er een hele zware bodyload van kregen en/of zware bad trips. Maar ik blijf interesse houden, omdat het toch vrij veel op mescaline zou lijken en ik dat nog nooit heb gedaan, maar me een heel mooi tripmiddel lijkt. Herken je dat, van die zware bodyload? En hoeveel mg zou je aanraden voor een eerste keer?
Klik om te vergroten...
Ik dacht dat ik er wel op had gereageerd! Heb het topic even teruggezocht en ik dacht dat ik had gereageerd, maar kennelijk is er wat mis gegaan bij het verzenden :wink:

Methallylescaline vond ik héél erg lijken op mescaline. De come-up is wat korter (wat eigenlijk best een voordeel is). Maar verder zou ik het lastig vinden om een onderscheid aan te wijzen. Ik werd aan het begin van de trip een klein beetje misselijk; alsof ik een steen had ingeslikt ofzo. Maar verder voelde het prima. Er zijn wel mensen die zeggen dat ze moeite hebben met plassen tijdens de trip.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
buddha31 zei:
Het zal geen populaire mening zijn maar ik denk dat een algeheel verbod best een goed idee is.
Klik om te vergroten...
Zoals rc's nu verkocht worden is wel echt een worst-case scenario, dat ben ik met je eens. Leeftijdscontroles zijn er niet of werken niet, je kan online ongelimiteerde hoeveelheden bestellen en verkopers nemen nul verantwoordelijkheid over de kwaliteit van hun product of over de gebruikswijze waarmee het wordt ingenomen.

Alleen een verbod is weer zo drastisch. Wat mij betreft is dat ook helemaal niet nodig. Je kan best rc-vendors verplichten om te bewijzen dat hun stoffen NIET bestemd zijn voor particuliere gebruikers (bijvoorbeeld door een registratieplicht van KVK-inschrijving van klanten, eventueel gepaard met een verplichte ontheffing voor het verwerken van nieuwe stoffen). Dan pak je het probleem bij de kern aan, want de maas in de wet die gebruikt wordt dicht je. En dan hoeft de politie, het NFI, de recherche, de burgemeester, meld misdaad anoniem zich niet de hele dag bezig te houden met zakjes poedersuiker.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."