Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums3-MMC of 4-MMC vs. cocaïne

3-MMC of 4-MMC vs. cocaïne

73 antwoorden
38 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Donna zei:
Liever niet... maar het is op mijn leeftijd en de schade die ik heb denk ik wel het best.

En met wat kratom en wat alcohol dan moet een sober leven te doen zijn.

Ik weet dat ik met alcohol al 14 jaar fatsoenlijk mee om kan gaan en kratom kan ik nu ik het bijna 2 jaar ken van zeggen: gebruik soms weken/maanden niet.
Klik om te vergroten...
Dat is niet sober.
D
DonnaLid
01-01-2024, 00:00
#2
dupont zei:
Het lijkt wel of je je antwoorden steeds al klaar hebt voordat de vraag ueberhaupt is gesteld, bij wijze van spreken dan. Je hebt geen vertrouwen in artsen, maar zou je wel advies aannemen van iemand die net als jij ook verslaafd is en die goed in herstel is gegaan?
Klik om te vergroten...
Klopt wel... altijd al een antwoord (smoes) klaar.

En ja.. ik neem veel eerder iets aan van andere drugsgebruikers dan een arts of instelling. Hier lees je van heel veel mensen, dus ieder heeft zijn eigen zwaktes met zelfs verschil tussen middelen wat ik herken.

Ben me ook wel bewust van mijn eigen vooroordelen want ik ken persoonlijk zat mensen die al 15 jaar in and out of rehab gaan en weer de verhalen van wie ze daar al voor de 5de keer terugzien. Dus 1 succesverhaal over begeleiding bij verslaving zal me niet over de streep trekken.

Ook omdat ik op ander medisch vlak grote blunders heb ondervonden.

Maar ik weet ook: voor de coke en alcohol heb ik in het begin wel professionele hulp gezocht: ambulant en zelfs dagbehandeling. Dit faalde keer op keer (van 1997 tot 2006 diverse malen).
En ben vervolgens in 2008 (toen ik internet kreeg) via het stoppen/minder drinken forum van Trimbos in 22 maanden gestopt. Cokevrienden de deur uitgeschoten en alle telefoonnummers van dealertjes verbrandt.

Alles wat er daar op dat forum werd gedaan was met elkaar lullen over wat nu weer voor manier uitproberen en bijhouden hoeveel dagen zonder drank. Er was geen cursus of begeleiding of wat dan ook maar zo was je wel iedere dag er bewust nee bezig. En leerde van elkaar.

Voor 28 jaar alcoholisme en 2x 2 jaar coke een succesverhaal. Ik gebruik wel alcohol.. al bijna 14 jaar, maar minder dan de gemiddelde Nederlander. En coke: ik weet gewoon.. dat kan ik niet recreatief gebruiken.

Jij bent blijkbaar wél succesvol in herstel gegaan ergens??

Dan ben ik benieuwd naar waarom het voor jou succesvol was en hoe dat allemaal gelopen is. Hoewel ik zélf niet kan alleen al omdat ik een jong katje heb die ik écht niet aan andermans zorg over laat en ook geen wekelijkse ontmoetingen met mijn dochter wil missen.

Enige wat me wel prettig lijkt: je krijgt 3x per dag eten!!! En dat is nu totaal niet haalbaar voor me maar daar zijn andere oplossingen voor te verzinnen🙃 die ook aan herstel kunnen bijdragen (zou ook nogal wat inzet vergen: iedere dag naar de Mac lopen ofzo).

Sorry ik kan het écht nooit kort houden.

Maar ondanks dat ik dus tig redenen heb om zo'n advies niet aan te nemen ben ik wel benieuwd waarom het bij jou dan wél werkte!!! En waar. Misschien denk ik er over 4 jaar wel anders over... kat wat ouder, dochter wellicht geëmigreerd (zit ergens in planning, oh en mijn beide ouders moeten eerst ook nog overlijden, klinkt luguber maar is wel zo: en mijn pa heeft misschien mijn hulp daar nog bij nodig met een door mij verstrekte OD, want hij is doodsbang in verpleeghuis te eindigen).

Als je denkt: verspilde moeite ga het dan ook maar niet uitleggen.
D
DonnaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zeehond zei:
Toen ik dit opperde als alternatief voor een RC wist ik nog niet van je twee herseninfarcten…
Speed = vasoconstrictie…
Beter van niet dus.

En geen maat kunnen houden.
Speed is een slecht idee.
Klik om te vergroten...
Ja hoewel ik ook ergens las dat dat bij speed minder was dan coke maar het is inderdaad het geen maat kunnen houden dat ik later dacht: Oh nee.. ook geen optie.

Lief dat je me waarschuwt!!🥰

In 24 uur hier ben ik me opeens zo bewust van het feitelijk ontkennen van mijn verslavingsproblematiek dat er nu eigenlijk alleen nog maar alcohol (en dat kan ik beheersen al 14 jaar) en tegen de oxy-ontwenning kratom kan gebruiken. Dat gaat ook al 1.5 jaar goed (soms weken of maanden vergeten dat ik dat ook even kan inzetten).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dirkjan zei:
Het was een grapje, maar om even serieus te zijn, ik vind goede coke, en ik heb het pas twee keer écht mogen ervaren, veel en veel schoner dan speed, 3m-x. 4f-x. Ook goede, gewassen speed. Het was veel helderder en zonder bijwerkingen. Wel echt een hele sterke piek die als een ijspegel de lucht in schiet en heel hard weer omlaag schiet. Maar dat moment dat je de eerste vijf minuten voelt ben je plotseling zo euforisch en magistraal alert en gefocust, daar kan niets tegenop.

Maar niet aan beginnen. Zoals eerder gezegd, the house always win. Cocaine always wins.
Klik om te vergroten...
PsyTekz zei:
Dit beschrijft een coke ervaring zoals het hoort. Ik vind pure goede coke ook beter dan al dat andere geklooi met nieuwe psychoactieve stoffen die er iets moeten of willen van mee krijgen. En inderdaad de downside, gewoon opzij laten liggen. Zeker als je verslavingsgevoelig bent. Het is de zure appel uit de verboden tuin van Adam en Eva.
Klik om te vergroten...

Nou in vergelijking met de rush van 4-MMC vind ik het echt niks. Waarom zou ik een drug willen gebruiken die me het gevoel geeft dat ik super nuchter ben? 😂 Dat snap ik niet helemaal.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Nou in vergelijking met de rush van 4-MMC vind ik het echt niks. Waarom zou ik een drug willen gebruiken die me het gevoel geeft dat ik super nuchter ben? 😂 Dat snap ik niet helemaal.
Klik om te vergroten...
4-MMC is eigenlijk ook een hele andere drug namelijk een entactogeen, dus eigenlijk is het niet eerlijk. Maar zelfs bij snuiven, 4-MMC is misschien heftiger, duurt langer en heeft extremere effeecten maar het voelt toch viezer en waziger dan cocaine. Ik denk dat veel mensen het met me eens zijn. Geloof me, al zou ik het geld hebben ik zou geen (xxx - maar je weet wel hoeveel ik bedoel) over hebben voor 30 minuten een kraakheldere frisse euforische high als ik voor hetzelfde geld het 10 voudige kan krijgen, ook al is het misschien niet hetzelfde.

Zit ik nou verdomme cocaine te promoten? Dat is echt niet mijn bedoeling :sweatsmile: blijf eraf mensen, het is het niet waard écht niet.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Nou in vergelijking met de rush van 4-MMC vind ik het echt niks. Waarom zou ik een drug willen gebruiken die me het gevoel geeft dat ik super nuchter ben? 😂 Dat snap ik niet helemaal.
Klik om te vergroten...

4-MMC voelt toch wat vuiler aan dan coke en zelfs MDMA. De euforie van coke voelt natuurlijk en blij, daarom ervaar jij het misschien als nuchter zijn omdat je van nature een euforisch blij persoon bent?
De euforie van 4-MMC voelt echt als een rush en opgedrongen.
Zijn ook 2 verschillende middelen zoals Dirk aangeeft.
Smaken verschillen natuurlijk.
Beiden hebben volgens mij dezelfde negatieve eigenschappen.
De positieve liggen ergens dicht maar ook ver uit elkaar.
Herhaal het nogmaals voor de meelezers. Middelen die je beter laat liggen. 1 lijn word snel het hele zakje op met dit soort stofjes.
D
DonnaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zeehond zei:
Je schrijft best lange berichten met in zo’n beetje elk bericht je leeftijd en veel van hetzelfde. Geen oordeel, valt me op.
Prima als je het van je af schrijft.
Wat wil je van ons horen?

1 zin bleef me bij in je bericht, zie citaat.
Klik om te vergroten...
Klopt helemaal... vreselijk. Op WhatsApp of Insta en lang geleden deed ik dat ook al.

Omdat ik me verlies in details, afdwaal, geen namen kan onthouden, wat heb ik wie uitgelegd, wat speelt er nog meer mee.

Ik deed dat zelfs vóór mijn herseninfarcten dus die kan ik ook niet de schuld geven.

En van jullie hoor ik heel veel (wat ik erg fijn vindt) maar niet aan lezen toekom of alle meldingen kan bijhouden want ik maak er te lange verhalen van.

Nu zie ik het citaat niet meer waarvan je zei: die zin bleef hangen. Maar dat zit nog in mijn hoofd: iig dat ik eens goed moest gaan nadenken over mijn gebruik.

En ja.. zéker tot die conclusie gekomen!!! Ik wil mezelf wel ff scherp houden door op "wat heb je gebruikt vandaag" dagelijks te gaan invullen en verder proberen wat minder omslachtig veel te lullen, maar doe ik al levenslang. Lijkt ook wel verslaving..😅 nee wellicht zit er iets verkeerd "wired" in mijn kop.

En nu had ik enige belangrijke zin vetgedrukt willen maken achteraf en lukt niet en een like geven lukt ook niet.🙈🙈.

Woordendiarree zo werd het ooit omschreven door een goede vriendin op een alcohol forum🤣🤣

Okay Donna shut the fuck up want had allang mijn avondcocktailtje van slaappillen moeten nemen en gaan Netflixen anders ga ik tot 4 uur door en hoeveelheid woorden wordt steeds erger. Totaal geen focus of hyperfocus.. ik weet t niet.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Jij kunt je niet beheersen is mijn gedachte. Je moet het zelf weten, maar als je jezelf vergelijkt met jezelf toen je nog Oxicodon nam, dan vrees ik echt dat je een klap mag verwachten.. en heel binnenkort. Ik hoop dat je echt wel controle kunt houden, maar veel hoop heb ik niet voor je, gezien je erg in de war overkomt en je met al die smoesjes lijkt te komen, om jezelf te mogen verdoven.
Succes en lente doet wel eens wonderen!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Donna zei:
Klopt wel... altijd al een antwoord (smoes) klaar.

En ja.. ik neem veel eerder iets aan van andere drugsgebruikers dan een arts of instelling. Hier lees je van heel veel mensen, dus ieder heeft zijn eigen zwaktes met zelfs verschil tussen middelen wat ik herken.

Ben me ook wel bewust van mijn eigen vooroordelen want ik ken persoonlijk zat mensen die al 15 jaar in and out of rehab gaan en weer de verhalen van wie ze daar al voor de 5de keer terugzien. Dus 1 succesverhaal over begeleiding bij verslaving zal me niet over de streep trekken.

Ook omdat ik op ander medisch vlak grote blunders heb ondervonden.

Maar ik weet ook: voor de coke en alcohol heb ik in het begin wel professionele hulp gezocht: ambulant en zelfs dagbehandeling. Dit faalde keer op keer (van 1997 tot 2006 diverse malen).
En ben vervolgens in 2008 (toen ik internet kreeg) via het stoppen/minder drinken forum van Trimbos in 22 maanden gestopt. Cokevrienden de deur uitgeschoten en alle telefoonnummers van dealertjes verbrandt.

Alles wat er daar op dat forum werd gedaan was met elkaar lullen over wat nu weer voor manier uitproberen en bijhouden hoeveel dagen zonder drank. Er was geen cursus of begeleiding of wat dan ook maar zo was je wel iedere dag er bewust nee bezig. En leerde van elkaar.

Voor 28 jaar alcoholisme en 2x 2 jaar coke een succesverhaal. Ik gebruik wel alcohol.. al bijna 14 jaar, maar minder dan de gemiddelde Nederlander. En coke: ik weet gewoon.. dat kan ik niet recreatief gebruiken.

Jij bent blijkbaar wél succesvol in herstel gegaan ergens??

Dan ben ik benieuwd naar waarom het voor jou succesvol was en hoe dat allemaal gelopen is. Hoewel ik zélf niet kan alleen al omdat ik een jong katje heb die ik écht niet aan andermans zorg over laat en ook geen wekelijkse ontmoetingen met mijn dochter wil missen.

Enige wat me wel prettig lijkt: je krijgt 3x per dag eten!!! En dat is nu totaal niet haalbaar voor me maar daar zijn andere oplossingen voor te verzinnen🙃 die ook aan herstel kunnen bijdragen (zou ook nogal wat inzet vergen: iedere dag naar de Mac lopen ofzo).

Sorry ik kan het écht nooit kort houden.

Maar ondanks dat ik dus tig redenen heb om zo'n advies niet aan te nemen ben ik wel benieuwd waarom het bij jou dan wél werkte!!! En waar. Misschien denk ik er over 4 jaar wel anders over... kat wat ouder, dochter wellicht geëmigreerd (zit ergens in planning, oh en mijn beide ouders moeten eerst ook nog overlijden, klinkt luguber maar is wel zo: en mijn pa heeft misschien mijn hulp daar nog bij nodig met een door mij verstrekte OD, want hij is doodsbang in verpleeghuis te eindigen).

Als je denkt: verspilde moeite ga het dan ook maar niet uitleggen.
Klik om te vergroten...
Er zijn hier genoeg mensen die goed in herstel zitten en clean blijven, die jou goede adviezen kunnen geven. Kijk maar eens rond onder het kopje Verslaving hier op ‘t forum. Zolang jij excuses blijft verzinnen en niet je herstel op de 1e plaats zet, kun je ‘t vergeten.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
PsyTekz zei:
4-MMC voelt toch wat vuiler aan dan coke en zelfs MDMA. De euforie van coke voelt natuurlijk en blij, daarom ervaar jij het misschien als nuchter zijn omdat je van nature een euforisch blij persoon bent?
Klik om te vergroten...
Ja jullie spreken over 'clean' en 'vies' als onderscheid. En ik snap wel wat jullie ermee bedoelen. Maar punt is dus dat ik van coke niet echt een herkenbare roes krijg en dat ik me dan dus steeds zit af te vragen of ik wel iets voel. Dat kun je 'clean' noemen. Maar ik vind het vooral 'saai' omdat het dus gevoelsmatig geen fuck doet behalve je wat wakker houden en je misschien wat praterig maken. Dan moet je door de omstandigheden gaan afleiden of je nou wel of niet iets voelde. Zeker als je daarvoor 50 euro per gram moet betalen, dan heb ik echt het idee dat ik wat mis.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Ja jullie spreken over 'clean' en 'vies' als onderscheid. En ik snap wel wat jullie ermee bedoelen. Maar punt is dus dat ik van coke niet echt een herkenbare roes krijg en dat ik me dan dus steeds zit af te vragen of ik wel iets voel. Dat kun je 'clean' noemen. Maar ik vind het vooral 'saai' omdat het dus gevoelsmatig geen fuck doet behalve je wat wakker houden en je misschien wat praterig maken. Dan moet je door de omstandigheden gaan afleiden of je nou wel of niet iets voelde. Zeker als je daarvoor 50 euro per gram moet betalen, dan heb ik echt het idee dat ik wat mis.
Klik om te vergroten...

Het verschilt gevoelsmatig dus bij verschillende mensen net als de voorkeur van stofjes. De prijs moet ik jouw wel volledig gelijk in geven en is vet overrated.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb alleen 3mmc gebruikt, geen 4mmc. Ik gebruik het in capsules en heb daardoor gelukkig niet heel erg veel last van cravings. Ik pak 1x bij dan en dat is het. Oraal werkt het ook langer dan nasaal. Met MDMA pak ik 1-2x bij. Met coke wel meer last van cravings en doorgaan, maar dat neem ik sowieso niet te vaak (toevallig voor eind deze maand wel weer gepland).

Maar als ik die vriend van jou was zou ik het dus niet snuiven maar slikken en dan hooguit 1x bijpakken. En regels voor zichzelf opstellen wanneer hij het mag gebruiken. Het is wel echt heel lekker spul, dus als je niet oppast en vooral bij nasaal gebruik ligt misbruik wel op de loer. En aangezien het een serotonineslurper is en veel invloed heeft op je vaten etc kun je daar echt veel schade door oplopen. Dus zou het sowieso net als MDMA hooguit 1x in de 3 maanden doen dan en al helemaal niet combineren met iets anders.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bon-Bon zei:
Wbt het misbruik: Speelde de verkrijgbaarheid en prijs per gram hier een rol in?
Klik om te vergroten...
Nee niet zozeer. Meer het effect. Vind het fijner dan coke of speed. Te fijn juist. En je wordt er ongekend geil van, dus dat was vooral porno kijken geblazen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bon-Bon zei:
Ik ben zelf best content met 4-MMC. Geen probleem om een tijd niet te gebruiken, maar vanwege de korte werkingsduur, lichte impact op serotonine (in vergelijkt tot MDMA) en mindere craving dan cocaïne, is het voor mij het ideale middel om te gebruiken met bijnemen.
(Denk hierbij aan de gevaren met stapelen van MDMA door 'kwartjes'.)
Klik om te vergroten...

Haha, sorry, maar valkuil much :sweatsmile:

Het ideale middel om bij te nemen, zodat je de hele tijd blijft bijnemen zonder dat je het erg vindt.

Bon-Bon zei:
Vanwege de lage verkrijgbaarheid van 4-MMC t.o.v. 3-MMC staat hij open voor het laatstgenoemde - Ik ben wat sceptisch, wetende dat het 'craving'-effect bij 3-MMC groter is dan 4-MMC. Over schadelijkheid weet ik niet zo heel veel verschillen te noemen tussen beide RC's.
Klik om te vergroten...

De rush van 4-MMC is gewoon net wat lekkerder. Maar ik vond de cravings bij beide middelen wel ongeveer even erg. Het hangt ook van de setting af natuurlijk. Als je je al een uur ligt dood te vervelen op bed maar niet kunt slapen, dan ben je eerder blij dat het is uitgewerkt dan dat je graag nog meer wil bijnemen.

Bon-Bon zei:
Wat is jullie gedachtegang hierover. Moet ik me zorgen maken? Hoe groot is het verslavingsrisico? Wat zijn jullie ervaringen?

NB: Hij weet gelukkig (nog) niet dat 3-MMC heel makkelijk via internet te bestellen is.
Klik om te vergroten...

3-MMC is best wel verslavend vanwege de snel dalende dopaminespiegel (een beetje zoals bij coke, maar iets minder erg). Ik hoor al genoeg verhalen van mensen die zich niet kunnen inhouden met 3-MMC en vaker en meer gebruiken dan ze van plan waren. Terwijl 3-MMC helemaal nog niet zo heel lang op de markt is.

Maar dit verslavingsrisico zul je altijd hebben met sterke dopamine-agonisten. Die triggeren een deel van het brein (de mesolimbische route) dat je vermogen om kritisch op jezelf te reflecteren ontregelt. Je zegt dan al snel weer 'ja'.

Vertel dus maar niet dat iedere minderjarige het in onbeperkte hoeveelheden online kan bestellen...
B
Bon-bonLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Haha, sorry, maar valkuil much :sweatsmile:
Klik om te vergroten...

Bijnemen al gevolg van craving is altijd een valkuil. :wink:

Maar ik bedoel hiermee dat (bijv.) 3x50mg 4-MMC mijn voorkeur heeft boven 3x50mg MDMA. Cocaïne blijf ik het liefste bij uit de buurt.
B
Bon-bonLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Overigens weet ik helemaal niet of 3-MMC wel zo'n geschikte drug is om de hele tijd mee bij te nemen. Je hebt gelijk dat je niet zo'n sterke kater krijgt van 3-MMC. Maar tegelijkertijd lijkt het wel een sterker cardio-vasculair effect te hebben dan MDMA. Wat voor gezondheidsproblemen dat precies kan veroorzaken weten we gewoon nog niet. Maar je zou best wel eens meer kans kunnen lopen op een embolie, necrose of een hartinfarct.
Klik om te vergroten...

Is dat een algemeen bekend iets? Ervaar jij dat zelf zo?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bon-Bon zei:
Is dat een algemeen bekend iets? Ervaar jij dat zelf zo?
Klik om te vergroten...
Dit is een bekend feit. Kan dit uit ervaring ook beamen. Blauwe ledematen, stijve spieren e.d.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bon-Bon zei:
Is dat een algemeen bekend iets? Ervaar jij dat zelf zo?
Klik om te vergroten...

Ja dat is een algemeen iets. Zie er soms bijna uit als een Smurf vanwege blauwe ledematen 🙈
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ganggang💯 zei:
Dit is een bekend feit. Kan dit uit ervaring ook beamen. Blauwe ledematen, stijve spieren e.d.
Klik om te vergroten...
Behalve dan die ene spier die juist stijf moet zijn. Die geeft geen gehoor zonder hulpmiddelen.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bon-Bon zei:
Is dat een algemeen bekend iets? Ervaar jij dat zelf zo?
Klik om te vergroten...

Jup van geen enkele drug ooit deze effecten gehad behalve met 4 en 3mmc. Plus voelen dat je hart er is en klopt. Bij de meeste drugs ben ik me er niet bewust van. Bij deze 2 meestal naar het einde van de rit toe voel ik men hart kloppen in de borst. Met coke kan dat ook wel maar dan was het gewoon teveel ^^ .

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."