Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntidepressiva en 3mmc

Antidepressiva en 3mmc

45 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Lieske zei:
Ik heb overigens wel een positieve ervaring met ssri’s en pscychedelica. Is maar gebaseerd op 1x maar; voor t eerst (1p)lsd gebruikt terwijl ik al ongeveer 6 maanden ssri’s (sertraline 50mg) gebruikte. Super fijne en goeie ervaring! Waar ik lang ‘kracht’ uit heb gehaald. Ik vond het leven tijdens t gebruik ervan zo fijn, en dat neem ik nog steeds mee en pas ik nog steeds toe in m’n leven nu. Ik denk met een glimlach terug aan hoe ik toen t leven zag. Ik besef me nu soms dat t dus wel in me zit. En dat die tyfus depressie dus echt niet altijd gelijk heeft.
was m’n eerste x (1p)lsd en het was echt magisch mooi. T feit dat dat in me zit, om te voelen.. Heb ik echt heel lang baat bij gehad.
Maar alsnog, dit is een eenmalige ervaring die ik nooit heb herhaald. Ben blij dat het zo goed is gegaan toentertijd, maar het was natuurlijk helemaal niet slim. Beter probeer je het inderdaad niet, want waar ik de positieve ervaring niet vergeet.. ga je een negatieve ervaring helemaal niet vergeten. En je al helemaal niet verder helpen. Depressie is echt een bitch.
Klik om te vergroten...
Ja, je kan zeker mooie ervaringen hebben, wat dan echt een verademing kan zijn! Maar tegelijkertijd is er ook een verhoogde kans op een vervelende ervaring.

Ik heb het zelf wel eens gehad toen ik depressief was, op een festival was, ik die dag net gehoord had dat degene op wie ik smoorverliefd was een nieuwe relatie had, en ik naast mijn ex-vriendin met haar nieuwe vriend stond te kamperen.
Toen toch LSD genomen, want ja, dat stond nou eenmaal op de planning en ik ging me niet ook nog eens mijn plezier laten afnemen door die kutwijven.
Nou, dat was echt de naarste trip ik heb meegemaakt. Ik werd best wel paranoia en achterdochtig. Gezichten van random voorbijgangers veranderden in varkenskoppen, en ik begon echt iedereen te verachten. Halverwege mijn trip daarom maar in mijn tent gaan liggen, en toen heb ik 6 uur lang in mijn tent zitten wensen dat de trip voorbij was.

Dus.. met die ervaring zal ik vooral adviseren om extra aandacht te hebben voor de omgeving als je tript. Wees bereid om de trip op het allerlaatste moment af te blazen om wat voor reden dan ook. Zorg ervoor dat de plek waar je bent rustig en vriendelijk is. Zet je telefoon uit. Zorg ervoor dat er comfortabele plekjes zijn om te zitten/liggen. Dat je (gember)thee hebt en vers fruit. En zorg ervoor dat de mensen om je heen weten hoe het met je gaat, en dat die je positief ondersteunen (dus niet steeds vragen: 'ga je al bad?').
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Ja, je kan zeker mooie ervaringen hebben, wat dan echt een verademing kan zijn! Maar tegelijkertijd is er ook een verhoogde kans op een vervelende ervaring.

Ik heb het zelf wel eens gehad toen ik depressief was, op een festival was, ik die dag net gehoord had dat degene op wie ik smoorverliefd was een nieuwe relatie had, en ik naast mijn ex-vriendin met haar nieuwe vriend stond te kamperen.
Toen toch LSD genomen, want ja, dat stond nou eenmaal op de planning en ik ging me niet ook nog eens mijn plezier laten afnemen door die kutwijven.
Nou, dat was echt de naarste trip ik heb meegemaakt. Ik werd best wel paranoia en achterdochtig. Gezichten van random voorbijgangers veranderden in varkenskoppen, en ik begon echt iedereen te verachten. Halverwege mijn trip daarom maar in mijn tent gaan liggen, en toen heb ik 6 uur lang in mijn tent zitten wensen dat de trip voorbij was.
Klik om te vergroten...
Aii :(

Neo-Shulginist zei:
Dus.. met die ervaring zal ik vooral adviseren om extra aandacht te hebben voor de omgeving als je tript. Wees bereid om de trip op het allerlaatste moment af te blazen om wat voor reden dan ook. Zorg ervoor dat de plek waar je bent rustig en vriendelijk is. Zet je telefoon uit. Zorg ervoor dat er comfortabele plekjes zijn om te zitten/liggen. Dat je (gember)thee hebt en vers fruit. En zorg ervoor dat de mensen om je heen weten hoe het met je gaat, en dat die je positief ondersteunen (dus niet steeds vragen: 'ga je al bad?').
Klik om te vergroten...
Precies, bij de kleinste twijfel gewoon niet doen. Je hoofd kan echt gekke logica hebben soms: "ik heb al met anderen/mezelf afgesproken dat vandaag de dag is, dus ik ga het ondanks twijfels toch doen." Dan toch nog even erbij stilstaan: dat is echt een reden van niks om toch te trippen. Grote kans dat je het in zo'n geval doet om te ontsnappen van je situatie, waar psychedelica zowat de slechtste keuze drugs voor zijn.

Als je wel geregeld tript met twijfels, ga je geheid een keer jezelf tegenkomen. Beter dat voorkomen.
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik gebruik met regelmaat 3mmc met citalopram. De dag zelf neem ik m’n antidepressiva niet.
Ik merk geen verschil met hoe het voelde voor de antidepressiva. Alleen dat ik iets sneller mij moet nemen dan andere.
W
WisknuddeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik kan melden dat Citalopram met Kratom, Codeine en valium prima werkt. Kratom is een recente ontdekking en ik vind het toch wel lekker subtiel spul. Snap alleen niet waar mensen vandaan halen dat het stimulerend zou werken. Lekker om te nemen voor bed en dan in bed nog een podcast of een goed album te luisteren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wisknudde zei:
Ik kan melden dat Citalopram met Kratom, Codeine en valium prima werkt. Kratom is een recente ontdekking en ik vind het toch wel lekker subtiel spul. Snap alleen niet waar mensen vandaan halen dat het stimulerend zou werken. Lekker om te nemen voor bed en dan in bed nog een podcast of een goed album te luisteren.
Klik om te vergroten...
Er zijn verschillende soorten kratom, de ene meer verdovend, de andere meer stimulerend. Daarnaast kan de dosering ook bepalend zijn in of het stimulerend (lagere dosering) of meer verdovend (hogere dosering) is.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jesse Pinkvrouw zei:
Ik gebruik met regelmaat 3mmc met citalopram. De dag zelf neem ik m’n antidepressiva niet.
Ik merk geen verschil met hoe het voelde voor de antidepressiva. Alleen dat ik iets sneller mij moet nemen dan andere.
Klik om te vergroten...
Dit betekent niet dat het alsnog een slim idee is @Wisknudde
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#7
FredKroket zei:
Dit betekent niet dat het alsnog een slim idee is @Wisknudde
Klik om te vergroten...
Absoluut niet, dat zeg ik ook nergens 😉 Waarschijnlijk weet hij dat zelf ook.
hij vraagt om ervaringen, hier heb je een ervaring
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb hier zelf geen ervaring mee (tenminste, ik heb een tijd sertraline gebruikt samen met mijn Oxy verslaving), maar is er helemaal niets wat je kunt nemen tijdens een depressie om er even een avondje 'uit' te zijn? Want dat lijkt me echt wel heel erg rottig.
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#9
CaRRita zei:
Ik heb hier zelf geen ervaring mee (tenminste, ik heb een tijd sertraline gebruikt samen met mijn Oxy verslaving), maar is er helemaal niets wat je kunt nemen tijdens een depressie om er even een avondje 'uit' te zijn? Want dat lijkt me echt wel heel erg rottig.
Klik om te vergroten...
Jawel dat kan ik wel, maar of het verstandig is, is een 2e.
Toen ik aan de antidepressiva kwam, heb ik heel lang een break genomen van drugs omdat drugs en een depressie een vreselijke dip geeft.
Nu slik ik nog steeds AD (2 jaar later), niet meer depressief maar gebruik wel drugs. Je moet er rekening mee houden dat het anders uit kan pakken dan je gewend bent en dat het ook echt wel gevaarlijker is.
Daarbij wordt antidepressiva voor veel verschillende dingen voor geschreven, niet alleen bij depressie maar ook voor slaapproblemen, angst en paniek of autisme oid.
Maar kort antwoord, je kan zeker wat nemen tijdens een depressie. Of je dat moet willen is een 2e (maar ik mag ga daar absoluut niet over oordelen want ik ben zelf absoluut geen heilige)
M
MenaceLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mijn ervaring met 3mmc en 4mmc dat ze op zichzelf al veel bijwerkingen geven, laat staan icm antidepresiva. Ik raad je dit dan ook af.
Ik gebruikte toen wel een redelijk hoge dosis. Naast de vasoconstrictie en duizeligheid zat ik er mentaal ook helemaal door. Ik schrok hier best wel van aangezien ik echt wel wat gewend ben en deze klachten zich al snel voordeden. Ik ben zelf ook absoluut niet heilig en doseer doorgaans hoger dan een gemiddelde DF lid maar bij cathinonen zijn de bijwerkingen zeker merkbaar. Houdt hier rekening mee, scheelt toch weer een huilbui 😜
W
WisknuddeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jesse Pinkvrouw zei:
Ik gebruik met regelmaat 3mmc met citalopram. De dag zelf neem ik m’n antidepressiva niet.
Ik merk geen verschil met hoe het voelde voor de antidepressiva. Alleen dat ik iets sneller mij moet nemen dan andere.
Klik om te vergroten...
Kijk hier heb ik wat aan. Dankjewel 🙏
Ik kijk wel even of ik het daadwerkelijk ga doen.
W
WisknuddeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jesse Pinkvrouw zei:
Jawel dat kan ik wel, maar of het verstandig is, is een 2e.
Toen ik aan de antidepressiva kwam, heb ik heel lang een break genomen van drugs omdat drugs en een depressie een vreselijke dip geeft.
Nu slik ik nog steeds AD (2 jaar later), niet meer depressief maar gebruik wel drugs. Je moet er rekening mee houden dat het anders uit kan pakken dan je gewend bent en dat het ook echt wel gevaarlijker is.
Daarbij wordt antidepressiva voor veel verschillende dingen voor geschreven, niet alleen bij depressie maar ook voor slaapproblemen, angst en paniek of autisme oid.
Maar kort antwoord, je kan zeker wat nemen tijdens een depressie. Of je dat moet willen is een 2e (maar ik mag ga daar absoluut niet over oordelen want ik ben zelf absoluut geen heilige)
Klik om te vergroten...
Ben je door de ad van de depressie af gekomen of zijn er andere factoren ?
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wisknudde zei:
Ben je door de ad van de depressie af gekomen of zijn er andere factoren ?
Klik om te vergroten...
Door de AD heb ik inzichten gekregen die ik zonder AD niet had gehad. Ik zat in een sleur van m’n depressie waar ik nooit uit was gekomen zonder de AD. Ik keek neer op het leven en het leven was echt ontzettend zwaar. Door de AD heb ik andere een gedachtegang gekregen waardoor het helemaal niet zo zwaar hoeft te zijn. Samen met therapieĂ«n ben ik niet meer depressief

ik gebruik het nu enkel nog om m’n autisme in toon te houden, want daar helpt het voor mega goed voor ( voor mij iig)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wisknudde zei:
Ben je door de ad van de depressie af gekomen of zijn er andere factoren ?
Klik om te vergroten...
AD lost een depressie niet op.
W
WisknuddeLid
01-01-2024, 00:00
#15
FredKroket zei:
AD lost een depressie niet op.
Klik om te vergroten...
Het kan zeker symptomen bestrijden waardoor je kwaliteit van leven aanzienlijk omhoog gaat. Het lost geen onderliggende problematiek op natuurlijk.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wisknudde zei:
Het kan zeker symptomen bestrijden waardoor je kwaliteit van leven aanzienlijk omhoog gaat. Het lost geen onderliggende problematiek op natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Precies, het is een hulpmiddel maar als je echt iets aan een depressie wil doen zul je hard aan het werk moeten om uit te vogelen waar de bron van de depressie ligt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
FredKroket zei:
Precies, het is een hulpmiddel maar als je echt iets aan een depressie wil doen zul je hard aan het werk moeten om uit te vogelen waar de bron van de depressie ligt.
Klik om te vergroten...

Noot:
Lang niet altijd is uit te zoeken waar de bron van een depressie ligt....
Bij endogene factoren heb je een depressie waarvan de oorzaak niet is vast te stellen.
Die depressie is er gewoon ineens.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Noot:
Lang niet altijd is uit te zoeken waar de bron van een depressie ligt....
Bij endogene factoren heb je een depressie waarvan de oorzaak niet is vast te stellen.
Die depressie is er gewoon ineens.
Klik om te vergroten...
True that
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
Bij endogene factoren heb je een depressie waarvan de oorzaak niet is vast te stellen.
Die depressie is er gewoon ineens.
Klik om te vergroten...
Er zijn wel mensen die volledig behandelingsresistent zijn voor depressie en bij wie dat geen duidelijk aanwijsbare oorzaak heeft. Maar de meeste mensen die depressief zijn hebben last van een interactie tussen omgeving, psychologie en neurologie. Het probleem is alleen dat de medische wetenschap niet goed is uitgerust op het onderzoek van multidisciplinaire causaliteit. Dus dan kan er wel een zekere samenhang, een correlatie, vastgesteld worden tussen bepaalde fenomenen (zoals het verbreken van een liefdesrelatie, negatieve gedachten over jezelf, een jeugdtrauma, en een depressie), maar dan kan er niet met zekerheid gezegd worden wat nou het oorzakelijke verband is.

Maar dat vind ik wel wat anders dan 'die depressie is er dan gewoon ineens'. Vaak is er wel degelijk sprake van een samenloop van omstandigheden die leidt tot een depressie. Bij mij was het bijvoorbeeld dat ik van mezelf allerlei dingen onder ogen moest komen die ik weg wilde stoppen, en dat ik tegelijkertijd in zowel een werk als privéomstandigheid erg in de stress zat omdat het gewoon niet mijn plek was (want ik wilde iemand anders zijn dan mezelf). Dat is dan een hele kluwen aan allerlei verschillende haken en ogen die je dan moet gaan ontwarren, wat veel tijd, moeite en zelfreflectie kost. Maar het voordeel is dus wel dat je er wat aan kunt doen, en nog fijner is ook om erachter te komen dat het niet allemaal jouw schuld is. Depressie is niet voor niks de laatste decennia in Westerse samenlevingen ineens veel vaker voorgekomen. Er zitten wel degelijk aanwijsbare oorzaken in onze samenleving. Naast de bovenstaande individuele factoren ook maatschappelijke oorzaken als individualisering, gebrek aan zingeving, prestatiemaatschappij, afrekencultuur.

Soms wordt er ook wel gerefereerd aan depressie alsof het een gebrek aan serotonine of dopamine in het brein is. Zo van: 'ja, jammer, te weinig geluksstofjes in het brein'. En dan denk ik altijd: was het maar zo simpel! Dan zouden antidepressiva perfect werken. Maar dat is dus niet zo. Antidepressiva werken nauwelijks beter dan placebo, en sommige niet-medische interventies werken niet zo effectief of effectiever. Een wandeling kan bijvoorbeeld depressieve symptomen met 1/3 verminderen (net als anti-depressiva). Dus kennelijk is er meer aan de hand dan één ding :wink:

www.groene.nl

Het ‘ontbrekende stofje in het brein’

Psychische problemen zouden het gevolg zijn van een chemische onbalans in de hersenen. Die wankele hypothese is jarenlang als waarheid verspreid. Dat is niet alleen de farmaceutische industrie maar ook de wetenschappelijke gemeenschap te verwijten.
www.groene.nl www.groene.nl
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Er zijn wel mensen die volledig behandelingsresistent zijn voor depressie en bij wie dat geen duidelijk aanwijsbare oorzaak heeft. Maar de meeste mensen die depressief zijn hebben last van een interactie tussen omgeving, psychologie en neurologie. Het probleem is alleen dat de medische wetenschap niet goed is uitgerust op het onderzoek van multidisciplinaire causaliteit. Dus dan kan er wel een zekere samenhang, een correlatie, vastgesteld worden tussen bepaalde fenomenen (zoals het verbreken van een liefdesrelatie, negatieve gedachten over jezelf, een jeugdtrauma, en een depressie), maar dan kan er niet met zekerheid gezegd worden wat nou het oorzakelijke verband is.

Maar dat vind ik wel wat anders dan 'die depressie is er dan gewoon ineens'. Vaak is er wel degelijk sprake van een samenloop van omstandigheden die leidt tot een depressie. Bij mij was het bijvoorbeeld dat ik van mezelf allerlei dingen onder ogen moest komen die ik weg wilde stoppen, en dat ik tegelijkertijd in zowel een werk als privéomstandigheid erg in de stress zat omdat het gewoon niet mijn plek was (want ik wilde iemand anders zijn dan mezelf). Dat is dan een hele kluwen aan allerlei verschillende haken en ogen die je dan moet gaan ontwarren, wat veel tijd, moeite en zelfreflectie kost. Maar het voordeel is dus wel dat je er wat aan kunt doen, en nog fijner is ook om erachter te komen dat het niet allemaal jouw schuld is. Depressie is niet voor niks de laatste decennia in Westerse samenlevingen ineens veel vaker voorgekomen. Er zitten wel degelijk aanwijsbare oorzaken in onze samenleving. Naast de bovenstaande individuele factoren ook maatschappelijke oorzaken als individualisering, gebrek aan zingeving, prestatiemaatschappij, afrekencultuur.

Soms wordt er ook wel gerefereerd aan depressie alsof het een gebrek aan serotonine of dopamine in het brein is. Zo van: 'ja, jammer, te weinig geluksstofjes in het brein'. En dan denk ik altijd: was het maar zo simpel! Dan zouden antidepressiva perfect werken. Maar dat is dus niet zo. Antidepressiva werken nauwelijks beter dan placebo, en sommige niet-medische interventies werken niet zo effectief of effectiever. Een wandeling kan bijvoorbeeld depressieve symptomen met 1/3 verminderen (net als anti-depressiva). Dus kennelijk is er meer aan de hand dan één ding :wink:

www.groene.nl

Het ‘ontbrekende stofje in het brein’

Psychische problemen zouden het gevolg zijn van een chemische onbalans in de hersenen. Die wankele hypothese is jarenlang als waarheid verspreid. Dat is niet alleen de farmaceutische industrie maar ook de wetenschappelijke gemeenschap te verwijten.
www.groene.nl www.groene.nl
Klik om te vergroten...
Nog iets meer hierover:

Uit de psychologie is ook bekend dat je houding/attitude (ten opzichte van binnenkomende informatie), de tot uiting koming van emoties, en gedachten met elkaar samenhangen.

www.simplypsychology.org

Components of Attitude: ABC Model

The ABC Model of Attitudes, also known as the tri-component model, is a framework in psychology that describes 3 components of attitudes (Eagly & Chaiken
www.simplypsychology.org www.simplypsychology.org

Even kort door de bocht: als je veel negatief denkt over een persoon, dan ga je een negatievere houding aannemen ten opzicht van een persoon, waardoor je gedrag van die persoon sneller als negatief beoordeelt, waardoor je eerder en feller op negatieve wijze gaat reageren op die persoon, waardoor je waarschijnlijk ook een negatievere reactie terugkrijgt, wat weer leidt tot meer negatieve gedachten.

Die persoon kan ook jijzelf zijn :wink:

Daarom ben ik ook zo'n fan van de emotional guidance scale. Die grafiek laat je zien hoe het pad loopt van een negatieve spiraal, of een positieve spiraal. Zodat je altijd kan proberen om te herkennen 'waar in de spiraal zit ik', en 'hoe klim ik verder naar boven?'.

download (7).jpeg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."