Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Guilty."
"Hey forummers, Ik slik sinds 4 maanden citalopram, en de laatste maand valt het op dat mijn kruis aanvoelt als de Gobi woestijn. Met andere woorden: er wil niks groeien. Ik weet dat dit een bekende bijwerking van het middel is, maar ik schrik er toch van. Mijn penis en ik waren altijd erg goeie vriendjes. Ik heb ook een pornoverslaving, maar zelfs porno doet me helemaal niks meer. Of dit nu positief is of niet, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Als ik echte seks heb dan kom ik op een gegeven moment wel in de stemming maar ook dit is niet wat het was. Ik merk dat ik trek krijg in drugs gewoon om te kijken of ik dan wel weer eens echt geil kan worden. Ik mis het gevoel van oprechte geilheid. Zijn er meer mensen die dit hebben gehad? Gaat dit nog over als je lichaam wat meer went aan de medicatie? Hoe lossen jullie dit op? Groet!"
"Ja toen ik begon met de medicatie dacht ik ook dat ik het fijn zou vinden om meer ruimte in m’n hoofd te krijgen voor andere dingen, maar seks is uiteindelijk wel een van de dingen die het leven leuk maakt voor mij. Ik bedoel, een boek lezen is ook leuk….😅"
"Neo-Shulginist zei: In principe is het thuis ook nog wel mogelijk om thin layer chromatografie (TLC) te gebruiken om te checken of er meerdere drugs in een zakje zitten. Daarbij maak je gebruik van een plaatje met twee lagen (soms gewoon papier en glas). Elke stof verplaatst zich met een andere snelheid over beide materialen. Daardoor gaan vloeibare mengsels zich scheiden op een TLC-plaat. Zo kun je dus zien of er verschillende stoffen aanwezig zijn. Je zou TLC dan kunnen combineren met een reagenstest, zodat je iets meer kunt zeggen over wat er mogelijk in zit. Het is alleen wel zo dat reagenstesten slechts een eliminerende test zijn. Je kunt op basis van de resultaten alleen bepaalde mogelijkheden uitsluiten (bijvoorbeeld: het is in ieder geval geen MDMA). Maar kunt op basis van een reagenstest niet zeggen met welke stof je te maken hebt omdat verschillende stoffen hetzelfde resultaat kunnen geven. In laboratoria werken ze meestal met apparaten (GC-MS of HPLC) die verschillende testmethodes tegelijkertijd toepassen en de resultaten zo nauwkeurig meten dat ze met 99,99% zekerheid kunnen zeggen welke stoffen er in de sample zitten en hoeveel (dus zowel kwalitatief als kwantitatief). Er bestaan ook apparaten (NMR) die aan de hand van magnetisme de aanwezigheid van (waterstof- of koolstof-)atomen kunnen meten. In principe geeft dat een preciezer testresultaat omdat je de stof dan rechtsreeks kunt meten. Maar met een NMR is het weer lastiger om de inhoud van onbekende mengsels te achterhalen omdat het apparaat alles tegelijkertijd meet en daardoor moeilijker onderscheid kan maken tussen elektromagnetische activiteit die door verschillende stoffen tegelijkertijd wordt veroorzaakt. Bovendien duurt een test met NMR relatief lang, en kun je met GC-MS of HPLC een hele serie tests tegelijkertijd uitvoeren. Daardoor wordt er meestal voor GC-MS gekozen als testapparaat, of HPLC als een heel precieze meting nodig is. Tegenwoordig wordt er bij het testen van drugs ook vaak FTIR gebruikt. Dat zijn apparaten waarin een laser zit, en die kijkt hoe een sample het licht terug reflecteert. Elke stof heeft namelijk een unieke vingerafdruk in het spectrum van het licht dat het weerkaatst. Zo'n FTIR is daarom veel gemakkelijker en goedkoper toe te passen. Een nadeel is wel dat FTIRs niet zo precies kunnen meten hoeveel van een stof ergens in zit. En de resultaten interpreteren is ook lastig als er meerdere stoffen tegelijkertijd in de sample aanwezig zijn. Het Nederlandse drugstestsysteem (DIMS) werkt daarom met een combinatie van GC-MS, HPLC, en FTIR. De FTIR wordt gebruikt voor herhalende tests van samples die regelmatig worden aangeleverd, bijvoorbeeld om te checken of er een nieuwe batch van een bepaald type xtc-pil in omloop is gebracht die een andere inhoud heeft. De GC-MS wordt gebruikt om zorgvuldig te testen, en de HPLC is nodig om LSD betrouwbaarder te kunnen testen (omdat LSD in extreem lage dosis al tripeffecten veroorzaakt). Elke week wordt weer een nieuwe afweging gemaakt welke samples getest moet worden met welk apparaat. Zo wordt een optimale verhouding gezocht tussen zekerheid over de uitslag, en het aantal uitvoerbare tests dat met een vooraf bepaald budget kan worden gedaan. Klik om te vergroten... Welke opleiding heb je gedaan als ik mag vragen ?"
"Neo-Shulginist zei: Drugsologie 😂 Althans, ik ben wel eens informeel op dit forum uitgeroepen tot professor in de drugsologie. Klik om te vergroten... Maar je hebt geen diploma richting scheikunde? Ik heb zelf wo scheikunde gestudeerd 😉"
"Neo-Shulginist zei: Sorry ik doe nooit mededelingen over persoonlijke gegevens zoals woonplaats, opleiding, werk, of leeftijd. Dat zou tot herleidbaarheid kunnen leiden. Het voordeel daarvan is dat ik ook geen beroep op autoriteit kan doen als drogreden voor waarom mensen naar me zouden moeten luisteren. Toch ben ik wel benieuwd naar de reden van je vraag 😁 Is het zo van 'huh hoe weet hij dit?' Of meer zo van 'huh wat doet hij nou alsof 'ie iets weet?!' Klik om te vergroten... Nou geen van beiden eigenlijk. Ik vond het geinig om hier over NMR te lezen. Je weet er duidelijk het een en ander van dus daarom was ik benieuwd naar je achtergrond. Ik ben ook geen expert als het gaat over analyse technieken maar je uitleg over NMR en FTIR is wel een beetje kort door de bocht. Met proton (H) NMR kan je voornamelijk de chemische omgeving bepalen van waterstof atomen binnen een organisch molecuul en dat kan je helpen met structuuropheldering. Je past inderdaad een sterk magnetisch veld toe waarmee je de kernspin van de protonen kan sturen (met het veld mee of tegen het veld in) en waarbij de atoomkernen naar hogere kwantumniveaus kunnen springen (excitatie). Bij relaxatie naar lager gelegen energietoestanden komt energie vrij, en dat kan je meten. Functionele groepen of andere substituenten beïnvloeden weer de mate waarin die relaxatie gelezen kan worden op basis van een verschil in electronegativiteit. Je ziet dus eigenlijk in je spectrum de hoeveelheid protonen die de naburige koolstofatomen bezitten. FTIR stuurt licht van een hoge golflengte (infrarood) je monster in, waardoor hogere vibratie modi (elke functionele groep of alkaan achtige structuur vibreert anders afhankelijk van o.a. de geometrie) worden aangeslagen binnen je molecuul. Het teruggekaatste licht kan je uitlezen en met een wiskundige bewerking (de fourier transform, FT) omzetten in een spectrum waarbij verschillende pieken verschillende functionele groepen vertegenwoordigen (een amine zal bijvoorbeeld ergens anders opduiken dan een carbonyl). Het klopt dus dat elk molecuul een fingerprint heeft. In de praktijk zijn er databanken waar je jouw spectrum kan invoeren en dan komt je molecuul eruit gerold. Op basis van FTIR alleen is structuuropheldering moeilijk als je geen referentie hebt. Ik wil verder niet de betweter uithangen maar ik dacht dat iemand zoals jij met duidelijk veel affiniteit voor scheikunde het mss interessant zou vinden."
"Neo-Shulginist zei: Dus doe maar zo betweterig mogelijk wat betreft scheikunde, vind ik alleen maar mooi 😁 Klik om te vergroten... Scheikunde en vooral organische chemie is super interessant."
"Neo-Shulginist zei: Ik heb nog wel eens het boek Practical LSD Manufacture gekocht, maar dat ga ik toch maar even niet proberen. Holy fuck dat is wel een complexe en gevaarlijke synthese Wel interessant om te lezen wat er allemaal bij komt kijken en welke grondstoffen ervoor nodig zijn. Klik om te vergroten... Volgens mij wordt de precursor daarvoor oorspronkelijk uit een schimmel gewonnen. Dan ben je er alleen nog lang niet. Weet trouwens niet of dat nog steeds zo gedaan wordt in de praktijk, waarschijnlijk kopen ze andere precursoren die al wat verder zijn want die schimmel is erg giftig. Het is in elk geval een stuk ingewikkelder dan het maken van relatief simpele moleculen zoals amfetaminen."
"Beste forummers. Ik slik sinds een paar maanden Citalopram 30mg en heb sindsdien een keer dexamfetamine gebinged, dit ging prima hoewel ik het effect weinig aan vond. Nu wil ik binnenkort een avond feesten en zou het liefst miauw gebruiken. Heeft iemand ervaring met 3mmc (of analogen) icm Citalopram ? Werkt het zoals normaal ? Ik hoor het graag. Groetjes !"
"Dat weet ik ook allemaal wel maar soms doe je onverstandige dingen omdat dat je daar nou eenmaal behoefte aan kan hebben."