Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntidepressiva en 3mmc

Antidepressiva en 3mmc

45 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jesse Pinkvrouw zei:
Ik gebruik met regelmaat 3mmc met citalopram. De dag zelf neem ik m’n antidepressiva niet.
Ik merk geen verschil met hoe het voelde voor de antidepressiva. Alleen dat ik iets sneller mij moet nemen dan andere.
Klik om te vergroten...
Dit betekent niet dat het alsnog een slim idee is @Wisknudde
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#2
FredKroket zei:
Dit betekent niet dat het alsnog een slim idee is @Wisknudde
Klik om te vergroten...
Absoluut niet, dat zeg ik ook nergens 😉 Waarschijnlijk weet hij dat zelf ook.
hij vraagt om ervaringen, hier heb je een ervaring
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb hier zelf geen ervaring mee (tenminste, ik heb een tijd sertraline gebruikt samen met mijn Oxy verslaving), maar is er helemaal niets wat je kunt nemen tijdens een depressie om er even een avondje 'uit' te zijn? Want dat lijkt me echt wel heel erg rottig.
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#4
CaRRita zei:
Ik heb hier zelf geen ervaring mee (tenminste, ik heb een tijd sertraline gebruikt samen met mijn Oxy verslaving), maar is er helemaal niets wat je kunt nemen tijdens een depressie om er even een avondje 'uit' te zijn? Want dat lijkt me echt wel heel erg rottig.
Klik om te vergroten...
Jawel dat kan ik wel, maar of het verstandig is, is een 2e.
Toen ik aan de antidepressiva kwam, heb ik heel lang een break genomen van drugs omdat drugs en een depressie een vreselijke dip geeft.
Nu slik ik nog steeds AD (2 jaar later), niet meer depressief maar gebruik wel drugs. Je moet er rekening mee houden dat het anders uit kan pakken dan je gewend bent en dat het ook echt wel gevaarlijker is.
Daarbij wordt antidepressiva voor veel verschillende dingen voor geschreven, niet alleen bij depressie maar ook voor slaapproblemen, angst en paniek of autisme oid.
Maar kort antwoord, je kan zeker wat nemen tijdens een depressie. Of je dat moet willen is een 2e (maar ik mag ga daar absoluut niet over oordelen want ik ben zelf absoluut geen heilige)
M
MenaceLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mijn ervaring met 3mmc en 4mmc dat ze op zichzelf al veel bijwerkingen geven, laat staan icm antidepresiva. Ik raad je dit dan ook af.
Ik gebruikte toen wel een redelijk hoge dosis. Naast de vasoconstrictie en duizeligheid zat ik er mentaal ook helemaal door. Ik schrok hier best wel van aangezien ik echt wel wat gewend ben en deze klachten zich al snel voordeden. Ik ben zelf ook absoluut niet heilig en doseer doorgaans hoger dan een gemiddelde DF lid maar bij cathinonen zijn de bijwerkingen zeker merkbaar. Houdt hier rekening mee, scheelt toch weer een huilbui 😜
W
WisknuddeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jesse Pinkvrouw zei:
Ik gebruik met regelmaat 3mmc met citalopram. De dag zelf neem ik m’n antidepressiva niet.
Ik merk geen verschil met hoe het voelde voor de antidepressiva. Alleen dat ik iets sneller mij moet nemen dan andere.
Klik om te vergroten...
Kijk hier heb ik wat aan. Dankjewel 🙏
Ik kijk wel even of ik het daadwerkelijk ga doen.
W
WisknuddeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jesse Pinkvrouw zei:
Jawel dat kan ik wel, maar of het verstandig is, is een 2e.
Toen ik aan de antidepressiva kwam, heb ik heel lang een break genomen van drugs omdat drugs en een depressie een vreselijke dip geeft.
Nu slik ik nog steeds AD (2 jaar later), niet meer depressief maar gebruik wel drugs. Je moet er rekening mee houden dat het anders uit kan pakken dan je gewend bent en dat het ook echt wel gevaarlijker is.
Daarbij wordt antidepressiva voor veel verschillende dingen voor geschreven, niet alleen bij depressie maar ook voor slaapproblemen, angst en paniek of autisme oid.
Maar kort antwoord, je kan zeker wat nemen tijdens een depressie. Of je dat moet willen is een 2e (maar ik mag ga daar absoluut niet over oordelen want ik ben zelf absoluut geen heilige)
Klik om te vergroten...
Ben je door de ad van de depressie af gekomen of zijn er andere factoren ?
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wisknudde zei:
Ben je door de ad van de depressie af gekomen of zijn er andere factoren ?
Klik om te vergroten...
Door de AD heb ik inzichten gekregen die ik zonder AD niet had gehad. Ik zat in een sleur van m’n depressie waar ik nooit uit was gekomen zonder de AD. Ik keek neer op het leven en het leven was echt ontzettend zwaar. Door de AD heb ik andere een gedachtegang gekregen waardoor het helemaal niet zo zwaar hoeft te zijn. Samen met therapieĂ«n ben ik niet meer depressief

ik gebruik het nu enkel nog om m’n autisme in toon te houden, want daar helpt het voor mega goed voor ( voor mij iig)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wisknudde zei:
Ben je door de ad van de depressie af gekomen of zijn er andere factoren ?
Klik om te vergroten...
AD lost een depressie niet op.
W
WisknuddeLid
01-01-2024, 00:00
#10
FredKroket zei:
AD lost een depressie niet op.
Klik om te vergroten...
Het kan zeker symptomen bestrijden waardoor je kwaliteit van leven aanzienlijk omhoog gaat. Het lost geen onderliggende problematiek op natuurlijk.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wisknudde zei:
Het kan zeker symptomen bestrijden waardoor je kwaliteit van leven aanzienlijk omhoog gaat. Het lost geen onderliggende problematiek op natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Precies, het is een hulpmiddel maar als je echt iets aan een depressie wil doen zul je hard aan het werk moeten om uit te vogelen waar de bron van de depressie ligt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
FredKroket zei:
Precies, het is een hulpmiddel maar als je echt iets aan een depressie wil doen zul je hard aan het werk moeten om uit te vogelen waar de bron van de depressie ligt.
Klik om te vergroten...

Noot:
Lang niet altijd is uit te zoeken waar de bron van een depressie ligt....
Bij endogene factoren heb je een depressie waarvan de oorzaak niet is vast te stellen.
Die depressie is er gewoon ineens.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
Noot:
Lang niet altijd is uit te zoeken waar de bron van een depressie ligt....
Bij endogene factoren heb je een depressie waarvan de oorzaak niet is vast te stellen.
Die depressie is er gewoon ineens.
Klik om te vergroten...
True that
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Bij endogene factoren heb je een depressie waarvan de oorzaak niet is vast te stellen.
Die depressie is er gewoon ineens.
Klik om te vergroten...
Er zijn wel mensen die volledig behandelingsresistent zijn voor depressie en bij wie dat geen duidelijk aanwijsbare oorzaak heeft. Maar de meeste mensen die depressief zijn hebben last van een interactie tussen omgeving, psychologie en neurologie. Het probleem is alleen dat de medische wetenschap niet goed is uitgerust op het onderzoek van multidisciplinaire causaliteit. Dus dan kan er wel een zekere samenhang, een correlatie, vastgesteld worden tussen bepaalde fenomenen (zoals het verbreken van een liefdesrelatie, negatieve gedachten over jezelf, een jeugdtrauma, en een depressie), maar dan kan er niet met zekerheid gezegd worden wat nou het oorzakelijke verband is.

Maar dat vind ik wel wat anders dan 'die depressie is er dan gewoon ineens'. Vaak is er wel degelijk sprake van een samenloop van omstandigheden die leidt tot een depressie. Bij mij was het bijvoorbeeld dat ik van mezelf allerlei dingen onder ogen moest komen die ik weg wilde stoppen, en dat ik tegelijkertijd in zowel een werk als privéomstandigheid erg in de stress zat omdat het gewoon niet mijn plek was (want ik wilde iemand anders zijn dan mezelf). Dat is dan een hele kluwen aan allerlei verschillende haken en ogen die je dan moet gaan ontwarren, wat veel tijd, moeite en zelfreflectie kost. Maar het voordeel is dus wel dat je er wat aan kunt doen, en nog fijner is ook om erachter te komen dat het niet allemaal jouw schuld is. Depressie is niet voor niks de laatste decennia in Westerse samenlevingen ineens veel vaker voorgekomen. Er zitten wel degelijk aanwijsbare oorzaken in onze samenleving. Naast de bovenstaande individuele factoren ook maatschappelijke oorzaken als individualisering, gebrek aan zingeving, prestatiemaatschappij, afrekencultuur.

Soms wordt er ook wel gerefereerd aan depressie alsof het een gebrek aan serotonine of dopamine in het brein is. Zo van: 'ja, jammer, te weinig geluksstofjes in het brein'. En dan denk ik altijd: was het maar zo simpel! Dan zouden antidepressiva perfect werken. Maar dat is dus niet zo. Antidepressiva werken nauwelijks beter dan placebo, en sommige niet-medische interventies werken niet zo effectief of effectiever. Een wandeling kan bijvoorbeeld depressieve symptomen met 1/3 verminderen (net als anti-depressiva). Dus kennelijk is er meer aan de hand dan één ding :wink:

www.groene.nl

Het ‘ontbrekende stofje in het brein’

Psychische problemen zouden het gevolg zijn van een chemische onbalans in de hersenen. Die wankele hypothese is jarenlang als waarheid verspreid. Dat is niet alleen de farmaceutische industrie maar ook de wetenschappelijke gemeenschap te verwijten.
www.groene.nl www.groene.nl
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Er zijn wel mensen die volledig behandelingsresistent zijn voor depressie en bij wie dat geen duidelijk aanwijsbare oorzaak heeft. Maar de meeste mensen die depressief zijn hebben last van een interactie tussen omgeving, psychologie en neurologie. Het probleem is alleen dat de medische wetenschap niet goed is uitgerust op het onderzoek van multidisciplinaire causaliteit. Dus dan kan er wel een zekere samenhang, een correlatie, vastgesteld worden tussen bepaalde fenomenen (zoals het verbreken van een liefdesrelatie, negatieve gedachten over jezelf, een jeugdtrauma, en een depressie), maar dan kan er niet met zekerheid gezegd worden wat nou het oorzakelijke verband is.

Maar dat vind ik wel wat anders dan 'die depressie is er dan gewoon ineens'. Vaak is er wel degelijk sprake van een samenloop van omstandigheden die leidt tot een depressie. Bij mij was het bijvoorbeeld dat ik van mezelf allerlei dingen onder ogen moest komen die ik weg wilde stoppen, en dat ik tegelijkertijd in zowel een werk als privéomstandigheid erg in de stress zat omdat het gewoon niet mijn plek was (want ik wilde iemand anders zijn dan mezelf). Dat is dan een hele kluwen aan allerlei verschillende haken en ogen die je dan moet gaan ontwarren, wat veel tijd, moeite en zelfreflectie kost. Maar het voordeel is dus wel dat je er wat aan kunt doen, en nog fijner is ook om erachter te komen dat het niet allemaal jouw schuld is. Depressie is niet voor niks de laatste decennia in Westerse samenlevingen ineens veel vaker voorgekomen. Er zitten wel degelijk aanwijsbare oorzaken in onze samenleving. Naast de bovenstaande individuele factoren ook maatschappelijke oorzaken als individualisering, gebrek aan zingeving, prestatiemaatschappij, afrekencultuur.

Soms wordt er ook wel gerefereerd aan depressie alsof het een gebrek aan serotonine of dopamine in het brein is. Zo van: 'ja, jammer, te weinig geluksstofjes in het brein'. En dan denk ik altijd: was het maar zo simpel! Dan zouden antidepressiva perfect werken. Maar dat is dus niet zo. Antidepressiva werken nauwelijks beter dan placebo, en sommige niet-medische interventies werken niet zo effectief of effectiever. Een wandeling kan bijvoorbeeld depressieve symptomen met 1/3 verminderen (net als anti-depressiva). Dus kennelijk is er meer aan de hand dan één ding :wink:

www.groene.nl

Het ‘ontbrekende stofje in het brein’

Psychische problemen zouden het gevolg zijn van een chemische onbalans in de hersenen. Die wankele hypothese is jarenlang als waarheid verspreid. Dat is niet alleen de farmaceutische industrie maar ook de wetenschappelijke gemeenschap te verwijten.
www.groene.nl www.groene.nl
Klik om te vergroten...
Nog iets meer hierover:

Uit de psychologie is ook bekend dat je houding/attitude (ten opzichte van binnenkomende informatie), de tot uiting koming van emoties, en gedachten met elkaar samenhangen.

www.simplypsychology.org

Components of Attitude: ABC Model

The ABC Model of Attitudes, also known as the tri-component model, is a framework in psychology that describes 3 components of attitudes (Eagly & Chaiken
www.simplypsychology.org www.simplypsychology.org

Even kort door de bocht: als je veel negatief denkt over een persoon, dan ga je een negatievere houding aannemen ten opzicht van een persoon, waardoor je gedrag van die persoon sneller als negatief beoordeelt, waardoor je eerder en feller op negatieve wijze gaat reageren op die persoon, waardoor je waarschijnlijk ook een negatievere reactie terugkrijgt, wat weer leidt tot meer negatieve gedachten.

Die persoon kan ook jijzelf zijn :wink:

Daarom ben ik ook zo'n fan van de emotional guidance scale. Die grafiek laat je zien hoe het pad loopt van een negatieve spiraal, of een positieve spiraal. Zodat je altijd kan proberen om te herkennen 'waar in de spiraal zit ik', en 'hoe klim ik verder naar boven?'.

download (7).jpeg
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Een depressie is er denk ik nooit zomaar "gewoon ineens".

Al ben ik persoonlijk dan ook weer geen fan van die bovengenoemde multidisciplinaire causaliteit waarin het een heel uitzoekwerk wordt om oorzaken te herleiden. Ja, die oorzaken kunnen relatief gezien causaal zijn en allemaal bijdragen aan je niet goed voelen en je kunt stapje voor stapje op zo'n emotional guidance scale omhoog proberen te klimmen (waar je overigens ook weer vanaf kunt vallen als dat je methode is), maar waarom voor zo'n langzame, ingewikkelde, moeilijke lineaire aanpak gaan, als je ook een zogenaamde quantum stap naar genezing kunt zetten:

Depressie is een verbroken verbinding met jezelf. Herstel de verbinding en de depressie is weg. Niet dat hiermee in alle gevallen meteen ook de negatieve emoties weg zullen zijn, dat zal vaak een langer proces zijn, maar depressie is heel wat meer dan negatieve emoties ervaren. Depressie is jezelf kwijt zijn, geen "licht" meer kunnen zien. Maar omdat het heel wat meer is dan negatieve emoties ervaren, betekent niet dat het in principe moeilijker is om uit depressie te komen.

Je kunt jezelf in een quantum stap "terugvinden', omdat je jezelf al bent en daardoor nooit echt kunt kwijtraken. Het is het perspectief dat je hebt die de verbinding schijnbaar verbreekt of herstelt. Eenmaal hersteld kunnen ook negatieve emoties er gewoon zijn, zonder dat je depressief (nergens licht kunnen zien, geen hoop, etc.) bent.

De wereld is imo toe aan dergelijke "quantum healing" (fancy woord voor realiseren dat de verbinding met jezelf nooit verbroken kan worden en je alreeds in het "licht" bent). We zijn doorgeschoten in teveel complexiteit, teveel antwoorden zoeken in secundaire gebieden, wat allemaal zoveel tijd kost en uitstel is van de connectie (en daarmee directe toegang tot "licht") herstellen.

Hoe je dat dan doet?

Meditatie/zelfonderzoek: aandacht op jezelf "richten"/terug herleiden naar zijn bron.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Hoe je dat dan doet?

Meditatie/zelfonderzoek: aandacht op jezelf "richten"/terug herleiden naar zijn bron.
Klik om te vergroten...
Dit is dan toch ook een zoektocht?
Het lijkt me bovendien nogal optimistisch om te denken dat je depressie met meditatie kunt genezen. Zeker als er allerlei stressoren in de ongeving zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Dit is dan toch ook een zoektocht?
Het lijkt me bovendien nogal optimistisch om te denken dat je depressie met meditatie kunt genezen. Zeker als er allerlei stressoren in de ongeving zijn.
Klik om te vergroten...
En relevant in dat licht:

Hoe Westerse culturen wel de mindfulness uit het Boeddhisme hebben geleend, maar niet de daarbij horende holistische politieke bril, waardoor mindfulness in onze samenleving al snel gebruikt wordt om de schuld van het lijden te individualiseren, en verder niks te doen aan een neoliberale samenleving die bijdraagt aan het lijden.

www.theguardian.com

The mindfulness conspiracy

The long read: It is sold as a force that can help us cope with the ravages of capitalism, but with its inward focus, mindful meditation may be the enemy of activism
www.theguardian.com www.theguardian.com
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Dit is dan toch ook een zoektocht?
Het lijkt me bovendien nogal optimistisch om te denken dat je depressie met meditatie kunt genezen. Zeker als er allerlei stressoren in de ongeving zijn.
Klik om te vergroten...
Ik denk ook, dat meditatie wel een zoektocht genoemd mag worden, maar als het je lukt te mediteren, dan kun je jezelf volgens mij wel genezen van depressie. Werkt bij mij in ieder geval beter dan de pilletjes is mijn conclusie vandaag. En ik mediteer niet professioneel.. ik doe maar wat!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Dit is dan toch ook een zoektocht?
Klik om te vergroten...
Ja en nee. Het is zoeken zolang je nog denkt dat je er nog niet bent, zolang je nog denkt dat je iets (jezelf) moet vinden. Dit kan natuurlijk niet écht gedaan worden. Je kunt jezelf niet kwijtraken, dus kun je jezelf ook niet vinden. Je kunt alleen realiseren dat je al die tijd jezelf al had/was.

Neo-Shulginist zei:
Het lijkt me bovendien nogal optimistisch om te denken dat je depressie met meditatie kunt genezen. Zeker als er allerlei stressoren in de ongeving zijn.
Klik om te vergroten...
Het is niet echt genezen. Het is dat deel van jezelf zien dat niet genezen hoeft en kan worden. Het is een quantum sprong: in 1 keer die flits van realisatie: er is een meer fundamentele realiteit aan mij die al content, vervuld is. Zelfs tijdens de diepste depressie was deze er, ik was me er alleen niet bewust van.

Stressoren in de omgeving zullen blijven. Emoties in de psyche zullen blijven. Ze zijn alleen niet meer allesbepalend voor je welzijn als je begint in te trekken in dat "deel" van jezelf dat niet genezen hoeft te worden.

Maar het is zelfs optimistisch tegenover die stressoren en negatieve emoties, want zelfs die zullen hiermee verminderen, maar dat is wel een proces dat tijd kost (en soms kan laten denken dat je weer terug bij af bent, als je realisatie (nog) niet voldoende solide is).

Neo-Shulginist zei:
En relevant in dat licht:

Hoe Westerse culturen wel de mindfulness uit het Boeddhisme hebben geleend, maar niet de daarbij horende holistische politieke bril, waardoor mindfulness in onze samenleving al snel gebruikt wordt om de schuld van het lijden te individualiseren, en verder niks te doen aan een neoliberale samenleving die bijdraagt aan het lijden.

www.theguardian.com

The mindfulness conspiracy

The long read: It is sold as a force that can help us cope with the ravages of capitalism, but with its inward focus, mindful meditation may be the enemy of activism
www.theguardian.com www.theguardian.com
Klik om te vergroten...
Slechts mijn opvatting, maar als mindfulness in een meer religieuze setting (met een doctrine) wordt toegepast, zoals bijvoorbeeld bij het boeddhisme, kan voorbij worden gegaan aan de spontane aard van deze realisatie. Het punt (imo) is nou juist dat middels spontaniteit een "hogere" (dit klinkt wat pretentieus, dat besef ik me) intelligentie de acties van het individu dicteert, waardoor deze in harmonie zijn met anderen/de wereld.

Als jij stopt of begint te stoppen met lijden en de "connectie" herstelt met dat in jezelf dat al die tijd al geen genezing nodig had, word je 1 van de "nodes" in een netwerk dat harmonieus is met elkaar. Je krijgt de informatie "gedownload" die leidt tot acties die het beste zijn voor het geheel. Een overkoepelende liefdevolle intelligentie neemt het over. Een liberale samenleving is een gevolg daarvan. Een onderdrukkende samenleving kan in ieder geval niet. Hoe kunnen mensen onderdrukkend zijn tegenover anderen als ze in verbinding staan met dat wat ze liefde, vrede, vervulling, wijsheid en al het andere goede van binnenuit geeft. Je kunt alleen onderdrukkend zijn als je zelf niet happy bent.

Het kan nog wel een bumpy ride worden voor mensen die niet zonder slag of stoot hun persoonlijke vrije wil op willen geven (ben er zelf 1 van...), maar uiteindelijk: good times are coming. :) De overkoepelende liefdevolle energie is namelijk sowieso al "degene" in charge, altijd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."