Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntidepressiva en 3mmc

Antidepressiva en 3mmc

45 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Dit is dan toch ook een zoektocht?
Het lijkt me bovendien nogal optimistisch om te denken dat je depressie met meditatie kunt genezen. Zeker als er allerlei stressoren in de ongeving zijn.
Klik om te vergroten...
En relevant in dat licht:

Hoe Westerse culturen wel de mindfulness uit het Boeddhisme hebben geleend, maar niet de daarbij horende holistische politieke bril, waardoor mindfulness in onze samenleving al snel gebruikt wordt om de schuld van het lijden te individualiseren, en verder niks te doen aan een neoliberale samenleving die bijdraagt aan het lijden.

www.theguardian.com

The mindfulness conspiracy

The long read: It is sold as a force that can help us cope with the ravages of capitalism, but with its inward focus, mindful meditation may be the enemy of activism
www.theguardian.com www.theguardian.com
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Dit is dan toch ook een zoektocht?
Het lijkt me bovendien nogal optimistisch om te denken dat je depressie met meditatie kunt genezen. Zeker als er allerlei stressoren in de ongeving zijn.
Klik om te vergroten...
Ik denk ook, dat meditatie wel een zoektocht genoemd mag worden, maar als het je lukt te mediteren, dan kun je jezelf volgens mij wel genezen van depressie. Werkt bij mij in ieder geval beter dan de pilletjes is mijn conclusie vandaag. En ik mediteer niet professioneel.. ik doe maar wat!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Dit is dan toch ook een zoektocht?
Klik om te vergroten...
Ja en nee. Het is zoeken zolang je nog denkt dat je er nog niet bent, zolang je nog denkt dat je iets (jezelf) moet vinden. Dit kan natuurlijk niet écht gedaan worden. Je kunt jezelf niet kwijtraken, dus kun je jezelf ook niet vinden. Je kunt alleen realiseren dat je al die tijd jezelf al had/was.

Neo-Shulginist zei:
Het lijkt me bovendien nogal optimistisch om te denken dat je depressie met meditatie kunt genezen. Zeker als er allerlei stressoren in de ongeving zijn.
Klik om te vergroten...
Het is niet echt genezen. Het is dat deel van jezelf zien dat niet genezen hoeft en kan worden. Het is een quantum sprong: in 1 keer die flits van realisatie: er is een meer fundamentele realiteit aan mij die al content, vervuld is. Zelfs tijdens de diepste depressie was deze er, ik was me er alleen niet bewust van.

Stressoren in de omgeving zullen blijven. Emoties in de psyche zullen blijven. Ze zijn alleen niet meer allesbepalend voor je welzijn als je begint in te trekken in dat "deel" van jezelf dat niet genezen hoeft te worden.

Maar het is zelfs optimistisch tegenover die stressoren en negatieve emoties, want zelfs die zullen hiermee verminderen, maar dat is wel een proces dat tijd kost (en soms kan laten denken dat je weer terug bij af bent, als je realisatie (nog) niet voldoende solide is).

Neo-Shulginist zei:
En relevant in dat licht:

Hoe Westerse culturen wel de mindfulness uit het Boeddhisme hebben geleend, maar niet de daarbij horende holistische politieke bril, waardoor mindfulness in onze samenleving al snel gebruikt wordt om de schuld van het lijden te individualiseren, en verder niks te doen aan een neoliberale samenleving die bijdraagt aan het lijden.

www.theguardian.com

The mindfulness conspiracy

The long read: It is sold as a force that can help us cope with the ravages of capitalism, but with its inward focus, mindful meditation may be the enemy of activism
www.theguardian.com www.theguardian.com
Klik om te vergroten...
Slechts mijn opvatting, maar als mindfulness in een meer religieuze setting (met een doctrine) wordt toegepast, zoals bijvoorbeeld bij het boeddhisme, kan voorbij worden gegaan aan de spontane aard van deze realisatie. Het punt (imo) is nou juist dat middels spontaniteit een "hogere" (dit klinkt wat pretentieus, dat besef ik me) intelligentie de acties van het individu dicteert, waardoor deze in harmonie zijn met anderen/de wereld.

Als jij stopt of begint te stoppen met lijden en de "connectie" herstelt met dat in jezelf dat al die tijd al geen genezing nodig had, word je 1 van de "nodes" in een netwerk dat harmonieus is met elkaar. Je krijgt de informatie "gedownload" die leidt tot acties die het beste zijn voor het geheel. Een overkoepelende liefdevolle intelligentie neemt het over. Een liberale samenleving is een gevolg daarvan. Een onderdrukkende samenleving kan in ieder geval niet. Hoe kunnen mensen onderdrukkend zijn tegenover anderen als ze in verbinding staan met dat wat ze liefde, vrede, vervulling, wijsheid en al het andere goede van binnenuit geeft. Je kunt alleen onderdrukkend zijn als je zelf niet happy bent.

Het kan nog wel een bumpy ride worden voor mensen die niet zonder slag of stoot hun persoonlijke vrije wil op willen geven (ben er zelf 1 van...), maar uiteindelijk: good times are coming. :) De overkoepelende liefdevolle energie is namelijk sowieso al "degene" in charge, altijd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Manu76 zei:
Ik denk ook, dat meditatie wel een zoektocht genoemd mag worden, maar als het je lukt te mediteren, dan kun je jezelf volgens mij wel genezen van depressie. Werkt bij mij in ieder geval beter dan de pilletjes is mijn conclusie vandaag. En ik mediteer niet professioneel.. ik doe maar wat!
Klik om te vergroten...
Awesome! :hearteyes: En als het nou strikte meditatie (met zithouding en dergelijke) of bewustwording van jezelf (mindfulness) is, er is geen substituut voor dit. Al het andere kan tijdelijk een depressie lijken op te heffen, maar uiteindelijk moet die "connectie" met jezelf herstelt worden. Connectie is natuurlijk een raar woord want hoe verbind je jezelf met... jezelf. Er is geen sprake van connectie, dat zou suggereren dat je jezelf of een deel van jezelf écht kwijt zou kunnen raken.

Het is niet optioneel dit. Het is lijden (in welke mate dan ook) of rusten in jezelf waar je toegang hebt tot al het goede.
W
WisknuddeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik kan melden dat Citalopram met Kratom, Codeine en valium prima werkt. Kratom is een recente ontdekking en ik vind het toch wel lekker subtiel spul. Snap alleen niet waar mensen vandaan halen dat het stimulerend zou werken. Lekker om te nemen voor bed en dan in bed nog een podcast of een goed album te luisteren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wisknudde zei:
Ik kan melden dat Citalopram met Kratom, Codeine en valium prima werkt. Kratom is een recente ontdekking en ik vind het toch wel lekker subtiel spul. Snap alleen niet waar mensen vandaan halen dat het stimulerend zou werken. Lekker om te nemen voor bed en dan in bed nog een podcast of een goed album te luisteren.
Klik om te vergroten...
Er zijn verschillende soorten kratom, de ene meer verdovend, de andere meer stimulerend. Daarnaast kan de dosering ook bepalend zijn in of het stimulerend (lagere dosering) of meer verdovend (hogere dosering) is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."