Ga ik nou nog inhoudelijk reageren op
@PapaverMan ? God, hij maakt het wel erg moeilijk 😅 maar okay, ik ben in een toegeeflijke bui.
@PapaverMan het valt me op dat je dit zegt:
Ik zit niet op jouw kennis te wachten. Ik heb een leven aan ervaring en kennis op dit gebied.
Okay, prima. Maar je denkt dus wel dat andere mensen op
jouw kennis zitten te wachten. Sterker nog, jij bent degene die vragen daadwerkelijk beantwoordt terwijl andere mensen ‘moraliseren’, omdat ze zogenaamd tegen drugs zijn.
Maaaar, volgens mij is niemand hier tegen gebruik met mate. Alleen bij veelvuldig gebruik worden vraagtekens gezet. Je kunt natuurlijk discussiëren over wat ‘met mate’ precies inhoudt (en dat doen we vaak ook). Sommige mensen vinden bijvoorbeeld dat je benzos maar beter niet kan gebruiken omdat er te veel risico’s aan kleven. Andere mensen vinden dat je benzos wel op een verstandige manier kunt gebruiken, maar bijvoorbeeld niet te vaak of alleen in bepaalde omstandigheden. Over waar precies de grenzen liggen verschillen dus de meningen, maar we zijn het met elkaar eens dat je drugs met mate moet gebruiken. Zo blijft gebruik namelijk veilig en plezierig, een verrijking van het leven en geen verslechtering.
De TS gaf aan op zoek te zijn naar een benzo of rc om negatieve emoties te onderdrukken in verband met persoonlijke omstandigheden. Als je drugs gebruikt om een pijnlijke dagelijkse realiteit te ontvluchten is mate houden denk ik moeilijk. De negatieve gevoelens die je tijdelijk onderdrukt met drugs komen namelijk later weer sterker terug, waardoor je weer meer drugs gaat gebruiken, en zo verder. Een recept voor verslaving dus. Daarom heb ik er persoonlijk voor gekozen om geen stofjes te suggereren, maar in te gaan op het onderliggende probleem: Waarom wil je niets voelen? Wat is er aan de hand?
Je zegt dat de TS daar geen zin in had, maar wat hij/zij precies zei is dit:
Ik heb overigens niks aan berichten over anti-depressiva of psychologen want ik sta al op een wachtlijst. Dus alle aanraders zijn welkom
De TS wil dus geen suggesties over antidepressiva en psychologen, maar andere suggesties zijn volgens mij gewoon welkom. Dus wat je hier zegt klopt niet helemaal:
Hij geeft daar al aan geen behoefte te hebben aan dit moraliserende gelul namelijk.
Dit is niet wat de TS zegt. Dit zijn jouw woorden.
En tot slot: moraliseren gaat mijn inziens over een waardeoordeel vellen over een ander of zijn of haar gedrag. Volgens mij is dat hier niet gebeurd. Mensen probeerden juist oprecht mee te denken met de TS, in de trant van “Wat heb jij nodig om je goed te voelen?” Daar komt in mijn ogen geen waardeoordeel bij kijken en ik zou dat dus geen moraliseren noemen.
Complimenten voor iedereen die deze post helemaal gelezen heeft 🎉