Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBewust van slaapverlamming na 3mmc

Bewust van slaapverlamming na 3mmc

80 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Martinus zei:
Na XTC heb ik vaak wel rare bewustere slaap sessies.
Maar van het weekend heb ik 3MMC geprobeerd en de dag erna was ik nog al suf
Toen ben ik in slaap gevallen op bed en had ik een soort rare bewuste droom dat ik op bed lag en mezelf niet kon bewegen. Het schoot me net opeens weer binnen.
Heb iemand dat wel eens gehad? Ik kan me herinneren dat ik behoorlijk verward was. Het kwartje valt nu pas soort van :P
Klik om te vergroten...
Ja slaapverlamming heb ik meerdere keren ervaren. Wanneer ik mn ogen open deed zat de hele muur vol zit met gigantische spinnen. (ook dissos + doxylamine veroorzaken dit). Het enige wat je dan kan doen is je ogen sluiten en niet stressen. Ook heb ik meerdere keren gevoeld dat er iemand aan me zat terwijl ik daar maar lag en niet kon bewegen.

Ook het exploding head syndrome heb ik meerdere keren meegemaakt. waarbij ik een harde klap op m'n slaapkamer deur hoorde of een harde blaf, recht in m'n oor (heel luid) bij het in slaap vallen. Waardoor je echt gigantisch schrikt.

Maar heb nog nooit slaapverlamming ervaren na 3mmc. Denk echter dat dit bij heel veel soorten drugs kan gebeuren, niet specifiek 3mmc. Sterker nog dit kan ook gebeuren wanneer je compleet nuchter bent.

Bij Phenibut echter.. (10+ gram) heb ik 5x een "halve" slaapverlamming gehad in 1 nacht. was niet leuk... De setting was dat ik een deelnemer was in een TV show waarin de deelnemers bewust werden "voorzien" van slaapverlamming, zodat het publiek kon genieten van hoe vreselijk de deelnemers dit ervaarden, het publiek vond het zeer vermakelijk en moesten lachen. Ik wat minder. Slaapverlamming kan bijzonder naar en eng zijn.

Ons brein blijft een raar ding en bestuurt ons ipv wij hem.. Zie ook de "meme" die ik heb toegevoegd, beetje duister maar wel waar
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Martinus zei:
was het als gevolg van een middel? of zomaar?
Klik om te vergroten...
Ik denk het wel en oververmoeid
G
Gg22Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Blaatschaap zei:
Tijdens mijn xtc misbruik periode is dit fenomeen bij mij ook ontstaan. Op het hoogtepunt wel 3 keer per nacht en meerdere keren per week.

In het begin vond ik het wel eng maar toen ik eenmaal doorhad wat het was is het niet eng meer, ik herken het meteen.

Sinds ik geen xtc meer doe is het wel flink afgenomen, heel sporadisch gebeurt het nog wel eens.

Mocht je het heel eng/vervelend vinden dan heb ik nog wel wat tips die mij altijd wel helpen:
- hou je ogen dicht :tongueout: dan hoef je de hallucinaties ook niet te zien.
-wees je bewust van het feit dat het slaapverlamming is, niet echt en het gaat ook weer voorbij
-focus je op 1 lichaamsdeel en steek al je moeite erin om die te bewegen, op die manier kan je de slaapverlamming sneller laten stoppen
-zodra je wakker bent, blijf even een paar minuten wakker en verander van lighouding, dat verminderd de kans op nog een keer slaapverlamming wanneer je weer in slaap valt

Ik heb zelf echt de meest weird shit wel voorbij zien komen, zowel positief als negatief. Mensen in mijn kamer, schimmen, brand, machines van werk, Slingerversiering :tongueout:

Ik heb het vaak wanneer ik in mijn droom de realisatie heb dat ik droom. Dan wordt ik super duizelig en val ik op de grond en wordt ik in precies dezelfde houding waarop ik de grond raak wakker in bed met slaapverlamming.i
Klik om te vergroten...

Blaatschaap zei:
Tijdens mijn xtc misbruik periode is dit fenomeen bij mij ook ontstaan. Op het hoogtepunt wel 3 keer per nacht en meerdere keren per week.

In het begin vond ik het wel eng maar toen ik eenmaal doorhad wat het was is het niet eng meer, ik herken het meteen.

Sinds ik geen xtc meer doe is het wel flink afgenomen, heel sporadisch gebeurt het nog wel eens.

Mocht je het heel eng/vervelend vinden dan heb ik nog wel wat tips die mij altijd wel helpen:
- hou je ogen dicht :tongueout: dan hoef je de hallucinaties ook niet te zien.
-wees je bewust van het feit dat het slaapverlamming is, niet echt en het gaat ook weer voorbij
-focus je op 1 lichaamsdeel en steek al je moeite erin om die te bewegen, op die manier kan je de slaapverlamming sneller laten stoppen
-zodra je wakker bent, blijf even een paar minuten wakker en verander van lighouding, dat verminderd de kans op nog een keer slaapverlamming wanneer je weer in slaap valt

Ik heb zelf echt de meest weird shit wel voorbij zien komen, zowel positief als negatief. Mensen in mijn kamer, schimmen, brand, machines van werk, Slingerversiering :tongueout:

Ik heb het vaak wanneer ik in mijn droom de realisatie heb dat ik droom. Dan wordt ik super duizelig en val ik op de grond en wordt ik in precies dezelfde houding waarop ik de grond raak wakker in bed met slaapverlamming.
Klik om te vergroten...
Dit zijn goeie tips. Alleen als ik dit door stress ervaar of vermoeidheid dan werkt dit. Als ik dit krijgt door drugs dan werkt ogen dicht niet bij mij. Dan krijg ik ook geluiden om me heen. Niet realistische maar helaas niet iets wat negeren is. Super eng.
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#4
Martinus zei:
oen ben ik in slaap gevallen op bed en had ik een soort rare bewuste droom dat ik op bed lag en mezelf niet kon bewegen. Het schoot me net opeens weer binnen.
Heb iemand dat wel eens gehad?
Klik om te vergroten...
JA! NOG IEMAND DIE HET HEEFT OMG.
Het kwam in fases toen ik veel 3mmc misbruikte. Op een gegeven moment werden het soort dagmerries, wanneer ik in slaap probeerde te komen kon ik ineens niet bewegen en kreeg ik hallucinaties.
Dit liep uiteindelijk uit de hand en toen heb ik een psychose gehad.
De verlamming was ook vooral bij het inslapen zelden als ik wakker werd.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb dit al jaren. Ook voor dat ik begon met drugs. Maar onregelmatig of niet slapen slapen verergert de klachten enorm.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb eigenlijk vrijwel alleen maar ervaringen gehad met slaapverlamming na misbruik van uppers. Daarvoor nooit, en nu ik clean ben ook niet meer.

3mmc leek daarin veruit de heftigste trigger van alle uppers. Bij mij houdt het 1 a 2 weken aan na het laatste gebruik en daarna is het weg.

De naarste ervaringen waren toch wel dat ik een demoon op me voelde zitten, onder mijn matras voelde kruipen, het kussen onder mijn hoofd wegtrok (geen flauw idee wat hier werkelijk gebeurde 😅).
En koploper toch wel dat ik zijn klauwen in mijn rug voelde gaan. Werd echt doorboord. Wat een pijn gaf dat. En niet kunnen bewegen of schreeuwen. Heel naar.

Wat voor mij het beste werkt om eruit te komen is kleine bewegingen starten. Een pink of een teen wiebelen. En dan groter opbouwen: hand, arm, been, etc.

Wat een hel was dat zeg.

Ohjaa en ik had een Nepalees masker wat boze geesten weg zou moeten jagen. Nou... Die heb ik ritueel verbrand en de kamer gereinigd met salie.

Nu nergens meer last van gelukkig.
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
Wat voor mij het beste werkt om eruit te komen is kleine bewegingen starten. Een pink of een teen wiebelen. En dan groter opbouwen: hand, arm, been, e
Klik om te vergroten...
Precies die! Met geweld proberen te bewegen en op die wijze er langzaam uitkomen.
S
SnuufduufLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tip als je slaapverlamming hebt doe NOOIT je ogen open en wacht tot het voorbij is heeft mij heel goed geholpen
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Eenmaal meegemaakt.
Stond temidden op een weg en zag een vrachtwagen op mij afkomen.
Toen de vrachtwagen mij raakte deed dat zo'n pijn, maar de pijn valt in het niets bij het niet kunnen schreeuwen om hulp tegen iemand die naast je ligt.
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#10
Snuufduuf zei:
Tip als je slaapverlamming hebt doe NOOIT je ogen open en wacht tot het voorbij is heeft mij heel goed geholpen
Klik om te vergroten...
Wacht je letterlijk? Ik krijg altijd een intense, onweerstaanbare drang om tegen te vechten. Heb je hier geen last van?
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#11
StraatPiraat zei:
Wacht je letterlijk? Ik krijg altijd een intense, onweerstaanbare drang om tegen te vechten. Heb je hier geen last van?
Klik om te vergroten...
Ik heb exact hetzelfde, maar ook dat als ik me niet verzet in een oneindige slaap zal belanden.. Tis echt een hels gevecht
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#12
CuriousExplorer zei:
Eenmaal meegemaakt.
Stond temidden op een weg en zag een vrachtwagen op mij afkomen.
Toen de vrachtwagen mij raakte deed dat zo'n pijn, maar de pijn valt in het niets bij het niet kunnen schreeuwen om hulp tegen iemand die naast je ligt.
Klik om te vergroten...
Dit is wel heel heftig. Er goed vanaf gekomen?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dromen heeft wel degelijk een functie, en als je slaapverlamming krijgt is er duidelijk iets misgegaan. Ik had het vroeger wel eens
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Rain zei:
Dit is wel heel heftig. Er goed vanaf gekomen?
Klik om te vergroten...
Ja hoor.
Sindsdien begonnen met afbouwen met allerlei drugs
Ik gebruik wel nog eens, maar heel wat minder.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb hier sinds een jaar ook heel erg last van. Ik denk ook dat mijn drugsgebruik het erger heeft gemaakt (waaronder ook 3mmc). Ik heb het bijna iedere nacht wel een keer, en iedere nacht nachtmerries, ook in periodes waarin ik geen drugs gebruik. Ik heb het een beetje leren accepteren ook al blijft het naar. Heel soms is het zo erg dat ik in een soort loep kom. Ik droom, word wakker, kan me niet bewegen, probeer eruit te komen maar begin weer verder te dromen, om vervolgens weer paralysed wakker te worden. En zo door. Ik probeer soms om hulp te roepen maar het lukt niet. Of ik hallucineer/droom dat ik het doe maar word daarna weer wakker in slaapverlamming. Heb tijden gehad waar ik uren in zoiets vast zat. Wat ik je als tip mee kan geven is niet op je rug slapen! Het is veel erger en vaker als je op je rug slaapt. Houd je ogen dicht, als je last hebt van hallucinaties.

Ik sta trouwens op de wachtlijst voor een slaap onderzoek, want wat ik heb is niet echt normaal
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rat zei:
Ik heb hier sinds een jaar ook heel erg last van. Ik denk ook dat mijn drugsgebruik het erger heeft gemaakt (waaronder ook 3mmc). Ik heb het bijna iedere nacht wel een keer, en iedere nacht nachtmerries, ook in periodes waarin ik geen drugs gebruik. Ik heb het een beetje leren accepteren ook al blijft het naar. Heel soms is het zo erg dat ik in een soort loep kom. Ik droom, word wakker, kan me niet bewegen, probeer eruit te komen maar begin weer verder te dromen, om vervolgens weer paralysed wakker te worden. En zo door. Ik probeer soms om hulp te roepen maar het lukt niet. Of ik hallucineer/droom dat ik het doe maar word daarna weer wakker in slaapverlamming. Heb tijden gehad waar ik uren in zoiets vast zat. Wat ik je als tip mee kan geven is niet op je rug slapen! Het is veel erger en vaker als je op je rug slaapt. Houd je ogen dicht, als je last hebt van hallucinaties.

Ik sta trouwens op de wachtlijst voor een slaap onderzoek, want wat ik heb is niet echt normaal
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar dit. Bij mij werd het wel een stuk minder tot niet meer merkbaar toen ik mijn gebruik van elke soort drugs (dus ook cafeïne, alcohol en THC) tijdelijk volledig gestopt heb.

Nu doe ik af en toe weer eens wat en in de tijden waar ik mijn slaapritme teveel verneuk krijg ik meteen last en is dat voor mij direct een teken om rustiger aan te doen.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#17
FredKroket zei:
Heel herkenbaar dit. Bij mij werd het wel een stuk minder tot niet meer merkbaar toen ik mijn gebruik van elke soort drugs (dus ook cafeïne, alcohol en THC) tijdelijk volledig gestopt heb.

Nu doe ik af en toe weer eens wat en in de tijden waar ik mijn slaapritme teveel verneuk krijg ik meteen last en is dat voor mij direct een teken om rustiger aan te doen.
Klik om te vergroten...
In de periodes dat ik verder niks gebruik gebruik ik vaak nog wel (lage dosis) Kratom. Misschien moet ik daar eens mee stoppen. :thinking: Kan me alleen haast niet voorstellen dat dat het zo erg maakt.
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#18
Rat zei:
Ik heb hier sinds een jaar ook heel erg last van. Ik denk ook dat mijn drugsgebruik het erger heeft gemaakt (waaronder ook 3mmc). Ik heb het bijna iedere nacht wel een keer, en iedere nacht nachtmerries, ook in periodes waarin ik geen drugs gebruik. Ik heb het een beetje leren accepteren ook al blijft het naar. Heel soms is het zo erg dat ik in een soort loep kom. Ik droom, word wakker, kan me niet bewegen, probeer eruit te komen maar begin weer verder te dromen, om vervolgens weer paralysed wakker te worden. En zo door. Ik probeer soms om hulp te roepen maar het lukt niet. Of ik hallucineer/droom dat ik het doe maar word daarna weer wakker in slaapverlamming. Heb tijden gehad waar ik uren in zoiets vast zat. Wat ik je als tip mee kan geven is niet op je rug slapen! Het is veel erger en vaker als je op je rug slaapt. Houd je ogen dicht, als je last hebt van hallucinaties.

Ik sta trouwens op de wachtlijst voor een slaap onderzoek, want wat ik heb is niet echt normaal
Klik om te vergroten...
Thnx voor je ervaring..! niet op je rug slapen is een goed advies! maar dan heb je het over slaap of slaapverlamming? bij echt slapen heb je die verlamming niet, en idd op je rug imo komt het eigenlijk altijd voor.. Slaapverlamming is is eigenlijk het lichaam dat slaapt maar de geest nog wakker is dus. Kinda scary dus!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Rat zei:
In de periodes dat ik verder niks gebruik gebruik ik vaak nog wel (lage dosis) Kratom. Misschien moet ik daar eens mee stoppen. :thinking: Kan me alleen haast niet voorstellen dat dat het zo erg maakt.
Klik om te vergroten...
Kratom heeft zeker invloed op je slaap. Probeer eerst eens naar de baseline terug te keren en kijk hoe de klachten dan zijn.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#20
Rain zei:
Thnx voor je ervaring..! niet op je rug slapen is een goed advies! maar dan heb je het over slaap of slaapverlamming? bij echt slapen heb je die verlamming niet, en idd op je rug imo komt het eigenlijk altijd voor.. Slaapverlamming is is eigenlijk het lichaam dat slaapt maar de geest nog wakker is dus. Kinda scary dus!
Klik om te vergroten...
Klopt. Ik heb het over slaapverlamming idd :) Ik bedoel op momenten wat ik beschrijf bijvoorbeeld, dat ik het vaak achter elkaar heb in korte tijd, met stukken slapen tussendoor, merk ik dat het veel vaker en erger is als ik op mijn rug lig. Dus als ik me weer kan bewegen, ga ik op mijn zij liggen en dan wordt het veel minder of stopt het vaak. Helaas draai ik in mn slaap heel vaak terug op mn rug :neutral:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."