Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBewust van slaapverlamming na 3mmc

Bewust van slaapverlamming na 3mmc

80 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dromen heeft wel degelijk een functie, en als je slaapverlamming krijgt is er duidelijk iets misgegaan. Ik had het vroeger wel eens
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Rain zei:
Dit is wel heel heftig. Er goed vanaf gekomen?
Klik om te vergroten...
Ja hoor.
Sindsdien begonnen met afbouwen met allerlei drugs
Ik gebruik wel nog eens, maar heel wat minder.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb hier sinds een jaar ook heel erg last van. Ik denk ook dat mijn drugsgebruik het erger heeft gemaakt (waaronder ook 3mmc). Ik heb het bijna iedere nacht wel een keer, en iedere nacht nachtmerries, ook in periodes waarin ik geen drugs gebruik. Ik heb het een beetje leren accepteren ook al blijft het naar. Heel soms is het zo erg dat ik in een soort loep kom. Ik droom, word wakker, kan me niet bewegen, probeer eruit te komen maar begin weer verder te dromen, om vervolgens weer paralysed wakker te worden. En zo door. Ik probeer soms om hulp te roepen maar het lukt niet. Of ik hallucineer/droom dat ik het doe maar word daarna weer wakker in slaapverlamming. Heb tijden gehad waar ik uren in zoiets vast zat. Wat ik je als tip mee kan geven is niet op je rug slapen! Het is veel erger en vaker als je op je rug slaapt. Houd je ogen dicht, als je last hebt van hallucinaties.

Ik sta trouwens op de wachtlijst voor een slaap onderzoek, want wat ik heb is niet echt normaal
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rat zei:
Ik heb hier sinds een jaar ook heel erg last van. Ik denk ook dat mijn drugsgebruik het erger heeft gemaakt (waaronder ook 3mmc). Ik heb het bijna iedere nacht wel een keer, en iedere nacht nachtmerries, ook in periodes waarin ik geen drugs gebruik. Ik heb het een beetje leren accepteren ook al blijft het naar. Heel soms is het zo erg dat ik in een soort loep kom. Ik droom, word wakker, kan me niet bewegen, probeer eruit te komen maar begin weer verder te dromen, om vervolgens weer paralysed wakker te worden. En zo door. Ik probeer soms om hulp te roepen maar het lukt niet. Of ik hallucineer/droom dat ik het doe maar word daarna weer wakker in slaapverlamming. Heb tijden gehad waar ik uren in zoiets vast zat. Wat ik je als tip mee kan geven is niet op je rug slapen! Het is veel erger en vaker als je op je rug slaapt. Houd je ogen dicht, als je last hebt van hallucinaties.

Ik sta trouwens op de wachtlijst voor een slaap onderzoek, want wat ik heb is niet echt normaal
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar dit. Bij mij werd het wel een stuk minder tot niet meer merkbaar toen ik mijn gebruik van elke soort drugs (dus ook cafeïne, alcohol en THC) tijdelijk volledig gestopt heb.

Nu doe ik af en toe weer eens wat en in de tijden waar ik mijn slaapritme teveel verneuk krijg ik meteen last en is dat voor mij direct een teken om rustiger aan te doen.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#5
FredKroket zei:
Heel herkenbaar dit. Bij mij werd het wel een stuk minder tot niet meer merkbaar toen ik mijn gebruik van elke soort drugs (dus ook cafeïne, alcohol en THC) tijdelijk volledig gestopt heb.

Nu doe ik af en toe weer eens wat en in de tijden waar ik mijn slaapritme teveel verneuk krijg ik meteen last en is dat voor mij direct een teken om rustiger aan te doen.
Klik om te vergroten...
In de periodes dat ik verder niks gebruik gebruik ik vaak nog wel (lage dosis) Kratom. Misschien moet ik daar eens mee stoppen. :thinking: Kan me alleen haast niet voorstellen dat dat het zo erg maakt.
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rat zei:
Ik heb hier sinds een jaar ook heel erg last van. Ik denk ook dat mijn drugsgebruik het erger heeft gemaakt (waaronder ook 3mmc). Ik heb het bijna iedere nacht wel een keer, en iedere nacht nachtmerries, ook in periodes waarin ik geen drugs gebruik. Ik heb het een beetje leren accepteren ook al blijft het naar. Heel soms is het zo erg dat ik in een soort loep kom. Ik droom, word wakker, kan me niet bewegen, probeer eruit te komen maar begin weer verder te dromen, om vervolgens weer paralysed wakker te worden. En zo door. Ik probeer soms om hulp te roepen maar het lukt niet. Of ik hallucineer/droom dat ik het doe maar word daarna weer wakker in slaapverlamming. Heb tijden gehad waar ik uren in zoiets vast zat. Wat ik je als tip mee kan geven is niet op je rug slapen! Het is veel erger en vaker als je op je rug slaapt. Houd je ogen dicht, als je last hebt van hallucinaties.

Ik sta trouwens op de wachtlijst voor een slaap onderzoek, want wat ik heb is niet echt normaal
Klik om te vergroten...
Thnx voor je ervaring..! niet op je rug slapen is een goed advies! maar dan heb je het over slaap of slaapverlamming? bij echt slapen heb je die verlamming niet, en idd op je rug imo komt het eigenlijk altijd voor.. Slaapverlamming is is eigenlijk het lichaam dat slaapt maar de geest nog wakker is dus. Kinda scary dus!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rat zei:
In de periodes dat ik verder niks gebruik gebruik ik vaak nog wel (lage dosis) Kratom. Misschien moet ik daar eens mee stoppen. :thinking: Kan me alleen haast niet voorstellen dat dat het zo erg maakt.
Klik om te vergroten...
Kratom heeft zeker invloed op je slaap. Probeer eerst eens naar de baseline terug te keren en kijk hoe de klachten dan zijn.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rain zei:
Thnx voor je ervaring..! niet op je rug slapen is een goed advies! maar dan heb je het over slaap of slaapverlamming? bij echt slapen heb je die verlamming niet, en idd op je rug imo komt het eigenlijk altijd voor.. Slaapverlamming is is eigenlijk het lichaam dat slaapt maar de geest nog wakker is dus. Kinda scary dus!
Klik om te vergroten...
Klopt. Ik heb het over slaapverlamming idd :) Ik bedoel op momenten wat ik beschrijf bijvoorbeeld, dat ik het vaak achter elkaar heb in korte tijd, met stukken slapen tussendoor, merk ik dat het veel vaker en erger is als ik op mijn rug lig. Dus als ik me weer kan bewegen, ga ik op mijn zij liggen en dan wordt het veel minder of stopt het vaak. Helaas draai ik in mn slaap heel vaak terug op mn rug :neutral:
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bonko3ng zei:
Door het doorhalen werd ik zo moe, dat ik standaard de eerst volgende (slaap) nacht dit heb incl. schreeuwen en slaan in mijn slaap. De nacht erop ben ik weer rustig. Volgens mij moet m'n lichaam dermate hard herstellen van het eet/slaapgebrek dat het zich zo uit...
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar dit, heb precies hetzelfde
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Snuufduuf zei:
Tip als je slaapverlamming hebt doe NOOIT je ogen open en wacht tot het voorbij is heeft mij heel goed geholpen
Klik om te vergroten...
Lastig uit te leggen maar dit werkt voor mij ook. Als het opkomt ben ik me er heel even bewust van en als ik dan in de verlamming doodstil blijft liggen en alleen m'n duim zachtjes heen en weer beweeg zak ik er niet verder in. Als ik ga bewegen zak ik weg en verlies ik verder het bewustzijn dat het aan de hand is.

Ik heb het overigens niet heel regelmatig, enkele keren per jaar
K
Krike2222Lid
01-01-2024, 00:00
#11
ik heb een kleine periode heel veel last van slaapverlamming gehad maar uiteindelijk overheen gegroeid denk ik? (als dat kan?)
nu al minimaal 6 maanden geen last ervan gehad.
A
Appeltaart1Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb na hevig 3mmc gebruik de afgelopen maanden ook regelmatig last gehad van slaapverlammingen. Ik denk zelf dat het voornamelijk te maken heeft met uitputting van serotonine reserves en in mindere mate waarschijnlijk ook met overstimulatie van dopamine receptoren in je hersenen. Voor de geïnteresseerden hier een uitleg:

Kleine disclaimer vooraf; hoewel het belang van dopamine bij het initiëren van bewegingen en het belang van serotonine (Omzetting naar melatonine) bij het dag/nacht ritme en slaap bewezen zijn, hebben beide neurotransmitters ook vele andere functies die soms (nog) niet helemaal begrepen zijn. Het is dus niet mogelijk om met zekerheid te zeggen dat de hieronder gestelde hypothese juist is.

Dat gezegd hebbende:
Het hormoon dat zorgt voor je dag/nacht ritme is melatonine. Melatonine wordt door je lichaam gemaakt uit serotonine. Als je serotonine opgebruikt is door drugs zoals bijvoorbeeld xtc of 3mmc, dan vindt de omzetting naar melatonine minder plaats waardoor het slaapritme verstoord kan raken. Het wordt dan vooral moeilijker om in slaap te komen, omdat melatonine het hormoon is dat ervoor moet zorgen dat je moe wordt en in slaap valt. Het effect van melatonine op de kwaliteit en duur van je slaap is minder duidelijk, maar er wordt gedacht dat melatonine ook daarin een rol speelt. Het is mogelijk zo dat melatonine een rol speelt bij het in stand houden van slaap en bij het doorlopen van de verschillende stadia van slaap.

Dan nu wat er mis gaat bij slaapverlamming! Ik zal proberen dit zo simpel mogelijk uit te leggen. Zoals gezegd zijn er verschillende stadia van slaap te herkennen. Één van de bekendere is REM-slaap. REM staat voor RapidEyeMovement. We noemen dit zo omdat tijdens dit gedeelte van je slaap je ogen druk in beweging zijn terwijl de rest van je lichaam stil ligt. Dit is ook het gedeelte van de slaap waarin je droomt. Stel dat je in je droom de trap oploopt dan zullen je ogen op en neer gaan terwijl je in je droom afwisselend naar de treden onder en voor je kijkt. Nu wordt het interessant, want als je ogen meebewegen met je droom waarom de rest van je lichaam dan niet? Dit komt doordat het gedeelte van je hersenen waar bewegingen gereguleerd worden (behalve dus de oogbewegingen) tijdens de REM-slaap uitgeschakeld worden. Dit gebeurd via een hoop ingewikkelde zenuwbanen en onder invloed van verschillende neurotransmitters, die ik jullie hier zal besparen. Na dit gelezen te hebben begrijp je vast wat slaapverlamming is. Je wordt “wakker” tijdens de REM-slaap en kan daardoor alleen je ogen bewegen. “Wakker” tussen aanhalingstekens omdat je natuurlijk niet totaal wakker bent, anders zou je je kunnen bewegen. Er lijkt bij slaapverlamming vooral iets mis te gaan in het moment en de volgorde van het ontwaken. Naast dat melatonine een invloed heeft op dit proces, blijkt uit onderzoek ook dat serotonine zelf invloed heeft op het begin en einde van de REM-slaap.

Dan nog kort even iets over dopamine. Één dopamine te kort, komt niet snel voor en zou extreme klachten veroorzaken waardoor het tekort snel aan het licht zou komen. Echter kunnen de receptoren die gevoelig zijn voor dopamine wel minder gevoelig worden. Dit komt bij cocaïne gebruik en vermoedelijk ook bij 3mmc gebruik weleens voor. Dopamine is heel erg belangrijk voor het initiëren van bewegingen. Het minder gevoelig worden van de receptoren die dit regelen zou dus wellicht kunnen bijdragen aan het niet kunnen bewegen tijdens slaapverlamming.


Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is (vooral het effect van serotonine is belangrijk en waarschijnlijk de oorzaak van de klachten). Schroom niet om me een berichtje te sturen bij vragen of aanvullingen.

Ohja, mocht je hier nu last van hebben en er zo snel mogelijk vanaf willen. Ik vermoed dat supplementen die de serotonine reserves aanvullen in ieder geval de duur van de klachten zullen verkorten. Dus L-tryptofaan of 5-HTC. Het is echter ook goed mogelijk dat dit soort supplementen de klachten in eerste instantie juist verergeren (try at your own risk lol). Je zal er pas 100% vanaf zijn wanneer je lichaam weer voldoende serotonine reserve heeft om processen zoals slaap zelfstandig goed te reguleren.
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#13
Rat zei:
Klopt. Ik heb het over slaapverlamming idd :) Ik bedoel op momenten wat ik beschrijf bijvoorbeeld, dat ik het vaak achter elkaar heb in korte tijd, met stukken slapen tussendoor, merk ik dat het veel vaker en erger is als ik op mijn rug lig. Dus als ik me weer kan bewegen, ga ik op mijn zij liggen en dan wordt het veel minder of stopt het vaak. Helaas draai ik in mn slaap heel vaak terug op mn rug :neutral:
Klik om te vergroten...
Slim! op je rug komt het het meeste voor (eigenlijk alleen maar) IMO
K
Krike2222Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Krike2222 zei:
ik heb een kleine periode heel veel last van slaapverlamming gehad maar uiteindelijk overheen gegroeid denk ik? (als dat kan?)
nu al minimaal 6 maanden geen last ervan gehad.
Klik om te vergroten...
Even op terugkomen afgelopen zaterdag was het weer zo ver!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Krike2222 zei:
Even op terugkomen afgelopen zaterdag was het weer zo ver!
Klik om te vergroten...
Had je onregelmatig geslapen die week/dagen ervoor? Of veel stress gehad?
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Martinus zei:
Na XTC heb ik vaak wel rare bewustere slaap sessies.
Maar van het weekend heb ik 3MMC geprobeerd en de dag erna was ik nog al suf
Toen ben ik in slaap gevallen op bed en had ik een soort rare bewuste droom dat ik op bed lag en mezelf niet kon bewegen. Het schoot me net opeens weer binnen.
Heb iemand dat wel eens gehad? Ik kan me herinneren dat ik behoorlijk verward was. Het kwartje valt nu pas soort van :P
Klik om te vergroten...
Bizar! Ik heb precies dit gehad jaren geleden in een periode dat ik redelijk veel XTC gebruikte. Ik had ook veel bewuste dromen maar die waren nooit eng. Toen ineens een droom/beleving,had echt het idee dat ik wakker was en ineens kon ik mij niet meer bewegen en waaide het in mijn slaapkamer. Had niet lang daarvoor ook één of ander enge geesten/demonen film gekeken dus ik dacht echt dat ik gek werd. Ben toen maar even gestopt met de zooi...
K
Krike2222Lid
01-01-2024, 00:00
#17
FredKroket zei:
Had je onregelmatig geslapen die week/dagen ervoor? Of veel stress gehad?
Klik om te vergroten...
Ja 3mmc weer gebruikt 3 nachten geskipt kapot dom is te verwachten dan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ken dit verschijnsel niet.
Wel afschuwelijke nachtmerries.
Sommige ervaringen komen steeds weer terug...
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Na XTC heb ik vaak wel rare bewustere slaap sessies.
Maar van het weekend heb ik 3MMC geprobeerd en de dag erna was ik nog al suf
Toen ben ik in slaap gevallen op bed en had ik een soort rare bewuste droom dat ik op bed lag en mezelf niet kon bewegen. Het schoot me net opeens weer binnen.
Heb iemand dat wel eens gehad? Ik kan me herinneren dat ik behoorlijk verward was. Het kwartje valt nu pas soort van :P
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja, heb dat ook meer in periodes van drugs gebruik. Soms echt iedere nacht en soms maanden niet. Kan echt creepy zijn

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."