#1
Nuchter door het leven gaan is de moeite waard. Wacht niet te lang met hulp zoeken. En dan bedoel ik Benzo's afbouwen én aan je problematiek werken.Ik heb hetzelfde probleem, verslaving. Hoog opgeleid en veeleisende baan. S'avonds laat werken en dan nog even snel slapen, ideaal spul dan. Eerst paar keer per week, toen dagelijks na een tijdje. Later ook nog amfetamines gebruiken om door te gaan en nog meer benzo's gebruiken. Het sluipt erin, stom achteraf dat snap ik zelf ook wel.
Uiteindelijk zijn benzo's goed voor kortdurende noodsituaties. Maar inderdaad het lost geen enkel probleem op.
Dus of je nou slaapproblemen hebt of angst/depressie zal je het probleem bij de wortel moeten aanpakken. Trauma's verwerken, gezond leven, eten, sporten(ik ben geen sporter maar denk dat dit heel veel kan helpen), regelmatig naar bed en opstaan (dus zelfde tijd). Een keer kort slapen of niet slapen is ook niet meteen erg dus van die angst moet je je wel afzetten (dat was mijn probleem/angst, huilend kind, volgende dag werken, weinig geslapen, ben altijd een slechte slaper geweest en af en toe 3 a 4 uur slapen kan ik prima).
Maar ja uiteindelijk is het zeer verslavend en bouw je ook tolerantie op. Ik had het zelf voor de hand liggen. Maar bij anderen kan je artsen ook niet de schuld geven: geef je iemand voor drie dagen als je een crisis hebt en zeg dan ik geef niets meer? Wat dat betreft moeten ze bij slaapproblemen wel meteen bij tweede keer therapie afdwingen, en anders zeggen geen derde keer meer te verstrekken. Wat een arts niet kan doen is iemand te veel gebruikt en al lang gebruikt om zo maar te stoppen want dan kan iemand convulsies krijgen en een epileptische aanval en breng je iemands leven vrijwel 100% in gevaar. Uiteindelijk zul je moeten afbouwen en eventueel met hulp andere problemen moeten aanpakken.
Ik slik ook zo 40mg temazepam zonder problemen achter mijn kiezen. En niet dat ik het doe, en dat klinkt raar voor een niet gebruiker maar ik kan er zo prima mee in de auto stappen. Maar moet ook maar eens nu de stap nemen om af te bouwen want het helpt gewoon niemand(ja bij een kortdurende crisis maar niet als chronisch gebruik bij structurele problemen). In mijn ervaring is 10mg zolpidem is meer hypnotisch als 7,5mg zopiclon wat iets meer sederend/ spierverslapping maar ongeveer gelijkwaardig maar sterker dan 20mg temazepam. (ongelijk als ik dat bedenk met een paar jaar terug, waar me vrouw me slapend achter de computer vond, asbak half op grond, gescheurde zak chips half op de grond, porno nog opstaan, kon mij mij er niets van herinneren dus voelde me niet schuldig want wist er zelf bewust niets van, maar het was wel een beetje genant. We deden allebei niet heel moeilijk en moesten wel lachen maar eigenlijk was er al een serieus probleem, Midazolam was de sterkste(maar ook daar bouw je natuurlijk weer tolerantie voor op) in mijn ervaring en ik hou alleen van inslapers, niet om nog een paar uur suf te zijn als je wakker wordt, Triazolam ken ik niet, oxazepam is niets, en de rest duurt allemaal te lang (misschien lormetazepam of nitrazepam nog). Ik heb jaren dagelijks wiet gerookt (nog steeds af en toe), nou dat was drie dagen dromen en koud zweet en slecht slapen en verder met mijn leven, stoppen met amfetamines, geen probleem, ook vanwege pijn oxycodon gehad, niet langer dan 2 weken en met tussenpozen en geen hoge dosis, stoppen geen enkel probleem. Allemaal minimale problemen gehad maar benzo's zijn echt van andere orde omdat daar gewoon niet zo mee stoppen, zoals GHB bv.
Mijn voorraad begint bij de bodem te komen en heb momenteel geen bron voor nieuwe en wordt er nu al zenuwachtig van. 1 dagje zonder overleef ik wel maar daarna sta ik niet voor de eventuele gezondheidsrisico's in.
Ik moet dus toch snel met mijn billen bloot naar mijn huisarts waarschijnlijk. voor voor het zover is wil ik wel een zo snel mogelijk werkende en kortdurende RC. Ik dacht aan Pyrazolam? Dosering maakt niet uit. dat is gewoon een kwestie van meer of minder nemen. Maar zo snel en kortwerkend mogelijk is wel het fijnst(niet op af te bouwen maar wel om goed te slapen zonder de volgende ochtend nog helemaal suf te zijn, al zal dat met mijn tolerantie ook minder uitmaken, als het maar vooral hypnotisch is en misschien daarnaast ook sederend/spierverslappend)
Je/Ik zal dan toch moeten gaan overstappen naar een langwerkende benzo en gaan afbouwen, en dan zal je nog steeds veel slecht slapen (dat moet je gewoon accepteren) de komende en een moeilijke tijd beleven met onttrekkingen maar je zal dan niet dood gaan door een epileptische aanval. Dat is uiteindelijk op termijn de enige oplossing maar dan zal je ook je andere problemen moeten aanpakken/overwinnen, met/of zonder hulp wilt afbouwen , als je dat niet inziet of erkent dan zullen problemen uiteindelijk alleen maar blijven bestaan en waarschijnlijk alleen maar verergeren.
Hieronder een link met afbouwschema's
Deze voor de echte diehards zoals ik :
Afbouwschema 12 weken
Week 1 100% Week 2 75% Week 3 50% Week 4 25% Week 5 20% Week 6 15% Week 7 10% Week 8 5% Week 9 2,5% Week 10 1% Week 11 0,5% Week 12 0%