Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlternatief voor temazepam? (Slaap benzo)

Alternatief voor temazepam? (Slaap benzo)

43 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#1
curious_cat zei:
Mijn vraag: is er een rc benzo die lijkt op temazepam (slaapverwekkend, halfwaardetijd 7-11 uur)?

Achtergrond:
Mijn huisarts is overdreven terughoudend met het voorschreven. Als in: zelfs volgens farmacotherapeutischkompas.nl mag n tot 4x zo hogere dosis. Van 10mg merkte ik niks een tijd terug. Ik heb nog wat tolerantie ivm recente afbouw benzo tegen convulsies, wellicht ook ivm af en toe gebruik research benzo.Gister toen ik n hele nacht niet had kunnen slapen en constant aan t instorten was (context: heb ernstig chronisch vermoeidheid syndroom met waslijst aan klachten) wou ze toch maar 3x10mg voorschrijven, bedoeld voor 3 nachten. Ik heb icm pil die ik nog had liggen 40mg genomen. Heb daarmee 1-1,5u kunnen slapen, later zelfstandig nog 2,5u.

Mogelijk gevolg: dat ik in nood toch een rc benzo pak, terwijl ik dan niet weet wat ik precies neem (tegenstrijdige info over hoe lang t werkt, over hoe potent het is, je weet niet of er ook echt inzit qua dosis wat er op staat) en ze over het algemeen langer werken naar mijn idee, dit verhoogt de risico's.

Ik ben holistisch bezig en wil benzo gebruik het liefst zvm gaan beperken, zowel qua dosis/potentie als frequentie. Maar niet zo abrupt en heftig, geleidelijk. En ik wil het gewoon in huis hebben 'just in case'.
Klik om te vergroten...
Nee is het korte antwoord. Niets dat je wil proberen iig. Temazepam is trouwens een van de meest euforische benzos IMO. Ga nooit slapen, veel te lekker. Nitrazepam was mijn go-to doorslaper of midazolam/brotizolam als inslaper (na verbod op triazolam ambulant voorschrijven, die was nog veel beter). RC inslapers zonder serieuse nadelen zijn er helaas niet. Flunitrazolam heeft potentieel hele heftige bijwerkingen en de rest zuigt gewoon. Etizolam varianten of bromonordiazepam kom je dan al gauw uit. Allemaal net niet.
j
jeweetwelLid
01-01-2024, 00:00
#2
PapaverMan zei:
Nee is het korte antwoord. Niets dat je wil proberen iig. Temazepam is trouwens een van de meest euforische benzos IMO. Ga nooit slapen, veel te lekker. Nitrazepam was mijn go-to doorslaper of midazolam/brotizolam als inslaper (na verbod op triazolam ambulant voorschrijven, die was nog veel beter). RC inslapers zonder serieuse nadelen zijn er helaas niet. Flunitrazolam heeft potentieel hele heftige bijwerkingen en de rest zuigt gewoon. Etizolam varianten of bromonordiazepam kom je dan al gauw uit. Allemaal net niet.
Klik om te vergroten...
Nitrazepam welke dosering neem je dan
c
curious_catLid
01-01-2024, 00:00
#3
Manu76 zei:
Zegt niet zo veel als je doet denken hoor.
Heel veel sterkte toegewenst en probeer zoveel mogelijk weg te blijven.van de Benzodiazepines.
Probeer vooral ook andere zaken zoals geen stimulanten vanaf een bepaald uur, geen zware maaltijden in de avond, wandelen en sporten etc...
Anders wordt je slaap problematiek waarschijnlijk alleen maar erger met benzo gebruik..
Klik om te vergroten...
Ik ben holistisch gericht en wil ook meer holistisch bezig zijn.

Maar hallo, heb je wel gelezen dat ik ernstig chronisch vermoeidheid syndroom heb? Je hebt t over wandelen en sporten terwijl bv omdraaien in bed al vreselijk zwaar is, veel te zwaar. Wtf.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#4
@curious_cat Ja het is een beetje zoals de "letterlijke" dooddoener 'kom maar terug als je plannen maakt' op het moment dat je hulp zoekt vanwege zelfmoordneigingen.

We (in ieder geval jij en ik) zijn slachtoffer van hoe de zorg kapot is gemaakt. En alles is maar onze schuld.

Ik zou voor mijn acathisie (door medicijnen heel de tijd drang in de benen om te ijsberen, gaat gelukkig nu beter) maar moeten sporten. Als ik door mijn medicatie de hele dag op mijn bed lig, zou ik een schop onder mijn kont verdienen. Want depressief was ik niet.

Goed dat je het afschrijft! Hoewel ik het moeilijk vind deed het me goed dat ik niet de enige was met wat ik met GGZ moest meemaken. Ook al is het bij jou buiten GGZ lijkt het. Maar daarbuiten gebeurd het ook. Zelfs tot cynisme naar kanker patiënten aan toe omdat ze met wiet olie bezig zijn en dat het behandeling onderzoek zou verstoren. Het gaat helemaal niet meer om de mens.

Nu ik erover begin, wiet/THC olie niet iets voor jou als je echt ten einde raad ben? Met RC benzo's ben ik niet bekend dus daar heb ik geen advies voor. Begin eventueel met goeie kwaliteit (dus niet drogist) CBD, CBG en vooral CBN olie als het te eng klinkt.
c
curious_catLid
01-01-2024, 00:00
#5
Don Draper zei:
@curious_cat Ja het is een beetje zoals de "letterlijke" dooddoener 'kom maar terug als je plannen maakt' op het moment dat je hulp zoekt vanwege zelfmoordneigingen.

We (in ieder geval jij en ik) zijn slachtoffer van hoe de zorg kapot is gemaakt. En alles is maar onze schuld.

Ik zou voor mijn acathisie (door medicijnen heel de tijd drang in de benen om te ijsberen, gaat gelukkig nu beter) maar moeten sporten. Als ik door mijn medicatie de hele dag op mijn bed lig, zou ik een schop onder mijn kont verdienen. Want depressief was ik niet.

Goed dat je het afschrijft! Hoewel ik het moeilijk vind deed het me goed dat ik niet de enige was met wat ik met GGZ moest meemaken. Ook al is het bij jou buiten GGZ lijkt het. Maar daarbuiten gebeurd het ook. Zelfs tot cynisme naar kanker patiënten aan toe omdat ze met wiet olie bezig zijn en dat het behandeling onderzoek zou verstoren. Het gaat helemaal niet meer om de mens.

Nu ik erover begin, wiet/THC olie niet iets voor jou als je echt ten einde raad ben? Met RC benzo's ben ik niet bekend dus daar heb ik geen advies voor. Begin eventueel met goeie kwaliteit (dus niet drogist) CBD, CBG en vooral CBN olie als het te eng klinkt.
Klik om te vergroten...
Vervelend voor je. En herkenbaar, t onderschatten van artsen soms of dat ze de oorzaak ergens anders zien dan dat jouw ervaring/kennis is. Bv bij mij de aanname dat de oorzaak emotioneel was, maar ik duidelijk voelde dat t kwam door de chronische verborgen hyperventilatie, t buiten adem gevoel, snelle hartslag, slaaptekort etc waardoor ik emotioneel was. Al kan t ook 2 kanten op werken. Maar dan nog kan t sterker een bepaalde kant op werken.

Ik heb in het algemeen baat bij n lage dosis oraal genomen hash af en toe. Alleen t heeft geen effect op de ademhaling en hartslag voor mijn gevoel, ik kan t weten, want ik had t die nacht dat ik niet kon slapen genomen. Met een sterk buiten adem gevoel en snelle hartslag kan ik niet in slaap vallen (anders kan indica dominante hash wel helpen om te slapen). Benzo's hebben daar wel effect op voor mijn gevoel. Al wil ik echt meer zelf aan ontspanning en voorzichtigheid doen (activiteit stimuleert mn ademhaling, zowel fysieke als emotionele activiteit en mentale ook een beetje). Maar mijn lijf heeft wat benzo gewenning nog, daar wil ik geleidelijk vanaf, zonder instorten.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#6
Temazepam werkt niet zo lang. Dus verwacht ook geen lange nachtrust.

Als je voor nachtrust langwerkende benzo's wilt dan is het de weg naar de afgrond.

Je zegt nooit meer te willen nemen, maar tegelijkertijd vraag je om advies over RC benzo's. Wel apart.
Ik raad aan lekker van die rotzooi af te blijven, ik zit er inmiddels al een tijdje aan vastgebonden voor andere klachten maar dat heeft ook geen zin meer. Ik waarschuw alleen even
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#7
Benzo's zijn inderdaad geen oplossing voor slaapproblemen. Probeer er met je HA erover te hebben waarom je slecht slaapt en of je er hulp voor kunt krijgen. Deze medicatie werkt maar zeer tijdelijk en 40mg temazepam is een lekkere roes! Pas maar op
c
curious_catLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ei-Salade zei:
Benzo's zijn inderdaad geen oplossing voor slaapproblemen. Probeer er met je HA erover te hebben waarom je slecht slaapt en of je er hulp voor kunt krijgen. Deze medicatie werkt maar zeer tijdelijk en 40mg temazepam is een lekkere roes! Pas maar op
Klik om te vergroten...
'Lekkere roes', nou heb extreem kort geslapen. Klote tolerantie, wil nooit meer benzo's nemen behalve in noodgeval waarbij ik instort.

Ik krijg morgen nog eenmalig 30mg voor het geval dat gelukkig, beter dat dan dat ik naar een langwerkende potente obscure rc benzo grijp.

Als ik daarna nog wil moet ik naar een psych vd huisarts. Maar duurt denk ik weken zo niet maanden voor gesprek, terwijl t me nu even gaat om nu van de tolerantie en evt. afkickverschijnselen komen zonder instorten en extremen zoals een nacht niet slapen. Zou niet lang moeten duren in mijn geval lijkt me.
g
gekkedwerg93Lid
01-01-2024, 00:00
#9
curious_cat zei:
Mijn vraag: is er een rc benzo die lijkt op temazepam (slaapverwekkend, halfwaardetijd 7-11 uur)?

Achtergrond:
Mijn huisarts is overdreven terughoudend met het voorschreven. Als in: zelfs volgens farmacotherapeutischkompas.nl mag n tot 4x zo hogere dosis. Van 10mg merkte ik niks een tijd terug. Ik heb nog wat tolerantie ivm recente afbouw benzo tegen convulsies, wellicht ook ivm af en toe gebruik research benzo.Gister toen ik n hele nacht niet had kunnen slapen en constant aan t instorten was (context: heb ernstig chronisch vermoeidheid syndroom met waslijst aan klachten) wou ze toch maar 3x10mg voorschrijven, bedoeld voor 3 nachten. Ik heb icm pil die ik nog had liggen 40mg genomen. Heb daarmee 1-1,5u kunnen slapen, later zelfstandig nog 2,5u.

Mogelijk gevolg: dat ik in nood toch een rc benzo pak, terwijl ik dan niet weet wat ik precies neem (tegenstrijdige info over hoe lang t werkt, over hoe potent het is, je weet niet of er ook echt inzit qua dosis wat er op staat) en ze over het algemeen langer werken naar mijn idee, dit verhoogt de risico's.

Ik ben holistisch bezig en wil benzo gebruik het liefst zvm gaan beperken, zowel qua dosis/potentie als frequentie. Maar niet zo abrupt en heftig, geleidelijk. En ik wil het gewoon in huis hebben 'just in case'.
Klik om te vergroten...
Zolpidem, lorazepam of nitrazepam die werken het beste als temazepam niks doet bij mij is het juist andersom. Temazepam.werkt fantastisch bij me maar de rest niet. Bij vragen stuur me gerust een pb
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Don Draper zei:
Qua benzos misschien goed maar ik zie ook mensen naar de tering gaan vanwege de extreme terughoudendheid van huisartsen.
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat mensen naar de tering gaan omdat een huisarts terughoudend is met het voorschrijven van benzo's.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#11
N3K0 zei:
Ik denk niet dat mensen naar de tering gaan omdat een huisarts terughoudend is met het voorschrijven van benzo's.
Klik om te vergroten...
Van hulp of een andere medicijn. Niet benzodiazepinen
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mijn man had ook ernstige slaapproblemen, sliep 1 uur per nacht en ook precies wat jij schrijft op een gegeven moment angst en paniek alleen maar bang om niet te slapen. Temazepam, oxazepam, niets werkte meer. Huisarts wilde ook geen zwaadere slaapmedicatie voorschrijven (logisch) want was inderdaad alleen maar korte remedie waardoor je het probleem op de lange termijn alleen maar groter maakt. Toen kwam een vriendin van mij met het verhaal dat Citalopram (is eigenlijk een antidepressiva) haar heel erg geholpen heeft met slapen ook (zij had wel burn out, enz). Deze heeft mijn man toen ook gekregen (zelf om gevraagd) van de huisarts en dat was echt dé oplossing. Uiteraard moet je dit ook weer afbouwen, maar is wel veel beter geschikt om langere tijd te gebruiken. Mijn man had geen last van depressie oid, maar echt alleen het slaapprobleem wat enorm groot was geworden en allesoverheersend. Het pakt ook je mindset aan en dus meer de kern van het probleem. Door de citalopram heeft hij echt zijn slaapstoornis kunnen tackelen.
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#13
curious_cat zei:
Mijn vraag: is er een rc benzo die lijkt op temazepam (slaapverwekkend, halfwaardetijd 7-11 uur)?

Achtergrond:
Mijn huisarts is overdreven terughoudend met het voorschreven. Als in: zelfs volgens farmacotherapeutischkompas.nl mag n tot 4x zo hogere dosis. Van 10mg merkte ik niks een tijd terug. Ik heb nog wat tolerantie ivm recente afbouw benzo tegen convulsies, wellicht ook ivm af en toe gebruik research benzo.Gister toen ik n hele nacht niet had kunnen slapen en constant aan t instorten was (context: heb ernstig chronisch vermoeidheid syndroom met waslijst aan klachten) wou ze toch maar 3x10mg voorschrijven, bedoeld voor 3 nachten. Ik heb icm pil die ik nog had liggen 40mg genomen. Heb daarmee 1-1,5u kunnen slapen, later zelfstandig nog 2,5u.

Mogelijk gevolg: dat ik in nood toch een rc benzo pak, terwijl ik dan niet weet wat ik precies neem (tegenstrijdige info over hoe lang t werkt, over hoe potent het is, je weet niet of er ook echt inzit qua dosis wat er op staat) en ze over het algemeen langer werken naar mijn idee, dit verhoogt de risico's.

Ik ben holistisch bezig en wil benzo gebruik het liefst zvm gaan beperken, zowel qua dosis/potentie als frequentie. Maar niet zo abrupt en heftig, geleidelijk. En ik wil het gewoon in huis hebben 'just in case'.
Klik om te vergroten...
40mg temazepam is echt heel veel kan ik je uit ervaring vertellen. Vier keer zoveel is echt VEEL TE VEEL. Meer nemen heeft geen zin. Dan moet je gewoon een ander middel proberen, wss een wat langer werkende. Lorazepam ofzo.

En geen enkele RC benzo heeft het profiel van Temazepam. i wish.... Flunitrazolam heeft wel profiel van sterke inslaper, maar meer ala triazolam/midazolam: in een keer BOEM Knock Out.. echte inslapers dus die je eigenlijk niet zonder toezicht moet nemen. Die 6 uur sweet spot van Teamazepam maakt het zo recreatief. Etizolam had dat ook maar die is er niet meer. Verder ook niets dat er echt op lijkt.
D
De SchurkLid
01-01-2024, 00:00
#14
je zou Phenibut kunnen proberen, dit is wel geen Benzo maar in mijn optiek een erg lekker middeltje om goed op te kunnen slapen,
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Schurk zei:
je zou Phenibut kunnen proberen, dit is wel geen Benzo maar in mijn optiek een erg lekker middeltje om goed op te kunnen slapen,
Klik om te vergroten...
wat is volgens jou een fatsoenlijke dosis om op te slapen? had laatst een keer 750mg genomen en was toen best moe, eigenlijk had ik het daarbij moeten laten.. maar ik nam nog een keer 750mg en heb toen de hele nacht amper geslapen.
J
JahvisonsLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb hetzelfde probleem, verslaving. Hoog opgeleid en veeleisende baan. S'avonds laat werken en dan nog even snel slapen, ideaal spul dan. Eerst paar keer per week, toen dagelijks na een tijdje. Later ook nog amfetamines gebruiken om door te gaan en nog meer benzo's gebruiken. Het sluipt erin, stom achteraf dat snap ik zelf ook wel.

Uiteindelijk zijn benzo's goed voor kortdurende noodsituaties. Maar inderdaad het lost geen enkel probleem op.
Dus of je nou slaapproblemen hebt of angst/depressie zal je het probleem bij de wortel moeten aanpakken. Trauma's verwerken, gezond leven, eten, sporten(ik ben geen sporter maar denk dat dit heel veel kan helpen), regelmatig naar bed en opstaan (dus zelfde tijd). Een keer kort slapen of niet slapen is ook niet meteen erg dus van die angst moet je je wel afzetten (dat was mijn probleem/angst, huilend kind, volgende dag werken, weinig geslapen, ben altijd een slechte slaper geweest en af en toe 3 a 4 uur slapen kan ik prima).

Maar ja uiteindelijk is het zeer verslavend en bouw je ook tolerantie op. Ik had het zelf voor de hand liggen. Maar bij anderen kan je artsen ook niet de schuld geven: geef je iemand voor drie dagen als je een crisis hebt en zeg dan ik geef niets meer? Wat dat betreft moeten ze bij slaapproblemen wel meteen bij tweede keer therapie afdwingen, en anders zeggen geen derde keer meer te verstrekken. Wat een arts niet kan doen is iemand te veel gebruikt en al lang gebruikt om zo maar te stoppen want dan kan iemand convulsies krijgen en een epileptische aanval en breng je iemands leven vrijwel 100% in gevaar. Uiteindelijk zul je moeten afbouwen en eventueel met hulp andere problemen moeten aanpakken.
Ik slik ook zo 40mg temazepam zonder problemen achter mijn kiezen. En niet dat ik het doe, en dat klinkt raar voor een niet gebruiker maar ik kan er zo prima mee in de auto stappen. Maar moet ook maar eens nu de stap nemen om af te bouwen want het helpt gewoon niemand(ja bij een kortdurende crisis maar niet als chronisch gebruik bij structurele problemen). In mijn ervaring is 10mg zolpidem is meer hypnotisch als 7,5mg zopiclon wat iets meer sederend/ spierverslapping maar ongeveer gelijkwaardig maar sterker dan 20mg temazepam. (ongelijk als ik dat bedenk met een paar jaar terug, waar me vrouw me slapend achter de computer vond, asbak half op grond, gescheurde zak chips half op de grond, porno nog opstaan, kon mij mij er niets van herinneren dus voelde me niet schuldig want wist er zelf bewust niets van, maar het was wel een beetje genant. We deden allebei niet heel moeilijk en moesten wel lachen maar eigenlijk was er al een serieus probleem, Midazolam was de sterkste(maar ook daar bouw je natuurlijk weer tolerantie voor op) in mijn ervaring en ik hou alleen van inslapers, niet om nog een paar uur suf te zijn als je wakker wordt, Triazolam ken ik niet, oxazepam is niets, en de rest duurt allemaal te lang (misschien lormetazepam of nitrazepam nog). Ik heb jaren dagelijks wiet gerookt (nog steeds af en toe), nou dat was drie dagen dromen en koud zweet en slecht slapen en verder met mijn leven, stoppen met amfetamines, geen probleem, ook vanwege pijn oxycodon gehad, niet langer dan 2 weken en met tussenpozen en geen hoge dosis, stoppen geen enkel probleem. Allemaal minimale problemen gehad maar benzo's zijn echt van andere orde omdat daar gewoon niet zo mee stoppen, zoals GHB bv.

Mijn voorraad begint bij de bodem te komen en heb momenteel geen bron voor nieuwe en wordt er nu al zenuwachtig van. 1 dagje zonder overleef ik wel maar daarna sta ik niet voor de eventuele gezondheidsrisico's in.
Ik moet dus toch snel met mijn billen bloot naar mijn huisarts waarschijnlijk. voor voor het zover is wil ik wel een zo snel mogelijk werkende en kortdurende RC. Ik dacht aan Pyrazolam? Dosering maakt niet uit. dat is gewoon een kwestie van meer of minder nemen. Maar zo snel en kortwerkend mogelijk is wel het fijnst(niet op af te bouwen maar wel om goed te slapen zonder de volgende ochtend nog helemaal suf te zijn, al zal dat met mijn tolerantie ook minder uitmaken, als het maar vooral hypnotisch is en misschien daarnaast ook sederend/spierverslappend)

Je/Ik zal dan toch moeten gaan overstappen naar een langwerkende benzo en gaan afbouwen, en dan zal je nog steeds veel slecht slapen (dat moet je gewoon accepteren) de komende en een moeilijke tijd beleven met onttrekkingen maar je zal dan niet dood gaan door een epileptische aanval. Dat is uiteindelijk op termijn de enige oplossing maar dan zal je ook je andere problemen moeten aanpakken/overwinnen, met/of zonder hulp wilt afbouwen , als je dat niet inziet of erkent dan zullen problemen uiteindelijk alleen maar blijven bestaan en waarschijnlijk alleen maar verergeren.

Hieronder een link met afbouwschema's
https://www.benzodiazepinenschrijfzewijsvoor.nl/uploads/Begeleide%20afbouw.pdf

Deze voor de echte diehards zoals ik :

Afbouwschema 12 weken
Week 1 100% Week 2 75% Week 3 50% Week 4 25% Week 5 20% Week 6 15% Week 7 10% Week 8 5% Week 9 2,5% Week 10 1% Week 11 0,5% Week 12 0%
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#17
Jahvisons zei:
Ik heb hetzelfde probleem, verslaving. Hoog opgeleid en veeleisende baan. S'avonds laat werken en dan nog even snel slapen, ideaal spul dan. Eerst paar keer per week, toen dagelijks na een tijdje. Later ook nog amfetamines gebruiken om door te gaan en nog meer benzo's gebruiken. Het sluipt erin, stom achteraf dat snap ik zelf ook wel.

Uiteindelijk zijn benzo's goed voor kortdurende noodsituaties. Maar inderdaad het lost geen enkel probleem op.
Dus of je nou slaapproblemen hebt of angst/depressie zal je het probleem bij de wortel moeten aanpakken. Trauma's verwerken, gezond leven, eten, sporten(ik ben geen sporter maar denk dat dit heel veel kan helpen), regelmatig naar bed en opstaan (dus zelfde tijd). Een keer kort slapen of niet slapen is ook niet meteen erg dus van die angst moet je je wel afzetten (dat was mijn probleem/angst, huilend kind, volgende dag werken, weinig geslapen, ben altijd een slechte slaper geweest en af en toe 3 a 4 uur slapen kan ik prima).

Maar ja uiteindelijk is het zeer verslavend en bouw je ook tolerantie op. Ik had het zelf voor de hand liggen. Maar bij anderen kan je artsen ook niet de schuld geven: geef je iemand voor drie dagen als je een crisis hebt en zeg dan ik geef niets meer? Wat dat betreft moeten ze bij slaapproblemen wel meteen bij tweede keer therapie afdwingen, en anders zeggen geen derde keer meer te verstrekken. Wat een arts niet kan doen is iemand te veel gebruikt en al lang gebruikt om zo maar te stoppen want dan kan iemand convulsies krijgen en een epileptische aanval en breng je iemands leven vrijwel 100% in gevaar. Uiteindelijk zul je moeten afbouwen en eventueel met hulp andere problemen moeten aanpakken.
Ik slik ook zo 40mg temazepam zonder problemen achter mijn kiezen. En niet dat ik het doe, en dat klinkt raar voor een niet gebruiker maar ik kan er zo prima mee in de auto stappen. Maar moet ook maar eens nu de stap nemen om af te bouwen want het helpt gewoon niemand(ja bij een kortdurende crisis maar niet als chronisch gebruik bij structurele problemen). In mijn ervaring is 10mg zolpidem is meer hypnotisch als 7,5mg zopiclon wat iets meer sederend/ spierverslapping maar ongeveer gelijkwaardig maar sterker dan 20mg temazepam. (ongelijk als ik dat bedenk met een paar jaar terug, waar me vrouw me slapend achter de computer vond, asbak half op grond, gescheurde zak chips half op de grond, porno nog opstaan, kon mij mij er niets van herinneren dus voelde me niet schuldig want wist er zelf bewust niets van, maar het was wel een beetje genant. We deden allebei niet heel moeilijk en moesten wel lachen maar eigenlijk was er al een serieus probleem, Midazolam was de sterkste(maar ook daar bouw je natuurlijk weer tolerantie voor op) in mijn ervaring en ik hou alleen van inslapers, niet om nog een paar uur suf te zijn als je wakker wordt, Triazolam ken ik niet, oxazepam is niets, en de rest duurt allemaal te lang (misschien lormetazepam of nitrazepam nog). Ik heb jaren dagelijks wiet gerookt (nog steeds af en toe), nou dat was drie dagen dromen en koud zweet en slecht slapen en verder met mijn leven, stoppen met amfetamines, geen probleem, ook vanwege pijn oxycodon gehad, niet langer dan 2 weken en met tussenpozen en geen hoge dosis, stoppen geen enkel probleem. Allemaal minimale problemen gehad maar benzo's zijn echt van andere orde omdat daar gewoon niet zo mee stoppen, zoals GHB bv.

Mijn voorraad begint bij de bodem te komen en heb momenteel geen bron voor nieuwe en wordt er nu al zenuwachtig van. 1 dagje zonder overleef ik wel maar daarna sta ik niet voor de eventuele gezondheidsrisico's in.
Ik moet dus toch snel met mijn billen bloot naar mijn huisarts waarschijnlijk. voor voor het zover is wil ik wel een zo snel mogelijk werkende en kortdurende RC. Ik dacht aan Pyrazolam? Dosering maakt niet uit. dat is gewoon een kwestie van meer of minder nemen. Maar zo snel en kortwerkend mogelijk is wel het fijnst(niet op af te bouwen maar wel om goed te slapen zonder de volgende ochtend nog helemaal suf te zijn, al zal dat met mijn tolerantie ook minder uitmaken, als het maar vooral hypnotisch is en misschien daarnaast ook sederend/spierverslappend)

Je/Ik zal dan toch moeten gaan overstappen naar een langwerkende benzo en gaan afbouwen, en dan zal je nog steeds veel slecht slapen (dat moet je gewoon accepteren) de komende en een moeilijke tijd beleven met onttrekkingen maar je zal dan niet dood gaan door een epileptische aanval. Dat is uiteindelijk op termijn de enige oplossing maar dan zal je ook je andere problemen moeten aanpakken/overwinnen, met/of zonder hulp wilt afbouwen , als je dat niet inziet of erkent dan zullen problemen uiteindelijk alleen maar blijven bestaan en waarschijnlijk alleen maar verergeren.

Hieronder een link met afbouwschema's
https://www.benzodiazepinenschrijfzewijsvoor.nl/uploads/Begeleide%20afbouw.pdf

Deze voor de echte diehards zoals ik :

Afbouwschema 12 weken
Week 1 100% Week 2 75% Week 3 50% Week 4 25% Week 5 20% Week 6 15% Week 7 10% Week 8 5% Week 9 2,5% Week 10 1% Week 11 0,5% Week 12 0%
Klik om te vergroten...
Als dit nog relevant is mag je me wel ff DM sturen. Kan je wel op goede pad sturen dat je iig even normaal kan afbouwen.. Maar billen bloot bij dokter is idd het beste. En afbouwen doe je juist beter met iets langer werkende, die hebben minder heftige ontwennng en als het 24u werkt hoef je er maar 1 keer per dag aan te denken. Dat scheelt voor het mentale aspect ook. Idealiter diazepam maar evt zou flubromazepam ofzo ook kunnen werken. Maar dan neem je wel echt risico, diazepam is de gouden standaard voor afbouwen. Ook omdat het alle aspecten van benzo ontwenning goed dekt. Pyrazolam is te gericht en werkt te kort. Geen goede keuze voor afbouwen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
curious_cat zei:
40mg
Klik om te vergroten...
Das echt heel veel. Ik heb Tema op recept en neem het sporadisch. 10mg en slaap in als een roos. Je moet echt doen aslof je normaal naar bed gaat ipv verwacht knockout te willen gaan.
Tema werkt prima als je je aan de adviezen houd. Ik heb na een jaar sporadisch gebruik nog steeds aan 10mg genoeg. Wel ben ik na 4 a 5 uren alweer wakker.

Ei-Salade zei:
40mg temazepam is een lekkere roes! Pas maar op
Klik om te vergroten...

curious_cat zei:
heb extreem kort geslapen
Klik om te vergroten...
Ta ia een inslaper en geen doorslaper dus logisch.


Ei-Salade zei:
Je zegt nooit meer te willen nemen, maar tegelijkertijd vraag je om advies over RC benzo's.
Klik om te vergroten...

Topic starter wil niet stoppen maar zoekt zelf meer dan de huisarts wil geven.
De welbekende overduidelijke "verslaafde" smoes.
Diep down wil je wel stoppen maar zit (nog?) in ontkenningsfase. Zolang je je daar bevind zul je helaas nooit kunnen stoppen en alleen maar semi-onbewust langzaamaan meer nemen denkende het juist goed te doen.

Is geen verwijt naar TS maar een feit.
Tis kut benzo hooked moeten afkicken lees ik overal dus please, please vat dit positief op als steun.
Nu zul je het zelf nog niet inzien of willen inzien maar ooit, kan jaren later zijn valt het kwartje ECHT.

Ik wens je veel sterkte met alles @curious_cat ! 🥰🙏
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Jahvisons zei:
Deze voor de echte diehards zoals ik :

Afbouwschema 12 weken
Week 1 100% Week 2 75% Week 3 50% Week 4 25% Week 5 20% Week 6 15% Week 7 10% Week 8 5% Week 9 2,5% Week 10 1% Week 11 0,5% Week 12 0%
Klik om te vergroten...
Heel veel sterkte!
En wat ik kan opmaken uit je verhaal, is dat je als het ware ondertussen meerdere jaren geheel dronken door het leven bent gegaan en je nu om één of andere reden denkt dat je wel eens nuchter kunt worden.
Dat kan zeker, maar je hoeft jezelf geen diehard te noemen, want je mag best vriendelijk zijn voor je toekomstige jij. Geen haast hebben en dan komt het goed!
Poco a poco en het is het waard!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jahvisons zei:
Ik heb hetzelfde probleem, verslaving. Hoog opgeleid en veeleisende baan. S'avonds laat werken en dan nog even snel slapen, ideaal spul dan. Eerst paar keer per week, toen dagelijks na een tijdje. Later ook nog amfetamines gebruiken om door te gaan en nog meer benzo's gebruiken. Het sluipt erin, stom achteraf dat snap ik zelf ook wel.

Uiteindelijk zijn benzo's goed voor kortdurende noodsituaties. Maar inderdaad het lost geen enkel probleem op.
Dus of je nou slaapproblemen hebt of angst/depressie zal je het probleem bij de wortel moeten aanpakken. Trauma's verwerken, gezond leven, eten, sporten(ik ben geen sporter maar denk dat dit heel veel kan helpen), regelmatig naar bed en opstaan (dus zelfde tijd). Een keer kort slapen of niet slapen is ook niet meteen erg dus van die angst moet je je wel afzetten (dat was mijn probleem/angst, huilend kind, volgende dag werken, weinig geslapen, ben altijd een slechte slaper geweest en af en toe 3 a 4 uur slapen kan ik prima).

Maar ja uiteindelijk is het zeer verslavend en bouw je ook tolerantie op. Ik had het zelf voor de hand liggen. Maar bij anderen kan je artsen ook niet de schuld geven: geef je iemand voor drie dagen als je een crisis hebt en zeg dan ik geef niets meer? Wat dat betreft moeten ze bij slaapproblemen wel meteen bij tweede keer therapie afdwingen, en anders zeggen geen derde keer meer te verstrekken. Wat een arts niet kan doen is iemand te veel gebruikt en al lang gebruikt om zo maar te stoppen want dan kan iemand convulsies krijgen en een epileptische aanval en breng je iemands leven vrijwel 100% in gevaar. Uiteindelijk zul je moeten afbouwen en eventueel met hulp andere problemen moeten aanpakken.
Ik slik ook zo 40mg temazepam zonder problemen achter mijn kiezen. En niet dat ik het doe, en dat klinkt raar voor een niet gebruiker maar ik kan er zo prima mee in de auto stappen. Maar moet ook maar eens nu de stap nemen om af te bouwen want het helpt gewoon niemand(ja bij een kortdurende crisis maar niet als chronisch gebruik bij structurele problemen). In mijn ervaring is 10mg zolpidem is meer hypnotisch als 7,5mg zopiclon wat iets meer sederend/ spierverslapping maar ongeveer gelijkwaardig maar sterker dan 20mg temazepam. (ongelijk als ik dat bedenk met een paar jaar terug, waar me vrouw me slapend achter de computer vond, asbak half op grond, gescheurde zak chips half op de grond, porno nog opstaan, kon mij mij er niets van herinneren dus voelde me niet schuldig want wist er zelf bewust niets van, maar het was wel een beetje genant. We deden allebei niet heel moeilijk en moesten wel lachen maar eigenlijk was er al een serieus probleem, Midazolam was de sterkste(maar ook daar bouw je natuurlijk weer tolerantie voor op) in mijn ervaring en ik hou alleen van inslapers, niet om nog een paar uur suf te zijn als je wakker wordt, Triazolam ken ik niet, oxazepam is niets, en de rest duurt allemaal te lang (misschien lormetazepam of nitrazepam nog). Ik heb jaren dagelijks wiet gerookt (nog steeds af en toe), nou dat was drie dagen dromen en koud zweet en slecht slapen en verder met mijn leven, stoppen met amfetamines, geen probleem, ook vanwege pijn oxycodon gehad, niet langer dan 2 weken en met tussenpozen en geen hoge dosis, stoppen geen enkel probleem. Allemaal minimale problemen gehad maar benzo's zijn echt van andere orde omdat daar gewoon niet zo mee stoppen, zoals GHB bv.

Mijn voorraad begint bij de bodem te komen en heb momenteel geen bron voor nieuwe en wordt er nu al zenuwachtig van. 1 dagje zonder overleef ik wel maar daarna sta ik niet voor de eventuele gezondheidsrisico's in.
Ik moet dus toch snel met mijn billen bloot naar mijn huisarts waarschijnlijk. voor voor het zover is wil ik wel een zo snel mogelijk werkende en kortdurende RC. Ik dacht aan Pyrazolam? Dosering maakt niet uit. dat is gewoon een kwestie van meer of minder nemen. Maar zo snel en kortwerkend mogelijk is wel het fijnst(niet op af te bouwen maar wel om goed te slapen zonder de volgende ochtend nog helemaal suf te zijn, al zal dat met mijn tolerantie ook minder uitmaken, als het maar vooral hypnotisch is en misschien daarnaast ook sederend/spierverslappend)

Je/Ik zal dan toch moeten gaan overstappen naar een langwerkende benzo en gaan afbouwen, en dan zal je nog steeds veel slecht slapen (dat moet je gewoon accepteren) de komende en een moeilijke tijd beleven met onttrekkingen maar je zal dan niet dood gaan door een epileptische aanval. Dat is uiteindelijk op termijn de enige oplossing maar dan zal je ook je andere problemen moeten aanpakken/overwinnen, met/of zonder hulp wilt afbouwen , als je dat niet inziet of erkent dan zullen problemen uiteindelijk alleen maar blijven bestaan en waarschijnlijk alleen maar verergeren.

Hieronder een link met afbouwschema's
https://www.benzodiazepinenschrijfzewijsvoor.nl/uploads/Begeleide%20afbouw.pdf

Deze voor de echte diehards zoals ik :

Afbouwschema 12 weken
Week 1 100% Week 2 75% Week 3 50% Week 4 25% Week 5 20% Week 6 15% Week 7 10% Week 8 5% Week 9 2,5% Week 10 1% Week 11 0,5% Week 12 0%
Klik om te vergroten...
Nuchter door het leven gaan is de moeite waard. Wacht niet te lang met hulp zoeken. En dan bedoel ik Benzo's afbouwen én aan je problematiek werken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."