Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Mijn vraag: is er een rc benzo die lijkt op temazepam (slaapverwekkend, halfwaardetijd 7-11 uur)? Achtergrond: Mijn huisarts is overdreven terughoudend met het voorschreven. Als in: zelfs volgens farmacotherapeutischkompas.nl mag n tot 4x zo hogere dosis. Van 10mg merkte ik niks een tijd terug. Ik heb nog wat tolerantie ivm recente afbouw benzo tegen convulsies, wellicht ook ivm af en toe gebruik research benzo.Gister toen ik n hele nacht niet had kunnen slapen en constant aan t instorten was (context: heb ernstig chronisch vermoeidheid syndroom met waslijst aan klachten) wou ze toch maar 3x10mg voorschrijven, bedoeld voor 3 nachten. Ik heb icm pil die ik nog had liggen 40mg genomen. Heb daarmee 1-1,5u kunnen slapen, later zelfstandig nog 2,5u. Mogelijk gevolg: dat ik in nood toch een rc benzo pak, terwijl ik dan niet weet wat ik precies neem (tegenstrijdige info over hoe lang t werkt, over hoe potent het is, je weet niet of er ook echt inzit qua dosis wat er op staat) en ze over het algemeen langer werken naar mijn idee, dit verhoogt de risico's. Ik ben holistisch bezig en wil benzo gebruik het liefst zvm gaan beperken, zowel qua dosis/potentie als frequentie. Maar niet zo abrupt en heftig, geleidelijk. En ik wil het gewoon in huis hebben 'just in case'."
"MR_CHIP zei: kan je niet vragen naar zopiclon aan je HA die is vele malen krachtiger dan temazepam 40mg is best wat Klik om te vergroten... Zopiclon werkt nog korter. Halfwaardetijd 5u ipv 7-11u en zelfs dan sliep ik vannacht maar 1-1,5u aan 1 stuk en totaal 3,5-4u. En ik had t bij n vette maaltijd genomen dus dan moet t veel langer in mn bloed zijn geweest. Dus nee. Maar sederende rc benzo's lijken allemaal weer veel langer te werken dan ik wil."
"Don Draper zei: Qua benzos misschien goed maar ik zie ook mensen naar de tering gaan vanwege de extreme terughoudendheid van huisartsen. Je moet het maar net treffen met een huisarts. Maar TS is wel gebaat bij hulp. Dan kom je een beetje aan wat @MR_CHIP zegt maar paar dagen benzo's en dan lekker zelf uitzoeken is toch ook geen oplossing? Misschien bij een start van een behandeling maar niet gelijk het einde. Klik om te vergroten... Precies. Ik heb gisteren 1 vd ergste dagen van mn leven gehad, miss wel de ergste. Er moest de hele dag iemand bij me zijn. Luidruchtig huilen steeds door t instorten. Bang om niet te kunnen slapen, bang voor de dood (hartstilstand oid), onophoudend buiten adem gevoel, hartslag veel te snel en zwaar. Wat ik gedaan heb met de 40mg in een noodgeval en ook nog eens tolerantie is conform medische richtlijnen en 10mg was letterlijk niet merkbaar geweest en dat heb ik ze verteld en toch weigerden ze meer voor te schrijven, niet realistisch. Ik wil niet weten hoe ik er nu bij zou zitten als ik nog een nacht niet had geslapen, dan hadden ze me op kunnen halen met n ambulance denk ik. Ik ben nu rustig en gemotiveerd om t vannacht op eigen kracht te proberen (oke en wat doxylamine succinaat, anti-histamine slaappil, geen ontwenningsverschijnselen, alleen werkt t niet meer na 4 dagen aaneengesloten gebruik). Ik lees ook op meerdere plekken het medische (!) advies om bij verslaving en/of tolerantie geleidelijk te minderen, niet cold turkey. Want anders kunnen de negatieve effecten zo groot zijn, dat ontspanningsoefeningen doen oid voelt als een druppel op een gloeiende plaat. Met risico dat je steeds meer uit de bocht vliegt als t ware. Zoals ik gisteren, al was t niet hoofdzakelijk door benzo gebruik denk ik. Context is ook iets om rekening mee te houden. Heb behoorlijk ernstige CVS (chronisch vermoeidheid syndroom), chronische verborgen hyperventilatie (controlepauze van 0 volgens Buteyko methode, slechter kan niet), 10 jaar convulsies en contracties in mn lijf die ik constant moet onderdrukken, chronische spierpijn, posttraumatische stress etc. Maar zelfs artsen weten niks of weinig van CVS en chronische verborgen hyperventilatie en onderschatten t enorm. Hoe vaak ik gisteren wel niet gevraagd ben om langs te komen bij de huisarts of huisartsenpost smh. Of dat ik niet een stukje kon gaan wandelen smh. Doodstil liggen voelde letterlijk al als overleven, veel te zwaar. Van simpele bewegingen zoals even anders zitten/liggen stortte ik al (extra) in. Maar het leek alsof ze dachten dat t niet erg genoeg was als ik niet langskwam, terwijl ik juist niet langsging omdat t zo erg was. Maarja zolang je niet letterlijk niet uit bed kan komen ofzo, wordt je niet gezien als bedlegerig smh."
"Manu76 zei: Zegt niet zo veel als je doet denken hoor. Heel veel sterkte toegewenst en probeer zoveel mogelijk weg te blijven.van de Benzodiazepines. Probeer vooral ook andere zaken zoals geen stimulanten vanaf een bepaald uur, geen zware maaltijden in de avond, wandelen en sporten etc... Anders wordt je slaap problematiek waarschijnlijk alleen maar erger met benzo gebruik.. Klik om te vergroten... Ik ben holistisch gericht en wil ook meer holistisch bezig zijn. Maar hallo, heb je wel gelezen dat ik ernstig chronisch vermoeidheid syndroom heb? Je hebt t over wandelen en sporten terwijl bv omdraaien in bed al vreselijk zwaar is, veel te zwaar. Wtf."
"Don Draper zei: @curious_cat Ja het is een beetje zoals de "letterlijke" dooddoener 'kom maar terug als je plannen maakt' op het moment dat je hulp zoekt vanwege zelfmoordneigingen. We (in ieder geval jij en ik) zijn slachtoffer van hoe de zorg kapot is gemaakt. En alles is maar onze schuld. Ik zou voor mijn acathisie (door medicijnen heel de tijd drang in de benen om te ijsberen, gaat gelukkig nu beter) maar moeten sporten. Als ik door mijn medicatie de hele dag op mijn bed lig, zou ik een schop onder mijn kont verdienen. Want depressief was ik niet. Goed dat je het afschrijft! Hoewel ik het moeilijk vind deed het me goed dat ik niet de enige was met wat ik met GGZ moest meemaken. Ook al is het bij jou buiten GGZ lijkt het. Maar daarbuiten gebeurd het ook. Zelfs tot cynisme naar kanker patiënten aan toe omdat ze met wiet olie bezig zijn en dat het behandeling onderzoek zou verstoren. Het gaat helemaal niet meer om de mens. Nu ik erover begin, wiet/THC olie niet iets voor jou als je echt ten einde raad ben? Met RC benzo's ben ik niet bekend dus daar heb ik geen advies voor. Begin eventueel met goeie kwaliteit (dus niet drogist) CBD, CBG en vooral CBN olie als het te eng klinkt. Klik om te vergroten... Vervelend voor je. En herkenbaar, t onderschatten van artsen soms of dat ze de oorzaak ergens anders zien dan dat jouw ervaring/kennis is. Bv bij mij de aanname dat de oorzaak emotioneel was, maar ik duidelijk voelde dat t kwam door de chronische verborgen hyperventilatie, t buiten adem gevoel, snelle hartslag, slaaptekort etc waardoor ik emotioneel was. Al kan t ook 2 kanten op werken. Maar dan nog kan t sterker een bepaalde kant op werken. Ik heb in het algemeen baat bij n lage dosis oraal genomen hash af en toe. Alleen t heeft geen effect op de ademhaling en hartslag voor mijn gevoel, ik kan t weten, want ik had t die nacht dat ik niet kon slapen genomen. Met een sterk buiten adem gevoel en snelle hartslag kan ik niet in slaap vallen (anders kan indica dominante hash wel helpen om te slapen). Benzo's hebben daar wel effect op voor mijn gevoel. Al wil ik echt meer zelf aan ontspanning en voorzichtigheid doen (activiteit stimuleert mn ademhaling, zowel fysieke als emotionele activiteit en mentale ook een beetje). Maar mijn lijf heeft wat benzo gewenning nog, daar wil ik geleidelijk vanaf, zonder instorten."
"Ei-Salade zei: Benzo's zijn inderdaad geen oplossing voor slaapproblemen. Probeer er met je HA erover te hebben waarom je slecht slaapt en of je er hulp voor kunt krijgen. Deze medicatie werkt maar zeer tijdelijk en 40mg temazepam is een lekkere roes! Pas maar op Klik om te vergroten... 'Lekkere roes', nou heb extreem kort geslapen. Klote tolerantie, wil nooit meer benzo's nemen behalve in noodgeval waarbij ik instort. Ik krijg morgen nog eenmalig 30mg voor het geval dat gelukkig, beter dat dan dat ik naar een langwerkende potente obscure rc benzo grijp. Als ik daarna nog wil moet ik naar een psych vd huisarts. Maar duurt denk ik weken zo niet maanden voor gesprek, terwijl t me nu even gaat om nu van de tolerantie en evt. afkickverschijnselen komen zonder instorten en extremen zoals een nacht niet slapen. Zou niet lang moeten duren in mijn geval lijkt me."
"Weet je hoe levensgevaarlijk fentanyl is (overdosis risico)? Zou sowieso niet daarmee afbouwen. Afbouwen wordt aangeraden met buprenorfine of methadon geloof ik? Fentanyl Fentanyl (also known as Fentanil and by the brand names Sublimaze,[2] Actiq, Durogesic, Duragesic, Fentora, Matrifen, Haldid, Onsolis, Instanyl,[3] Abstral,[4] Lazanda[5] among others[6]) is a potent opioid substance of the anilidopiperidine class. It is a strong agonist at the μ-opioid... m.psychonautwiki.org"
"Oh wacht, buprenorphine is minder verslavend fysiek ('dependence') dan methadon."
"Suboxone via een arts een optie? Dat is buprenorfine met naloxon, ontwenningsmiddel."
"MR_CHIP zei: dan neem je zolpidem Klik om te vergroten... Halfwaardetijd 2,4u, nog veel korter dan zopiclon."