Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom verdwijnen meeste RC’s niet naar de straathandel na verbod?

Waarom verdwijnen meeste RC’s niet naar de straathandel na verbod?

37 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
Nog steeds ben ik nog wel eens op zoek naar 4FA en in iets mindere mate naar 4-MMC en methylone (BK-MDMA). Dat waren ‘de gouden 3’. Beter dan alle klassieke drugs voor mij ook/ Alles wat daarna kwam( viel (flink) tegen:

Van alle research chemicals heeft alleen 3-MMC een verbod ‘overleefd’. Waarom zijn de andere populaire 3 die ik noemde, met 4-FA voorop wel verdwenen en niet ‘overgestoken’ naar de straathandel? Bestaat het nog überhaupt ergens op de wereld? Wat is er zo anders aan dan aan 3-MMC, dat wel geproduceerd bleef worden?

ik vraag me af of iemand überhaupt na 2020 die 3 gehad heeft or gehoord of gezien heeft dat het ergens bestond. Het lijkt echter 100 % weg, op de hele wereld. Het is dus vooral m’n vraag uit interesse wat het verschil tussen 3MMC en 4-FA is: van alles op de wereld wat legaal en populair was en verboden wordt, werkt dat juist averechts en komt het net zo hard (zo niet harder) terug op de zware markt. Waar vraag is, is aanbod/handel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
O
OtherShoreLid
Ik vraag me af of 3-mmc het verbod echt heeft overleefd. Echte 3-mmc is nu relatief schaars (maar zeker nog wel te krijgen). 4-mmc is met een beetje moeite zo nu en dan ook nog wel te vinden (maar een stuk schaarser dan 3-mmc). Vooral 4-fa lijkt echt van de aardbodem verdwenen. Misschien dat je het ergens op het dark web nog wel kunt vinden, maar zelfs dan is het de vraag of je wel echte 4-fa in huis krijgt.

Waarom neemt de zwarte markt de handel in deze stoffen niet over? Interessante vraag @KoLijntje Ik volg dit topic in ieder geval.
P
PsychojohnLid
2cb heeft het wel overleefd, ik denk omdat dit een uniek middel is die redelijk bekend was/is. Een stof als 4-FA is in mijn optiek een stuk minder bekend. In het geval van 3-mmc denk ik dat het komt omdat er steeds weer alternatieven komen, momenteel bijvoorbeeld 2-mmc. Ondanks dat dit maar slappe aftreksels zijn, is het nogsteeds heel populair en wordt het veel verkocht.

Ik denk dus dat als al die RCS verboden worden en er geen alternatieven meer zijn, ze wel weer terugkomen op de markt. Maargoed dat is ook maar een gokje..
K
KordieLid
Ga je in de straathandel voor uppers zullen toch veel mensen kiezen voor coke en pep.
Daar is simpelweg gezien, zeker die eerste, ook het meeste geld in te verdienen.
3MMC bestaat ook niet meer echt, is allemaal vermengd met 2mmc
H
HobbymatigGebruik99Lid
Persoonlijk zou ik het goed vinden als alle cathinonen compleet van de markt verdwijnen. Iemand anders zal het daar niet mee eens zijn. 6APB daar in tegen hopelijk wel richting zwarte markt, maar verwacht ik niet. Daarom 2x grote hoeveelheid ingeslagen.
B
BelowTheFlowLid
In de straathandel vind je vooral producten waar een flinke winst (omzet x marge) mee gehaald kan worden.
Plus wat bijkomende dingen die lokaal nu eenmaal verwacht worden, zoals tegenwoordig diazepam, erectiepillen e.d.
Ik sprak laatst wat uitgebreider met zo'n eerlijke zakenman: zijn grootste winst komt uit methamfetamine.
Had ik niet verwacht: coke blijkt het bijproduct dat nu eenmaal in de mix moet zitten.

Iedere dealer heeft nog wel 3-mmc omdat er vraag naar is. Die vraag is zo onopgevoed dat ze straffeloos (in tweeërlei zin !) 2-mmc kunnen leveren. Dat levert een enorme marge op ! Ik vermoed dat er vooruitlopend op het verbod grote voorraden 2-mmc in allerlei schuren liggen.
"Echte" 3-mmc is in mijn regio verdwenen, kennelijk nog wel spaars voorradig in het oosten van het land.
Komt denk ik ook niet meer terug. Producenten hebben meer baat bij de productie van iets anders.

Als er eventueel toch een cathinoon terugkomt in de productie, dan vermoed ik 4-mmc.
_
_shikantazaLid
Vermoedelijk omdat de klassieke middelen een goede aanvoer hebben en voldoende beschikbaar zijn. De gevestigde orde kan jou zo leveren, terwijl je denk ik voor RCs met een achterstand begint. Dan zul je contact moeten leggen met China of India, of misschien met een tussenpersoon maar die zullen schaarser zijn dan voor coke, speed of heroïne.
S
ShinyzappyLid
Tryptamines zullen hun weg naar t illegale circuit ook niet maken ben ik bang .
N
Neo-ShulginistLid
KoLijntje zei:
Nog steeds ben ik nog wel eens op zoek naar 4FA en in iets mindere mate naar 4-MMC en methylone (BK-MDMA). Dat waren ‘de gouden 3’. Beter dan alle klassieke drugs voor mij ook/ Alles wat daarna kwam( viel (flink) tegen:

Van alle research chemicals heeft alleen 3-MMC een verbod ‘overleefd’. Waarom zijn de andere populaire 3 die ik noemde, met 4-FA voorop wel verdwenen en niet ‘overgestoken’ naar de straathandel? Bestaat het nog überhaupt ergens op de wereld? Wat is er zo anders aan dan aan 3-MMC, dat wel geproduceerd bleef worden?

ik vraag me af of iemand überhaupt na 2020 die 3 gehad heeft or gehoord of gezien heeft dat het ergens bestond. Het lijkt echter 100 % weg, op de hele wereld. Het is dus vooral m’n vraag uit interesse wat het verschil tussen 3MMC en 4-FA is: van alles op de wereld wat legaal en populair was en verboden wordt, werkt dat juist averechts en komt het net zo hard (zo niet harder) terug op de zware markt. Waar vraag is, is aanbod/handel.
Klik om te vergroten...
Allereerst is het denk ik goed om te bedenken dat bij research chemicals het aanbod eerst komt, en pas daarna de vraag.

We zijn gewend om te denken vanuit economische aannames: dat markten vraag-gestuurd zijn. Bij research chemicals is dat grotendeels andersom: die zijn aanbod-gestuurd.

Het aanbod van rc's komt tot stand in een complexe geopolitiek-economische mix. Klassieke drugs zijn verboden. Grondstoffen zijn legaal. Productie in China is goedkoop. Handelaren verwachten een afzetmarkt in landen als de VS, Verenigd Koninkrijk, en Zweden. De logistieke sector in Nederland en Spanje is goed; daar hebben ze bovendien goede privacyregels (voor bedrijven), en een relatief gunstig politiek klimaat rondom drugs, zodat de handel een beetje schimmig maar open gehouden kan worden.

In die mix ontstaat aanbod voor middelen zoals 4-FA. Daarvoor moeten allerlei schimmige bedrijfjes in landen wereldwijd met elkaar samenwerken.

Maar dan komen overheden, en die verbieden de drug. In China worden er maatregelen genomen om de grondstof ook te verbieden. En ineens ligt de leveringsketen overhoop.

Jouw aanname is dat de markt vraaggestuurd is, dus dat er dan nieuw aanbod zou moeten komen. Maar dat is dus slechts in beperkte mate het geval. De vraag moet wel heel groot zijn, voordat daar specifiek een verboden leveringsketen voor wordt opgezet. Dan kan je beter in cocaine handelen...

Daar komt bij dat internationaal gezien 4-FA wel echt een heel erg een niche-drug is. Dat middel was alleen in Nederland voor korte tijd populair. En na een gerichte gezondheidswaarschuwing daalde die populariteit ook heel snel.

Een van de weinige rc's die na het verbod nog wel eens wordt gesynthetiseerd is 4-MMC. Jij zegt dat het er niet meer is. En inderdaad: er worden heel veel andere cathinones verkocht als 3-MMC of 4-MMC. Maar hier en daar wil er iemand nog wel eens wat 4-MMC synthetiseren. Maar ook daar geldt: het wordt gesynthetiseerd als er een voldoende mix aanwezig is van grondstoffen, kennis over de productie, en de benodigde materialen.

Ook 2C-B was vroeger een research chemical die in smartshops verkocht werd. Tegenwoordig heeft bijna elke zichzelf respecterende dealer wel 2C-B in zijn/haar assortiment.
C
CuriousExplorerLid
- Omdat meer mensen cocaïne kennen dan 1 of ander RC middel.
- Omdat coke heel gemakkelijk te vinden is zonder dat je via het web moet passeren.

Zolang er speed en coke is zullen de RC's altijd naar de achtergrond gedreven worden.
I
InnerscoopLid
Psychojohn zei:
2cb heeft het wel overleefd, ik denk omdat dit een uniek middel is die redelijk bekend was/is
Klik om te vergroten...

Neo-Shulginist zei:
Ook 2C-B was vroeger een research chemical die in smartshops verkocht werd. Tegenwoordig heeft bijna elke zichzelf respecterende dealer wel 2C-B in zijn/haar assortiment.
Klik om te vergroten...
Helaas is mijn ervaring dat goeie 2c-b lastig te vinden is, maar mss is mijn netwerk wat beperkt..
Shinyzappy zei:
Tryptamines zullen hun weg naar t illegale circuit ook niet maken ben ik bang
Klik om te vergroten...
Ik hoop eigenlijk dat tryptaminen niet verboden worden, lysergamiden staan ook niet op de lijst.
S
ShinyzappyLid
Innerscoop zei:
Helaas is mijn ervaring dat goeie 2c-b lastig te vinden is, maar mss is mijn netwerk wat beperkt..

Ik hoop eigenlijk dat tryptaminen niet verboden worden, lysergamiden staan ook niet op de lijst.
Klik om te vergroten...
Ja daarom ik hoop ook idd heel erg dat tryptamines niet verboden worden , zou zonde zijn ben allang blij dat lysergamides en disso’s nog beschikbaar blijven
O
OtherShoreLid
Innerscoop zei:
Ik hoop eigenlijk dat tryptaminen niet verboden worden
Klik om te vergroten...
Shinyzappy zei:
ik hoop ook idd heel erg dat tryptamines niet verboden worden
Klik om te vergroten...
Tryptamines worden niet verboden. Niet met het aankomende stofgroepen verbod.
S
ShinyzappyLid
OtherShore zei:
Tryptamines worden niet verboden. Niet met het aankomende stofgroepen verbod.
Klik om te vergroten...
Oh ik dacht van wel
K
KordieLid
Shinyzappy zei:
Oh ik dacht van wel
Klik om te vergroten...

Nee.
Zie hier; https://www.changingperspective.info/nieuws/lijst-stoffen-verboden/

OtherShore zei:
Niet met het aankomende stofgroepen verbod.
Klik om te vergroten...

Dat zeg je goed.
Ik vrees dat er later nog veel meer verboden gaat worden.

Alhoewel ... misschien zitten bij de niet verbod groep wat meer obstakels als je ze neer zet als stofgroep verbod
K
KoLijntjeLid
OtherShore zei:
Ik vraag me af of 3-mmc het verbod echt heeft overleefd. Echte 3-mmc is nu relatief schaars (maar zeker nog wel te krijgen). 4-mmc is met een beetje moeite zo nu en dan ook nog wel te vinden (maar een stuk schaarser dan 3-mmc). Vooral 4-fa lijkt echt van de aardbodem verdwenen. Misschien dat je het ergens op het dark web nog wel kunt vinden, maar zelfs dan is het de vraag of je wel echte 4-fa in huis krijgt.

Waarom neemt de zwarte markt de handel in deze stoffen niet over? Interessante vraag @KoLijntje Ik volg dit topic in ieder geval.
Klik om te vergroten...
Juist, waar grote vraag is, is aanbod zou je zeggen.
K
KoLijntjeLid
_shikantaza zei:
Vermoedelijk omdat de klassieke middelen een goede aanvoer hebben en voldoende beschikbaar zijn. De gevestigde orde kan jou zo leveren, terwijl je denk ik voor RCs met een achterstand begint. Dan zul je contact moeten leggen met China of India, of misschien met een tussenpersoon maar die zullen schaarser zijn dan voor coke, speed of heroïne.
Klik om te vergroten...
Vooral 4-FA was echt enorm populair vlak voordat dat verbod kwam (dat echt bizar snel ging, voor politieke normen dan). Misschien was het nog wel populairder aan het worden dan speed. Als ik handelaar of dealer was geweest en ik kon aan het spul komen nu (of in de afgelopen 5 jaar) dan had ik deze zeker aangeboden, op z’n minst naast die klassieke middelen. Sterker nog: ik ben niet eens een dealer, maar zelfs ik had dat spul makkelijk weten kwijt te raken als ik nu een paar kilo kon maken of inkopen 😅

Zal het iets met (het gebrek aan) bepaalde grondstoffen te maken kunnen hebben? Of met het productieproces?
K
KoLijntjeLid
CuriousExplorer zei:
- Omdat meer mensen cocaïne kennen dan 1 of ander RC middel.
- Omdat coke heel gemakkelijk te vinden is zonder dat je via het web moet passeren.

Zolang er speed en coke is zullen de RC's altijd naar de achtergrond gedreven worden.
Klik om te vergroten...
- Heb je enig idee hoe populair 4-FA aan het worden was? Het was geen obscuur RC-stofje meer dat underground rond ging, maar het spul kwam zelfs landelijk vaak in het nieuws. Net als 3MMC later. Niet voor niets werd het zo razendsnel verboden.

4-FA is niet te vergelijken met coke. Zowel niet qua effecten, prijs en geschikte setting. Het was een directe concurrent voor MDMA.
K
KoLijntjeLid
Kordie zei:
Nee.
Zie hier; https://www.changingperspective.info/nieuws/lijst-stoffen-verboden/

Dat zeg je goed.
Ik vrees dat er later nog veel meer verboden gaat worden.

Alhoewel ... misschien zitten bij de niet verbod groep wat meer obstakels als je ze neer zet als stofgroep verbod
Klik om te vergroten...
Ik kan me niet voorstellen dat die wet er door gaat komen eigenlijk. Het raakt een veels te grote groep producten (ook buiten drugs/RC’s) : je kan straks bijvoorbeeld geen anti-schimmel middel of veel make-up halen. Het treft allerlei bestaande en de ontwikkeling van toekomstige producten zo hard, dat het alsnog bijna wel moet gaan sneuvelen zou je zeggen.
C
CuriousExplorerLid
KoLijntje zei:
- Heb je enig idee hoe populair 4-FA aan het worden was? Het was geen obscuur RC-stofje meer dat underground rond ging, maar het spul kwam zelfs landelijk vaak in het nieuws. Net als 3MMC later. Niet voor niets werd het zo razendsnel verboden.
Klik om te vergroten...
Wanneer ik cocaïne als voorbeeld neem, dan doe ik dat omdat dat 1 van de meest gekende/populairste drugs TER WERELD is.

4-FA zal best populair geweest zijn. Alleen valt die populariteit in het niks tov cocaïne.
KoLijntje zei:
4-FA is niet te vergelijken met coke. Zowel niet qua effecten, prijs en geschikte setting. Het was een directe concurrent voor MDMA.
Klik om te vergroten...
Ook hier.
Ik noemde cocaïne niet omwille van de effecten, maar omwille van de beschikbaarheid/bekendheid wereldwijd.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."