Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

Het grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

371 antwoorden
98 weergaven
18-5-2026
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#1
Houden zo baarsjesbewoner! Zolang je er geen last van hebt: prima. Stop meteen als je ook maar iets begint te merken.

Flut, misschien kun je beter gewoon 5 mg voor het slapen gaan innemen. Ikzelf weet niet wat beter is, dit kan ik ook eens vragen aan de huisarts. Hier kun je zelf maar mee experimenteren. Om echt een soort verschil te voelen zou je het misschien echt iets van 4 of 5 maanden vol moeten houden. Ik denk dat je in die tijd en een duidelijke vooruitgang zou merken. Toen ik de eerste dagen dat spul nam, sliep ik ook echt heerlijk! Dat jij er ook heerlijk van slaapt, is miss een goed teken. Ik weet niet of 4 a 5 maanden melatonine veel geld gaat kosten, want 500 pillen in 10 dagen verslinden...

depersonalisatiestoornis IS trouwens een dissociatiestoornis. Check deze site http://www.geocities.com/proud_of_nala/dissoinfo.html Mijn ervaringen van de depersonalisatiestoornis is dat ik niet meer wist wie ik was. Ik was de rode draad kwijt in m'n leven. Ook leek mijn lichaam niet mijn lichaam. Ik bewoog dan mijn handen en ik had niet het idee dat IK dat deed, terwijl ik wist dat ik dat natuurlijk deed. Vooral de tekst onder de symtomen komen exact overeen. Omdat jij er vrij rustig over bent denk ik niet dat jij een dissociatiestoornis hebt eerlijk gezegd. Als je er namelijk last van hebt dan vind je dat namelijk echt een verschrikkelijk gevoel. Het is echt superbeangstigend. Je denk dat je niet echt bent zeg maar, dat je niet meer bestaat enzo. Het roept echt angst en paniek op en dat heb jij tot nu toe niet beschreven.

Ik denk dat ik pas na een half jaar kon zeggen dat het echt minder werd, dat ik echt verschil kon merken. Nu heb ik echt amper visuals, ik merk wel, dat als ik stress heb (lange termijn stress), tentamenweken ofzo, dat het iets toeneemt. Maar na een half jaar begon ik zeker te merken dat het minder werd.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zo'n potje zit minimale hoeveelheid in en is zo op dus.
Hoor wel van flut of het werkt,en ga binnenkort naar de huisarts en dan neemt ie maar contact op met verslavingsarts.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bedankt voor al deze info!
Mijn huisarts wist er idd niks van af.

Als ik zeg dat ik graag melatonine wil omdat het kan helpen,en ik zeg dat heb ik van iemand gehoord denkt die huisarts ook van ....

Ik had het al is verteld wat ik ervaarde zei die ;

Noh paar weekjes/maandjes is het over.
Hij MOET en ZAl me iets goed voor gaan schrijven want ik vind het behoorlijk irritant ook al heb ik nog niet de ergste vormen.

:wave:
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik hoop dat het lukt Japi-10. Ik zelf vind het nog steeds heel rot dat ik eigenlijk zonder wetenschappelijk bewijs zit. Ik zal binnenkort eens een afspraak maken of proberen iets te regelen met mijn huisarts. Ik zal het eens bespreken. Als dit wetenschappelijk bewijs stevig genoeg is, kunnen mensen hier ermee naar de huisarts als bewijs.

Een huisarts die geeft inderdaad niet zomaar medicijnen mee, daar wil hij uiteraard een goede reden voor heben. Jou huisarts wist nog niet eens iets van HPPD af?
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#5
:wave:
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#6
Flut, doe vanavond of morgenavond eens een keer 5 mg alsjeblieft. Ben wel benieuwd hoe het dan voelt. Nog een reden is dat het bij mij 5 mg was en dat heeft bij mij gewerkt. Ik kan niets zeggen over 3 mg, terwijl ik weet dat 5 mg bij mij heeft geholpen.

Goed dat je via internet gaat bestellen, let er alleen goed op dat het goed en betrouwbaar spul is en echte melatonine.
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ben vandaag naar de huisarts geweest en heb het gehad over wetenschappelijke artikelen die als bewijs leveren dat melatonine (minstens 5mg) hppd kan bestrijden. Het was al lang geleden dat hij ze had gezien, maar hij zou gaan kijken. Ook zei hij erbij dat ik natuurlijk zelf ondervonden had dat melatonine werkt en dat dit dus op zich al een bewijs is dat het werkt. 2 jaar voordat ik ermee kwam bij hem had hij al iemand anders met melatonine succesvol behandeld.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#8
Okie,als zo officieel bewijs kan wel bevordend voor me huisarts.Maar ik moet zo ie zo langsgaan maar heb daar niet echt zin in.
n
numbro2Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Al iets op dat wetenschappelijke artikel. Ik ben daar namelijk erg benieuwd. Ik heb zelf al zo'n 3 jaar visual snow en andere visuele vervormingen. Ik zal dadelijk die lijst invullen. Ik heb echt al zoveel geprobeerd om er vanaf te komen, maar tot op heden nog geen succes. Daarom ben ik erg interesseert in dat rapport!
n
numbro2Lid
01-01-2024, 00:00
#10
1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?[/b]
MDMA, Paddo's, Speed, Weed, 2CB, Coke

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
ruim 3 jaar

3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?
- Veel slapen
- Multi vitamine
- Visolie
- Sporten
- Gezond eten

4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?
Nee, ik gebruik niets meer.

5) Hebje enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
Ik weet het niet zo goed. Ik weet wel dat ik van een op de andere dag in een soort droom terecht kwam.
Ik had toen al een jaar ofzo geen xtc meer gedaan en al enkele jaren geen pados meer. Ik blowde wel alleen elke dag, wat bij mij een angststoornis heeft gecreëerd. Daardoor ben ik depressief geworden. Daarbij heb ik toen het gebeurde een antibiotica kuur gehad.

Ik heb dus echt geen idee wat het geweest kan zijn. Ik denk een combinatie van een drugsverleden, heel weinig slapen, het huidige blowen, de stress en angststoornis.

Ik heb overigens alleen nog last mijn het visuele klachten. Ik ben niet meer depressief. Het is nog wel alsof ik in een droom zit en vooral ook de visual snow. Lezen lukt niet, en de hokje tellen op een ruitjes vel is onbegonnen werk.
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#11
Numbro2, wachten op dat wetenschappelijke artikel is natuurlijk mogelijk. Je kan natuurlijk ook, via die site die Flut heeft gegeven, melatonine bestellen.

Zoals ik in je privebericht hebt gezegd: Ik ga binnenkort weer een afspraak maken met de huisarts en hoop dat hij er mee bezig is geweest.
M
MatthijsNLLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ken dit maar al te goed, maar alleen als ik te gek gedaan heb.
Als ik dit soort dingen begin te zien is het voor mij een teken om als de sodemieter in bed te geraken, omdat het niet al te lang meer duurt voordat het lichtje uit gaat.

In onze kringen noemen we dit altijd vleermuizen zien, omdat die vlekjes in het donker net zo bewegen als vleermuizen :confused:
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik laat het horen zodra ik een afspraak heb gemaakt. Ik denk dat ik volgende week ergens ff ga.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ex-tripper zei:
Numbro2, wachten op dat wetenschappelijke artikel is natuurlijk mogelijk. Je kan natuurlijk ook, via die site die Flut heeft gegeven, melatonine bestellen.

Zoals ik in je privebericht hebt gezegd: Ik ga binnenkort weer een afspraak maken met de huisarts en hoop dat hij er mee bezig is geweest.
Klik om te vergroten...

Lukt het wat met die info,resultaten ?
laat ook wat horen als het niet lukt.

:wave:
N
NexxtGenLid
01-01-2024, 00:00
#15
WTF!
ik heb soms weleens dat, als ik naar de wolken/lucht kijk, dat ik dan een soort belletjes zie en het VREEMDE is dat ik, als ik er naar kijk, dat ze dan naar beneden vallen! Maar ik heb dat heel soms en ik weet ook niet of het door de drugs komt.

Wel heb ik, na mijn eerste MDMA-avond, heel even last gehad van een regenboog-achtig verschijnsel linksboven in mijn gezichtsveld, ongeacht welk oog ik open deed, gepaard met een vreselijke hoofdpijn. Dit duurde slecht een tiental minuten en daarna is het weggegaan.

Wel interessant om dit te lezen op zich :)
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#16
Valt me op dat heeel veel mensen dit eigenlijk hebben. Zegt toch weer wat over drugs vind ik. Maarja voor alle te gekke ervaringen die ik ermee heb gehad en nog zal beleven heb ik het wel over... Wel fucked up dat er een grote kans is dat het nooit meer weggaat :P
F
FritzLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dit is mijn eerste post hier, vroeger wel het idee gehad om hier actief te worden, maar vanuit de meer geïnteresseerde en positieve invalshoek. Ironische wending dat ik nu juist in dit topic post. Niet dat ik nu negatief over drugs ben, maar het gebruik staat sinds kort op het laagst mogelijke pitje :) Sinds anderhalve week niks meer, na lang gebruik, redelijk intensief. Het is ook niet de eerste keer dat ik ben gestopt met blowen, maar dit keer van plan het iets langer uit te houden. Als antwoord op de vragen:

1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
De lijst die ik nu kan bedenken: wiet/hasj, alcohol, XTC, cocaine, speed, paddestoelen, LSD, DMT, salvia, GHB en ephedra.

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
Iets meer dan een jaar. In beginsel was het erg subtiel, een soort visual snow, maar ook traces en patronen waren wel te bemerken. De afgelopen tijd werd het erger, in de vakantie zelfs behoorlijk en begon het voor mij storende vormen aan te nemen. De klachten zijn louter in de visuele sfeer, psychisch zit ik juist beter in elkaar dan ooit. Hoewel ik wel de ervaring van depersonalisatie herken, is dit voor mij geen psychische toestand die me heeft overvallen en die ongewenst is, maar juist één die betekenisvol is en waar ik naar op zoek was. Ik ben er dan ook niet in aanraking mee gekomen als depersonalisatie, maar verlichting. Niet in de traditioneel boeddhistische zin, maar meer in de zin zoals bedoeld door Eckhart Tolle: http://en.wikipedia.org/wiki/Eckhart_Tolle. Het is voor mij ook mogelijk om in oude bewustzijnstoestanden terug te keren, daar heb ik al mee geexperimenteerd. Dus ook voor mensen die per se de psychologische interpretatie willen aanhangen, kan ik melden dat dit voor mij geen lasten zijn. Ik heb ook geen last van angst, depressie en alle andere zeer vervelende bijverschijnselen waar sommigen melding van maken. Zorgen maken doe ik me ook niet, aangezien ze voor mij niet naar iets realistisch verwijzen en verder geen praktische toevoeging op mijn leven zijn. Al met al heb ik meer gewonnen dan verloren, maar zijn de visuele klachten wel vervelend bij tijd en wijlen.

3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?
Vooralsnog niet heel veel, ik ben ook niet geneigd om dergelijke zaken als klachten te zien. Ik heb bijvoorbeeld ook anderhalf jaar met -1,5 visuele afwijking rondgelopen, zolang het voor mij niet dusdanig erg werd dat ik echt moeite kreeg met functioneren, deed ik er niet zoveel aan. Wat ik tot nu toe heb gedaan is stoppen met alle vormen van drugs, maar dat is pas anderhalve week. Merk al wel dat het minder erg is dan in de Kerstvakantie en dat als ik uitgerust ben ik er ook minder last van heb. Als ik moe ben en in drukke, kleine omgevingen merk ik er meer van.

4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?
Vooralsnog niet, maar ben niet van plan om het volledig op te geven. Blowen vooralsnog wel, aangezien dat de grootste aanjager lijkt te zijn. Bij mdma heb ik dit niet, sterker nog, bij een aantal mdma ervaringen zag ik juist veel beter. Het trippen heb ik ook volledig opgegeven, dit verergert het absoluut. Ook caffeine wil ik zwaar minderen, dit heeft ook al enkele malen negatieve uitwerkingen gehad.

5) Hebje enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
LSD, no doubt. Op een acidfeestje waar ik al trippend heen ging is het verankerd geraakt. De trip was heftig, de rij was druk en ik viel daar al bijna flauw. Ik raakte niet in paniek, was juist volledig in rust, maar de drukte maakte het onoverzichtelijk. Toen ik eenmaal binnen was, spullen in een kluisje had gedaan en door de mensenmassa heen een plek had gevonden met mijn vrienden, dacht ik dat het wat rustiger zou worden. Echter, zware lichtflitsen wisten me visueel compleet te overdonderen. Het was lastig om het visueel gezien bij elkaar te houden. Na deze trip zijn de verschijnselen op komen zitten. Ik ben overigens altijd al een visuele tripper geweest, had bij de laagste dosis al visualisaties, waar vrienden er vier keer overheen konden gaan zonder ook maar een patroon te kunnen ontwaren. Visuele flashbacks had ik voor die tijd ook al, heb ik echter altijd als aardige toevoeging ervaren :)

Mijn interesse in dit topic is groot, met name in de medische artikelen die het verband tussen melatonine en HPPD beschrijven. Het zou mooi zijn als dit een bijdrage kan leveren aan het verminderen van de visuele symptomen. Wel heb ik mijn twijfels, gezien de vermoedelijke links tussen melatonine en DMT (die in hoge dosis toch behoorlijk ingrijpt op je visuele cortex :wink:).
SSRI’s begin ik niet aan, ook nergens voor nodig, aangezien het mentaal wel goed zit. Ex-tripper, in welke regio zit jouw dokter? Ik zit zelf te overwegen om een huisarts te raadplegen, maar eerlijk gezegd denk ik dat het gros niet bekend is met HPPD en aan de meest conventionele oplossingen – voor zover je daarvan kunt spreken – wil ik toch niet. Als ik in de buurt van die van jou zit zou ik wel daar willen langsgaan.

Kijk maar of je dat kwijt wilt, ik ben in ieder geval erg benieuwd naar!
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#18
Heb je heel deze thread doorgelezen? Op dit moment ben ik er zo goed als vanaf en mijn huisarts heeft voor mij ook al enkele mensen genezen met melatonine. Ook iemand op dit forum gebruikt nu melatonine voor ongeveer een maand en het gaat heel langzaam ook steeds beter met hem. Ik denk dat melatonine zeker HPPD kan genezen. Het duurt alleen erg lang.

Ik vermoed dat dat wetenschappelijke artikel niet perfect het verband tussen melatonine en HPPD zal verklaren. Ten eerste omdat het hersenonderzoek op zich zelf nog in de kinderschoenen staat. Ten tweede is HPPD helemaal niet bekend en wordt het niet bepaald op grote schaal onderzocht. Ik denk zelf dat er in dat wetenschappelijke artikel (of wat het ook is) dat daar een aantal case-studies in staan. Gevallen zoals ik dus. Systematisch onderzoek naar HPPD ontbreekt, vermoed ik.

Fritz, waarschijnlijk weet je huisarts niets van HPPD af. Je kunt het natuurlijk wel proberen, want de mijne wist er wél vanaf en zullen er meer huisartsen zijn die er vanaf weten. Ik zal het volgende keer met hem bespreken wat hij ervan vindt dat er andere mensen van 'buitenaf' bij hem langskomen. Omdat je je voor de rest prima voelt, zou ik, wat je zelf ook al zegt, niet aan de conventionele middelen beginnen. Dan blijf je bezig en eerlijk gezegd heb ik nog geen positieve verhalen gehoord (mensen die genezen zijn van HPPD door conventionele middelen).

Ik wil op dit forum zoveel mogelijk anoniem blijven. Ik vertel dus niet waar ik woon. Wel kun je me een pm sturen met je emailadres erin. Dan meld ik je aan in m'n msn. Daar wil ik wel uitwijden. Als je dat niet wilt, dan kun je ook melatonine bestellen op de site die Flut heeft gegeven op deze of vorige pagina van deze thread.

Gr, Ex-tripper
p
pythregiusLid
01-01-2024, 00:00
#19
als je die ruis ziet, en exact die aparte afbeeldingen die in je zicht zwemmen heb je dan al meteen hppd? ik heb het erg sterk de laaste tijd, die ruis als je de lucht in kijkt zijn allemaal kleurtjes bij mij, die allemaal rond zwemmen, die grotere dingen in men zicht lijken wel levende organismen zoals je ze vaak ziet onder een microscoop.
ook zie ik lichter vlaktes zoals de muren, altijd flitsen, in allerlei kleurtjes, en wanneer ik stoned ben, valt het beeld constant in mozaik uitelkaar.
ik vind het absoluut niet onprettig, en merk dat dit allemaal ook alleen maar puur visueel is.
meot je minderen met lsd als je deze effecten hebt?

heb de lijst emt symptonen even door gespit en de effecten die er bij staan ervaar ik allemaal, nuchter en stoned, wanneer stoned alleen heel erg sterk.
nogmaals vind het niet onprettig, wel af en toe vervelend omdat letters weg willen schieten tijdens het lezen.
p
pythregiusLid
01-01-2024, 00:00
#20
dus goed opmezelf reflecteren, eerlijk tegenmezelf zijn in hoevere ik er totaal geen last van heb, mocht het wat minder leuk owrden maar nog niet onplessant dan moet ik minderen of heb ik het verkeerd ?
ik vind die visuals nu zelfs erg leuk :beer:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011...19
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."