Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZelfbeschadiging

Zelfbeschadiging

103 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zweibeiner,

Ik kan je begrijpen dat het heel vervelend aanvoelt als mensen je emoties niet begrijpen. Zelf ook heel veel mee te maken gehad omdat ik zelf ook nogal anders dan de meesten ben (hoog sensitief, introvert).

Dat van verstand ipv hersenen zei ik alleen omdat dat mij zo ontiegelijk veel geholpen heeft. Vanaf het moment dat ik materialisme niet meer aanhang is het zoveel makkelijker geworden om gewoon blij te zijn. Een laag serotonine gehalte na mdma bijvoorbeeld zal mij er niet van weerhouden om intens gelukkig te zijn. Je moet weten dat ik ook al heel mijn leven rondloop met een "laag serotonine gehalte". Altijd depressief of tegen het depressieve aan gezeten. Alles wat ik wil is mensen laten zien hoe makkelijk het is om blij te zijn als je je geloof in materialisme opgeeft. Zoek er verder alsjeblieft niet meer achter. Ik wilde niemand iets opdringen. Ik blijf tegen mezelf zeggen dat ik niet overal met mijn spiritualiteit moet komen aanzetten, maar dan lees ik sommige topics hier en dan kan ik het niet laten...

Ik snap heel goed dat het bakken met energie kost om je aan te passen aan "normale" mensen. Ik ben hier ook maar al te bekend mee. Die quote van Einstein zegt het helemaal. We worden door de maatschappij in een bepaald hokje gedrukt, ook al passen we niet. Maar ik denk ook dat we ons uiteindelijk zelf in dat hokje laten drukken en dat er bewustheid en daaruit vloeiende juiste actie nodig is om dat te voorkomen.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb hier het een en ander verteld over mijn minder fijne verleden. Ik weet sinds vandaag waarom en dat wilde ik hier ook graag neerzetten. Vooral om andere mensen te helpen mochten ze mijn verhaal herkennen in zichzelf en net zoals ik denken dat ze gedoemd zijn. En ook zodat het misschien makkelijker te begrijpen is waarom ik die dingen gedaan heb.

Ik heb autisme, psychiaters konden mij nooit helpen omdat ze symptoom bestrijding deden en nooit de oorzaak aangepakt is. Daardoor bleef de frustratie en negatieve gevoelens bij mij leven en gingen ze nooit weg. Iemand behandelen voor een gekneusde duim terwijl hij een gebroken been heeft werkt niet.

Als je net als mij al je hele leven kampt met problemen en je de hoop (net zoals ik op een gegeven moment gedaan heb) wil opgeven.
Als er voor mij antwoorden zijn in deze wereld dan zijn ze er ook voor jou. Je bent niet gedoemd op het leven met de emoties die je nu hebt. Opgeven is makkelijk, doorvechten is moeilijk nadat je keer op keer teleurgesteld word.
Net zoals ik ben je het waard! Blijf doorvechten naar antwoorden en neem niet zomaar genoegen met de nare situatie waar je in zit. Geloof in jezelf en beloon je oude ik door antwoorden te zoeken. Laat je oude ik niet voor niks door die hel heen zijn laten gaan. Je oude ik en je je huidige ik verdienen het om serieus genomen te worden en een wat makkelijker leven te ervaren.
Als je denkt dat je anders bent, dat er wat mis is, geef niet op! Blijf zoeken!
Ik ben fucking bijna 32 jaar bezig geweest, uiteindelijk komt dat antwoord waar je zo hevig naar op zoek bent.

Don't give up!!!!!!
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Fijn om je bericht te lezen Zweibeiner! Wat kan een diagnose opluchting geven hè... Zeker zoiets als autisme, kan ik me voorstellen. Dat verduidelijkt een hoop. En wat zonde dat ze daar pas zo laat aan gedacht hebben. Bij vrouwen blijft het vaker onopgemerkt, ingewikkeld..
Ik heb in december ook besloten om weer in behandeling te gaan, maar sta nog wel even op een wachtlijst. Verwachting is april, maar zal wel later worden... (Love you wachtlijsten.) Ga dan ook uitgebreid onderzoek krijgen, zal geen autisme zijn, maar hopelijk wel wat meer helderheid in achterliggende patronen.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik hoop het ook voor je zero!
Al krijg je maar een paar antwoorden en meer helderheid, dat kan al zoveel betekenen. Gewoon jezelf wat beter leren kennen en waarom je je soms op een bepaalde manier voelt.
Ga jij ook echt voor testen voor een stoornis of meer voor hulp met de problemen waar je nu mee kamt?
Je moet wel pittig lang wachten zeg, heb je die stap genomen en dan duurt het nog minstens 3 maanden voordat je aan de slag kan gaan.

Ik heb gelukkig niet zo lang op de wachtlijst gestaan, terwijl ik op de wachtlijst stond kreeg ik een behoorlijke inzinking/kortsluiting net hoe je het wil noemen. Daardoor ben ik naar voren geplaatst op de wachtlijst. Hier kon je ook rekenen op minimaal 3 maanden, ik heb uiteindelijk een maand gewacht.
Het heeft een jaar geduurd voordat alle testen klaar waren, eerst ADHD getest en daarna autisme. Dus ik kan in ieder geval wel zeggen dat ze goed de tijd hebben genomen en me niet zomaar de stempel gegeven omdat ik moeilijk met veranderingen om kan gaan.
Ik ga aankomende donderdag mijn eerste echt gerichte behandeling krijgen :grin:. Oh man, daar heb ik 32 jaar op gewacht en ik heb er zin in!
Ik heb al wel 2 afspraken gehad, de eerste was vooral bespreken waar ik aan wilde werken en de tweede een uitleg van wat autisme is. Als het goed is heeft ze een behandelplan gemaakt en die zal ik donderdag horen.

Ik moet zeggen dat de uitleg van autisme me een beetje tegenviel. IK had zelf natuurlijk ook al een hoop opgezocht dus ik had al aardig wat kennis, maar de info die ik kreeg was een hele beknopte versie van wat ik zelf al wist.
Autisme ding haha, heerlijk om dat af en toe even te kunnen zeggen nu. Als ik iets interessant vind dan kan ik uren en uren spenderen met opzoeken van info, ik ben er ook heel erg goed in om mezelf dingen te leren. Dus achteraf gezien was het misschien een beetje optimistisch van me om te denken dat ik iets nieuws zou horen.
Je merkt wel dat autisme veel over mannen gaat, vrouwelijke autisten vinden is toch wat moeilijker. Ook de vrouwelijke kwaaltjes vinden is wat lastiger. Maar daar zal zeker verandering in gaan komen nu men beseft dat vrouwen autisme op een andere manier ervaren en er op een andere manier mee omgaan.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Als jonge tiener Rambo gekeken en dan jezelf snijden om net zo'n vette littekens te krijgen als de actieheld zal wel onder een andere absurditeit vallen zeker? :tongueout:
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Whahahahaha, oke die zag ik niet aankomen.

Volgens mij doen mensen dat ook, bij een tattoo shop ofzo? Express littekens laten zetten?
Die van mij zijn origineel en gratis, vooral dat laatste is fijn.
Ik heb er al vaker aan zitten denken en de gedachte komt nu ook bij me op om een foto te plaatsen van mijn arm. Ik kan me verschillende redenen bedenken waarom ik dat wil doen.
1: Zodat ik kan bewijzen dat ik er bekend mee ben, dat ik geen lul verhaal heb opgehangen om maar mee zielig te kunnen doen.
2: Misschien is het voor mensen fijn om te zien, omdat het dan misschien iets makkelijker word om te begrijpen als je het visueel voor je ziet
3: Ik heb me lang geschaamd voor mijn littekens, ze waren een teken van zwakte, van mijn dubieuze psyche. Maar al sinds een aantal jaar kom ik er steeds meer mee in het reine. Mijn littekens zijn aan het veranderen van zwakte naar juist mijn sterke kant. Ze hebben me mede gevormd tot wie ik nu ben. Op mijn eigen manier zijn het mijn oorlogs/rambo wonden. Ik heb ook gevochten en dit is de schade die ik eraan over gehouden heb. Ik wil trots zijn op die littekens, want ze laten zien wat ik overleefd en overwonnen heb. Soldaten laten hun littekens ook met trots zien. Waarom mogen wij, de groep van automutilatie ze niet met dezelfde trots dragen. Nu ik erover na denk zie ik eigenlijk weinig tot geen verschil meer tussen automutilatie en oorlogswonden.
4: Misschien doordat ik laat zien hoe sterk ik nu ben met littekens, dat het andere mensen die in die situatie zitten zien dat er hoop is om het gevecht te winnen. Dat het niet hopeloos is, dat je niet alleen bent.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Overigens is het destijds wel gelukt. Ben een keer flink uitgeschoten wat dus voor een flink litteken heeft gezorgd. :tongueout:

Ik zit toch al vol met littekens. Ben altijd behoorlijk lomp geweest, dus flink wat ongelukjes gehad. :tongueout:

echte zelfbeschadiging zoals anderen dat hebben heb ik nooit begrepen. Ik heb zelf een heel erg hoge pijngrens, zou bij mij toch niet werken denk ik zo.

@Zweibeiner
Ik heb geen enkele reden om aan je verhaal te twijfelen hoor.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik vind het zelf eerlijk gezegd moeilijk om in te schatten wat flinke littekens zijn en wat gewoon is. Een echte flinke kan ik wel herkennen uiteraard, maar daartussen is er veel grijs.
Ik heb ook een hoge pijngrens, ik ben er zo een die ochtends opstaat en ziet dat ik er weer 3 blauwe plekken bij heb, maar waar ze vandaan komen...... Geen idee. Voor mij was pijn ook niet de motivatie, ik heb nooit de pijn gevoelt daarvan. Ik had psychisch te veel pijn waardoor ik het lichamelijk niet meer voelde.

Ben jij er ook zo een die vind dat mensen zich snel aanstellen als ze een keer hun teen stoten en doen alsof hun been geamputeerd moet worden :tongueout:

Thanks dat je niet twijfelt :)
Denk dat het een ding is voor mij waar ik nog mee in het reine moet komen. Ik heb me zo vaak niet gelooft en onbegrepen gevoelt dat het bijna een standaard reactie is om te denken dat mensen dat nog steeds doen.
Ik weet ook dat ik (en andere ook) op deze plek, op dit forum, serieus genomen worden. Het gaat denk ik nog wel even duren voordat ik aan kan geven dat iets me dwars zit (of whatever) en ik niet meteen bang ben dat ik een last ben, een aansteller. Voelt een beetje aan alsof ik met links moet gaan schrijven, dat duurt wel een paar jaar voordat ik dat goed en netjes kan. Maar het word beter, 10 jaar geleden zou ik dat veel enger hebben gevonden, dat mensen me niet zouden geloven.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fijn dat je een update doet Zweibeiner, ik kan me wel voorstellen dat zo'n diagnose dan eigenlijk zelfs als opluchting voelt. Hopelijk kun je nu gericht de hulp krijgen die voor jou werkt!

Ik moet zeggen dat bovenstaande discussie me nogal verbaasde op een drugsforum, vooral de 'waarom' vraag en daarbij de aanname dat het wel voor de aandacht moet zijn van jou, @Langspeelplaat. Ik was eigenlijk wel benieuwd of je hier nu nog hetzelfde in staat?
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#10
KropSla zei:
Ik moet zeggen dat bovenstaande discussie me nogal verbaasde op een drugsforum, vooral de 'waarom' vraag en daarbij de aanname dat het wel voor de aandacht moet zijn van jou
Klik om te vergroten...

Waarom verbaast je dat eigenlijk? De 'waarom' vraag is toch essentieel? Anders blijven we rondjes lopen. Maar als je door had gelezen, had je kunnen lezen dat ik mijn excuses aanbood aan de desbetreffende personen. Wil het voor jou nog wel een keer doen.. :)

Of ik waar nog hetzelfde in sta? Ik vind het interessant om te doorgronden waar een probleem vandaan komt. Daarbij vind ik het interessant om een discussie te voeren. Waar ik wel mee mee opletten is dat ik mensen niet tegen het zeer been trap, en dat me voortaan wat beter inlees, omdat dit soort van onderwerpen nogal gevoelig liggen. Ik heb laatst een documentaire gezien, mocht je geïnteresseerd zijn, de documentaire heet: 'Emma wil leven'. De documentaire gaat over een zeer charismatisch meisje wie lijdt aan anorexia, zij wordt gefilmd gedurende haar strijd tegen deze verschrikkelijke ziekte en dit ging bij met door merg en been.

https://www.2doc.nl/speel~POMS_BNN_6035520~emma-wil-leven~.html.

Deze zeer aangrijpende documentaire heeft m'n mening omtrent dit onderwerp zeker doen veranderen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Zweibeiner zei:
Ik hoop het ook voor je zero!
Al krijg je maar een paar antwoorden en meer helderheid, dat kan al zoveel betekenen. Gewoon jezelf wat beter leren kennen en waarom je je soms op een bepaalde manier voelt.
Ga jij ook echt voor testen voor een stoornis of meer voor hulp met de problemen waar je nu mee kamt?
Je moet wel pittig lang wachten zeg, heb je die stap genomen en dan duurt het nog minstens 3 maanden voordat je aan de slag kan gaan.
Klik om te vergroten...
Beiden, dat is inherent aan elkaar toch? Ik krijg persoonlijkheidsonderzoek en dat wordt lachen, want ik neem zelf persoonlijkheidsonderzoek af bij cliënten lol. Maar nee 't is goed, want ik heb last van terugkerende negatieve gedachtepatronen dus 't is wel fijn dat een keertje goed uit te zoeken. Heb al zat behandeling gehad en alles heeft wel wat geholpen, maar wil 't nu goed doen.

Overigens gaf ik gisteren weer een voorlichting op de UvA met Stichting Zelfbeschadiging. Leuk om te doen! Beetje jammer dat de spreker voor ons het constant over snijden had en over 'zij dit, zij dat' uhhhhh hallo we zitten gewoon hier hoor hoi.

Langspeelplaat zei:
Deze zeer aangrijpende documentaire heeft m'n mening omtrent dit onderwerp zeker doen veranderen.
Klik om te vergroten...
https://www.npo3.nl/beschadigd/12-02-2015/KN_1667118 Hier heb je nog een vierdelige docu over zelfbeschadiging, waar wij als LSZ aan hebben meegewerkt. Niet het meest happy onderwerp maar ik vind wel dat het een mooi afwisselend beeld geeft van de manieren waarin zelfbeschadiging kan voorkomen en hoe dat per persoon en per situatie verschilt.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het was niet aanvallend bedoeld :) Van mij hoeft niemand (opnieuw) excuses aan te bieden..
Vind het wel vervelend dat je er vanuit gaat dat ik niet doorgelezen heb, dat had ik wel, en daarom was ik benieuwd hoe je er nu over denkt. Destijds heb je excuses aangeboden, vond dat wel echt een toffe post ook, maar ook dan kun je toch altijd nog denken dat het een schreeuw om aandacht is, of het niet begrijpen? Daar was ik dus benieuwd naar.

Maar ja, inderdaad, je hebt gelijk over dat de 'waarom' vraag essentieel is om het te begrijpen. Misschien is dat ook niet echt waar ik me dan over verbaasde, ik probeer even te overdenken wat ik bedoelde. Ik vond jouw 'waarom' vraag van toen niet zo heel open overkomen moet ik eerlijk zeggen, dus misschien was het vooral de conclusie de me verbaasde (dat zelfbeschadiging wel voor de aandacht moet zijn). Dat komt omdat ik denk dat drugs ook schade aan een mens doet in meer of mindere mate. Soms herstelbaar, soms minder herstelbaar, soms niet herstelbaar. In mijn hoofd is dat natuurlijk wel een heel andere vorm van zelfbeschadiging, maar toch schaar ik het er wel onder. Dan zou je bij elk drugsgerelateerd topic hier (allemaal dus eigenlijk) kunnen reageren met dat drugs je beschadigt en dus vast een vorm is van aandacht trekken, want 'waarom zou iemand het anders doen?'

Of misschien beter met roken als voorbeeld hoor. Ik weet niet of je zelf rookt, maar vraag je je daarbij ook af waarom mensen het eigenlijk doen, om dan (vrij stellig) te concluderen dat het wel om de aandacht moet zijn? Roken laat tenslotte aangetoond fysieke schade achter en is ook nog eens verslavend (net als zelfbeschadiging) én kan slecht zijn voor anderen in je omgeving. Wat bezielt iemand om te beginnen aan zoiets als roken (of andere drugs)? Ik denk dat dat niet per se anders is dan bij jezelf verwonden als zelfbeschadiging: je doet het omdat het je iets brengt/geeft (ondanks dat je weet dat het schade doet) in eerste instantie, en het later misschien tot een verslaving leidt.

Wat jezelf verwonden je geeft kan natuurlijk per persoon verschillend zijn, maar om direct te concluderen dat het wel voor de aandacht moet zijn vind ik erg kort door de bocht. Dat doe je bij roken of andere drugs denk ik ook niet (denk ik?). Het antwoord kán natuurlijk wel zijn dat het aandacht geeft, of vriendelijker gezegd: dat iemand zich niet gezien en gehoord voelt en dat wel graag wil, bijvoorbeeld. Maar net zo goed dat iemand zichzelf wilt straffen, of om de mentale pijn te verzachten (dat fysieke pijn dit kan doen schijnt zichtbaar op bijvoorbeeld hersenscans te zijn), of omdat het een vorm van emotieregulatie is, omdat het een opluchting geeft, omdat het een prikkel geeft die het 'lege' gevoel overstemt, omdat het een fijn gevoel geeft doordat er endorfines zouden kunnen vrijkomen bij pijn, of zelfs uit nieuwsgierigheid.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Parfumflesje zei:
Maar ja dit is maar mijn menig en als je wil zal ik niet meer in dit topic posten @Zweibeiner .
Klik om te vergroten...

Je begrijpt mijn woorden denk ik verkeerd, je mag gerust in dit topic posten maar wat ik persoonlijk graag zie is dat het wel on topic blijft. Dit is een onderwerp wat voor mij heel bekend is en dit topic helpt mij om het een plek te geven. Ik zou het zonde vinden als het topic een andere wending neemt en het oorspronkelijke onderwerp vergeten word. Vandaar dat ik voorstelde of je de praat over je fetish (zo noem ik het maar even oor de handigheid) in een topic wilde doen waar dat op zijn plek is.
Ik hoor en zie graag meer over je fetish want ik meende het dat ik zei dat het een kunst vorm is.

Jij ook bedankt voor het delen van je verhaal, je hebt het ook erg heftig gehad, geen kind hoort zo te beginnen aan zijn leven.
Je zegt dat jouw uiting van je woede was door middel van vandalisme, ergens vind ik het mooi dat je het zegt. Automutilatie is daar denk ik wel een beetje mee te vergelijken. Vandalisme is gericht naar buiten en automutilatie is gericht naar binnen. Heel misschien dat het wat logischer is voor je met deze vergelijking.

Ik krijg een beetje het gevoel alsof je wat gefrustreerd bent met me, klopt dat?
Je vraagt of het nu ontopic genoeg is, dat je weggaat als ik dat wil. Waarom zou ik dat willen? Het is toch geen rare of onbeleefde vraag van mij of je hier rekening wil houden met waar het topic over gaat? Ik hoop ook niet dat je je verhaal verteld hebt omdat je het gevoel hebt dat ik je een schuldgevoel aan gepraat hebt dat je een beetje afdwaalde. Dat je je verplicht voelde om je verhaal te vertellen terwijl je dat eigenlijk niet wilde. Het was zeker niet mijn bedoeling om je een schuldgevoel (of een andere negatieve emotie) te geven.
Dus als je frustratie of boosheid of iets dergelijks voelt richting mij dan heb ik graag dat je dat aangeeft. Als ik je woorden verkeerd inschat en je niet boos/gefrustreerd bent op me dan corrigeer me gerust.
Ik vind het erg fijn om te weten waar ik sta, ik waardeer duidelijkheid.

SanneBanne zei:
wilde hun niet kwetsen. Ik wilde hun laten zien dat ik dat kon. Ik liet het nooit zien als ik niet zeker wist dat ze het wilden zien. Dat dat me bijzonder maakte. Sommige vonden het zo boeiend dat ze het ook wilde proberen. En dat mocht niet van mij. Ik wilde ze ook niet wijsmaken dat het "leuk" was. Het was een trucje. Ik hoopte dat ze me daarom leuk/bijzonder vonden.
Klik om te vergroten...

Dank je wel voor de uitleg :). Dat je me een klein beetje verteld (en daardoor laat zien) hoe dit voor jouw was en in welke waarheid jij leefde met de gedachtes die je had. Laat ik ook even zeggen dat je niet fout of goed kan antwoorden hoor, jij hebt dit meegemaakt en alleen jouw waarheid is belangrijk.
Klopt het dat je zegt dat dit een manier was voor jou om je belangrijk/stoer/goed te voelen. Dat door zoiets raar's en luguber te doen je ego een boost kreeg. Want die dames vonden het heel knap en stoer dat je dat deed. Waarschijnlijk praatte ze nog weken of je acties waardoor je een indruk hebt kunnen achter laten bij die mensen. Misschien was dit voor jou een van de weinige manieren om indruk te maken op iemand, mensen waren onder de indruk van je en dat gaf je een trots gevoel.
Klopt het een beetje nu ik het in deze woorden schrijf?

SanneBanne zei:
Wees gvd eens niet zo bang en doe er gewoon wat aan!" In plaats van iedereen de schuld te geven en te verzanden in haat/afzondering en vermijding. "De wereld is zo hard voor mij BOEHOEE". Het snijden en de naalden was ook gewoon een compensatie denk ik. Iets waar ik niet bang voor was, om te verhullen hoe bang ik was voor het belangrijkste: Het Leven.
Klik om te vergroten...

Voor mij voelt het aan alsof je daar nog lang geen vrede mee hebt, dat dit je nog dwars zit. Het voelt ook een beetje aan alsof je nu je jongere zelf de schuld geeft. Je geeft andere niet meer de schuld maar je geeft wel nog steeds iemand de schuld.
Heb je het nodig om een schuldige aan te wijzen?
Ik denk dat je jongere zelf echt wel zijn best heeft gedaan, op die manier die je jongere zelf aankon. Het is vanaf een afstandje en x jaar later makkelijk om te zien wat er fout gegaan is. Als je er zelf middenin zit is dat toch een heel stuk moeilijker. Het deel van je jongere ik heeft je gemaakt tot de persoon die je nu bent. Alles wat je meegemaakt hebt en daarom ook geleerd hebt heeft je gevormd tot de persoon die je nu bent. Als je die klote periodes niet had gehad was je nu minder wijs geweest, dan had je misschien wel nog andere de schuld gegeven en noem maar op hoe anders je nu had kunnen zijn.
Je jongere zelf heeft een hoop moeten overleven en nu je er uitgekomen bent krijgt je jongere zelf opnieuw de lading over zich heen. Heeft je jongere zelf niet ook wat vrede verdient?
Kan het ook zijn dat je boos op jezelf blijft zo lang je je jongere zelf wil schoppen, dus boos blijft op je jongere versie. Je jongere versie ben jij ook, in mijn hoofd ben je dan boos op jezelf.
Je zegt dat je niet sterk was, dat is oke. Je jongere zelf was pas net op de wereld en moest alles nog leren en toen ging je de puberteit in, allemaal hormonen racen door je lichaam, je krijgt depressieve klachten. Nu ben je hier over je ervaringen aan het vertellen, je bent sterk geworden. Je jongere zelf was ook heel sterk, ze kon gewoon simpelweg geen 5 ballen tegelijk in de lucht gooien. Ze moest nog leren hoe je dingen effectief in het leven aanpakt. Dat gaat met vallen en opstaan en fouten blijven maken totdat je de weg gevonden hebt die bij jou past. Je vind maar 1x de goede weg, de andere 1000x dat je de verkeerde weg insloeg heb je niet als reden gebruikt om het op te geven. Je bent blijven zoeken naar jouw manier.
Ik zie een hele sterke puber die keer op keer tegen de vlakte gegaan is en steeds weer opgestaan is om te vechten. Die versie van jou heeft veel klappen gehad, en jij vind haar niet sterk. Dat ze niet genoeg gedaan heeft? Ze heeft alles alleen uit mogen zoeken zodat jij nu kan zijn wie je bent. Ze heeft alle klappen gevangen zodat jij dat nu niet meer hoeft te doen.
Nu je oudere versie terug kijkt op je jeugd versie geloof ik meteen dat je ziet waar het allemaal fout is gegaan en wat ze beter had kunnen doen. De beste stuurlui staan aan wal! Spreekwoord is er niet voor niks :)
Ik denk dat je je jongere zelf een heel groot bedankje schuldig bent.
Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd, als dat zo is dan corrigeer me gerust hoor. Maar uit je tekst krijg ik dat gevoel dus schrijf ik dat ook op. Je jongere zelf heeft genoeg klappen en schoppen gehad, geef haar ook vrede :)

Ik ben het helemaal eens met je laatste post.
Niks aan toe te voegen. Behalve dat ik er wel de grap van in kan zien dat ik aan bdsm doe, graag pijn ontvang en mezelf ook pijn gedaan heb :tongueout:. Sorry, ik haal je hier een beetje onderuit terwijl je de standaard wil doorbreken :tongueout:.
Voor mij staan die 2 ook volledig los. Automutilatie was om mezelf te voorkomen dat ik compleet gek werd. Ik voelde ook geen pijn wanneer ik mezelf pijn doe. Mentale pijn was veel te groot om lichamelijk pijn te kunnen voelen.
Bdsm doe ik omdat ik kick op angst.
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#14
@Zweibeiner , ik ben niet gefrustreerd op jou. Eerder op het onderwerp zelf en dat ik niet begrijp waarom iemand zichzelf serieus verwond. Omdat ik het niet begrijp veroordeel ik het ook niet want ik weet gewoon niet waar ik het over heb.

Het lijkt mij logischer om degenen die jou pijn doen of misbruiken te mutileren dan jezelf te mutileren. Maar ja nu val ik in herhaling.

Het is ook zo een kloteonderwerp an sich en al helemaal als je er niets van begrijpt. Ik heb meerdere mensen vroeger in de gesloten instelling zichzelf bewust zien beschadigen. Dat frustreert me. Jij frustreert me niet.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dank je wel voor de uitleg, het klinkt erg logisch nu waarom je gefrustreerd klonk.
Het is ook heel moeilijk te begrijpen als je de gevoelens niet zelf ervaart hebt. Ik kan ook niet verwachten van je dat je het begrijpt, ik kan alleen maar mijn verhaal vertellen en hopen dat het misschien iets duidelijker word. Andere hebben hetzelfde gedaan in dit topic, hun verhaal en hun redenen verteld. Zodat het misschien iets begrijpelijker word. Meer dan dat kunnen wij ook niet doen helaas.

Heb je het hele topic al doorgelezen? Misschien dat sommige dingen dan wat begrijpelijker worden voor je.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb niet letterlijk alles van bovenstaande gelezen maar wou even kwijt dat ik het chill vind dat er op een relaxte, open manier over dit onderwerp gepraat kan worden hier.

Zweibeiner zei:
Niet helemaal inherent in mijn hoofd. Laten testen voor een stoornis en daarna hulp krijgen is inherent. Maar alleen langs gaan om te praten staat niet inherent aan je ook laten testen voor een stoornis.
Ik ken het gevoel om het eens een keer goed te doen :).
Het is inderdaad best grappig dat je zelf de onderzoeken doet die je nu gaat krijgen. Omdat je zelf die onderzoeken doet, kun je bij jezelf niet herkennen wat er eventueel aan de hand is? Of is dat zo'n gevalletje van te dicht bij huis dus niet objectief kunnen zijn?
Succes!
Klik om te vergroten...
Oh sorry ik dacht dat je het over het onderzoek had, en niet over behandeling in general. En ja ik kan redelijk goed herkennen bij mezelf wat er aan de hand is, dat helpt ook wel hoor, maar ik mis enorm dat iemand me hierin begeleid en het verder met me uitzoekt. Voelt nu alsof ik een beetje aan het aanmodderen ben haha.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ah ja, scheermesjes zijn een handige tool daarvoor.
Klinkt als een behoorlijke jaap die je op je been gezet hebt SanneBanne, je zal daar ook wel echt op een dieptepunt gezet hebben denk ik zo. Althans, als ik me voorstel vanuit mijn standpunt dan moet je in een heel diep dal gezeten hebben.
Bij mij was de heftigheid af te meten aan hoe ik me voelde, hoe diep de wonden moesten worden om het gevoel van gek worden terug te dringen. Ik denk ook dat ik het niet als verslaving zie, althans niet als de doorsnee verslaving. Gevoelens van automutilatie komen naar boven samen met onrust in mijn hoofd, dan is het moeilijk om er niet aan te denken. Maar komt dat omdat het een verslaving is of omdat het het beste medicijn is om mezelf weer sane te voelen? Ik denk het laatste en ik denk dus dat het bij mij geen verslaving was. Simpel een middel om een doel te bereiken. (heb tegenwoordig pilletjes als het echt slecht gaat met me, het duurt wat langer voordat het effect heeft maar het werkt en ik hoef mezelf en de mensen om me heen geen pijn meer te doen)
Ik hield mijn wonden verborgen zo lang ik kon, het laatste wat ik wilde was een mening van iemand die het niet begreep of mijn moeder een psychische pijn geven, een die ik juist weg aan het halen was bij mezelf. Ik heb dan ook nooit hechtingen gehad, tegen de tijd dat het opviel had dat geen nut meer om te doen. Alleen ik weet alle beschadigingen die ik gedaan heb. Mijn vriend weet van een aantal af die tijdens onze relatie zijn gebeurd maar een aantal weet hij ook niet. Ik kan ze verborgen houden omdat het niet meer diep was, deze wonden zouden genezen zonder littekens. Ik heb de keuze voor die oplossing gemaakt en ik wil mijn naaste daar niet mee lastig vallen. Het enige wat ik doe, als ik het vertel, is de pijn in hun ogen zien. Het heeft weinig positieve effecten als ik het vertel. Plus, mijn vriend heeft volgens mij geen idee hoe dat hij daarmee om moet gaan.
Ik heb wel zelf de gedachte gehad, ik was er niet van op de hoogte dat het een naam had en een bekende psychische reactie was. Ik voelde me gek worden en wilde mijn huid van mijn armen krabben. Zodoende kwam het in me op om mezelf wonden te bezorgen. Het idee in mijn hoofd alleen al, dat ik dat wilde doen, gaf rust. Dus toen had ik het gedaan en ik had me niet voor kunnen stellen hoeveel rust dit gaf. Later kwam ik erachter dat ik niet de enige was en dat gaf me ook weer rust. Want dat betekende dat ik niet compleet insane was.

SanneBanne, vind je het moeilijk om hierover te praten? Roept dit weer de gevoelens op die je toen had?
Ik wil even zeggen dat ik het wel heel moedig vind dat je het verteld. Ik vind het zelf persoonlijk ook fijn om te lezen. Niet om te lezen dat je pijn hebt gehad, maar omdat ik me steeds minder alleen voel hierin. Ik denk dat ik nog niet eerder een gesprek (zo noem ik het topic hier maar even voor de handigheid) heb gehad met zoveel mensen die mijn kant uitstekend begrijpen. Voor mij voelt het dan ook heel fijn om hier een beetje omringd te zijn met mensen die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt als ik. Het bied steun en begrip, vooral dat begrip is goud waard voor me.
Je merkt het in dit topic ook al, hoe kan je iemand uitleggen waarom je dat doet? Het is zo moeilijk te begrijpen als je die gevoelens zelf niet hebt gehad. Mensen kunnen er best bot tegenaan kijken omdat ze het simpelweg niet begrijpen.

Dank je wel dat je je verhaal gedeeld hebt :)


Parfumflesje: Ik heb zo'n vermoeden dat iedereen hier ervan op de hoogte is dat automutilatie niet verstandig is en dat er psychische problemen achter liggen. Die zin voelt niet bepaald op zijn plek hier, misschien heb ik het alleen, zou goed kunnen, maar ik heb dat gevoel wel. Beetje alsof je tegen de brandweer zegt dat water een goede tool is om een brand mee te blussen. Snap je?

Je vind het kicken om een naald door je arm te steken, niks mis mee hoor. Er zijn genoeg mensen die dat delen met je, als je dat nu nog steeds kicken vind zou ik je adviseren om mensen op te zoeken die dezelfde hobby hebben. Sommige mensen kunnen er echt een kunstwerk van maken bij andere door op een bepaalde manier naalden en ringen etc in je huid te steken, het is een soort kunstvorm, althans zo zie ik het. Bij de fetish shop kan je zo een mooi setje naalden van verschillende diktes halen.
Ik heb niks met naalden of soortgelijke voorwerpen in mijn lichaam te steken maar ik kan me prima vinden in bepaalde fetishen en kicken op een bepaalde soort pijn.

Ik zie het niet als een aparte, destructieve vorm van rebellie. Je doet iets wat je kicken vind, een ander doet dat door met zijn wagen de racebaan op te gaan. Jij doet het door naalden door je arm te steken. Ieder zijn eigen ding waar hij die kick van krijgt. Als het destructief was dan zou je het niet ontsmetten om mee te beginnen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Zweibeiner zei:
Kwa gevoel, je gaat snijden en binnen no time ben je weer kalm. Er is geen drug of praatgroep die tegen deze snelheid op kan van jezelf weer fijn voelen. Je geest en je lichaam werken samen om te overleven. Je geest kan het niet meer aan dus neemt je lichaam het over. Als een soort van moeder die je wil beschermen tegen het kwaad in de wereld en je hoofd.
Klik om te vergroten...
Hahahaha ik typte 'ik snijd me hierbij aan' maar ik bedoelde 'ik sluit me hierbij aan'. Altijd blijven lachen om je eigen tekortkomingen toch...

Er kan inderdaad niets tegenop, al ga ik 100km hardlopen.. Het is een soort veilige haven. Een copingmechanisme wat feitelijk best goed werkt, maar wel zelfdestructief is. Het kan mensen ook door enorm veel narigheid heen helpen.

Ik wilde niet wéér degene zijn die ging posten over zelfbeschadiging, dus wel fijn om ook eens verhalen van anderen te lezen hier. Heb mezelf ook op verschillende manieren beschadigd. Mensen zijn er vaak lomp of bevooroordeeld over en dat is heel naar.

Dus allemaal even doneren aan de Landelijke Stichting Zelfbeschadiging want ik ben daar vrijwilliger en we draaien op vrijwilligers en we kunnen donaties goed gebruiken dus ik maak maar meteen even reclame nu de kans zich voordoet. :wink: Op 1 maart was Self-Injury Awareness Day en hebben we specifiek aandacht gevraagd voor zelfbeschadiging rondom de SEH en HAP! http://zelfbeschadiging.nl/
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#19
ZERO- zei:
Zweibeiner zei:
Kwa gevoel, je gaat snijden en binnen no time ben je weer kalm. Er is geen drug of praatgroep die tegen deze snelheid op kan van jezelf weer fijn voelen. Je geest en je lichaam werken samen om te overleven. Je geest kan het niet meer aan dus neemt je lichaam het over. Als een soort van moeder die je wil beschermen tegen het kwaad in de wereld en je hoofd.
Klik om te vergroten...
Hahahaha ik typte 'ik snijd me hierbij aan' maar ik bedoelde 'ik sluit me hierbij aan'. Altijd blijven lachen om je eigen tekortkomingen toch...

Er kan inderdaad niets tegenop, al ga ik 100km hardlopen.. Het is een soort veilige haven. Een copingmechanisme wat feitelijk best goed werkt, maar wel zelfdestructief is. Het kan mensen ook door enorm veel narigheid heen helpen.
Klik om te vergroten...
Het kan je op korte termijn idd wel "helpen".
Maar ik denk dat het er op een lang termijn niet beter van word aangezien al die littekens je nogal somber kunnen maken.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Het kan je wel behoeden voor heftiger reacties van jezelf. Wanneer je enorm suïcidaal bent kan het zijn dat je jezelf beschadigd om je emoties de baas te blijven en de heftigheid eraf te halen, waardoor je voorkomt dat de emoties zó hoog oplopen dat je daadwerkelijk de stap neemt om suïcide te plegen.
Mijn collega van de LSZ vertelde dat zij bij een terugval beter zichzelf kon beschadigen dan drugs gebruiken (zij is ook heroïne- en speedverslaafd geweest), omdat als ze eenmaal begon met drugs gebruiken het helemaal uit de hand liep, en ze haar zelfbeschadiging daarentegen juist redelijk in toom kon houden (niet te diep of te veel bijv.).

Je hebt wel gelijk dat het een 'oplossing' voor de korte termijn is hoor. Maar ik werk ook in de GGZ en merk soms dat behandelaren daar een beetje doen van 'het moet zo snel mogelijk stoppen' terwijl dat niet altijd het doel hoeft te zijn. Je ziet dat wanneer bepaalde trauma's uit de jeugd verwerkt worden, zelfbeschadiging als copingmechanisme soms helemaal niet meer nodig is en het vanzelf stopt. Als begonnen wordt met therapie kan vaak zelfbeschadigend gedrag juist toenemen omdat emoties die zijn weggestopt meer naar boven komen.

Ik beschadig mezelf dit jaar exact al voor de helft van mijn leven en dat is zeker geen pretje, maar goed. Het is maar net hoe je er naar kijkt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."