Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZelfbeschadiging

Zelfbeschadiging

103 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ah ja, scheermesjes zijn een handige tool daarvoor.
Klinkt als een behoorlijke jaap die je op je been gezet hebt SanneBanne, je zal daar ook wel echt op een dieptepunt gezet hebben denk ik zo. Althans, als ik me voorstel vanuit mijn standpunt dan moet je in een heel diep dal gezeten hebben.
Bij mij was de heftigheid af te meten aan hoe ik me voelde, hoe diep de wonden moesten worden om het gevoel van gek worden terug te dringen. Ik denk ook dat ik het niet als verslaving zie, althans niet als de doorsnee verslaving. Gevoelens van automutilatie komen naar boven samen met onrust in mijn hoofd, dan is het moeilijk om er niet aan te denken. Maar komt dat omdat het een verslaving is of omdat het het beste medicijn is om mezelf weer sane te voelen? Ik denk het laatste en ik denk dus dat het bij mij geen verslaving was. Simpel een middel om een doel te bereiken. (heb tegenwoordig pilletjes als het echt slecht gaat met me, het duurt wat langer voordat het effect heeft maar het werkt en ik hoef mezelf en de mensen om me heen geen pijn meer te doen)
Ik hield mijn wonden verborgen zo lang ik kon, het laatste wat ik wilde was een mening van iemand die het niet begreep of mijn moeder een psychische pijn geven, een die ik juist weg aan het halen was bij mezelf. Ik heb dan ook nooit hechtingen gehad, tegen de tijd dat het opviel had dat geen nut meer om te doen. Alleen ik weet alle beschadigingen die ik gedaan heb. Mijn vriend weet van een aantal af die tijdens onze relatie zijn gebeurd maar een aantal weet hij ook niet. Ik kan ze verborgen houden omdat het niet meer diep was, deze wonden zouden genezen zonder littekens. Ik heb de keuze voor die oplossing gemaakt en ik wil mijn naaste daar niet mee lastig vallen. Het enige wat ik doe, als ik het vertel, is de pijn in hun ogen zien. Het heeft weinig positieve effecten als ik het vertel. Plus, mijn vriend heeft volgens mij geen idee hoe dat hij daarmee om moet gaan.
Ik heb wel zelf de gedachte gehad, ik was er niet van op de hoogte dat het een naam had en een bekende psychische reactie was. Ik voelde me gek worden en wilde mijn huid van mijn armen krabben. Zodoende kwam het in me op om mezelf wonden te bezorgen. Het idee in mijn hoofd alleen al, dat ik dat wilde doen, gaf rust. Dus toen had ik het gedaan en ik had me niet voor kunnen stellen hoeveel rust dit gaf. Later kwam ik erachter dat ik niet de enige was en dat gaf me ook weer rust. Want dat betekende dat ik niet compleet insane was.

SanneBanne, vind je het moeilijk om hierover te praten? Roept dit weer de gevoelens op die je toen had?
Ik wil even zeggen dat ik het wel heel moedig vind dat je het verteld. Ik vind het zelf persoonlijk ook fijn om te lezen. Niet om te lezen dat je pijn hebt gehad, maar omdat ik me steeds minder alleen voel hierin. Ik denk dat ik nog niet eerder een gesprek (zo noem ik het topic hier maar even voor de handigheid) heb gehad met zoveel mensen die mijn kant uitstekend begrijpen. Voor mij voelt het dan ook heel fijn om hier een beetje omringd te zijn met mensen die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt als ik. Het bied steun en begrip, vooral dat begrip is goud waard voor me.
Je merkt het in dit topic ook al, hoe kan je iemand uitleggen waarom je dat doet? Het is zo moeilijk te begrijpen als je die gevoelens zelf niet hebt gehad. Mensen kunnen er best bot tegenaan kijken omdat ze het simpelweg niet begrijpen.

Dank je wel dat je je verhaal gedeeld hebt :)


Parfumflesje: Ik heb zo'n vermoeden dat iedereen hier ervan op de hoogte is dat automutilatie niet verstandig is en dat er psychische problemen achter liggen. Die zin voelt niet bepaald op zijn plek hier, misschien heb ik het alleen, zou goed kunnen, maar ik heb dat gevoel wel. Beetje alsof je tegen de brandweer zegt dat water een goede tool is om een brand mee te blussen. Snap je?

Je vind het kicken om een naald door je arm te steken, niks mis mee hoor. Er zijn genoeg mensen die dat delen met je, als je dat nu nog steeds kicken vind zou ik je adviseren om mensen op te zoeken die dezelfde hobby hebben. Sommige mensen kunnen er echt een kunstwerk van maken bij andere door op een bepaalde manier naalden en ringen etc in je huid te steken, het is een soort kunstvorm, althans zo zie ik het. Bij de fetish shop kan je zo een mooi setje naalden van verschillende diktes halen.
Ik heb niks met naalden of soortgelijke voorwerpen in mijn lichaam te steken maar ik kan me prima vinden in bepaalde fetishen en kicken op een bepaalde soort pijn.

Ik zie het niet als een aparte, destructieve vorm van rebellie. Je doet iets wat je kicken vind, een ander doet dat door met zijn wagen de racebaan op te gaan. Jij doet het door naalden door je arm te steken. Ieder zijn eigen ding waar hij die kick van krijgt. Als het destructief was dan zou je het niet ontsmetten om mee te beginnen.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Wat gaat er nu door je hoofd?

Wat mindless typed moet die denken ipv uitspreken
Op deze manier bij verkeerde mensen is het een helden iets of oid
Vind het een hele rare uitspraak
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb er even apart topic van gemaakt en de foto's in een spoiler gezet aangezien die nogal confronterend kunnen zijn voor sommigen.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Wat gaat er nu door je hoofd?

Liefhebbertje zei:
Wat mindless typed moet die denken ipv uitspreken
Op deze manier bij verkeerde mensen is het een helden iets of oid
Vind het een hele rare uitspraak
Klik om te vergroten...
Ik ben vooral wel even benieuwd hoe hij dat dan ziet. Het komt op mij over alsof hij echt geen idee heeft wat ie zegt dus ik ben wel benieuwd wat de denkwijze dan is.

@psychedelibee thanks :)
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#5
In welk subforum staat dit topic?
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zweibijner zo herkenbaar alleen ik heb al eens moeilijke dingen gedeeld
Hier trok ik even de grens voelde niet oke

En vond ook dat er wat teveel luchtig over werd gedaan
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Wat gaat er nu door je hoofd?

SmartieAndMe zei:
Liefhebbertje zei:
Wat mindless typed moet die denken ipv uitspreken
Op deze manier bij verkeerde mensen is het een helden iets of oid
Vind het een hele rare uitspraak
Klik om te vergroten...
Ik ben vooral wel even benieuwd hoe hij dat dan ziet. Het komt op mij over alsof hij echt geen idee heeft wat ie zegt dus ik ben wel benieuwd wat de denkwijze dan is.
Klik om te vergroten...
Dat had ik misschien inderdaad niet moeten zeggen. Dat was niet handig. Excuses voor iedereen bij wie dit in het verkeerde keelgat schoot.

Maar om het dan toch toe te lichten:

Ik neem even een voorbeeld van mezelf. Ik heb zelf een heel erg donkere periode meegemaakt (jaren geleden). Een periode waarin ik praktisch nooit happy was en alles zwaar was en hopeloos leek. In een specifieke trip niet heel lang geleden kon ik als het ware die oudere versie van mezelf zien (eerder: voelen hoe ik me destijds voelde) en hoewel ik schrok van hoe verschrikkelijk dat gevoel was, was er ook een zekere schoonheid in het zien daarvan. Niet in het leed zelf, maar in hoe compleet ik destijds overtuigd was van mijn hopeloosheid.

Ik bedoel het dus absoluut niet in de zin van: wat prachtig hoe hij/zij lijdt. Ik ben zelf tot in de hel en terug geweest, ik weet hoe het is om absolute wanhoop te voelen. Op geen enkele manier wil ik zeggen dat zulk diep leed leuk is. Maar ik geloof dat vanaf een bepaalde point of view schoonheid gezien kan worden in alles en dat dat een grote rol speelt in het helen van zulke wonden.

Maar nogmaals, het was absoluut niet verkeerd bedoeld, maar het was niet slim van me om dat zo neer te zetten, zeker niet in dit topic. Excuses.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Zweibeiner zei:
Kwa gevoel, je gaat snijden en binnen no time ben je weer kalm. Er is geen drug of praatgroep die tegen deze snelheid op kan van jezelf weer fijn voelen. Je geest en je lichaam werken samen om te overleven. Je geest kan het niet meer aan dus neemt je lichaam het over. Als een soort van moeder die je wil beschermen tegen het kwaad in de wereld en je hoofd.
Klik om te vergroten...
Hahahaha ik typte 'ik snijd me hierbij aan' maar ik bedoelde 'ik sluit me hierbij aan'. Altijd blijven lachen om je eigen tekortkomingen toch...

Er kan inderdaad niets tegenop, al ga ik 100km hardlopen.. Het is een soort veilige haven. Een copingmechanisme wat feitelijk best goed werkt, maar wel zelfdestructief is. Het kan mensen ook door enorm veel narigheid heen helpen.

Ik wilde niet wéér degene zijn die ging posten over zelfbeschadiging, dus wel fijn om ook eens verhalen van anderen te lezen hier. Heb mezelf ook op verschillende manieren beschadigd. Mensen zijn er vaak lomp of bevooroordeeld over en dat is heel naar.

Dus allemaal even doneren aan de Landelijke Stichting Zelfbeschadiging want ik ben daar vrijwilliger en we draaien op vrijwilligers en we kunnen donaties goed gebruiken dus ik maak maar meteen even reclame nu de kans zich voordoet. :wink: Op 1 maart was Self-Injury Awareness Day en hebben we specifiek aandacht gevraagd voor zelfbeschadiging rondom de SEH en HAP! http://zelfbeschadiging.nl/
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#9
ZERO- zei:
Zweibeiner zei:
Kwa gevoel, je gaat snijden en binnen no time ben je weer kalm. Er is geen drug of praatgroep die tegen deze snelheid op kan van jezelf weer fijn voelen. Je geest en je lichaam werken samen om te overleven. Je geest kan het niet meer aan dus neemt je lichaam het over. Als een soort van moeder die je wil beschermen tegen het kwaad in de wereld en je hoofd.
Klik om te vergroten...
Hahahaha ik typte 'ik snijd me hierbij aan' maar ik bedoelde 'ik sluit me hierbij aan'. Altijd blijven lachen om je eigen tekortkomingen toch...

Er kan inderdaad niets tegenop, al ga ik 100km hardlopen.. Het is een soort veilige haven. Een copingmechanisme wat feitelijk best goed werkt, maar wel zelfdestructief is. Het kan mensen ook door enorm veel narigheid heen helpen.
Klik om te vergroten...
Het kan je op korte termijn idd wel "helpen".
Maar ik denk dat het er op een lang termijn niet beter van word aangezien al die littekens je nogal somber kunnen maken.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Het kan je wel behoeden voor heftiger reacties van jezelf. Wanneer je enorm suïcidaal bent kan het zijn dat je jezelf beschadigd om je emoties de baas te blijven en de heftigheid eraf te halen, waardoor je voorkomt dat de emoties zó hoog oplopen dat je daadwerkelijk de stap neemt om suïcide te plegen.
Mijn collega van de LSZ vertelde dat zij bij een terugval beter zichzelf kon beschadigen dan drugs gebruiken (zij is ook heroïne- en speedverslaafd geweest), omdat als ze eenmaal begon met drugs gebruiken het helemaal uit de hand liep, en ze haar zelfbeschadiging daarentegen juist redelijk in toom kon houden (niet te diep of te veel bijv.).

Je hebt wel gelijk dat het een 'oplossing' voor de korte termijn is hoor. Maar ik werk ook in de GGZ en merk soms dat behandelaren daar een beetje doen van 'het moet zo snel mogelijk stoppen' terwijl dat niet altijd het doel hoeft te zijn. Je ziet dat wanneer bepaalde trauma's uit de jeugd verwerkt worden, zelfbeschadiging als copingmechanisme soms helemaal niet meer nodig is en het vanzelf stopt. Als begonnen wordt met therapie kan vaak zelfbeschadigend gedrag juist toenemen omdat emoties die zijn weggestopt meer naar boven komen.

Ik beschadig mezelf dit jaar exact al voor de helft van mijn leven en dat is zeker geen pretje, maar goed. Het is maar net hoe je er naar kijkt.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#11
ZERO- zei:
. Als begonnen wordt met therapie kan vaak zelfbeschadigend gedrag juist toenemen omdat emoties die zijn weggestopt meer naar boven komen.

Ik beschadig mezelf dit jaar exact al voor de helft van mijn leven.
Klik om te vergroten...
ik verheug me nu al op mijn cgt (zucht).
Helpt therapie ook tegen zelfbeschadiging als ik mijn behandelaar niks vertel?

Das klote zero sterkte.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Toch goed dat er zo'n topic is. Ik begreep ook nooit goed waarom mensen zichzelf snijden, maar na voornamelijk die post van Liefhebbertje is het me wel een stuk duidelijker geworden.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Benzoboss zei:
ik verheug me nu al op mijn cgt (zucht).
Helpt therapie ook tegen zelfbeschadiging als ik mijn behandelaar niks vertel?

Das klote zero sterkte.
Klik om te vergroten...
Therapie 'helpt' niet. Therapie is niet iets wat automatisch bij jou gebeurd, maar iets wat je zelf moet doen. Je kunt je denkwijzen en je gedrag niet aanpassen als je niet bespreekt wat er daadwerkelijk aan de hand is. Ik zou er dus zo eerlijk mogelijk over zijn als ik jou was. Zelfbeschadiging heeft met gebrekkige emotieregulatie te maken. Het is goed als je therapeut daar zo veel mogelijk van op de hoogte is, zodat je er samen aan kunt werken.

Bij cognitieve gedragstherapie bespreek je vooral welke gedachten en gevoelens er achter je gedrag zitten, welke denkpatronen je hebt en welke denkfouten je daarin maakt. Die moet je dan actief gaan aanpassen door bepaalde opdrachten te doen, tijdens de therapie maar ook thuis. Bijv. een stemmingsdagboek bijhouden, of GGG-schema's invullen.

En bedankt! Gaat nu wel beter hoor. Maar ik zeg nooit dat ik het nooit meer zal doen. Blijft een zwakke plek.

Mindless zei:
Toch goed dat er zo'n topic is. Ik begreep ook nooit goed waarom mensen zichzelf snijden, maar na voornamelijk die post van Liefhebbertje is het me wel een stuk duidelijker geworden.
Klik om te vergroten...
Da's fijn!
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#14
ik zie nog een weinig besproken facet:

ik zal er meteen een stelling van maken, een aanname:
'zelfmutilatie is op zich geen indicator van een verborgen suicidaliteit...'

'de soms opkomende neiging tot zelfdoding zou kunnen ontstaan, zoals wel al gezegd in deze thread, uit de situatie van de persoon, waardoor de zelfmutilatie uitgesteld moet worden; het is dan een escalatie'

'ik vermoed, dat er ook veel patienten/zieken zijn, die meestal tegelijk beide neigingen continue of sporadisch hebben, door een nog complexer, of ander ziektebeeld'
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Klopt
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#16
ZERO- zei:
Benzoboss zei:
ik verheug me nu al op mijn cgt (zucht).
Helpt therapie ook tegen zelfbeschadiging als ik mijn behandelaar niks vertel?

Das klote zero sterkte.
Klik om te vergroten...
Therapie 'helpt' niet. Therapie is niet iets wat automatisch bij jou gebeurd, maar iets wat je zelf moet doen. Je kunt je denkwijzen en je gedrag niet aanpassen als je niet bespreekt wat er daadwerkelijk aan de hand is. Ik zou er dus zo eerlijk mogelijk over zijn als ik jou was. Zelfbeschadiging heeft met gebrekkige emotieregulatie te maken. Het is goed als je therapeut daar zo veel mogelijk van op de hoogte is, zodat je er samen aan kunt werken.

Bij cognitieve gedragstherapie bespreek je vooral welke gedachten en gevoelens er achter je gedrag zitten, welke denkpatronen je hebt en welke denkfouten je daarin maakt. Die moet je dan actief gaan aanpassen door bepaalde opdrachten te doen, tijdens de therapie maar ook thuis. Bijv. een stemmingsdagboek bijhouden, of GGG-schema's invullen.

En bedankt! Gaat nu wel beter hoor. Maar ik zeg nooit dat ik het nooit meer zal doen. Blijft een zwakke plek.

Mindless zei:
Toch goed dat er zo'n topic is. Ik begreep ook nooit goed waarom mensen zichzelf snijden, maar na voornamelijk die post van Liefhebbertje is het me wel een stuk duidelijker geworden.
Klik om te vergroten...
Da's fijn!
Klik om te vergroten...

Dit gaat voor mij op. Ik ben pas kunnen minderen\\stoppen op het moment dat ik mijn emotis begreep en die van andere.
Vroeger werd ik heel snel boos en voelde me niet begrepen. Tegen de tijd dat ik de 20 jaar bereikt had begon ik rationeel te denken. Ik begon in te zien dat mijn emoties en reacties niet volgens de standaard was. Ik heb altijd alleen die van mij gevoelt en dacht dus dat het zo bij iedereen was. Ik heb geen maatstaf gehad die mij emotionele reacties liet vergelijken.

Ik heb toen veel nagedacht over waarom ik op bepaalde situaties reageer en waarom andere daar heel anders op reageren, vanaf dat moment ben ik dus veel meer rationeel geworden dan emotioneel. Ondanks dat ik rationeel wist hoe te reageren is daar nog wel een aantal jaar oefening voor nodig geweest (nu nog steeds) om dat ook in de praktijk te brengen. Maar hoe vaker je het doet en er bij stil staat, hoe meer vanzelf het op een gegeven moment ook gaat.

Door zo te gaan denken kan ik situaties nu ook van allerlei verschillende kanten bekijken en acties begrijpen en waarom het gebeurt. Dat maakt tegelijk ook dat ik het nu soms erg moeilijk vind om een duidelijke mening over iets te hebben omdat ik het van meerdere kanten snap en waarom die mening ook goed is\\kan zijn. Mijn wereld is van zwart wit naar grijstinten gegaan.

Er zijn nu nog steeds dingen waar ik moeite mee heb. Ik ben geordend en wil alles duidelijk en geregeld hebben. Onverwachtse dingen ben ik niet goed mee. Ook interactie met mensen blijf ik moeilijk vinden waardoor ik een select groepje vrienden heb waar ik het goed mee kan vinden. En dan nog betrap ik mezelf erop dat ik soms denk dat ze me gebruiken etc. Hierin heb ik ook geleerd om de situatie aan mijn vriend uit te leggen en aan hem te vragen of ik het verkeerd zie of dat ik een punt heb. Nog steeds kan ik mijn eigen emoties niet altijd vertrouwen.

Mede daarom vind ik de menselijke psyche onwijs interessant :grin:

Maar man, een groot deel van je leven met depressie kampen en dan op je 30ste mdma voor het eerst proberen. Oh man, dat gevoel! Ik ben heel blij dat ik gewacht heb totdat ik zelf een stuk beter in mijn vel zat, want ik kan me voorstellen dat ik dit goedje vroeger heel hard zou hebben misbruikt. Maar man, je kan je dus gewoon zo voelen zonder er hard voor te moeten werken.

Ik heb ook een tijdje met flinke boosheid gezeten omdat andere mensen wel gewoon gelukkig konden zijn, waarom ik niet?
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Door dit topic moest ik denken aan liedjes van vroeger waar ik me goed in kon vinden. Aangezien iedereen de meeste wel kent dacht ik aan een ander liedje wat ik even wilde delen. Van deze word ik altijd erg vrolijk. Er zijn meer mensen die leiden.
Hij is echt de moeite waard om even te kijken volgens mij dan :grin:

https://www.youtube.com/watch?v=nbfnP3nhghk
l
lotske1984-Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik weet hoe het voelt wanneer je jezelf verminkt door te snijde in je arm ofzo..ik deed het omdat ik de innerlijke pijn niet wou blijve voelen..en snijde in je arm lucht echt heel hard op op dat moment..geloof me..heb ook op dingen geslagen dat helpt ook wel in sommige situatie's..
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb me hier altijd erg over verbaasd; zelfverminking. Ik kan eerlijk gezegd tot geen andere conclusie komen dan dat zelfbeschadiging een vorm van aandacht zoeken is en niet zozeer om de pijn te verdoven. Wellicht vinden mensen dit een botte opmerking, maar waarom zou je jezelf anders verminken? De aandacht kan op een gegeven moment een verslavig worden, waardoor men er wellicht geen controle meer op kan uitoefenen. Dat is zorgwekkend.
l
lotske1984-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Elpee zei:
Ik heb me hier altijd erg over verbaasd; zelfverminking. Ik kan eerlijk gezegd tot geen andere conclusie komen dan dat zelfbeschadiging een vorm van aandacht zoeken is en niet zozeer om de pijn te verdoven. Wellicht vinden mensen dit een botte opmerking, maar waarom zou je jezelf anders verminken? De aandacht kan op een gegeven moment een verslavig worden, waardoor men er wellicht geen controle meer op kan uitoefenen. Dat is zorgwekkend.
Klik om te vergroten...
Ik deed het om de pijn te verdoven..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."