Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVertel jij je date/partner over je drugsbruik?

Vertel jij je date/partner over je drugsbruik?

39 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#1
Heb nog nooit een vriendin gehad of een date. Ben te druk met feesten, totaal geen tijd voor.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik weet niet of hier ooit al een topic over is geweest maar SanneBanne en ik hadden het hier gisteren over. We bleken hier een best wel verschillende mening over te hebben en het leek me daarom wel een leuke vraag voor het forum. Ik ben benieuwd hoe andere singles hierin staan. En voor de mensen die een relatie hebben: hoe ze dit in het begin aangepakt hebben.

Mijn vraag is dus:
- Als je een nieuwe date hebt, vertel je die dan over je drugsgebruik? En zoja, wanneer? (Of wanneer/na hoeveel tijd heb je dit besproken als je een relatie hebt?)
- Hoe vertel(de) je het? Ben je eerlijk (geweest) over de frequentie van je gebruik en welke drugs precies?
- Wat doe je als je date/partner hier echt niet achter kan staan? Zou je minderen of stoppen? Of de date of relatie eerder stopzetten?
- Voor de mensen met relatie wiens partner geen drugsfan is: welke afspraken hebben jullie al dan niet gemaakt?

Ik vind het een lastig onderwerp. Aan de ene kant kun je denken ‘het hoort bij me, dus iemand moet het maar accepteren’, aan de andere kant kan ik goed begrijpen dat een ander het (grotendeels) niet begrijpt en daardoor niet accepteert. Het is niet alsof je toegeeft dat je een voorkeur hebt voor het verzamelen van postzegels. :wink:

Ik kom zelf uit een milieu (familie, vrienden, type werk etc.) waarin drugsgebruik over het algemeen niet normaal wordt gevonden. Ik heb hierdoor buiten het forum weinig vrienden die hier voor open staan. Mijn goede vrienden weten het, maar zeer oppervlakkig, niet de details. Als ik er wel eens iets over zeg in een andere context, heb bijvoorbeeld tegen sommige collega’s wel eens laten vallen dat ik af en toe ergens mee experimenteer, zijn mensen vaak erg verbaasd en een beetje geschokt. “Jij?! Neeeeee. Echt waar?!” Ik ben blijkbaar zelf niet het ‘type’ waarvan anderen het verwachten, ik kom eerder (te) braaf en netjes en principieel over en dat associëren mensen niet met iemand die drugs gebruikt. Ze hebben daar dus duidelijk een vooroordeel over.

Ik wil hier geen verdere vooroordelen of stereotypes van drugsgebruikers verspreiden, maar ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit dat het over het algemeen iets meer genormaliseerd is bepaalde groepen mensen, zoals bijvoorbeeld de wat alternatieveren. De mannen met wie ik date vallen zelden in die doelgroep en dus kies ik er meestal voor om het niet te zeggen. Althans, niet tijdens het daten. Later waarschijnlijk wel als het serieuzer zou worden, even afwachten in hoeverre er openheid voor details is. Ik zou het wel jammer vinden om er nooit iets over te kunnen delen, want ik ben er erg enthousiast over, maar als iemand er echt tegen is zou ik wel bereid zijn om bijvoorbeeld afspraken te maken over hoe vaak en wanneer en dan zou ik me beperken tot de meer ‘verantwoorde’ middelen zoals psychedelica.

Het is wel grappig, want ik ben normaal best wel sterk van het principe ‘ik doe de dingen die mij enthousiast maken en een ander moet daar maar mee leven,’ maar hierin heb ik het gevoel dat ik me wel moet aanpassen omdat ik het jammer zou vinden om een toffe kerel mis te lopen door zoiets, de spoeling wordt ook wel dun dan... Het blijft een flink taboe, iets wat als zeer heftig door anderen kan worden ervaren. Toch jammer hè!

Wat vinden jullie?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Interessant onderwerp

Dat ik dagelijks een jointje rook en vrijwel dagelijks een biertje drink ga ik niet verbergen, dat weet vrijwel iedereen van mij.

De rest loop ik echter niet te koop mee, en bij het scharrelen zal ik mijn date daar echt niet mee gaan lastig vallen

Als het serieus wordt dan vertel ik dus wel gewoon Alles, openheid in een serieuze relatie vind ik uiterst belangrijk.

En mocht het dan een probleem zijn dan wil ik mijn gebruik best omlaagschroeven. Ben nergens afhankelijk van en zou er zelfs zo mee kunnen stoppen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mensen verwachten het van mij ook vaak niet, aangezien ik blijkbaar ook nogal braaf overkom.

Ik zou het tijdens het daten ook niet direct vertellen, omdat het meteen zo'n stempel drukt. Maar als het serieuzer wordt vind ik openheid wel gewoon belangrijk. Ik zou ook best een hoop middelen omlaag willen schroeven, behalve psychedelica eigenlijk aangezien die zo'n belangrijk onderdeel van mijn leven zijn.

Stiekem hoop ik ook nog steeds een vrouw te vinden met dezelfde passie voor psychedelica als mij, lijkt me prachtig om samen met je geliefde te trippen.
2
22:22Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Dingen “stiekem” doen in een relatie is voor mij al een grote no go, dus ja. Zeker sowieso vertellen.

Toen ik mijn vriend leerde kennen waren wij eerst een hele poos gewoon vrienden. Stapmaatjes ook eigenlijk, en we waren allebei niet vies van een beetje drank & drugs. We hebben samen flink wat gebruikt op feestjes en waren dus direct ook op de hoogte van elkaars gebruik.

Dit kan natuurlijk 2 kanten op haha, maar nu wij een relatie hebben houden we elkaar juist “op het rechte pad”! Mijn vriend is vooral voor wiet verslavings gevoelig, en wanneer hij het gevoel heeft teveel te blowen dan zegt hij het mij en hou ik hem even een poosje in de gaten dat hij niet teveel blowt, nu gaat dat prima.
We gebruiken nog af en toe samen wat, maar echt recreatief en heel af en toe. We houden elkaar scherp om niet teveel te zuipen ook :wink:

Ik heb zelf niet lang geleden tegen een speedverslaving aangezeten. Dat weet hij ook, ik ben daar heel open in.

Dus ja open en eerlijk is voor mij wel key! We willen elkaar absoluut niet zien afglijden!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Je eerste twee vragen sla ik even over, die zijn vrij situatiespecifiek imo. :)

Roze olifant zei:
- Wat doe je als je date/partner hier echt niet achter kan staan? Zou je minderen of stoppen? Of de date of relatie eerder stopzetten?
Klik om te vergroten...
Ik zou er wel direct mee stoppen ja. Nouja, met het daten dan. :tongueout:
Als iemand daar 'echt niet achter kan staan verschillen we op een aantal fundamentele vlakken wat mij betreft echt veel te veel. Ik heb er vrij weinig vertrouwen dat we dan toch niet bij elkaar passen.

En daarnaast, als ze er zo'n probleem mee heeft dat het echt neer komt op 'geen drugs of geen mij', dan breng heb je écht heel lang niets gezegd of weet je in ieder geval zeker dat het echt niet gaat uitwerken :)

- Voor de mensen met relatie wiens partner geen drugsfan is: welke afspraken hebben jullie al dan niet gemaakt?
Klik om te vergroten...
Het lijkt me wel flink vroeg als het net aan het daten bent om gelijk afspraken over je gebruik te maken? Wellicht kun je beloven om serieus te luisteren als je 'scharrel?' bezorgt raakt over je gebruik, en dan naar de mening van iemand anders met verstand van drugs gaan informeren ofzo?
G
GabbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik hoop zelf ooit een leuke meid tegen te komen die zelf afentoe wat (hard) drugs gebruikt. Alleen zal ik het niet snel opbiechten dat ik hard drugs gebruik.

Kwa wiet gebruik zal ik wel meteen eerlijk zeggen, en ze moeten het maar van me accepteren. Ik zal niet voor een relatie stoppen met blowen. Ik drink geen Alchohol en een jointje is zegmaar mijn glaasje bier.

Waarom ik ook niet zal stoppen met blowen is omdat het me enorm helpt in me dagelijkse leven, mijn hoofd is overdag een stuk rustiger als ik de avond daarvoor heb geblowd. Ook heb ik meer geduld, concentratie en voel me minder snel op me pik getrapt. Dit allemaal is mede door mijn ADHD.

En ik blow avonds ook omdat ik rug patiënt ben, door het blowen heb ik inmiddels al 3 maanden geen enkele pijnstiller hoeven aan te raken, zelfs geen paracetamol:)
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gabbertje zei:
Waarom ik ook niet zal stoppen met blowen is omdat het me enorm helpt in me dagelijkse leven, mijn hoofd is overdag een stuk rustiger als ik de avond daarvoor heb geblowd. Ook heb ik meer geduld, concentratie en voel me minder snel op me pik getrapt. Dit allemaal is mede door mijn ADHD.

En ik blow avonds ook omdat ik rug patiënt ben, door het blowen heb ik inmiddels al 3 maanden geen enkele pijnstiller hoeven aan te raken, zelfs geen paracetamol:)
Klik om te vergroten...

^ Zelfde situatie bij mij. Vroeger puur recreatief, en na zo veel jaren dagelijks te blowen was ik er een jaartje tijdens de week mee gestopt zonder problemen.

Maar dan is er een rughernia gekomen waardoor ik het echt niet kan missen. Soms wil ik nog eens enkele weken stoppen zoals ik vroeger ook deed, maar 't lukt niet zo gemakkelijk meer als ik dan de volgende dag veel pijn heb.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@chipmunk

Ik bedoelde eigenlijk harddrugs, had ik er even bij moeten zetten ja. Want daar zou ik wel mee kunnen stoppen.

Blowen is een ander verhaal. ook hier een ADD-er die het uitstekend doet op een jointje elke avond. :)
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
Ben nergens afhankelijk van en zou er zelfs zo mee kunnen stoppen.
Klik om te vergroten...

Gevaarlijke uitspraak. Neem je soms een tolerantiepauze?
Zoals je uit mijn vorig bericht kan afleiden lukt het mij zelf niet meer om enkele weken te pauzeren met wiet, maar ik weet ook dat ik er niet zomaar mee kan stoppen.
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dan begrijpen we elkaar; naast mijn rughernia helpt het ook om rust in mijn ADD hoofd te creëeren en de hard drugs is bij mij puur voor het feesten enkele malen per jaar. Heb ik gelukkig ook pas op latere leeftijd leren kennen en daar ben ik dan ook van overtuigd dat ik daar zonder problemen mee zou kunnen stoppen. :)
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik denk persoonlijk dat ik niet snel met iemand zou daten die een sterke afkeer heeft van drugsgebruik, omdat dat vaak voortkomt uit een bepaalde manier van denken die ik sowieso al niet zoek in een partner. Ik wil graag iemand die openminded is en niet snel oordeelt. Ik ben er vrij open over en wanneer er zoiets ter sprake komt ben ik wel gewoon eerlijk. Daarnaast zelf al een date gehad waarbij we simpelweg samen een (paar) jointjes hebben gerookt, was hartstikke gezellig.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bedankt voor jullie reacties, leuk om jullie kijk erop te lezen. :)

Even nog voor de duidelijkheid: ik vind het ook niet normaal om dingen in het geheim te doen of te verzwijgen voor een partner. Maar er zijn natuurlijk ook tussenwegen. Ik heb zelf een goede vriendin die geen drugs gebruikt. Haar vriend gebruikte vroeger wel eens heel af en toe MDMA op feestjes. Zij is daar in principe tegen. Maar omdat ze vindt dat ze hem geen dingen kan verbieden heeft ze gezegd: 'ik vind het prima als je het doet, maar dan wil ik het niet weten, want dan maak ik me veel teveel zorgen'. Ik denk niet dat hij het nog ooit doet, maar het is dus niet altijd zo dat overal 100% eerlijk over zijn het beste is voor je relatie. Al zijn er in dit geval dus wel bewust afspraken over gemaakt. Wat natuurlijk iets anders is dan een heel deel van je leven volledig voor de ander verzwijgen.

@Fool: wat bedoel je precies met situatiespecifiek, dat het afhangt van wat voor type persoon je date is? Van de manier waarop de dates verlopen? Etc.? Want dat is natuurlijk zo, maar ik denk dat de meesten toch wel een algemeen idee hebben of ze deze 'hobby' in een vroeg stadium kenbaar zouden willen maken of liever in een iets later stadium. En met de tweede vraag was ik vooral op zoek naar persoonlijke ervaringen, ervaringen zijn altijd situatiespecifiek, maar dat maakt ze net interessant.

Fool zei:
Het lijkt me wel flink vroeg als het net aan het daten bent om gelijk afspraken over je gebruik te maken? Wellicht kun je beloven om serieus te luisteren als je 'scharrel?' bezorgt raakt over je gebruik, en dan naar de mening van iemand anders met verstand van drugs gaan informeren ofzo?
Klik om te vergroten...

Ik had het in mijn laatste vraag eigenlijk alleen over relaties, niet over dates. Ik snap dat je met een date geen afspraken maakt over drugsgebruik, dat zou nogal vreemd zijn. :wink:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#14
Roze olifant zei:
wat bedoel je precies met situatiespecifiek, dat het afhangt van wat voor type persoon je date is? Van de manier waarop de dates verlopen? Etc.?
Klik om te vergroten...
Precies dat. Als je met iemand aan het daten gaat die veel feestjes meepakt, dan is dat vaak iemand die best openminded is over gebruik. Iemand met nog 2 zwaarchristelijke ouders heeft wellicht iets meer inwerktijd nodig. :)

Roze olifant zei:
Ik had het in mijn laatste vraag eigenlijk alleen over relaties, niet over dates. Ik snap dat je met een date geen afspraken maakt over drugsgebruik, dat zou nogal vreemd zijn. :wink:
Klik om te vergroten...
Excuses, maar wellicht is de genoemde afspraak nog steeds wel een prima versie. :)
Wat je best regelmatig ziet je dat de persoon zonder verstand van drugs iets te serieus neemt (of andersom), en dat de gebruiker dat wegwuift omdat 'jij er toch geen verstand van hebt'. Met de onderstaande afspraak laat je zien dat je het in ieder geval wel serieus neemt, maar toch begin je nog niet met specifieke grenzen enzo. :)


Fool zei:
Wellicht kun je beloven om serieus te luisteren als je 'scharrel?' bezorgt raakt over je gebruik, en dan naar de mening van iemand anders met verstand van drugs gaan informeren ofzo?
Klik om te vergroten...
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#15
chipmunk zei:
Gevaarlijke uitspraak. Neem je soms een tolerantiepauze?
Zoals je uit mijn vorig bericht kan afleiden lukt het mij zelf niet meer om enkele weken te pauzeren met wiet, maar ik weet ook dat ik er niet zomaar mee kan stoppen.
Klik om te vergroten...
Juist zoals ik eerder discussie met hem had... zogenaamd nergens verslaafd aan zijn maar veder in ze tekst tussen neus en lippen zeggen dat die dagelijks zooitje wiet rookt omdat zogenaamd ADHD heeft... ik heb zelf een tijdje in Amerika gewoond toen marihuana apotheek er kwamen! had iedereen ineens hernia ADHD of een Andere aandoening om een legaal pasje aan te vragen bij de gemeente ik begrijp dat een jointje roken heerlijk is maar onderschat het niet... ik heb een ook nog een paar jaar geleden in n Detox gezeten in 020 en er zaten toch over het algemeen meer mensen met een soft-drugs problemen dan met een hard-drugs 60%-%40 ( psyhose of een gekke aan doening door hennep gebruik) en ik weet waar ik over praat..: rookte daglijks 6 haze jointjes voor 14 jaar lang ... zelf standing mee gestopt maar paar weken super zwaar gehad( zwaar dromen,slecht slapen(geen rem slaap) zweten nachten lang) grt en idd altijd serieus relatie krijgt daarna eerlijk zijn in de liefde sowieso niet alles vertellen anders ben je verloren! Ik ben zelf niet heilig met (hard)drugs gebruik want als je zegt met date dat je sex verslaafde was en een zooitje puta’s neukte ben je verloren :)X
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
T zit wel diep he, mattie. :tongueout:
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#17
acht.zes zei:
T zit wel diep he, mattie. :tongueout:
Klik om te vergroten...



Haha X
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#18
- Als je een nieuwe date hebt, vertel je die dan over je drugsgebruik? En zoja, wanneer? (Of wanneer/na hoeveel tijd heb je dit besproken als je een relatie hebt?)
Qua date: wanneer het gesprek erop komt vertel ik het. Maar heb mijn vriend via DF leren kennen dus ehhh....

- Hoe vertel(de) je het? Ben je eerlijk (geweest) over de frequentie van je gebruik en welke drugs precies?
Ik ken hem allang via hier dus dan weet je het meeste wel van elkaar. We spraken elkaar al met enige regelmaat via FB over drugs. Wat ik van hem niet wist is dat hij veel meer drugs heeft ge/misbruikt in de periode voordat wij elkaar (beter) leerden kennen. Ben ergens wel blij dat dat langer geleden is, want anders had ik me er denk ik wel zorgen om gemaakt. Nu zitten we best wel op één lijn qua hoeveelheid/frequentie drugsgebruik en dat vind ik fijn. We hebben afgesproken het altijd tegen elkaar te zeggen als iemand iets gebruikt ennn daar zit ook naar de ander geen oordeel aan, daar ben ik blij mee.

- Wat doe je als je date/partner hier echt niet achter kan staan? Zou je minderen of stoppen? Of de date of relatie eerder stopzetten?
Misschien minderen, maar nooit stoppen. Ik vind drugs veel te leuk en het hoort bij mijn leven, ookal doe ik het niet zo vaak. Ik vind vrijheid in een relatie echt heel belangrijk dus als iemand mij niet de vrijheid geeft om te doen en laten wat ik wil (binnen bepaalde overeenkomende grenzen) dan hou ik het sowieso voor gezien.
M
MementoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Leuk onderwerp!
Wanneer ik date en het komt ter sprake ben ik er het liefst zo snel mogelijk open over, en als ik iemand daarmee afschrik dan is dat eigenlijk gewoon pech.

Ik heb een tijd een relatie gehad waarin de partner het absoluut niet fijn vond en het mij probeerde te verbieden, nu ben ik zo dat ik dan juist er tegenin wil. Ook geen goede eigenschap.

Maar door telkens weer de discussie aan te gaan heeft hij mij uiteindelijk erin vrijgelaten, echter wilde hij er nog steeds niet veel over horen als ik gebruikt had terwijl ik graag mijn ervaring deelde.

Uiteindelijk zijn we om andere redenen uit elkaar gegaan maar wanneer ik nu een nieuwe relatie zou beginnen wil ik hierover graag op één lijn liggen.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Iets stiekem doen wat niet mag.... heeft ook iets. Mijn ex was ook zwaar tegen druks gbruik.... zelfs zo erg dat ze boos vuilniszak meenam van me huis... wat gevuld was met leeg drank en pakjes, zak leegde bij haar eigen huis,;’-) Haha foto’s maken en door stuurde naar mij ouder... mafkut! meteen afscheid genomen! Kut wijf! Maar zou meisje die tussenweg , gedachten heeft. Niks verbieden maar aften toe gek is leuk... maar mij wel beetje rails houden.. en geen chick die ook op bank zit en geen gewinter gebruiker is want dan is eind zoek :tongueout:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."