Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVertel jij je date/partner over je drugsbruik?

Vertel jij je date/partner over je drugsbruik?

39 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#1
Heb nog nooit een vriendin gehad of een date. Ben te druk met feesten, totaal geen tijd voor.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik weet niet of hier ooit al een topic over is geweest maar SanneBanne en ik hadden het hier gisteren over. We bleken hier een best wel verschillende mening over te hebben en het leek me daarom wel een leuke vraag voor het forum. Ik ben benieuwd hoe andere singles hierin staan. En voor de mensen die een relatie hebben: hoe ze dit in het begin aangepakt hebben.

Mijn vraag is dus:
- Als je een nieuwe date hebt, vertel je die dan over je drugsgebruik? En zoja, wanneer? (Of wanneer/na hoeveel tijd heb je dit besproken als je een relatie hebt?)
- Hoe vertel(de) je het? Ben je eerlijk (geweest) over de frequentie van je gebruik en welke drugs precies?
- Wat doe je als je date/partner hier echt niet achter kan staan? Zou je minderen of stoppen? Of de date of relatie eerder stopzetten?
- Voor de mensen met relatie wiens partner geen drugsfan is: welke afspraken hebben jullie al dan niet gemaakt?

Ik vind het een lastig onderwerp. Aan de ene kant kun je denken ‘het hoort bij me, dus iemand moet het maar accepteren’, aan de andere kant kan ik goed begrijpen dat een ander het (grotendeels) niet begrijpt en daardoor niet accepteert. Het is niet alsof je toegeeft dat je een voorkeur hebt voor het verzamelen van postzegels. :wink:

Ik kom zelf uit een milieu (familie, vrienden, type werk etc.) waarin drugsgebruik over het algemeen niet normaal wordt gevonden. Ik heb hierdoor buiten het forum weinig vrienden die hier voor open staan. Mijn goede vrienden weten het, maar zeer oppervlakkig, niet de details. Als ik er wel eens iets over zeg in een andere context, heb bijvoorbeeld tegen sommige collega’s wel eens laten vallen dat ik af en toe ergens mee experimenteer, zijn mensen vaak erg verbaasd en een beetje geschokt. “Jij?! Neeeeee. Echt waar?!” Ik ben blijkbaar zelf niet het ‘type’ waarvan anderen het verwachten, ik kom eerder (te) braaf en netjes en principieel over en dat associëren mensen niet met iemand die drugs gebruikt. Ze hebben daar dus duidelijk een vooroordeel over.

Ik wil hier geen verdere vooroordelen of stereotypes van drugsgebruikers verspreiden, maar ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit dat het over het algemeen iets meer genormaliseerd is bepaalde groepen mensen, zoals bijvoorbeeld de wat alternatieveren. De mannen met wie ik date vallen zelden in die doelgroep en dus kies ik er meestal voor om het niet te zeggen. Althans, niet tijdens het daten. Later waarschijnlijk wel als het serieuzer zou worden, even afwachten in hoeverre er openheid voor details is. Ik zou het wel jammer vinden om er nooit iets over te kunnen delen, want ik ben er erg enthousiast over, maar als iemand er echt tegen is zou ik wel bereid zijn om bijvoorbeeld afspraken te maken over hoe vaak en wanneer en dan zou ik me beperken tot de meer ‘verantwoorde’ middelen zoals psychedelica.

Het is wel grappig, want ik ben normaal best wel sterk van het principe ‘ik doe de dingen die mij enthousiast maken en een ander moet daar maar mee leven,’ maar hierin heb ik het gevoel dat ik me wel moet aanpassen omdat ik het jammer zou vinden om een toffe kerel mis te lopen door zoiets, de spoeling wordt ook wel dun dan... Het blijft een flink taboe, iets wat als zeer heftig door anderen kan worden ervaren. Toch jammer hè!

Wat vinden jullie?
A
AnitaaLid
01-01-2024, 00:00
#3
SneeuwSnuiver zei:
Dat heb ik ook het liefst. Mijn vriend en ik gaan altijd samen naar feestjes en genieten dan samen van drugs.:redheart:
Ik vind het heel fijn dat ik dat met hem kan delen, is toch wel een van de mooiste dingen om te doen samen!:lolol:
Klik om te vergroten...


Hihi ja precies! Fijn dat jij dat wel hebt samen met je vriend hihi. Lekker genieten toch!
Ik en mijn ex waren juist totaal niet zo. Hij was anti drugs. En ik een feestbeest. In het begin ging het nog wel goed. Maar op den duur merkte ik toch dat ik niet volledig mezelf bij hem kon zijn. Toen heb ik maar besloten het uit te maken. (Natuurlijk gingen er meerdere dingen niet lekker, niet persee alleen het feest/drugs gebied)
S
SneeuwSnuiverLid
01-01-2024, 00:00
#4
@partyhardyx ik hoop voor je dat jij ook op een dag de liefde van je leven gaat vinden, misschien wel op je favoriete feest!!:heartarrow:
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als ik een date/partner heb, ja dan vertel ik er wel over. :tearsofjoy:
Q
QuinnLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bas zei:
Als ik een date/partner heb, ja dan vertel ik er wel over. :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
No worry no worry.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sally Tessio zei:
@Conjo Was je tijdens het typen toevallig ook onder invloed? :grimacing:
Klik om te vergroten...
Haha ja zwaar
S
SannetjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Toen ik een relatie kreeg deden we geen druggs. We zaten daar helemaal niet in. Tot we techno meer ontdekten. Me vriendin ging vaak naar festivals ik kon vaak niet mee door mn werk. Zij ging voor het eerst xtc proberen en ik heb gelijk gezegt jou leven jou keuze ik vertrouw je, app me maar hoe het gaat en als er iets is mag je me altijd bellen. Jou relatie met mij is geen beperking in het ontdekken van dingen die je wil ontdekken. Dus geprobeerd en paar keer gedaan. Ik schrok wel een beetje van de filmpjes en zei dat ga ik nooit doen. Ze heeft me ook nooit aangespoort of proberen over te halen. Tot ik ook nieuwsgierig werd, en op ADE me eerste xtc pil nam en daarbij voor het eerst druggs. Nu doen we het altijd samen en zou niets liever willen. We werken goed samen.

Moraal van het verhaal is dat we elkaar laten en ons eigen ding doen, onze relatie weerhoud ons niet van dingen doen die de ander niet zou doen. Vertrouwen is een must!

En ja tijdens me eerste keer heb ik haar 100 keer gevraagd: WAAROM HEB JE ME NIET OVERGEHAALD DIT IS GEWELDIG WTF!?!
hahahaha
Q
QuinnLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sannetje zei:
Toen ik een relatie kreeg deden we geen druggs. We zaten daar helemaal niet in. Tot we techno meer ontdekten. Me vriendin ging vaak naar festivals ik kon vaak niet mee door mn werk. Zij ging voor het eerst xtc proberen en ik heb gelijk gezegt jou leven jou keuze ik vertrouw je, app me maar hoe het gaat en als er iets is mag je me altijd bellen. Jou relatie met mij is geen beperking in het ontdekken van dingen die je wil ontdekken. Dus geprobeerd en paar keer gedaan. Ik schrok wel een beetje van de filmpjes en zei dat ga ik nooit doen. Ze heeft me ook nooit aangespoort of proberen over te halen. Tot ik ook nieuwsgierig werd, en op ADE me eerste xtc pil nam en daarbij voor het eerst druggs. Nu doen we het altijd samen en zou niets liever willen. We werken goed samen.

Moraal van het verhaal is dat we elkaar laten en ons eigen ding doen, onze relatie weerhoud ons niet van dingen doen die de ander niet zou doen. Vertrouwen is een must!

En ja tijdens me eerste keer heb ik haar 100 keer gevraagd: WAAROM HEB JE ME NIET OVERGEHAALD DIT IS GEWELDIG WTF!?!
hahahaha
Klik om te vergroten...
Grappige ervaring en manier van ontdekken door een relatie. Relaties gaan voor een heel groot deel om vertrouwen hebben en dat is er bij vele te weinig. nice dat de vertrouwens percentages boven de 73% liggen bij jullie.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#10
Quinn zei:
nice dat de vertrouwens percentages boven de 73% liggen bij jullie.
Klik om te vergroten...
<3
Q
QuinnLid
01-01-2024, 00:00
#11
MDMAZING zei:
Heb nog nooit een vriendin gehad of een date. Ben te druk met feesten, totaal geen tijd voor.
Klik om te vergroten...
tijd hebben maar het niet daaraan willen spenderen is iets anders dan geen tijd voor hebben. soms vind je ook een leuke meid op een festival :P ach ja liefde is soms moeilijk te zoeken
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
MDMAZING zei:
Heb nog nooit een vriendin gehad of een date. Ben te druk met feesten, totaal geen tijd voor.
Klik om te vergroten...

Volgens mij sluit het ene het andere niet uit, valt best te combineren.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#13
Quinn zei:
tijd hebben maar het niet daaraan willen spenderen is iets anders dan geen tijd voor hebben. soms vind je ook een leuke meid op een festival :P ach ja liefde is soms moeilijk te zoeken
Klik om te vergroten...
Nou ben ik ook niet de knapste hoor.. met zo een graftakke hasses als ik snap ik het wel dat ik geen vriendin heb. :P Maar dat is een ander verhaal. :P
Q
QuinnLid
01-01-2024, 00:00
#14
MDMAZING zei:
Nou ben ik ook niet de knapste hoor.. met zo een graftakke hasses als ik snap ik het wel dat ik geen vriendin heb. :P Maar dat is een ander verhaal. :P
Klik om te vergroten...
Iedereen is mooi op zijn eigen manier, kijk een beetje uiterlijk mee hebben is fijn maar uiteindelijk bepaald je innerlijk of je een lange of een korte relatie met iemand hebt. Ik hou als motto, Voor ieder is er 1 zolang je de juiste afslag maar pakt.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Quinn zei:
Iedereen is mooi op zijn eigen manier, kijk een beetje uiterlijk mee hebben is fijn maar uiteindelijk bepaald je innerlijk of je een lange of een korte relatie met iemand hebt. Ik hou als motto, Voor ieder is er 1 zolang je de juiste afslag maar pakt.
Klik om te vergroten...
Mooi gesproken!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
acht.zes zei:
Volgens mij sluit het ene het andere niet uit, valt best te combineren.
Klik om te vergroten...

De ideale combi inderdaad. :sunglasses: Niet echt heel veel persoonlijke ervaring mee, maar de paar festivals die ik samen met mijn ex heb beleefd vallen toch wel in de top 5 mooiste MDMA-momentjes. (Hij had verder niks met drugs though, alleen sporadisch een pilletje, voor een trip heb ik 'm nooit kunnen overhalen.)
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze olifant zei:
- Als je een nieuwe date hebt, vertel je die dan over je drugsgebruik? En zoja, wanneer? (Of wanneer/na hoeveel tijd heb je dit besproken als je een relatie hebt?)
Klik om te vergroten...
Ja, ik vertel het altijd. Misschien niet op de eerste date maar zeker de tweede of derde. Acceptatie van drugsgebruik nadat je samenwoont is een stuk lastiger dan voordat je relatie is begonnen. Ik vraag mezelf af of ik drugsgebruik wil laten voor deze specifieke persoon, wanneer het antwoord daarop nee is dan is mijn belang om het te vertellen een stuk sterker. Hierbij moet ik wel opmerken dat het in stand houden van een verslaving makkelijker is wanneer je deze regel volgt.

Roze olifant zei:
- Hoe vertel(de) je het? Ben je eerlijk (geweest) over de frequentie van je gebruik en welke drugs precies?
Klik om te vergroten...
Ik dacht eerlijk te zijn geweest, pas nadat ik hetgeen wat ik vertelde ging vergelijken met hetgeen ik deed kwam ik erachter dat ik niet zo eerlijk was als ik dacht. Ook hier komt het verslavingsaspect om de hoek kijken.

Roze olifant zei:
- Wat doe je als je date/partner hier echt niet achter kan staan? Zou je minderen of stoppen? Of de date of relatie eerder stopzetten?
Klik om te vergroten...
Zie ook mijn antwoord op je eerste vraag. Wanneer je partner niet achter drugsgebruik staat en jij vind jezelf niet verslaafd omdat je sterk genoeg bent om datgene te nemen waar je zin in hebt met de juiste tussenposen? DUMPEN. Je partner staat niet achter jouw levensstijl en kan derhalve (in mijn opinie) onvoldoende bieden om je een compleet leven te bieden.
Wanneer je partner niet achter je drugsgebruik staat en jij vind jezelf wel verslaafd maar je bent sterk genoeg om je verslaving het hoofd te bieden? DUMPEN. Je partner begrijpt je verslaving niet en zal je steunen terwijl je het zelf op moet gaan lossen. Je vaart er zelf wel bij en je partner niet. Hierbij ga ik uit van verliefdheid, liefde, houden van en voor je partner door het vuur willen gaan. Wanneer je verslaafd bent weet je wat ik bedoel, zo'n partner is goud.

En toch, wil je dat wel echt?

Roze olifant zei:
- Voor de mensen met relatie wiens partner geen drugsfan is: welke afspraken hebben jullie al dan niet gemaakt?
Klik om te vergroten...
In mijn geval, ik gebruik drugs en vertel er niet over. Daarom zit ik op dit forum. Mijn partner werkt in het ziekenhuis, ziet de extremen van drugs en alcohol gebruik. Keurt daarmee alcohol en drugs af terwijl ik alcohol gebruik als vlucht uit mijn leven zie en drugs als ontdekkingsreis. Zolang ik mijn partner niet vertel wat ik doe is het prima. Daardoor is de set en setting vaak wat lastiger, daar heb ik anderen voor nodig. De vrijheid om te experimenteren heb ik wel, denk ik. Dat weet ik namelijk niet zeker aangezien ik het niet besproken heb.

Ergo: wees open en eerlijk naar potentiele partners, altijd. Je kan zomaar je leven delen met diegene. Dan wil je wel jezelf kunnen zijn.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Interessant onderwerp

Dat ik dagelijks een jointje rook en vrijwel dagelijks een biertje drink ga ik niet verbergen, dat weet vrijwel iedereen van mij.

De rest loop ik echter niet te koop mee, en bij het scharrelen zal ik mijn date daar echt niet mee gaan lastig vallen

Als het serieus wordt dan vertel ik dus wel gewoon Alles, openheid in een serieuze relatie vind ik uiterst belangrijk.

En mocht het dan een probleem zijn dan wil ik mijn gebruik best omlaagschroeven. Ben nergens afhankelijk van en zou er zelfs zo mee kunnen stoppen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mensen verwachten het van mij ook vaak niet, aangezien ik blijkbaar ook nogal braaf overkom.

Ik zou het tijdens het daten ook niet direct vertellen, omdat het meteen zo'n stempel drukt. Maar als het serieuzer wordt vind ik openheid wel gewoon belangrijk. Ik zou ook best een hoop middelen omlaag willen schroeven, behalve psychedelica eigenlijk aangezien die zo'n belangrijk onderdeel van mijn leven zijn.

Stiekem hoop ik ook nog steeds een vrouw te vinden met dezelfde passie voor psychedelica als mij, lijkt me prachtig om samen met je geliefde te trippen.
2
22:22Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Dingen “stiekem” doen in een relatie is voor mij al een grote no go, dus ja. Zeker sowieso vertellen.

Toen ik mijn vriend leerde kennen waren wij eerst een hele poos gewoon vrienden. Stapmaatjes ook eigenlijk, en we waren allebei niet vies van een beetje drank & drugs. We hebben samen flink wat gebruikt op feestjes en waren dus direct ook op de hoogte van elkaars gebruik.

Dit kan natuurlijk 2 kanten op haha, maar nu wij een relatie hebben houden we elkaar juist “op het rechte pad”! Mijn vriend is vooral voor wiet verslavings gevoelig, en wanneer hij het gevoel heeft teveel te blowen dan zegt hij het mij en hou ik hem even een poosje in de gaten dat hij niet teveel blowt, nu gaat dat prima.
We gebruiken nog af en toe samen wat, maar echt recreatief en heel af en toe. We houden elkaar scherp om niet teveel te zuipen ook :wink:

Ik heb zelf niet lang geleden tegen een speedverslaving aangezeten. Dat weet hij ook, ik ben daar heel open in.

Dus ja open en eerlijk is voor mij wel key! We willen elkaar absoluut niet zien afglijden!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."