Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
106 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Niet zo streng tegen jezelf @Yaizer! Ik snap de gedachtengang volledig hoor, vegan is natuurlijk nóg beter voor de dieren en het milieu. Maar vegetarisch is ook al een hele goede stap in de juiste richting.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Biologisch eten is bullshit, je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat dat echt biologisch is. Het biologische vlees waarbij het écht biologisch én milieu vriendelijk is, is nog niet te verkrijgen in deze tijd. Dan moet er eerst enorm veel ego worden kwijt geraakt wat mensen hebben lol.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vegan "het eten van een plant-based dieet." geen vlees, eieren of melk.
Het is tegenwoordig helemaal in.

Zelf zou ik niet vegan gaan, maar ben wel van mening dat we allemaal biologisch vlees zouden moeten kopen aangezien de conventionele vlees industrie toch wel wat nare dingen teweeg brengt voor onze wereld.

Als we de gezondheidsreden er allemaal buiten laten, wat vind jij dan van deze levensstijl?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil. Geen problemen met vegans dus zolang ze geen problemen hebben met mij. Verder vind ik er eigenlijk niet zoveel van. Waarom moeten we toch altijd maar wat vinden van een ander zijn levensstijl? Laat elkaar toch lekker...
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Psychedelibee zei:
Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil. Geen problemen met vegans dus zolang ze geen problemen hebben met mij. Verder vind ik er eigenlijk niet zoveel van. Waarom moeten we toch altijd maar wat vinden van een ander zijn levensstijl? Laat elkaar toch lekker...
Klik om te vergroten...

Hier ben ik het helemaal mee eens. Iedereen zou gewoon moeten kunnen zijn en doen wat ze zelf willen zonder allemaal meningen naar hun hoofd te krijgen gegooid. Als dat zo zou zijn zouden er denk ik een stuk minder onzekere mensen zijn.

Ook zouden er veel minder depressie en angst klachten voorkomen volgens mijn theorieën.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zelf geen veganist, maar ik heb er groot respect voor. Ik ben wel flink minder vlees gaan eten en haal ook alleen nog maar biologisch vlees.

Ik zie in mijn omgeving iemand dagelijks gepest worden omdat hij veganist is. Een grapje moet eens kunnen, maar dit is gewoon kinderachtig. Blijkbaar hebben sommigen zo'n laag zelfbeeld dat ze zelfs iemand die bewust leeft en ook aan andere wezens denkt moeten aanvallen om zichzelf beter te voelen. Pathetic.

Wie weet ga ik zelf ook een keer helemaal over, maar ik heb er nog wat moeite mee.
P
PakTaxiLid
01-01-2024, 00:00
#7
Veganist is toch iemand die bijvoorbeeld ook geen eieren eet? En nog een paar andere dingen die vegetariers bijvoorbeeld wel eten.

Wat is bijvoorbeeld de reden dat ze geen eieren eten?

Vind het beetje extreem om helemaal vegan te gaan. Zelf eet ik best wel veel vlees en vind het niet goed van me zelf, probeer wel vaak bioloisch vlees te eten.

Sommige vegatariets/veganisten doen het echt wel voor de show en natuurlijk een groot deel niet. Maar kan me zoooo en zoooooo irriteren aan die showpeople. #bewust #vegan #healtylifewantikbeneenveganenjijniet.

Maarja als er meer vegans komen dan juich ik dat toe dan kan ik met meer rust vlees eten haha.
M
MentatLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik leef nu ruim een jaar veganistisch en ik kan het eigenlijk iedereen aanraden.

Het is gezond, het zorgt voor veel minder dierenleed, het heeft een veel lagere klimaatbelasting t.o.v. dierlijke producten en ik heb een heleboel nieuwe recepten en ingrediënten (tempeh!) ontdekt.

Ik ben dus, zoals je misschien aan bovenstaande sales pitch kunt opmaken, vrij enthousiast over veganistisch eten en leven.

PakTaxi zei:
Veganist is toch iemand die bijvoorbeeld ook geen eieren eet? En nog een paar andere dingen die vegetariers bijvoorbeeld wel eten.

Wat is bijvoorbeeld de reden dat ze geen eieren eten?
Klik om te vergroten...

De leefomstandigheden van 'normale' (scharrel)kippen zijn, ondanks het positieve beeld dat scharrelen bij veel mensen oproept, behoorlijk slecht. Bovendien wordt 50% van de kuikentjes gedood omdat de haantjes geen eieren kunnen leggen en ook niet productief genoeg zijn om vetgemest te worden voor de vleesproductie.

Sommige vegatariets/veganisten doen het echt wel voor de show en natuurlijk een groot deel niet. Maar kan me zoooo en zoooooo irriteren aan die showpeople. #bewust #vegan #healtylifewantikbeneenveganenjijniet.
Klik om te vergroten...

Ik heb hier een beetje gemengde gevoelens over. Aan de ene kant juich ik het natuurlijk toe en ieder stukje vlees dat niet wordt gegeten is winst, maar aan de andere kant zie ik ook dat dat veel mensen door zulke posts op Instagram of Facebook totaal verkeerde verwachtingen krijgen.

Ze gaan dan vegan/plantaardig eten omdat ze denken dat dit een soort wonderdieet is om snel fit te worden en af te vallen. Zo werkt het natuurlijk niet waardoor ze het veganistisch/plantaardige dieet na een paar weken weer volledig opgeven en weer teruggaan naar hun oude levensstijl.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#9
Psychedelibee zei:
Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil. Geen problemen met vegans dus zolang ze geen problemen hebben met mij.
Klik om te vergroten...

Dit vooral. Ik kan niet zonder mijn dagelijks stukje (mals) vlees. Heel veel respect dat ze het kunnen maar zou zeker niet aan mij besteed zijn.
P
PakTaxiLid
01-01-2024, 00:00
#10
PsyTekZ zei:
Dit vooral. Ik kan niet zonder mijn dagelijks stukje (mals) vlees. Heel veel respect dat ze het kunnen maar zou zeker niet aan mij besteed zijn.
Klik om te vergroten...
ooh lekker man, welk vlees vind jij het lekkerst. :wink: :P
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#11
PakTaxi zei:
ooh lekker man, welk vlees vind jij het lekkerst. :wink: :P
Klik om te vergroten...

Alles wat op de bbq gaat :handok:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik eet (ongeveer?) 80/90% veganistisch.. Omdat: beter voor het milieu + voelt niet prettig om (veel) dierlijke producten te eten. Hoe meer ik over de bio industrie te weten ben gekomen hoe meer het me tegenstaat dierlijke producten te eten. Zie de post van Mentat. Dan eet ik wel netjes geen vlees meer, maar al die kippen en koeien staan nog steeds in de meest verschrikkelijke omstandigheden in zo'n stal. En voor elk argument met 'ja maar *vul in* is ook slecht voor het milieu' geldt allemaal dat vlees eten echt vele male slechter is. Ik snap niet dat zo nog maar zo weinig mensen dit inzien. Ik snap ook niet dat mensen hun honden en katten kapot knuffelen maar niet geven om het leven van varkens en koeien.

Eieren, melk en yoghurt eet/drink ik allemaal niet meer. Alleen af en toe nog wel kaas, chocola of ijs of zo. Als het echt iets lekker is, of als ik met vrienden eet / uit eten, dan eet ik vegetarisch.

Het enige punt is dat ik veel sport en daardoor te weinig eiwitten binnen krijg. Heb de laatste tijd geregeld last van vermoeidheid en zware benen.. Ik ben nog een beetje op onderzoek uit hoe ik dit het beste kan aanvullen. Ik eet elke dag wel iets van peulvruchten, bonen en noten maar dat kan blijkbaar nog steeds niet tegen mijn eiwitbehoefte op :/

Verder ken ik veel meer recepten en eet ik ook gevarieerder. Oh EN WAT OOK BELANGRIJK IS, is dat ik veel minder keuzestress heb! Omdat je minder opties hebt. Je zou denken dat het vervelend is, maar het is echt HEERLIJK.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Klinkt goed Zero. Eet je trouwens weleens avocado's? Goede bron van vetten en ook eiwitten. En hummus? Ook een goede bron van eiwitten.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Klinkt goed Zero. Eet je trouwens weleens avocado's? Goede bron van vetten en ook eiwitten. En hummus? Ook een goede bron van eiwitten.
Klik om te vergroten...
Jahoor, humus eet ik elke dag wel! Maar dat is op brood alsnog geen grote hoeveelheid. En avocado eet ik ook veel ja, haha, net als pindakaas, havermout, soja yoghurt, noem maar op.. :P
Ik ben net sinds vandaag in een 'vegan sporters' groep op facebook terecht gekomen en krijg vet veel tips hehe. Dus komt wel goed!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik krijg echt bijna zin om vegan te gaan door dit topic. :wink:

Nog een dan Zero. Ken je Teff? Ook een goeie bron van eiwitten en heel veel andere goeie voedingsstoffen. Ik ontbijt er nu elke ochtend mee. Imo veel lekkerder en makkelijker naar binnen te werken dan havermout. Je voelt je er ook uren heel energiek door.

En kan het nou echt zo'n kwaad om elke dag een eitje te eten? Ik haal alleen nog biologische eieren. Hebben die kippen het dan ook zo slecht? Eieren zijn natuurlijk wel erg gezond en ook weer een goede bron van eiwitten.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ben vegetariër en dat is in mijn werk in de keuken soms best lastig. Ik moet toch wel eens dingen proeven. Ik probeer af en toe vegan te eten. Maar zoals sommige mensen "niet zonder hun stukje vlees kunnen" kan ik moeilijk kaas opgeven. Kaas kaas kaas
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sally Tessio zei:
Als je je veroordeeld voelde, dan spijt dat me, dat was niet de bedoeling.
Klik om te vergroten...
Het kwam nogal als een preek over, maar goed te horen dat het niet zo bedoeld was.

En erover praten moet zeker kunnen ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Vond overigens dat je ook best een goed punt maakte.
P
PlatinaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Misschien best wel "hard" om hier even neer te zetten.

Door dit topic moest ik meteen denken aan een experiment met planten.
Er zijn wetenschappers die onderzocht hebben of planten pijn kunnen registreren.

https://www.vice.com/en_us/article/...ure-science-is-that-plants-cant-feel-pain-302

Nou weet ik dat veel mensen vice niet zien als geldig informatie paneel als het gaat om wetenschap.

Maar na wat meer research kan je heel veel journals vinden over dit soort experimenten. En het is best heel interessant om te lezen.

Het laat je weer dingen zien in een ander perspectief.
Je moet alleen echt even loslaten hoe wij pijn ervaren.
Even out of the box denken.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#19
Reageer je ook even op mijn reactie, Platina? :wink:

Platina zei:
Misschien best wel "hard" om hier even neer te zetten.

Door dit topic moest ik meteen denken aan een experiment met planten.
Er zijn wetenschappers die onderzocht hebben of planten pijn kunnen registreren.
Klik om te vergroten...
Ik heb dit weleens eerder als argument aangehoord. Het is naar mijn mening echter geen goede vergelijking. Een vee dier heeft een ruggengraat en een centraal zenuwstelsel, net als een mens. Er is dan ook sprake van pijnprikkels bij een dier op dezelfde wijze als bij een mens; het loopt via hetzelfde, haast identieke systeem. Een plant heeft geen centraal zenuwstelsel.

Daarnaast moet gezegd worden dat de grootste hoeveelheid planten op dit moment niet geconsumeerd worden door mensen, maar door vee dieren. Een paar miljoen koeien verorbert al meer plantaardig voedsel dan de hele wereldbevolking bij elkaar. Er lopen miljarden vee dieren rond op onze planeet. Als je je echt zorgen maakte om het leed van planten, dan zou ik dus maar stoppen met vlees eten.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Plants can use underground communication to find out when neighbors are stressed

https://phys.org/news/2018-05-underground-neighbors-stressed.html

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."