Ja eens, en ik heb dus echt het idee dat dat uit eigen onzekerheid voortkomt...
Gebeurt zeker. Of anders uit beschadigingen van hun emotionele/geestelijke basis ('ziel' als in 'psyche').
Heb je dan geen empathie dan kunnen die types ook echt gevaarlijk zijn. En er zijn ook echt mensen die gewoon naar zijn. Niet iedereen is lief.
Had trouwens helemaal je prachtige quote van Baldwin genegeerd vgm, maar could not agree more! Van slachttoffer naar gevaar... voor de privilleges van geprivalleseerde mensen dus. Right?
Volgens mij beschreef hij - uit eigen ervaring en wat hij observeerde - wat 'victims' helpt en wat de tegenreactie vervolgens is. Omdat op 1 of andere manier mensen, andere mensen vaak graag klein houden en slachtoffers veel meer gedwee zijn en dus te gebruiken.
Lees maar even terug, wat er gebeurde toen ik hard de inbreng van
@mikoz aanviel op diens inbreng, en het systeem er achter probeerde bloot te leggen.
* Zichzelf als slachtoffer presenteren; (Die omdraaiing wat 'n beetje mijn irritatie-puntje is);
* De non-binaire menens/transgenders aanvallen (ik vatte dat samen als 'wegzetten als gekkies').
En de boodschapper die zich even vastbeet, en de eerste werd erna bestempelt als hysterisch.
Blijkbaar werd dit dus ervaren als een bedreiging, als een 'threat'. Dan zijn deze reacties heel natuurlijk.