Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVaccin tegen het Coronavirus

Vaccin tegen het Coronavirus

3595 antwoorden
544 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Eens een verbindend en niet polariserend stuk:

artsencollectief.nl

De kracht van gedachten - Stichting Artsen Collectief

Persoonlijk verhaal van Evelien Peeters, voorzitter Artsen Collectief
artsencollectief.nl artsencollectief.nl


Dit is precies het hart wat ik zo mis de laatste 1,5 jaar. En iets waar ik zelf ook nog van kan leren.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#2
1780 posts.

tenor (1).gif
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Oké, kampen. My bad. Dan nog vind ik dit nogal overdreven. Maar goed, wat je daarna zegt, daar ben ik dan wel weer mee eens: dwang en onderdrukking is niet goed, ik ben dan ook niet voor verplicht vaccineren. Maar dat er bepaalde beperkingen of voorwaarden gelden voor ongevaccineerden in massale publieke situaties of evenementen ten tijde van een nog actieve pandemie vind ik niet meer dan normaal. Een kamp is wel van een heel ander kaliber, zacht uitgedrukt. Maar jij gelooft dat we die kant op gaan. Oké. Ik vind dat extreem, maar we hoeven het hier niet over eens te zijn.
Klik om te vergroten...

In de strijd tegen de vierde coronagolf wil de Duitse regering dat ongevaccineerden „nergens meer naar binnen mogen.
Klik om te vergroten...

Nergens...

Meer dan normaal? Oké, mag je mening natuurlijk zijn.


Flualhamdulillam zei:
Dat zou inderdaad een vrij extreme vergelijking zijn, maar echt niet ondenkbaar als je de geschiedenis (en het heden! denk: China en Rusland) bekijkt.
Klik om te vergroten...

Hoop dat je ook zag dat ik die vergelijking niet maakte maar RO me dat in de mond legde.

Verder wel met je eens hierover. Zeker niet ondenkbaar. Als ik bijvoorbeeld nu zie hoe de politie op demonstranten, waaronder oudere mensen die zich niet kunnen verweren, in staat te slaan met knuppels, daar dacht ik eerst van dat het ondenkbaar was hier in NL. Als dat soort dingen gebeuren is er weinig meer ondenkbaar.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Hoop dat je ook zag dat ik die vergelijking niet maakte maar RO me dat in de mond legde.
Klik om te vergroten...
Nee nee, ik zei bewust dat zulke opmerkingen wel extreem zouden zijn, mits ze gemaakt worden. Maar daar was geen sprake van.

Echt pittig vervelend om hier te proberen me zo open-minded mogelijk op te stellen en nooit zomaar een vooroordeel te hebben over iemands intenties of opvatting, terwijl dit door andere deelnemers om de haverklap gedaan wordt. En gek en getreurd opkijken als je merkt dat er een onwenselijke vorm van segregatie ontstaat… Dat krijg je eenmaal als je in hokjes denkt, maar dat beseft niet iedereen klaarblijkelijk.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Flualhamdulillam zei:
Wat heeft zo’n ongenuanceerde, generaliserende opmerking dan voor nut? Het zaait alleen maar segregatie en onbegrip. Totaal niet geschikt om toe te passen in een discussie waar al sterke tweedeling heerst…
Klik om te vergroten...

Dat deze discussie nooit ophoudt. Dat was mijn punt, eigenlijk wat @De Dunne eerder in dit topic al aanhaalde. Er zijn breed genomen twee groepen hier: mensen die zich om een reden hebben laten vaccineren en mensen die zich niet hebben laten vaccineren. En die vinden vaak wat van elkaar. Dat gaat waarschijnlijk niet stoppen. Het zijn namelijk over het algemeen steeds dezelfde leden die deze discussie voeren. Voor mij is het neerbuigende toontje dat vaak aangeslagen wordt een reden om niet graag mee te discussiëren in dit topic. Dat is wat ik probeerde te zeggen. Je zoekt er echt veel teveel achter. Ik heb al gezegd dat ik het misschien handiger had kunnen formuleren.

Flualhamdulillam zei:
Ik kan het alles behalve waarderen wanneer iemand mij in een negatief en kortzichtig hokje plaatst. Wat je zei was ook vrij persoonlijk, je velt een oordeel (die andere mensen hun visie op elkaar ook beïnvloed! vooral als moderator) over hoe ik (als onderdeel van de ‘wij’, dan wel) andermans denkwijze opvat. Je oordeelt daarbij ook nog dat ‘wij’ simpelweg generaliserend over ‘jullie’ denken. Dat vind ik best een nare misplaatste opmerking, mensen die niet de hele discussie volgen of snel beïnvloed raken hebben nu mogelijk een compleet onterecht beeld van mij, maar ook de schijnbare ‘wij’…

En daar werk jij op zo’n manier lekker aan mee. Dat andere mensen generaliseren en hierbij voorbarige conclusies trekken, moet jou niet tegenhouden vast te houden aan je principes. Beetje een controversiële term hierzo hahaha, maar je zo laten beïnvloeden door andermans kortzichtigheid is in mijn ogen ‘schapen gedrag’.
Klik om te vergroten...

Nog een keer: ik had het handiger moeten formuleren en je zoekt veel teveel achter mijn woorden. Jammer dat je dan toch nog even de ‘schapengedrag’-opmerking moet maken, totaal onnodig. Over polariserend gesproken.

Flualhamdulillam zei:
Dat begrijp ik ook volledig, en snap dat het vervelend is om te horen te krijgen, want het is veelal onvermijdelijk. Maar wanneer je de plank misslaat over of een opmerking in een topic gepast is of niet, is de invloed van jouw rol als moderator onmiskenbaar. Ik hoop dat je dat begrijpt en het niet opvatte als argument om jouw mening als minderwaardig af te doen, maar het betreft hier geen mening maar gebruik van een ruim voldoende gedefinieerde term.
Klik om te vergroten...

Dat jij vindt dat ik de plank mis sla mag je vinden. Dat is jouw mening en die mag je geven. Dat je direct mijn functie als moderator aanhaalt op het moment dat jij je persoonlijk beledigd voelt door iets wat ik zeg, slaat gewoon nergens op en is vrij respectloos. Wat ik als moderator wel of niet doe staat los van deze discussie.

Flualhamdulillam zei:
Ik vind het jammer dat je het zo verkeerd opvat. Vooral omdat er weinig discussie te voeren valt over of een denkwijze objectief is of niet. En ik had er verder geen waardeoordeel over, dus beledigend hoort het écht niet zijn en minder begripvol is het ook niet.

Ben ik het mee eens, zoals ik zelf eerder al benoemde: ik ben absoluut geen fan van continue een doomsday-scenario schilderen en voorspellen. Maar deze opmerking laat in mijn ogen vrij helder zien dat de potentiële ernst van zulke slecht onderbouwde dwangmatige verplichtingen enorm onderschat wordt en ver van het hele, nuttige plaatje bekeken wordt:


Je slaat hier de plank wederom mis, ik snap de respons ook wel voor zover ik vanuit zijn perspectief kan voorstellen. Dat ik snap waarom iemand een bepaalde reactie geeft, maakt de denkwijze niet minder oppervlakkig…
Klik om te vergroten...

Aja, ik vat het verkeerd op, ik sla de plank ‘wederom’ mis. En jij weet het allemaal heel goed. Prima joh. Laten we het daarop houden dan, trek ik me bij deze terug uit de discussie. :wink:

Flualhamdulillam zei:
Dat zou inderdaad een vrij extreme vergelijking zijn, maar echt niet ondenkbaar als je de geschiedenis (en het heden! denk: China en Rusland) bekijkt.
Klik om te vergroten...

Ik zei ook niet dat het ondenkbaar is maar dat ik het een overdreven en extreme gedachte vind.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Flualhamdulillam zei:
Ik snap je punt, maar je faalt in te zien dat dit geen ‘nog actieve pandemie’ is… Corona wordt onder wetenschappelijke consensus als endemisch virus geacht, en zal dus onwaarschijnlijk verdwijnen. En niet meer naar een festival kunnen is 1 ding (naar mijn mening, gezien de endemische status en ineffectiviteit van vaccins op langere termijn, al volstrekt onterecht) en totaal niet een die de lading dekt van de vrijheidsbeperking waar ik op doelde.
Klik om te vergroten...

Dat Corona niet verdwijnt, wil niet zeggen dat er geen actieve pandemie gaande is. Ik ga niet alle argumenten die Eik en anderen eerder aangehaald hebben in dit topic weer opnieuw herhalen, ik hou het hierbij gezien.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
Er zijn breed genomen twee groepen hier: mensen die zich om een reden hebben laten vaccineren en mensen die zich niet hebben laten vaccineren. En die vinden vaak wat van elkaar. Dat gaat waarschijnlijk niet stoppen. Het zijn namelijk over het algemeen steeds dezelfde leden die deze discussie voeren. Voor mij is het neerbuigende toontje dat vaak aangeslagen wordt een reden om niet graag mee te discussiëren in dit topic.
Klik om te vergroten...
Ik mis dan alleen sterk de aanleiding mij hierbij te betrekken… Beredeneren vanuit zo’n perspectief is echt onproductief en schept precies de verdeling waarvan je zegt dat die zo jammer vind… Ik kan me ook totaal niet vinden in dit ‘neerbuigende toontje’, wat ik wel zou kunnen begrijpen bij sommige andere opmerkingen hier (maar zoals je zei, dit komt van meerdere kanten).
Roze Olifant zei:
Nog een keer: ik had het handiger moeten formuleren en je zoekt veel teveel achter mijn woorden. Jammer dat je dan toch nog even de ‘schaap’-opmerking moet maken, totaal onnodig. Over polariserend gesproken.
Klik om te vergroten...
Ik zal het maar zo zeggen..: jouw opmerking (hoe je ze dan ook bedoelde, want ik moet daar maar naar gissen?) over mijn schijnbaar negatieve/structuur-gebrekkige manier van discussie voeren zijn is gewoon volledig onterecht. Hoe had je het anders geformuleerd? 😐
En jij bent niet bekend met de term ‘schapen gedrag’ of volgens mij heet het eigenlijk kuddegedrag? Ik zal het uitleggen: het betekent dat je jouw eigen ingeving en denkwijze beperkt (in deze zin) puur omdat de rest ook op deze manier door het leven gaat. Die polarisatie verzin jij erbij, wederom jij die de plank misslaat… ‘Zo gaat het eenmaal hier op dit forum’ vind ik een waardeloos argument. Vind dat je uit een vreemde, onredelijke hoek komt voor iemand die niet op z’n pik getrapt kan worden…

Roze Olifant zei:
Dat je direct mijn functie als moderator aanhaalt op het moment dat jij je persoonlijk beledigd voelt door iets wat ik zeg, slaat gewoon nergens op en is vrij respectloos. Wat ik als moderator wel of niet doe staat los van deze discussie.
Klik om te vergroten...
Ik zal wel gek zijn, maar volgens mij is er niets respectloos aan het benoemen van jouw rol als moderator in een kwestie waar het omgangsnormen en wederzijds respect betreft… Dat jij een opmerking als ongepast en niet structureel beoordeelt, heeft door jouw functie een veel bredere invloed. Vond het niet zo gek om die even te benoemen…
Roze Olifant zei:
Aja, ik vat het verkeerd op, ik sla de plank ‘wederom’ mis. En jij weet het allemaal heel goed. Prima joh. Laten we het daarop houden dan, trek ik me bij deze terug uit de discussie. :wink:
Klik om te vergroten...
Goed idee, want je hebt totaal geen zolen aan de dijk gezet door jouw verdelende, onterechte kritiek en beschamende verdediging 🤨
Roze Olifant zei:
Ik zei ook niet dat het ondenkbaar is maar dat ik het een overdreven en extreme gedachte vind.
Klik om te vergroten...
Snap ik, de een denkt optimistischer dan de ander. Ik kan optimisme alleen maar waarderen, maar niet als je extreme gedachtes (waar echter al over gesproken wordt in het buitenland…) af doet als complete lariekoek, zoals Martinus deed. Dat vind ik respectloos.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze Olifant zei:
Dat Corona niet verdwijnt, wil niet zeggen dat er geen actieve pandemie gaande is. Ik ga niet alle argumenten die Eik en anderen eerder aangehaald hebben in dit topic weer opnieuw herhalen, ik hou het hierbij gezien.
Klik om te vergroten...
🤦🏻‍♂️ Dat zeg ik niet… Ik had meer nadruk moeten leggen op het woordje ‘nog’, wat insinueert dat die ‘pandemie’ ooit gaat verdwijnen. Maar je hebt hier weet mooi effectief langs de essentie van mijn opmerking gekeken…

Echt een teleurstelling, zal vast wederzijds zijn, jammer…
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Flualhamdulillam zei:
Goed idee, want je hebt totaal geen zolen aan de dijk gezet door jouw verdelende, onterechte kritiek en beschamende verdediging 🤨
Klik om te vergroten...

Ik zie niet in wat ik zou moeten verdedigen, afgezien van het feit dat een excuus op zijn plek was omdat ik mijn eerste comment anders had kunnen formuleren. Maar dat kan ik herhalen tot ik een ons weeg, je weigert het te begrijpen/accepteren dus dan kies ik ervoor om iets anders met mijn tijd te doen. Het kan voor jou anders liggen maar ik kom niet in dit topic om me te ‘verdedigen’. Bijzonder om überhaupt van een verdediging te spreken, zegt meer over hoe jijzelf in deze discussie staat denk ik.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#10
Roze Olifant zei:
Bijzonder om überhaupt van een verdediging te spreken, zegt meer over hoe jijzelf in deze discussie staat denk ik.
Klik om te vergroten...
Je zet mij neer op een compleet verkeerde manier, en je had het anders moeten verwoorden? Je had het gewoon niet moeten zeggen, want juist door dat soort generaliseringen, op welke manier je ze dan ook vormgeeft, zijn een bron van de giftigheid aan deze hele discussie. En jij werkt daar, notabene met een voorbeeldfunctie voor omgangsnormen op het forum, aan mee… Ik zal je daar de volgende keer niet op wijzen dan, want al deze ‘verdediging’ vanuit mijn kant is om dit nutteloze in hokjes plaatsen te voorkomen maar blijkbaar komt het niet aan. Je zegt steeds ‘had het anders moeten formuleren’, doe dat dan ook óf trek je opmerking terug… Althans, dat vind ik wel zo bevorderlijk in een discussie.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#11
Veel te veel woorden ook dit zeg… Ik had het wat efficiënter kunnen uitdrukken maar het doel ervan is echt om mensen wat minder gesloten te laten denken. ‘Oeps foutje sorry’ is makkelijk gezegd, maar zoals iedereen zelf kan teruglezen gebeurd dit keer op keer op keer… Daar mag best wel eens een einde aan komen.

En @Roze Olifant ik uit alles nu op jou, en dat is niet helemaal terecht. Ik waardeer in ieder geval dat je kritisch op jouw uitspraken reflecteert.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Flualhamdulillam zei:
Je zet mij neer op een compleet verkeerde manier, en je had het anders moeten verwoorden? Je had het gewoon niet moeten zeggen, want juist door dat soort generaliseringen, op welke manier je ze dan ook vormgeeft, zijn een bron van de giftigheid aan deze hele discussie. En jij werkt daar, notabene met een voorbeeldfunctie voor omgangsnormen op het forum, aan mee… Ik zal je daar de volgende keer niet op wijzen dan, want al deze ‘verdediging’ vanuit mijn kant is om dit nutteloze in hokjes plaatsen te voorkomen maar blijkbaar komt het niet aan. Je zegt steeds ‘had het anders moeten formuleren’, doe dat dan ook óf trek je opmerking terug… Althans, dat vind ik wel zo bevorderlijk in een discussie.
Klik om te vergroten...

Je draaft echt enórm door en trekt mijn woorden volledig uit zijn verband. Ik heb meerdere keren proberen uit te leggen hoe ik die opmerking bedoelde (of eigenlijk wat ik er niet mee bedoelde) en dat ik het puur aanhaalde om aan te geven dat we op dit forum geen midden gaan vinden en dat er altijd een discussie zal blijven waarin keer op keer hetzelfde herhaald wordt. En dat dat niet erg is zo lang het dan vanaf ‘beide kanten’ (waarbij ik ‘beide’ nadrukkelijk nuanceerde want in werkelijkheid zijn er altijd meerdere kanten) respectvol en niet neerbuigend is. Dat is letterlijk het ENIGE wat ik in die paar regels bedoelde te zeggen. Ik bedoelde er niets meer mee dan dat. Jij haalt er echt God weet allemaal bij. Je vat het echt heel heftig en persoonlijk op, waar ik al meerdere keren heb proberen uit te leggen dat dat een incorrecte interpretatie is van wat ik zei. Wat wil je verder nog van mij? Laat het rusten en zoek er niet zoveel achter.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ben blij dat ik oppervlakkig ben. Scheelt me een boel paranoia.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Ik ben van plan om te blijven leven. Ik heb mensen om voor te leven. Die belangrijk zijn voor me en waar ik van hou. Daarnaast waardeer ik dit leven/bestaan.

Maar stel dat het zo ver zou komen dat ze ongevaccineerden uit hun huizen halen om onder dwang te vaccineren of in een soort kamp te zetten, dan prefereer ik het dat ze een pistool tegen mijn hoofd zetten en de trekker overhalen.
Klik om te vergroten...
Bijzondere uitspraak wel. Ik zou dan zelf toch wel kiezen voor een prik en verder blijven leven.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Flualhamdulillam zei:
Veel te veel woorden ook dit zeg… Ik had het wat efficiënter kunnen uitdrukken maar het doel ervan is echt om mensen wat minder gesloten te laten denken. ‘Oeps foutje sorry’ is makkelijk gezegd, maar zoals iedereen zelf kan teruglezen gebeurd dit keer op keer op keer… Daar mag best wel eens een einde aan komen.

En @Roze Olifant ik uit alles nu op jou, en dat is niet helemaal terecht. Ik waardeer in ieder geval dat je kritisch op jouw uitspraken reflecteert.
Klik om te vergroten...

Zijn we het daarover in ieder geval eens. Als er iemand wel tegen ‘closed minded’ denken is ben ik het wel. Ben ook totaal geen fanatieke hokkenplaatser. Ik ben psycholoog en weet hoe beperkend hokjes kunnen zijn. Ik reflecteer kritisch op mijn uitspraken maar jij kan dan misschien ook eens met een nieuwe blik naar jouw interpretatie kijken. Dit komt op mij over als een wederzijdse miscommunicatie. Maar ja, laat ik er nu maar over ophouden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mezelf zei:
Bijzondere uitspraak wel. Ik zou dan zelf toch wel kiezen voor een prik en verder blijven leven.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk moet je nog maar zien wat je in het moment echt zou doen. Het is nu makkelijk praten voor me.

Ik bedoel sowieso te zeggen, een leven waar vrijheden 1 voor 1 worden afgepakt (en steeds meer fundamentele) om een bevolking te sturen, controleren en onderdrukken is eigenlijk de moeite niet waard meer. Vrijheid is wat het leven het waard maakt om te leven.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze Olifant zei:
Je vat het echt heel heftig en persoonlijk op, waar ik al meerdere keren heb proberen uit te leggen dat dat een incorrecte interpretatie is van wat ik zei.
Klik om te vergroten...
Prima als jullie hier de illusie van een tweestrijd in stand willen (want dit deed je nog meermaals tijdens het uitleggen dat je het anders had moeten formuleren). Mijn punt is dus niet duidelijk geworden ondanks al dit gelul.
Gaat dus blijkbaar ook niet gebeuren, geen probleem! Maar dan ook niet klagen dat de discussie een denigrerende en oppervlakkige (oeh. mag ik het zeggen?) wending krijgt.
Roze Olifant zei:
Ik reflecteer kritisch op mijn uitspraken maar jij kan dan misschien ook eens met een nieuwe blik naar jouw interpretatie kijken.
Klik om te vergroten...
Doe ik continue 🙂
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neem wat LSD, ga los op dit topic en je zal je zelf terugvinden in een mega time loop. Tot in de eeuwigheid gevangen en onderweg naar nergens.
Althans, tot je LSD uitgewerkt is.......

Dit topic gaat maar door, de discussie ook. Terwijl het niet over hetzelfde gaat. De ene partij heeft vrijheid in gedachten terwijl die zijn argumenten op het forum spuugt en de ander heeft gezondheid als hoogste goed terwijl er letters op het toetsenbord gekotst worden.

Ik walg er van.

Uiteraard, ik kan hier ook gewoon niet meer lezen, ik denk dat ik dat maar ga doen.

@Roze Olifant mag ik een permanente ban?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Flualhamdulillam zei:
Prima als jullie hier de illusie van een tweestrijd in stand willen (want dit deed je nog meermaals tijdens het uitleggen dat je het anders had moeten formuleren). Mijn punt is dus niet duidelijk geworden ondanks al dit gelul.
Gaat dus blijkbaar ook niet gebeuren, geen probleem! Maar dan ook niet klagen dat de discussie een denigrerende en oppervlakkige (oeh. mag ik het zeggen?) wending krijgt.

Doe ik continue 🙂
Klik om te vergroten...

Er zijn feitelijk twee groepen te onderscheiden. De ene groep laat zich wel vaccineren (met redenen) en de andere niet (met redenen). Dan heb je nog twijfelaars maar uiteindelijk vallen die in één van de twee vorige groepen. Daar bínnen, dus bínnen die twee feitelijke groepen, heb je miljoenen, miljarden mensen met een eigen mening die voor ieder individu verschilt. Dat is prima zolang we elkaars mening respecteren. That’s all.

Zo helderder geformuleerd?
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#20
Martinus zei:
Ben blij dat ik oppervlakkig ben. Scheelt me een boel paranoia.
Klik om te vergroten...
Simpel leventje inderdaad! Verplicht gemodificeerd viraal mRNA inspuiten, terwijl het vooruitzicht op de effectiviteit vrij treurig is (en dus is er echt niet genoeg reden om mensen onder dwang te zetten), zou in mijn koppie meer paranoia veroorzaken dan de dood… Want als we zonder concrete bewijzen en logische beredenering ergens toe verplícht worden, dan kan het alleen maar slecht aflopen in de toekomst. Dit moet niet normaal worden…

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...8889909192...180
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."