Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVaccin tegen het Coronavirus

Vaccin tegen het Coronavirus

3595 antwoorden
547 weergaven
18-5-2026
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Flualhamdulillam zei:
Nou dit vat ik ook als correctie dan maar? Pardon, mede-jongere.

Met die instelling, klopt. Beter geen mening over vormen. Maar sorry wil je ontkennen dat je hier oppervlakkig over denkt? Je zegt letterlijk zelf ‘waarom zou ik er dan een mening over vorm?’… Dat is niet eens een oppervlakkige opvatting, maar een gebrek aan opvatting hahaha. Helemaal prima, maar dit is waarom ik initieel zo liet weten: we denken niet tot in dezelfde diepte want je denkt dat je machteloos bent. Ik verbaas me dan ook niet meer om de manier waarop je erover praat alsof het ‘maar een prikje’ is, het boeit je gewoon geen fuck…



Als het jou fustratie oplevert, zeker niet doen. Hoge cortisolwaarden in het bloed versnellen veroudering 🙂😉

En ik merk ook dat veel mensen hier zich inderdaad frustreren aan de huidige gang van zaken, maar daar sta ik ook niet achter. Ik werd al eerder naïef genoemd hier, meermaals… Maar ik frustreerde me over de hele situatie vrij weinig, nog steeds doe ik dat niet. Maar je kan er toch wel over nadenken zonder meteen alle woede in je op te laten komen? Je hebt hoe dan ook écht wel invloed, alleen al door er een mening over te vormen en die te delen. Het zou invloed hebben op mij tenminste, niet iedereen zou het even objectief kunnen bekijken, onvermijdelijk maar geen reden om je te beperking in je vrijheid van meningsuiting (tenzij je er zelf weinig behoefte aan hebt, be my guest, maar dan is dit het verkeerde topic voor jou man 😅)
Klik om te vergroten...

Iedereen heeft een bias. Ik ben van mening dat het onmogelijk is om totaal objectief te zijn.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik snap niet dat er mensen hier "kampen voor ongevaccineerden" vergezocht vinden, terwijl (althans bij ons) al de kranten het idee van "vaccinatieplicht voor iedereen" zitten te primen (en we weten allemaal dat wat de mainstream kranten promoten redelijk aligned is met wat overheid wilt, zeker met corona). Er kwam zelfs een enquête in het nieuws waaruit blijkt dat 2/3 van de ondervraagden algemene vaccinatieplicht zou steunen. En dan heb je in Frankrijk al Macron die openlijk roept dat hij graag wil onderzoeken of algemene vaccinatieplicht mogelijk is. Ik bedoel, er wordt openlijk over gedebatteerd, stel dat zoiets in voege komt, wat gebeurt dan met weigeraars? Ze zouden kunnen "perpetueel beboet" worden. Of overmeesterd en dan gevaccineeed. Of afgezonderd. Als je denkt dat het niet zal gebeuren / denkt dat het slechts een "blaffende honden" verhaaltje is ok tot daar aan toe, ik neig dat ook te denken, maar dan mensen als "paranoid" afdoen omdat ze het als mogelijkheid zien terwijl zo'n concepten momenteel openlijk besproken worden?!
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#3
Proxima zei:
Ik hoop dat er een aantal zaken gebeuren:

1. Verbetering van de vaccinaties (minder bijwerkingen, betere bescherming).
2. Dat het kwetsbare gedeelte van de bevolking vaccinaties neemt waar nodig (net als met de griepprik).
3. Dat de rest van de bevolking geen extra vaccinaties meer nodig heeft.

Het zal zeker nog een tijd duren voordat alle golfbewegingen weer tot rust komen en we uit de huidige onzekerheid komen.
Klik om te vergroten...
Ik deel dit 100%! Alleen zijn de vaccinaties al pittig effectief volgensmij. De effectiviteit van het griepvaccin bijvoorbeeld is veel minder effectief (als ik het goed herinner). Maar nieuwe methode, natuurlijk.
Ik blijf optimistisch, en een scenario waarin jouw drie punten verwezenlijkt kunnen worden zou ik mijn ogen perfect zijn.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#4
Martinus zei:
Iedereen heeft een bias. Ik ben van mening dat het onmogelijk is om totaal objectief te zijn.
Klik om te vergroten...
Je zou een robot moeten zijn… Maar objectiviteit lijkt me logischerwijs een spectrum, geen binaire eigenschap waar je het of wel, of niet hebt.
Ik heb ook een bias, maar kan dingen toch ook objectief bekijken (tot op een zekere hoogte, mee eens). Dat kleine beetje objectiviteit maakt een wereld van verschil, maar volgens mij geloof jij er niet in. Dat kan! Zo heeft iedereen weer een eigen bias en referentiekader.
Ik kan me er echter niet in vinden, sorry.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Buu zei:
Dat heeft niks met het vaccin an sich te maken? Het vaccin zelf is uiterst effectief. Als iedereen in de gehele wereld gevaccineerd zou zijn vanaf vandaag zou het virus vrijwel geen kans hebben om te muteren, daarnaast lijkt er sowieso een soort van maximum op de hoeveelheid mutaties te zitten - waarbij het vaccin bij de huidige mutaties prima werken.

Dus once again. De vaccins zijn uiterst effectief en er wordt je niks verplicht.
Klik om te vergroten...
Bij vaccinatie neemt het aantal mutaties toe. Dat is al bekend sinds men ooit begon met vaccineren.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Proxima zei:
Het mooie in dat artikel is dat het aangeeft dat de deltavariant vooral zo'n issue is omdat het zo snel een hogere virus load geeft. Hierdoor heb je weer een hogere kans op besmetting.

Echter geldt daar ook weer: met vaccinatie gaat die virus load sneller omlaag, zodat je met vaccinatie alsnog minder besmettelijk bent dan zonder vaccinatie. Uiteindelijk is die virus load waarmee je besmet raakt belangrijk voor de gevolgen van die besmetting, is die virus load laag dan is de kans op COVID en de eventuele gevolgen daarvan lager dan wanneer die virus-load hoog is.

Ben je dus besmet met een lage-virus load en ben je gevaccineerd dan heb je dus tweemaal een lagere kans op COVID. Ook hier is het dus belangrijk dat degene die besmet en de besmette gevaccineerd zijn om zo min mogelijk ernstige gevolgen te hebben.
Klik om te vergroten...
Dat is niet correct. Ik weet niet op basis waarvan jij denkt, maar alle wetenschappelijke bronnen zeggen dat gevaccineerden die ziek worden van de delta variant, juist besmettelijker zijn. Daarnaast hebben recent gevaccineerden 40% meer kans op covid.

Dit is allemaal al gedeeld.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Flualhamdulillam zei:
Je zou een robot moeten zijn… Maar objectiviteit lijkt me logischerwijs een spectrum, geen binaire eigenschap waar je het of wel, of niet hebt.
Ik heb ook een bias, maar kan dingen toch ook objectief bekijken (tot op een zekere hoogte, mee eens). Dat kleine beetje objectiviteit maakt een wereld van verschil, maar volgens mij geloof jij er niet in. Dat kan! Zo heeft iedereen weer een eigen bias en referentiekader.
Ik kan me er echter niet in vinden, sorry.
Klik om te vergroten...

Het probleem hiermee uit zich nog al in de wetenschap. Omdat onderzoekers vaak een bias hebben of de partij die het onderzoek betaalt. Zijn veel studies niet op face value te vertrouwen. Pas als de studie meerde keren is herhaald door verschillende partijen kun je een beetje tot een conclusie komen.

Met corona onderzoek is dit ook het geval. En sins het nog best kort dag is vind ik het nog al lastig om zomaar al deze wetenschappelijke corona waarheden aan te nemen

Op mijn opleiding gaven ze hier ook een voorbeeld van. Er was een onderzoeker die wou aantonen dat je van vaccinaties authisme zou krijgen. Hij had zij studie gepubliceerd en zijn resultaat werd rond gepraat en hele groepen mensen waren overtuigd van deze "waarheid"

Toen ze vervolgens zijn studie gingen checken was al snel duidelijk dat hij in zijn bias veel data die het tegendeel bewees had weg gelaten.

Maar toen was het kwaad al geschied. Er waren dus al hele bevolkings groepen die hun kinderen niet meer wouden laten vaccineren.

Dit maakt me nog al sceptisch wanneer mensen bewijs leveren voor hun mening.

Ze hebben zelf ook een bias. En net als die wetenschapper gaan ze hun bronnen van informatie dus ook selecteren op basis van overeen stemming met hun bias.

De confirmatie bias.

Ik heb dit bij mezelf ook zien gebeuren toen ik erg tegen de aanpak van corona was en zijn maatregelen. Ik was tegen omdat ik geen zin had in de restricties. Deze zaten mn plannen in de weg. Dus vanuit die bias ging ik een mening vormen.

Van de zomer dacht ik. Ag waar ben ik mee bezig. Wat voor zin heeft het eigenlijk. Ik heb geen interesse in corona. Ik wil gewoon mijn leven leiden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze Olifant zei:
Overigens @Mindless ik hoop niet dat mijn woorden je tot deze beslissing hebben doen laten komen, er was niks verkeerd mee bedoeld. Het is gewoon jammer dat we elkaar zo frustreren met deze discussie terwijl iedereen in feite goede bedoelingen heeft. Als het eerste wel het geval is dan betreur ik dat. Maar ik denk dat het misschien wel goed voor ons allemaal kan zijn om dit onderwerp en topic wat meer te laten rusten. Ik ga zelf ook weer afstand nemen ervan.
Klik om te vergroten...
Nee hoor, ik merk zelf ook dat het beter is om het onderwerp wat meer te laten rusten. Weet dat je er niks verkeerds mee bedoelde. :)

Ik zal het vanuit mezelf proberen. Het was handig geweest als er een negeer knop voor topics was geweest.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Martinus zei:
Het probleem hiermee uit zich nog al in de wetenschap. Omdat onderzoekers vaak een bias hebben of de partij die het onderzoek betaalt. Zijn veel studies niet op face value te vertrouwen. Pas als de studie meerde keren is herhaald door verschillende partijen kun je een beetje tot een conclusie komen.

Met corona onderzoek is dit ook het geval. En sins het nog best kort dag is vind ik het nog al lastig om zomaar al deze wetenschappelijke corona waarheden aan te nemen

Op mijn opleiding gaven ze hier ook een voorbeeld van. Er was een onderzoeker die wou aantonen dat je van vaccinaties authisme zou krijgen. Hij had zij studie gepubliceerd en zijn resultaat werd rond gepraat en hele groepen mensen waren overtuigd van deze "waarheid"

Toen ze vervolgens zijn studie gingen checken was al snel duidelijk dat hij in zijn bias veel data die het tegendeel bewees had weg gelaten.

Maar toen was het kwaad al geschied. Er waren dus al hele bevolkings groepen die hun kinderen niet meer wouden laten vaccineren.

Dit maakt me nog al sceptisch wanneer mensen bewijs leveren voor hun mening.

Ze hebben zelf ook een bias. En net als die wetenschapper gaan ze hun bronnen van informatie dus ook selecteren op basis van overeen stemming met hun bias.

De confirmatie bias.

Ik heb dit bij mezelf ook zien gebeuren toen ik erg tegen de aanpak van corona was en zijn maatregelen. Ik was tegen omdat ik geen zin had in de restricties. Deze zaten mn plannen in de weg. Dus vanuit die bias ging ik een mening vormen.

Van de zomer dacht ik. Ag waar ben ik mee bezig. Wat voor zin heeft het eigenlijk. Ik heb geen interesse in corona. Ik wil gewoon mijn leven leiden.
Klik om te vergroten...

Dit onderstreept inderdaad het enorme belang van replicatie van wetenschappelijke onderzoeksresultaten. :) En ook hetzelfde onderzoek uitvoeren bij zoveel mogelijk verschillende groepen. Iets wat door heel veel mensen onderschat wordt. Heb zelf aan een groot internationaal onderzoek meegewerkt (niet gelinkt aan dit onderwerp verder) waar niet uit kwam waar op dat moment wel van gedacht/vermoed was dat het zo zou zijn. Voor zuivere wetenschap is dat natuurlijk alleen maar interessant, maar onze groep had vervolgens meer moeite dat onderzoek in een topjournal te publiceren, wat het onderzoek wel verdiende gezien de kwaliteit en omvang (grote RCT). Journals gaven dat natuurlijk niet direct als reden, want iedereen is het er in de wetenschap mee eens dat dit niet mee mag spelen, maar toch deed het dat. Het was duidelijk dat het onderzoek minder glansrijk werd ontvangen dan wanneer er wel het ‘gehoopte’ resultaat uit was gekomen. Uiteindelijk is het wel prima terechtgekomen door een journal wat hiervoor open stond. Maar dat was voor mij ook wel weer even een moment om te beseffen dat bias in alle hoeken zit.

Dat gezegd hebben, blijft de wetenschappelijke methode de meest zuivere manier om tot kennis te komen (de menselijke ‘ervaring’ daargelaten want die vat je er niet mee). Artikelen worden niet zomaar gepubliceerd, het wordt tig keer herbekeken en dan moet het nog door het peer-review proces. Ik heb sommige analyses/artikelen niet overdreven wel twintig keer opnieuw gerund/herschreven. Daar weet jij alles van als je in die hoek gewerkt hebt, maar mensen die zich buiten het onderzoek bevinden vergeten dat nog wel eens.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Martinus zei:
Nee hoor. Ze is de rustige van ons 2en. Ik denk dat zij dat eerder zal denken 🤣
Klik om te vergroten...
Haha
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Flualhamdulillam zei:
Denk dat deze hier wel gepast is.
Klik om te vergroten...

Ik heb de originele daar van wel eens gepost in deze topic of de andere corona topic. Academy of ideas is een mooi filosofies kanaal. Zeker een aanrader.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#12
Rivalrie zei:
Bij vaccinatie neemt het aantal mutaties toe. Dat is al bekend sinds men ooit begon met vaccineren.
Klik om te vergroten...
Bron?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Buu zei:
Bron?
Klik om te vergroten...
Sorry ben te high voor je nu :tongueout:
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#14
Flualhamdulillam zei:
Hou toch op man… Van het RIVM:

Uhmmm, is dat geen onzekerheid?
Klik om te vergroten...
IK had het niet over onzekerheid toch? Er is nog een hele hoop onzeker ja, ook over het Covid ziekteverloop. Ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoelt te zeggen.

Laat ik voorop stellen dat ik je keuze respecteer en sommige punten ook wel begrijp. Ik begrijp ook heel goed waarom een gezond persoon ietwat skeptisch tegenover een "nieuw" vaccin staat. Voor vele onder ons doet het virus niet bijzonder veel - gelukkig. Maar ik ken toch een aantal long-covid gevallen wat gewoon niet fijn is. Maar goed, dat is een statischtische minderheid, dus ik begrijp jouw keuze. Al vind ik zelf ziek zijn kut en heb ik vertrouwen in het vaccin, dus neem ik hem.

Een ding wat me echter wel stoort aan het "andere kamp" (dus geen pro-vaxxers) is dat er gedaan wordt alsof het vaccin onzin is en niet helpt/werkt ( ik zeg niet dat jij dit roept). Het vaccin - met het tempo dat hij ontwikkeld is - is een wereldprestatie. Ongekend in de farmaceutische sector, al helemaal aangezien sommige van de vaccins met relatief nieuwe technieken gemaakt zijn. Alle vaccins hebben de trials doorlopen net als elk ander vaccin en medicijn. Als er grote risico's aan vast hingen werd het uiteraard ook niet goedgekeurd voor distributie.

Of je het vaccin nou neemt of niet, het is geweldig dat het zo snel ontwikkeld is en laten we hopen dat we een hoog genoege vaccinatiegraad hebben zodat we asap uit deze ellende komen. Draag daar je steentje aan bij, al is het om te proberen geen superspreader te zijn. Meer kan je niet doen. Je kan wel anti overheid etc zijn, maar daar schiet je alleen jezelf maar mee in de grond omdat alles dan nog langer gaat duren.

Maar goed, ieder z'n mening en ik sta overal voor open. Zolang het goed onderbouwd wordt zonder verwijten.

Rivalrie zei:
Sorry ben te high voor je nu :tongueout:
Klik om te vergroten...
No problem, begrijpelijk. :tongueout:
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#15
Buu zei:
IK had het niet over onzekerheid toch? Er is nog een hele hoop onzeker ja, ook over het Covid ziekteverloop. Ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoelt te zeggen.
Klik om te vergroten...
Ik wel en wat ik daarmee wil zeggen: rustig aan doen met zulke verregaande maatregelen lijkt me een goed idee. Leek me vrij duidelijk toch?
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#16
Vol,interesse lees ik jullie argumenten, en verhitte discussies .
Februari 2020 dacht ik, dit moeder aarde die ons wakker schud, de rellen in steden, mensen massa's met kooplust .etc.
Ik dacht heel naief, dit gaat ons samen brengen en we gaan samen alles doen om corona te verslaan.
ik heb om mij heen enkele mensen zien afglijden van topfit naar in bed, en uurtje er uit ( net als ik al 5 jaar )
Vacanatie moet vrij blijven, maar dan is dat een keuze .
zoveel mensen anti vax en muilkorf schreeuwen , schapen,.. wakkker worden.
Het is voor bedacht en niet echt....
Oke.. oke...en wat is je oplossing ...????
Hoe sparen we levens , ?? En dan is het vaak stil.
Ik wordt er verdrietig van. Ik het huilend schaap. Zonder iq en mening omdat mijn mening niet aansluit bij de andere groep.
Verdeeldheid heerst. Wijzen naar elkaar, de regering, ziekenhuizen. Etc...
Ik vrees dat alles nooit meer normaal wordt en dat vind ik heel angstig.
Wij zijn niet elkaars vijand, corona is de vijand. Tijd zal leren wat het meeste geholpen heeft . En dan deel ik weer mijn mening ...ooit
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kittekatty zei:
Vol,interesse lees ik jullie argumenten, en verhitte discussies .
Februari 2020 dacht ik, dit moeder aarde die ons wakker schud, de rellen in steden, mensen massa's met kooplust .etc.
Ik dacht heel naief, dit gaat ons samen brengen en we gaan samen alles doen om corona te verslaan.
ik heb om mij heen enkele mensen zien afglijden van topfit naar in bed, en uurtje er uit ( net als ik al 5 jaar )
Vacanatie moet vrij blijven, maar dan is dat een keuze .
zoveel mensen anti vax en muilkorf schreeuwen , schapen,.. wakkker worden.
Het is voor bedacht en niet echt....
Oke.. oke...en wat is je oplossing ...????
Hoe sparen we levens , ?? En dan is het vaak stil.
Ik wordt er verdrietig van. Ik het huilend schaap. Zonder iq en mening omdat mijn mening niet aansluit bij de andere groep.
Verdeeldheid heerst. Wijzen naar elkaar, de regering, ziekenhuizen. Etc...
Ik vrees dat alles nooit meer normaal wordt en dat vind ik heel angstig.
Wij zijn niet elkaars vijand, corona is de vijand. Tijd zal leren wat het meeste geholpen heeft . En dan deel ik weer mijn mening ...ooit
Klik om te vergroten...
Mooi gezegd. Er is inderdaad maar 1 kamp en dat is anti covid.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#18

Deze past ook mooi bij corona.
Maar hoe inspireer je mensen om uit hun comfort zone te komen?

Door te strijden tegen angst wakker je het alleen maar aan lijkt me.
Ik denk dat je verzetten tegen corona maatregelen niet perse de juiste weg is, maar niks doen is dat ook niet.

Ik had gehoopt dat het vaccineren een boel angst zou stillen. Maar het lijkt er nog niet echt beter onder te worden.
B
BigYLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik laat me zeker niet vaccineren. Er zijn teveel negatieve issues ermee en het is mij te experimenteel nog. Mijn lichaam heeft al een klap gekregen van al het drugsgebruik en een of andere vage rDNA shit in mijn lijf gaat het niet trekken.

Dat er mensen zijn die vinden dat niet gevaccineerder overal geweigerd moeten worden, moeten zich echt serieus na laten kijken. Waar ben je bang voor? Je bent toch gevaccineerd? Ik laat het aan het Universum over of ik hier op aarde mag door gaan of niet, daar heb ik Big Pharma niet voor nodig.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
BigY zei:
een of andere vage rDNA shit in mijn lijf gaat het niet trekken.
Klik om te vergroten...

Je hoeft niet bang te zijn voor je DNA bij een RNA vaccin:

www.nu.nl

NUcheckt: Mogelijk coronavaccin maakt je niet 'genetisch gemodificeerd'

NUcheckt controleert berichten op hun betrouwbaarheid. Dit keer kijken we naar de bewering dat het toekomstige coronavaccin je DNA permanent verandert. Dit is onjuist.
www.nu.nl www.nu.nl

www.cbg-meb.nl

Column 'Over medicijnen': Hoe veilig zijn de coronavaccins? | College ter Beoordeling van Geneesmiddelen

De coronavaccins beheersen momenteel alle krantenkoppen. Ze zijn in een vergevorderd stadium van onderzoek en liggen ter beoordeling bij medicijnautoriteiten wereldwijd. En overal hoor ik dezelfde vragen terug. Wat doen die vaccins met ons lichaam...
www.cbg-meb.nl www.cbg-meb.nl

Dat gedoe wat men elkaar toewenst of weigert bij niet of wel vaccineren is idd fout. Het moet een vrije keuze blijven en dat is het nu imo niet helemaal.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...8990919293...180
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."