Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVaccin tegen het Coronavirus

Vaccin tegen het Coronavirus

3595 antwoorden
482 weergaven
18-5-2026
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Dat ik de regels ook zo goed mogelijk naleefde met vrienden in die eerste tijden was vooral uit angst het zelf te krijgen zonder het heel erg duidelijk te merken en het dan onwetend aan iemand door te geven die ouder of kwetsbaarder is.
Klik om te vergroten...
Ja snap ik! Maar ik houd daar geen rekening mee wanneer ik in mijn privé sfeer ben. Het kost me te veel om rekening te houden met de oma van het neefje van een vriend, die al longklachten heeft door het roken (ik noem maar wat). Klinkt lullig, maar het gaat om het principe: je kan niet altijd iedereen redden. Twee jaar lang mentale, economische en fysieke achteruitgang voor dat beetje leven wat je ermee redt vind ik het niet waard. En niemand weet überhaupt hoelang het nog gaat duren!

Roze Olifant zei:
M.b.t. je laatste stuk, ik zou ook vroeger niet snel met griepklachten totaal onbevangen een drukke ruimte als een supermarkt ingegaan zijn. Of het OV. Zelfs met verkoudheid bleef ik als het even kon thuis werken om liever geen collega’s te besmetten.
Klik om te vergroten...
Aaah ik heb altijd gewoon naast snotterende klasgenoten en kuchende busreizigers moeten zitten! Het was bij mij niet meer dan normaal om eens een griep op te lopen. Niemand bij ons thuis heeft verder ooit heftige ziekte mee moeten maken, dus het immuunsysteemversterkende effect van blootstelling aan ziekteverwekkers loont zich gelukkig blijkbaar wel 🙂

En nee de tijd dat ik dacht: “waarom de fuck dragen die Chinese toeristen hiér een mondkapje??” Kan ik me ook herinneren hahaha
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze Olifant zei:
Je bent ten gevolge van die eigen keuze nou eenmaal wat riskanter voor de gezondheid van anderen.
Klik om te vergroten...
Je wordt zeker wel benadeeld. Als wij allebei Corona-positief zijn maar ik ben niet gevaccineerd, dan mag jij gewoon je ding doen terwijl jij wellicht nog wel meer klachten heb dan ik (en dus ook besmettelijker bent)… Dat is gewoon krom in mijn ogen.
Maar oké we stellen testen verplicht voor ongevaccineerde mensen, want ze zouden een groter risico zijn voor mensen hun gezondheid. Dan moeten we ook voorzorgsmaatregelen kunnen nemen op andere vlakken waar men een hoger risico meebrengt. Zo zijn er talloze infectieziektes waarbij een verschil in risico zit tussen mannen en vrouwen. Mensen die roken, drugsgebruiken of ongezond veel junkfood eten zijn óók een groter risico voor de verspreiding van infectieziektes. Moet je op al die dingen dan ook onderscheid maken? Waarom dan wel op de keuze je niet te laten vaccineren?
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Tenslotte kun je in theorie ook anderen benadelen als gevolg van de keuze je niet te laten vaccineren.
Klik om te vergroten...
In theorie kan je iedereen met alles benadelen. Hoe veel rekening moeten we met elkaar houden? Ik vind dat mensen wat meer rekening met hun eigen algehele gezondheid zouden moeten houden, in plaats van de verantwoordelijkheid en bewijsplicht puur schuiven op mensen die het niet eens zijn met het vaccinatieplan.
B
BlaatschaapLid
01-01-2024, 00:00
#4
Flualhamdulillam zei:
Hoe vergoed je de dood van een ouder, kind, broer of zus? Daar staat in mijn ogen geen geld bedrag tegenover. Ik zou het geld ook niet willen, maar gerechtigheid. En die gerechtigheid ligt écht alleen in keuzevrijheid.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens. Zoiets vergoed je zeker niet met geld. Maar als de kostwinner van een familie overlijdt door een fout van een farmaceut of omdat het vereist werd door een overheid, dan is zorgen dat die familie niet in financiële problemen komt wel iets wat ik verwacht dat ze doen, daar ging het immers over in het bericht waar ik op reageerde.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#5
Blaatschaap zei:
Helemaal mee eens. Zoiets vergoed je zeker niet met geld. Maar als de kostwinner van een familie overlijdt door een fout van een farmaceut of omdat het vereist werd door een overheid, dan is zorgen dat die familie niet in financiële problemen komt wel iets wat ik verwacht dat ze doen, daar ging het immers over in het bericht waar ik op reageerde.
Klik om te vergroten...
Oh ja ik lees het, ben ik met je eens natuurlijk. Dat is inderdaad het beste wat ze kunnen doen, naast mensen de keuze geven.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Flualhamdulillam zei:
Hmm nee ben ik me niet van bewust eigenlijk. Tuurlijk denken we anders dan voor maart 2020, er gebeuren immers ook hele andere dingen. Is er voor de rest zo veel veranderd aan de collectieve denkwijze?
Klik om te vergroten...

Zo waren we ooit een volk dat vrijheid in het hoogste vaandel had. Ooit stonden we ook bekend als nuchter volk. Nu zijn we collectief hysterisch, angstig, complete gelovers in wat media en politiek en het OMT over ons uitstorten.

Misschien ligt het aan mij, maar voor mij bestaat Nederland niet meer als het land dat ik kende. Fundamenteel verdeeld en nog steeds met een meerderheid die niet ziet hoe we langzaam afglijden in een totalitaire staat. Misschien is het ook altijd zo geweest, maar had ik gewoon een verkeerd beeld van Nederlanders, dat kan ook.

Roze Olifant zei:
Dat zeggen de Jomanda-achtige mediums ook als je vraagt waarom alleen zij geesten zien en al het andere plebs niet. :wink: Je ziet het pas als je ervoor openstaat.

Ja, hallo.

(Filmpje nog niet gezien.)
Klik om te vergroten...

Kijk naar Duncan Stutterheim. Oprichter ID&T. Mooi voorbeeld van een BNer die van mening is veranderd. Die zag het eerst ook niet, anderhalf jaar lang. Ging in het hele verhaal mee terwijl zijn vrouw vanaf het allereerste begin al sceptisch was. Tot laatst toen de festivals tóch weer niet doorgingen. Toen klikte het ook bij hem: dit klopt niet wat hier allemaal gebeurt. En de ogen zijn open.

Roze Olifant zei:
Bijna ieder mens wil zijn ouders of andere naasten kunnen knuffelen. En de meeste mensen verkiezen kwaliteit van leven boven kwantiteit. We willen allemaal nabijheid, contact. Ik zie het fundamentele verschil in denken en prioriteiten waarover je het hebt niet direct, maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Ik vond het heel onnatuurlijk om afstand te moeten houden van m’n ouders en voor hen was het nog lastiger. Het was/is een tijdelijke situatie in het belang van een hoger doel. Ik zou het mezelf niet vergeven hebben als ik mijn ouders per ongeluk had besmet. En dit kwam gevoelsmatig nog eens extra dichtbij toen de vader van een bekende (leeftijd mijn ouders) plots overleed aan Corona. En de week daarop iemand van onze afdeling op het werk, ook zelfde leeftijd.

Het was natuurlijk een tijd moeilijk dat afstandelijke met directe naasten maar inmiddels gaan we zoals velen nu alweer wat losser om met het contact. Ja, ik weet dat ook gevaccineerden het virus kunnen doorgeven, weliswaar met lagere virus load. Maar kansen zijn kleiner. En tja, sommige sociale restricties zijn ook niet haalbaar om tot in de eeuwigheid streng vol te houden. M’n moeder begint me vaak al te knuffelen voor ik het door heb. :wink: Ik zie ook weer gewoon vrienden en collega’s en familie in RL. Blijft natuurlijk opletten, met het oog op vals veiligheidsgevoel, maar dat echte geforceerde is er echt wel af qua maatregelen, nu iedereen gevaccineerd is. (Niet iedereen natuurlijk, maar ik ken zelf toevallig niemand persoonlijk die de vaccinatie geweigerd heeft.)

Het is i.m.o. niet fair als je naar aanleiding van de afgelopen heftige tijden zou constateren dat mensen die de regels strikt wilden naleven kwaliteit van leven niet prioriteerden. We wilden juist allemaal zo snel mogelijk terug naar een kwalitatiever leven, met onze naasten gezond en wel nabij, en daarvoor moest het aantal besmettingen omlaag.
Klik om te vergroten...

Ja, de meesten willen uiteindelijk hetzelfde. Maar voor mij is het precies wat Rivalrie zegt:

Rivalrie zei:
Het feit dat ik asociaal genoemd word op dit forum omdat ik mijn ouders een knuffel geef, zegt mij veel over de huidige maatschappij. Het is namelijk niet 1 persoon die zo denkt, nee het is een groot deel van de bevolking.

Ik knuffel mijn ouders en kinderen liever vaak en dat ik dan jong sterf, dan nooit meer knuffelen en oud word.

Dit is slechts 1 voorbeeld van hoe de maatschappij in mijn ogen ongezond aan het veranderen is.
Klik om te vergroten...

In mijn ogen ben je al een stap te ver als je mensen verbiedt te knuffelen, dranghekken tussen geliefden zet, ouderen eenzaam opsluit in bejaardentehuizen, mensen hun bedrijven massaal verwoest, jongeren hun jeugd ontneemt, etc. etc.

In mijn ogen is dat niet de weg van het hart. Dat is de weg van het hoofd dat meent te denken dat eerst offers gemaakt moeten worden, om dán later in de toekomst weer het hart te kunnen openen. Zo werkt het hart niet. Het hart stelt vrijheid en liefde niet uit. En ja, dat is denk ik het fundamentele meningsverschil. De ene kant die meer gericht op de intuïtie aanvoelt dat sommige dingen gewoon not-done zijn, en nooit zouden en hadden mogen gebeuren. En de andere kant die meer analytisch naar de situatie kijkt.

En voor de duidelijkheid: ik denk dat de meeste mensen echt wel goede bedoelingen hebben. Maar dat de prioriteiten krom zijn (imo).
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Fundamenteel verdeeld en nog steeds met een meerderheid die niet ziet hoe we langzaam afglijden
Klik om te vergroten...
Ja ik wilde net zeggen, dit is het Nederland zoals ik dit altijd al heb gekend.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Flualhamdulillam zei:
Ja ik wilde net zeggen, dit is het Nederland zoals ik dit altijd al heb gekend.
Klik om te vergroten...
Dan had jij het beter door. Ik ben geschokt door ons volk de laatste 1,5 jaar.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Cerberus zei:
Ik heb eens opgezocht wat het is, bij de eerste paar lagen is alles nog heel intuïtief, maar vanaf niveau 6 "gemeenschapszin" (als ik tenminste dezelfde spiral dynamics zit te bekijken waar jij op doelt) verliezen ze me. Ik denk niet dat je op maatschappijniveau 1 samenwerking kunt hebben waarbij men alle beslissingen in groep neemt en met iedereens gevoelens rekening gehouden wordt. Ik denk dat het nastreven van dit ironisch gezien tot meer extremisme leidt omdat geneen beslissing voor ook maar iemand ideaal is. Ik denk dat de meest vredevolle samenleving ene is waarbij iedereen in vrijheid zijn eigen ding kan doen zolang het (natuurlijk) niet de vrijheid van anderen inperken is, en dat de vrije markt en natuurlijke selectie (zowel economisch, ideeënmarkt, ...) dan vanzelf selecteert wat werkt en wat niet. Een overheid die zich met alles moeit past daar niet in. Want dan wilt iedereen dat die overheid de manier van leven die ze zelf willen forceert op iedereen, wat tot oneindig gevecht zal leiden tussen mensen van verschillende ideologieën, want niemand wilt een manier van leven waar ze zelf niet achter staan op hun geforceerd (dus leidend tot het extremisme waar ik naar verwees).
Klik om te vergroten...

Het model gaat er ook van uit mensen meer bewustzijn krijgen en dus ook minder ego gedeeven. Stage green of ook wel post modern is wat het westen in de komende ?? jaar zou gaan ontwikkelen.

0_8nriAWjko8ZyfN19.jpeg

Tis natuurlijk een model, alles boven stage green is in wezen speculatie gebaseerd op individuen die in een hogere ontwikkeling zitten dan de groep in zijn geheel.

Vind het wel een interessant model. Als ik dan dat artiekel van die vrouw lees dan denk ik. Oh das een stage green persoon die zich afzet naar stage orange bedrijven.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik denk het niet, ik denk een socialist die vol haat raakt als ze anderen ziet rijker worden, omdat ze de "sommigen worden rijker = anderen worden armer" denkfout maakt. Anders zet je je lezer niet op tegen Pfizer met als argument "kijk! ze betalen geen belasting!". Echte stijging van bewustzijnniveau vind ik dat gebeurt wanneer mensen vrijwillig anderen helpen en ervoor zorgen dat ze de natuur niet schaden. Belastingen zijn de tegenstelling van vrijwillig (en totaal niet efficiënt want veel te onderhevig aan corruptie en weinig tot geen afstraffing als het geld slecht beheerd wordt).
En ik heb nu niet de indruk dat Pfizer voor milieurampen zorgt. Mensen helpen uit de goedheid van hun hart doen ze inderdaad niet, of niet dat ik weet. Maar dan zou haar kritiek eerder moeten zijn dat Pfizer niet bijvoorbeeld andere fabrieken helpt om ook het vaccin te produceren zodat de wereldwijde rollout veel sneller kan gebeuren, ook in delen van de wereld waar mensen het minder breed hebben. Dat zou nog eens een échte "stage groen of hoger" actie zijn zoals in dat schema die je toont.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Cerberus zei:
Ik denk het niet, ik denk een socialist die vol haat raakt als ze anderen ziet rijker worden, omdat ze de "sommigen worden rijker = anderen worden armer" denkfout maakt. Anders zet je je lezer niet op tegen Pfizer met als argument "kijk! ze betalen geen belasting!". Echte stijging van bewustzijnniveau vind ik dat gebeurt wanneer mensen vrijwillig anderen helpen en ervoor zorgen dat ze de natuur niet schaden. Belastingen zijn de tegenstelling van vrijwillig (en totaal niet efficiënt want veel te onderhevig aan corruptie en weinig tot geen afstraffing als het geld slecht beheerd wordt).
En ik heb nu niet de indruk dat Pfizer voor milieurampen zorgt. Mensen helpen uit de goedheid van hun hart doen ze inderdaad niet, of niet dat ik weet. Maar dan zou haar kritiek eerder moeten zijn dat Pfizer niet bijvoorbeeld andere fabrieken helpt om ook het vaccin te produceren zodat de wereldwijde rollout veel sneller kan gebeuren, ook in delen van de wereld waar mensen het minder breed hebben. Dat zou nog eens een échte "stage groen of hoger" actie zijn zoals in dat schema die je toont.
Klik om te vergroten...

Stage green is zeer beperkt. Bijna alles in het weste is stage orange. Amerika is stage blue/orange. Maar als je goed oplet zie je groen hier en daar wel opkruipen.

Denk dat noord europa het groenst is.

Dit lijstje is natuurlijk ook maar een lompe samenvatting van spiral dynamics.

Dat je door ieder stage heen moet ontwikkelen als individu en hoe je als kind door je samenleving door alle voorgaande stages word opgevoed staat er niet bij.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Cerberus zei:
Rijkenhaat creëren is exact wat polarisatie is, en gezien je reactie merk ik dat je er ook in zit.

Het is niet de schuld van Pfizer dat velen failliet gaan, het is niet de schuld van de techbedrijven dat ze rijk worden omdat de meesten gewoon binnenzitten achter hun PC tijdens lockdown. Het is de schuld van overheid (en de mensen die dat van hen eisen) dat ze maatregelen invoerden die tot grotere wereldwijde armoede leiden en nog zullen leiden.
Als je dat bv Pfizer gaat kwalijk nemen "omdat zij rijk worden", dan trap jij ironisch gezien in dezelfde verdeel en heers valkuil als je het voorbije anderhalf jaar hier voor staat te waarschuwen.

Dat is nog een van mijn grootste vrezen dat deze lockdowns als staartje gaan krijgen. Dat "de rijken" de grote boosdoener gaan worden terwijl het de lockdowns zijn die zovelen in de armoede duwden. Dat zo socialisme weer populairder gaat worden, met dus de onvermijdelijke gevolgen wat dat gaat hebben zoals altijd al gebeurd is namelijk dat er nog meer armoede gaat zijn.

Toegegeven, sommige techbedrijven zoals Facebook hebben het lockdownverhaal zelf ook gepropageeed maar dat neem ik ze eigenlijk niet echt kwalijk want dat zijn slechts woorden, woorden houden niemand in lockdown, het zijn daden die tellen (overheid).
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk, het is wederom polarisatie en afleiding van de echte vijand hier: de overheid en de mensen die de overheden instrueren met dit Great Reset/Build Back Better verhaal.

Maar dat is 1 van jouw grootste vrezen? Kun je uitleggen waarom? Persoonlijk zit ik niet zo over de rijken in. Ik ben overigens niet tegen kapitalisme per se hoor.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jullie zijn wel dramatisch hoor. Tis maar een vaccinatie.

Als je dan toch dood wil dan heb je niks te verliezen om hem te nemen behalve dan die gezwolle egos 😂
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Je hebt gelijk, het is wederom polarisatie en afleiding van de echte vijand hier: de overheid en de mensen die de overheden instrueren met dit Great Reset/Build Back Better verhaal.
Klik om te vergroten...

Ik ben niet overtuigd dat, alles nu gebeurt om de Great Reset door te voeren, ik neig te denken van niet, maar Great Reset in het algemeen is wel een dreiging ja, en polarisaties als dit moeten we op ons hoede voor zijn want dit soort artikelen is wat de publieke opinie tegen rijken zal doen keren.

Mindless zei:
Maar dat is 1 van jouw grootste vrezen? Kun je uitleggen waarom? Persoonlijk zit ik niet zo over de rijken in. Ik ben overigens niet tegen kapitalisme per se hoor.
Klik om te vergroten...

Wat bedoel je met dat je je persoonlijk niet met de rijken inzit? Bedoel je dat je het niet erg vindt hen te "other'en" of dat je niet denkt dat ze onder aanval gaan komen? Uitleggen waarom ik voor socialisme vrees is misschien een beetje buiten de scope van dit topic, want het is nogal een uitleg en onderwerpen zoals dat veroorzaken meestal nogal verhitte discussies met mensen die inspringen, waar ik geen zin in heb voor mijn gemoedstoestand :) 't Is uiteindelijk over het vaccin specifiek hier, lockdowns en de gevolgen is eigenlijk een ander topic.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Cerberus zei:
Ik ben niet overtuigd dat, alles nu gebeurt om de Great Reset door te voeren, ik neig te denken van niet, maar Great Reset in het algemeen is wel een dreiging ja, en polarisaties als dit moeten we op ons hoede voor zijn want dit soort artikelen is wat de publieke opinie tegen rijken zal doen keren.
Klik om te vergroten...
"Dit soort artikelen"

Denk je dat dit artikel opgezet is om te polariseren? Die indruk krijg ik helemaal niet, ook niet van Evelien Peeters in het algemeen.

Maar het klopt dat we op ons hoede moeten zijn om ons te keren tegen de rijken.

Cerberus zei:
Wat bedoel je met dat je je persoonlijk niet met de rijken inzit? Bedoel je dat je het niet erg vindt hen te "other'en" of dat je niet denkt dat ze onder aanval gaan komen? Uitleggen waarom ik voor socialisme vrees is misschien een beetje buiten de scope van dit topic, want het is nogal een uitleg en onderwerpen zoals dat veroorzaken meestal nogal verhitte discussies met mensen die inspringen, waar ik geen zin in heb voor mijn gemoedstoestand :) 't Is uiteindelijk over het vaccin specifiek hier, lockdowns en de gevolgen is eigenlijk een ander topic.
Klik om te vergroten...
Ik heb gewoon niet zo gauw het gevoel: die arme superrijken, bedoelde ik. Maar uiteraard, polarisatie is in het nadeel van ons allemaal, behalve de mensen die juist die verdeling willen creëren.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
"Dit soort artikelen"

Denk je dat dit artikel opgezet is om te polariseren? Die indruk krijg ik helemaal niet, ook niet van Evelien Peeters in het algemeen.

Maar het klopt dat we op ons hoede moeten zijn om ons te keren tegen de rijken.
Klik om te vergroten...

Nee dat ik denk ik niet, maar als er opgezet zouden worden in de toekomst dan zullen zo'n argumenten ook naar boven komen.

Mindless zei:
Ik heb gewoon niet zo gauw het gevoel: die arme superrijken, bedoelde ik. Maar uiteraard, polarisatie is in het nadeel van ons allemaal, behalve de mensen die juist die verdeling willen creëren.
Klik om te vergroten...

Is dat dan niet een soort jaloezie? Een soort interne lichte haat die je al voelt? Of een stuk polarisatie die al op je gewerkt heeft? Als je het niet erg zou vinden als zij slachtoffer worden van polarisatie.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Begrijp me niet verkeerd, ik sta op het moment positief in het leven. Ik zie alleen wel de richting die het nú opgaat.
Klik om te vergroten...
Ahh nee dat wilde ik er voor de duidelijkheid nog bijzetten, ik geloof dat jij voor de rest meeste zaken vanaf een positieve invalshoek bekijkt.

Ik ben echter al te vaak verbaasd de afgelopen anderhalf jaar, ik zie de richting die het nu opgaat niet meer…
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#18
Martinus zei:
Jullie zijn wel dramatisch hoor. Tis maar een vaccinatie.

Als je dan toch dood wil dan heb je niks te verliezen om hem te nemen behalve dan die gezwolle egos 😂
Klik om te vergroten...
Ja het is maar een vaccinatie… Daar gaat het ook niet om. Het gaat om vrijheidsbeperking…
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Martinus zei:
Jullie zijn wel dramatisch hoor. Tis maar een vaccinatie.

Als je dan toch dood wil dan heb je niks te verliezen om hem te nemen behalve dan die gezwolle egos 😂
Klik om te vergroten...
Je mist compleet het punt.

Ego omdat je er tegen bent dat het je vanuit de overheid verplicht wordt om iets in jouw eigen lichaam te spuiten? Prima, dan heb ik het grootste ego.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Flualhamdulillam zei:
Ja het is maar een vaccinatie… Daar gaat het ook niet om. Het gaat om vrijheidsbeperking…
Klik om te vergroten...

Ja, die heb je je hele leven ook al. Zo werkt dat in een Samenleving. Het wetboek is dik genoeg om iemand mee dood te slaan. Dat zijn allemaal beperkingen van je vrijheid. Als je anargie wenst met het huidige bewustzijns niveau dan gaat de vrijheid van je buurman om te doen en te laten wat hij wil jou vrijheid beperken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...133134135136137...180
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."