#1
Lijkt wel of de NL regering zijn burgers wil pesten. We gaan een weekje voor Kerst alles dicht gooien 🤷♂️ wat een klote beslissing. Hier in België komen ze de 22ste samen. Hou men hart al vast.
Bijzonder dat de berichtgeving daarover zo verschillend is! Hier afgelopen week een lijntje vanuit een ziekenhuis dat tegen code zwart aan zit, en daar hoorden we van verpleging toch een ander verhaal.
Blijvende klachten na vaccinatie? Is het daarbij ook duidelijk dat er een causaal verband is tussen de vaccinatie en de klachten? En indien dat het geval is, zijn die blijvende klachten erger dan longcovid en overige schade van corona?
Hier irriteer ik mij ook aan. Dat danscafés sluiten helpt kan ik zeker geloven, maar het is al zo vaak gezegd door specialisten dat de gewone cafés verplichte sluitingsuren geven bullshit is, het virus leest geen klok maar de mensen die dan maar thuis afspreken op plekken die minder geventileerd zijn dan je standaard café of restaurant wel. Het lijkt vooral symboolpolitiek dat, van "kijk eens wij doen dingen" maar eigenlijk richt je meer schade aan, zowel economisch, mentaal als mogelijks epidemologisch als de "mensen spreken thuis af wat erger is" theorie klopt.Dat allemaal terzijde blijft de politieke kant van het hele corona verhaal met maatregelen gooien die niets inbrengen op de huidige situatie. De besmettingen gaan volop over de schoolbanken, de werkvloer en gezinnen.
Dat zijn ze dus niet meer he... Impliceer je hier nou ook dat vaccins en/of maatregelen pas gerechtvaardigd zijn als een meerderheid sterft aan een ziekte? Lijkt me pittig vaag maar ik denk/hoop dat ik het verkeerd begrijp.De mensen die sterven aan corona zijn nog steeds een serieuze minderheid.
Hmmm hier ga je volgens mij wel heeeeeel erg uit van een eigen verantwoordelijkheid van burgers. Zelfs mét maatregelen houden mensen zich hier niet aan. Sterven kan iedereen, altijd, maar das niet een reden mensen te 'laten' sterven mijns inziens. Zeker als dat betekent dat mensen zonder corona maar met een ander ziektebeeld die WEL willen leven, niet meer behandeld kunnen worden door het aantal opgenomen coronapatienten. Zonder maatregelen en vaccins beperk je dus in zekere zin ENORM de vrijheid van DEZE mensen.Ze kunnen zich ook zelf afzonderen, vooral je grootouders dan die vermoedelijk op penioen zijn. Daar heb je geen overheidsregels voor nodig. Noch ga je hen per se redden met een lockdown want ze kunnen alsnog sterven.
Goeie vraag wel... Heb ik me ook vaak afgevraagd. Ik denk dat we hier heel veel onderzoeken en hele boeken vol over kunnen verwachten, maar dat zal inderdaad nog wel even duren. Als ik snel google kan ik wel dit vinden over de aller eerste golf:Zijn er eigenlijk inschattingen van hoeveel mensen gered zijn? Dus niet totaal aantal mogelijke doden maar totaal aantal mogelijke doden minus mensen die alsnog gestorven zijn desondanks de lockdowns. Ik heb een gevoel dat het niet zo dramatisch zou zijn vergeleken met de hysterie die er was/is, maar ben helaas niet in de mogelijkheid nu om veel statistieken op te zoeken en berekeningen te gaan maken dus het is een gevoel vooral. En misschien ook moeilijk om te doen want het is nog lang niet voorbij met de lockdowns en de sterfgevallen die er desondanks nog zullen vallen. Om nog maar te zwijgen van economische slachtoffers door de inflatie die in een stroomversnelling raakt (hebben we nog geen zicht op en zullen we misschien nooit in kaart kunnen brengen zelfs niet wanneer het aan het gebeuren is) of slachtoffers van mentale problemen die er zonder lockdowns niet geweest waren.
Volgens mij is vrijheid en verantwoordelijkheid een belangrijk iets in jouw ideologie, niet? Voor mij ook hoor! Het zelfbeschikkingsrecht vind ik een van de belangrijkste vrijheden die we hebben in Nederland*. Ik vind vaccinatieverplichting dan ook focking lastig. Maar ik vind het nog belangrijker mensen in de samenleving niet zomaar te laten vallen, en ik denk dat "wat meer mensen" die zouden sterven veel te optimistisch is. Daarnaast zitten we, mijns inziens, in een crisissituatie. Die vragen nu eenmaal om een crisisaanpak, en daar wil ik mijn ideologie best even voor opzij zetten (met heel veel pijn in mijn hart wel...), wat voor mij betekent dat "dwang" (heb moeite met dit woord, het is niet dat je door 4 flinke GGD medewerkers in een houdgreep wordt gehouden en een prik krijgt) langzamerhand wel meer te rechtvaardigen is.Dat er wat meer mensen gestorven waren, maar iedereen tenminste nog een voldoening gevend leven ging kunnen leiden. Als je bang bent kun je je nog altijd afzonderen, naar de supermarkten gaan waar ze mondkapjes verplichten, enz.
M.a.w. ik zie een wereld voor mij waar mensen hun vrijheid gewaarborgd (hoe incompleet die ook was) ipv verder met de voeten mee getreden wordt en zelf instaan voor hun eigen risico-opbrengst inschattingen.
Eh, hallo, waarom zeg je sorry? Je bespaart mij teringveul typen en je doet het nog beter dan ik het gedaan zou hebben ook!Sorry @Mevrouw Pløp ik wil niet voor mijn beurt praten maar mijn handen jeuken zo!
Dat zijn ze dus niet meer he... Impliceer je hier nou ook dat vaccins en/of maatregelen pas gerechtvaardigd zijn als een meerderheid sterft aan een ziekte? Lijkt me pittig vaag maar ik denk/hoop dat ik het verkeerd begrijp.
Deze 'serieuze minderheid' is echter wel groot genoeg om de zorg compleet instabiel te maken en als we zo doorgaan compleet laten omvallen. Als je het al niet voor de mensen besmet met corona zou doen, dan wel voor mensen met andere ziekten of het zorg personeel, vind ik.
Hmmm hier ga je volgens mij wel heeeeeel erg uit van een eigen verantwoordelijkheid van burgers. Zelfs mét maatregelen houden mensen zich hier niet aan. Sterven kan iedereen, altijd, maar das niet een reden mensen te 'laten' sterven mijns inziens. Zeker als dat betekent dat mensen zonder corona maar met een ander ziektebeeld die WEL willen leven, niet meer behandeld kunnen worden door het aantal opgenomen coronapatienten. Zonder maatregelen en vaccins beperk je dus in zekere zin ENORM de vrijheid van DEZE mensen.
Goeie vraag wel... Heb ik me ook vaak afgevraagd. Ik denk dat we hier heel veel onderzoeken en hele boeken vol over kunnen verwachten, maar dat zal inderdaad nog wel even duren. Als ik snel google kan ik wel dit vinden over de aller eerste golf:
- https://www.ad.nl/politiek/br-rivm-90-procent-ic-opnames-voorkomen-door-coronamaatregelen~a2dd5dc5/ "Als er geen maatregelen waren genomen om de verspreiding van het nieuwe coronavirus in te dammen, zouden naar schatting ruim 23.000 ernstig zieke patiënten ic-zorg nodig hebben gehad."
- https://www.trouw.nl/zorg/wat-als-we-het-coronavirus-zijn-gang-laten-gaan~b0acc14b/ "In landen met een goed ontwikkelde gezondheidszorg ligt het percentage eerder rond de 0,5 procent, zoals bijvoorbeeld in Zuid-Korea het geval is. Dat zijn alsnog ruim 42.000 Nederlandse slachtoffers; vier keer zoveel als bij een stevige griepgolf, zoals in 2018."
-"Zo suggereert het onderzoek dat het virus als we het geen strobreed in de weg hadden gelegd, maar liefst 7 miljard mensen geïnfecteerd zou hebben, waarvan er 40 miljoen(!) zouden zijn overleden. Tegelijkertijd onthult het onderzoek opnieuw de kracht van ingrijpende maatregelen die talloze landen nemen om de verspreiding van het virus af te remmen. Zo blijkt het aantal infecties en doden maar liefst te halveren als ouderen hun sociale contacten met zo’n 60% terugbrengen en anderen 40% minder contact hebben. Maar, zo waarschuwen de onderzoekers, zelfs als we die laatstgenoemde maatregelen omarmen, zouden de zorgstelsels in alle landen snel overbelast raken."![]()
'Coronavirus had 40 miljoen levens geëist als we niet hadden ingegrepen'
De maatregelen die veel landen hebben genomen om het virus te bestrijden, zijn ingrijpend. Maar ook noodzakelijk. Tot die conclusie komen wetenschappersscientias.nl
Maargoed, dit is allemaal niet méga wetenschappelijk (wel gebaseerd op) en zijn vooral al vrij oude bronnen, dus ze zeggen zeker niet alles. (Mocht iemand anders meer tijd hebben om te zoeken of betere bronnen hebben: yes please!) Heb het me overigens ook vaak andersom afgevraagd... Wat als we veel sneller of nog strengere maatregels zouden hebben gehad, of wel een vaccinatieverplichting zouden hebben? Zouden we er dan niet al vanaf zijn, of in elk geval op een niveau zijn waarbij we onze vrijheden wel weer grotendeels terug hadden verdiend?
Maar goed, uiteindelijk vind ik het vooral belangrijk dat de zorg niet omvalt en zo veel mogelijk mensenlevens worden bespaard.
Volgens mij is vrijheid en verantwoordelijkheid een belangrijk iets in jouw ideologie, niet? Voor mij ook hoor! Het zelfbeschikkingsrecht vind ik een van de belangrijkste vrijheden die we hebben in Nederland*. Ik vind vaccinatieverplichting dan ook focking lastig. Maar ik vind het nog belangrijker mensen in de samenleving niet zomaar te laten vallen, en ik denk dat "wat meer mensen" die zouden sterven veel te optimistisch is. Daarnaast zitten we, mijns inziens, in een crisissituatie. Die vragen nu eenmaal om een crisisaanpak, en daar wil ik mijn ideologie best even voor opzij zetten (met heel veel pijn in mijn hart wel...), wat voor mij betekent dat "dwang" (heb moeite met dit woord, het is niet dat je door 4 flinke GGD medewerkers in een houdgreep wordt gehouden en een prik krijgt) langzamerhand wel meer te rechtvaardigen is.
* Als vrouw vind ik het dus ook best eng dat als er wel een daadwerkelijke vaccinatieverplichting komt, daarmee de abortusdiscussie ook heel erg wordt bemoeilijkt... Maar dat is een discussie voor een andere crisis.
Bijzonder! Vrijwel mijn hele sociale omgeving is gevaccineerd, inclusief een een hele bubs kwetsbaren. En hoor niemand over blijvende bijwerkingen.Ik kan nu pas ten volle reageren (was aan het werk) en kan zo duidelijk stellen wat we hier zien en hoe het overkomt bij mij en mijn partner. Mainstreammedia en de realiteit spreken elkaar sowieso tegen. Ikzelf heb een auto-immuun aandoening met gekende terugkerende klachten en pijn in het ziektebeeld. Na 2de vaccinatie merk ik zelf op dat de klachten en pijn gestegen zijn. Mijn partner is iemand die nooit ziek is/was maar na 2de vaccinatie is ze opmerkelijker meer vermoeid, sneller ziek of sneller klachten die wijzen op verlaagde immuniteit wat ikzelf, uit ervaring, snel herken.
Over de booster prik (mits we het over Nederland hebben) call ik je wel bullshit. De eerste boosterprik is namelijk gister pas gezet!Op professioneel vlak ziet mijn partner ook dezelfde stijging van klachten onder patienten en gevaccineerden. Mensen met een boosterprik die nog steeds ernstig besmet worden met ziekenhuisopname zijn geen zeldzaam feit maar gewoon realiteit.
Dit is natuurlijk klinkklare onzin, en een hele rare huisarts die dat zegt. Dat er op dit moment veel meer gevaccineerden opgenomen worden dan ongevaccineerden is natuurlijk logisch. In Nederland heeft 84,7 % van de mensen twee prikken gehad, 88,3 % heeft één prik gehad. Absulute cijfers zeggen dus helemaal niets, dit moet je omrekenen naar aantal besmettingen per 100.000 gevaccineerden of ongevaccineerden. Dan krijg je dit beeld:Zowel gevaccineerden als niet-gevaccineerden overrompelen nog altijd de zorginstellingen en binnenin de zorg stijgen de besmettingen ook zienderogen en valt veel personeel uit. Dat gaat sinds begin deze week met versnelling in elk gebied van de zorg.
Dat allemaal terzijde blijft de politieke kant van het hele corona verhaal met maatregelen gooien die niets inbrengen op de huidige situatie. De besmettingen gaan volop over de schoolbanken, de werkvloer en gezinnen. Het nachtleven, de horeca, de sluitingsuren, de verplichte spuitjes,... niets verandert het feit dat mensen besmet worden, opnames en dodenaantal stijgt. Om dat enkel op de niet gevaccineerden te gooien kom ik met een laatste argument van enkele huisartsen in de buurt.
" In de praktijk worden meer gevaccineerden positief getest dan niet-gevaccineerden , de procenten liggen ver uit elkaar, zo ver dat het bijna lijkt alsof mensen zonder vaccinatie veiliger zijn tegen covid".


Dat blijktIk ben geen wetenschapper of wat dan ook.
Of verdiep je dus eens in de cijfers...Maar ik ga af op wat er voor mijn ogen gebeurt en dat staat in groot contrast met wat er aan de grote massa verkondigt word via mediakanalen.
De realiteit blijkt in bepaalde kringen nogal te verschillen van de realiteit volgens data analyse, wetenschap en wat er in de ziekenhuizen gebeurt. Als je dan ook nog claimt dat de zorg overspoeld wordt door mensen met boostervaccinatie terwijl die er überhaupt nog nauwelijks zijn durf ik wel te zeggen dat je blik behoorlijk gekleurd is.Daarom hou ik mij meestal afzijdig van coronatopics. Iemand word nogal snel afgestempelt als nog believer als geclaimt word dat het er in de realiteit net wat anders is.
Bijzonder! Vrijwel mijn hele sociale omgeving is gevaccineerd, inclusief een een hele bubs kwetsbaren. En hoor niemand over blijvende bijwerkingen.
Over de booster prik (mits we het over Nederland hebben) call ik je wel bullshit. De eerste boosterprik is namelijk gister pas gezet!
Bedankt klein @Eik(eltje) dat je ons niet de mond wenst te snoeren samen met de altijd weloverwogen Roze Olifant.
Wel een beetje jammer dat je me ervan betichtte een gebrek aan opvoeding te hebben genoten, wat zeker niet het geval is. Ik vind mensen, die van zichzelf vinden dat ze weloverwogen een discussie kunnen voeren, en vervolgens mensen de mond wensen te snoeren, een tikkeltje eng.
En natuurlijk is het idioot de Holocaust en weet ik wat meer hierbij te betrekken, maar deze mensen diskwalificeren zichzelf toch? Ieder weldenkend mens lacht hierom i.p.v. het zo enorm serieus te nemen.
Gelukkig geloven we op dit forum allemaal in tweede kans, dus we proberen het over drie maanden weer, oké? 😜
De altijd lieve en over haar hart strijkende Pink elephant. Het was al zijn 2e kans, nu een 3e!
Goedheid! 😜
Zeg @Roze Olifant en @Eik, ik word een beetje moe van alle mod-bashers die het Coronatopic komen vervuilen. Kunnen we niet een algemeen modworsteltopic openen waar deze lieden (voor de korte tijd die hen gegund wordt) terecht kunnen?Geen probleem. 🙃
Je hebt net een tik op je vingers gehad, en het eerste dat je doet is meteen weer het conflict opzoeken. Als dit is wat jij ziet als ‘goed opgevoed’ zijn, dan hanteren we duidelijk een andere definitie.
Zonde dat je het nodig vindt om dit onderwerp nu toch weer aan te halen, terwijl dat niet de bedoeling is.
Gelukkig geloven we op dit forum allemaal in een tweede kans, dus we proberen het over drie maanden weer, oké? 😜

Oef. Dat is supershit!Even weer on-topic met een persoonlijkere noot...
Voor het eerst sinds het begin van de pandemie komt Corona wel heel dichtbij. Mijn dochter is gaan spelen bij haar beste vriendinnetje die positief blijkt te zijn (net als haar vader). Mijn vrouw was naar haar vriendin gegaan (beide een negatieve zelftest gedaan van te voren) maar nu blijkt die vriendin twee dagen later bij een hernieuwde test toch positief te zijn.
Komende dagen dus met het hele gezin in quarantaine, alle afspraken afgezegd en veel testen. Ik hoop dat we het virus niet binnenshuis hebben nu maar ik vind het toch best spannend...![]()
Ja dat hoop ik ook... Nu zijn de testen nog negatief maar kan een paar dagen duren voordat de testen aanslaan... dus is nog even afwachten...Hopelijk ontspringen jullie de dans óf komen jullie er met relatief weinig klachten
Voor zover ik weet niet... We zijn allemaal gezond, hebben geen overgewicht of andere shit en zijn, op mijn jongste dochter na, allemaal gevaccineerd. De kans op een ernstig ziekteverloop is dus minimaal... maar zou toch liever hebben dat dat kak-virus gewoon niet binnenshuis is...Zijn er extra risicofactoren binnen het gezin?
Oh bah, dit zelfde hadden wij laatst ook. Ik hoop dat het ook aan jullie voorbij gaat 😘🤞🏼.Even weer on-topic met een persoonlijkere noot...
Voor het eerst sinds het begin van de pandemie komt Corona wel heel dichtbij. Mijn dochter is gaan spelen bij haar beste vriendinnetje die positief blijkt te zijn (net als haar vader). Mijn vrouw was naar haar vriendin gegaan (beide een negatieve zelftest gedaan van te voren) maar nu blijkt die vriendin twee dagen later bij een hernieuwde test toch positief te zijn.
Komende dagen dus met het hele gezin in quarantaine, alle afspraken afgezegd en veel testen. Ik hoop dat we het virus niet binnenshuis hebben nu maar ik vind het toch best spannend...![]()
Thanks!Ik hoop dat het ook aan jullie voorbij gaat 😘🤞🏼.
Dat is echt superlief van je! Komt allemaal vast goed...maar ik hoop dat het je iets kan geruststellen in deze 🙂
Grondwet??Iedereen heeft recht op zorg!
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."