Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIk blijf "vreemdgaan"

Ik blijf "vreemdgaan"

203 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Diamant zei:
(..) ik denk dat ik altijd zou blijven zoenen met anderen omdat ik er gewoon geen emotionele waarde aan hecht. Alleen het gevoel wat ik er daarna aan overhoud is verschrikkelijk.
Klik om te vergroten...
Als je er geen emotionele waarde aan hecht, dan kun je het toch ook makkelijk missen om met anderen te zoenen?

Het lijkt me verstandig om een nieuwsgierige houding naar jezelf aan te nemen, en dan de volgende vraag aan jezelf te stellen. Wat zijn nou precies de dingen voor die een rol spelen bij de situaties waarin je met anderen gezoend hebt? Het antwoord daarop kan ik niet voor je invullen. Maar voor zover ik uit je verhaal begrijp vond je het tijdens het zoenen wenselijk, maar ervaar je pas daarna schuldgevoel, schaamte en angst voor mogelijke gevolgen. Zulk soort patronen in je gedrag kunnen te maken hebben met allerlei kenmerken van je persoonlijkheid. Om er een paar te noemen: je persoonlijkheidstype (mogelijk extravert, impulsief, en mogelijk toon je liefde niet per se op een fysieke manier maar op andere manieren), in welke je omgeving je verblijft, wat voor drugs je hebt gebruikt en hoeveel, met hoe je naar jezelf kijkt, hoe je wil dat anderen naar je kijken, misschien met voorgaande ervaringen, of misschien heel andere zaken.

Daarbij vraag ik me ook af of je wel stil staat bij degene met wie je zoent. Persoonlijk ben ik dus iemand die wel liefde toont door fysieke interactie. Dat betekent dat ik echt niet zomaar met iemand zoen. Dus stel, hypothetisch, wij komen in de situatie dat je met mij zou zoenen, dan zou ik me eigenlijk al best gekwetst en gebruikt voelen als je dat alleen maar deed om oppervlakkige redenen die niks met mij te maken hebben. Zelfs al hebben we geen relatie en ben je me niet per se iets verplicht, kun je me alsnog wel kwetsen. Daarom vind ik het soms respectloos als mensen al te lichtzinnig met dit soort dingen omspringen.

Er zijn natuurlijk allerlei mensen die er anders over denken. Ook ik dacht hier vroeger echt anders over. De vraag is denk ik ook niet echt of het goed of fout is geweest wat je hebt gedaan. Maar de vraag is meer of het mogelijk is om meer inzicht en controle over je gedrag te krijgen, en of het misschien nodig is om er beter over te leren communiceren. Wat in ieder geval niet gaat werken is je schuldig voelen, maar tegelijkertijd weten dat je er niet mee gaat stoppen, en dan uit angst stiekem gaan doen tegenover je partner.

Diamant zei:
Maar als we zo fundamenteel een andere waarde hechten aan het fysiek zijn met een ander, is de relatie dan wel houdbaar? Hoe ga ik om met deze situatie.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je in een relatie het best elkaar kunt helpen om zo op jezelf te reflecteren. Daarbij heb je dus eigenlijk ook je partner nodig. Waarom wordt hij super onzeker als je met iemand anders zoent? Welk verlangen en welke onzekerheid zit daar onder? Hoe zit het met zijn persoonlijkheidstype en de manier waarop hij liefde toont.

Het is daarbij belangrijk om te proberen niet je gevoelens te gaan projecteren op de ander. Zo van: 'ik word onzeker dus jij moet (..)' of 'ik ben angstig want jij ben zo (..)'. Laat de bal gewoon bij jezelf.

Een boek wat daarbij kan helpen is Over Liefde en Loslaten van Jan Geurtz, of zijn bestseller Verslaafd Aan Liefde. Die boeken gaan over hoe je kunt liefhebben zonder afhankelijkheidsrelatie op te bouwen.
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zeehond zei:
Alleen als beide partners er zo in staan, anders is het gewoon vreemdgaan.
Jij vindt het ok als je partner stelselmatig zoent met andere mannen waar je niet van weet en dus ook niet bij bent?
Voor mij is dat echt niet ok.

Wanneer is het voor jou vreemdgaan?
En denkt je partner daar hetzelfde over?
Zo ja, dan is er niets aan de hand.
Klik om te vergroten...
Mijn partner en ik staan relax in het leven. Zoenen - met een ander- is in onze relatie goed mogelijk. Ik hoef het zelfs niet te weten. Ik geloof niet in open relaties. Zelf wat ervaring mee, en je hebt dan best veel mensen nodig die er net zo over denken/voelen. De kans op misgaan, is m.i. groot. Ik gun TO een partner die zoentechnisch relax in het Leven staat.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#3
SneeuwStorm zei:
Mijn partner en ik staan relax in het leven. Zoenen - met een ander- is in onze relatie goed mogelijk. Ik hoef het zelfs niet te weten. Ik geloof niet in open relaties. Zelf wat ervaring mee, en je hebt dan best veel mensen nodig die er net zo over denken/voelen. De kans op misgaan, is m.i. groot. Ik gun TO een partner die zoentechnisch relax in het Leven staat.
Klik om te vergroten...
Dit zijn leuke mitsen en maren. Echter hebben we het nu over de huidige relatie waar dit schijnbaar niet het geval is.

Niemand hier is kritisch op welke vorm van niet-monogamie met consent. Heb eerder het idee dat jij je juist aangevallen voelt. Heeft het een reden dat je niks van de praktijken van je partner af wil weten?
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Diamant zei:
Ik geloof niet per se in monogamie, maar voor mijn vriend is dit erg belangrijk. We hebben dan ook een monogame relatie.
Klik om te vergroten...
Ik vind dit wel een opvallende uitspraak. Jij gelooft er niet in, je vriend wel en DUS (dan ook) hebben jullie een monogame relatie. Hoezo?? Kan het zijn dat de machtsverhoudingen in jullie relatie niet helemaal gelijkwaardig zijn en dat dit jouw manier is om dat evenwicht meer jouw kant op te trekken? Dat dit het deel is waar je hem kunt raken, omdat hij op andere vlakken jou raakt? Sex in een relatie is best gecompliceerd en niet zomaar een lichamelijke daad. Ik denk dat er op andere vlakken ook iets aan de hand is en ik zou je willen aanmoedigen om daarnaar te kijken.

Oordeel niet te hard over jezelf. Je doet ook maar iets omdat je niet goed weet wat er speelt en hoe je dingen op kunt lossen. Je doet je vriend pijn, maar ik kan wel zien dat je dat uit onmacht doet. Dus waar zit je frustratie in je relatie? En dan bedoel ik dus niet het uitgaan of zoenen, maar de frustratie naar je vriend toe. En je hoeft hier op het forum geen antwoord te geven hoor, zo bedoel ik het niet.
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#5
HuisbaasBob zei:
Dit zijn leuke mitsen en maren. Echter hebben we het nu over de huidige relatie waar dit schijnbaar niet het geval is.

Niemand hier is kritisch op welke vorm van niet-monogamie met consent. Heb eerder het idee dat jij je juist aangevallen voelt. Heeft het een reden dat je niks van de praktijken van je partner af wil weten?
Klik om te vergroten...
Nee hoor, ik voel mij niet aangevallen. Probeer een beetje mee te leven met TO. Waarom zo moeilijk doen over zoenen. Maar ik ben blijkbaar de enige in DF land..
m
mitchieeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik blijf tot nu toe ook vreemdgaan in relatie’s hoe naar ik het ook vind voor de ander, ik ken de verlangens enige tijd weerstaan en daarna is het tog wel gedaan, ik ben ook pas 23 dus heb nog tijd om te leren
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#7
SneeuwStorm zei:
Nee hoor, ik voel mij niet aangevallen. Probeer een beetje mee te leven met TO. Waarom zo moeilijk doen over zoenen. Maar ik ben blijkbaar de enige in DF land..
Klik om te vergroten...
Omdat het punt niet het zoenen is, maar het verzwijgen/liegen/bedriegen t.o.v. haar partner.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeehond zei:
Wat een onzin, dit is totaal iets anders.
Klik om te vergroten...
ok, omdat jij het zegt? sorry, het is misschien totaal iets anders en ik weet het niet met zekerheid, maar om mijn gedachtegang onzin te noemen.. hmm, ik laat het hierbij, ik probeerde te helpen. Maar doe ik niet goed blijkbaar.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#9
Manu76 zei:
ok, omdat jij het zegt?
Klik om te vergroten...
Nee omdat het geen vergelijkbare situatie is.
Zullen we hiermee stoppen, denk niet dat we ts hiermee helpen.
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Manu76 zei:
ok, omdat jij het zegt?
Klik om te vergroten...
Omdat de verhoudingen heel anders liggen.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Druktemaker? zei:
Omdat de verhoudingen heel anders liggen.
Klik om te vergroten...
verhoudingen liggen anders? Ok, anders dan. Je bent als partner weer teruggevallen op het roken van tabak en durft je partner niet te vertellen omdat je angst hebt je partner te verliezen.. Jullie zien de vergelijking niet blijkbaar. Het zijn appels met peren vergelijken volgens meerderen, maar zo zie ik het dus niet. Je relatie is belangrijker dan die peuken, maar toch, je kunt er niet mee stoppen.. Volgens mij zijn dat beide rottige situaties die veel gemeen hebben. Maar als het nicotine, alcohol of andere drugs betreffen, reageren jullie anders.
Hier houd ik het bij en sterkte @Diamant ! En doe jezelf en je vriend een plezier stop met zoenen van anderen of stap uit de relatie en lang moge je leven.
J
JohnGaltLid
01-01-2024, 00:00
#12
CaRRita zei:
Ik vind dit wel een opvallende uitspraak. Jij gelooft er niet in, je vriend wel en DUS (dan ook) hebben jullie een monogame relatie. Hoezo?? Kan het zijn dat de machtsverhoudingen in jullie relatie niet helemaal gelijkwaardig zijn en dat dit jouw manier is om dat evenwicht meer jouw kant op te trekken? Dat dit het deel is waar je hem kunt raken, omdat hij op andere vlakken jou raakt? Sex in een relatie is best gecompliceerd en niet zomaar een lichamelijke daad. Ik denk dat er op andere vlakken ook iets aan de hand is en ik zou je willen aanmoedigen om daarnaar te kijken.

Oordeel niet te hard over jezelf. Je doet ook maar iets omdat je niet goed weet wat er speelt en hoe je dingen op kunt lossen. Je doet je vriend pijn, maar ik kan wel zien dat je dat uit onmacht doet. Dus waar zit je frustratie in je relatie? En dan bedoel ik dus niet het uitgaan of zoenen, maar de frustratie naar je vriend toe. En je hoeft hier op het forum geen antwoord te geven hoor, zo bedoel ik het niet.
Klik om te vergroten...
Dit is wat mij betreft de beste reactie tot nu toe. En iets waar TS zelf mee aan de slag moet.
Mijn advies? Zoek een coach of psycholoog die positief tegenover ENM staat (ethische non-monogamie) en bespreek je situatie daar. Wat je nu doet is niet ethisch, maar het in inderdaad goed om te onderzoeken wat jouw verlangen, behoefte, leegte, onzekerheid of wat dan ook is. Pas daarna kun je kijken welke weg jullie relatie op moet gaan (samen of apart).
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Het lijkt me verstandig om een nieuwsgierige houding naar jezelf aan te nemen, en dan de volgende vraag aan jezelf te stellen. Wat zijn nou precies de dingen voor die een rol spelen bij de situaties waarin je met anderen gezoend hebt? Het antwoord daarop kan ik niet voor je invullen. Maar voor zover ik uit je verhaal begrijp vond je het tijdens het zoenen wenselijk, maar ervaar je pas daarna schuldgevoel, schaamte en angst voor mogelijke gevolgen. Zulk soort patronen in je gedrag kunnen te maken hebben met allerlei kenmerken van je persoonlijkheid. Om er een paar te noemen: je persoonlijkheidstype (mogelijk extravert, impulsief, en mogelijk toon je liefde niet per se op een fysieke manier maar op andere manieren), in welke je omgeving je verblijft, wat voor drugs je hebt gebruikt en hoeveel, met hoe je naar jezelf kijkt, hoe je wil dat anderen naar je kijken, misschien met voorgaande ervaringen, of misschien heel andere zaken.
Klik om te vergroten...

Het was altijd onder invloed van drank en vaak drugs waarin ik mijn grenzen niet onder controle had en opging in het moment zonder na te denken over de consequenties. Het is nooit dat ik de behoefte sterk voelde, het 'overkwam' me altijd een soort van, maar ik bepaal natuurlijk wanneer ik bepaalde grenzen wel of niet overga. Stress is een belangrijke factor vaak waardoor ik te veel ga drinken en dat gaat dan vaak automatisch over in cocaine gebruik. Ik ben zeer extravert, impulsief en zeg dingen zonder erover na te denken en dat geldt dus ook voor mijn acties wanneer ik onder invloed ben.
Neo-Shulginist zei:
Daarbij vraag ik me ook af of je wel stil staat bij degene met wie je zoent. Persoonlijk ben ik dus iemand die wel liefde toont door fysieke interactie. Dat betekent dat ik echt niet zomaar met iemand zoen. Dus stel, hypothetisch, wij komen in de situatie dat je met mij zou zoenen, dan zou ik me eigenlijk al best gekwetst en gebruikt voelen als je dat alleen maar deed om oppervlakkige redenen die niks met mij te maken hebben. Zelfs al hebben we geen relatie en ben je me niet per se iets verplicht, kun je me alsnog wel kwetsen. Daarom vind ik het soms respectloos als mensen al te lichtzinnig met dit soort dingen omspringen.
Klik om te vergroten...
Hier heb ik helemaal nooit over na gedacht, maar ik heb voor mijn relatie vele bedpartners gehad omdat ik geen waarde hechtte aan fysiek zijn met iemand en daardoor een emotionele connectie nooit toeliet. Ik ben liefdesrelaties altijd heel bewust uit de weg gegaan en de mannen met wie ik ben geweest waren net zo.
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat je in een relatie het best elkaar kunt helpen om zo op jezelf te reflecteren. Daarbij heb je dus eigenlijk ook je partner nodig. Waarom wordt hij super onzeker als je met iemand anders zoent? Welk verlangen en welke onzekerheid zit daar onder? Hoe zit het met zijn persoonlijkheidstype en de manier waarop hij liefde toont.
Klik om te vergroten...
Zijn vader ging structureel vreemd waardoor het hele gezin eraan onderdoor is gegaan. Dus het is een soort trauma bij hem. Dat maakt het nog erger dat we er zo fundamenteel anders tegenaan kijken.
Neo-Shulginist zei:
Een boek wat daarbij kan helpen is Over Liefde en Loslaten van Jan Geurtz, of zijn bestseller Verslaafd Aan Liefde. Die boeken gaan over hoe je kunt liefhebben zonder afhankelijkheidsrelatie op te bouwen.
Klik om te vergroten...
Dit boek heb ik meerdere malen gelezen, maar helaas mocht het nog niet baten...

Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb besloten hulp te gaan zoeken van een professional zodat ik mezelf onder controle kan houden en wil uiteindelijk open het gesprek met hem over aangaan over deze situatie want nu gaan we er allebei aan onderdoor.
P
PsychojohnLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hoi @Diamant, ik vind dit topic persoonlijk best heftig en het raakt mij. Er is al heel veel goeie informatie gegeven, toch wil ik nog iets erover zeggen. Ik herken je situatie, ik ben zelf nooit vreemdgegaan. Maar ik herken de verleiding, zeker met drugs op. Ik vraag mij af had je in een nuchter situatie die persoon ook gezoend? Zo niet is het wellicht "nep", en is het de drugs die jou perceptie van goed en fout tijdelijk veranderd. Op het moment dat je weer tot de realiteit bent bekeerd, heb je spijt. In dat geval lijkt het type drug dat je gebruikt voor jou niet passend.

Ik lees in jou berichten dat deze situatie jou dwars zit en jou oprecht raakt. Daarom vind ik het absoluut niet geldig om te zeggen, maak het uit! Je maakt hem kapot!. Want het lijkt dat jij wel van hem houd. Wel moet je erover praten. Alles opbiechten en daarbij jou boek opengooien, alles wat jij in dit topic hebt geplaatst hem letterlijk vertellen. Open zijn over jou gedachten, en wellicht aanbieden een pauze te nemen. In die pauze zal jij aan jezelf bewijzen wat jij nodig hebt. Ga je hem extreem missen of is het beter alleen. In het gunstigste scenario snapt jou vriend dat jij OOK met een struggle zit, en vind die een pauze inplannen al een stap de goeie richting op.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#15
CaRRita zei:
Ik vind dit wel een opvallende uitspraak. Jij gelooft er niet in, je vriend wel en DUS (dan ook) hebben jullie een monogame relatie. Hoezo?? Kan het zijn dat de machtsverhoudingen in jullie relatie niet helemaal gelijkwaardig zijn en dat dit jouw manier is om dat evenwicht meer jouw kant op te trekken? Dat dit het deel is waar je hem kunt raken, omdat hij op andere vlakken jou raakt? Sex in een relatie is best gecompliceerd en niet zomaar een lichamelijke daad. Ik denk dat er op andere vlakken ook iets aan de hand is en ik zou je willen aanmoedigen om daarnaar te kijken.
Klik om te vergroten...

Wat een fijne reactie ik heb hier nog nooit overna gedacht. We hebben wel sinds het begin van onze relatie veeel ruzie gehad en hij heeft altijd het gevoel dat hij minder is dan ik en daardoor heel erg compensatiedrang, waardoor de ruzies vaak ontstaan. Maar het breekt mijn hart om hem verdrietig te zien en ik snap dan ook niet van mezelf waarom ik het toch elke keer weer zo ver laat komen. Toen het voor de eerste keer gebeurde heb ik er ook veel met mijn ouders over gebeld, en mijn vader zei toen: het klinkt een beetje alsof je een hele luxe dure auto kapot rijdt omdat je het zelf niet waard vindt om in die auto te rijden. Daar ligt denk ik een beetje de oorzaak, ik heb het gevoel dat ik zijn liefde niet verdien dus maak ik het kapot. Maar op deze manier maak ik ons beide kapot en daar ga ik professionele hulp bij zoeken want de oplossing is zo simpel.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#16
Psychojohn zei:
Ik vraag mij af had je in een nuchter situatie die persoon ook gezoend? Zo niet is het wellicht "nep", en is het de drugs die jou perceptie van goed en fout tijdelijk veranderd. Op het moment dat je weer tot de realiteit bent bekeerd, heb je spijt. In dat geval lijkt het type drug dat je gebruikt voor jou niet passend.
Klik om te vergroten...
Het is altijd onder invloed van alcohol en soms coke gebeurd. En ik kan de oorzaak van het probleem weg nemen, door niet meer naar feestjes te gaan, minder te drinken etc. etc. Maar er komt een moment dat dat een tijd goed gaat, ik wel weer een keer te veel drink en er drugs op tafel komen en dat ik dan alsnog de mist inga.
Psychojohn zei:
Ik lees in jou berichten dat deze situatie jou dwars zit en jou oprecht raakt. Daarom vind ik het absoluut niet geldig om te zeggen, maak het uit! Je maakt hem kapot!. Want het lijkt dat jij wel van hem houd. Wel moet je erover praten. Alles opbiechten en daarbij jou boek opengooien, alles wat jij in dit topic hebt geplaatst hem letterlijk vertellen.
Klik om te vergroten...
Dit wil ik ook gaan doen, maar ik wil eerst professionele hulp zodat ik ook tips kan krijgen hoe het gesprek aan te gaan. Het laatste wat ik wil is hem pijn doen want dat doet mij pijn. Dat is ook de reden waarom ik het nu niet vertel, want hij heeft net een nieuwe baan en ik merk dat hij enorm onder druk staat en gespannen is hierdoor. Uiteindelijk moeten we dit gewoon als twee volwassenen kunnen bespreken en ik wil gewoon dat het niet meer zo ver komt dat ik zijn grenzen overga.
Psychojohn zei:
Open zijn over jou gedachten, en wellicht aanbieden een pauze te nemen. In die pauze zal jij aan jezelf bewijzen wat jij nodig hebt. Ga je hem extreem missen of is het beter alleen. In het gunstigste scenario snapt jou vriend dat jij OOK met een struggle zit, en vind die een pauze inplannen al een stap de goeie richting op.
Klik om te vergroten...
Ik heb zelf al eens een pauze voorgesteld. Zodat we beide kunnen nadenken over wat we willen en of we elkaar missen oid. Hoe dat voelt, maar hij wil dat niet en vind dat ik dan 'te makkelijk opgeef' terwijl het ons beide denk ik goed zou doen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Diamant zei:
Hier heb ik helemaal nooit over na gedacht, maar ik heb voor mijn relatie vele bedpartners gehad omdat ik geen waarde hechtte aan fysiek zijn met iemand en daardoor een emotionele connectie nooit toeliet. Ik ben liefdesrelaties altijd heel bewust uit de weg gegaan en de mannen met wie ik ben geweest waren net zo.
Klik om te vergroten...
Ik stond er eerst ook zo in, tot ik onbedoeld en onverwacht echt stapelverliefd werd op zo iemand. Dat is wel echt heel lastig geweest. En sindsdien denk ik er dus ook anders over. Gevoelens kies je niet, denk ik nu. Die overkomen je. Uit respect daarvoor, en dus ook uit respect voor mezelf, ben ik terughoudender.

Niet om je van mijn zienswijze te overtuigen hoor. Maar om je perspectief misschien wat te verrijken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Diamant zei:
Het is altijd onder invloed van alcohol en soms coke gebeurd.
Klik om te vergroten...
Ja dan wil het wel. Persoonlijk heb ik het met MDMA dat ik dan het liefst iedereen bespring, zelfs soms mannen terwijl ik echt niet op mannen val :tearsofjoy:

Ik zou inderdaad niet zeggen dat je nooit meer naar feestjes kan. Maar het is misschien wel goed om van jezelf te realiseren wat er komt van feesten met alcohol en coke. Als je impulsief en extravert bent dan is dus voor jou de uitdaging om eens vooraf proberen stil te staan bij wat je gaat doen, en wat daarvan de consequenties kunnen zijn.

Diamant zei:
Zijn vader ging structureel vreemd waardoor het hele gezin eraan onderdoor is gegaan. Dus het is een soort trauma bij hem. Dat maakt het nog erger dat we er zo fundamenteel anders tegenaan kijken.
Klik om te vergroten...
Okee, dit is een duidelijke reden. Maar dat is ook ZIJN trauma he. Op een gegeven moment moet hij zich ook realiseren dat hij niet zijn moeder is, en dat het traumatische verleden van zijn gezin niet nu is. Nou moet jij oppassen met dat zo hard tegen hem zeggen, want voor je het weet ben je aan het gaslighten. Ik zou ook niet willen zeggen dat hij per se iemand moet accepteren die hetzelfde gedrag vertoont als zijn vader en hem daarmee kwetst. Maar meer dat als jullie bij elkaar willen blijven, dat het dan voor jullie beiden nodig is om dus voor jezelf te reflecteren waar verlangens vandaan komen en hoe die leiden tot projecties en verwachtingen voor de ander.

Overigens zou ik tegen hem zeggen dat hij wat meer zelfrespect mag ontwikkelen. Het klinkt nu nogal giftig in ieder geval: bij iemand blijven die je kwetst, en dan allerlei regels en controlerend gedrag opstellen uit een soort poging om dat nog te managen, maar waarbij indirect die diepgevoelde kwetsbaarheid en gebrek aan zelfrespect bevestigd worden. Je wordt zo totaal afhankelijk van het gedrag van je partner. Terwijl je ook gewoon je grenzen kunt aangeven. En als iemand dan over die grenzen heen blijft gaan terwijl je die persoon erop wijst. Ja, dikke doei dan. Fuck you.
In die zin ben ik het wel eens met @CaRRita dat je vriend op die manier nogal druk op jou zet om hem van die nare traumatische gevoelens af te helpen. Dat kan ook de valkuil zijn van lieve / pleasende mensen: dat ze dingen laten gebeuren die ze eigenlijk niet okee vinden, wat uiteindelijk ook pijn bij de ander kan veroorzaken omdat dit ook gewoon een vorm van liegen is, maar dan op een passief-agressieve en giftige manier.

Maar ik ben het ook met @HuisbaasBob eens dat je best weinig respect hebt getoond voor je vriend. Hij zegt het nogal bot, maar imo wel spot-on.

HuisbaasBob zei:
MAW je hebt totaal geen respect voor je vriend. Zowel door hem te bedonderen, niet eerlijk te zijn en ook zijn verdriet maar voor lief te nemen als het jou even goed uit komt.

Kijk ik ga niet de moraal ridder zitten uithangen, als jij een gluiperd wil zijn doe je ding maar op morele steun hoef je niet te rekenen imo. Wees dan ook zo stoer om je shitty gedrag gewoon te accepteren
Klik om te vergroten...

Met andere woorden: wil je deze relatie redden dan is er echt veel soulsearching en open communicatie nodig. Dat moeten jullie beiden zowel individueel doen als samen met de ander. Als dat niet lukt dan moet je soms concluderen dat je elkaar meer kwetst door bij elkaar te blijven dan door uit elkaar te gaan.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Diamant zei:
We hebben wel sinds het begin van onze relatie veeel ruzie gehad en hij heeft altijd het gevoel dat hij minder is dan ik en daardoor heel erg compensatiedrang, waardoor de ruzies vaak ontstaan. Maar het breekt mijn hart om hem verdrietig te zien en ik snap dan ook niet van mezelf waarom ik het toch elke keer weer zo ver laat komen. Toen het voor de eerste keer gebeurde heb ik er ook veel met mijn ouders over gebeld, en mijn vader zei toen: het klinkt een beetje alsof je een hele luxe dure auto kapot rijdt omdat je het zelf niet waard vindt om in die auto te rijden. Daar ligt denk ik een beetje de oorzaak, ik heb het gevoel dat ik zijn liefde niet verdien dus maak ik het kapot. Maar op deze manier maak ik ons beide kapot en daar ga ik professionele hulp bij zoeken want de oplossing is zo simpel.
Klik om te vergroten...
Als ik heel eerlijk ben lijkt me de kans dat dit nog goed komt nihil. Hij heeft een probleem met zijn zelfbeeld en is daar heel onzeker over. Dat is niet aantrekkelijk en daardoor ga jij vreemd.

Jullie zullen allebei in therapie moeten als je hier uit wil komen. Maar of dat nog gaat lukken..
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Diamant gelukkig lees ik een heleboel prachtige inhoudelijke en nuttige reacties. Daar kan ik zelf iets van leren!
Heel veel succes met de hulp. Liefde is soms heel ingewikkeld ❤️❤️

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...11
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."