Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaterfasting

Waterfasting

28 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Manu76 zei:
Ja, iedereen is anders en als je wat kilos te verbranden hebt (af wilt vallen) dan zal dat ook anders zijn in vergelijking met mensen die aan willen komen.
Maar ontbijt om me sterk en energiek te voelen heb ik absoluut geen behoefde aan. Eerder omgekeerd. Als ik spijsvertering aanzet in de ochtend gaat een deel van mijn energie naar die activiteiten en is bij mij momenteel echt niet nodig.
Ik drink nog wel mijn koffie en zit eraan te denken om over te stappen op ketogene koffie :) (met boter, zout en nootmuskaat).
En ik neem in de ochtend wel een multivitamine pilletje deze maanden.
Klik om te vergroten...
Ja, ben ik met je eens dat het ook grotendeels tussen de oren zit dat je per se een ontbijt moet hebben. Het is echt niet zo dat je meteen verhongert als je de eerste uren van de dag niet eet.

Waarschijnlijk is het meer het idee en daarnaast: suiker. Vaak is een "hongergevoel" niet echt honger, maar een craving naar suiker.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Wow ... hoe komt dit?
Klik om te vergroten...
Ja, goeie vraag.

Diverse redenen kan ik wel ontrafelen, ik weet dat dit raar gaat zijn voor mensen dus hier alvast wat dingen die ik zelf erover weet : het is niet normaal dat ik er zo mee omging, weet dat het verwend gaat klinken maar zeker niet was en nu kijk ik er echt anders op.

Ons gezin at van de voedselbank, opzich niets mis mee! Maar ik kreeg vaak lunch mee wat ik niet lekker vond, en kreeg ook als kind veel te horen dat salami stonk, pindakaas was ook niet goed etc. Het brood was ook altijd gort droog, dat hielp ook niet mee.
Om van dat gezeur af te komen begon ik dus niet meer te lunchen.
Ontbijt was eigenlijk wèl toegankelijk naar mijn smaak, maar omdat ik altijd laat en slecht sliep, pillen tegen me zin in moest nemen, bleef ik te lang in bed waardoor ik dat al heel lang niet meer deed.
Middelbare school nam nooit iemand eten mee, alleen gekochte dingen uit de kantine en uit schaamte dat ik daar geen gebruik van kon maken ben ik eigenlijk dat ook gaan vermijden.

Later nooit meer herpakt omdat ik wel alles kon doen en beperkte het me eigenlijk niet.

2 jaar geleden is het wel kantje boord geweest. Door stress en andere omstandigheden, die ergens op dit forum nog wel te vinden zijn lukte het eten helemaal niet meer. Toen ben ik ondervoed geraakt wat uit bloedonderzoek bleek, en sindsdien heb ik een diepte punt bereikt en ben ik het veel serieuzer gaan nemen.
Nu eet ik bijna elke dag lunch, en ook gevarieerd en gezond.

Het ironische van het verhaal is dat ik koksopleiding heb gedaan (geen examen gedaan vanwege omstandigheden) en nu mezelf hobbykok noem om die reden.
Wat ik ermee probeer te zeggen is dat ik echt van koken en eten houdt, het blijft altijd mijn interesse wekken en doe ik het vaak met plezier.

Nu voel ik me kiplekker en ben ik sinds 2 weken ook met bewegen bezig, dus dat gezonde lijf gaat er ook aankomen!

Vasten wat vanuit oorlog is klinkt nog veel erger nog!
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vasten werkt gewoon goed voor veel mensen omdat ze maar beperkt aantal uur van de dag kunnen eten. Maar vreet je 4000 calorieën in die 4/6 uur en je onderhoud is 2800 dan kom je gewoon in gewicht aan. Het is niet dat je magisch kan vreten wat je wil en door het vasten val je af

Calorie tekort creëren door beperkt aantal uur uit de dag te mogen eten.

Zelf ben ik er niet zo van (omdat ik in de ploegen werk en redelijk wat cardio doe) maar ik kan er wel inkomen dat je lichaam er rustiger van wordt. Omdat het meer tijd heeft om te “herstellen” geen suiker pieken krijgt de hele dag door.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#4
annihilation zei:
Omdat het meer tijd heeft om te “herstellen” geen suiker pieken krijgt de hele dag door.
Klik om te vergroten...
Naast rust krijgt je lichaam de mogelijkheid om toxische afval af te voeren en blijkt het gewoon een gezonde manier van leven.
Verder probeer ik de suikerpieken ook te vermijden door eigelijk bijna geen brood en pasta meer te eten. Geen fruit sapjes, suiker, snoepjes en koekjes ed.
Maar alleen intermittent vasten is niet genoeg om gewicht te verliezen nee, maar in combinatie met correcte hoeveelheden eten en sporten ben ik ondertussen 3 kg minder en flink wat spieren rijker.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
annihilation zei:
Vasten werkt gewoon goed voor veel mensen omdat ze maar beperkt aantal uur van de dag kunnen eten. Maar vreet je 4000 calorieën in die 4/6 uur en je onderhoud is 2800 dan kom je gewoon in gewicht aan. Het is niet dat je magisch kan vreten wat je wil en door het vasten val je af

Calorie tekort creëren door beperkt aantal uur uit de dag te mogen eten.

Zelf ben ik er niet zo van (omdat ik in de ploegen werk en redelijk wat cardio doe) maar ik kan er wel inkomen dat je lichaam er rustiger van wordt. Omdat het meer tijd heeft om te “herstellen” geen suiker pieken krijgt de hele dag door.
Klik om te vergroten...
Het is niet alleen dat.

Vasten haalt je ook uit "verbrandings-modus" en in (cel)regeneratie-modus. De prioriteit van het lichaam gaat over van eten verbranden, naar het lichaam herstellen, op cellulair niveau.

Wij als mensen zijn erop gemaakt om zo nu en dan perioden niet te eten. Het is niet zo dat we elke week terugkwamen met een mammoet of sabeltandtijger om iedereen in het kamp netjes 3 keer per dag te voorzien van een broodje mammoet of sabretooth-steak.

Zo nu en dan kwam er eten binnen met daartussenin perioden van niks of wat handjes vol bosbessen en dergelijke. We zijn uiteraard niet uitgestorven daardoor. Het menselijk lichaam is daarop gemaakt en functioneert waarschijnlijk het beste daarmee.

Constant elke dag consistent op dezelfde tijden eten binnenkrijgen is eigenlijk helemaal niet natuurlijk.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Het is niet alleen dat.

Vasten haalt je ook uit "verbrandings-modus" en in (cel)regeneratie-modus. De prioriteit van het lichaam gaat over van eten verbranden, naar het lichaam herstellen, op cellulair niveau.

Wij als mensen zijn erop gemaakt om zo nu en dan perioden niet te eten. Het is niet zo dat we elke week terugkwamen met een mammoet of sabeltandtijger om iedereen in het kamp netjes 3 keer per dag te voorzien van een broodje mammoet of sabretooth-steak.

Zo nu en dan kwam er eten binnen met daartussenin perioden van niks of wat handjes vol bosbessen en dergelijke. We zijn uiteraard niet uitgestorven daardoor. Het menselijk lichaam is daarop gemaakt en functioneert waarschijnlijk het beste daarmee.

Constant elke dag consistent op dezelfde tijden eten binnenkrijgen is eigenlijk helemaal niet natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Beetje vreemd om mensen nu met de oermens te lopen vergelijken.
Die werden gemiddeld 30-40 jaar oud.
(Says Google).

Ik denk dat er veel meer baat is bij het minimaliseren van het consumeren van "ultra processed foods" eerder dan te pas en te onpas te vasten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
CuriousExplorer zei:
Beetje vreemd om mensen nu met de oermens te lopen vergelijken.
Die werden gemiddeld 30-40 jaar oud.
(Says Google).
Klik om te vergroten...
Helemaal niet zo vreemd.

We zijn in wezen niet veel veranderd. De leefomstandigheden waren veel zwaarder.

CuriousExplorer zei:
Ik denk dat er veel meer baat is bij het minimaliseren van het consumeren van "ultra processed foods" eerder dan te pas en te onpas te vasten.
Klik om te vergroten...
Waarom niet en/en?

Beiden is hartstikke goed.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
CuriousExplorer zei:
Beetje vreemd om mensen nu met de oermens te lopen vergelijken.
Die werden gemiddeld 30-40 jaar oud.
(Says Google).

Ik denk dat er veel meer baat is bij het minimaliseren van het consumeren van "ultra processed foods" eerder dan te pas en te onpas te vasten.
Klik om te vergroten...
Ja en nee.. Ik heb een boek gekocht over flexibel metabolisme.. en daar wordt ook duidelijk verteld, dat als je je lichaam niet de tijd geeft om tot rust te komen af en toe (door te vasten/ stoppen met eten), dat je verhoogde kansen hebt op verschillende ziektes zoals Diabetes en kanker.

Stoppen met eten gedurende een periode (en ik spreek niet over dagen, maar eerder 12 tot 24 uur) is gewoon belangrijk voor lichaam (op celniveau onder andere)
Minimaliseren van "ultra processed foods" is trouwens ook meer dan aan te raden.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Helemaal niet zo vreemd.

We zijn in wezen niet veel veranderd. De leefomstandigheden waren veel zwaarder.


Waarom niet en/en?

Beiden is hartstikke goed.
Klik om te vergroten...
Omdat ik gewoon wou aangeven dat het ene waarschijnlijk meer voordelen heeft dan het ander.
Tuurlijk kan het een en/en verhaal zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
CuriousExplorer zei:
Omdat ik gewoon wou aangeven dat het ene waarschijnlijk meer voordelen heeft dan het ander.
Tuurlijk kan het een en/en verhaal zijn.
Klik om te vergroten...
Stoppen met processed foods is waarschijnlijk wel het beste dat je kunt doen ja.

Maar zoals @Manu76 ook zei heeft het lichaam ook enorm baat bij vasten en die hoeven inderdaad helemaal niet extreem lang te zijn.

Eigenlijk vast je elke nacht al. Daarom heet het ontbijt "breakfast" :wink: Dat nog wat verder oprekken geeft het lichaam meer tijd voor (cel)regeneratie!
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#11
ik ben geen dokter maar je zou kunnen starten met een keer 24 uur en dan opbouwen naar een keer 48. Om ineens 7 dagen dit te doen lijkt mij behoorlijk pittig en misschien wel onverstandig?
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb wel ervaring met vasten. Alleen niet zo heavy als dat jij van plan bent.

Ik zeg eerlijk dat het nooit bewust is geweest bij mij, maar dat dit vanaf m'n jeugd speelt.

Ik ontbijt, en lunchten 15 jaar niet. ik at alleen avondmaal. De rest van de dag vocht. Dit heeft veel te lang geduurd natuurlijk, dus is niet goed voor je.

Ik lunch nu regelmatig, bijna dagelijks dus dat is al een stuk beter.

Wat ik aanraad is niet té streng te zijn als je dit echt van plan bent. Dus luister goed naar je lichaam, je zult verandering mee maken wat allerlei kanten kan opschieten.


De momenten dat ik echt alleen dronk, duurde 11 dagen, door stress factoren dus is ook lastig te vertellen hoe het goed te doen. Mij leverde dat ondervoeding, energieloos en conditie verlies op.

Wat is de winst wat denkt eruit te halen?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb Sportvasten van Fittergy meerdere keren gedaan.
Dat is in totaal 10 dagen.
3 afbouwdagen, dan 3 dagen vasten en daarna 4 dagen opbouwen.
Niet alleen met water.
En je moet elke dag een half uur sporten.
Op internet wel te vinden.

De 3 dagen vasten zijn pittig.

Oh ja, en mijn doel is dan om wat kilo’s kwijt te raken. Dat lukt aardig. Maar de kunst is natuurlijk je eet gedrag te veranderen.
x
xeno1975Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Mijn langste vasten was 60 uur. Dat is al pittig. Als je het een week doet, hou je er best rekening mee dat je duizelig, moe, zwak, etc. kan voelen. Ook geen zware of inspannende activiteiten doen.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Benieuwd wat het doel is behalve een een detox van het lichaam.

Ik veronderstel dat je toch goed gaat moeten trainen om toch niet teveel spieren te verliezen?
A
APESHIT13Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Een week is wel lang en de kans op spier verlies is inderdaad aanwezig, dus ik zou wel blijven bewegen.

je zou ook multivitaminen en mineralen moeten nemen elke dag en wees voorbereid op constipatie.

ik zou als ik jou was ook regelmatig je bloedsuiker en bloeddruk en alles laten meten of in ieder geval met een activity tracker ofzo in de gaten houden.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Medische checks en medische ondersteuning als je nooit eerder een paar dagen hebt gevast.
Maar waarom 7 dagen en niet eerst 3 dagen?
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#18
Tip is om eerst 72 uur te proberen! Daarna rustig weer het eten opstarten. Dit had ik niet gedaan waardoor ik vervolgens na een kwartier met een waterval op de wc zat😬
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#19
Voordat je begint aan vasten of half vasten is het goed om eerst een tijdje gezond te leven. Anders komen er tijdens het vasten teveel gifstoffen vrij en dat kan een klap zijn voor je lichaam. Dus eerst een paar maanden gezond leven en dan een keer beginnen met 24 uur, van avondeten naar avondeten bijvoorbeeld. En dan langzaam opbouwen.

Overigens acht ik de kans dat je 7 dagen water vasten echt vol zou houden bijzonder klein. Dat is echt niet makkelijk hoor 😅
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Als ik de nadelen zie hier https://vastendieet.nl/watervasten-...iftiging als gevolg,lichaam dat niet meer aan. zou ik er niet gauw aan beginnen.

En de kans op een watervergiftiging ligt dus ook nog op de loer.
Dan ben je nog niet jarig (letterlijk) als je dat overkomt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."