Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaterfasting

Waterfasting

28 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
Wow ... hoe komt dit?
Klik om te vergroten...
Ja, goeie vraag.

Diverse redenen kan ik wel ontrafelen, ik weet dat dit raar gaat zijn voor mensen dus hier alvast wat dingen die ik zelf erover weet : het is niet normaal dat ik er zo mee omging, weet dat het verwend gaat klinken maar zeker niet was en nu kijk ik er echt anders op.

Ons gezin at van de voedselbank, opzich niets mis mee! Maar ik kreeg vaak lunch mee wat ik niet lekker vond, en kreeg ook als kind veel te horen dat salami stonk, pindakaas was ook niet goed etc. Het brood was ook altijd gort droog, dat hielp ook niet mee.
Om van dat gezeur af te komen begon ik dus niet meer te lunchen.
Ontbijt was eigenlijk wèl toegankelijk naar mijn smaak, maar omdat ik altijd laat en slecht sliep, pillen tegen me zin in moest nemen, bleef ik te lang in bed waardoor ik dat al heel lang niet meer deed.
Middelbare school nam nooit iemand eten mee, alleen gekochte dingen uit de kantine en uit schaamte dat ik daar geen gebruik van kon maken ben ik eigenlijk dat ook gaan vermijden.

Later nooit meer herpakt omdat ik wel alles kon doen en beperkte het me eigenlijk niet.

2 jaar geleden is het wel kantje boord geweest. Door stress en andere omstandigheden, die ergens op dit forum nog wel te vinden zijn lukte het eten helemaal niet meer. Toen ben ik ondervoed geraakt wat uit bloedonderzoek bleek, en sindsdien heb ik een diepte punt bereikt en ben ik het veel serieuzer gaan nemen.
Nu eet ik bijna elke dag lunch, en ook gevarieerd en gezond.

Het ironische van het verhaal is dat ik koksopleiding heb gedaan (geen examen gedaan vanwege omstandigheden) en nu mezelf hobbykok noem om die reden.
Wat ik ermee probeer te zeggen is dat ik echt van koken en eten houdt, het blijft altijd mijn interesse wekken en doe ik het vaak met plezier.

Nu voel ik me kiplekker en ben ik sinds 2 weken ook met bewegen bezig, dus dat gezonde lijf gaat er ook aankomen!

Vasten wat vanuit oorlog is klinkt nog veel erger nog!
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vasten werkt gewoon goed voor veel mensen omdat ze maar beperkt aantal uur van de dag kunnen eten. Maar vreet je 4000 calorieën in die 4/6 uur en je onderhoud is 2800 dan kom je gewoon in gewicht aan. Het is niet dat je magisch kan vreten wat je wil en door het vasten val je af

Calorie tekort creëren door beperkt aantal uur uit de dag te mogen eten.

Zelf ben ik er niet zo van (omdat ik in de ploegen werk en redelijk wat cardio doe) maar ik kan er wel inkomen dat je lichaam er rustiger van wordt. Omdat het meer tijd heeft om te “herstellen” geen suiker pieken krijgt de hele dag door.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
annihilation zei:
Omdat het meer tijd heeft om te “herstellen” geen suiker pieken krijgt de hele dag door.
Klik om te vergroten...
Naast rust krijgt je lichaam de mogelijkheid om toxische afval af te voeren en blijkt het gewoon een gezonde manier van leven.
Verder probeer ik de suikerpieken ook te vermijden door eigelijk bijna geen brood en pasta meer te eten. Geen fruit sapjes, suiker, snoepjes en koekjes ed.
Maar alleen intermittent vasten is niet genoeg om gewicht te verliezen nee, maar in combinatie met correcte hoeveelheden eten en sporten ben ik ondertussen 3 kg minder en flink wat spieren rijker.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
annihilation zei:
Vasten werkt gewoon goed voor veel mensen omdat ze maar beperkt aantal uur van de dag kunnen eten. Maar vreet je 4000 calorieën in die 4/6 uur en je onderhoud is 2800 dan kom je gewoon in gewicht aan. Het is niet dat je magisch kan vreten wat je wil en door het vasten val je af

Calorie tekort creëren door beperkt aantal uur uit de dag te mogen eten.

Zelf ben ik er niet zo van (omdat ik in de ploegen werk en redelijk wat cardio doe) maar ik kan er wel inkomen dat je lichaam er rustiger van wordt. Omdat het meer tijd heeft om te “herstellen” geen suiker pieken krijgt de hele dag door.
Klik om te vergroten...
Het is niet alleen dat.

Vasten haalt je ook uit "verbrandings-modus" en in (cel)regeneratie-modus. De prioriteit van het lichaam gaat over van eten verbranden, naar het lichaam herstellen, op cellulair niveau.

Wij als mensen zijn erop gemaakt om zo nu en dan perioden niet te eten. Het is niet zo dat we elke week terugkwamen met een mammoet of sabeltandtijger om iedereen in het kamp netjes 3 keer per dag te voorzien van een broodje mammoet of sabretooth-steak.

Zo nu en dan kwam er eten binnen met daartussenin perioden van niks of wat handjes vol bosbessen en dergelijke. We zijn uiteraard niet uitgestorven daardoor. Het menselijk lichaam is daarop gemaakt en functioneert waarschijnlijk het beste daarmee.

Constant elke dag consistent op dezelfde tijden eten binnenkrijgen is eigenlijk helemaal niet natuurlijk.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Het is niet alleen dat.

Vasten haalt je ook uit "verbrandings-modus" en in (cel)regeneratie-modus. De prioriteit van het lichaam gaat over van eten verbranden, naar het lichaam herstellen, op cellulair niveau.

Wij als mensen zijn erop gemaakt om zo nu en dan perioden niet te eten. Het is niet zo dat we elke week terugkwamen met een mammoet of sabeltandtijger om iedereen in het kamp netjes 3 keer per dag te voorzien van een broodje mammoet of sabretooth-steak.

Zo nu en dan kwam er eten binnen met daartussenin perioden van niks of wat handjes vol bosbessen en dergelijke. We zijn uiteraard niet uitgestorven daardoor. Het menselijk lichaam is daarop gemaakt en functioneert waarschijnlijk het beste daarmee.

Constant elke dag consistent op dezelfde tijden eten binnenkrijgen is eigenlijk helemaal niet natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Beetje vreemd om mensen nu met de oermens te lopen vergelijken.
Die werden gemiddeld 30-40 jaar oud.
(Says Google).

Ik denk dat er veel meer baat is bij het minimaliseren van het consumeren van "ultra processed foods" eerder dan te pas en te onpas te vasten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
CuriousExplorer zei:
Beetje vreemd om mensen nu met de oermens te lopen vergelijken.
Die werden gemiddeld 30-40 jaar oud.
(Says Google).
Klik om te vergroten...
Helemaal niet zo vreemd.

We zijn in wezen niet veel veranderd. De leefomstandigheden waren veel zwaarder.

CuriousExplorer zei:
Ik denk dat er veel meer baat is bij het minimaliseren van het consumeren van "ultra processed foods" eerder dan te pas en te onpas te vasten.
Klik om te vergroten...
Waarom niet en/en?

Beiden is hartstikke goed.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#7
CuriousExplorer zei:
Beetje vreemd om mensen nu met de oermens te lopen vergelijken.
Die werden gemiddeld 30-40 jaar oud.
(Says Google).

Ik denk dat er veel meer baat is bij het minimaliseren van het consumeren van "ultra processed foods" eerder dan te pas en te onpas te vasten.
Klik om te vergroten...
Ja en nee.. Ik heb een boek gekocht over flexibel metabolisme.. en daar wordt ook duidelijk verteld, dat als je je lichaam niet de tijd geeft om tot rust te komen af en toe (door te vasten/ stoppen met eten), dat je verhoogde kansen hebt op verschillende ziektes zoals Diabetes en kanker.

Stoppen met eten gedurende een periode (en ik spreek niet over dagen, maar eerder 12 tot 24 uur) is gewoon belangrijk voor lichaam (op celniveau onder andere)
Minimaliseren van "ultra processed foods" is trouwens ook meer dan aan te raden.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Helemaal niet zo vreemd.

We zijn in wezen niet veel veranderd. De leefomstandigheden waren veel zwaarder.


Waarom niet en/en?

Beiden is hartstikke goed.
Klik om te vergroten...
Omdat ik gewoon wou aangeven dat het ene waarschijnlijk meer voordelen heeft dan het ander.
Tuurlijk kan het een en/en verhaal zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
CuriousExplorer zei:
Omdat ik gewoon wou aangeven dat het ene waarschijnlijk meer voordelen heeft dan het ander.
Tuurlijk kan het een en/en verhaal zijn.
Klik om te vergroten...
Stoppen met processed foods is waarschijnlijk wel het beste dat je kunt doen ja.

Maar zoals @Manu76 ook zei heeft het lichaam ook enorm baat bij vasten en die hoeven inderdaad helemaal niet extreem lang te zijn.

Eigenlijk vast je elke nacht al. Daarom heet het ontbijt "breakfast" :wink: Dat nog wat verder oprekken geeft het lichaam meer tijd voor (cel)regeneratie!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."