Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLief zijn voor jezelf: hoe doe jij dat?

Lief zijn voor jezelf: hoe doe jij dat?

83 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
S
ShinyzappyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Het gaat dus over de vraag: hoe kun je liever voor jezelf zijn? Ik denk dat er in mijn geval ook nog een belangrijke(re) vraag onder ligt: hoe kan je van jezelf gaan houden?

Want ik denk eigenlijk dat in de diepste kern het onderliggende probleem van mij is dat ik niet blij ben met mezelf. Het is zelfs zo erg dat ik op dagelijkse basis heel korte paniekscheuten ervaar waarin ik in een soort tic hardop zeg: "ik haat mezelf". Het lijkt alsof ik daar niet echt controle over heb. Toch weet ik het voor eigenlijk iedereen verborgen te houden. Als er mensen in de buurt zijn dan mompel ik het zo zachtjes en onverstaanbaar dat niemand het hoort. Inmiddels word ik ook steeds sneller in een tegenreactie erbij bedenken: dat ik juist blij ben met mezelf. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dat echt geloof.

Wat misschien belangrijk is om daarbij te vertellen is dat ik kennelijk al op mijn 4e levensjaar niet meer wilde leven. Ik kon me dat zelf helemaal niet herinneren. Maar mijn moeder vertelde dat een tijdje terug. Kennelijk maakte ik me destijds al zó druk over hoe we als mensen met onze leefomgeving omgaan, dat ik daar geen deel aan wilde nemen. Je kan dus wel zeggen dat dit soort ideeën heel diep zitten bij mij.

Het zal de frequentere bezoekers van Drugsforum denk ik niet heel erg verrassen als ik zeg dat ik hoogbegaafd ben. Toen ik 8 jaar oud was zijn we naar een gespecialiseerd bureau gegaan voor een uitgebreide IQ-test, en daar kwam uit dat ik gemiddeld een IQ heb van 130, met wat ze noemen een 'disharmonisch' profiel, ofwel een verbaal-performaal kloof. Dat betekent dat ik véél intelligenter ben op het vlak van taal en het snel analyseren van complexe systemen, en een stuk minder intelligent op het gebied van handelend vermogen zoals zaken plannen, ruimtelijk inzicht, en de fijne motoriek. Dat verschil zorgt dus voor veel frustratie bij mij omdat ik wel veel dingen snap maar ik het moeilijk vind om die ideeën in concreet handelen te vertalen.
Een probleem is daarbij dat die test op scholen nooit erkend is. De leraren hadden hun eigen toetsen en daarop zagen ze steeds dat ik slechts een magere voldoende scoorde. Dus hoezo slim? Dat is helaas een veelvoorkomend probleem bij hoogbegaafden, die moeite hebben om binnen normale kaders te functioneren omdat ze heel anders denken en daardoor niet meer snappen wat nou eigenlijk de verwachting is. Daar heb ik dus heel veel last van gehad in mijn schoolcarrière en later ook op de werkplek. Op school werd ik zeer regelmatig uit de klas gestuurd omdat ik 'brutaal' en 'eigenwijs' was, en nog vaker werd ik afgestraft omdat ik dingen heel anders deed dan de leraar had bedoeld. Er leek eigenlijk niemand te zijn die het scherpe, betrokken, en creatieve jongetje zag wat ik eigenlijk was. Op werk vinden mensen me ook vaak lastig omdat dingen zeg die mensen eigenlijk liever niet willen horen of waar ze niet over willen nadenken.

Het gevolg daarvan is dat ik enorm kamp met een laag zelfbeeld, omdat ik voor mijn gevoel bijna nergens wordt gewaardeerd als ik mezelf ben. Er zijn ook weinig mensen die me echt kunnen helpen bij het vinden van een omgeving die daar ondersteunend aan is, omdat ik vaak zó anders denk dan de meeste mensen dat het nogal lastig wordt om plekken te vinden met gelijkgestemden.

Ik denk dat een van de problemen is dat ik in de loop der jaren de problemen die mensen met mij hebben ben gaan internaliseren. Dat merk ik ook aan mijn gedachten. Zo'n paniekerige tic waarin ik zeg dat ik mezelf haat komt meestal direct nadat ik aan het nadenken was over dingen die ik fout zou hebben gedaan in de ogen van iemand anders. Ik ben vaak met dat soort gedachten bezig, omdat dat het grootste gedeelte van mijn leven uitdrukkelijk van me gevraagd is. Zo is de belangrijkste levensles die ik van mijn vader heb meegekregen dat je altijd eerst moet denken wat je zelf fout heb gedaan. Ik snap zijn punt over zelf eigenaarschap nemen, maar van dat goedbedoelde advies heb ik dus heel veel last.

Nou zijn dit natuurlijk zaken die je met name bij een psycholoog het beste kunt bespreken. Dat heb ik ook zeker gedaan. Maar ik hoopte dat ik via deze biecht wat beter kon uitleggen waarom ik het vaak lastig vind om lief te zijn voor mezelf.
Klik om te vergroten...
Geachte broeder @Neo-Shulginist ik herken mijzelf voor 80% hier in, tis dat ik het zelf niet kan verwoorden maar wel kamp met ongeveer dezelfde evenredige gedachten over mijzelf
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Wat kut dat je relatie over is… Dat is natuurlijk sowieso een enorme klap voor je zelfbeeld. Maar ik geloof dat je ook wel goed weet dat dat iets tijdelijk is: je wordt niet gedefinieerd door een relatie en je geeft al meteen aan dat de oorzaak van de breuk m.n. bij haarzelf ligt. Geef jezelf de ruimte om te balen, ook van jezelf en je bijdrage in de breuk. Reflecteren en leren.

Verder herken ik wel veel in wat je schrijft. Ik heb nooit zo’n test gedaan overigens, en ik vind het ook niet zo interessant als ik heel eerlijk ben. Wat zeggen die cijfertjes nou echt over je. Je ervaring is des te belangrijker, en ik denk dat veel slimme mensen met een laag zelfbeeld kampen. Iets in de trant van ‘hoe meer je weet hoe meer je weet wat je niet weet’ ook. Maar je benoemt ook wel vaak, niet alleen in dit topic, de kwaliteiten die bij jezelf sterker terug ziet dan bij anderen. Zoals je analytisch vermogen of je schrijfvaardigheid. Daarom denk ik ook dat de die tic “ik haat mezelf” niet helemaal echt is, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb in elk geval sinds mijn CGT geleerd dat dat bij mij enorm het geval is (was?). Het is een hardnekkig overblijfsel van iets uit je jeugd, maar echt het slechte stemmetje in je hoofd dat jezelf probeert te ondermijnen. Als je echt heel rationeel en eerlijk naar jezelf kijkt, weet je waarschijnlijk wel dat er geen reden is om jezelf te haten. Je hebt ook heel positieve overtuigingen over jezelf, maar hebt moeite met dat toegeven.* Mij hielp het enorm omdat verschil in te zien: nee, ik haat mezelf niet… maar ik ben gewoon een grote zelfsaboteur en dit is daar onderdeel van! De CGT tools hebben mij wel echt geholpen, maar ik vermoed dat je die al kent vanuit je eigen therapie. Wat mij het meest bracht:
1. Mijn goede en slechte eigenschappen tegenover elkaar zetten: vaak zijn ze aan elkaar gekoppeld. Zonder dag geen nacht. Heeft erg geholpen om mijn negatieve kanten te accepteren (en ipv te onderdrukken, ermee te leren omgaan) en meer te genieten van mijn positieve kanten.
2. “Hoe zou je beste vriend(in) reageren als je verteld over deze onzekerheid.” —> deze gedachte helpt mij het ALLERMEEST in het dagelijks leven. Het helpt me echt inzien wat voor belachelijke dingen ik soms over mezelf roep. Als dat dingen zijn die ik NOOIT tegen of over een ander zou zeggen, weet ik heel zeker wat voor bullshit het is en kan ik er een meer realistische gedachten van maken. Je mag ook gewoon zelfkritisch zijn, maar wel op een eerlijke oprechte manier.
3. Goed onderzoeken wat je positieve ervaringen zijn: wanneer ben je blij, trots, heb je innerlijke rust? Welke eigenschappen zijn daaraan verbonden en hoe zie je die terug bij jezelf? Ik vond dit eerst HEEL moeilijk dus ik moest een dagboek bijhouden (eR iS eLkE dAg IeTs PoSiTiEfS). Het vraagt nogsteeds veel van me, maar wordt wel elke dag een beetje makkelijker te zien. Als ik complimenten op werk krijg, bevoorbeeld, deel ik die ook vaak met mijn vriend of vrienden. Dat maakt het ‘echter’ ofzo iets. En dan kunnen ze me er aan herinneren als ik me niet zo sterk voel.
4. Wissel uit met je omgeving: waar zoeken ze je voor op, wat waarderen ze aan je. En bs met ook naar negatieve kanten vragen. Deze krijgen we van buitenaf al meer dan genoeg en blijven vaak beter en langer hangen. Dus schroom niet om ook met anderen het positieve aan je te benadrukken. Ik heb een vriendin die hier ZO GOED IN IS. Ik bewonder haar enorm daarom. Zij kan gewoon rustig zeggen “ze zijn echt te dom als ze me niet aannemen” of “mensen hebben echt geluk als ze met mij mogen chillen dus als ze geen moeite doen jammer dan”. Door haar voel ik ook heel erg de ruimte om positief over mezelf te praten of daarnaar te vragen. Wanneer ik OPRECHT iets heb om aan te werken bij mezelf, kan ik ook altijd bij ze terecht. Maar ik heb ze harder nodig om het positieve te zien.
5. Ik moest ook beginnen met zomaar positieve dingen tegen mezelf zeggen, vooral als die dwangmatige negatieve gedachten opkwamen. Het is niet zo moeilijk hoor, voor de spiegel staan en wat positieve dingen roepen. Het is veel moeilijker ze ook te geloven. Op een gegeven moment zei ik: sorry, ik snap waarom dit zou moeten werken maar ik gelóóf het gewoon niet als ik het tegen mezelf zeg. Daarom zijn wel heel uitgebreid mijn diepere overtuigingen gaan onderzoeken. Dit heeft ook enorm geholpen. Nu kan ik dingen over mezelf zeggen waar ik met recht trots op ben. Heel soms hoor ik mezelf zelfs het tegenover gestelde doen van vroeger. Als ik iets negatiefs denk, kan ik tegenwoordig wel eens zeggen: geloof je het zelf meid.
6. Goed onderzoeken welke negatieve denkpatronen je hebt helpt ook om er effectief wat mee te kunnen doen. Voor mij waren dat Bekijk bijlage 61408
maar zo zijn er nog veel meer.
7. Tsja, iets wat ik nogsteeds moeilijk vind maar toch ECHT key blijkt te zijn: rust inplannen voor mezelf om rustig en eerlijk naar deze dingen te kunnen kijken. Ik ben zo geneigd maar door te gaan, omdat ik het leuk vind maar ook wel omdat ik het gewoon makkelijker vind om dit soort dingen opzij te zetten. Maar door echt momenten in te plannen hiermee aan de slag te gaan en maandelijks te reflecteren, heb ik wel een veel realistischer beeld van mezelf gekregen en blijf ik mezelf daar ook aan herinneren (want eerlijk: therapie is leuk maar daarna begint het pas…). Daarnaast hielp het om momenten in te plannen waarmee ik mezelf ECHT beloon (voor mij is dat bijvoorbeeld HEUL lekker uit eten gaan en niet op de prijs te letten of echt een heel stomme chickflick kijken en een fles rode wijn in mijn eentje opdrinken) en ook om vaker momenten met alleen mezellef in te plannen. Hierdoor heb ik veel meer ruimte gecreëerd om lief te zijn voor mezelf. En daardoor kan ik dat ook steeds weer een beetje beter in het dagelijks leven. Soms schaam ik me dat ik dit letterlijk vooruit moet plannen en in mijn agenda moet zetten, maar dat maakt niet uit: het werkt voor mij.

Als je zou willen: ik heb al mijn CGT oefeningen nog in minddistrict staan. Ik zou ze best met je willen delen.

En hiermee is de strijd niet gewonnen hoor. Zo was mijn afwijzing op mijn sollicitatie afgelopen week zo’n klap voor me, dat ik vandaag nogsteeds moeite heb met positief over mezelf denken. Maar nu heb ik wel de middelen dat om te zetten als ik daar ruimte voor maak.
In the end denk ik niet dat het waar is dat je eerst van jezelf moet houden, om van anderen te kunnen houden. Dat mag gewoon echt los van elkaar bestaan. Ik doe bijvoorbeeld persoonlijk to-taal geen recht aan mezelf door mezelf altijd op de eerste plek te zetten. Ik word oprecht gelukkig van er veel voor anderen zijn. Dus daarmee help ik mezelf ook. Maar ik mag wel vaker egocentrische keuzes maken waarbij ik de behoefte van anderen wel meeweeg, maar niet zwaarder dan die van mezelf. Zodat kiezen voor de ander ook ECHT vanuit mezelf komt, en niet vanuit een belemmerend perspectief naar mezelf.
Als laatste herken ik je blik op de wereld enorm. Dat doet soms ontzettend pijn en kan alles zwaar en moeizaam maken. Maar ik heb zelf wel altijd zoiets van: als ik mezelf geen dingen gun en dus alleen maar mopper op mezelf, hoe kan ik dan mijn bijdrage leveren om de wereld een beetje beter te maken? Oogkleppen opdoen is niet hetzelfde als de positieve dingen zoeken bínnen een lelijke wereld. Sterren branden het felste in het donker… Juist als iets zwaar en donker is, zijn lichtpunten onmisbaar om die duisternis door te komen. Eigenlijk is dat wereldbeeld voor mij dus juist een reden om liever te worden voor mezelf. Van de wereld hoef ik het niet te verwachten in elk geval. Het zou kunnen helpen om hiervoor XR op te zoeken… Je hoeft geen actieve activist te zijn binnen XR, er wordt bijvoorbeeld ook veel gesproken over wat de huidige staat van de wereld kan doen met je mentale welzijn. En wat je eraan kan doen om dat om te zetten naar strijdbaarheid, positiviteit. Ik vind het een heel bijzondere omgeving in elk geval, en er wordt veel op elkaars mentale staat gelet (meestal).

*Ik typ hier heel de tijd je omdat ik een beetje aanneem dat het voor jou vergelijkbaar kan voelen, maar ik heb het eigenlijk vooral over mijn eigen ervaring.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!!

Ik vind het wel mooi om te lezen dat er ook wel echt verschillende opvattingen zijn over hoe je lief voor jezelf kunt zijn. Dat helpt al enorm, omdat ik zo merk dat mijn ex een vrij specifieke opvatting had van lief zijn voor jezelf. Ik kom er zo wel wat meer achter dat het ook vooral dingen zijn die ze hard tegen zichzelf zei. Waarschijnlijk was ze ook bang dat ik haar uit dat stramien zou trekken doordat ik andere voorkeuren heb. Dus misschien was ze gewoon nog niet in de juiste mindset om een echte liefdevolle relatie aan te gaan...

Ondanks dat je over jezelf typt, vind ik veel dingen wel erg herkenbaar! De manier waarop ik lief ben voor mezelf is ook schandalig lekker eten. Zo had ik eigenlijk gepland om van mijn kerstbonus naar het restaurant De Nieuwe Winkel te gaan in Nijmegen, wat twee Michelinsterren heeft én een groene ster, en die nu voorloopt in allerlei nieuwe technieken om te fermenteren. Lijkt me fantastisch!

Ontspanning vind ik vaak in afspreken met andere mensen. Wat dat betreft voel ik me nu ook wel heel gesteund, want ik krijg van allerlei vrienden berichten die nog even checken hoe het gaat en of ze kunnen helpen. Nog even naast de berichten hier, en ook de DMs die ik nog heb gehad. Dat doet me wel echt goed!

Normaal sta ik ook wat sterker in mijn schoenen. Ik heb van mezelf een soort onbevangen bravure met een eigenwijs randje. Maar de afgelopen tijd heb ik op werk gewoon te veel de onderknuppel moeten spelen die zegt 'ja baas'. Dat komt deels omdat ik bij vorig werk in de problemen ben gekomen doordat ik hardop zei dat het niet ok was zoals de dagelijkse gang van zaken gingen. Daar heb ik op zich van geleerd: dat ik ook wel wat strategischer kan zijn in mijn communicatie. Maar deze keer ben ik dus een beetje te veel aan het overcompenseren. Dat tesamen met een situatie thuis die niet chill is heeft me wel wat zelfvertrouwen doen verliezen.

Maar wat je zegt klopt inderdaad helemaal! Ik haal wel veel zelfvertrouwen uit mijn kennis, inzicht, en morele positie. Dat is lang niet altijd makkelijk omdat ik dus aan mezelf hoge eisen stel. Maar uiteindelijk weet ik wel dat ik mezelf zo veel beter in de spiegel kan aankijken. Alleen doe ik dat dan weer te weinig :sweatsmile:

Ontspannen is voor mij nog het lastigst. Ik kan spanningen heel lang vasthouden. Ik weet dat creatieve taken daar het best bij helpen. Inmiddels ben ik begonnen met poien (rondzwaaien met twee balletjes aan touwtjes). En eigenlijk wil ik wat vaker mijn dj-controller op mijn computer aansluiten om daarmee te oefenen. Ook heb ik nog wel eens het plan gehad om een hangdrum te kopen, want dat instrument vind ik zo mooi!! Helaas heb ik daar niet genoeg geld voor dus dat is wel een lange termijndoel.
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#3
Allee allee beste Neo…..

Het leven deelt soms tikken uit diep een heel lange echo kunnen hebben en die zich soms eindeloos lijken te herhalen ..
Maar …geloof me, en nu hang ik de wijze oude man uit, je bent dirigent over heeel veeel in je leven…
Been there….tot in de donkerste plekken van mijn leven en dat was een periode waarin ik me letterlijk door God en iedereen verlaten voelde en alleen op de wereld waande…leeftijd 31… echter ik had nog steeds mezelf en een wil.
Ik zag het als een heel donker eng bos waar ik doorheen moest om de mooie groene blije weiden te bereiken…en de kentering kwam toen ik het roer om gooide en een boek tegen kwam van ene Louise Hay met de titel” Je kunt je leven helen”
Dat is gebeurt en de rest is history……
De kern is om van jezelf te houden ( voelt heerlijk, soort van serotonine explosie)) en om dat gevoel te bereiken moet je datgene loslaten dat je tegenhoudt.
DE oefening uit dat boek die bij mij de zaak openbrak was de volgende: Je staat voor de spiegel , kijkt je zelf aan en zegt : eigen naam………ik houd van je en ik accepteer je precies zoals je bent.
Bij mij brak de pleuris los in mijn kop en lichaam…..Alle commentaren van volwassen uit mijn verleden kwamen naar boven..
Nou ik wist dus precies wat er voor zorgde dat mijn leven niet zo tof liep…
Doorgaan met positieve affirmaties keerde de hele shit om……en het kwam allemaal in orde …ipv te willen voldoen aan de wensen van een ander probeer ik te voldoen aan mijn eigen wensen en die hoeven niet zo hoog te zijn als anderen van me verlangen….en dat gaat op voor iedereen vind ik….
Waar je je op concentreert groeit, witte wolf zwarte wolf idee …

We worden in ons jonge leven volledig geconditioneerd door volwassen om ons heen die op hun beurt ook weer geconditioneerd zijn door allerlei denkwijzen, denk aan religie, die ons belasten met oa schuldgevoelens.
Op het moment dat we gaan puberen maken we ons los en als we ouder worden kunnen al die conditioneringen zich een weg naar buiten gaan banen als we ze verder loslaten. Loslaten das de truc en dat lijkt heel eng . Immers, jarenlang hebben we houvast gehad aan bepaalde patronen en om dan ineens in het diepe te springen….da’s heavy.
Met drugs proberen we nog verder los te komen en dat gaat prima als je je zelf er niet in verliest en jij de baas blijft en het geen vlucht wordt, want dat schiet niet op.
Hoog sensitiviteit, hoog begaafd kan zowel een zegen als een vloek zijn en het kan lastig zijn om er mee om te gaan , maar oefening baart kunst. Ik weet niet of je het boek” Jonathan Livingston Seagull van Richard Bach kent?
Mooi kort verhaal over ontdekkingstocht, eenzaamheid, wanhoop en uiteindelijk verlichting en leraarschap.
Hoofdpersoon is een zeemeeuw…..😀

Voor nu…take care en zorg goed voor jezelf…
✨✨✨✨🍀
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Het gaat dus over de vraag: hoe kun je liever voor jezelf zijn? Ik denk dat er in mijn geval ook nog een belangrijke(re) vraag onder ligt: hoe kan je van jezelf gaan houden?

Want ik denk eigenlijk dat in de diepste kern het onderliggende probleem van mij is dat ik niet blij ben met mezelf. Het is zelfs zo erg dat ik op dagelijkse basis heel korte paniekscheuten ervaar waarin ik in een soort tic hardop zeg: "ik haat mezelf". Het lijkt alsof ik daar niet echt controle over heb. Toch weet ik het voor eigenlijk iedereen verborgen te houden. Als er mensen in de buurt zijn dan mompel ik het zo zachtjes en onverstaanbaar dat niemand het hoort. Inmiddels word ik ook steeds sneller in een tegenreactie erbij bedenken: dat ik juist blij ben met mezelf. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dat echt geloof.

Wat misschien belangrijk is om daarbij te vertellen is dat ik kennelijk al op mijn 4e levensjaar niet meer wilde leven. Ik kon me dat zelf helemaal niet herinneren. Maar mijn moeder vertelde dat een tijdje terug. Kennelijk maakte ik me destijds al zó druk over hoe we als mensen met onze leefomgeving omgaan, dat ik daar geen deel aan wilde nemen. Je kan dus wel zeggen dat dit soort ideeën heel diep zitten bij mij.

Het zal de frequentere bezoekers van Drugsforum denk ik niet heel erg verrassen als ik zeg dat ik hoogbegaafd ben. Toen ik 8 jaar oud was zijn we naar een gespecialiseerd bureau gegaan voor een uitgebreide IQ-test, en daar kwam uit dat ik gemiddeld een IQ heb van 130, met wat ze noemen een 'disharmonisch' profiel, ofwel een verbaal-performaal kloof. Dat betekent dat ik véél intelligenter ben op het vlak van taal en het snel analyseren van complexe systemen, en een stuk minder intelligent op het gebied van handelend vermogen zoals zaken plannen, ruimtelijk inzicht, en de fijne motoriek. Dat verschil zorgt dus voor veel frustratie bij mij omdat ik wel veel dingen snap maar ik het moeilijk vind om die ideeën in concreet handelen te vertalen.
Een probleem is daarbij dat die test op scholen nooit erkend is. De leraren hadden hun eigen toetsen en daarop zagen ze steeds dat ik slechts een magere voldoende scoorde. Dus hoezo slim? Dat is helaas een veelvoorkomend probleem bij hoogbegaafden, die moeite hebben om binnen normale kaders te functioneren omdat ze heel anders denken en daardoor niet meer snappen wat nou eigenlijk de verwachting is. Daar heb ik dus heel veel last van gehad in mijn schoolcarrière en later ook op de werkplek. Op school werd ik zeer regelmatig uit de klas gestuurd omdat ik 'brutaal' en 'eigenwijs' was, en nog vaker werd ik afgestraft omdat ik dingen heel anders deed dan de leraar had bedoeld. Er leek eigenlijk niemand te zijn die het scherpe, betrokken, en creatieve jongetje zag wat ik eigenlijk was. Op werk vinden mensen me ook vaak lastig omdat dingen zeg die mensen eigenlijk liever niet willen horen of waar ze niet over willen nadenken.

Het gevolg daarvan is dat ik enorm kamp met een laag zelfbeeld, omdat ik voor mijn gevoel bijna nergens wordt gewaardeerd als ik mezelf ben. Er zijn ook weinig mensen die me echt kunnen helpen bij het vinden van een omgeving die daar ondersteunend aan is, omdat ik vaak zó anders denk dan de meeste mensen dat het nogal lastig wordt om plekken te vinden met gelijkgestemden.

Ik denk dat een van de problemen is dat ik in de loop der jaren de problemen die mensen met mij hebben ben gaan internaliseren. Dat merk ik ook aan mijn gedachten. Zo'n paniekerige tic waarin ik zeg dat ik mezelf haat komt meestal direct nadat ik aan het nadenken was over dingen die ik fout zou hebben gedaan in de ogen van iemand anders. Ik ben vaak met dat soort gedachten bezig, omdat dat het grootste gedeelte van mijn leven uitdrukkelijk van me gevraagd is. Zo is de belangrijkste levensles die ik van mijn vader heb meegekregen dat je altijd eerst moet denken wat je zelf fout heb gedaan. Ik snap zijn punt over zelf eigenaarschap nemen, maar van dat goedbedoelde advies heb ik dus heel veel last.

Nou zijn dit natuurlijk zaken die je met name bij een psycholoog het beste kunt bespreken. Dat heb ik ook zeker gedaan. Maar ik hoopte dat ik via deze biecht wat beter kon uitleggen waarom ik het vaak lastig vind om lief te zijn voor mezelf.
Klik om te vergroten...
Klote van je relatiebreuk man! Dit kan zeker een grote duik in je zelfvertrouwen of eigenwaarde geven. Ik ken dit helaas maar al te goed.

Ook de dingen die je zegt uit je jeugd herken ik (veel te) goed.

Op school wisten ze nooit zo goed wat ze met me moesten. Was ook te bijdehand en stond vaak buiten de klas. Was 1 van de slechtere in taal maar liep op iedereen voor wat betreft rekenen. Kan snel leren maar heb een geheugen als een zeef. Tijden gehad dat ik voor alles als eerste werd gekozen en tijden gehad dat ik de pispaal van de klas was.

Jammere is dat vaak de negatieve ervaringen de neiging hebben beter te blijven plakken dan de positieve.

Je kijk op het leven en medemens om je heen is precies waar ik vele gesprekken over heb gehad met me vader. Dat ik me afvroeg wat ik in godsnaam op deze aardkloot moet met al die mensen om me heen die niet zichzelf zijn of totaaaaal andere prioriteiten hadden dan ik. Van mij hoefde het leven ook niet zo op veel te jonge leeftijd. Ik hoor me vader nog zeggen; oh jonge toch, hier hoor jij je helemaal nog niet druk over te maken. Je hoort lekker buiten te gaan spelen met vrienden....

Nu ik zelf al tijden in een dip zit ben ik niet de beste voor tips maar wat mij in deze tijden helpt is een dagboek bijhouden. En dan vooral veel teruglezen. Vooral gaan schrijven als het goed gaat en dat op klote momenten dus gaan teruglezen.

Ik zou gisteren bijna niet naar vrijwilligers werk gegaan zijn omdat ik door me piekerende hoofd maar niet op gang kon komen en doodmoe was. Maar door terug te lezen over momenten dat ik tijdens een dip heb doorgezet en wat voor positieve uitwerking dit had, ben ik toch gegaan. Je raadt het al, einde van de dag was ik trots, voldaan en ontspannen. Meteen gaan schrijven waardoor ik weer een stuk heb om te lezen als ik weer in zo'n dip zit.

Deze tip is erg cliché en je hebt hem zelf aan andere volgens mij ook wel eens gegeven. Maar miss geeft dit toch een zetje het zelf ook te gaan doen ( als je dit al niet deed natuurlijk) .

Verder ga ik dit topic blijven volgen want zie veel mooie ideeën en tips voorbij komen .

Sterkte in deze wat zwaardere tijden @Neo-Shulginist !

En nog een paar cliché dingetjes maar die mij persoonlijk wel helpen om zo nu en dan te herhalen in mezelf : Na regen komt zonneschijn. Na duisternis komt licht. Zonder diepe dalen geen hoge bergen en zonder vallen leer je nooit opstaan.

Kan natuurlijk nog wel even doorgaan maar you get the point :)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben deze week twee keer baantjes gaan trekken in het zwembad. Gisteren heb ik 's avonds ongeveer 1,5 uur gewandeld. Eigenlijk nam ik me al bijna een jaar voor om dat te gaan doen. Maar deze week is het gelukt 😁💪

Weliswaar omdat de emotionele nood nogal hoog was, dus ik me echt op iets anders móest focussen. Maar ik ontdek zo ook wel beter hoe verveling een valkuil is voor me. Mijn reactie daarop is vaak verdoven: met drugs of entertainment. En ik vind het lastig om verveling tegen te gaan met gezondere keuzes zoals sport, schoonmaken, koken, of hobby's zoals muziek maken. Maar die dingen helpen eigenlijk wel beter om duurzame rust te vinden.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Ik ben deze week twee keer baantjes gaan trekken
Klik om te vergroten...
Ga zo door! Kan alleen maar goed uitpakken verwacht ik.
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
of hobby's zoals muziek maken
Klik om te vergroten...
Neo....je wilt niet weten hoe high je kunt worden van muziek maken.....theta waves all the way...
Ik speel zelf gitaar(electric, blues, rock) en als het lekker gaat ben ik volledig weg, in trance en zo high als maar zijn kan....high van de muziek...volkomen op gaan in de muziek. Dat gaat ook wel eens niet en dan zet ik mijn gitaar aan de kant want dan zit het er gewoon niet in die dag.
Muziek maken.....doen...zoek het instrument wat bij je past en wordt er verliefd op....
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Stratora zei:
Muziek maken.....doen...zoek het instrument wat bij je past en wordt er verliefd op..
Klik om te vergroten...

Dit heb ik vaker gehoord.
Maar met welk instrument begin je dan? Of beter gezegd: hoe kom je erachter wat je ligt?

Ik heb op een blauwe maandag eens een gitaar gekocht. Maar ook weer verkocht omdat ik hem niet gebruikte.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Dit heb ik vaker gehoord.
Maar met welk instrument begin je dan? Of beter gezegd: hoe kom je erachter wat je ligt?

Ik heb op een blauwe maandag eens een gitaar gekocht. Maar ook weer verkocht omdat ik hem niet gebruikte.
Klik om te vergroten...
Gewoon beginnen met de blokfluit
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
MDMAutist zei:
Mezelf vergelijken met anderen maakt me doodongelukkig.
Klik om te vergroten...
Jezelf constant vergelijken met jezelf ook😅 Het heeft mij juist ook geholpen eens te kijken naar anderen, en waar ik mezelf zou plaatsen als ik niet mezelf was geweest (dus van een afstand proberen te bekijken ipv vanuit m’n eigen kritische blik).

Ik ben nu dus Spaans aan het leren en HELEMAAL VERGETEN HOE ERG IK VAN NIEUWE TALEN LEREN KENNEN HOUD wiehoe. Echt leuk haha.
@Neo-Shulginist goeie acties hoor, lekker busy. Als je wat kwijt wil over de emoties let us know.
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Dit heb ik vaker gehoord.
Maar met welk instrument begin je dan? Of beter gezegd: hoe kom je erachter wat je ligt?

Ik heb op een blauwe maandag eens een gitaar gekocht. Maar ook weer verkocht omdat ik hem niet gebruikte.
Klik om te vergroten...
Tsja, dat is gevoel... de ene kickt op percussie en een ander weer op toetsen of snaren... Kwestie van een keer naar een muziekwinkel gaan en lekker gaan spelen. Spelen weet je wel , iets wat deden als kind maar wat we verleerd zijn toen we volwassen moesten worden....Spelen...gewoon spelen...als een kind..
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Ik ben nu dus Spaans aan het leren
Klik om te vergroten...

Perfecto Reina, espero que te gusta estudiar el Español pues es un buen idioma... Te vayas bien.....
Vergeet niet om de taal te voelen, het is als muziek.....
Enne...als je Spaans wilt kletsen.......ik heb Spaans gestudeerd (leraar geweest) ..... 🇪🇸 :sunglasses: :sunglasses:🇪🇸
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
Als je wat kwijt wil over de emoties let us know.
Klik om te vergroten...
Daar sluit ik me bij aan.

Baantjes trekken is hier een theoretisch plan gebleven, ik wil het gewoon niet, knap als iemand anders zich dan daar wel toe kan zetten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zeebats zei:
Gewoon beginnen met de blokfluit
Klik om te vergroten...
Inderdaad, kun je wel een gitaar met versterker kopen voor 250 euro, staat dat ding er na 3 weken proberen omdat je niet veel verder komt dan 'Daar was laatst een meisje loos'

Beter gewoon rustig beginnen met een blokfluit van 10 eu...

www.thomann.de

Küng 7416 K4 Alto Recorder

Altblokfluit Vingerzetting: barok, Van Europees buxushout, a' = 443 Hz, Lengte: 46,6 cm, Buitenvorm ontworpen naar Bressan, Brede hoogbarokke mensuur, Sterke blaasdruk, Hoge luchtsnelheid, Hoge blokhoogte, Geïmpregneerd met paraffine, Van binnen en...
www.thomann.de www.thomann.de


Oké niet deze doen dan.
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Ik ben deze week twee keer baantjes gaan trekken in het zwembad. Gisteren heb ik 's avonds ongeveer 1,5 uur gewandeld. Eigenlijk nam ik me al bijna een jaar voor om dat te gaan doen. Maar deze week is het gelukt 😁💪

Weliswaar omdat de emotionele nood nogal hoog was, dus ik me echt op iets anders móest focussen. Maar ik ontdek zo ook wel beter hoe verveling een valkuil is voor me. Mijn reactie daarop is vaak verdoven: met drugs of entertainment. En ik vind het lastig om verveling tegen te gaan met gezondere keuzes zoals sport, schoonmaken, koken, of hobby's zoals muziek maken. Maar die dingen helpen eigenlijk wel beter om duurzame rust te vinden.
Klik om te vergroten...
Dit is precies het probleem waar ik ook vaak tegen aan loop, nu gaat het nog wel, maar straks in de winter is er veel minder te doen, en dat trek ik wat slecht.
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Inderdaad, kun je wel een gitaar met versterker kopen voor 250 euro, staat dat ding er na 3 weken proberen omdat je niet veel verder komt dan 'Daar was laatst een meisje loos'
Klik om te vergroten...
Als je kickt op elec gitaar…gewoon doen.
Op youtube zijn tal van instructie videos te vinden die verder gaan dan “ daar was laatst ..iets met dat meisje”
De meest gitaristen onder ons zijn begonnen met House of the rising sun.
En er zijn genoeg backing tracks waar je mee kunnen jammen…3 akkoorden brengen je al een heel eind..
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
@Neo-Shulginist goeie acties hoor, lekker busy. Als je wat kwijt wil over de emoties let us know.
Klik om te vergroten...
Nouja het is vrij makkelijk te duiden met dat ik alleen maar aan het huilen was. Voor mij was onze connectie zo ontzettend fijn. Ik denk niet dat ik me ooit zo op mijn gemak heb gevoeld bij iemand. Zij had dat ook. Maar daarnaast waren er voor haar ook zoveel moeilijkheden vanwege trauma, dat intimiteit gewoon echt even niet meer gaat, en dat zorgen over wat dat voor ons betekent een enorme last en belemmering voor herstel vormen. Het is dan best zuur als je zo je best hebt gedaan om het te laten werken, en het ook zo goed voelde, maar dat het desondanks beter is om daar niet mee door te gaan. En dan kan ik niet eens boos zijn ofzo, want ik snap het ook en het is niet haar schuld.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Ik ben deze week twee keer baantjes gaan trekken in het zwembad. Gisteren heb ik 's avonds ongeveer 1,5 uur gewandeld. Eigenlijk nam ik me al bijna een jaar voor om dat te gaan doen. Maar deze week is het gelukt 😁💪

Weliswaar omdat de emotionele nood nogal hoog was, dus ik me echt op iets anders móest focussen. Maar ik ontdek zo ook wel beter hoe verveling een valkuil is voor me. Mijn reactie daarop is vaak verdoven: met drugs of entertainment. En ik vind het lastig om verveling tegen te gaan met gezondere keuzes zoals sport, schoonmaken, koken, of hobby's zoals muziek maken. Maar die dingen helpen eigenlijk wel beter om duurzame rust te vinden.
Klik om te vergroten...
Tip: hardlopen werkt goed om je hoofd leeg te maken en stress te verminderen. Het is nog gezond ook 😀.... (als je het voorzichtig opbouwt uiteraard)
Leuk muziekje opzetten en ademhaling op een soort mediterende stand 👌
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik begin alvast te zeggen dat ik lukraak ga lullen, ik ben namelijk tekst aan het quoten waar ik op wil reageren en als ik dan te lang door ga met verder lezen dan heb ik moeite met bedenken waarom ik ook al weer wilde antwoorden, dan moet ik terugscrollen, dan gebeurt er weer te veel in mijn hoofd en dan ben alles kwijt.

Dat betekent dat ik ongeveer een uur of anderhalf van mijn leven kwijt ben aan niets doen, op dit forum is dat uiteraard verwaarloosbaar, wat echter nog veel erger is..... ik heb mijn vergangelijke wijsheid niet kunnen delen waardoor die in een veel eerder stadium vergangkelijk was dan dat ik (en misschien ook @Neo-Shulginist zou willen.

Dus.... spam incoming
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Een probleem is daarbij dat die test op scholen nooit erkend is. De leraren hadden hun eigen toetsen en daarop zagen ze steeds dat ik slechts een magere voldoende scoorde. Dus hoezo slim? Dat is helaas een veelvoorkomend probleem bij hoogbegaafden, die moeite hebben om binnen normale kaders te functioneren omdat ze heel anders denken en daardoor niet meer snappen wat nou eigenlijk de verwachting is. Daar heb ik dus heel veel last van gehad in mijn schoolcarrière en later ook op de werkplek. Op school werd ik zeer regelmatig uit de klas gestuurd omdat ik 'brutaal' en 'eigenwijs' was, en nog vaker werd ik afgestraft omdat ik dingen heel anders deed dan de leraar had bedoeld. Er leek eigenlijk niemand te zijn die het scherpe, betrokken, en creatieve jongetje zag wat ik eigenlijk was. Op werk vinden mensen me ook vaak lastig omdat dingen zeg die mensen eigenlijk liever niet willen horen of waar ze niet over willen nadenken.
Klik om te vergroten...
Het lijkt er op dat jij een pioneer bent van je eigen gedrag, je opereert in kaders waar nu misschien nog geen naam voor is en je gedrag wordt op dit moment nog steeds geplaatst buiten wat normaal en gangbaar is. Daardoor lijk jij misschien niet te functioneren terwijl je visie wellicht beter is.
Het ontbreekt je alleen aan mensen die je kunnen volgen en begrijpen.
Neo-Shulginist zei:
Het gevolg daarvan is dat ik enorm kamp met een laag zelfbeeld, omdat ik voor mijn gevoel bijna nergens wordt gewaardeerd als ik mezelf ben. Er zijn ook weinig mensen die me echt kunnen helpen bij het vinden van een omgeving die daar ondersteunend aan is, omdat ik vaak zó anders denk dan de meeste mensen dat het nogal lastig wordt om plekken te vinden met gelijkgestemden.
Klik om te vergroten...
Ik wil een heel eenvoudig voorbeeld geven waar veel mensen die een rekenkundig inzicht hebben zichzelf wel in zullen herkennen. *vroeger* op school moesten uitwerkingen van rekensommen volledig uitgeschreven worden, wellicht nu ook nog wel. De leraar wilde weten wat je had gedaan, wat je stappen waren, hoe je tot het antwoord kwam. Echter, wanneer dat antwoord voor jou zo duidelijk is als maar kan zijn, hoe moet je dan uitleggen wat je hebt gedaan?
Je zelfbeeld gaat op dat moment samen hangen met wat jij denkt dat anderen van je verwachten, terwijl je vaardigheden de verwachtingen overstijgen
Nogal oneerlijk voor jou als kind van de rekening lijkt mij.
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat een van de problemen is dat ik in de loop der jaren de problemen die mensen met mij hebben ben gaan internaliseren. Dat merk ik ook aan mijn gedachten. Zo'n paniekerige tic waarin ik zeg dat ik mezelf haat komt meestal direct nadat ik aan het nadenken was over dingen die ik fout zou hebben gedaan in de ogen van iemand anders. Ik ben vaak met dat soort gedachten bezig, omdat dat het grootste gedeelte van mijn leven uitdrukkelijk van me gevraagd is. Zo is de belangrijkste levensles die ik van mijn vader heb meegekregen dat je altijd eerst moet denken wat je zelf fout heb gedaan. Ik snap zijn punt over zelf eigenaarschap nemen, maar van dat goedbedoelde advies heb ik dus heel veel last.
Klik om te vergroten...
Ik refereer aan mijn vorige reactie. En zeker als kind kan jij niet inschatten op welk niveau jouw vader acteert. Zelfs op latere leeftijd komt daar veel bij kijken vanwege de emotionele en familie band die jullie hebben.
Zijn advies zal altijd goedbedoeld zijn, daar wil ik absoluut vanuit gaan, zijn advies is ook gebaseerd op zijn eigen ervaring vanuit zijn eigen waarneming en zijn eigen capaciteiten. De vraag die je jezelf mag stellen, heeft mijn vader de capaciteit om in te schatten waar ik zelf moeite mee heb?
Neo-Shulginist zei:
Nou zijn dit natuurlijk zaken die je met name bij een psycholoog het beste kunt bespreken. Dat heb ik ook zeker gedaan. Maar ik hoopte dat ik via deze biecht wat beter kon uitleggen waarom ik het vaak lastig vind om lief te zijn voor mezelf.
Klik om te vergroten...
Uiteraard mag je er rekening mee houden dat een psycholoog beter in staat is deze vragen te beantwoorden, die zijn er voor opgeleid
Heb je al een psycholoog gevonden die het moeilijk vind om lief te zijn voor zichzelf? Ze zijn er wel, weet ik zeker.
Neo-Shulginist zei:
Ik vind het inderdaad vaak lastig om duidelijk grenzen te stellen naar anderen toe, mede omdat ik meestal goed snap hoe die andere persoon de zaken ziet en waarom. Daardoor doe ik vrijwel automatisch water bij de wijn door mijn eigen wensen of behoeftes te bagatelliseren. Dus dat is zeker iets waar ik aan kan werken. Dat is natuurlijk wel een project voor de op de lange termijn, want het is iets wat je alleen zelf kunt bepalen door steeds te leren wat je wel of niet redelijk vind. Ik kan mezelf heel erg verliezen in dat soort vragen omdat ik altijd verschillende soorten logica erbij kan bedenken waarom iets wel of niet redelijk is. Zoals je zelf ook zegt: alles kan waar of onwaar zijn.
Klik om te vergroten...
Ik ga nu een aanname doen, namelijk de aanname dat je er onbewust misschien vanuit gaat dat anderen net zo functioneren als jij zelf doet.
Dat ze ook water bij de wijn doen wanneer jij jezelf uitdrukt of zegt wat je voelt.

Daar heb ik nieuws over, dat is niet zo, ze zijn anders dan jij. Ze acteren anders en doen andere dingen.
En daarmee bedoel ik vooral te zeggen dat je ze moet leren kennen, de reden achter hun handelen of gedachten, omdat die misschien verschillen ten opzichte van die van jezelf. Mensen zijn over het algemeen best aardig voor elkaar. Ze zijn alleen verschillend.
Neo-Shulginist zei:
Wat ik ook lastig vind is om me op dagelijkse basis te focussen op het positieve.
Klik om te vergroten...
Uiteraard, je ziet de consequenties en de gevolgen.
Stop met focussen op het positieve en ga er gewoon naar handelen of denken
Focussen betekent zoeken, en zoeken is niet hetzelfde als vinden

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."