Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPersoonlijkheidsstoornissen

Persoonlijkheidsstoornissen

200 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
N3K0 zei:
Mijn ex in dit geval. Woonde op straat (hij was toen 18/19 jaar) was extreem verslaafd ging met mensen om die jaren ouder waren en ook verslaafd en toen is er een keer een gedoe ontstaan over pep... Die zou door een "maat" gestolen zijn en hij en een andere hebben hem toen ja iets aan gedaan. Allemaal onder invloed van vanalles... :(

Dit was toen ik hem leerde kennen 16/17 jaar geleden. En ik dacht ach ja iedereen heeft een verleden he :lolol: Hij woonde nog op het terrein vande kliniek maar hij was bijna TBS vrij. En ik ja ben soms een ei....
Ik maak wel eens domme keuzes 🥚
Klik om te vergroten...
Tja, ik ga niet ontkennen dat al mijn keuzes weloverwogen en intelligent waren maar nee, dit was niet een van je beste moves. Maar goed
N3K0 zei:
Maar ik heb weer heel veel geleerd over mijzelf.
Klik om te vergroten...
Daar draait het leven om. Een ontdekkingstocht van jezelf. En nu ik terugkijk heb ik ook dingen geflikt dat ik nu denk Dirk, what were you thinking?

That's right, I wasn't thinking.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
LiveFastDieYoung zei:
Draadstarter weet duidelijk verschil niet tussen ADD en ADHD.
Klik om te vergroten...

ADD is een subtype van ADHD en wordt tegenwoordig ADHD-I (‘Inattentive’-type) genoemd. Het gaat dus - voor zover op dit moment gedefinieerd - om dezelfde hoofddiagnose/ontwikkelingsstoornis met andere symptomen primair op de voorgrond.

En de kenmerken die @Lemmy noemt zijn wel degelijk (ook) belangrijke kenmerken van ADD/ADHD-I.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
ADD is een subtype van ADHD en wordt tegenwoordig ADHD-I (‘Inattentive’-type) genoemd. Het gaat dus - voor zover op dit moment gedefinieerd - om dezelfde hoofddiagnose/ontwikkelingsstoornis met andere symptomen primair op de voorgrond.

En de kenmerken die @Lemmy noemt zijn wel degelijk (ook) belangrijke kenmerken van ADD/ADHD-I.
Klik om te vergroten...
Ik heb het toevallig. Die hyperactive is bij mij niet aanwezig, ik ben meer een dromer, snel afgeleid,, moeilijk leren, maar verder moet ik je heel eerlijk bekennnen dat ik me niet echt een "add-er" voel, ik voel me veel meer een "asperger" ( wat ik ook heb)
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
ADD is een subtype van ADHD en wordt tegenwoordig ADHD-I (‘Inattentive’-type) genoemd. Het gaat dus - voor zover op dit moment gedefinieerd - om dezelfde hoofddiagnose/ontwikkelingsstoornis met andere symptomen primair op de voorgrond.

En de kenmerken die @Lemmy noemt zijn wel degelijk (ook) belangrijke kenmerken van ADD/ADHD-I.
Klik om te vergroten...
Klopt wat je zegt inderdaad, dat ontken ik zeker niet. Maar ook hierin gewoon, zijn er variaties.
Maar er heerst zo de stereotype van, ADHD/ADD = Druk zijn, vergeetachtig, weg zonen, moeilijk te concentreren of hyperfocus. Maar ADHD is zoveel meer dan dat, gelijk ik eerder aanhaalde, als je weet wat BPD inhoud, geloof me dat ADHD er tegen aan leunt qua symptomen, alleen minder intensief.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
N3K0 zei:
Ik heb ooit een relatie gehad met iemand die TBS heeft. 🙈
1.5 jaar later eindigde het in huiselijkgeweld. (Goh verassend he)

Soms maakt een mens( ik in dit geval) domme keuzes. En geloofde ik teveel in het beeld van hem wat ik in mijn hoofd had.
Dat hij het anders wou en weer een normaal leven kon opbouwen inde maatschappij.

Soms is oordelen misschien beter dan denk ach iedereen heeft een verleden who am I to judge :lolol: 🙈
Klik om te vergroten...

Wat mensen in het verleden gedaan hebben herhalen ze meestal. Voorspel voor mezelf meer van hetzelfde.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik vind het sowieso wel oprecht belangrijk, om ongeacht de daden en gedrag, nog ergens het besef te hebben dat onderliggende ervaringe, traumas etc, de oorzaak hier van zijn. Vooral jeugdtrauma, en effectief te beseffen, ergens kunnen ze er niets aan doen, zijn ze idd soort van ziek. Neemt niet weg dat als je er mee te maken krijgt, je eigen gezondheid voorgaat, en je jezelf niet moet beschadigen voor iemand anders te helpen
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Lemmy zei:
Ik heb dat hier denk ik al aangehaald, maar ik ben al van jongsaf geïnteresseerd in "mentale afwijkingen". Zoals psychopathie, anti social personality disorder, borderline, u kent ze wel...

Twee van de beste voorbeelden van het eerste zijn Jimmy Savile en Ted Bundy. Natuurlijk zijn niet alle psychopaten moordenaars en necrofielen, maar kijk naar die valse charme, dat blijven lullen, dat manipuleren, dat soms naar boven komen van de ware, agressieve, persoonlijkheid.

Kunnen jullie die fascinatie begrijpen?


Klik om te vergroten...
Ik moet zeggen, dat ik het laatste interview van Ted Bundy wel interessant vond.
"Mentale afwijkingen" vind ik een ook een speciale titel voor dit onderwerp. Alle mensen zijn uniek en vormen een omgang met hun omgeving die afhankelijk is van vele factoren.
Was Ted Bundy ooit in een goede relatie met een vrouw, of was hij direct verslaafd aan porno en alcohol en ging hij daardoor zo doordraaien en verkrachten ed?
Ik hoop dat hij echt een afwijking had, anders vrees ik dat velen die opgroeien met porno vanaf hun 10de ook vreemde dingen gaan doen in hun leven.
Jeetje, ik moet er niet aan denken!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dirkjan zei:
Ik heb het toevallig. Die hyperactive is bij mij niet aanwezig, ik ben meer een dromer, snel afgeleid,, moeilijk leren, maar verder moet ik je heel eerlijk bekennnen dat ik me niet echt een "add-er" voel, ik voel me veel meer een "asperger" ( wat ik ook heb)
Klik om te vergroten...

ASS en ADHD liggen dichtbij elkaar (hoe tegengesteld ze op een aantal vlakken in de praktijk misschien kunnen lijken, er is veel overlap in gedrag). Dat ze dichtbij elkaar liggen is ook letterlijk het geval in genetisch opzicht; mensen met autisme en ADHD delen bepaalde mutaties/veranderingen op hetzelfde gen.

Je hoort steeds vaker de term AuDHD vallen: de combinatie van ASS en ADHD die logischerwijs vrij frequent voorkomt. Vaak merkt iemand zelf en/of iemands omgeving dat één van de twee iets dominanter of duidelijker naar voren komt. Dat zal bij jou dan je autisme zijn. Kan per situatie/levensfase ook weer wat wisselen, maar hoeft niet.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
ASS en ADHD liggen dichtbij elkaar (hoe tegengesteld ze op een aantal vlakken in de praktijk misschien kunnen lijken, er is veel overlap in gedrag). Dat ze dichtbij elkaar liggen is ook letterlijk het geval in genetisch opzicht; mensen met autisme en ADHD delen bepaalde mutaties/veranderingen op hetzelfde gen.

Je hoort steeds vaker de term AuDHD vallen: de combinatie van ASS en ADHD die logischerwijs dan ook regelmatig voorkomt. Regelmatig merkt iemand zelf en/of iemands omgeving dat één van de twee iets dominanter of duidelijker naar voren komt. Dat zal bij jou dan je autisme zijn. Kan per situatie/levensfase wisselen, maar hoeft niet.
Klik om te vergroten...
Klopt idd, de symptomen, of hoe het lijkt voor de buitenwereld, zijn erg gelijkend, maar de oorzaak, wat er effectief in mensen omgaat wat niet zichtbaar is, verschilt wel gewoon zwaar.

Dat telt zowel voor asperger, maar ook persoonlijkheidsstoornissen.

Dat ze voor de buitenwereld, op elkaar gelijken, maakt het ook waarom het ook zo intens lang duurt, en extreem moeilijk is voor artsen, om een diagnose te maken.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Roze Olifant zei:
ASS en ADHD liggen dichtbij elkaar (hoe tegengesteld ze op een aantal vlakken in de praktijk misschien kunnen lijken, er is veel overlap in gedrag). Dat ze dichtbij elkaar liggen is ook letterlijk het geval in genetisch opzicht; mensen met autisme en ADHD delen bepaalde mutaties/veranderingen op hetzelfde gen.

Je hoort steeds vaker de term AuDHD vallen: de combinatie van ASS en ADHD die logischerwijs vrij frequent voorkomt. Vaak merkt iemand zelf en/of iemands omgeving dat één van de twee iets dominanter of duidelijker naar voren komt. Dat zal bij jou dan je autisme zijn. Kan per situatie/levensfase ook weer wat wisselen, maar hoeft niet.
Klik om te vergroten...
Interessant, dat wist ik niet. Volgens mij weet jij hier best wat vanaf.
LiveFastDieYoung zei:
maakt het ook waarom het ook zo intens lang duurt, en extreem moeilijk is voor artsen, om een diagnose te maken.
Klik om te vergroten...
Zeg dat wel, het was niet een kwestie van een formuliertje invullen maar mijn hele stamboom werd opgetrommeld. Ik hoefde nog net niet mijn schedel open te laten zagen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Manu76 zei:
Ik kan artikel niet geheel lezen, maar in een bekende Spaanse krant komt de schrijver met een percentage psychopaten die hier in Spanje onder ons leven. (waarschijnlijk ook andere Europese landen)
Het percentage: 1%. In Spanje ongeveer 500.000 personen en veel ervan op hoge posities in bedrijfsleven en politiek oa.

Edit: blijkbaar een terugkomend percentage:
www.welingelichtekringen.nl

1 procent van de mensen is psychopaat: zo herken je hem of haar

Psychopaten zijn lang niet allemaal seriemoordenaars of andere zware criminelen. De meesten functioneren prima binnen de regel van de wet. Maar ze vertonen wel vaak naar of boosaardig gedrag.Professor...
www.welingelichtekringen.nl www.welingelichtekringen.nl
Klik om te vergroten...
Ook interessant:

neurosciencenews.com

Prevalence of Female Psychopaths: More Common than Believed - Neuroscience News

Researchers provide novel insights into female psychopathy, challenging the conventional 6:1 male-to-female psychopath ratio with new evidence suggesting a closer 1.2:1 ratio.
neurosciencenews.com neurosciencenews.com
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#12

Machiavellisme (psychologie) - Wikipedia

nl.wikipedia.org nl.wikipedia.org
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Mooi dat hier gezegd wordt dat narcisme wél behandeld kan worden met zelfreflectie.

Ik heb ook weleens gehoord dat een narcist dat niet kan, waar ik niets van geloof.
Klik om te vergroten...
Een narcist projecteert zijn reflectie op degene die hem de spiegel voor houd303613509_126526223463756_1294427898242755286_n.jpg
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Machiavellianism is a personality trait characterized by manipulativeness, deceitfulness, high levels of self-interest, and a tendency to see other people as means to an end. People who display especially elevated levels of Machiavellianism—referred to by some psychologists as “high-Machs”—lack empathy and take a cynical, unemotional view of the world; their primary interests center on power and status, and they’ll do whatever is necessary to achieve their goals.


Zeer interessante website: https://www.psychologytoday.com/en-be
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Freddy Horion zoekt weer aandacht door een aanvraag voor euthanasie in te dienen. Als je dat interview leest met hem, is het toch vooral zelfbeklag. Halfslachtige woorden van spijt. Typisch psychopaten kenmerk zeker... De broer van een van de slachtoffers heeft hem nog gezien recent in de strafuitvoeringsrechtbank. Daar zou hij er helemaal niet depri hebben uitgezien.

Die kerel zit al 45 jaar vast, laat hem nog maar wat rotten in de cel.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#16
alles gaat voorbij zei:
Een narcist projecteert zijn reflectie op degene die hem de spiegel voor houdBekijk bijlage 61606
Klik om te vergroten...

Is dit een narcist waar ze het over heeft of een ander meisje op de middelbare school waar ze niet mee op kan schieten?
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#17
Casrus zei:
Is dit een narcist waar ze het over heeft of een ander meisje op de middelbare school waar ze niet mee op kan schieten?
Klik om te vergroten...
Ik weet niet waar jij het over hebt maar mijn ervaring met een narcist is dat ik word beschuldigd van gedrag dat ze zelf vertoond.

Trump deed het ook door Zelenski een dictator te noemen.

Simpel gezegd geven ze gewoon iemand anders de schuld van iets wat ze zelf doen. En ze zijn er heilig van overtuigd dat het onmogelijk aan hun kan liggen want narcisten doen gewoon nooit iets fout.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#18
alles gaat voorbij zei:
Ik weet niet waar jij het over hebt maar mijn ervaring met een narcist is dat ik word beschuldigd van gedrag dat ze zelf vertoond.

Trump deed het ook door Zelenski een dictator te noemen.

Simpel gezegd geven ze gewoon iemand anders de schuld van iets wat ze zelf doen. En ze zijn er heilig van overtuigd dat het onmogelijk aan hun kan liggen want narcisten doen gewoon nooit iets fout.
Klik om te vergroten...

Trump is zeker een narcist. Zijn "grapje" over dat hij zelf de volgende Paus wil worden kadert zelfs daarin.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#19
Lemmy zei:
Die kerel zit al 45 jaar vast, laat hem nog maar wat rotten in de cel.
Klik om te vergroten...
Ben gek op mn Belgische true crime.
Horion is volgens zijn psychiaters niet meer gevaarlijk.
Mijn mening; gewoon laten zitten.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Relmuis zei:
Ben gek op mn Belgische true crime.
Horion is volgens zijn psychiaters niet meer gevaarlijk.
Mijn mening; gewoon laten zitten.
Klik om te vergroten...

Yep, 100%.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...11
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."