Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums*BETOOGJE* Drugsforum en Alcohol...

*BETOOGJE* Drugsforum en Alcohol...

52 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#1
Angramar Temenos zei:
tomz0r zei:
Goed betoogje.
Alcohol is niet zo schadelijk als hier wordt beweerd inderdaad. Als je er tenminste niet mee in de auto gaat zitten, en het alleen bij de weekends houdt is de schade werkelijk te verwaarlozen. Bij alcohol is verantwoordelijk gebruik misschien wel het belangrijkst.
De hersenschade die je bij een keertje flink bezopen zijn oploopt is ongeveer even groot als 5 kopballen tijdens een potje voetbal. Niet merkbaar dus. De kans dat je bij recreatief gebruik leverschade ondervindt is ook miniem.
Helaas zijn er ook mensen die er niet mee om kunnen gaan, maar dat heeft niks met alcohol te maken.

Ik vind sowieso dat mensen hier bepaalde drugs (voornamelijk psychedelica) heel erg promoten, de negatieve kant bagatelliseren en de drug zelfs als "goed" bestempelen zonder ook maar enige wetenschappelijke kennis te hebben.

Dat alcohol maatschappelijke schade aanricht ligt gewoon aan dat mensen er niet mee om kunnen gaan. Elke andere drug zou veel grotere schade veroorzaken mochten ze dezelfde legale en sociale status hebben.
Klik om te vergroten...

Ik zie psychedelica als iets goeds, inderdaad.. Het heeft me tot bepaalde inzichten gebracht, en me zelfs socialer gemaakt (Niet onder invloed socialer, maar in het algemeen).
Klik om te vergroten...

Als je die inzichten zonder psychedelica niet kan krijgen zou ik me afvragen of je jezelf niet voor de gek zit te houden in het echt. Om het onderbewuste te zien heb je niet per se paddo's nodig.

Ze hebben net als alcohol ook hun eigen gevaren. Paddo- en wietgebruik vergroot bij vooral tieners/adolescenten fors de kans op schizofrenie, tot wel 5 maal heb ik gelezen. Bij 1 op de 100 mensen ontwikkelt zich schizofrenie, en aangezien Paddo's en wiet die kans wel tot 5 maal vergroten is de kans bij tieners die veel blowen en weleens paddo's gebruiken 5 procent om schizofreen te worden.

En dan heb is er ook nog het gevaar dat de levensvisie van mensen een stuk negatiever wordt. Bij jou is het misschien positief veranderd, maar er zijn ook gezonde mensen die de wereld opeens een stuk minder rooskleurig gaan zien dan voordat ze paddo's genomen hebben. Verder is er natuurlijk ook nog een grote kans (tien tot veertig procent) op HPPD, wat ook zeer vervelend is.
Dat het voor jou iets goeds gedaan heeft betekent niet dat de drug ook goed is. Paddo's hebben zeker ook negatieve kanten die mensen moeten weten.

En zo kent elke drug zijn gevaren. Alcohol is niet slecht, de mensen die het misbruiken zijn slecht.
M
MirrorballLid
01-01-2024, 00:00
#2
tomz0r zei:
Angramar Temenos zei:
tomz0r zei:
Goed betoogje.
Alcohol is niet zo schadelijk als hier wordt beweerd inderdaad. Als je er tenminste niet mee in de auto gaat zitten, en het alleen bij de weekends houdt is de schade werkelijk te verwaarlozen. Bij alcohol is verantwoordelijk gebruik misschien wel het belangrijkst.
De hersenschade die je bij een keertje flink bezopen zijn oploopt is ongeveer even groot als 5 kopballen tijdens een potje voetbal. Niet merkbaar dus. De kans dat je bij recreatief gebruik leverschade ondervindt is ook miniem.
Helaas zijn er ook mensen die er niet mee om kunnen gaan, maar dat heeft niks met alcohol te maken.

Ik vind sowieso dat mensen hier bepaalde drugs (voornamelijk psychedelica) heel erg promoten, de negatieve kant bagatelliseren en de drug zelfs als "goed" bestempelen zonder ook maar enige wetenschappelijke kennis te hebben.

Dat alcohol maatschappelijke schade aanricht ligt gewoon aan dat mensen er niet mee om kunnen gaan. Elke andere drug zou veel grotere schade veroorzaken mochten ze dezelfde legale en sociale status hebben.
Klik om te vergroten...

Ik zie psychedelica als iets goeds, inderdaad.. Het heeft me tot bepaalde inzichten gebracht, en me zelfs socialer gemaakt (Niet onder invloed socialer, maar in het algemeen).
Klik om te vergroten...

Als je die inzichten zonder psychedelica niet kan krijgen zou ik me afvragen of je jezelf niet voor de gek zit te houden in het echt. Om het onderbewuste te zien heb je niet per se paddo's nodig.

Ze hebben net als alcohol ook hun eigen gevaren. Paddo- en wietgebruik vergroot bij vooral tieners/adolescenten fors de kans op schizofrenie, tot wel 5 maal heb ik gelezen. Bij 1 op de 100 mensen ontwikkelt zich schizofrenie, en aangezien Paddo's en wiet die kans wel tot 5 maal vergroten is de kans bij tieners die veel blowen en weleens paddo's gebruiken 5 procent om schizofreen te worden.

En dan heb is er ook nog het gevaar dat de levensvisie van mensen een stuk negatiever wordt. Bij jou is het misschien positief veranderd, maar er zijn ook gezonde mensen die de wereld opeens een stuk minder rooskleurig gaan zien dan voordat ze paddo's genomen hebben. Verder is er natuurlijk ook nog een grote kans (tien tot veertig procent) op HPPD, wat ook zeer vervelend is.
Dat het voor jou iets goeds gedaan heeft betekent niet dat de drug ook goed is. Paddo's hebben zeker ook negatieve kanten die mensen moeten weten.

En zo kent elke drug zijn gevaren. Alcohol is niet slecht, de mensen die het misbruiken zijn slecht.
Klik om te vergroten...

Couldn't agree more... eindelijk een oprechte en realistische kijk op drugs..
Ik erger me erg aan mensen die drugs alleen maar verheerlijken en de negatieve kanten niet willen zien..

Ik denk dat jij een goed voorbeeld bent van een verantwoordelijk gebruiker.. Je ziet de risico's en probeert deze niet te ontkennen.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Over de kans van schizofrenie bij wiet zal ik niet beginnen, maar bij LSD krijgt maar 8 op de 1000 een psychose, dat is dus minder dan die gemiddelde 1 op de 100, ik zou denken dat dit voor paddo's hetzelfde geldt maar het kan anders zijn, dat weet ik niet zeker, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het bij paddo's zo veel hoger zou liggen. Verder ben ik het met je eens dat niet alle inzichten leuk zijn, bij mijzelf is het niets dan positief geweest maar ik ken meerdere mensen die zich dingen hadden gerealiseerd die ze liever niet hadden willen weten, misschien kan onwetendheid soms fijner zijn. Het risico dat ik bij beide middelen, paddo's en LSD wel echt erken is HPPD, ik heb het 3 maanden gehad van paddo's en het is best vervelend, wel in de meeste gevallen te voorkomen door niet te váák te trippen, want overdaad is nooit goed. Punt is, alles heeft zijn risico's maar bij psychedelica liggen die gewoon erg laag, veel lager dan bij veel andere drugs, en dat punt zal ik blijven verdedigen met statestieken, percentages en onderzoeken.

Bij wiet is overigens een onderzoek gedaan met mensen die al een psychose hadden gehad, 1/3 lieten ze niet blowen, 1/3e een paar joints per week en 1/3e 5 per dag, van de eerste twee groepen kregen in die periode 16 en 17% een pyschose, in de laatste groep 64%, dus bij wiet hangt het er érg vanaf hoe veel, zelfs een schizo komt weg met een jointje op zaterdag, maar elke dag blowen is voor veel meer mensen een risico. Toch vind ik bij wiet het grootste risico dat van de gewoonte, het is geen verslaving, maar om een of andere rede is de gewoonte bijzonder moeilijk op te geven, omdat het ook gewoon zo chill is.. maar echt veel voordelen voor je leven heeft dat op lange termijn niet.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#4
azgaza zei:
Over de kans van schizofrenie bij wiet zal ik niet beginnen, maar bij LSD krijgt maar 8 op de 1000 een psychose, dat is dus minder dan die gemiddelde 1 op de 100, ik zou denken dat dit voor paddo's hetzelfde geldt maar het kan anders zijn, dat weet ik niet zeker, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het bij paddo's zo veel hoger zou liggen. Verder ben ik het met je eens dat niet alle inzichten leuk zijn, bij mijzelf is het niets dan positief geweest maar ik ken meerdere mensen die zich dingen hadden gerealiseerd die ze liever niet hadden willen weten, misschien kan onwetendheid soms fijner zijn. Het risico dat ik bij beide middelen, paddo's en LSD wel echt erken is HPPD, ik heb het 3 maanden gehad van paddo's en het is best vervelend, wel in de meeste gevallen te voorkomen door niet te váák te trippen, want overdaad is nooit goed. Punt is, alles heeft zijn risico's maar bij psychedelica liggen die gewoon erg laag, veel lager dan bij veel andere drugs, en dat punt zal ik blijven verdedigen met statestieken, percentages en onderzoeken.

Bij wiet is overigens een onderzoek gedaan met mensen die al een psychose hadden gehad, 1/3 lieten ze niet blowen, 1/3e een paar joints per week en 1/3e 5 per dag, van de eerste twee groepen kregen in die periode 16 en 17% een pyschose, in de laatste groep 64%, dus bij wiet hangt het er érg vanaf hoe veel, zelfs een schizo komt weg met een jointje op zaterdag, maar elke dag blowen is voor veel meer mensen een risico. Toch vind ik bij wiet het grootste risico dat van de gewoonte, het is geen verslaving, maar om een of andere rede is de gewoonte bijzonder moeilijk op te geven, omdat het ook gewoon zo chill is.. maar echt veel voordelen voor je leven heeft dat op lange termijn niet.
Klik om te vergroten...

Ik ken uit mijn omgeving ook mensen die angstiger en minder sociaal zijn geworden door psychedelica. Naar psychedelica is gewoon weinig onderzoek gedaan. Dat onderzoek wat jij noemt met die gegevens dat 8 op de 1000 mensen een zware psychose krijgt door LSD komt uit de jaren 60, en in die tijd was er erg veel subjectiviteit over drugs. Of drugs waren helemaal niet slecht, of drugs waren enorm slecht. Over de betrouwbaarheid van dat onderzoek valt dus te discussieren.
HPPD is inderdaad een groot gevaar wat je niet moet bagetaliseren. Mag ik lezen waar het staat dat vaak trippen een grotere kans op HPPD veroorzaakt? Volgens mij is het namelijk na één keer trippen al goed mogelijk dat je er last van krijgt. Ik denk eerder dat de dosis uitmaakt dan de frequentie waarin je tript.

Ik vind dat alcohol bij verstandig gebruik minder risico's kent dan psychedelica. Ik snap ook niks van die alcoholhaat hier.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Waarmee ik overigens niet zeg dat men niets moet drinken, dat staat een ieder geheel vrij.

Maar de denkwijze die uit psychedelica gebruik voortvloeit, is een stuk gezonder en rationeler omdat er geen motief van het individu in zit verwerkt om erkenning te oogsten door middel van overlapping ten opzichte van anderen.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#6
tomz0r zei:
Ik vind dat alcohol bij verstandig gebruik minder risico's kent dan psychedelica. Ik snap ook niks van die alcoholhaat hier.
Klik om te vergroten...

Omdat het egoversterkend werkt en verfijnde voelsprieten te niet doet. Natuurlijk wordt door het individu onttreking en verdoving van het geweten als minder risicovol ervaren. Zeker in dit systeem.

De Indianen wereld en cultuur, was de enige gemeenschap ooit op aarde dat geen politiek stelsel nodig had om in vrede en sociale collectiviteit te overleven. Ze rookten spiritueel tabak, kauwden paddestoelen, dronken ayahuaca, en sommige van aten ook cactussen.

Nadat Columbus daar een voet aan wal had gezet, en Indianen met alcohol in aanraking kwamen, is het 1 grote zooi geworden. Geweld, berovingen, verkrachtingen, egoisme, non-empathy. Ook de aboriginals zijn hier slachtoffers van geworden.

Vergelijk een doorsnee cafe eens met wat er gebeurd als jonge mensen voor wie alcohol vreemd is, collectief kennis maken met cactussen, ayahuasca of paddo's gedurende hun pubertijd. Zij groeien uit tot een gemeenschap waar ik alleen maar van kan dromen.
t
takedown84Lid
01-01-2024, 00:00
#7
idd, vind dat je helemaal gelijk hebt... ik verdedig alcohol ook in de topic "alcohol is de kutste drugs ooit" ofzoiets... snap echt wel dat alcohol legaal is en de rest niet, maar toch gebruik ik ook wel iets anders... het is gewoonweg leuk...
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#8
Marla Singer zei:
Ik zie alcohol wel degelijk als vergif voor het lichaam. Ik bedoel, kijk hoe je je de volgende morgen voelt na een avondje doorzakken! Die katers liegen er niet om hoor! Men spreekt dan ook wel niet voor niets van een alcoholVERGIFTIGING!
Klik om te vergroten...

Dat argument vind ik echt nergens op slaan. Zijn de rest van de drugs dat niet dan? Elke drug is een gifstof voor je lichaam. Een LD-50 dosis LSD is al na enkele honderden miligrammen geloof ik, een overdosis amfetamine al na 3 gram. En een alcoholvergiftiging pas na een kwart kilo. Als je het zo bekijkt is LSD dus de meest toxische drug van allemaal.
V
VanadesseLid
01-01-2024, 00:00
#9
In principe is alles schadelijk voor je. Tegenwoordig krijg je overal kanker van en alles maakt het milieu kapot. Alcohol is inderdaad heel schadelijk als je het overmatig gebruikt, maar dat geld voor alle drugs. Suiker is ook heel slecht voor je als je het teveel eet, en zo kun je nog veel meer dingen opnoemen.
Marla Singer zei:
Ik zie alcohol wel degelijk als vergif voor het lichaam. Ik bedoel, kijk hoe je je de volgende morgen voelt na een avondje doorzakken! Die katers liegen er niet om hoor! Men spreekt dan ook wel niet voor niets van een alcoholVERGIFTIGING!
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het zeker wel mee eens. Een kater is niet iets positiefs, je lever gaat kapot aan alcohol en een alcohol vergiftiging is al helemaal kut en slecht voor je, maar waarom zijn andere drugs ook alweer verboden? Niet omdat dat allemaal zo goed voor je lichaam is.

Ik denk dat als je alles met mate gebruikt er helemaal niet veel aan de hand is. Af en toe een glaasje wijn of een biertje is echt niet slecht voor je. Af en toe een jointje roken, een trip nemen of pilletje slikken, daar zal je echt niet dood aan gaan, zolang je het maar met mate blijft doen. Wanneer je er TE veel van gaat gebruiken word het een ander verhaal, maar alles waar TE voor staat is slecht.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#10
De kater van alcohol komt lang niet altijd alleen door de stof zelf. Vaak heeft het ook met dehydratie te maken en rusteloosheid.

Drink daarom dus altijd een paar glaasjes water voordat je gaat slapen en zorg voor een goede nachtrust. Bijna geen kater. :stoned:
V
VanadesseLid
01-01-2024, 00:00
#11
Een kater komt vaak voordat je organen hebben moeten overwerken om alle alcohol te verwerken. Je organen geven dan signalen af naar je hersenen en daardoor krijg je vaak hoofdpijn en word je soms wat misselijk wakker. Een paar glaasjes water voor je gaat slapen kan best helpen, maar dat neemt niet weg dat dronkenschap/overmatig drankgebruik slecht is voor je lichaam.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#12
tomz0r zei:
Marla Singer zei:
Ik zie alcohol wel degelijk als vergif voor het lichaam. Ik bedoel, kijk hoe je je de volgende morgen voelt na een avondje doorzakken! Die katers liegen er niet om hoor! Men spreekt dan ook wel niet voor niets van een alcoholVERGIFTIGING!
Klik om te vergroten...

Dat argument vind ik echt nergens op slaan. Zijn de rest van de drugs dat niet dan? Elke drug is een gifstof voor je lichaam. Een LD-50 dosis LSD is al na enkele honderden miligrammen geloof ik, een overdosis amfetamine al na 3 gram. En een alcoholvergiftiging pas na een kwart kilo. Als je het zo bekijkt is LSD dus de meest toxische drug van allemaal.
Klik om te vergroten...

De topicstarter ziet alcohol niet echt als een giftig middel en ik heb op die veronderstelling slechts een tegenreactie/argument gegeven. Dit deed ik om - met een herkenbaar voorbeeld - aan te kunnen tonen wat een enkel nachtje doorzakken al met je lichaam kan doen en dat je dus wel degelijk een gifstof tot je neemt. Ik heb verder helemaal nergens vermeld dat andere drugs niet schadelijk zouden zijn!

Ik behoor overigens uberhaupt niet tot de genoemde forumleden die andere harddrugs de hemel in zouden prijzen ten opzichte van alcohol! Alle drugs zijn inderdaad een vergif voor het lichaam. Echter, alcohol zie ik persoonlijk ook gewoon als een (hard)drug en valt dus voor mij logischerwijs onder dezelfde noemer als de rest v/d drugs. Ik vond het daarom in mijn post helemaal niet relevant om nog over de rest van de drugs te gaan spreken, omdat het voor mij gewoon heel vanzelfsprekend is, dat alle drugs vergif voor ons zijn. Daarbij hebben ze uiteraard ieder ook weer hun eigen, aan de stof verwante, risico's die - in mijn ogen - nooit verwaarloosd of onderschat mogen worden!
Ik ben, nog niet zo lang geleden, uit een behoorlijk zware speedverslaving gekrabbeld, dus je kunt wel aannemen dat ik hierdoor heel goed weet hoe slecht en verradelijk dit middel kan zijn. Daarnaast heb ik ook nog veel ervaring met het gebruik van andere middelen en in bijna al mijn posts over drugs, zal je kunnen lezen, dat ik me er iig erg bewust van ben dat aan het gebruik van al deze middelen gevaarlijke risico's kleven en wat deze vervolgens met je zouden kunnen doen. Deze gaan dus ook op voor alcohol vind ik! Ik ben in dit geval eigenlijk een soort van "ervaringsdeskundige" en dus behoorlijk goed op de hoogte van toch wel bijna alle bekende drugssoorten die illegaal/legaal te verkrijgen zijn. Je zal dus echt NOOIT uit mijn mond te horen krijgen dat er "goede" drugs bestaan die niet ongezond/ongevaarlijk zouden zijn, want die bestaan gewoonweg niet! Ik ben in eerste instantie van mening dat iedereen gewoon lekker voor zichzelf moet beslissen om een middel wel/niet te gaan gebruiken/proberen, maar ik vermeld in mijn reacties wel altijd heel expliciet - vanuit mijn eigen ervaringen en evt opgedane kennis vanuit mijn nabije omgeving - wat de risico's zijn bij onverantwoord gebruik en dat geen een drug ongevaarlijk is! Wat mij betreft valt alcohol dus ook onder de rest en is het dus wel degelijk een gevaarlijk en niet te onderschatten middel! Wel of niet legaal, dat maakt voor mij helemaal geen verschil. Je kan dus niet zomaar even vaststellen dat alcohol niet echt een vergif is en dat de risico's van alcohol te verwaarlozen zijn. Ik wilde in mijn post enkel dat gegeven nog wat extra onderstrepen, want ik kreeg namelijk de indruk dat er toch nog wel wat posters waren die gewoon echt veels te lichtzinnig over alcohol denken (waarschijnlijk puur vanuit onwetendheid cq een gebrek aan kennis/evaringen).
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik zie alcohol wel degelijk als vergif voor het lichaam. Ik bedoel, kijk hoe je je de volgende morgen voelt na een avondje doorzakken! Die katers liegen er niet om hoor! Men spreekt dan ook wel niet voor niets van een alcoholVERGIFTIGING!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."