RosettA_StoneD zei:
Er zit echter bijna geen schadelijkheid vast aan het drinken van alcohol.
Ik lees het hier toch echt wel RosettA en dat vind ik een typerende uitspraak voor iemand die alcohol onderschat en er weinig van af weet... Neem ik je niet kwalijk, want je bent absoluut niet de enige in de maatschappij. We worden nou eenmaal verkeerd geinformeerd door de overheid....
N.a.v. een eerdere reactie van TomzOR- waarbij gebrek aan kennis over alcohol ook weer duidelijk naar voren komt - wil ik er ook nog even aan toevoegen dat een kwart kilo alcohol, omgerekend maar een kwart liter is. Een liefhebber van bijvoorbeeld sterke drank, die daarnaast ook een grote sociale behoefte voelt om toch wel 1x per week in de kroeg/disco die liefhebberij te consumeren, zal tijdens zo'n "iets" te gezellig nachtje zelf al gauw ondervinden dat hij/zij - soms bewust, maar regelmatig ook onbewust - heel gemakkelijk over een bepaalde (voorgenomen) grens heen stapt en eigenlijk toch wel een beetje "iets te diep" dat glaasje in gaat. Ik noem hier mee geen onbekend of zeldzaam verschijnsel, maar een terugkerend kenmerk van een vrij grote groep mensen in onze maatschappij (meestal jongeren/adolescenten). Ik ben er zelf - tot zo'n anderhalf jaar geleden - ook zo een geweest, in mijn directe vriendenkring kan ik er ook nog steeds genoeg aanwijzen en ik denk dat er op DF ook wel wat zijn die zich herkennen in mijn profielschets!
Enfin, zo iemand heeft er in een vrij korte periode ook al een behoorlijke alcoholtolerantie bij opgebouwd en zal als gevolg daarvan ook meer "te diep" kunnen drinken dan daarvoor. Deze mensen zitten na zo'n nachtje echt niet meer zo heel ver bij die kwart liter alcohol vandaan hoor! Officieel heet dit dan nog volgens TomzOr geen alcoholvergifting, maar de "megakater" die je jezelf hiermee ongetwijfeld bezorgt, kan soms echt verschijnselen vertonen die je anders wel doen geloven dat jij jezelf toch wel behoorlijk vergiftigd hebt! De hele ochtend kotsend boven de plee hangen, aan de schijterij zijn en je de rest van de dag nog behoorlijk zwak en klote voelen, is geen uitzondering. Als je exact dezelfde verschijnselen krijgt, maar dan omdat je per ongeluk een klein stukje bedorven pizza hebt gegeten, spreekt men toch ook gewoon van een officiele voedselvergiftiging? Ik vind het maar merkwaardig dat deze "vergiftigingsbenaming" dan niet voor alcohol op gaat. Ik vind overigens alcoholkaters de heftigste van alle andere drugskaters die ik ken!
Daarnaast is die kwart liter denk ik ook omgerekend vanuit een volwassen persoon met een gemiddelde omvang. Iemand die niet zo veel weegt, bijvoorbeeld de welbekende en relatief veel voorkomende, kleine comazuipertjes onder onze jeugdigen, hebben echt veel minder alcohol nodig om in die "officiele" vergiftigingsstatus te kunnen geraken en hebben zelfs na zo'n "ongelukje" ook nog eens grote kans op een vorm van onherstelbare hersenschade! Om het weekend lam zijn, geeft trouwens ook schade aan de hersenen en de lever vangt ook zware klappen.
Dus als je alcohol nu nog steeds "niet echt schadelijk" kunt noemen, dan doe je dat waarschijnlijk, omdat drugs in onze maatschappij nog steeds een heel negatief imago hebben en jij daar niet toe wilt behoren. Dan is het heel makkelijk om dan voor jezelf een onderscheid te maken tussen alcohol en "echte" drugs, want dat doet onze hypocriete overheid ook en dus neem je dat in je onwetendheid en gebrek aan ervaring ook maar klakkeloos aan.
TomzOr gaat er met deze overheidsinformatie van uit dat ie dan ook over zal komen als iemand met verstand van de zaken en dus komt ie vervolgens met een tegenargument waarin een veels te simpele vergelijking wordt getrokken met illegale en daarom - in zijn ogen - wel "echte" en dus ook veel gevaarlijkere drugs met een veel hogere "giftigheidswaarde". Ter verduidelijking heeft ie er dan ook nog wat mooie, maar verder vage getallen bij gezocht: lang leve internet en lekker makkelijk, als je er van overtuigd bent dat onze overheid en het internet altijd gelijk hebben en de waarheid spreken, maar je kunt echt geen aanneembare vergelijking trekken tussen een aantal, echt totaal verschillende, soorten drugs.
Elke drug beschikt namelijk weer over hele eigen, specifieke en unieke eigenschappen. Hierbij denk je dan aan de kleur, vorm, smaak, toediening, effect, in- en uitwerkingsduur, dossering, verslavingsfactor, schadelijkheid en nog wat andere risico's. Deze genoemde eigenschappen verschillen per drugssoort echt zeer sterk van elkaar. Wil je een correcte vergelijking trekken dan moet je al die verschillende eigenschappen er dus ook bij gaan betrekken en er uiteraard ook de juiste kennis en/of ervaring bij hebben. Net zoals dat je appels en peren niet even simpel met elkaar kunt vergelijken, gaat dat gezegde ook op voor al die verschillende soorten drugs! Ik denk ook niet dat je die met een aantal muisklikjes even snel had gevonden, daar zijn zelfs speciale studies voor!
Ik neem dat niemand kwalijk, want onze regering houdt dus nou eenmaal de mensen maar al te graag dom over het onderwerp drugs. Als ze de legale verkoop van alcohol en sigaretten, net als de overige drugs, helemaal gaan verbieden, gaat dat ten koste van een hele grote en belangrijke accijnspost en dat willen ze uiteraard voorkomen. Ik persoonlijk ben eigenlijk gewoon voor legalisatie van alle drugs, want daarmee kan iedereen de gewenste en juiste voorlichting krijgen en omdat het onder toezicht en controle van de overheid gebeurt, lijkt het me ook veiliger. Er zijn dan geen problemen meer met "vervuilde" drugs en geen illegale dealpraktijken meer in de onderwereld, dus ook een stuk criminaliteit zal hiermee verdwijnen. Dit zal alleen toch nooit gebeuren, want het huidige Nederlandse drugsbeleid is al niet echt populair in de politiek van de rest van de wereld. Met name die belachelijke, irriele War on Drugs waar Amerika zo aan vast blijft houden sluit totaal niet aan met de Nederlandse houding tegenover drugs. Meneer Balkenende wil heel graag goede vriendjes blijven met Amerika en het is duidelijk merkbaar dat onze eens zo goede en vooruitstrevende tolerantie steeds conservatiever aan het worden is. Een groot deel van Nederland blijft ook stug doorgaan met dat klakkeloos aannemen wat de overheid zegt. Jammer, want geestverruimende middelen zijn nou eenmaal altijd een vast onderdeel van de mensheid geweest en die ingebakken, geestverruimende behoefte zal ook niet vanzelf uit ons systeem verdwijnen.
Legaliseren is voorlopig echt geen optie, omdat vele generaties lang ons is aangeleerd dat alle harddrugs per definitie zo slecht zijn dat je, bij wijze van spreken, meteen dood neervalt of voor altijd krankzinnig zal worden. Zo werden de mensen onterecht heel erg bang gemaakt, ontstond er een taboe en bijna niemand durfde zich er uberhaupt nog in te verdiepen. Slechts een selecte groep nieuwsgierige mensen, vaak met wat afwijkende standaarden dan de rest, nam wel een stap om het zelf eerst uit te gaan zoeken en te experimenteren ( denk aan onderzoekers, wetenschappers, avonturiers, ontdekkingsreizigers of gewoon de rebelse jongeren). In feite is de situatie van tegenwoordig eigenlijk niet zo heel veel veranderd ten opzichte van toen. De mensen zijn in de loop der jaren wel wat meer ruimdenkend geworden, hoewel daar tegenwoordig opeens wel weer een groeiende daling in lijkt te zitten (mede door ons conservatieve kabinet dat via de media de mensen weer flink aan het bangmaken is). Wel zijn er sinds de invoering van de opiumwet een hele hoop nieuwe (hard)drugs bijgekomen en die lijst wordt vooral in de laatste paar decennia op vrij regelmatige basis aangevuld. Dit terwijl een goede voorlichting en een duidelijk overzicht van al die nieuwe drugs eigenlijk erg achterblijft. Alleen de slechte verhalen worden door de overheid veelvuldig naar buiten toe gepubliceerd, met als gevolg dat men vooral weer bang en onwetend is. Ik ben van mening dat dit uiteindelijk een averechts effect zal geven. Door de grote verscheidenheid van al die nieuwe soorten drugs, is de overheid volgens mij zelf het overzicht ook een beetje kwijtgeraakt. Vooral de bestaande lijst met harddrugs is naar mijn idee aan een splitsing toe met daarin een totaal vernieuwde "mediumdrugs" lijst. Alcohol mag wat mij betreft dan ook de benaming "mediumdrug" krijgen....
Het zou een goed begin zijn om de mensen nu eindelijk eens een betere voorlichting te geven over de verschillende soorten drugs en hun verschillende eigenschappen en effecten. Dan zullen ze inzien dat alcohol en drugs onder dezelfde noemer vallen en dat er eigenlijk een heleboel drugs zijn die verantwoord/veilig gebruikt kunnen worden. Mits men zich aan de voorschriften houdt natuurlijk!
Wat de overheid nu doet is erg sneaky en hypocriet: als sommige ouders wisten dat alcohol eigenlijk ook gewoon een ordinaire drug is, dan zouden zij nooit hebben toegestaan dat hun kind van 12 met Kerstmis ook eens gezellig een glaasje meedronk. Dit zijn juist de kinderen die ook eerder geneigd zijn om te gaan comazuipen en die kids zelf hadden dan ook wel drie keer extra nagedacht als ze wel goed waren voorgelicht. Goede voorlichting is zo belangrijk en daar ontbreekt het aan alle kanten aan!