Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums*BETOOGJE* Drugsforum en Alcohol...

*BETOOGJE* Drugsforum en Alcohol...

52 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#1
tomz0r zei:
Ik vind dat alcohol bij verstandig gebruik minder risico's kent dan psychedelica. Ik snap ook niks van die alcoholhaat hier.
Klik om te vergroten...

Omdat het egoversterkend werkt en verfijnde voelsprieten te niet doet. Natuurlijk wordt door het individu onttreking en verdoving van het geweten als minder risicovol ervaren. Zeker in dit systeem.

De Indianen wereld en cultuur, was de enige gemeenschap ooit op aarde dat geen politiek stelsel nodig had om in vrede en sociale collectiviteit te overleven. Ze rookten spiritueel tabak, kauwden paddestoelen, dronken ayahuaca, en sommige van aten ook cactussen.

Nadat Columbus daar een voet aan wal had gezet, en Indianen met alcohol in aanraking kwamen, is het 1 grote zooi geworden. Geweld, berovingen, verkrachtingen, egoisme, non-empathy. Ook de aboriginals zijn hier slachtoffers van geworden.

Vergelijk een doorsnee cafe eens met wat er gebeurd als jonge mensen voor wie alcohol vreemd is, collectief kennis maken met cactussen, ayahuasca of paddo's gedurende hun pubertijd. Zij groeien uit tot een gemeenschap waar ik alleen maar van kan dromen.
t
takedown84Lid
01-01-2024, 00:00
#2
idd, vind dat je helemaal gelijk hebt... ik verdedig alcohol ook in de topic "alcohol is de kutste drugs ooit" ofzoiets... snap echt wel dat alcohol legaal is en de rest niet, maar toch gebruik ik ook wel iets anders... het is gewoonweg leuk...
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#3
Marla Singer zei:
Ik zie alcohol wel degelijk als vergif voor het lichaam. Ik bedoel, kijk hoe je je de volgende morgen voelt na een avondje doorzakken! Die katers liegen er niet om hoor! Men spreekt dan ook wel niet voor niets van een alcoholVERGIFTIGING!
Klik om te vergroten...

Dat argument vind ik echt nergens op slaan. Zijn de rest van de drugs dat niet dan? Elke drug is een gifstof voor je lichaam. Een LD-50 dosis LSD is al na enkele honderden miligrammen geloof ik, een overdosis amfetamine al na 3 gram. En een alcoholvergiftiging pas na een kwart kilo. Als je het zo bekijkt is LSD dus de meest toxische drug van allemaal.
V
VanadesseLid
01-01-2024, 00:00
#4
In principe is alles schadelijk voor je. Tegenwoordig krijg je overal kanker van en alles maakt het milieu kapot. Alcohol is inderdaad heel schadelijk als je het overmatig gebruikt, maar dat geld voor alle drugs. Suiker is ook heel slecht voor je als je het teveel eet, en zo kun je nog veel meer dingen opnoemen.
Marla Singer zei:
Ik zie alcohol wel degelijk als vergif voor het lichaam. Ik bedoel, kijk hoe je je de volgende morgen voelt na een avondje doorzakken! Die katers liegen er niet om hoor! Men spreekt dan ook wel niet voor niets van een alcoholVERGIFTIGING!
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het zeker wel mee eens. Een kater is niet iets positiefs, je lever gaat kapot aan alcohol en een alcohol vergiftiging is al helemaal kut en slecht voor je, maar waarom zijn andere drugs ook alweer verboden? Niet omdat dat allemaal zo goed voor je lichaam is.

Ik denk dat als je alles met mate gebruikt er helemaal niet veel aan de hand is. Af en toe een glaasje wijn of een biertje is echt niet slecht voor je. Af en toe een jointje roken, een trip nemen of pilletje slikken, daar zal je echt niet dood aan gaan, zolang je het maar met mate blijft doen. Wanneer je er TE veel van gaat gebruiken word het een ander verhaal, maar alles waar TE voor staat is slecht.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#5
De kater van alcohol komt lang niet altijd alleen door de stof zelf. Vaak heeft het ook met dehydratie te maken en rusteloosheid.

Drink daarom dus altijd een paar glaasjes water voordat je gaat slapen en zorg voor een goede nachtrust. Bijna geen kater. :stoned:
V
VanadesseLid
01-01-2024, 00:00
#6
Een kater komt vaak voordat je organen hebben moeten overwerken om alle alcohol te verwerken. Je organen geven dan signalen af naar je hersenen en daardoor krijg je vaak hoofdpijn en word je soms wat misselijk wakker. Een paar glaasjes water voor je gaat slapen kan best helpen, maar dat neemt niet weg dat dronkenschap/overmatig drankgebruik slecht is voor je lichaam.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#7
tomz0r zei:
Marla Singer zei:
Ik zie alcohol wel degelijk als vergif voor het lichaam. Ik bedoel, kijk hoe je je de volgende morgen voelt na een avondje doorzakken! Die katers liegen er niet om hoor! Men spreekt dan ook wel niet voor niets van een alcoholVERGIFTIGING!
Klik om te vergroten...

Dat argument vind ik echt nergens op slaan. Zijn de rest van de drugs dat niet dan? Elke drug is een gifstof voor je lichaam. Een LD-50 dosis LSD is al na enkele honderden miligrammen geloof ik, een overdosis amfetamine al na 3 gram. En een alcoholvergiftiging pas na een kwart kilo. Als je het zo bekijkt is LSD dus de meest toxische drug van allemaal.
Klik om te vergroten...

De topicstarter ziet alcohol niet echt als een giftig middel en ik heb op die veronderstelling slechts een tegenreactie/argument gegeven. Dit deed ik om - met een herkenbaar voorbeeld - aan te kunnen tonen wat een enkel nachtje doorzakken al met je lichaam kan doen en dat je dus wel degelijk een gifstof tot je neemt. Ik heb verder helemaal nergens vermeld dat andere drugs niet schadelijk zouden zijn!

Ik behoor overigens uberhaupt niet tot de genoemde forumleden die andere harddrugs de hemel in zouden prijzen ten opzichte van alcohol! Alle drugs zijn inderdaad een vergif voor het lichaam. Echter, alcohol zie ik persoonlijk ook gewoon als een (hard)drug en valt dus voor mij logischerwijs onder dezelfde noemer als de rest v/d drugs. Ik vond het daarom in mijn post helemaal niet relevant om nog over de rest van de drugs te gaan spreken, omdat het voor mij gewoon heel vanzelfsprekend is, dat alle drugs vergif voor ons zijn. Daarbij hebben ze uiteraard ieder ook weer hun eigen, aan de stof verwante, risico's die - in mijn ogen - nooit verwaarloosd of onderschat mogen worden!
Ik ben, nog niet zo lang geleden, uit een behoorlijk zware speedverslaving gekrabbeld, dus je kunt wel aannemen dat ik hierdoor heel goed weet hoe slecht en verradelijk dit middel kan zijn. Daarnaast heb ik ook nog veel ervaring met het gebruik van andere middelen en in bijna al mijn posts over drugs, zal je kunnen lezen, dat ik me er iig erg bewust van ben dat aan het gebruik van al deze middelen gevaarlijke risico's kleven en wat deze vervolgens met je zouden kunnen doen. Deze gaan dus ook op voor alcohol vind ik! Ik ben in dit geval eigenlijk een soort van "ervaringsdeskundige" en dus behoorlijk goed op de hoogte van toch wel bijna alle bekende drugssoorten die illegaal/legaal te verkrijgen zijn. Je zal dus echt NOOIT uit mijn mond te horen krijgen dat er "goede" drugs bestaan die niet ongezond/ongevaarlijk zouden zijn, want die bestaan gewoonweg niet! Ik ben in eerste instantie van mening dat iedereen gewoon lekker voor zichzelf moet beslissen om een middel wel/niet te gaan gebruiken/proberen, maar ik vermeld in mijn reacties wel altijd heel expliciet - vanuit mijn eigen ervaringen en evt opgedane kennis vanuit mijn nabije omgeving - wat de risico's zijn bij onverantwoord gebruik en dat geen een drug ongevaarlijk is! Wat mij betreft valt alcohol dus ook onder de rest en is het dus wel degelijk een gevaarlijk en niet te onderschatten middel! Wel of niet legaal, dat maakt voor mij helemaal geen verschil. Je kan dus niet zomaar even vaststellen dat alcohol niet echt een vergif is en dat de risico's van alcohol te verwaarlozen zijn. Ik wilde in mijn post enkel dat gegeven nog wat extra onderstrepen, want ik kreeg namelijk de indruk dat er toch nog wel wat posters waren die gewoon echt veels te lichtzinnig over alcohol denken (waarschijnlijk puur vanuit onwetendheid cq een gebrek aan kennis/evaringen).
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
tomz0r zei:
Marla Singer zei:
Ik zie alcohol wel degelijk als vergif voor het lichaam. Ik bedoel, kijk hoe je je de volgende morgen voelt na een avondje doorzakken! Die katers liegen er niet om hoor! Men spreekt dan ook wel niet voor niets van een alcoholVERGIFTIGING!
Klik om te vergroten...

Dat argument vind ik echt nergens op slaan. Zijn de rest van de drugs dat niet dan? Elke drug is een gifstof voor je lichaam. Een LD-50 dosis LSD is al na enkele honderden miligrammen geloof ik, een overdosis amfetamine al na 3 gram. En een alcoholvergiftiging pas na een kwart kilo. Als je het zo bekijkt is LSD dus de meest toxische drug van allemaal.
Klik om te vergroten...

Dit vind ik toch een redelijk kromme redenering, van paracemol kan je ook een gram nemen zonder iets te krijgen maar ik vind het toch wel echt veel giftiger dan LSD, want het werkt vanaf 500 mg, en bij 3000 mg is het al zeer giftig. Bij LSD ligt het verschil tussen minimale werkzame dosis en dodelijke overdosis gewoon enorm ver uit elkaar, er is nog nooit iemand dood gegaan aan orale(!) inname, dus de LD50 is toch ook niet echt heel zeker. Het punt is dat je moet kijken naar de therapeutische strekking, verschil tussen werkzaam en overdosis, bij LSD is dat het grootst van haast alle stoffen wat het juist weer totaal niet giftig maakt.
M
MirrorballLid
01-01-2024, 00:00
#9
De topicstarter ziet alcohol niet echt als een giftig middel en ik heb op die veronderstelling slechts een tegenreactie/argument gegeven. Dit deed ik om - met een herkenbaar voorbeeld - aan te kunnen tonen wat een enkel nachtje doorzakken al met je lichaam kan doen en dat je dus wel degelijk een gifstof tot je neemt. Ik heb verder helemaal nergens vermeld dat andere drugs niet schadelijk zouden zijn!
Klik om te vergroten...

Sorry Marla maar je hebt me dan echt verkeerd begrepen. Mijn hele punt is juist dat drugs iig net zo giftig (in de termen van schadelijkheid) zijn als dat alcohol is, en dat de schadelijkheid van drugs daarom niet onderschat moet worden.

Ik heb nooit gezegd dat ik alcohol niet schadelijk vindt..
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#10
Marla Singer zei:
RosettA_StoneD zei:
Er zit echter bijna geen schadelijkheid vast aan het drinken van alcohol.
Klik om te vergroten...

Ik lees het hier toch echt wel RosettA en dat vind ik een typerende uitspraak voor iemand die alcohol onderschat en er weinig van af weet... Neem ik je niet kwalijk, want je bent absoluut niet de enige in de maatschappij. We worden nou eenmaal verkeerd geinformeerd door de overheid....

N.a.v. een eerdere reactie van TomzOR- waarbij gebrek aan kennis over alcohol ook weer duidelijk naar voren komt - wil ik er ook nog even aan toevoegen dat een kwart kilo alcohol, omgerekend maar een kwart liter is. Een liefhebber van bijvoorbeeld sterke drank, die daarnaast ook een grote sociale behoefte voelt om toch wel 1x per week in de kroeg/disco die liefhebberij te consumeren, zal tijdens zo'n "iets" te gezellig nachtje zelf al gauw ondervinden dat hij/zij - soms bewust, maar regelmatig ook onbewust - heel gemakkelijk over een bepaalde (voorgenomen) grens heen stapt en eigenlijk toch wel een beetje "iets te diep" dat glaasje in gaat. Ik noem hier mee geen onbekend of zeldzaam verschijnsel, maar een terugkerend kenmerk van een vrij grote groep mensen in onze maatschappij (meestal jongeren/adolescenten). Ik ben er zelf - tot zo'n anderhalf jaar geleden - ook zo een geweest, in mijn directe vriendenkring kan ik er ook nog steeds genoeg aanwijzen en ik denk dat er op DF ook wel wat zijn die zich herkennen in mijn profielschets!
Enfin, zo iemand heeft er in een vrij korte periode ook al een behoorlijke alcoholtolerantie bij opgebouwd en zal als gevolg daarvan ook meer "te diep" kunnen drinken dan daarvoor. Deze mensen zitten na zo'n nachtje echt niet meer zo heel ver bij die kwart liter alcohol vandaan hoor! Officieel heet dit dan nog volgens TomzOr geen alcoholvergifting, maar de "megakater" die je jezelf hiermee ongetwijfeld bezorgt, kan soms echt verschijnselen vertonen die je anders wel doen geloven dat jij jezelf toch wel behoorlijk vergiftigd hebt! De hele ochtend kotsend boven de plee hangen, aan de schijterij zijn en je de rest van de dag nog behoorlijk zwak en klote voelen, is geen uitzondering. Als je exact dezelfde verschijnselen krijgt, maar dan omdat je per ongeluk een klein stukje bedorven pizza hebt gegeten, spreekt men toch ook gewoon van een officiele voedselvergiftiging? Ik vind het maar merkwaardig dat deze "vergiftigingsbenaming" dan niet voor alcohol op gaat. Ik vind overigens alcoholkaters de heftigste van alle andere drugskaters die ik ken!
Daarnaast is die kwart liter denk ik ook omgerekend vanuit een volwassen persoon met een gemiddelde omvang. Iemand die niet zo veel weegt, bijvoorbeeld de welbekende en relatief veel voorkomende, kleine comazuipertjes onder onze jeugdigen, hebben echt veel minder alcohol nodig om in die "officiele" vergiftigingsstatus te kunnen geraken en hebben zelfs na zo'n "ongelukje" ook nog eens grote kans op een vorm van onherstelbare hersenschade! Om het weekend lam zijn, geeft trouwens ook schade aan de hersenen en de lever vangt ook zware klappen.
Dus als je alcohol nu nog steeds "niet echt schadelijk" kunt noemen, dan doe je dat waarschijnlijk, omdat drugs in onze maatschappij nog steeds een heel negatief imago hebben en jij daar niet toe wilt behoren. Dan is het heel makkelijk om dan voor jezelf een onderscheid te maken tussen alcohol en "echte" drugs, want dat doet onze hypocriete overheid ook en dus neem je dat in je onwetendheid en gebrek aan ervaring ook maar klakkeloos aan.
TomzOr gaat er met deze overheidsinformatie van uit dat ie dan ook over zal komen als iemand met verstand van de zaken en dus komt ie vervolgens met een tegenargument waarin een veels te simpele vergelijking wordt getrokken met illegale en daarom - in zijn ogen - wel "echte" en dus ook veel gevaarlijkere drugs met een veel hogere "giftigheidswaarde". Ter verduidelijking heeft ie er dan ook nog wat mooie, maar verder vage getallen bij gezocht: lang leve internet en lekker makkelijk, als je er van overtuigd bent dat onze overheid en het internet altijd gelijk hebben en de waarheid spreken, maar je kunt echt geen aanneembare vergelijking trekken tussen een aantal, echt totaal verschillende, soorten drugs.
Elke drug beschikt namelijk weer over hele eigen, specifieke en unieke eigenschappen. Hierbij denk je dan aan de kleur, vorm, smaak, toediening, effect, in- en uitwerkingsduur, dossering, verslavingsfactor, schadelijkheid en nog wat andere risico's. Deze genoemde eigenschappen verschillen per drugssoort echt zeer sterk van elkaar. Wil je een correcte vergelijking trekken dan moet je al die verschillende eigenschappen er dus ook bij gaan betrekken en er uiteraard ook de juiste kennis en/of ervaring bij hebben. Net zoals dat je appels en peren niet even simpel met elkaar kunt vergelijken, gaat dat gezegde ook op voor al die verschillende soorten drugs! Ik denk ook niet dat je die met een aantal muisklikjes even snel had gevonden, daar zijn zelfs speciale studies voor!

Ik neem dat niemand kwalijk, want onze regering houdt dus nou eenmaal de mensen maar al te graag dom over het onderwerp drugs. Als ze de legale verkoop van alcohol en sigaretten, net als de overige drugs, helemaal gaan verbieden, gaat dat ten koste van een hele grote en belangrijke accijnspost en dat willen ze uiteraard voorkomen. Ik persoonlijk ben eigenlijk gewoon voor legalisatie van alle drugs, want daarmee kan iedereen de gewenste en juiste voorlichting krijgen en omdat het onder toezicht en controle van de overheid gebeurt, lijkt het me ook veiliger. Er zijn dan geen problemen meer met "vervuilde" drugs en geen illegale dealpraktijken meer in de onderwereld, dus ook een stuk criminaliteit zal hiermee verdwijnen. Dit zal alleen toch nooit gebeuren, want het huidige Nederlandse drugsbeleid is al niet echt populair in de politiek van de rest van de wereld. Met name die belachelijke, irriele War on Drugs waar Amerika zo aan vast blijft houden sluit totaal niet aan met de Nederlandse houding tegenover drugs. Meneer Balkenende wil heel graag goede vriendjes blijven met Amerika en het is duidelijk merkbaar dat onze eens zo goede en vooruitstrevende tolerantie steeds conservatiever aan het worden is. Een groot deel van Nederland blijft ook stug doorgaan met dat klakkeloos aannemen wat de overheid zegt. Jammer, want geestverruimende middelen zijn nou eenmaal altijd een vast onderdeel van de mensheid geweest en die ingebakken, geestverruimende behoefte zal ook niet vanzelf uit ons systeem verdwijnen.
Legaliseren is voorlopig echt geen optie, omdat vele generaties lang ons is aangeleerd dat alle harddrugs per definitie zo slecht zijn dat je, bij wijze van spreken, meteen dood neervalt of voor altijd krankzinnig zal worden. Zo werden de mensen onterecht heel erg bang gemaakt, ontstond er een taboe en bijna niemand durfde zich er uberhaupt nog in te verdiepen. Slechts een selecte groep nieuwsgierige mensen, vaak met wat afwijkende standaarden dan de rest, nam wel een stap om het zelf eerst uit te gaan zoeken en te experimenteren ( denk aan onderzoekers, wetenschappers, avonturiers, ontdekkingsreizigers of gewoon de rebelse jongeren). In feite is de situatie van tegenwoordig eigenlijk niet zo heel veel veranderd ten opzichte van toen. De mensen zijn in de loop der jaren wel wat meer ruimdenkend geworden, hoewel daar tegenwoordig opeens wel weer een groeiende daling in lijkt te zitten (mede door ons conservatieve kabinet dat via de media de mensen weer flink aan het bangmaken is). Wel zijn er sinds de invoering van de opiumwet een hele hoop nieuwe (hard)drugs bijgekomen en die lijst wordt vooral in de laatste paar decennia op vrij regelmatige basis aangevuld. Dit terwijl een goede voorlichting en een duidelijk overzicht van al die nieuwe drugs eigenlijk erg achterblijft. Alleen de slechte verhalen worden door de overheid veelvuldig naar buiten toe gepubliceerd, met als gevolg dat men vooral weer bang en onwetend is. Ik ben van mening dat dit uiteindelijk een averechts effect zal geven. Door de grote verscheidenheid van al die nieuwe soorten drugs, is de overheid volgens mij zelf het overzicht ook een beetje kwijtgeraakt. Vooral de bestaande lijst met harddrugs is naar mijn idee aan een splitsing toe met daarin een totaal vernieuwde "mediumdrugs" lijst. Alcohol mag wat mij betreft dan ook de benaming "mediumdrug" krijgen....
Het zou een goed begin zijn om de mensen nu eindelijk eens een betere voorlichting te geven over de verschillende soorten drugs en hun verschillende eigenschappen en effecten. Dan zullen ze inzien dat alcohol en drugs onder dezelfde noemer vallen en dat er eigenlijk een heleboel drugs zijn die verantwoord/veilig gebruikt kunnen worden. Mits men zich aan de voorschriften houdt natuurlijk!
Wat de overheid nu doet is erg sneaky en hypocriet: als sommige ouders wisten dat alcohol eigenlijk ook gewoon een ordinaire drug is, dan zouden zij nooit hebben toegestaan dat hun kind van 12 met Kerstmis ook eens gezellig een glaasje meedronk. Dit zijn juist de kinderen die ook eerder geneigd zijn om te gaan comazuipen en die kids zelf hadden dan ook wel drie keer extra nagedacht als ze wel goed waren voorgelicht. Goede voorlichting is zo belangrijk en daar ontbreekt het aan alle kanten aan!
Klik om te vergroten...

De overheid keurt alcohol niet goed. Ze maken campagnes tegen alcoholmisbruik onder jongeren en overmatig alcoholgebruik. Wat moeten ze nog meer doen? Als ze op flessen zetten dat alcohol hersenschade kan veroorzaken wordt het nog spannender voor kleine jochies om te gebruiken. Verbieden is ook onmogelijk, alcohol zou makkelijk geimporteerd kunnen worden uit oostblok landen, waar mensen vaak zelf hun alcoholische dranken maken.

Die getallen van mij waren alleen om aan te geven dat alcohol niet als enige een gifstof is, maar dat andere drugs zeker niet onderdoen. Alcohol is geen verschrikkelijk middel.

Het klopt dat alcohol maatschappelijk geaccepteerd is, maar moet je je eens voorstellen als speed of MDMA dat zou zijn. Onnozele mensen (die er genoeg zullen zijn) die ermee omgaan als met biertjes en lekker 10 pillen tegelijk slikken, elke week.

Het grootste gevaar van alcohol bijven de probleemgebruikers. Relatief zijn er niet veel probleemgebruikers van alcohol als je het vergelijkt met harddruggebruikers die overmatig gebruiken. Als harddrugs legaal worden krijgen ze dezelfde status als alcohol waardoorhet aantal probleemgebruikers alleen maar toe zal nemen.

Elke week alcohol drinken brengt zeker wel meetbare schade met zich mee, vaak ook merkbare. Maar problematische schade is het zeker niet altijd, zoals het bij alle harddrugs wel in veel gevallen zou zijn als je het elke week zou gebruiken. En ik weet zeker dat veel mensen harddrugs nog erger overmatig gaan gebruiken als ze legaal zijn, niet iedereen is daar namelijk even slim in. Bij veel harddrugs is het ook een flink stuk moeilijker om 'veilig' te gebruiken, als dat al mogelijk is.
Die voorlichting zou mensen echt weinig doen.

Ik kan me verder wel vinden in jouw verhaal, vooral in dat er duidelijkere informatie gegeven moet worden over schadelijkheid van bepaalde drugs. Maar in jouw verhaal staan veel persoonlijke indrukken die als argument gebruikt worden. Als je mij onwetend noemt, overtuig me dan eens met cijfers in plaats van met persoonlijke indrukken over katers enzo, wat helemaal niks zegt. Mensen die andere partydrugs goedkeuren en alcohol als vergif zien vind ik namelijk onwetend.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#11
RosettA_StoneD zei:
Er zit echter bijna geen schadelijkheid vast aan het drinken van alcohol.
Klik om te vergroten...

Ik lees het hier toch echt wel RosettA en dat vind ik een typerende uitspraak voor iemand die alcohol onderschat en er weinig van af weet... Neem ik je niet kwalijk, want je bent absoluut niet de enige in de maatschappij. We worden nou eenmaal verkeerd geinformeerd door de overheid....

N.a.v. een eerdere reactie van TomzOR- waarbij gebrek aan kennis over alcohol ook weer duidelijk naar voren komt - wil ik er ook nog even aan toevoegen dat een kwart kilo alcohol, omgerekend maar een kwart liter is. Een liefhebber van bijvoorbeeld sterke drank, die daarnaast ook een grote sociale behoefte voelt om toch wel 1x per week in de kroeg/disco die liefhebberij te consumeren, zal tijdens zo'n "iets" te gezellig nachtje zelf al gauw ondervinden dat hij/zij - soms bewust, maar regelmatig ook onbewust - heel gemakkelijk over een bepaalde (voorgenomen) grens heen stapt en eigenlijk toch wel een beetje "iets te diep" dat glaasje in gaat. Ik noem hier mee geen onbekend of zeldzaam verschijnsel, maar een terugkerend kenmerk van een vrij grote groep mensen in onze maatschappij (meestal jongeren/adolescenten). Ik ben er zelf - tot zo'n anderhalf jaar geleden - ook zo een geweest, in mijn directe vriendenkring kan ik er ook nog steeds genoeg aanwijzen en ik denk dat er op DF ook wel wat zijn die zich herkennen in mijn profielschets!
Enfin, zo iemand heeft er in een vrij korte periode ook al een behoorlijke alcoholtolerantie bij opgebouwd en zal als gevolg daarvan ook meer "te diep" kunnen drinken dan daarvoor. Deze mensen zitten na zo'n nachtje echt niet meer zo heel ver bij die kwart liter alcohol vandaan hoor! Officieel heet dit dan nog volgens TomzOr geen alcoholvergifting, maar de "megakater" die je jezelf hiermee ongetwijfeld bezorgt, kan soms echt verschijnselen vertonen die je anders wel doen geloven dat jij jezelf toch wel behoorlijk vergiftigd hebt! De hele ochtend kotsend boven de plee hangen, aan de schijterij zijn en je de rest van de dag nog behoorlijk zwak en klote voelen, is geen uitzondering. Als je exact dezelfde verschijnselen krijgt, maar dan omdat je per ongeluk een klein stukje bedorven pizza hebt gegeten, spreekt men toch ook gewoon van een officiele voedselvergiftiging? Ik vind het maar merkwaardig dat deze "vergiftigingsbenaming" dan niet voor alcohol op gaat. Ik vind overigens alcoholkaters de heftigste van alle andere drugskaters die ik ken!
Daarnaast is die kwart liter denk ik ook omgerekend vanuit een volwassen persoon met een gemiddelde omvang. Iemand die niet zo veel weegt, bijvoorbeeld de welbekende en relatief veel voorkomende, kleine comazuipertjes onder onze jeugdigen, hebben echt veel minder alcohol nodig om in die "officiele" vergiftigingsstatus te kunnen geraken en hebben zelfs na zo'n "ongelukje" ook nog eens grote kans op een vorm van onherstelbare hersenschade! Om het weekend lam zijn, geeft trouwens ook schade aan de hersenen en de lever vangt ook zware klappen.
Dus als je alcohol nu nog steeds "niet echt schadelijk" kunt noemen, dan doe je dat waarschijnlijk, omdat drugs in onze maatschappij nog steeds een heel negatief imago hebben en jij daar niet toe wilt behoren. Dan is het heel makkelijk om dan voor jezelf een onderscheid te maken tussen alcohol en "echte" drugs, want dat doet onze hypocriete overheid ook en dus neem je dat in je onwetendheid en gebrek aan ervaring ook maar klakkeloos aan.
TomzOr gaat er met deze overheidsinformatie van uit dat ie dan ook over zal komen als iemand met verstand van de zaken en dus komt ie vervolgens met een tegenargument waarin een veels te simpele vergelijking wordt getrokken met illegale en daarom - in zijn ogen - wel "echte" en dus ook veel gevaarlijkere drugs met een veel hogere "giftigheidswaarde". Ter verduidelijking heeft ie er dan ook nog wat mooie, maar verder vage getallen bij gezocht: lang leve internet en lekker makkelijk, als je er van overtuigd bent dat onze overheid en het internet altijd gelijk hebben en de waarheid spreken, maar je kunt echt geen aanneembare vergelijking trekken tussen een aantal, echt totaal verschillende, soorten drugs.
Elke drug beschikt namelijk weer over hele eigen, specifieke en unieke eigenschappen. Hierbij denk je dan aan de kleur, vorm, smaak, toediening, effect, in- en uitwerkingsduur, dossering, verslavingsfactor, schadelijkheid en nog wat andere risico's. Deze genoemde eigenschappen verschillen per drugssoort echt zeer sterk van elkaar. Wil je een correcte vergelijking trekken dan moet je al die verschillende eigenschappen er dus ook bij gaan betrekken en er uiteraard ook de juiste kennis en/of ervaring bij hebben. Net zoals dat je appels en peren niet even simpel met elkaar kunt vergelijken, gaat dat gezegde ook op voor al die verschillende soorten drugs! Ik denk ook niet dat je die met een aantal muisklikjes even snel had gevonden, daar zijn zelfs speciale studies voor!

Ik neem dat niemand kwalijk, want onze regering houdt dus nou eenmaal de mensen maar al te graag dom over het onderwerp drugs. Als ze de legale verkoop van alcohol en sigaretten, net als de overige drugs, helemaal gaan verbieden, gaat dat ten koste van een hele grote en belangrijke accijnspost en dat willen ze uiteraard voorkomen. Ik persoonlijk ben eigenlijk gewoon voor legalisatie van alle drugs, want daarmee kan iedereen de gewenste en juiste voorlichting krijgen en omdat het onder toezicht en controle van de overheid gebeurt, lijkt het me ook veiliger. Er zijn dan geen problemen meer met "vervuilde" drugs en geen illegale dealpraktijken meer in de onderwereld, dus ook een stuk criminaliteit zal hiermee verdwijnen. Dit zal alleen toch nooit gebeuren, want het huidige Nederlandse drugsbeleid is al niet echt populair in de politiek van de rest van de wereld. Met name die belachelijke, irriele War on Drugs waar Amerika zo aan vast blijft houden sluit totaal niet aan met de Nederlandse houding tegenover drugs. Meneer Balkenende wil heel graag goede vriendjes blijven met Amerika en het is duidelijk merkbaar dat onze eens zo goede en vooruitstrevende tolerantie steeds conservatiever aan het worden is. Een groot deel van Nederland blijft ook stug doorgaan met dat klakkeloos aannemen wat de overheid zegt. Jammer, want geestverruimende middelen zijn nou eenmaal altijd een vast onderdeel van de mensheid geweest en die ingebakken, geestverruimende behoefte zal ook niet vanzelf uit ons systeem verdwijnen.
Legaliseren is voorlopig echt geen optie, omdat vele generaties lang ons is aangeleerd dat alle harddrugs per definitie zo slecht zijn dat je, bij wijze van spreken, meteen dood neervalt of voor altijd krankzinnig zal worden. Zo werden de mensen onterecht heel erg bang gemaakt, ontstond er een taboe en bijna niemand durfde zich er uberhaupt nog in te verdiepen. Slechts een selecte groep nieuwsgierige mensen, vaak met wat afwijkende standaarden dan de rest, nam wel een stap om het zelf eerst uit te gaan zoeken en te experimenteren ( denk aan onderzoekers, wetenschappers, avonturiers, ontdekkingsreizigers of gewoon de rebelse jongeren). In feite is de situatie van tegenwoordig eigenlijk niet zo heel veel veranderd ten opzichte van toen. De mensen zijn in de loop der jaren wel wat meer ruimdenkend geworden, hoewel daar tegenwoordig opeens wel weer een groeiende daling in lijkt te zitten (mede door ons conservatieve kabinet dat via de media de mensen weer flink aan het bangmaken is). Wel zijn er sinds de invoering van de opiumwet een hele hoop nieuwe (hard)drugs bijgekomen en die lijst wordt vooral in de laatste paar decennia op vrij regelmatige basis aangevuld. Dit terwijl een goede voorlichting en een duidelijk overzicht van al die nieuwe drugs eigenlijk erg achterblijft. Alleen de slechte verhalen worden door de overheid veelvuldig naar buiten toe gepubliceerd, met als gevolg dat men vooral weer bang en onwetend is. Ik ben van mening dat dit uiteindelijk een averechts effect zal geven. Door de grote verscheidenheid van al die nieuwe soorten drugs, is de overheid volgens mij zelf het overzicht ook een beetje kwijtgeraakt. Vooral de bestaande lijst met harddrugs is naar mijn idee aan een splitsing toe met daarin een totaal vernieuwde "mediumdrugs" lijst. Alcohol mag wat mij betreft dan ook de benaming "mediumdrug" krijgen....
Het zou een goed begin zijn om de mensen nu eindelijk eens een betere voorlichting te geven over de verschillende soorten drugs en hun verschillende eigenschappen en effecten. Dan zullen ze inzien dat alcohol en drugs onder dezelfde noemer vallen en dat er eigenlijk een heleboel drugs zijn die verantwoord/veilig gebruikt kunnen worden. Mits men zich aan de voorschriften houdt natuurlijk!
Wat de overheid nu doet is erg sneaky en hypocriet: als sommige ouders wisten dat alcohol eigenlijk ook gewoon een ordinaire drug is, dan zouden zij nooit hebben toegestaan dat hun kind van 12 met Kerstmis ook eens gezellig een glaasje meedronk. Dit zijn juist de kinderen die ook eerder geneigd zijn om te gaan comazuipen en die kids zelf hadden dan ook wel drie keer extra nagedacht als ze wel goed waren voorgelicht. Goede voorlichting is zo belangrijk en daar ontbreekt het aan alle kanten aan!
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het valt mij op dat "de maatschappij" alcohol niet echt als "ongezond" iets beschouwd, en dat sommige hier op het forum alcohol als iets heel slechts neer zet ten aanzien van andere drugs.

Ik lees soms wel eens mensen zeggen dat mdma ontzettend meevalt in vergelijking met alcohol. Zeggen dat er zo veel doden zijn gevallen dankzij alcohol om zo bijv MDMA in de hemel te prijzen.
G
GoyaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Moeilijke kwestie, enerzijds is het zeker zo dat alcohol op dit moment echt het probleem is van de maatschappij en zeker het comazuipen op lage leeftijd of jongeren die de hele vakantie bezopen zijn. Alcohol mag ook zeker meer worden gezien als drug, het is immers een hard middel waar ook overduidelijk een groot effect aan zit. Daarnaast is het ook het middel wat niet in combinatie met andere stoffen gebruikt kan worden, meestal als het met andere middelle fout gaat speelt alcohol een rol...

Toch aan de andere kant

Petrovic zei:
Ik lees soms wel eens mensen zeggen dat mdma ontzettend meevalt in vergelijking met alcohol. Zeggen dat er zo veel doden zijn gevallen dankzij alcohol om zo bijv MDMA in de hemel te prijzen.
Klik om te vergroten...

Precies wat Petrovic zegt word veel gedaan hier op DF, helaas is het met drugs niet precies te vinden hoeveel schade iets doet immers spelen er gigantisch veel factoren mee.
Naast lichamelijke schade kan je ook kijken naar geestelijke schade, iets wat alcohol in mijn optiek (los van verslaving) minder met zich mee brengt.
Op lage leeftijd iets gebruiken als LSD of op lage leeftijd iets gebruiken als GHB (dit middel is toch o zo onschadelijk?) brengt dat niet meer schade met zich mee? Is alcohol niet "slechts" lichamelijke schade?
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#14
tomz0r zei:
Marla Singer zei:
RosettA_StoneD zei:
Er zit echter bijna geen schadelijkheid vast aan het drinken van alcohol.
Klik om te vergroten...

Ik lees het hier toch echt wel RosettA en dat vind ik een typerende uitspraak voor iemand die alcohol onderschat en er weinig van af weet... Neem ik je niet kwalijk, want je bent absoluut niet de enige in de maatschappij. We worden nou eenmaal verkeerd geinformeerd door de overheid....

N.a.v. een eerdere reactie van TomzOR- waarbij gebrek aan kennis over alcohol ook weer duidelijk naar voren komt - wil ik er ook nog even aan toevoegen dat een kwart kilo alcohol, omgerekend maar een kwart liter is. Een liefhebber van bijvoorbeeld sterke drank, die daarnaast ook een grote sociale behoefte voelt om toch wel 1x per week in de kroeg/disco die liefhebberij te consumeren, zal tijdens zo'n "iets" te gezellig nachtje zelf al gauw ondervinden dat hij/zij - soms bewust, maar regelmatig ook onbewust - heel gemakkelijk over een bepaalde (voorgenomen) grens heen stapt en eigenlijk toch wel een beetje "iets te diep" dat glaasje in gaat. Ik noem hier mee geen onbekend of zeldzaam verschijnsel, maar een terugkerend kenmerk van een vrij grote groep mensen in onze maatschappij (meestal jongeren/adolescenten). Ik ben er zelf - tot zo'n anderhalf jaar geleden - ook zo een geweest, in mijn directe vriendenkring kan ik er ook nog steeds genoeg aanwijzen en ik denk dat er op DF ook wel wat zijn die zich herkennen in mijn profielschets!
Enfin, zo iemand heeft er in een vrij korte periode ook al een behoorlijke alcoholtolerantie bij opgebouwd en zal als gevolg daarvan ook meer "te diep" kunnen drinken dan daarvoor. Deze mensen zitten na zo'n nachtje echt niet meer zo heel ver bij die kwart liter alcohol vandaan hoor! Officieel heet dit dan nog volgens TomzOr geen alcoholvergifting, maar de "megakater" die je jezelf hiermee ongetwijfeld bezorgt, kan soms echt verschijnselen vertonen die je anders wel doen geloven dat jij jezelf toch wel behoorlijk vergiftigd hebt! De hele ochtend kotsend boven de plee hangen, aan de schijterij zijn en je de rest van de dag nog behoorlijk zwak en klote voelen, is geen uitzondering. Als je exact dezelfde verschijnselen krijgt, maar dan omdat je per ongeluk een klein stukje bedorven pizza hebt gegeten, spreekt men toch ook gewoon van een officiele voedselvergiftiging? Ik vind het maar merkwaardig dat deze "vergiftigingsbenaming" dan niet voor alcohol op gaat. Ik vind overigens alcoholkaters de heftigste van alle andere drugskaters die ik ken!
Daarnaast is die kwart liter denk ik ook omgerekend vanuit een volwassen persoon met een gemiddelde omvang. Iemand die niet zo veel weegt, bijvoorbeeld de welbekende en relatief veel voorkomende, kleine comazuipertjes onder onze jeugdigen, hebben echt veel minder alcohol nodig om in die "officiele" vergiftigingsstatus te kunnen geraken en hebben zelfs na zo'n "ongelukje" ook nog eens grote kans op een vorm van onherstelbare hersenschade! Om het weekend lam zijn, geeft trouwens ook schade aan de hersenen en de lever vangt ook zware klappen.
Dus als je alcohol nu nog steeds "niet echt schadelijk" kunt noemen, dan doe je dat waarschijnlijk, omdat drugs in onze maatschappij nog steeds een heel negatief imago hebben en jij daar niet toe wilt behoren. Dan is het heel makkelijk om dan voor jezelf een onderscheid te maken tussen alcohol en "echte" drugs, want dat doet onze hypocriete overheid ook en dus neem je dat in je onwetendheid en gebrek aan ervaring ook maar klakkeloos aan.
TomzOr gaat er met deze overheidsinformatie van uit dat ie dan ook over zal komen als iemand met verstand van de zaken en dus komt ie vervolgens met een tegenargument waarin een veels te simpele vergelijking wordt getrokken met illegale en daarom - in zijn ogen - wel "echte" en dus ook veel gevaarlijkere drugs met een veel hogere "giftigheidswaarde". Ter verduidelijking heeft ie er dan ook nog wat mooie, maar verder vage getallen bij gezocht: lang leve internet en lekker makkelijk, als je er van overtuigd bent dat onze overheid en het internet altijd gelijk hebben en de waarheid spreken, maar je kunt echt geen aanneembare vergelijking trekken tussen een aantal, echt totaal verschillende, soorten drugs.
Elke drug beschikt namelijk weer over hele eigen, specifieke en unieke eigenschappen. Hierbij denk je dan aan de kleur, vorm, smaak, toediening, effect, in- en uitwerkingsduur, dossering, verslavingsfactor, schadelijkheid en nog wat andere risico's. Deze genoemde eigenschappen verschillen per drugssoort echt zeer sterk van elkaar. Wil je een correcte vergelijking trekken dan moet je al die verschillende eigenschappen er dus ook bij gaan betrekken en er uiteraard ook de juiste kennis en/of ervaring bij hebben. Net zoals dat je appels en peren niet even simpel met elkaar kunt vergelijken, gaat dat gezegde ook op voor al die verschillende soorten drugs! Ik denk ook niet dat je die met een aantal muisklikjes even snel had gevonden, daar zijn zelfs speciale studies voor!

Ik neem dat niemand kwalijk, want onze regering houdt dus nou eenmaal de mensen maar al te graag dom over het onderwerp drugs. Als ze de legale verkoop van alcohol en sigaretten, net als de overige drugs, helemaal gaan verbieden, gaat dat ten koste van een hele grote en belangrijke accijnspost en dat willen ze uiteraard voorkomen. Ik persoonlijk ben eigenlijk gewoon voor legalisatie van alle drugs, want daarmee kan iedereen de gewenste en juiste voorlichting krijgen en omdat het onder toezicht en controle van de overheid gebeurt, lijkt het me ook veiliger. Er zijn dan geen problemen meer met "vervuilde" drugs en geen illegale dealpraktijken meer in de onderwereld, dus ook een stuk criminaliteit zal hiermee verdwijnen. Dit zal alleen toch nooit gebeuren, want het huidige Nederlandse drugsbeleid is al niet echt populair in de politiek van de rest van de wereld. Met name die belachelijke, irriele War on Drugs waar Amerika zo aan vast blijft houden sluit totaal niet aan met de Nederlandse houding tegenover drugs. Meneer Balkenende wil heel graag goede vriendjes blijven met Amerika en het is duidelijk merkbaar dat onze eens zo goede en vooruitstrevende tolerantie steeds conservatiever aan het worden is. Een groot deel van Nederland blijft ook stug doorgaan met dat klakkeloos aannemen wat de overheid zegt. Jammer, want geestverruimende middelen zijn nou eenmaal altijd een vast onderdeel van de mensheid geweest en die ingebakken, geestverruimende behoefte zal ook niet vanzelf uit ons systeem verdwijnen.
Legaliseren is voorlopig echt geen optie, omdat vele generaties lang ons is aangeleerd dat alle harddrugs per definitie zo slecht zijn dat je, bij wijze van spreken, meteen dood neervalt of voor altijd krankzinnig zal worden. Zo werden de mensen onterecht heel erg bang gemaakt, ontstond er een taboe en bijna niemand durfde zich er uberhaupt nog in te verdiepen. Slechts een selecte groep nieuwsgierige mensen, vaak met wat afwijkende standaarden dan de rest, nam wel een stap om het zelf eerst uit te gaan zoeken en te experimenteren ( denk aan onderzoekers, wetenschappers, avonturiers, ontdekkingsreizigers of gewoon de rebelse jongeren). In feite is de situatie van tegenwoordig eigenlijk niet zo heel veel veranderd ten opzichte van toen. De mensen zijn in de loop der jaren wel wat meer ruimdenkend geworden, hoewel daar tegenwoordig opeens wel weer een groeiende daling in lijkt te zitten (mede door ons conservatieve kabinet dat via de media de mensen weer flink aan het bangmaken is). Wel zijn er sinds de invoering van de opiumwet een hele hoop nieuwe (hard)drugs bijgekomen en die lijst wordt vooral in de laatste paar decennia op vrij regelmatige basis aangevuld. Dit terwijl een goede voorlichting en een duidelijk overzicht van al die nieuwe drugs eigenlijk erg achterblijft. Alleen de slechte verhalen worden door de overheid veelvuldig naar buiten toe gepubliceerd, met als gevolg dat men vooral weer bang en onwetend is. Ik ben van mening dat dit uiteindelijk een averechts effect zal geven. Door de grote verscheidenheid van al die nieuwe soorten drugs, is de overheid volgens mij zelf het overzicht ook een beetje kwijtgeraakt. Vooral de bestaande lijst met harddrugs is naar mijn idee aan een splitsing toe met daarin een totaal vernieuwde "mediumdrugs" lijst. Alcohol mag wat mij betreft dan ook de benaming "mediumdrug" krijgen....
Het zou een goed begin zijn om de mensen nu eindelijk eens een betere voorlichting te geven over de verschillende soorten drugs en hun verschillende eigenschappen en effecten. Dan zullen ze inzien dat alcohol en drugs onder dezelfde noemer vallen en dat er eigenlijk een heleboel drugs zijn die verantwoord/veilig gebruikt kunnen worden. Mits men zich aan de voorschriften houdt natuurlijk!
Wat de overheid nu doet is erg sneaky en hypocriet: als sommige ouders wisten dat alcohol eigenlijk ook gewoon een ordinaire drug is, dan zouden zij nooit hebben toegestaan dat hun kind van 12 met Kerstmis ook eens gezellig een glaasje meedronk. Dit zijn juist de kinderen die ook eerder geneigd zijn om te gaan comazuipen en die kids zelf hadden dan ook wel drie keer extra nagedacht als ze wel goed waren voorgelicht. Goede voorlichting is zo belangrijk en daar ontbreekt het aan alle kanten aan!
Klik om te vergroten...

De overheid keurt alcohol niet goed. Ze maken campagnes tegen alcoholmisbruik onder jongeren en overmatig alcoholgebruik. Wat moeten ze nog meer doen? Als ze op flessen zetten dat alcohol hersenschade kan veroorzaken wordt het nog spannender voor kleine jochies om te gebruiken. Verbieden is ook onmogelijk, alcohol zou makkelijk geimporteerd kunnen worden uit oostblok landen, waar mensen vaak zelf hun alcoholische dranken maken.

Die getallen van mij waren alleen om aan te geven dat alcohol niet als enige een gifstof is, maar dat andere drugs zeker niet onderdoen. Alcohol is geen verschrikkelijk middel.

Het klopt dat alcohol maatschappelijk geaccepteerd is, maar moet je je eens voorstellen als speed of MDMA dat zou zijn. Onnozele mensen (die er genoeg zullen zijn) die ermee omgaan als met biertjes en lekker 10 pillen tegelijk slikken, elke week.

Het grootste gevaar van alcohol bijven de probleemgebruikers. Relatief zijn er niet veel probleemgebruikers van alcohol als je het vergelijkt met harddruggebruikers die overmatig gebruiken. Als harddrugs legaal worden krijgen ze dezelfde status als alcohol waardoorhet aantal probleemgebruikers alleen maar toe zal nemen.

Elke week alcohol drinken brengt zeker wel meetbare schade met zich mee, vaak ook merkbare. Maar problematische schade is het zeker niet altijd, zoals het bij alle harddrugs wel in veel gevallen zou zijn als je het elke week zou gebruiken. En ik weet zeker dat veel mensen harddrugs nog erger overmatig gaan gebruiken als ze legaal zijn, niet iedereen is daar namelijk even slim in. Bij veel harddrugs is het ook een flink stuk moeilijker om 'veilig' te gebruiken, als dat al mogelijk is.
Die voorlichting zou mensen echt weinig doen.

Ik kan me verder wel vinden in jouw verhaal, vooral in dat er duidelijkere informatie gegeven moet worden over schadelijkheid van bepaalde drugs. Maar in jouw verhaal staan veel persoonlijke indrukken die als argument gebruikt worden. Als je mij onwetend noemt, overtuig me dan eens met cijfers in plaats van met persoonlijke indrukken over katers enzo, wat helemaal niks zegt. Mensen die andere partydrugs goedkeuren en alcohol als vergif zien vind ik namelijk onwetend.
Klik om te vergroten...

Het is pas sinds de laatste jaren dat de overheid met duidelijke campagnes komt wat betreft alcoholgebruik en de gevaren. Die campagnes werken duidelijk wel, want ik las gisteren nog in de krant dat het gebruik onder jongeren begint te dalen. Een goed teken idd!

Waarschuwingsteksten op flessen alcohol, zoals ze ook op sigarettenpakjes doen, vind ik helemaal geen slecht idee. Een tekst als: "Overmatig alcohol gebruik, veroorzaakt onherstelbare hersenschade", maakt kleine jochies/meisjes denk ik niet nieuwsgieriger. Ik geloof dat ze in Engeland al bezig zijn dit door te voeren en ik hoop dat het in NL ook gaat gebeuren....

Ik kom inderdaad met argumenten vanuit mijn eigen ervaringen en omgeving. De cijfers ken ik (nog) niet, daar kom ik eerlijk voor uit. In februari ga ik mijn oude studie weer oppakken, ik wil namelijk de verslavingszorg in. Wist je dat de beste hulpverleners is de verslavingszorg, zelf meestal ook "ervaringsdeskundigen zijn"? Dat ik langdurig veel verschillende soorten drugs heb gebruikt, daarbij de goede kanten en ook de keerzijdes aan levende lijve heb ervaren, heeft er voor gezorgd dat ik grotendeels weet waar ik over praat. Mensen die andere partydrugs de hemel in prijzen en alcohol vergif noemen, zijn idd onwetend. Maar mensen die andere partydrugs afkeuren en alcohol niet echt schadelijk vinden, vind ik persoonlijk ook onwetend... Als de mensen betere voorlichting over de verschillende soorten drugs zouden krijgen, zouden zulke uitspraken waarschijnlijk veel minder gedaan worden!

En TomzOr, voor het geval je denkt dat ik jou dom vindt, dat is absoluut niet waar!! Er is een groot verschil tussen domheid en onwetendheid. Ik zie vanuit jouw posts dat je een goed stel hersens in je hoofd hebt en dat je goed uit je woorden komt. Alleen de manier waarop je de giftigheid van alcohol vergeleek met die van andere drugs, kwam op mij onwetend over. Dat ik je dat niet kwalijk nam, heb ik ook uitgebreid beargumenteerd...

Ik kan je een heel interessant boek aanraden: Het utopisme van de drugsbestrijding. Vorig jaar uitgebracht en geschreven door Egbert Tellegen. Als je overtuigd wilt worden met cijfers, dan kan ik iedereen dit boek echt ten zeerste aanraden!!
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik vatte het ook niet op als een persoonlijke aanval hoor. :)

Totdat je me overtuigt dat ik 'onwetend' ben blijf ik erbij dat recreatief alcohol gebruik bijna nooit voor problematische hersen- en leverschade zorgt.
Ik vind ook dat je de overheid hier echt niet de schuld van kan geven. De overheid subsidieert onderzoeken naar de schadelijkheid van alcohol. De meeste mensen zijn er alleen niet geïnteresseerd in, daar ligt het probleem denk ik.

Met harddrugs is het een ander verhaal, daar kan geen objectief onderzoek naar gedaan worden. Zelfs de 'bekende' drugsvoorlichting-sites zie ik weinig en soms ook onjuiste informatie geven over de gevaren.
Onderzoek naar de schadelijkheid van harddrugs wordt vaak verboden omdat het om een illegale stof gaat. In Nederland krijg je bijna nooit onderzoeken naar harddrugs, en in Amerika alleen als je een muis 15 mg MDMA per kg lichaamsgewicht geeft en dan hersenschade aantoont. Dat zijn de enige onderzoeken die je ziet. Als je daar ook maar 1 goed woord over de schadelijkheid van drugs zegt wordt je onderzoek genadeloos afgestraft. Wat dat betreft zou het me wel goed lijken als harddrugs wat objectiever onderzocht worden want er is gewoon veel te weinig informatie over.

Informatie over de schadelijkheid van bepaalde harddrugs heb dus ik niet precies, maar ik heb wel net als jij een persoonlijke indruk. Dat is dat wekelijks gebruik van welke 'harddrug' dan ook voor veel meer problemen zorgt dan wekelijks gebruik van alcohol, waarbij ik nog nooit van enige problemen bij mensen die recreatief gebruiken gehoord heb.

Wel vind ik inderdaad wat jij zegt dat je de risico's van alcohol niet moet bagetaliseren of ontwijken (zeker dat mensen hun grenzen moeten kennen, niet moeten deelnemen aan het verkeer en op de hoogte moeten zijn van de verslavingsrisico's), maar alcohol als vergif zien om je drugsgebruik goed te praten (wat de topicstarter bedoelt) vind ik echt belachelijk. Dat mensen hier daar nog aan twijfelen vind ik raar.
P
PlimuLid
01-01-2024, 00:00
#16
tomz0r zei:
Zijn de rest van de drugs dat niet dan? Elke drug is een gifstof voor je lichaam. Een LD-50 dosis LSD is al na enkele honderden miligrammen geloof ik, een overdosis amfetamine al na 3 gram. En een alcoholvergiftiging pas na een kwart kilo. Als je het zo bekijkt is LSD dus de meest toxische drug van allemaal.
Klik om te vergroten...

de ld-50 en ld-100 waarde van lsd zijn niet bekent,

en dat laatste over dat lsd de toxische drug is is pas stom, wie neemt er nou een trip van miligrammen (behalve chinacat72).

een trip is al bij 60 ug, tussen 60 ug en honderden miligrammen zit een enorm verschil en iemand moet wel een enorme sukkel zijn om zulke doseerfouten te maken.....
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja en daarnaast dus de therapeutische dosis, wat paracetamol weer veel giftiger maakt en bovendien practisch alle drugs in vergelijking met LSD véél giftiger. LSD blijft in essenstie nontoxisch. Neemt niet weg dat er wel degelijk mentale risico´s zijn, die ontken ik niet (risico op o.a. psychose bij aanleg of trauma van een bad trip of hppd kan enorme gevolgen hebben). Ik vind de risico´s van die twee stoffen zó anders dat het practisch niet te vergelijken is. De eens is lichamelijk schadelijk en de ander kan op het gebied van de psyche weer dingen veroorzaken, dat is gewoon zo verschillend.

En ik ben echt niet een van de Df alcohol haters, gewoon niet te veel en alleen af en toe wat meer kan alcohol in mijn ogen erg weinig kwaad, pas bij dagelijks zuipen of enorm binge drinken zie ik een probleem, en dat kán maar dat hoeft helemaal nieit als je een beetje op jezelf let, in die zin is alcohol vrij veilig, als je oplet kan er weinig mis gaan.
i
inferno33Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Persoonlijk heb ik niets tegen alcohol, maar tegen de sociale en wettelijke staat ervan.

Ik vind het bijna oneerlijk dat matige drugsgebruikers als junks gezien worden, terwijl mijn vader elke dag een halve fles jenever naar binnen kan gieten en voor een man genietend van zijn oude dag door kan gaan. Niet dat ik wil zeggen dat dit zo verschrikkelijk is, maar dat niemand hem erop aanspreekt of interventies aanbied.. Dit zorgt bij mij ook voor enige haat jegens alcohol, simpelweg omdat iedereen ermee omgaat, alsof het geen drugs zijn. Dat is ook het grote gevaar van alcohol, met drugs houdt iedereen regels aan: niet buiten het weekend, eens in de drie maanden, 1x en dan nooit meer, terwijl met alcohol iedereen zoiets heeft van: het is legaal, iedereen doet het, dan kan ik mijn lever best naar de klote helpen door mezelf elk weekend(of vaker...) de tering in te zuipen.

Ik drink zelf ook, zeker niet onregelmatig, en ben ook niet van plan hiermee te stoppen, maar ik realiseer me wel de gevaren en schadelijkheid. Iets wat mijns inziens dus veel tevaak over het hoofd wordt gezien.
P
PlimuLid
01-01-2024, 00:00
#19
inferno33 zei:
Persoonlijk heb ik niets tegen alcohol, maar tegen de sociale en wettelijke staat ervan.

Ik vind het bijna oneerlijk dat matige drugsgebruikers als junks gezien worden, terwijl mijn vader elke dag een halve fles jenever naar binnen kan gieten en voor een man genietend van zijn oude dag door kan gaan. Niet dat ik wil zeggen dat dit zo verschrikkelijk is, maar dat niemand hem erop aanspreekt of interventies aanbied.. Dit zorgt bij mij ook voor enige haat jegens alcohol, simpelweg omdat iedereen ermee omgaat, alsof het geen drugs zijn. Dat is ook het grote gevaar van alcohol, met drugs houdt iedereen regels aan: niet buiten het weekend, eens in de drie maanden, 1x en dan nooit meer, terwijl met alcohol iedereen zoiets heeft van: het is legaal, iedereen doet het, dan kan ik mijn lever best naar de klote helpen door mezelf elk weekend(of vaker...) de tering in te zuipen.

Ik drink zelf ook, zeker niet onregelmatig, en ben ook niet van plan hiermee te stoppen, maar ik realiseer me wel de gevaren en schadelijkheid. Iets wat mijns inziens dus veel tevaak over het hoofd wordt gezien.
Klik om te vergroten...

he-le-maal mee eens

+1
i
inferno33Lid
01-01-2024, 00:00
#20
gelijk heb je azgaza.

Maar meer drinken dan zes consumpties zal bij mij toch ook niet veel vaker dan 5-6 x per jaar gebeuren denk ik :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."