#1
Ja, want whisky-cola is wél lekker.
Oom Klaas zei:Rabbithole zei:Jack Daniels is geen bourbon in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken (van een whiskykenner gehoord), Jim Beam en Four Roses e.d. zijn dat wel.
De Amerikaanse Bourbon-whiskey onderscheidt zich niet alleen door de schrijfwijze van zijn Europese voorouders, de (Scotch) whisky. Terwijl de laatstgenoemde traditioneel uit mout gestookt wordt, gebruikten de immigranten in de nieuwe wereld hoofdzakelijk rogge en maïs voor de bereiding van hun "vuurwater".
De benaming Bourbon is afkomstig van Bourbon County, een district aan de grens tussen de staten Virginia en Kentucky, waar in de tweede helft van de negentiende eeuw talrijke ook nu nog bekende destilleerderijen gevestigd werden.
Het aandeel maïs bedraagt bij de huidige bourbon-whiskeys in navolging van de Amerikaanse wet minstens 51%. Pas na het tweejarige bewaren in van binnen gebrande eikenhouten vaten wordt het destillaat gebotteld.
Hoewel Jack Daniel's vaak als een bourbon beschouwd wordt, is dit een Tennessee whiskey, een Tennessee Sour Mash, omdat het nog gefilterd is door houtskool van esdoorn.
Bedankt![]()

zjimiz zei:In de betere slijterij wordt ook Gentleman's Jack verkocht. Deze is en gerijpt en sterker qua percentage.
Hetzelfde percentage en maar een paar eurootjes duurder.JACK DANIELS GENTLEMAN JACK'
Gentleman Jack - Met een alcoholpercentage van 40%, de enige soort die tweemaal door het proces van houtskoolfiltering gaat. Een keer voor het rijpen in het vat en nog een keer achteraf.
Slijterij de slijter
Fles Inhoud : 0.70
Alcohol Percentage : 40%
Verkoop Prijs : € 26,99
Mijn allereerste whisky (whiskey ja) periode, was Jack. Het was ook niet eerst van "Mister Daniel", nee het was gelijk Jack en ik.zjimiz zei:Ik zou alle Jack haters willen uitdagen, deze eens te proberen, en daar een mening over te ventileren. Ben benieuwd!
Exceptional Insight zei:Eigenlijk heeft hij een prijs waar je het niet om hoeft te laten, maar anderzijds is het natuurlijk een prijs die geen hoge verwachtingen schept.
DrippTone zei:![]()
The Machrie Moor van the Isle of Arran. Lichte peated whisky met een warme complexe smaak. Hier ben ik nog wel even zoet mee.
Xeloc zei:Ik vind the Famous Grouse wel goed te doen, voor de prijs hoef je het ook niet te laten!![]()
20 E de liter!
Die heb ik vorige week gekocht, erg lekkere balans van smaak en rook.Oom Klaas zei:Net een bowmore 12 gekocht, vanavond zal ik 'm wel eens goed proeven![]()
Oom Klaas zei:Wauw![]()
Ik proef een veel te lekkere zee ofzo![]()

DrippTone zei:Als je die lekker vindt moet je ook zeker eens deze proberen:
![]()
Bowmore gaat niet zo diep, de fijnste whisky is voor mij dat je elk glas weer iets nieuws ontdekt in de complexe smaak. Bij de Finlaggan heb je dat wel.
En als je dat lekker vindt kan ik nog maar 1 aanraden die nog dieper gaat en erg veel lijkt op de bowmore en de finlaggan. En dat is de Machrie Moor, zeldzame whisky van the Isle of Arran. Echt een pracht whisky die ik toevallig nu in huis heb.
Wanneer kom je langs?![]()
Oom Klaas zei:Maar hoe weet je nou hoe jodium smaakt?
Ik heb dat nog nooit geproefd eigenlijk.
Ik zit al weer veel te lang zonder whisky, klote antibiotica![]()
Chris'je toch!Chris Pontius zei:Ik heb stiekem een heel klein flesje Glenfiddich gekocht :$
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."