Alcohol is de duivel. De duivel loslaten met een glaasje vloeistof.
In die vloeistof zit een andere vloeistof opgelost, die een wel heel merkwaardig effect kan hebben op het brein van sommige mensen. Zoals ik, dus.
Ik ben met deze afwijking geboren.
Zodra dat stofje via bloed opname en transport, in een bepaald gedeelte van mijn brein binnenkomt, dan gebeurt er iets raars.
De duivel wordt losgelaten en reist mee met dit stofje dat ethylalcohol heet.
De duivel glimlacht.
Er gaan ineens heel veel processen plaatsvinden in het brein.
Het gedrag verandert.
De waarneming verandert.
De duivel grijnst. Ik win, zegt hij!
En de duivel zwaait met zijn staart! Want , wat doet hij, hij laat een onmogelijk te weerstaan gevoel ontstaan.
Dat gevoel is zeer , zeer sterk, het zegt: ik wil méér! Méér van dat stofje! En hij laat ook een gevoel los, dat euforie heet. Je lekker voelen, dus. En: méér! Ik wil nog véél meer!
Eén halve schaterlach van de duivel, want inderdaad, hij gaat het toch weer winnen!
Zwaaien met zijn staart, en luid lachend nu staat hij op...
En dat gaat zó verder, tot je helemaal onbereikbaar bent voor wat anderen zeggen, en je wordt overmoedig en zegt: ik kan nog héél goed autorijden!
De duivel is schuddebuikend van zijn lach, opgestaan en begint je in je oor te fluisteren..
Jij bent een goeie! De winnaar! Niemand kan zo snel drinken, als jij! ga dóór!
En er komt meer. En nog wat. En weer.
En dan besef je, dat je eigenlijk al lang naar huis had moeten gaan, je bent wéér te laat, net zoals gisteren eigenlijk, dus, wat doe je, je wilt van je barkruk opstaan, en....wel goddome, mijn rechterbeen doet het niet! Hoe kan dat nou, die paar glaasjes, kom op, zeg!
Nóg een poging. En Ja, je voet staat op de grond. Mooi, nu ook de andere, en ja hoor. Je flikkert zó van die kruk af, en je valt op he gezicht. .
Je staat, met hulp van andere eveneens beschonkene bargasten, op, en schuifelt zwalkend naar buiten na het betalen van de rekening ( godverdomme, waren het er zóveel?? )
Ok. Nu naar buiten toe zeg je tegen jezelf, want ik moet echt snel naar huis...nee, mensen, ik kan zodirect echt wel zelf rijden, even frisse lucht zal mij goeddoen, dus...ik ga!
De duivel slaat nu zijn hand om je schouder, lacht nog steeds, en blijft zeggen dat hij een goede kerel bent, en het waren er niet zoveel hoor, dus, rijden maar!
En dan komt nu het laatste stukje.
Kom je thuis, al slingerend rijdend en maar hopend, dat de politie je niet ziet?
Of, heb je pech, je wordt opgemerkt en aan de kant van de weg gezet, meegenomen voor een ademproef, met alle ellende daarna?
Of, betaal je en nog veel hogere prijs, en je rijdt tegen een andere weggebruiker aan, die de pech heeft, die nacht, dat hij op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was? En nu in een rolstoel verder moet leven? Of, de dood vindt?
De duivel, die heeft het weer voor elkaar.
Wéér iemand en mss meerdere mensen, in de vernieling gebracht.
Vrolijk lachend, vliegt hij weg...tot de volgende keer, watje!....
Wil je dit?! Echt? Dan ga vooral zo door, dan gaat het zeer zeker lukken!
Jij zult alles, ja echt alles, gaan kwijtraken.
Je vrouw, je huis. Je auto, echt alles.
Uiteindelijk ga je zelf.
Helemaal naar de klote!
Of: je stopt met dat zuipen.
Je gaat hulp zoeken.
Die is er! Echt waar!
Dan ga je je leven terugkrijgen. Jazeker.
Je huis, je auto, misschien je partner, maar in hoofdzaak ga je jezelf terugvinden.
Zonder die kutzooi leven, die de naam alcohol heeft.
Het kan!
Maar je moet het zelf echt, heel echt, willen.
Want die duivel, die zal zich dit pleziertje voor hem niet zo snel laten ontgaan...nee, hij gaat je cravings geven om tóch maar terug te gaan naar jouw stamcafé, en jij kunt best wel na het tweede glaasje stoppen, toch?!
En nu komt het er op aan.
Vecht tegen deze duivel.
Tanden op elkaar. En niet toegeven. Nee.
De duivel zal op alle mogelijke manieren gaan proberen om je overstag te krijgen.
Met allerlei listige kunstgrepen.
Geef niet toe.
Laat je niet vangen!
Want, jij kunt het niet houden bij die twee glaasjes. Nee. Één glas is al teveel.
Jazeker.
Één glas is teveel, en de daarna volgende 25 te weinig.
Daar kan je maar één ding aan doen.
Dat is dat eerste glas niet te nemen. Nee.
Nóg beter is, blijf weg uit de kroeg. Ga er niet heen. Wat heb je daar nou te zoeken...met al die zogenaamde vrinden, die jaar in jaar uit op dezelfde barkruk zitten en je lodderig aankijken.
Die alleen maar zitten te kijken en te bedenken hoe ze ook vandaag weer zoveel mogelijk rondjes van jou kunnen krijgen, en verder gaat hun vriendschap niet.
Nóg veel belangrijker. Die duivel, die jou zegt, dat je rustig achter het stuur kunt kruipen en naar huis kunt rijden.
Russisch roulette!
Kap hiermee. En wel zo snel mogelijk.
Zoek hulp.
Het is in je eentje heeeel erg moeilijk.
Dus: juist. Neem die beslissing! Kap met alcohol!