Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOverlijdensrisico verzekering

Overlijdensrisico verzekering

49 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
D
DikkePoetsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoe eerlijk zijn jullie tijdens het afsluiten van een OVR? Vullen jullie eerlijk in dat jullie drugs gebruiken of vullen jullie in dat er geen drugs word gebruikt.

Wat is het risico als ik hier ja invul? Word dan alleen mijn premie hoger of is er dan ook het risico dat de premie word geweigerd?

Gaat hier alleen om XTC
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
DikkePoets zei:
Hoe eerlijk zijn jullie tijdens het afsluiten van een OVR? Vullen jullie eerlijk in dat jullie drugs gebruiken of vullen jullie in dat er geen drugs word gebruikt.

Wat is het risico als ik hier ja invul? Word dan alleen mijn premie hoger of is er dan ook het risico dat de premie word geweigerd?

Gaat hier alleen om XTC
Klik om te vergroten...

Heb die van mij al jaren en werd toen niets gevraagd erover alleen over medische diagnostiek en medicatie gebruik.

Zal wel aan de verzekeraar liggen. Bij mijne stond daar niks over in ieder geval.

Het risico is dat als je ja invult en er iets misgaat door gebruik het lastiger zal zijn om het te geld te achter te laten aan dierbaren lijkt me.


Hoop dat je niet depressief bent en plannen hebt om ... dan vergoeden ze soms niets namelijk.

Take care!

Ps heb je het over overlijdensverzekering? Of levensverzekering? Wat soms samen valt , zou goed onderzoek doen voor je het afsluit.

Succes in ieder geval !

Of bedoel je iets anders met OVR ?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Moet je dat tegenwoordig invullen?

Vragen ze ook naar je gewicht, eetpatroon, hoe veel km je per jaar auto rijdt, of je je zwemdiploma hebt en of je aan een gevaarlijke sport doet dan?
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het is niet ongebruikelijk dat er voor bepaalde verzekeringen navraag wordt gedaan naar je medische voorgeschiedenis en/of levensstijl, zoals bij een overlijdensrisicoverzekering (levensverzekering) of arbeidsongeschiktheidsverzekering. In de voorwaarden voor de verzekering zal ongetwijfeld staan dat je naar waarheid informatie moet verstrekken. Doe je dat niet, dan is het risico dat je niet krijgt uitgekeerd wanneer je een claim indient. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

Ik kan me voorstellen dat het aantrekkelijk lijlkt om te ontkennen dat je rookt of drugs gebruikt, omdat je premie wellicht hoger wordt of je in het geheel wordt afgewezen. Je kan je natuurlijk afvragen hoe groot het risico op ontdekken van verkeerd verstrekte informatie is. Weet je zeker dat je nergens op een sociaal medium op de foto staat met een peuk in je handen? Is je account op een drugsforum echt niet te herleiden naar je echte identiteit? Of heb je wel eens tegen een behandelend arts verteld dat je drugs hebt gebruikt en komt een verzekeraar straks een artsenbrief tegen met die info wanneer de medisch deskundige van die verzekeraar daar achteraan gaat?

Lijkt me een afweging die je zelf moet maken. Ik kan me voorstellen dat drugsgebruik vaak genoeg ontkend wordt en dat dat prima gaat in de meeste gevallen. Maar het kan flinke consequenties hebben, zeker als je een ORV hebt in het kader van de aankoop van een huis: wat als er niet uitgekeerd wordt aan je partner omdat jij iets verzwegen hebt?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#5
MacLeod zei:
Het is niet ongebruikelijk dat er voor bepaalde verzekeringen navraag wordt gedaan naar je medische voorgeschiedenis en/of levensstijl, zoals bij een overlijdensrisicoverzekering (levensverzekering) of arbeidsongeschiktheidsverzekering. In de voorwaarden voor de verzekering zal ongetwijfeld staan dat je naar waarheid informatie moet verstrekken. Doe je dat niet, dan is het risico dat je niet krijgt uitgekeerd wanneer je een claim indient. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

Ik kan me voorstellen dat het aantrekkelijk lijlkt om te ontkennen dat je rookt of drugs gebruikt, omdat je premie wellicht hoger wordt of je in het geheel wordt afgewezen. Je kan je natuurlijk afvragen hoe groot het risico op ontdekken van verkeerd verstrekte informatie is. Weet je zeker dat je nergens op een sociaal medium op de foto staat met een peuk in je handen? Is je account op een drugsforum echt niet te herleiden naar je echte identiteit? Of heb je wel eens tegen een behandelend arts verteld dat je drugs hebt gebruikt en komt een verzekeraar straks een artsenbrief tegen met die info wanneer de medisch deskundige van die verzekeraar daar achteraan gaat?

Lijkt me een afweging die je zelf moet maken. Ik kan me voorstellen dat drugsgebruik vaak genoeg ontkend wordt en dat dat prima gaat in de meeste gevallen. Maar het kan flinke consequenties hebben, zeker als je een ORV hebt in het kader van de aankoop van een huis: wat als er niet uitgekeerd wordt aan je partner omdat jij iets verzwegen hebt?
Klik om te vergroten...

Daarom inderdaad en soms is dan er ook een notaris handig om het zwart op wit geregeld te hebben.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Xtc gebruik kun je gewoon vermelden en zal niet tot een hogere premie leiden.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
In sommige gevallen maken ze onderscheid en kun je je niet eens verzekeren als je iets ernstigs hebt gemankeerd. Een van mijn beste vriendinnen heeft zwaar kanker gehad, veel chemo en kuren gehad en nu al jaren kankervrij. Toch kan zij zich nergens meer verzekeren bijna. Ze nemen haar gewoon niet op in de verzekering. Belachelijk!! Te groot risico zeggen ze.
Ik denk dat ik toch in sommige gevallen zou liegen. Fout misschien maar toch.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@De Dunne
Maar het is verplicht om een zorgverzekering te hebben. Dus als elke zorgverzekering je weigert dan heb je er geen en dat mag niet van de overheid. En liegen om toch een verzekering af te kunnen sluiten mag ook al niet.

Ik vraag me af wat je dan zou moeten doen?
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@acht.zes hier hebben ze het over een overlijdensrisico verzekering of levensverzekering. Niet over een zorgverzekering.
Ik heb zelf ook een levensverzekering en heb gelogen over het roken. Toendertijd was ik nog heel braaf en rookte en dronk alleen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
@Natozlato & @De Dunne
Ah ok, excuus mijn fout.
Ben je ook verplicht door te geven bij zo'n levensverzekering als je er een hebt afgesloten terwijl je niet rookt en dan ineens gaat roken?
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Goeie vraag. Als je dat doet ben je wel echt stom
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
acht.zes zei:
@De Dunne
Maar het is verplicht om een zorgverzekering te hebben. Dus als elke zorgverzekering je weigert dan heb je er geen en dat mag niet van de overheid. En liegen om toch een verzekering af te kunnen sluiten mag ook al niet.

Ik vraag me af wat je dan zou moeten doen?
Klik om te vergroten...
Ze mocht uiteraard bij haar huidige zorgverzekeraar blijven. Idd omdat het verplicht is. Wel zaten er bepaalde voorwaarden of uitsluitingen in. Helaas mag dat blijkbaar wettelijk.
Toen ze 5 jaar lang kankervrij was wilde ze overstappen naar een andere verzekering omdat ze bij die huidige bepaalde dingen niet kreeg of iets. (Weet niet de detailles). Geen enkele andere zorgverzekering wilde haar aannemen. Allemaal regeltjes en kleine lettertjes die wij normaal klootjesvolk niets van begrijpen of ze niet kennen.

Echt belachelijk!
Je kiest er echt niet voor om de ernstigste vorm van borstkanker te krijgen zodat je tieten geamputeerd moeten worden, veel van je hormoonklieren verwijderd moeten worden, de maximale aantal chemo’s en operaties moet, onvruchtbaar wordt en echt de rest van je leven moe blijft.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#13
acht.zes zei:
@Natozlato & @De Dunne
Ah ok, excuus mijn fout.
Ben je ook verplicht door te geven bij zo'n levensverzekering als je er een hebt afgesloten terwijl je niet rookt en dan ineens gaat roken?
Klik om te vergroten...

Uiteraard. Waarom zouden ze er anders in eerste instantie al naar vragen? Rokers overlijden eerder dan niet-rokers. Dat in combinatie met de aard van de verzekering.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Met verzekeringen heb ik het navolgende idee.
Op numerieke volgorde kan je zeggen:
De allerergste boeven zijn politici.
Daarna de banken.
Vervolgens de verzekeringen
Hierna de makelaars.
Vervolgens oplichters, flessentrekkerij .
Ergo
Inzake antwoord op vragen zie ik het als volgt
Het mag ruiken. Maar niet stinken.
R
RosieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb ook zitten kijken naar een ORV.
Standaard gaf ik antwoord bij roken: nee
Ik heb heel mijn leven nog nooit gerookt. Maar zo nu en dan gebruik ik dus een waterpijp... Met tabak als er wiet ingaat, met steentjes zonder wiet.
Moet dus ja invullen. Toch bijzonder.


Niet-rokers hebben minder kans om te overlijden dan rokers. Daarom betalen niet-rokers minder premie voor onze overlijdensrisicoverzekering. Ben je minder dan twee jaar geleden gestopt met roken? Dan vul je in dat je een roker bent.
Let op! Geef je aan dat je niet rookt? Maar blijkt bij overlijden dat je dat wel hebt gedaan? Dan betalen we 50% van je verzekerd bedrag. En ga je roken tijdens de looptijd van je FBTO Overlijdensrisicoverzekering? Dit moet je aan ons doorgeven.
Wat bedoelen we met roken?
Met roken bedoelen we meer dan het roken van sigaretten. Onder roken valt ook het gebruik van andere middelen met nicotine. Zoals kauwgom, pleisters, tabletten, inhalers en elektronische sigaretten. Maar ook sigaren, pijp en wiet. Het is belangrijk dat je eerlijk bent over je rookgedrag.
Klik om te vergroten...
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#16
En altijd vettig en ongezond eten dan? Daar kan je ook vroegtijdig aan overlijden! Wat hypocriet. Sowieso zijn de verzekeraars grote bandieten!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ah, een medestander!
Verzekeraars Zijn idd als witte boorden criminelen te bezien....Ik zie dit óók zo! Voor geen cent, ook niet een halve te vertrouwen.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja precies, wel cashen, maar zoveel regels en uitzonderingen hebben om onder vergoeden uit te komen! Net zoals de banken, omg, geld uitlenen wat ze helemaal niet hebben. En ik krijg nauwelijks rente op mijn spaargeld!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Je mag straks betalen voor spaargeld hebben op een bank....(geen sofa)
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#20
Klopt , eerder als medische diagnosis die het duurder zou kunnen maken. Heb het geluk dat toen ik het destijds regelde nog geen klachten had. Op wat slapeloosheid soms na

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."