Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRC , strrafbaarheid/gedoogd veranderd?

RC , strrafbaarheid/gedoogd veranderd?

33 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Drugs gebruik is niet strafbaar in NL. Bezit en handel wel.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#2
StraatPiraat zei:
uiteindelijk de 3mmc niet terug gekregen.
Klik om te vergroten...
Ze hebben er zelf mee gepartyd samen met de politie girls.
N
NickjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Interessant, ik volg... lijkt me heel gek dat als een bepaalde RC niet illegaal is, het wel afgenomen kan worden en je het ook niet terugkrijgt. Dan zou de politie in principe ook je fietsbel kunnen confisceren, of je schoenen. Als over RC's wettelijk niks bepaald is, hoe is dan vastgesteld dat aanhouden en confisceren wél kan? Even er van uitgaande dat je op dat moment níet onder invvoed bent en verder niks strafbaars hebt gedaan (als dat al uitmaakt). Ik ben hier heel benieuwd naar...
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Als je met een stuk hout iemands hoofd inslaat en de politie pakt je, dan krijg je het stuk hout ook niet meer terug. Dus als jij rare dingen hebt gedaan waardoor je bent aangehouden en je was onder invloed van een RC-chemical dan krijg je die ook niet meer terug. Lijkt me ook niet meer dan normaal.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Dunne zei:
Drugs gebruik is niet strafbaar in NL. Bezit en handel wel.
Klik om te vergroten...
Hoe kun je drugs gebruiken als je geen drugs mag bezitten?
Dus letterlijk mag je 1 xtc pil gebruiken, maar niet in je zak zitten hebben? Wtf.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
CuriousExplorer zei:
Hoe kun je drugs gebruiken als je geen drugs mag bezitten?
Dus letterlijk mag je 1 xtc pil gebruiken, maar niet in je zak zitten hebben? Wtf.
Klik om te vergroten...
Jep, i know. Zo krom als een hoepel… Zoals de gehele drugswet.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
CuriousExplorer zei:
Hoe kun je drugs gebruiken als je geen drugs mag bezitten?
Dus letterlijk mag je 1 xtc pil gebruiken, maar niet in je zak zitten hebben? Wtf.
Klik om te vergroten...
Je “mag” de drugs bezitten in de vorm van een gedoogde gebruikershoeveelheid. Politie neemt het echter wel in beslag bij aantreffen, maar er volgt geen straf.

@Mrloverdj De politie kan natuurlijk op straat niet testen wat voor middelen iemand bij zich heeft. Als jij een zakje wit poeder hebt wat 3mmc blijkt te zijn, kun je je geld erop inzetten dat ze dit behandelen als bijv. een zakje coke o.i.d. Kans is dus wel aanwezig dat je aangehouden kan worden voor dat zakje, maar dan zal later uit de test blijken dat het 3mmc was en volgt een seponering. Echter.. als je voor een gebruikershoeveelheid aangehouden wordt door de politie is dat meestal niet het enige wat je fout hebt gedaan. De politie gaat zelden over tot aanhouding bij bijvoorbeeld 1 zakje van iets.

Kans is dan eerder aanwezig dat je een uitnodiging gaat ontvangen om later op het politiebureau een verklaring af te leggen.

Je zal in ieder geval altijd wel je RC’s kwijtraken.. zowel bij een politie controle als aanhouding. Bij een festival denk ik ook wel dat je het kwijt bent.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
HierEnDaarEenFuifje zei:
Je “mag” de drugs bezitten in de vorm van een gedoogde gebruikershoeveelheid. Politie neemt het echter wel in beslag bij aantreffen, maar er volgt geen straf.
Klik om te vergroten...
Oooh, beetje zoals ze hier in BE 0,4gr coke gewoon afpakken, maar alles daarboven resulteert in een boete.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#9
CuriousExplorer zei:
Oooh, beetje zoals ze hier in BE 0,4gr coke gewoon afpakken, maar alles daarboven resulteert in een boete.
Klik om te vergroten...
Nou nou, daar kan je flinke feesten mee organiseren met 0,4 gram coke. Hele buurt is uitgenodigd!
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
CuriousExplorer zei:
Oooh, beetje zoals ze hier in BE 0,4gr coke gewoon afpakken, maar alles daarboven resulteert in een boete.
Klik om te vergroten...

Ja precies. Hier pakken ze eigenlijk altijd alles af. Tot 0.5 gram coke is gedoogd en er volgt na het afpakken geen straf. Hoe precies dat is, hangt ook weer van de agent af denk ik.. want zij moeten een inschatting maken hoeveel er in dat zakje zit voor een eventuele vervolgactie. Lijkt mij dat ze dan 0.7 ook weggooien, want als het op het bureau later 0.5 of minder blijkt te zijn en je bent ervoor aangehouden, dan is al het werk voor niets haha..

Boven die grens kan je een straf krijgen voor het bezitten van drugs.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#11
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-994215.pdf
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
StraatPiraat zei:
Toen bij een fouillering 3 zakjes met elk 2.5 gram 3mmc op me werd gevonden, heb ik een hele nacht op het bureau gezeten. In totaal een uur of 7 aan kwijt geweest en uiteindelijk de 3mmc niet terug gekregen.

Kan zijn dat ze anders handelen bij kleinere hoeveelheden, daarnaast was reden voor fouilleren ook een voorgaande geschiedenis met drugs op zak. Het zou me niks verbazen als je er normaliter met minder gedoe vanaf komt.
Klik om te vergroten...

3 volle zakjes gaat natuurlijk ruim over de gebruikershoeveelheid heen, dat is het verschil. Als dit een half zakje was geweest, dan hadden ze je waarschijnlijk niet meegenomen.
N
NickjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
VJ_LSD72 zei:
Als je met een stuk hout iemands hoofd inslaat en de politie pakt je, dan krijg je het stuk hout ook niet meer terug. Dus als jij rare dingen hebt gedaan waardoor je bent aangehouden en je was onder invloed van een RC-chemical dan krijg je die ook niet meer terug. Lijkt me ook niet meer dan normaal.
Klik om te vergroten...
Snap ik, maar de vraag was meer of dat ook kan als je verder níet duidelijk onder invloed bent of iets strafbaars hebt gedaan, dat lijkt me raar. Dat is eigenlijk een soort diefstal. Coke is een ander verhaal, dat is illegaal dus als dat bij je gevonden wordt (of je nou verder iets hebt misdaan of niet) dan wordt het ingehouden. 3-MMC of andere RC's zijn echter (nog) legaal. Dan wil ik gewoon m'n spullen terug :)
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nickje zei:
Snap ik, maar de vraag was meer of dat ook kan als je verder níet duidelijk onder invloed bent of iets strafbaars hebt gedaan, dat lijkt me raar. Dat is eigenlijk een soort diefstal. Coke is een ander verhaal, dat is illegaal dus als dat bij je gevonden wordt (of je nou verder iets hebt misdaan of niet) dan wordt het ingehouden. 3-MMC of andere RC's zijn echter (nog) legaal. Dan wil ik gewoon m'n spullen terug :)
Klik om te vergroten...

Hoezo is dat diefstal? Als de politie een zakje met wit poeder vindt, dan kunnen ze dat niet even vrolijk door een machine halen ter plekke en dan.. oh het is 3MMC ga maar weer en hier is je zakje. Ze kunnen er van uit gaan dat het drugs is. Of je iets strafbaars hebt gedaan of onder invloed bent maakt voor dit helemaal niet uit eigenlijk.

Of ze nemen het op straat van je af of stel je bent aangehouden dan gaan ze het testen en zal je zaak worden geseponeerd.

De politie mag er dan vanuit gaan dat het drugs is. De politie zal dan ook zeker toestemming krijgen om het erna te vernietigen.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Met huidige Nederlandse wet, zijn rc's geen illegale middelen, anders zouden de online shops van deze middelen, niet via het gewone internet kunnen functioneren. Kopen mag, voor onderzoeksdoeleinden (wat zijn we met vele chemici en scheikundigen 🙃), maar bezitten niet? Als een middel niet als illegale drug gezien wordt, dan is het even legaal als zout en peper. Ach, wij Belgen zijn al decennia lang, dolletjes, met het soepeler beleid van onze Noorderburen, inzake geestverruimende middelen, stims en consorten, jullie smartshops en coffeeshops. Wiet, magic truffs, kratom, salvia, zijn stuk vr stuk vrij onschuldige psychedelica, maar hier verboden, daar waar een harddrug als alcohol ingebakken zit en we voorop lopen, als het gaat om gebruik van antidepressiva en slaappillen. Vind dat zeer hypocriet. Wij Belgen zijn extra bekrompen en hypocriet conservatief op dat vlak. Je moet mr eens in de groep smijten, dat je een een lijntje snuift of pilletje pakt ipv te zuipen en daar ganse nacht op amuseert, je zult veel scheve blikken geworpen krijgen, van de moraalridders, die op hun beurt zichzelf wel scheel zat zuipen. Ik en zoveel anderen hebben rondom hun, al voldoende ellende gezien, veroorzaakt door een alcoholprobleem en/of afhankelijk zijn aan legale voorgeschreven rotzooi. Als ik mezelf en het uitgaansleven bekijk tussen m'n 18-27j, waar alcohol met liters nr binnen werd gespeeld, bij iedereen, v jong tot oud en dat vergelijk met het uitgaan op een pilletje, dan kan ik toch wel stellen dat de alcohol-feestjes, beduidend meer schade hebben berokkend, dan een xtc of pep feestje, zowel fysiek als psychisch. En neen ik ben niet vr strengere wetgeving vr alcohol, integendeel, ik kots op die hypocrisie en ijver voor het legaliseren van alle drugs met een gecontroleerde verkoop in shops, gedaan met het criminele errond. En dat neemt ook meteen het spannende weg, bij jongeren, om iets te doen dat illegaal is, het geniepige, stoere randje valt volledig weg. En uiteindelijk, moet ieder vr zich uitmaken wat ie tot zich neemt, maar als je kan opteren voor de productie en verkoop van 'veilige' drugs, waar vervuiling, foute doseringen en gemixte stuff gereduceerd worden. Voor wiet is hier een gedoogbeleid, dat 3gr voor eigen gebruik toelaat, maar bij controle, wordt dit altijd in beslag genomen. De wet in België omtrent rc's ken ik eigenlijk niet echt, maar als je de lijn doortrekt, pakken ze het sowieso wel af, al is het maar omdat het op een xtc pil lijkt.
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Snuffelaar zei:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-994215.pdf
Klik om te vergroten...
Begrijp ik het dan goed dat etizolam niet op de lijst komt? Sorry ben niet zo bekend met de begrippen voor hele drugs groepen. Wie is dat wel ? Miss wil iemand voor een leek op dit gebied zoals ik het nog eens in jip en janneke taal uitleggen. Dankje wel alvast
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nihilist88 zei:
De wet in België omtrent rc's ken ik eigenlijk niet echt, maar als je de lijn doortrekt, pakken ze het sowieso wel af, al is het maar omdat het op een xtc pil lijkt.
Klik om te vergroten...
I see what you did there :tonguewink:
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zoraa zei:
Begrijp ik het dan goed dat etizolam niet op de lijst komt? Sorry ben niet zo bekend met de begrippen voor hele drugs groepen. Wie is dat wel ? Miss wil iemand voor een leek op dit gebied zoals ik het nog eens in jip en janneke taal uitleggen. Dankje wel alvast
Klik om te vergroten...
Here you go...

nieuwe rc ban

Oh dat is wel stom. Hopelijk kan ik iets van een vervanger vinden haha, ben niet heel erg bekend in dat wereldje. Enige twee benzos die ik doe zijn straks verboden haha. er zijn er meerdere natuurlijk ,waar gebruik je het voor ,kalmeren of in slaap kunnen vallen?
drugsforum.nl drugsforum.nl
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zoraa zei:
Begrijp ik het dan goed dat etizolam niet op de lijst komt? Sorry ben niet zo bekend met de begrippen voor hele drugs groepen. Wie is dat wel ? Miss wil iemand voor een leek op dit gebied zoals ik het nog eens in jip en janneke taal uitleggen. Dankje wel alvast
Klik om te vergroten...
Het onderhavige besluit voorziet in de plaatsing van verschillende middelen op lijst I behorende bij de Opiumwet (hierna: lijst I) en lijst II behorende bij de Opiumwet (hierna: lijst II). Concreet gaat het om de plaatsing van de middelen 4CMC, 4F-MDMB-BINACA, 5F-AMB-PINACA, 5F-MDMB-PICA, AB-FUBINACA, alfa-PHP, crotonylfentanyl, DOC, Nethylhexedron en valerylfentanyl en isotonitazeen op lijst I en de plaatsing van de middelen 3-MMC, etizolam en flualprazolam op lijst II. Daarnaast worden aan het middel mefedron op lijst I extra benamingen toegevoegd, hierbij gaat het niet om een inhoudelijke wijziging. 3-MMC 3-methylmethcathinone of 3-MMC is een nieuwe psychoactieve stof (NPS) die behoort tot de synthetische cathinonen en die sinds enkele jaren op de drugsmarkt wordt aangetroffen. In 2020 zijn signalen ontvangen over een opvallende toename in het gebruik van dit middel en zorgen over de gezondheidseffecten van dit gebruik. Het aantal meldingen van milde tot ernstige incidenten als gevolg van 3-MMC-gebruik is toegenomen, alsmede de vraag naar informatie over het middel. Ervaringen van gebruikers wijzen op verslavingspotentieel van 3-MMC. De gemakkelijke verkrijgbaarheid, lage prijs en legale status verlagen mogelijk de drempel voor gebruik. In verband met het mogelijke gezondheidsrisico als gevolg van het gebruik van 3-MMC heeft de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het Coördinatiepunt Assessment Monitoring nieuwe drugs (CAM) verzocht met spoed een multidisciplinaire risicobeoordeling naar de schadelijkheid van 3-MMC uit te voeren. Deze risicobeoordeling is in mei 2021 afgerond en bevat de aanbeveling om 3-MMC op lijst II bij de Opiumwet te plaatsen. Het CAM acht plaatsing op lijst II gerechtvaardigd gelet op de toenemende populariteit van dit middel onder met name (jonge) jongeren, signalen die wijzen op verslavingspotentieel van dit middel en een stijging in het aantal gezondheidsincidenten gerelateerd aan 3-MMC-gebruik. Het CAM heeft geconcludeerd dat er op basis van de beschikbare informatie op dat moment niet kan worden vastgesteld dat dit middel een onaanvaardbaar risico oplevert zoals bij harddrugs als cocaïne en heroïne die op lijst I bij de Opiumwet zijn geplaatst. Door plaatsing van 3-MMC op lijst II bij de Opiumwet wordt de eenvoudige verkrijgbaarheid als gevolg van de legale status tegengegaan en wordt de gebruikersgroep gewaarschuwd voor de negatieve effecten van gebruik van dit middel. De aanbeveling van het CAM is opgevolgd en heeft geleid tot onderhavig besluit waarbij 3-MMC wordt toegevoegd aan lijst II bij de Opiumwet


Dus wordt het behandeld als zijnde softdrugs.
En als ik Google vind ik :

Softdrugs (ook wel: lichte narcotica of lichte bedwelmingsmiddelen) zijn drugs waarvan sommige overheden, zoals de Nederlandse, vinden dat ze een toelaatbaar risico meebrengen. De middelen staan genoemd op lijst II van de Nederlandse Opiumwet. Juridisch gezien is het bezit en vervaardigen van deze middelen strafbaar. In de praktijk wordt het in bezit hebben van deze drugs in kleine hoeveelheden niet vervolgd.

Dus verwacht ik gewoon dat je Etizolam afgepapkt wordt zonder verder verolg.
Als het natuurlijk niet over dealerhoeveelheden gaat.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Blijf me erover verbazen dat 3MMC naar lijst 2 gaat..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."