#1
I see what you did thereDe wet in België omtrent rc's ken ik eigenlijk niet echt, maar als je de lijn doortrekt, pakken ze het sowieso wel af, al is het maar omdat het op een xtc pil lijkt.
I see what you did thereDe wet in België omtrent rc's ken ik eigenlijk niet echt, maar als je de lijn doortrekt, pakken ze het sowieso wel af, al is het maar omdat het op een xtc pil lijkt.
Here you go...Begrijp ik het dan goed dat etizolam niet op de lijst komt? Sorry ben niet zo bekend met de begrippen voor hele drugs groepen. Wie is dat wel ? Miss wil iemand voor een leek op dit gebied zoals ik het nog eens in jip en janneke taal uitleggen. Dankje wel alvast
drugsforum.nl
Het onderhavige besluit voorziet in de plaatsing van verschillende middelen op lijst I behorende bij de Opiumwet (hierna: lijst I) en lijst II behorende bij de Opiumwet (hierna: lijst II). Concreet gaat het om de plaatsing van de middelen 4CMC, 4F-MDMB-BINACA, 5F-AMB-PINACA, 5F-MDMB-PICA, AB-FUBINACA, alfa-PHP, crotonylfentanyl, DOC, Nethylhexedron en valerylfentanyl en isotonitazeen op lijst I en de plaatsing van de middelen 3-MMC, etizolam en flualprazolam op lijst II. Daarnaast worden aan het middel mefedron op lijst I extra benamingen toegevoegd, hierbij gaat het niet om een inhoudelijke wijziging. 3-MMC 3-methylmethcathinone of 3-MMC is een nieuwe psychoactieve stof (NPS) die behoort tot de synthetische cathinonen en die sinds enkele jaren op de drugsmarkt wordt aangetroffen. In 2020 zijn signalen ontvangen over een opvallende toename in het gebruik van dit middel en zorgen over de gezondheidseffecten van dit gebruik. Het aantal meldingen van milde tot ernstige incidenten als gevolg van 3-MMC-gebruik is toegenomen, alsmede de vraag naar informatie over het middel. Ervaringen van gebruikers wijzen op verslavingspotentieel van 3-MMC. De gemakkelijke verkrijgbaarheid, lage prijs en legale status verlagen mogelijk de drempel voor gebruik. In verband met het mogelijke gezondheidsrisico als gevolg van het gebruik van 3-MMC heeft de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het Coördinatiepunt Assessment Monitoring nieuwe drugs (CAM) verzocht met spoed een multidisciplinaire risicobeoordeling naar de schadelijkheid van 3-MMC uit te voeren. Deze risicobeoordeling is in mei 2021 afgerond en bevat de aanbeveling om 3-MMC op lijst II bij de Opiumwet te plaatsen. Het CAM acht plaatsing op lijst II gerechtvaardigd gelet op de toenemende populariteit van dit middel onder met name (jonge) jongeren, signalen die wijzen op verslavingspotentieel van dit middel en een stijging in het aantal gezondheidsincidenten gerelateerd aan 3-MMC-gebruik. Het CAM heeft geconcludeerd dat er op basis van de beschikbare informatie op dat moment niet kan worden vastgesteld dat dit middel een onaanvaardbaar risico oplevert zoals bij harddrugs als cocaïne en heroïne die op lijst I bij de Opiumwet zijn geplaatst. Door plaatsing van 3-MMC op lijst II bij de Opiumwet wordt de eenvoudige verkrijgbaarheid als gevolg van de legale status tegengegaan en wordt de gebruikersgroep gewaarschuwd voor de negatieve effecten van gebruik van dit middel. De aanbeveling van het CAM is opgevolgd en heeft geleid tot onderhavig besluit waarbij 3-MMC wordt toegevoegd aan lijst II bij de OpiumwetBegrijp ik het dan goed dat etizolam niet op de lijst komt? Sorry ben niet zo bekend met de begrippen voor hele drugs groepen. Wie is dat wel ? Miss wil iemand voor een leek op dit gebied zoals ik het nog eens in jip en janneke taal uitleggen. Dankje wel alvast
Er zit ook geen logica in.Blijf me erover verbazen dat 3MMC naar lijst 2 gaat..
Wat zijn dealer hoeveelheden dan.Het onderhavige besluit voorziet in de plaatsing van verschillende middelen op lijst I behorende bij de Opiumwet (hierna: lijst I) en lijst II behorende bij de Opiumwet (hierna: lijst II). Concreet gaat het om de plaatsing van de middelen 4CMC, 4F-MDMB-BINACA, 5F-AMB-PINACA, 5F-MDMB-PICA, AB-FUBINACA, alfa-PHP, crotonylfentanyl, DOC, Nethylhexedron en valerylfentanyl en isotonitazeen op lijst I en de plaatsing van de middelen 3-MMC, etizolam en flualprazolam op lijst II. Daarnaast worden aan het middel mefedron op lijst I extra benamingen toegevoegd, hierbij gaat het niet om een inhoudelijke wijziging. 3-MMC 3-methylmethcathinone of 3-MMC is een nieuwe psychoactieve stof (NPS) die behoort tot de synthetische cathinonen en die sinds enkele jaren op de drugsmarkt wordt aangetroffen. In 2020 zijn signalen ontvangen over een opvallende toename in het gebruik van dit middel en zorgen over de gezondheidseffecten van dit gebruik. Het aantal meldingen van milde tot ernstige incidenten als gevolg van 3-MMC-gebruik is toegenomen, alsmede de vraag naar informatie over het middel. Ervaringen van gebruikers wijzen op verslavingspotentieel van 3-MMC. De gemakkelijke verkrijgbaarheid, lage prijs en legale status verlagen mogelijk de drempel voor gebruik. In verband met het mogelijke gezondheidsrisico als gevolg van het gebruik van 3-MMC heeft de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het Coördinatiepunt Assessment Monitoring nieuwe drugs (CAM) verzocht met spoed een multidisciplinaire risicobeoordeling naar de schadelijkheid van 3-MMC uit te voeren. Deze risicobeoordeling is in mei 2021 afgerond en bevat de aanbeveling om 3-MMC op lijst II bij de Opiumwet te plaatsen. Het CAM acht plaatsing op lijst II gerechtvaardigd gelet op de toenemende populariteit van dit middel onder met name (jonge) jongeren, signalen die wijzen op verslavingspotentieel van dit middel en een stijging in het aantal gezondheidsincidenten gerelateerd aan 3-MMC-gebruik. Het CAM heeft geconcludeerd dat er op basis van de beschikbare informatie op dat moment niet kan worden vastgesteld dat dit middel een onaanvaardbaar risico oplevert zoals bij harddrugs als cocaïne en heroïne die op lijst I bij de Opiumwet zijn geplaatst. Door plaatsing van 3-MMC op lijst II bij de Opiumwet wordt de eenvoudige verkrijgbaarheid als gevolg van de legale status tegengegaan en wordt de gebruikersgroep gewaarschuwd voor de negatieve effecten van gebruik van dit middel. De aanbeveling van het CAM is opgevolgd en heeft geleid tot onderhavig besluit waarbij 3-MMC wordt toegevoegd aan lijst II bij de Opiumwet
Dus wordt het behandeld als zijnde softdrugs.
En als ik Google vind ik :
Softdrugs (ook wel: lichte narcotica of lichte bedwelmingsmiddelen) zijn drugs waarvan sommige overheden, zoals de Nederlandse, vinden dat ze een toelaatbaar risico meebrengen. De middelen staan genoemd op lijst II van de Nederlandse Opiumwet. Juridisch gezien is het bezit en vervaardigen van deze middelen strafbaar. In de praktijk wordt het in bezit hebben van deze drugs in kleine hoeveelheden niet vervolgd.
Dus verwacht ik gewoon dat je Etizolam afgepapkt wordt zonder verder verolg.
Als het natuurlijk niet over dealerhoeveelheden gaat.
Wat zijn dealer hoeveelheden dan.
Dat staat niet gedetailleerd.Wat zijn dealer hoeveelheden dan.
Noot:Interessant, ik volg... lijkt me heel gek dat als een bepaalde RC niet illegaal is, het wel afgenomen kan worden en je het ook niet terugkrijgt. Dan zou de politie in principe ook je fietsbel kunnen confisceren, of je schoenen. Als over RC's wettelijk niks bepaald is, hoe is dan vastgesteld dat aanhouden en confisceren wél kan? Even er van uitgaande dat je op dat moment níet onder invvoed bent en verder niks strafbaars hebt gedaan (als dat al uitmaakt). Ik ben hier heel benieuwd naar...
Dat begrijp ik, maar als ze niet analyseren terwijl ik zeg dat t legaal spul is kunnen ze me m.i. geen drugsbezit aansmeren. Dan moeten ze t maar checken. En netjes teruggeven als t legaal blijkt. Denk ik dan ....Noot:
Ik denk dat het kardinale punt in deze kwestie het navolgende is:
Je wordt gefouilleerd.
Men treft zakjes aan met daarin een wit poeder.
Aaaiiiiii.
Men heeft niet de tijd en/of de mogelijkheden om dit poeder verder te analyseren.
Het lijkt op coca, perico dus, en wat doet men dan?
Één ding is zeker.
Je bent je poeder/ pillen direct kwijt.
Dat begrijp ik, maar als ze niet analyseren terwijl ik zeg dat t legaal spul is kunnen ze me m.i. geen drugsbezit aansmeren. Dan moeten ze t maar checken. En netjes teruggeven als t legaal blijkt. Denk ik dan ....
Daarvoor is een wettelijke grondslag voor nodig en als die er niet is dan mogen ze dat helemaal niet. Betekent niet dat het nooit gebeurt, want bij de politie werken genoeg types die gewoon lekker keihard drugs aan het bestrijden zijn en zich dan door de wet gehinderd voelen (oftewel ze draaien de rechtsstaat om).De politie zal dan ook zeker toestemming krijgen om het erna te vernietigen.
Gebruik van drugs is in Nederland sowieso niet verboden. Als het eenmaal in je lichaam zit, dan kan je daarvoor niet gestraft worden. Dat is expres zo gedaan omdat mensen anders misschien terughoudend worden bij het zoeken van medische hulp als het mis gaat.Kan je voor het bezitten en gebruiken van een rc.strafbaar zijn?
Er kan wel sprake zijn van nalatigheid of een aanvaard risico. Dat speelt bijvoorbeeld bij mensen die in een psychose zijn beland na gebruik van speed ofzo. Justitie houdt die mensen volledig verantwoordelijk voor alles wat ze gedaan hebben in die psychose, omdat ze volgens justitie het risico op een psychose hebben aanvaard door een drug in te nemen die als risico heeft het veroorzaken van een psychose.Ik zeg ja icm ...... onder invloed, klopt dat?
Maar verder dan onder invloed zijn strafbaar is. Ontsnappen ze de wet. Daar begon hun kracht..is dat nog steeds zo?
Ligt er een beetje aan wie er fouilleert. Vaak is dat de beveiliging van het feest/festival. Die zullen je de toegang weigeren (meer mogen ze niet) en/of de politie erbij roepen. De politie zal een verdenking van harddrugbezit hebben. In Amsterdam heb je bij 5 doses of minder nog geen probleem want daar hebben die agenten helemaal geen zin in om daar hun tijd aan te verspillen. Ben je in Lutjebroek dan is de kans een stuk groter dat oom agent er wel een probleem van gaat lopen maken. Uiteindelijk zou dan uit analyse van het NFI moeten blijken dat het niet om een harddrug gaat, maar dan ben je nog wel een flinke tijd verder. In principe moeten de overgebleven doseringen van de legale middelen dan geretourneerd worden. Maar of ze dat in de praktijk ook doen? Ik heb niet zoveel vertrouwen in de politie dat ze dat allemaal volgens de letter van de wet gaan doen eerlijk gezegd.Voorbeeld..je word bij feest f geroepen ,gefouilleerd..1 pil xtc en 5 doseringen rc. Word alles.afgepakt of mag alleen die ene pil?
Noot:Met huidige Nederlandse wet, zijn rc's geen illegale middelen, anders zouden de online shops van deze middelen, niet via het gewone internet kunnen functioneren. Kopen mag, voor onderzoeksdoeleinden.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."