Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRC , strrafbaarheid/gedoogd veranderd?

RC , strrafbaarheid/gedoogd veranderd?

33 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nihilist88 zei:
De wet in België omtrent rc's ken ik eigenlijk niet echt, maar als je de lijn doortrekt, pakken ze het sowieso wel af, al is het maar omdat het op een xtc pil lijkt.
Klik om te vergroten...
I see what you did there :tonguewink:
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zoraa zei:
Begrijp ik het dan goed dat etizolam niet op de lijst komt? Sorry ben niet zo bekend met de begrippen voor hele drugs groepen. Wie is dat wel ? Miss wil iemand voor een leek op dit gebied zoals ik het nog eens in jip en janneke taal uitleggen. Dankje wel alvast
Klik om te vergroten...
Here you go...

nieuwe rc ban

Oh dat is wel stom. Hopelijk kan ik iets van een vervanger vinden haha, ben niet heel erg bekend in dat wereldje. Enige twee benzos die ik doe zijn straks verboden haha. er zijn er meerdere natuurlijk ,waar gebruik je het voor ,kalmeren of in slaap kunnen vallen?
drugsforum.nl drugsforum.nl
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zoraa zei:
Begrijp ik het dan goed dat etizolam niet op de lijst komt? Sorry ben niet zo bekend met de begrippen voor hele drugs groepen. Wie is dat wel ? Miss wil iemand voor een leek op dit gebied zoals ik het nog eens in jip en janneke taal uitleggen. Dankje wel alvast
Klik om te vergroten...
Het onderhavige besluit voorziet in de plaatsing van verschillende middelen op lijst I behorende bij de Opiumwet (hierna: lijst I) en lijst II behorende bij de Opiumwet (hierna: lijst II). Concreet gaat het om de plaatsing van de middelen 4CMC, 4F-MDMB-BINACA, 5F-AMB-PINACA, 5F-MDMB-PICA, AB-FUBINACA, alfa-PHP, crotonylfentanyl, DOC, Nethylhexedron en valerylfentanyl en isotonitazeen op lijst I en de plaatsing van de middelen 3-MMC, etizolam en flualprazolam op lijst II. Daarnaast worden aan het middel mefedron op lijst I extra benamingen toegevoegd, hierbij gaat het niet om een inhoudelijke wijziging. 3-MMC 3-methylmethcathinone of 3-MMC is een nieuwe psychoactieve stof (NPS) die behoort tot de synthetische cathinonen en die sinds enkele jaren op de drugsmarkt wordt aangetroffen. In 2020 zijn signalen ontvangen over een opvallende toename in het gebruik van dit middel en zorgen over de gezondheidseffecten van dit gebruik. Het aantal meldingen van milde tot ernstige incidenten als gevolg van 3-MMC-gebruik is toegenomen, alsmede de vraag naar informatie over het middel. Ervaringen van gebruikers wijzen op verslavingspotentieel van 3-MMC. De gemakkelijke verkrijgbaarheid, lage prijs en legale status verlagen mogelijk de drempel voor gebruik. In verband met het mogelijke gezondheidsrisico als gevolg van het gebruik van 3-MMC heeft de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het Coördinatiepunt Assessment Monitoring nieuwe drugs (CAM) verzocht met spoed een multidisciplinaire risicobeoordeling naar de schadelijkheid van 3-MMC uit te voeren. Deze risicobeoordeling is in mei 2021 afgerond en bevat de aanbeveling om 3-MMC op lijst II bij de Opiumwet te plaatsen. Het CAM acht plaatsing op lijst II gerechtvaardigd gelet op de toenemende populariteit van dit middel onder met name (jonge) jongeren, signalen die wijzen op verslavingspotentieel van dit middel en een stijging in het aantal gezondheidsincidenten gerelateerd aan 3-MMC-gebruik. Het CAM heeft geconcludeerd dat er op basis van de beschikbare informatie op dat moment niet kan worden vastgesteld dat dit middel een onaanvaardbaar risico oplevert zoals bij harddrugs als cocaïne en heroïne die op lijst I bij de Opiumwet zijn geplaatst. Door plaatsing van 3-MMC op lijst II bij de Opiumwet wordt de eenvoudige verkrijgbaarheid als gevolg van de legale status tegengegaan en wordt de gebruikersgroep gewaarschuwd voor de negatieve effecten van gebruik van dit middel. De aanbeveling van het CAM is opgevolgd en heeft geleid tot onderhavig besluit waarbij 3-MMC wordt toegevoegd aan lijst II bij de Opiumwet


Dus wordt het behandeld als zijnde softdrugs.
En als ik Google vind ik :

Softdrugs (ook wel: lichte narcotica of lichte bedwelmingsmiddelen) zijn drugs waarvan sommige overheden, zoals de Nederlandse, vinden dat ze een toelaatbaar risico meebrengen. De middelen staan genoemd op lijst II van de Nederlandse Opiumwet. Juridisch gezien is het bezit en vervaardigen van deze middelen strafbaar. In de praktijk wordt het in bezit hebben van deze drugs in kleine hoeveelheden niet vervolgd.

Dus verwacht ik gewoon dat je Etizolam afgepapkt wordt zonder verder verolg.
Als het natuurlijk niet over dealerhoeveelheden gaat.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Blijf me erover verbazen dat 3MMC naar lijst 2 gaat..
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#5
HierEnDaarEenFuifje zei:
Blijf me erover verbazen dat 3MMC naar lijst 2 gaat..
Klik om te vergroten...
Er zit ook geen logica in.
4mmc is lijst 1, maar een analoog ervan is lijst 2. :tearsofjoy:


Ok fair enough, we weten wel dat 4mmc potenter (schadelijker)(althans dat denken we) was maar toch.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#6
CuriousExplorer zei:
Het onderhavige besluit voorziet in de plaatsing van verschillende middelen op lijst I behorende bij de Opiumwet (hierna: lijst I) en lijst II behorende bij de Opiumwet (hierna: lijst II). Concreet gaat het om de plaatsing van de middelen 4CMC, 4F-MDMB-BINACA, 5F-AMB-PINACA, 5F-MDMB-PICA, AB-FUBINACA, alfa-PHP, crotonylfentanyl, DOC, Nethylhexedron en valerylfentanyl en isotonitazeen op lijst I en de plaatsing van de middelen 3-MMC, etizolam en flualprazolam op lijst II. Daarnaast worden aan het middel mefedron op lijst I extra benamingen toegevoegd, hierbij gaat het niet om een inhoudelijke wijziging. 3-MMC 3-methylmethcathinone of 3-MMC is een nieuwe psychoactieve stof (NPS) die behoort tot de synthetische cathinonen en die sinds enkele jaren op de drugsmarkt wordt aangetroffen. In 2020 zijn signalen ontvangen over een opvallende toename in het gebruik van dit middel en zorgen over de gezondheidseffecten van dit gebruik. Het aantal meldingen van milde tot ernstige incidenten als gevolg van 3-MMC-gebruik is toegenomen, alsmede de vraag naar informatie over het middel. Ervaringen van gebruikers wijzen op verslavingspotentieel van 3-MMC. De gemakkelijke verkrijgbaarheid, lage prijs en legale status verlagen mogelijk de drempel voor gebruik. In verband met het mogelijke gezondheidsrisico als gevolg van het gebruik van 3-MMC heeft de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het Coördinatiepunt Assessment Monitoring nieuwe drugs (CAM) verzocht met spoed een multidisciplinaire risicobeoordeling naar de schadelijkheid van 3-MMC uit te voeren. Deze risicobeoordeling is in mei 2021 afgerond en bevat de aanbeveling om 3-MMC op lijst II bij de Opiumwet te plaatsen. Het CAM acht plaatsing op lijst II gerechtvaardigd gelet op de toenemende populariteit van dit middel onder met name (jonge) jongeren, signalen die wijzen op verslavingspotentieel van dit middel en een stijging in het aantal gezondheidsincidenten gerelateerd aan 3-MMC-gebruik. Het CAM heeft geconcludeerd dat er op basis van de beschikbare informatie op dat moment niet kan worden vastgesteld dat dit middel een onaanvaardbaar risico oplevert zoals bij harddrugs als cocaïne en heroïne die op lijst I bij de Opiumwet zijn geplaatst. Door plaatsing van 3-MMC op lijst II bij de Opiumwet wordt de eenvoudige verkrijgbaarheid als gevolg van de legale status tegengegaan en wordt de gebruikersgroep gewaarschuwd voor de negatieve effecten van gebruik van dit middel. De aanbeveling van het CAM is opgevolgd en heeft geleid tot onderhavig besluit waarbij 3-MMC wordt toegevoegd aan lijst II bij de Opiumwet


Dus wordt het behandeld als zijnde softdrugs.
En als ik Google vind ik :

Softdrugs (ook wel: lichte narcotica of lichte bedwelmingsmiddelen) zijn drugs waarvan sommige overheden, zoals de Nederlandse, vinden dat ze een toelaatbaar risico meebrengen. De middelen staan genoemd op lijst II van de Nederlandse Opiumwet. Juridisch gezien is het bezit en vervaardigen van deze middelen strafbaar. In de praktijk wordt het in bezit hebben van deze drugs in kleine hoeveelheden niet vervolgd.

Dus verwacht ik gewoon dat je Etizolam afgepapkt wordt zonder verder verolg.
Als het natuurlijk niet over dealerhoeveelheden gaat.
Klik om te vergroten...
Wat zijn dealer hoeveelheden dan.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Snuffelaar zei:
Wat zijn dealer hoeveelheden dan.
Klik om te vergroten...

Die zijn niet precies met getallen vastgelegd, maar ik weet dat ze bij wiet vanaf 25 gram gaan kijken.
Bij harddrugs is 5+ gram vaak een gebruikte hoeveelheid.
Bij harddrugs gaat het vooral ook hoe het verpakt is en de omstandigheden daar omheen.

Fun fact:
Als je gepakt wordt met een mini beetje meer dan een gebruikershoeveelheid bijv. 2 pillen of 0.9 gram coke, dan zit je al gelijk aan 375 euro boete
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Snuffelaar zei:
Wat zijn dealer hoeveelheden dan.
Klik om te vergroten...
Dat staat niet gedetailleerd.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nickje zei:
Interessant, ik volg... lijkt me heel gek dat als een bepaalde RC niet illegaal is, het wel afgenomen kan worden en je het ook niet terugkrijgt. Dan zou de politie in principe ook je fietsbel kunnen confisceren, of je schoenen. Als over RC's wettelijk niks bepaald is, hoe is dan vastgesteld dat aanhouden en confisceren wél kan? Even er van uitgaande dat je op dat moment níet onder invvoed bent en verder niks strafbaars hebt gedaan (als dat al uitmaakt). Ik ben hier heel benieuwd naar...
Klik om te vergroten...
Noot:
Ik denk dat het kardinale punt in deze kwestie het navolgende is:
Je wordt gefouilleerd.
Men treft zakjes aan met daarin een wit poeder.
Aaaiiiiii.
Men heeft niet de tijd en/of de mogelijkheden om dit poeder verder te analyseren.
Het lijkt op coca, perico dus, en wat doet men dan?

Één ding is zeker.
Je bent je poeder/ pillen direct kwijt.
N
NickjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
Noot:
Ik denk dat het kardinale punt in deze kwestie het navolgende is:
Je wordt gefouilleerd.
Men treft zakjes aan met daarin een wit poeder.
Aaaiiiiii.
Men heeft niet de tijd en/of de mogelijkheden om dit poeder verder te analyseren.
Het lijkt op coca, perico dus, en wat doet men dan?

Één ding is zeker.
Je bent je poeder/ pillen direct kwijt.
Klik om te vergroten...
Dat begrijp ik, maar als ze niet analyseren terwijl ik zeg dat t legaal spul is kunnen ze me m.i. geen drugsbezit aansmeren. Dan moeten ze t maar checken. En netjes teruggeven als t legaal blijkt. Denk ik dan ....
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nickje zei:
Dat begrijp ik, maar als ze niet analyseren terwijl ik zeg dat t legaal spul is kunnen ze me m.i. geen drugsbezit aansmeren. Dan moeten ze t maar checken. En netjes teruggeven als t legaal blijkt. Denk ik dan ....
Klik om te vergroten...

Ja en dat checken doen ze aan het politiebureau, want als ze iedereen op de blauwe ogen moeten geloven.. dat werkt natuurlijk niet echt :)

Dus je spul ben je hoogstwaarschijnlijk kwijt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
HierEnDaarEenFuifje zei:
De politie zal dan ook zeker toestemming krijgen om het erna te vernietigen.
Klik om te vergroten...
Daarvoor is een wettelijke grondslag voor nodig en als die er niet is dan mogen ze dat helemaal niet. Betekent niet dat het nooit gebeurt, want bij de politie werken genoeg types die gewoon lekker keihard drugs aan het bestrijden zijn en zich dan door de wet gehinderd voelen (oftewel ze draaien de rechtsstaat om).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mrloverdj zei:
Kan je voor het bezitten en gebruiken van een rc.strafbaar zijn?
Klik om te vergroten...
Gebruik van drugs is in Nederland sowieso niet verboden. Als het eenmaal in je lichaam zit, dan kan je daarvoor niet gestraft worden. Dat is expres zo gedaan omdat mensen anders misschien terughoudend worden bij het zoeken van medische hulp als het mis gaat.
Mrloverdj zei:
Ik zeg ja icm ...... onder invloed, klopt dat?
Maar verder dan onder invloed zijn strafbaar is. Ontsnappen ze de wet. Daar begon hun kracht..is dat nog steeds zo?
Klik om te vergroten...
Er kan wel sprake zijn van nalatigheid of een aanvaard risico. Dat speelt bijvoorbeeld bij mensen die in een psychose zijn beland na gebruik van speed ofzo. Justitie houdt die mensen volledig verantwoordelijk voor alles wat ze gedaan hebben in die psychose, omdat ze volgens justitie het risico op een psychose hebben aanvaard door een drug in te nemen die als risico heeft het veroorzaken van een psychose.
(Ik vind dat zelf een beetje een onzin-redenering, want stress is net zo goed een grote risicofactor voor een psychose. Dan kan je net zo goed zeggen dat je bij het aangaan van een liefdesrelaties het risico op een psychose accepteert. Want als relaties uitgaan dan is dat een enorme bron van stress die in een groot aantal van de psychoses aan de basis ligt van het verschijnen. Maar goed, juristen vinden dat natuurlijk een heel ander verhaal want liefdesrelaties zijn wel aanvaardbaar).
Mrloverdj zei:
Voorbeeld..je word bij feest f geroepen ,gefouilleerd..1 pil xtc en 5 doseringen rc. Word alles.afgepakt of mag alleen die ene pil?
Klik om te vergroten...
Ligt er een beetje aan wie er fouilleert. Vaak is dat de beveiliging van het feest/festival. Die zullen je de toegang weigeren (meer mogen ze niet) en/of de politie erbij roepen. De politie zal een verdenking van harddrugbezit hebben. In Amsterdam heb je bij 5 doses of minder nog geen probleem want daar hebben die agenten helemaal geen zin in om daar hun tijd aan te verspillen. Ben je in Lutjebroek dan is de kans een stuk groter dat oom agent er wel een probleem van gaat lopen maken. Uiteindelijk zou dan uit analyse van het NFI moeten blijken dat het niet om een harddrug gaat, maar dan ben je nog wel een flinke tijd verder. In principe moeten de overgebleven doseringen van de legale middelen dan geretourneerd worden. Maar of ze dat in de praktijk ook doen? Ik heb niet zoveel vertrouwen in de politie dat ze dat allemaal volgens de letter van de wet gaan doen eerlijk gezegd.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nihilist88 zei:
Met huidige Nederlandse wet, zijn rc's geen illegale middelen, anders zouden de online shops van deze middelen, niet via het gewone internet kunnen functioneren. Kopen mag, voor onderzoeksdoeleinden.
Klik om te vergroten...
Noot:
De vraag van de TS was:
Kan je strafbaar zijn, als je rc's bij je hebt.
Antwoord op deze vraag is:
Ja.
De reden:
Er zijn rc's, die verboden zijn.
Zoals 4 mmc, 4 FMP, en ook ( hoe jammer) vrijwel de hele U 4000 serie. (Opiaten)
Onder invloed verkeren, als je rijdt, of aanstalten daartoe maakt, logisch, foute koek.
Immers in art.8 WvW staat " iedere stof, die de rijvaardigheid k a n beïnvloeden, dus naast drank zou dit ook 2fdck o.i.d. kunnen zijn.
Of 3mmc. Of bkepdb. Of....enz enz.
Dus dan ben je gewoon strafbaar.
Het bezit ervan, wel, dat ligt anders.
Stel, je hebt in een zakje 2 gram 2fdck bij je.
Dit wordt n a.v. een gebeurtenis bij je aangetroffen.
Let op, in 1 zakje.
Dan breekt eerst de pleuris uit, omdat men ongetwijfeld meteen uitgaat van het voorhanden hebben van coke.
Dat blijkt dan later door onderzoek niet het geval te zijn.
Je bent dit zakje wel kwijt.
En je moet mee naar enig politie bureau.

Maar als dealer word je vlgs mij niet beschouwd, als je verder geen typische dealer attributen zoals meerdere zakjes, en een unster of weegschaaltje bij je hebt of in de auto hebt liggen.
Als je clean bent, dan ben je niet strafbaar, omdat 2fdck geen verboden rc is.
Anders kunnen 5 fietsbellen ook van je af worden genomen wellicht omdat men denkt, dat je deze gejat zou kunnen hebben.....( zonder aankoopbon).
Dat houdt nooit van zijn leven stand voor een rechter.
teruggeven van afgenomen rc's?
ik denk niet, dat dit gebeuren gaat.
Officiële inbeslagneming, dat is voor de politie een hele hoop werk, en kostbare tijd verlies.
want officiele inbeslagneming m o e t in een proces verbaal gerelateerd worden.
Dus, wat doet men:
men krijgt de keuze.
Of : een verklaring van vrijwillige afstand ondertekenen, en dan kom je er mee weg,
Of inbeslagneming, en dan volgt er een proces-verbaal, en daardoor kan er een vervolging gaan plaatsvinden.
Vwb een rc, die legaal is, komt die vervolging er zeer waarschijnlijk niet, maar wat je wel krijgt is oooo zoooo veeeeel gezeik en gedoe zoals al vermeld is in deze lap tekst....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."