Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeekseltest politie

Speekseltest politie

132 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nihilist88 zei:
Dit is toch RIDICUUL 🤦 Ik neem door de weeks, dagelijks Rilatine modified release 40mg. Oké na analyse krijg je geen boete, maar bent wel halve dag je rijbewijs kwijt🤷🤦 Oké nog nooit zo'n test moeten doen. Maar diegene die hier wel al mee geconfronteerd zijn, ook wat betreft positieve tests op andere voorgeschreven medicatie, waarmee je wel mag rijden, is dit veel gedoe vr niets.
Klik om te vergroten...
Vindt je dit veel moeite? Een halve dag?
Ik ben ruim 15dagen mijn rijbewijs kwijt geweest na vals positief getest op cocaïne. Dat is pas veel moeite.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
CuriousExplorer zei:
Vindt je dit veel moeite? Een halve dag?
Ik ben ruim 15dagen mijn rijbewijs kwijt geweest na vals positief getest op cocaïne. Dat is pas veel moeite.
Klik om te vergroten...

Jij woont in België toch, meen ik me te herinneren?
Is het in België zo, dat je je rijbewijs direct verliest als je bent aangehouden voor rijden onder invloed een bloed moet laten afnemen?

Dit was een tijd geleden in NL het geval, maar daar zijn ze mee gestopt omwille van dit soort dingen. Je mag in NL je rijbewijs net zo lang houden tot de definitieve uitspraak is geweest en je een maatregel krijgt opgelegd.

Het enige waar je hier mee zit in het begin is een rijverbod van 24 uur.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#3
HierEnDaarEenFuifje zei:
Jij woont in België toch, meen ik me te herinneren?
Is het in België zo, dat je je rijbewijs direct verliest als je bent aangehouden voor rijden onder invloed een bloed moet laten afnemen?



Dit was een tijd geleden in NL het geval, maar daar zijn ze mee gestopt omwille van dit soort dingen. Je mag in NL je rijbewijs net zo lang houden tot de definitieve uitspraak is geweest en je een maatregel krijgt opgelegd.

Het enige waar je hier mee zit in het begin is een rijverbod van 24 uur.
Klik om te vergroten...
Het rijverbod van 15dagen volgt als de aanwezigheid van bvb cocaïne aangetoond werd.
De werkelijke straf nadien is op basis van de labresultaten en hoeveel effectief aanwezig in bloed/speeksel.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
CuriousExplorer zei:
Het rijverbod van 15dagen volgt als de aanwezigheid van bvb cocaïne aangetoond werd.
De werkelijke straf nadien is op basis van de labresultaten en hoeveel effectief aanwezig in bloed/speeksel.
Klik om te vergroten...

Oei, dat is hard in een geval zoals bij jou..
Daar zijn ze gelukkig in NL wat terughoudender mee.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#5
HierEnDaarEenFuifje zei:
Oei, dat is hard in een geval zoals bij jou..
Daar zijn ze gelukkig in NL wat terughoudender mee.
Klik om te vergroten...
Ja, systeem NL is inderdaad iets beter. Alleen, nu ik eraan denk, datzelfde systeem hanteren ze ook in BE. Op gebied van alcohol, daar verlies je het rijbewijs enkele uren, en pas na de uitslag komt de effectieve straf. Maar op drugsgebied is het enorm streng hier.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#6
CuriousExplorer zei:
Vindt je dit veel moeite? Een halve dag?
Ik ben ruim 15dagen mijn rijbewijs kwijt geweest na vals positief getest op cocaïne. Dat is pas veel moeite.
Klik om te vergroten...
Ik heb het puur bij false positive resultaten door voorgeschreven medicatie, die je juist beter maken, in mijn geval de Rilatine. Heb nog nooit zo'n speekseltest ervaren, maar stel ik ben op weg nr m'n werk, met m'n Rilatine op en je moet onderweg zo'n test ondergaan, dan is dat vind ik indd dik verloren tijd en moeite vr niks.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Zandman zei:
Het is in Nederland nog veel strenger, als je zowel met alcohol ook nog eens een andere drug samen met die alcohol in je bloed hebt zitten.
Dat is bij de eerste keer al goed voor een jaar ontzegging van de rijbevoegdheid plus een boete van 1000 euro.....volgens de richtlijnen van het openbaar ministerie!
Klik om te vergroten...

Dat hangt dus wel af in wat voor vervoersmiddel iemand reed. Voor bromfiets/snorfiets gelden andere, lichtere, straffen.
De richtlijn voor drugs + alcohol betreft een taakstraf van 50 uur en 9 maanden rijontzegging mits er geen sprake is van recidive, echter zie je vaak in de praktijk dat deze taakstraf een geldboete wordt.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
CuriousExplorer zei:
Ja, systeem NL is inderdaad iets beter. Alleen, nu ik eraan denk, datzelfde systeem hanteren ze ook in BE. Op gebied van alcohol, daar verlies je het rijbewijs enkele uren, en pas na de uitslag komt de effectieve straf. Maar op drugsgebied is het enorm streng hier.
Klik om te vergroten...

Oh wat gek, je rijbewijs uren verliezen. In NL krijg je bij alcohol direct je uitslag en direct een eventuele invordering als je moet blazen bij de politie.

Als er bloed moet afgenomen worden, maakt niet uit voor alcohol, alcohol en drugs of alleen drugs, dan houd je je rijbewijs tot de uitslag.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
En zo kan het gebeuren, dat je haast een half jaar naderhand, je alsnog je rijbewijs voor een (lange) tijd mag gaan inleveren.
Tenzij je ver over de schreef ging bij de ademtest op het Popo bureau, dan wordt je rijbewijs direct ingevorderd.
Zit je daar net onder, dan krijg je een rijverbod voor een bepaalde tijd, is deze tijd voorbij, dan kun je weer gaan rijden.
Overtreed je dat rijverbod, dan pleeg je een stevig misdrijf, hetgeen vertaald kan worden naar een extra langere tijd niet mogen rijden na de rechterlijke uitspraak....
S
Steven58Lid
01-01-2024, 00:00
#10
HierEnDaarEenFuifje zei:
Dan mag je van geluk spreken en ik weet niet precies waarom haha..
Dit is namelijk de richtlijn die ze eigenlijk altijd aanhouden en dit zou de straf zijn voor iemand die voor het eerst rijdt onder invloed met een combinatie van één drug + alcohol:

GB € 500 + 3 mnd OBM ov

Dus een geldboete van 500 euro + 3 maanden onvoorwaardelijke rijontzegging.
De geldboete van 325 die jij hebt gekregen is de richtlijn voor iemand die voor het eerst onder invloed rijdt met enkelvoudig drugsgebruik, dus geen combinatie met een andere drug of alcohol. De straf voor alleen alcohol zonder drugs zou voor jou €225 betekenen.

Kans is aanwezig dat je vrienden bij de politie een fout hebben gemaakt in het dossier met een eventuele tenlastelegging, maar anders zou ik niet weten hoe ze bij die 325 alleen komen.

OF

Dat de waarden van MDMA in je bloed onder de grenswaarde zouden zijn. Dat wellicht die halve pil en de tijd die er tussen heeft gezeten precies genoeg was om niet boven de grenswaarde te komen en dan blijft er alleen rijden onder invloed van alcohol over en is die 325 euro mogelijk dus te verklaren, echter is de grenswaarde tijdens combigebruik nog een stuk lager dan enkelvoudig en zit je er al heel snel overheen. Tevens zou de boete dan weer niet overeenkomen met de richtlijn die €225 zegt.

Als laatste kan het ook zijn dat na jouw verhaal en jouw zaak besloten is om je die strafmaatregel op je rijbewijs niet op te leggen op een of andere manier, als zijn ze met de straffen voor rijden onder invloed vrij strikt.

Interessant zaakje zo..
Mag ik vragen wat je uitslagen waren? Eventueel via PB, ik ben namelijk wel benieuwd! Als je dat niet wilt delen is dat je goed recht hoor.

In ieder geval, ik zou geen vragen stellen :grimacing:.
Klik om te vergroten...
Ja geen idee. Mdma was 250 microgram, mda was 15 microgram en alcohol was 1,16 promille. Stond wel op de brief van de politie dat dit als enkelvoudig werd gezien.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat enkelvoudig zien bepaalt de politie niet...dat bepaalt de officier van justitie en de rechter...met alcohol zit je stevig te hoog, en 250 microgram is 5 x te hoog...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wanneer je geen achtergrond hebt met eerdere feiten, dan moet de psychiater ervan uitgaan dat het idd je eerste ( en hopelijk laatste) keer is.
S
Steven58Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja klopt. Hopen op het beste meer kan ik natuurlijk niet doen. Ik ben ook gewoon eerlijk geweest. Het was mijn eerste keer ooit met drugs en het was een halve pil van een dame daar. Heb 100meter gereden met een gosharing snorfiets. Enige waar ik bang voor ben of de psychiater het gaat geloven dat het mijn eerste keer ooit is. Het is natuurlijk wel de waarheid.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
HierEnDaarEenFuifje zei:
In NL zijn ze een tijdje geleden gestopt met het direct invorderen van een rijbewijs en gaat dit pas achteraf na de uitslag.
Klik om te vergroten...
Noot:
Dit geldt dus niet voor een grove overschrijding van de grenswaarden voor alcohol.
Dan kan per direct je rijbewijs ingevorderd worden.
Met drugs weet ik dit niet, omdat pas na een bloedonderzoek bezien kan worden of, en hoeveel er in je bloed zit.
Alcohol promillage kan direct na blazen op het politiebureau worden vastgesteld, zodat hier wél een directe invordering mogelijk is....
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Dunne zei:
Nu ik je toch spreek, 😜
Hoe zit dat met rc’s? Bij “ouderwetse” drugs is het bekend hoe lang je niet mag rijden. BV per benzo soort verschilt het erg maar het is zo te vinden. Coke, speed mdma etc ook.
Zal dus per rc ook erg verschillen. Weet jij daar iets van?
Ik zelf wacht bv bij alle rc benzo’s ongeveer 48 uur. Maar ja, bij bv echte Alprazolam mag je 72 uur niet rijden.
Voor rc-stims ook vindt ik ook niets.
Zelf vindt ik er niet echt wat over met zoeken.

Het gaat mij er niet om of het wel of niet detecteerbaar is in drugstesten.

Weet of vermoed jij er iets over?
Klik om te vergroten...
Dat verschilt erg per RC. Waar je naar kunt zoeken is de halfwaardetijd. Dat is de tijd die nodig is voordat de helft van een hoeveelheid drugs uit het bloed is verdwenen. Als vuistregel kan je aannemen dat na 5 keer een halfwaardetijd de drug uit je systeem is, want dan gaat het nog om 3% van de originele hoeveelheid of minder.

Wat het lastig maakt is dat
1: de halfwaardetijd van rc's is doorgaans niet bekend omdat farmacologisch onderzoek bij mensen ontbreekt
2: benzo's doorgaans worden afgebroken tot andere benzo's die ook nog psychoactief zijn waardoor de halfwaardetijd misleidend kan zijn

Dus in zijn algemeenheid kan je hier sowieso niks over zeggen. Het verschilt erg per drug.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Dat verschilt erg per RC. Waar je naar kunt zoeken is de halfwaardetijd. Dat is de tijd die nodig is voordat de helft van een hoeveelheid drugs uit het bloed is verdwenen. Als vuistregel kan je aannemen dat na 5 keer een halfwaardetijd de drug uit je systeem is, want dan gaat het nog om 3% van de originele hoeveelheid of minder.

Wat het lastig maakt is dat
1: de halfwaardetijd van rc's is doorgaans niet bekend omdat farmacologisch onderzoek bij mensen ontbreekt
2: benzo's doorgaans worden afgebroken tot andere benzo's die ook nog psychoactief zijn waardoor de halfwaardetijd misleidend kan zijn

Dus in zijn algemeenheid kan je hier sowieso niks over zeggen. Het verschilt erg per drug.
Klik om te vergroten...
Ik ben oprecht benieuwd hoe je aan zo veel informatie komt. Lijkt wel of je overal een antwoord op hebt 😛 Ben je scheikundige?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rotjoch zei:
Ik ben oprecht benieuwd hoe je aan zo veel informatie komt. Lijkt wel of je overal een antwoord op hebt 😛 Ben je scheikundige?
Klik om te vergroten...
Haha nee helaas. Scheikundigen houden zich alleen maar bezig met stoffen maken of analyseren, terwijl het veel interessanter wordt als je erbij bedenkt wat die stoffen doen in mensen en wat die mensen dan doen in de maatschappij.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Haha nee helaas. Scheikundigen houden zich alleen maar bezig met stoffen maken of analyseren, terwijl het veel interessanter wordt als je erbij bedenkt wat die stoffen doen in mensen en wat die mensen dan doen in de maatschappij.
Klik om te vergroten...
Dat vind ik juist minder interessant, ik ben meer geïnteresseerd in de bouw van die chemische stoffen, hun elementen, atomen, straling, etc.

Alles waar je geen flikker van ziet eigenlijk.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dirkjan zei:
Dat vind ik juist minder interessant, ik ben meer geïnteresseerd in de bouw van die chemische stoffen, hun elementen, atomen, straling, etc.

Alles waar je geen flikker van ziet eigenlijk.
Klik om te vergroten...
6C6BE178-12D7-4486-BE4E-66A4091B8758.gif
S
SantanaTerrorLid
01-01-2024, 00:00
#20
Proxima zei:
Methylfenidaat daar slaan de drugstest niet op aan zover ik weet.
Klik om te vergroten...
Ik “weet” dat hij daar niet op uit slaat

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."