Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGepakt met speekseltest (BELGIE)

Gepakt met speekseltest (BELGIE)

43 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
S
SportzotLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dag iedereen,

Ik ben enkele weken geleden gepakt in een routinecontrole na mijn werk 's avonds.
De flikken hebben THC en COKE in mijn speeksel gevonden vertelden ze me.
Thc kan niet, want ik blow al lang niet meer (hoogstens een CBD joint nu en dan)..
Coke had ik op vrijdagavond/nacht gebruikt (hoogtens 3 lijntjes, wel A-kwaliteit). De speekseltest vondt plaats op een dinsdagavond..

Nu net de resultaten van de speekselanalyse ontvangen.. Geen THC gevonden (of toch onder de limiet), maar 820 ng/ml coke.. Ook 0,00 ng/ml Benzoylecgonine gevonden.. Dit is het afbraakproduct van Coke, dus dit zouden ze ook wel moeten hebben gevonden..

Hoe kan dit? Dit is een enorme hoeveelheid om zo lang na gebruik nog in het speeksel te hebben zitten.. Vrienden van mij zijn gepakt enkele uren na gebruik, en hun waarden liggen pakken lager (100ng/ml)

Is er ergens iets misgelopen? Breekt mijn lichaam cocaine niet (of zeer traag) af? Ik ben geen regelmatige gebruiker.. Voor deze lijntjes had ik 1 keer gebruikt de week voordien, daarvoor 1,5 maand niets..

Ik ga nu een tweede test vragen.. Maar is er een mogelijkheid dat deze test toch klopt? Iemand enig idee?

Gek wordt ik hiervan.. Ik rijd nooit onder invloed en krijg nu plots deze stempel op men voorhoofd geplakt.
s
sosaaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik kan je vragen niet echt beantwoorden maar denk dat je er wel vanuit mag gaan dat die test klopt. Een tweede test zullen ze waarschijnlijk ook niet gaan doen. Wat zijn de eventuele gevolgen hiervan dan? Boete en rijbewijs tijdelijk kwijt?
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Doen ze in België geen bloedtest?
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeelanddude zei:
Doen ze in België geen bloedtest?
Klik om te vergroten...
Tuurlijk wel , hoe kan ts anders weten welke waarden er in zen bloed zaten.
Speekseltest geeft enkel aan wat je binnen hebt.
Draai het of keer het , je hangt er aan.
Je kan ik beroep gaan , maar dat word een plukje haar afgeven , ze kunnen nu immers niet meer testen via het bloed , die waarden zijn er nu wel al uit of enorm gedaald.

+je blowt nietmeer , hoogstens een cbd joint.
In cbd wiet zit ook een minimale hoeveelheid thc die gedetecteerd word door zo een test , ik raad je aan om pure cbd cristalen te kopen.
Zul je wel uit Amerika moeten laten komen , maar is volkomen legaal.


Edit .
Niet goed gelezen , ik zou zeker in beroep gaan , de waardes op de speekseltest slagen op nix , je had meteen ter plaatse een bloedtest moeten vragen.
Ik teste positief op amfetamine , vroeg een bloedtest , en uit die test bleek het om men methylfenidaat te gaan.
Mocht diezelfde dag nog beschikken zonder boe of ba.
S
SportzotLid
01-01-2024, 00:00
#5
Inderdaad.. Is niet in beroep gaan, maar een tweede test aanvragen kan gewoon in Belgie. Dan wordt mijn speekselstaal opgestuurd naar een ander labo.
In belgie wordt er geen bloedtest meer gedaan. Enkel speelseltest, en als die positief is gaan ze over tot speekselanalyse (die gaat dan naar het labo)

De hoeveelheid in men speeksel klopt gewoon echt niet.. Hopelijk levert de tweede test iets op, want duur zijn ze wel..
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#6
inner_search zei:
Ik teste positief op amfetamine , vroeg een bloedtest , en uit die test bleek het om men methylfenidaat te gaan.
Mocht diezelfde dag nog beschikken zonder boe of ba.
Klik om te vergroten...

Ik dacht dat methyfenidaat niet naar voren kwam in de speekseltest, enkel dexamfetamine. Wanneer had je het voor het laatst gebruikt?
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#7
Gewoon elke dag zoals voorgeschreven door de arts.
Tuurlijk komt methyl op een amfetamine test.
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#8
inner_search zei:
Gewoon elke dag zoals voorgeschreven door de arts.
Tuurlijk komt methyl op een amfetamine test.
Klik om te vergroten...

Nouja volgens internet niet

GGZ Totaal

m.ggztotaal.nl m.ggztotaal.nl

En in België

Speekseltest en ADHD-medicatie | gezondheid.be

Sinds 1 oktober 2010 worden speekseltesten op drugs in het verkeer uitgevoerd. Vrij snel ontstond enige onrust omdat de test ook zou reageren op geneesmiddelen tegen ADHD
www.gezondheid.be www.gezondheid.be

Misschien een uitzondering dan
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het kan gemiddeld 4 soms tot 7 dagen duren uberhaupt voordat alle cocaïne uit je lichaam is.
je vrienden hebben geluk gehad, en jij pech, aangezien er geen voorschreven regel is dat elk lichaam het zelfde verwerkt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Een tweede test is duur.
Het achterwege laten bij twijfelgevallen is nog veel duurder denk ik zo, in jouw geval zou ik zeer zeker een contra expertise laten doen.
In Nederland ben je zeer zwaar de sjaak als je van twee middelen tegelijk onder invloed bent.
1000 euro boete en 12 maanden onvoorwaardelijk ontzeggen van de rijbevoegdheid, ga der maar eens aan staan...
Het allerbeste advies is om niet te rijden als je iets gebruikt hebt, maar dat weet je zelf ook wel...
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Legio Patria Nostra zei:
In Nederland ben je zeer zwaar de sjaak als je van twee middelen tegelijk onder invloed bent.
Klik om te vergroten...
Vind ik wel terecht. Er zijn genoeg alternatieven.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bij alcohol boven de marge en daarbij bijvoorbeeld coke, of wiet, eveneens boven de grenswaarden, tegwlijk geconstateerd dus, dan staat daar als richtlijn Openbaar Ministerie 1000 euro boete p l u s 12 maandenonvoorwaardelijke ontzegging van derijbevoegdheid voor a l l e motorvoertuigen op...
Dus, terecht wellicht maar dan ken ik wel meer zaken die gewoonweg v e e l te licht bestraft worden...
Hiermee wil ik aangeven, dat de verhoudingen in ons strafrecht volkomen zoek zijn geraakt.
Maar daarover in detail, laat ik nu hier in dit thread terzijde.
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ganggang💯 zei:
Vind ik wel terecht. Er zijn genoeg alternatieven.
Klik om te vergroten...

Zeker, alleen is het wel zo dat die testen sporen kunnen vinden van dagen geleden... Dan ben je dus feitelijk niet meer onder invloed (want het heeft geen invloed meer) maar krijg je toch een straf. Dat is wel krom vind ik.
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mag ik vragen hoe het kwam dat je een speekseltest kreeg? Want normaal geven ze dat niet zomaar willekeurig.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
als je slechts " sporen" hebt van laten we zeggen " illegale middelen" , dan krijg je geen straf.
Deze krijg je alleen, als je boven wettelijk bepaalde grenswaarden heengaat.
Pas dan pleeg je namelijk een strafbaar feit.
Let wel.
Sommige stoffen zijn lichaams eigen.
In lage concentratie.
Het zou van de zotte zijn om zoiemand dan direct een prent te geven, naast het feit dat deze soort zaken voor de rechter geen stand houden...
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Chillax zei:
Zeker, alleen is het wel zo dat die testen sporen kunnen vinden van dagen geleden... Dan ben je dus feitelijk niet meer onder invloed (want het heeft geen invloed meer) maar krijg je toch een straf. Dat is wel krom vind ik.
Klik om te vergroten...
Ja als dat zo is dan is dat inderdaad krom. Het is niet mogelijk om te onderscheiden of de stof nog actief is ipv slechts sporen?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Chillax zei:
Dat klopt, maar iemand die regelmatig cannabis neemt bouwt tolerantie op en zal met een andere waarde pas wat voelen dan iemand die nooit gebruikt. Omdat die grenswaarden vast staan maar de tolerantie per persoon wisselend is, heb je hier dus niet zo veel aan. Ik gebruik vrij vaak cannabis en heb wellicht een waarde waarvan iemand die nog nooit gebruikt heeft zich wellicht onder invloed voelt terwijl het bij mij al 3 dagen geleden is dat ik heb gebruikt.

Sterker nog, THC slaat zich op in vetcellen. Ik ben een keer hard gaan afvallen en voelde me toen serieus een beetje stoned overdag puur door de THC die vrijkwam door vetverbranding 😅
Klik om te vergroten...
Voor THC is dit inderdaad lastig. Blow zelf ook wel aardig wat dus als ik een keer word aangehouden ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren.

Geldt dit ook voor bijvoorbeeld cocaïne of amfetaminen?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het is dus niet zo, als je traceerbare verboden stoffen in je bloed hebt, dat je meteen straf krijgt.
Er zijn voor zowat alle stoffen grenswaarden vastgesteld, hoeveel je van een bepaalde stof in je bloed mag hebben, zonder juridische gevolgen.
Als je onder de maximum waarde blijft, heeft dit geen gevolgen.
Misschien dat je een soort van waarschuwing krijgt ....maar meer niet.
Het is zelfs zo, op straffe van nietigheid, dat er binnen 90 minuten na het moment van constatering, er volgens de wijze bij wet voorzien, bloed moet worden afgenomen.
Gebeurt dat later, dan ga je vrijuit!
E,e,a. Heeft te maken met het feit dat stoffen zeeer snel worden afgebroken. En deze stoffen zijn niet terug te rekenen naar een ingenomen hoeveelheid.
Dit geldt niet voor alcohol.
Want van deze harddrug is terugrekenen dus wél mogelijk....
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#19
Legio Patria Nostra zei:
Het is dus niet zo, als je traceerbare verboden stoffen in je bloed hebt, dat je meteen straf krijgt.
Er zijn voor zowat alle stoffen grenswaarden vastgesteld, hoeveel je van een bepaalde stof in je bloed mag hebben, zonder juridische gevolgen.
Als je onder de maximum waarde blijft, heeft dit geen gevolgen.
Misschien dat je een soort van waarschuwing krijgt ....maar meer niet.
Klik om te vergroten...

Dat klopt, maar iemand die regelmatig cannabis neemt bouwt tolerantie op en zal met een andere waarde pas wat voelen dan iemand die nooit gebruikt. Omdat die grenswaarden vast staan maar de tolerantie per persoon wisselend is, heb je hier dus niet zo veel aan. Ik gebruik vrij vaak cannabis en heb wellicht een waarde waarvan iemand die nog nooit gebruikt heeft zich wellicht onder invloed voelt terwijl het bij mij al 3 dagen geleden is dat ik heb gebruikt.

Sterker nog, THC slaat zich op in vetcellen. Ik ben een keer hard gaan afvallen en voelde me toen serieus een beetje stoned overdag puur door de THC die vrijkwam door vetverbranding 😅
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nee, waarde Ganggang.
Dat lang te traceren stofje met de naam tetrahydrocannabinol is enig in zijn soort.
Sterker nog
Er is niet één andere stof bekend dan thc, die zo ontzettend lang in je lijf blijft zitten.
Coke, en amfetamine zijn na een dag of 5 verdwenen.
Maar, even naar een andere post hierboven.
Het gaat mbt hrt vaststellen van de grenswaarden totaal niet om " of je al of niet wat voelt".
Het gaat er om, dat de wetgever ervan uitgaat, na testen, dat bij een zekere grenswaarde, de rijvaardigheid substantieel vermindert. Bij iedereen. Dat staat gewoon vast.
En dan kan je wel zeggen van: ik blow zoveel, dat ik niks voel na een joint of 5, (ik noem maar wat) nee, je rijbekwaamheid is gewoon verminderd.
Toen ik nog dronk, of nee nog zoop, kon ik naar mijn idee rustig met een glas of 10 naar huis rijden.
Alleen:...dat is domweg kolder van de bovenste plank.
Dat is gewoon niet waar.
Zoals ik al zei, de wetgever heeft, na uitgebreid testen van proefpersonen, vastgesteld wanneer de rijvaardigheid te ver is aangetast.
Aan de hand van die proeven zijn die waarden dus vastgesteld, en bij wet geregeld.
Of je nou wel, of niet iets voelt.
Als je een zandpijp gerookt hebt, zit je zeer waarschijnlijk wel een week boven de grens...ook al voel je je nuchter, of niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."