Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsUndercover Security

Undercover Security

52 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Voor mij alleen nog maar festivals waar alle mannen leggings dragen en geen shirt 😂
Klik om te vergroten...
En voor welk festival zou ik dan een kaartje moeten kopen?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#2
HappyMind zei:
En voor welk festival zou ik dan een kaartje moeten kopen?
Klik om te vergroten...
Het genderneutrale topless legging festival natuurlijk.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
HappyMind zei:
En voor welk festival zou ik dan een kaartje moeten kopen?
Klik om te vergroten...
De gay pride?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Challenge accepted
Klik om te vergroten...
Elke euro die het kaartje kost, dan zit je al op 250 redenen. Tel daarnaast de euro's aan slappe pils en lauwe patat bij elkaar op en je komt aardig in de buurt.

Om van die kruistocht naar camping en de ellenlange rijen niet te spreken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
FredKroket zei:
Elke euro die het kaartje kost, dan zit je al op 250 redenen. Tel daarnaast de euro's aan slappe pils en lauwe patat bij elkaar op en je komt aardig in de buurt.

Om van die kruistocht naar camping en de ellenlange rijen niet te spreken.
Klik om te vergroten...
Oh ja als je elke stap op het terrein als reden opvoert dan zit je er al wel snel aan inderdaad 😂
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Oh ja als je elke stap op het terrein als reden opvoert dan zit je er al wel snel aan inderdaad 😂
Klik om te vergroten...
Duurste camping van heel Europa
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Bij drugszaken moet er gerede twijfel op de persoon zijn; dus een concrete verdenking van zware drugsvergrijpen over een langere tijd. Meestal is het dan het importeren van coke of productie van MDMA ofzo.

Undercovers gaan in ieder geval niet een beetje lukraak rondlopen om te kijken of ze nog ergens wat user-dealers kunnen vinden. Want dan is er geen sprake van een verdenking op een persoon, en ook geen zwaarwegende reden voor het overschrijden van rechtsbeginselen.

www.ou.nl

Hoe ver mag de undercoveragent gaan? - Open Universiteit - Open Universiteit

nieuws, artikelen, media, onderzoek, kennis, wetenschap, resultaten
www.ou.nl www.ou.nl
Klik om te vergroten...

Dit geld misschien in de 'normale' wereld zo. Maar een gemeente kan toch ook een bepaalde locatie afroepen tot een gebied met extra maatregelen waardoor de autoriteiten meer bevoegdheden krijgen?

Denk aan Schiphol als vaste locatie waar dit geld. Daar mag je gefouilleerd worden zonder enige redelijke verdenkingen. Dit mag gewoon op straat niet. Daarvoor moet je eerst staande worden gehouden, maar dat mag alleen maar bij een redelijk vermoeden tot het plegen van een strafbaar feit.

Of denk aan bepaalde voetbalwedstrijden waar ook preventief gefouilleerd mag worden.

Zo worden noodverordeningen op een gebied ook nog weleens ingezet. Bijvoorbeeld als het al langere tijd onrustig is in een bepaalde wijk (rellen/ernstige overlast/etc)

Ik kan me goed voorstellen dat ze dat bij festivals zeker doen om de 'grotere' dealers eruit te vissen. Groot is dan altijd maar relatief. Er zullen geen Taghi's en El Chapo's rondlopen. Maar we hoeven niet te doen alsof er op festivals enkel dealers rondlopen die wat tientjes op zak hebben voor de verkoop.

Op psy-fi werd wat verderop van ons iemand op de camping gearresteerd met meer dan een kilo wiet. En dat festival telt 'slechts' 15.000 man. Dus kan je nagaan als er 70.000+ zijn.

Dat ze echt gericht iemand (een gebruiker) de hele avond blijven volgen, lijkt me dan een gek verhaal. Want inderdaad, ze zullen eerder zwaar onderbezet zijn dan overcapaciteit hebben. Dus het lijkt me dat ze meer gericht te werk gaan dan dat.

EDIT: Of zie bijvoorbeeld het YouTube kanaal van Boevenspotter. Hij heeft o.a. een filmpje van Koningsdag in Amsterdam waar echt behoorlijk wat activiteit is van undercovers om zakkenrollers te arresteren.
Ook dat is typisch zo'n evenement waar autoriteiten waarschijnlijk wat extra bevoegdheden krijgen, simpelweg omdat er ook veel misdaden gepleegd worden. En te zien aan het filmpje is het niet voor niets, want de een na de ander wordt afgevoerd.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben op 1 van mijn eerste feesten ooit.. Multigroove in zaandam.. door iiiiedereen aangekeken en achterna gezeten. Echt iedereen had het over me en lachten me uit etc.. Ik werd er echt gek van!!! whhhaaaa maargoed ik had dan ook veeeeeeel te veeel speed genomen en was paranoia :tearsofjoy: . Rond 23:30 zat ik al in me auto om te wachten op de rest van me vrienden die vrolijk doorgingen tot 06:00 uur ofzo. Ik wist dat ik het me inbeelde maar het was zo echt dat ik het echt niet kon handelen haha. Daarna echt nooit meer gehad gelukkig :sunglasses:
L
Levensgenieter23Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Mezelf zei:
Ik ben op 1 van mijn eerste feesten ooit.. Multigroove in zaandam.. door iiiiedereen aangekeken en achterna gezeten. Echt iedereen had het over me en lachten me uit etc.. Ik werd er echt gek van!!! whhhaaaa maargoed ik had dan ook veeeeeeel te veeel speed genomen en was paranoia :tearsofjoy: . Rond 23:30 zat ik al in me auto om te wachten op de rest van me vrienden die vrolijk doorgingen tot 06:00 uur ofzo. Ik wist dat ik het me inbeelde maar het was zo echt dat ik het echt niet kon handelen haha. Daarna echt nooit meer gehad gelukkig :sunglasses:
Klik om te vergroten...
Kutste wat er is :tearsofjoy:
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Had ik maar iets meer paranoia, dan was ik dit weekend misschien niet gepakt op Decibel 😅
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#11
Geneesmiddel zei:
Had ik maar iets meer paranoia, dan was ik dit weekend misschien niet gepakt op Decibel 😅
Klik om te vergroten...
Oh no! Whatskeburt?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Geneesmiddel zei:
Ketamine valt onder de geneesmiddelenwet en staat niet op de opiumlijst. Het is me niet helemaal duidelijk of dat verschil gaat maken.
Klik om te vergroten...
Had je nog RC's bij je die onder de opiumwet vallen?
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Net voor ik aan joint trok op een festival waar ik recent was, passeerden ons twee undercover flikken. :wink:
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mevrouw Pløp zei:
Oh no! Whatskeburt?
Klik om te vergroten...
Kort gezegd zijn er drugs gevonden bij controle bij het naar binnen gaan. Ging ff een maatje ophalen buiten het terrein en was helemaal vergeten dat ik die drugs nog bij me had, dus liep regelrecht de security in, super dom natuurlijk.

Ging om een gram ket en een zooitje RC's. Na afhandeling bij de politie mocht ik na overleg met de festival leiding het terrein weer op 🥳.

Heel veel mazzel gehad, nu even kijken of ik nog vervolgd wordt. Waarschijnlijk stellen ze een schikking met aantekening voor, en met heel veel mazzel wordt het geseponeerd. Heb in ieder geval geen zin in rechtsgang.

Ketamine valt onder de geneesmiddelenwet en staat niet op de opiumlijst. Het is me niet helemaal duidelijk of dat verschil gaat maken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Geneesmiddel zei:
Kort gezegd zijn er drugs gevonden bij controle bij het naar binnen gaan. Ging ff een maatje ophalen buiten het terrein en was helemaal vergeten dat ik die drugs nog bij me had, dus liep regelrecht de security in, super dom natuurlijk.
Klik om te vergroten...

Geneesmiddel zei:
Ging om een gram ket en een zooitje RC's. Na afhandeling bij de politie mocht ik na overleg met de festival leiding het terrein weer op 🥳.

(..)

Ketamine valt onder de geneesmiddelenwet en staat niet op de opiumlijst. Het is me niet helemaal duidelijk of dat verschil gaat maken.
Klik om te vergroten...
Hangt ervan af wat je met de politie hebt afgehandeld.

M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#16
neem aan dat je alles moest inleveren geen idee hoe dat gaat met rc's
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hippie Langwaus zei:
Had je nog RC's bij je die onder de opiumwet vallen?
Klik om te vergroten...
Nee, enkel legale stoffen.
Neo-Shulginist zei:
Hangt ervan af wat je met de politie hebt afgehandeld
Klik om te vergroten...
Ik ben in ieder geval niet ter plekke akkoord gegaan met een schikking. Dus waarschijnlijk gaat de officier van justitie kijken naar m'n zaak en dan bepalen hoe verder. In principe zou het bezit van ongeveer 0.9gram ketamine mijn enige overtreding zijn, gezien de RC's legaal zijn.

Voor stoffen op de opiumlijst geldt dat er doorgaans vanaf 0,5g tot vervolging wordt overgegaan, maar de vraag is dus of dat ook geldt voor ketamine. Dat staat namelijk niet op de opiumlijst maar valt onder de geneesmiddelenwet. Zal in de praktijk wel een beetje op hetzelfde neerkomen?
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#18
MR_CHIP zei:
neem aan dat je alles moest inleveren geen idee hoe dat gaat met rc's
Klik om te vergroten...
Ik heb er afstand van gedaan. Had in eerste instantie gevraagd of ik het terug mocht en hij wilde het gaan overleggen. Maar toen bedacht ik me dat ik misschien niet met m'n geluk moest spelen door opnieuw dingen mee naar binnen te nemen. M'n vrienden hadden toch nog genoeg drugs voor me.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#19
Flink, schrikken dus. Maar voorlopig lijkt het nog best gunstig afgelopen, hoewel je moet afwachten hoe het staartje wordt. Gaaf dat je terug mocht !

Wat ik me hierbij afvraag: wordt er bij de constatering en afhandeling nog enig onderscheid gemaakt tussen verboden middellen en (nog) vrij verkrijgbare RC's ? Hebben de functionarissen überhaupt enig idee omtrent dat onderscheid ?

Voor de justitiële kant is het verschil heel relevant. Tegelijk is moeilijk ter plekke te constateren of datgeen wat in een met (bijv.) 2F-DCK gelabeld zakje zit, ook daadwerkelijk dát is of toch iets illegaals.

Voor de festival kant maakt het denk ik weinig uit: ook de RC's tellen dan als dingen die je niet mee naar binnen mag nemen, volgens de festivalvoorwaarden. RC's, al dan niet inmiddels verboden, tellen gewoon als "drugs".
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
BelowTheFlow zei:
Flink, schrikken dus. Maar voorlopig lijkt het nog best gunstig afgelopen, hoewel je moet afwachten hoe het staartje wordt. Gaaf dat je terug mocht !

Wat ik me hierbij afvraag: wordt er bij de constatering en afhandeling nog enig onderscheid gemaakt tussen verboden middellen en (nog) vrij verkrijgbare RC's ? Hebben de functionarissen überhaupt enig idee omtrent dat onderscheid ?

Voor de justitiële kant is het verschil heel relevant. Tegelijk is moeilijk ter plekke te constateren of datgeen wat in een met (bijv.) 2F-DCK gelabeld zakje zit, ook daadwerkelijk dát is of toch iets illegaals.

Voor de festival kant maakt het denk ik weinig uit: ook de RC's tellen dan als dingen die je niet mee naar binnen mag nemen, volgens de festivalvoorwaarden. RC's, al dan niet inmiddels verboden, tellen gewoon als "drugs".
Klik om te vergroten...
Ja of het rc is of verboden drug, dat maakt alles uit.

Kijk, de toegang tot het terrein mag je zo ontzegd worden. Die macht hebben ze gewoon.

Maar voor enige veroordeling (ook een boete) moet wel vast staan dat het gaat om een verboden middel.
Daarbij is het ook zaak om zelf op te letten. Zo zal politie en OM proberen om op basis van reagenstesten iemand veroordeeld te krijgen. Dus ze vermoeden dat iets speed is. Druppelen er wat marquis reagens op, de vloeistof wordt bruin, dat komt overeen met speed. Dus hup, veroordeling voor speed.

Maar je kunt zelf gemakkelijk aantonen dat een reagenstest onvoldoende bewijs is. Want er zijn veel meer stoffen die bruin verkleuren. Voor concreet bewijs is dus een analyse van het NFI nodig. Hebben ze dat niet gedaan? Helaas pindakaas, maar dan kan je van de rechter vrijspraak eisen vanwege gebrek aan bewijs. Het verweer: "ik had eigenlijk een andere stof bij me. Maar de tunnelvisie van politie en OM behandelt alles als verboden drugs en ze waren niet geïnteresseerd in andere verklaringen."

Overigens is dit ook precies de reden waarom je ontzettend moet opletten bij je aanhouding en het verhoor; dat je geen informatie geeft. Want die kan dus tegen je gebruikt worden. Als je eerst zegt van 'ja ik had speed bij', en dan vervolgens bij de rechter gaat beweren dat dat niet zo is.. Ja, dan krijg je wel kritische vragen over hoezo je dit keer geloofd moet worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."