Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPer 28 juni vingerafdrukken inleveren

Per 28 juni vingerafdrukken inleveren

58 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#1
maakt mij niet uit , heb idd niets te verbergen.
K
Kees KlapkaakLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het is bijna zover, per 28 Juni 2009 moet iedereen die een nieuw reisdocument aanvraagt twee vingerafdrukken inleveren. Dit gaat volgens de richtlijnen van de EU waarin staat dat elke lidstaat zijn reisdocumenten met vingerafdrukken moet voorzien.

Nederland loopt hierin behoorlijk voor vergeleken andere lidstaten. Het Verenigd Koninkrijk is pas een proef gestart met een nieuw paspoort en in Duitsland had de overheid na massaal protest tegen de vingerafdrukken deze verplichting optioneel gemaakt.

Naast de richtlijn te volgen, doet Nederland er nog een schepje bovenop. Niet alleen komen deze vingerafdrukken op de RFID-chip in je paspoort, maar ze komen ook in een centrale landelijke database. Een meerderheid van de Tweede Kamer was voor het wetsvoorstel om politie en justitie toegang te geven tot de vingerafdrukken van alle Nederlanders. Nederland is daarmee uniek, aangezien geen enkel ander land toegang heeft tot de vingerafdrukken van al haar inwoners.

Of je blij moet zijn met deze ontwikkeling is de vraag. Zo heeft een hacker op afstand paspoortchips weten te kopiëren zonder dat de drager het merkte, bleek uit een rapport van de Europese Commissie dat identiteitsbewijzen waardeloos zijn in de strijd tegen het terrorisme, en bekritiseerde een ex-MI5 baas de "waardeloze" identiteitsbewijzen.
Klik om te vergroten...

Hoe denken jullie hierover?
g
gtedbroLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ga de hele dag met van die handschoentjes aan lopen, weer een stukje privacy weg. Wordt toch tijd om te gaan emigreren denk ik
T
Token_White_GuyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Blij dat ik net een nieuw paspoort heb, uitstel van executie voor 5 jaar zullen we maar zeggen.
Het bevalt me helemaal niks dat een onveroordeelde burger ineens vingerafdrukken (of in de toekomst misschien irisscan) moet achterlaten die in een grote database verdwijnen.

Ben zelf nogal op mijn privacy gesteld, en doe daarom bijvoorbeeld ook nooit mee aan acties waarbij je een auto of een reis of whatever kan winnen en daarvoor NAW-gegevens moet achterlaten. Noem me paranoïde (en dat zonder te snuiven :wink:), maar ik vertrouw de uitbreiding van 'big brother' voor geen meter. Je weet per slot van rekening nooit in welke handen jouw informatie valt.

Het verbaast me dan ook dat veel mensen het lulkoek-argument 'het is voor je eigen veiligheid' klakkeloos accepteren. Helaas heb je bij de aanvraag van een paspoort geen keuze.
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#5
Geen probleem. Ik heb niets te verbergen. In Duitsland dacht ik dat je je vingerafdrukken al moest achterlaten bij het aanvragen van een paspoort?

Wat ik wel eng vind is die RFID chips. Daarmee zouden ze je kunnen traceren. Best een enge gedachte. Ben je altijd te volgen via die chip. Waar je bent op dat moment. Hoe laat je thuiskomt, je boodschappen doet elke dag.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nu nog niet, totdat ze illigaal maken wat jij graag doet (of echt gaan vervolgen wat illigaal is en wij allemaal graag doen maar nog niet vervolgt word)
K
Kees KlapkaakLid
01-01-2024, 00:00
#7
Altijd bij dit soort discussies hoor ik: "Ik heb toch niets te verbergen" Oke prima, dan voeren we in 2010 de irisscan verplicht in, in 2011 krijgt iedereen een sensor in z'n auto die het te hard rijden direct doorgeeft aan de politie en laten we vooral niet vergeten om eind dat jaar iedereen te chippen zodat we altijd weten waar iedereen is en is geweest voor altijd.

Nee ik vond de id plicht vond ik al een beetje belachelijk eerlijk gezegd, maar met die nieuwe vingerafdruk plicht vind ik het helemaal een verkapte jodenster. Wat nou als de wereld straks wat instabieler wordt waardoor al die prive informatie in verkeerde handen valt?

Krijg de klere met je vingerafdruk
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kees Klapkaak zei:
Altijd bij dit soort discussies hoor ik: "Ik heb toch niets te verbergen" Oke prima, dan voeren we in 2010 de irisscan verplicht in, in 2011 krijgt iedereen een sensor in z'n auto die het te hard rijden direct doorgeeft aan de politie en laten we vooral niet vergeten om eind dat jaar iedereen te chippen zodat we altijd weten waar iedereen is en is geweest voor altijd.

Nee ik vond de id plicht vond ik al een beetje belachelijk eerlijk gezegd, maar met die nieuwe vingerafdruk plicht vind ik het helemaal een verkapte jodenster. Wat nou als de wereld straks wat instabieler wordt waardoor al die prive informatie in verkeerde handen valt?

Krijg de klere met je vingerafdruk
Klik om te vergroten...

Precies ja. Ik vind dat ze die macht niet mogen hebben, want er kunnen altijd verkeerde mensen op hoge plekken belanden en dat vind ik gewoon geen fijn idee.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kees Klapkaak zei:
Altijd bij dit soort discussies hoor ik: "Ik heb toch niets te verbergen" Oke prima, dan voeren we in 2010 de irisscan verplicht in, in 2011 krijgt iedereen een sensor in z'n auto die het te hard rijden direct doorgeeft aan de politie en laten we vooral niet vergeten om eind dat jaar iedereen te chippen zodat we altijd weten waar iedereen is en is geweest voor altijd.

Nee ik vond de id plicht vond ik al een beetje belachelijk eerlijk gezegd, maar met die nieuwe vingerafdruk plicht vind ik het helemaal een verkapte jodenster. Wat nou als de wereld straks wat instabieler wordt waardoor al die prive informatie in verkeerde handen valt?

Krijg de klere met je vingerafdruk
Klik om te vergroten...

het voordeel aan vingerafdrukken is dat ze gewoon personen veel sneller kunnen oppakken als ze iets misdaan hebben. zelf heb ik hier echt geen last van. Andere maatregelen zoals dat chippen vind ik weer veels te ver gaan.
g
gtedbroLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nederland word gewoon beetje bij beetje steeds meer een politiestaat... En om teur te komen op me eerdere post, ik heb idd ook niks te verbergen, maar ik vind het gewoon niet fijn dat mijn vingerafdruk al ergens in een systeem staat en ik voel me er zelfs minder veilig door. Als een hacker in het Pentagon kan komen dan kan hij overal bij. Dat is gewoon het hele punt achter dit grote verhaal.

Het is aan de ene kant raar dat we de overheid en alles gewoon niet kunnen vertrouwen op de een of andere manier.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#11
BT2303 zei:
Nederland word gewoon beetje bij beetje steeds meer een politiestaat... En om teur te komen op me eerdere post, ik heb idd ook niks te verbergen, maar ik vind het gewoon niet fijn dat mijn vingerafdruk al ergens in een systeem staat en ik voel me er zelfs minder veilig door. Als een hacker in het Pentagon kan komen dan kan hij overal bij. Dat is gewoon het hele punt achter dit grote verhaal.

Het is aan de ene kant raar dat we de overheid en alles gewoon niet kunnen vertrouwen op de een of andere manier.
Klik om te vergroten...
maar wat wilt een hacker met jou vingerafdruk ?
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik vind het idee maar niks (niet dat ik wat te verbergen heb), maar ik vind het inbreuk op de
privacy van de mens! :kots:
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#13
plantenbak zei:
Kees Klapkaak zei:
Altijd bij dit soort discussies hoor ik: "Ik heb toch niets te verbergen" Oke prima, dan voeren we in 2010 de irisscan verplicht in, in 2011 krijgt iedereen een sensor in z'n auto die het te hard rijden direct doorgeeft aan de politie en laten we vooral niet vergeten om eind dat jaar iedereen te chippen zodat we altijd weten waar iedereen is en is geweest voor altijd.

Nee ik vond de id plicht vond ik al een beetje belachelijk eerlijk gezegd, maar met die nieuwe vingerafdruk plicht vind ik het helemaal een verkapte jodenster. Wat nou als de wereld straks wat instabieler wordt waardoor al die prive informatie in verkeerde handen valt?

Krijg de klere met je vingerafdruk
Klik om te vergroten...

het voordeel aan vingerafdrukken is dat ze gewoon personen veel sneller kunnen oppakken als ze iets misdaan hebben. zelf heb ik hier echt geen last van. Andere maatregelen zoals dat chippen vind ik weer veels te ver gaan.
Klik om te vergroten...

En jij vind nu chippen te ver gaan, maar over 5 jaar als dit normaal is, dan zeg je van "oh chippen kan nog wel, maar..... gaat te ver"

En zo gaat het steeds verder en leven we nu al in een maatschappij die tientallen jaren geleden geheel ondenkbaar was.
D
De SjeikLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mijn fokking vingerafdrukken komen niet in een centrale landelijke database godverdomme. Flikker op zeg.

Edit: En excuses voor mijn taalgebruik, maar hier word ik echt zwaar pissed om. Moet ik nou ook al Europa uit straks? Ik dacht dat Nederland ontvluchten genoeg zou zijn.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wacky zei:
plantenbak zei:
Kees Klapkaak zei:
Altijd bij dit soort discussies hoor ik: "Ik heb toch niets te verbergen" Oke prima, dan voeren we in 2010 de irisscan verplicht in, in 2011 krijgt iedereen een sensor in z'n auto die het te hard rijden direct doorgeeft aan de politie en laten we vooral niet vergeten om eind dat jaar iedereen te chippen zodat we altijd weten waar iedereen is en is geweest voor altijd.

Nee ik vond de id plicht vond ik al een beetje belachelijk eerlijk gezegd, maar met die nieuwe vingerafdruk plicht vind ik het helemaal een verkapte jodenster. Wat nou als de wereld straks wat instabieler wordt waardoor al die prive informatie in verkeerde handen valt?

Krijg de klere met je vingerafdruk
Klik om te vergroten...

het voordeel aan vingerafdrukken is dat ze gewoon personen veel sneller kunnen oppakken als ze iets misdaan hebben. zelf heb ik hier echt geen last van. Andere maatregelen zoals dat chippen vind ik weer veels te ver gaan.
Klik om te vergroten...

En jij vind nu chippen te ver gaan, maar over 5 jaar als dit normaal is, dan zeg je van "oh chippen kan nog wel, maar..... gaat te ver"

En zo gaat het steeds verder en leven we nu al in een maatschappij die tientallen jaren geleden geheel ondenkbaar was.
Klik om te vergroten...

hoe weet jij nou wat ik normaal vind :')
bij mij ligt al jaren de grens waar ik hem al eerder aangaf.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#16
plantenbak zei:
Wacky zei:
plantenbak zei:
het voordeel aan vingerafdrukken is dat ze gewoon personen veel sneller kunnen oppakken als ze iets misdaan hebben. zelf heb ik hier echt geen last van. Andere maatregelen zoals dat chippen vind ik weer veels te ver gaan.
Klik om te vergroten...

En jij vind nu chippen te ver gaan, maar over 5 jaar als dit normaal is, dan zeg je van "oh chippen kan nog wel, maar..... gaat te ver"

En zo gaat het steeds verder en leven we nu al in een maatschappij die tientallen jaren geleden geheel ondenkbaar was.
Klik om te vergroten...

hoe weet jij nou wat ik normaal vind :')
bij mij ligt al jaren de grens waar ik hem al eerder aangaf.
Klik om te vergroten...

Oh comon... Doe lekker of je dom bent en het niet snapt.
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#17
maakt me niet zoveel uit...heb niks te verbergen
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#18
ik snap het wel maar als ze idd over 5 jaar willen gaan chippen blijf ik er gewoon op tegen.
een vingerafdruk kan geen kwaad in de verkeerde handen, chippen bv wel.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#19
Godverdomme, het wordt steeds mongoler. En het wordt ook nog eens in zulke kleine stapjes gedaan dat een groot deel van de mensen het niet eens merken als een aanval op hun privacy. Als je 5 jaar geleden zei dat ze over 5 jaar van iedereen de vingerafdrukken in een grote database hadden en op een chip die op afstand uit te lezen is en je ALTIJD bij je moet hebben, zouden mensen je uitlachen...

Waar is in godsnaam dat verzet vanuit het volk tegen dit soort dingen? Iedereen is tegenwoordig maar apathisch tegenover alles wat geen lol of werk is.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#20
plantenbak zei:
ik snap het wel maar als ze idd over 5 jaar willen gaan chippen blijf ik er gewoon op tegen.
een vingerafdruk kan geen kwaad in de verkeerde handen, chippen bv wel.
Klik om te vergroten...

Jah, omdat de maatschappij en ik dus een evoluerend iets is waarin wat acceptabel word geacht ook steeds veranderd heb ik ook al enige tijd die grens gesteld voor mezelf dat wanneer ze chips in mijn lichaam gaan verplichten of onmisbaar maken zoals ze nu met die vingerafdrukken doen, dat het dan tijd is om mijn luie reed in beweging te brengen en in opstand te komen. Revolution Calling :wink:

En dat vingerafdrukken geen kwaad kunnen ben ik het helemaal niet mee eens. Realiseer wel dat verkeerde handen niet een of andere hacker hoeft te zijn, maar ook de regering kan zijn. (lijkt me dat de geschiedenis daarover genoeg duidelijkheid geeft).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."