#1
maakt mij niet uit , heb idd niets te verbergen.
Het is bijna zover, per 28 Juni 2009 moet iedereen die een nieuw reisdocument aanvraagt twee vingerafdrukken inleveren. Dit gaat volgens de richtlijnen van de EU waarin staat dat elke lidstaat zijn reisdocumenten met vingerafdrukken moet voorzien.
Nederland loopt hierin behoorlijk voor vergeleken andere lidstaten. Het Verenigd Koninkrijk is pas een proef gestart met een nieuw paspoort en in Duitsland had de overheid na massaal protest tegen de vingerafdrukken deze verplichting optioneel gemaakt.
Naast de richtlijn te volgen, doet Nederland er nog een schepje bovenop. Niet alleen komen deze vingerafdrukken op de RFID-chip in je paspoort, maar ze komen ook in een centrale landelijke database. Een meerderheid van de Tweede Kamer was voor het wetsvoorstel om politie en justitie toegang te geven tot de vingerafdrukken van alle Nederlanders. Nederland is daarmee uniek, aangezien geen enkel ander land toegang heeft tot de vingerafdrukken van al haar inwoners.
Of je blij moet zijn met deze ontwikkeling is de vraag. Zo heeft een hacker op afstand paspoortchips weten te kopiëren zonder dat de drager het merkte, bleek uit een rapport van de Europese Commissie dat identiteitsbewijzen waardeloos zijn in de strijd tegen het terrorisme, en bekritiseerde een ex-MI5 baas de "waardeloze" identiteitsbewijzen.
Kees Klapkaak zei:Altijd bij dit soort discussies hoor ik: "Ik heb toch niets te verbergen" Oke prima, dan voeren we in 2010 de irisscan verplicht in, in 2011 krijgt iedereen een sensor in z'n auto die het te hard rijden direct doorgeeft aan de politie en laten we vooral niet vergeten om eind dat jaar iedereen te chippen zodat we altijd weten waar iedereen is en is geweest voor altijd.
Nee ik vond de id plicht vond ik al een beetje belachelijk eerlijk gezegd, maar met die nieuwe vingerafdruk plicht vind ik het helemaal een verkapte jodenster. Wat nou als de wereld straks wat instabieler wordt waardoor al die prive informatie in verkeerde handen valt?
Krijg de klere met je vingerafdruk
Kees Klapkaak zei:Altijd bij dit soort discussies hoor ik: "Ik heb toch niets te verbergen" Oke prima, dan voeren we in 2010 de irisscan verplicht in, in 2011 krijgt iedereen een sensor in z'n auto die het te hard rijden direct doorgeeft aan de politie en laten we vooral niet vergeten om eind dat jaar iedereen te chippen zodat we altijd weten waar iedereen is en is geweest voor altijd.
Nee ik vond de id plicht vond ik al een beetje belachelijk eerlijk gezegd, maar met die nieuwe vingerafdruk plicht vind ik het helemaal een verkapte jodenster. Wat nou als de wereld straks wat instabieler wordt waardoor al die prive informatie in verkeerde handen valt?
Krijg de klere met je vingerafdruk
maar wat wilt een hacker met jou vingerafdruk ?BT2303 zei:Nederland word gewoon beetje bij beetje steeds meer een politiestaat... En om teur te komen op me eerdere post, ik heb idd ook niks te verbergen, maar ik vind het gewoon niet fijn dat mijn vingerafdruk al ergens in een systeem staat en ik voel me er zelfs minder veilig door. Als een hacker in het Pentagon kan komen dan kan hij overal bij. Dat is gewoon het hele punt achter dit grote verhaal.
Het is aan de ene kant raar dat we de overheid en alles gewoon niet kunnen vertrouwen op de een of andere manier.

plantenbak zei:Kees Klapkaak zei:Altijd bij dit soort discussies hoor ik: "Ik heb toch niets te verbergen" Oke prima, dan voeren we in 2010 de irisscan verplicht in, in 2011 krijgt iedereen een sensor in z'n auto die het te hard rijden direct doorgeeft aan de politie en laten we vooral niet vergeten om eind dat jaar iedereen te chippen zodat we altijd weten waar iedereen is en is geweest voor altijd.
Nee ik vond de id plicht vond ik al een beetje belachelijk eerlijk gezegd, maar met die nieuwe vingerafdruk plicht vind ik het helemaal een verkapte jodenster. Wat nou als de wereld straks wat instabieler wordt waardoor al die prive informatie in verkeerde handen valt?
Krijg de klere met je vingerafdruk
het voordeel aan vingerafdrukken is dat ze gewoon personen veel sneller kunnen oppakken als ze iets misdaan hebben. zelf heb ik hier echt geen last van. Andere maatregelen zoals dat chippen vind ik weer veels te ver gaan.
Wacky zei:plantenbak zei:Kees Klapkaak zei:Altijd bij dit soort discussies hoor ik: "Ik heb toch niets te verbergen" Oke prima, dan voeren we in 2010 de irisscan verplicht in, in 2011 krijgt iedereen een sensor in z'n auto die het te hard rijden direct doorgeeft aan de politie en laten we vooral niet vergeten om eind dat jaar iedereen te chippen zodat we altijd weten waar iedereen is en is geweest voor altijd.
Nee ik vond de id plicht vond ik al een beetje belachelijk eerlijk gezegd, maar met die nieuwe vingerafdruk plicht vind ik het helemaal een verkapte jodenster. Wat nou als de wereld straks wat instabieler wordt waardoor al die prive informatie in verkeerde handen valt?
Krijg de klere met je vingerafdruk
het voordeel aan vingerafdrukken is dat ze gewoon personen veel sneller kunnen oppakken als ze iets misdaan hebben. zelf heb ik hier echt geen last van. Andere maatregelen zoals dat chippen vind ik weer veels te ver gaan.
En jij vind nu chippen te ver gaan, maar over 5 jaar als dit normaal is, dan zeg je van "oh chippen kan nog wel, maar..... gaat te ver"
En zo gaat het steeds verder en leven we nu al in een maatschappij die tientallen jaren geleden geheel ondenkbaar was.
plantenbak zei:Wacky zei:plantenbak zei:het voordeel aan vingerafdrukken is dat ze gewoon personen veel sneller kunnen oppakken als ze iets misdaan hebben. zelf heb ik hier echt geen last van. Andere maatregelen zoals dat chippen vind ik weer veels te ver gaan.
En jij vind nu chippen te ver gaan, maar over 5 jaar als dit normaal is, dan zeg je van "oh chippen kan nog wel, maar..... gaat te ver"
En zo gaat het steeds verder en leven we nu al in een maatschappij die tientallen jaren geleden geheel ondenkbaar was.
hoe weet jij nou wat ik normaal vind :')
bij mij ligt al jaren de grens waar ik hem al eerder aangaf.
plantenbak zei:ik snap het wel maar als ze idd over 5 jaar willen gaan chippen blijf ik er gewoon op tegen.
een vingerafdruk kan geen kwaad in de verkeerde handen, chippen bv wel.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."