Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLegalisering softdrugs bespaart 850 miljoen

Legalisering softdrugs bespaart 850 miljoen

23 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#1
'Legalisering softdrugs bespaart 850 miljoen'

AMSTERDAM - Volgens econoom Martijn Boermans van de Hogeschool van Utrecht kan een legalisering van cannabis de Nederlandse staat 850 miljoen euro aan belastinginkomsten opleveren.

Wiet levert schatkist klein miljard op

Legalisering van softdrugs zou de schatkist via belastingen 850 miljoen euro opleveren. De PvdA ziet de voordelen.

Een ambtelijke werkgroep van het ministerie van Financiën had eerder dit jaar een bedrag van ruim 440 miljoen berekend. „Die hebben nogal zuinigjes gerekend”, zegt Boermans in De Pers.

Voorzitter Raimond Dufour van de Stichting Drugsbeleid betreurt dat bij drugsdebatten nooit eens wordt gekeken naar voordelen van legalisering. Hij wil 40.000 handtekeningen verzamelen voor een petitie om die legalisering bij de Tweede Kamer op de agenda te zetten.
Klik om te vergroten...

Klik voor artikel+filmpje
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#2
Is de petitie al gestart?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
TeKNoZem zei:
Is de petitie al gestart?
Klik om te vergroten...

Inderdaad..
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb zo'n gevoel dat 't kabinet hier gewoon snel voorbij loopt en net als of doen dat ze niks horen...

O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#5
@kaasbaas:
Als ze er bijna een miljard mee kunnen besparen zullen ze er niet zo snel langslopen, hoop ik
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Besparen? hoe? wordt daarmee ook bedoeld dat er belastingcenten mee te verdienen zijn :confused:
p
pascal828Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Eindelijk iets positiefs na het kraakverbod, en de bezuiniging van de zorgverzekering!

Kom maar op met die petitie! :grin:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
pascal828 zei:
Eindelijk iets positiefs na het kraakverbod, en de bezuiniging van de zorgverzekering!

Kom maar op met die petitie! :grin:
Klik om te vergroten...
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Niet te vroeg juigen... Legalisering kan toch betekenen dat het nog veel duurder wordt?
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#10
Besef wel dat we nog steeds onder druk staan van de hele wereld waarvan het grootste gedeelte ons beleid niet echt leuk vind.
S
Scooby-DooLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dreuge zei:
Niet te vroeg juigen... Legalisering kan toch betekenen dat het nog veel duurder wordt?
Klik om te vergroten...
Door het te legaliseren word de productie goedkoper, maar er komen wel weer accijnzen bij.
Volgensmij blijft de prijs ongeveer hetzelfde.
Z
Zazuu.Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Als ze de prijs omhoog gooien blijft de meerderheid op straat kopen en heeft het uiteindelijk nog geen zin.
S
Scooby-DooLid
01-01-2024, 00:00
#13
Morgen word er in de Amerikaanse staat Californië gestemd of ze daar marihuana gaan legaliseren.

:stoned:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#14
Scooby-Doo zei:
Morgen word er in de Amerikaanse staat Californië gestemd of ze daar marihuana gaan legaliseren.

:stoned:
Klik om te vergroten...


Serieus?
S
Scooby-DooLid
01-01-2024, 00:00
#15
Flameon zei:
Scooby-Doo zei:
Morgen word er in de Amerikaanse staat Californië gestemd of ze daar marihuana gaan legaliseren.

:stoned:
Klik om te vergroten...


Serieus?
Klik om te vergroten...
http://nos.nl/video/194726-californie-p ... huana.html
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#16
woei een doorbraak in america
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#17
Flameon zei:
woei een doorbraak in america
Klik om te vergroten...

Een groot deel van de blowende bevolking in Cali is alleen tegen prop 19. De precieze reden waarom weet ik alleen zo niet. Kheb wel een site gevonden met redenen, kheb ze alleen nog niet gelezen: http://stop19.com/
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dreuge zei:
Besparen? hoe? wordt daarmee ook bedoeld dat er belastingcenten mee te verdienen zijn :confused:
Klik om te vergroten...

Uiteraard, en nog meer dan nu.
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#19
dus wordt het ws duurder voor ons?
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dreuge zei:
dus wordt het ws duurder voor ons?
Klik om te vergroten...

Als kweek dan ook gewoon legaal en gereguleerd word dan denk ik niet dat het duurder zal worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."