Ik hoop ook niet dat het zo ver komt en denk ook niet dat het gaat lukken. Maar de wet is nu al wel strenger dan vorig jaar. Want bij de smartshop mogen ze bijvoorbeeld sinds 1 januari geen informatie meer geven over 3MMC. Ze verkopen het nog wel, maar als ze er inhoudelijk iets over zeggen verder zijn ze nu strafbaar vertelde de verkoopster.
Ze mogen het enkel verkopen als middel dat nadrukkelijk niet voor consumptie geschikt is. Wanneer ze tips geven over het innemen overtreden ze deze regel dus.
Natuurlijk willen ze klanten gewoon nuttige info geven, maar in een uitzending van het programma Radar is hierover aardig wat negatieve publiciteit naar buiten gekomen. Over het horror-middel 3-MMC dat gewoon legaal te koop is.
Ik kan me goed voorstellen dat verkopers nu nog eens extra voorzichtig zijn wanneer klanten vragen stellen over het gebruik van deze stoffen. Het zou zomaar een undercover reporter of opsporingsbeambte kunnen zijn.
Het gebruik? Labjas aan, erlenmeyer, reageerbuis, labrat, microscoop. Als je intentie is om het per ongeluk binnen te krijgen moet je zelf maar uitzoeken hoe je dat het beste kunt doen. Dat is niet waar het voor verkocht wordt. Het dient de wetenschap, niet het vermaak.
Een zoekmachine gebruiken is ook geen rocket science.
Het is een aparte gang van zaken, maar werkt prima voor degenen die zich er even in willen verdiepen. Dus, zolang het nog op deze manier kan: zeur niet maar profiteer ervan.
Al zou ik wel voorstander zijn van een zeker zelfregulerend vermogen onder verkopers van RC's. De groepen cathinones (o.a. 3-MMC) en benzo's zijn nogal problematisch. Op zijn minst moet de verkoop daarvan vergezeld gaan van stevige waarschuwingen omtrent het per abuis binnenkrijgen van deze middelen: dit kan met nogal wat nadelige effecten gepaard gaan. Zulke evident schadelijke en/of verslavende middelen geven tegenstanders van legale RC-verkoop een stok om mee te slaan.