Ten eerste: Ik zou Syl nog een keer willen bedanken voor haar medeleven, het is goed om te weten dat er nog iemand om je geeft en genoeg om tot een actie over te gaan om je werkelijk te helpen. Bedankt Syl. (Ze had de burgemeester zelfs aangeschreven)
Ten tweede: Ik denk dat Syl ook een beetje gestrest was, en ze een verkeerde indruk kreeg van degene van het sociale wijkteam die mij bijstaat. De goede man staat mij echt goed bij en moet onderhand gek worden van mijn belletjes en vragen. Ook hij heeft te maken als sociaal werker met een traag draaiend en naar mijn mening. een niet altijd meewerkend ambtenarenapparaat. Hij doet echt wel zijn best en moet lachen om de kwade mails die ik hem soms stuur. Hij doet zijn best maar kan ook niet toveren.
Ik werd 's ochtends wakker en het eerste wat ik deed en wat ik altijd doe is mijn pc aanzetten en kijken wat er gebeurd of gebeurd is. Ik had geen verbinding met internet meer. Ik dacht het kwam doordat er een storing was, als ik van internet was afgesloten had Ziggo mij wel een melding gegeven, dacht ik. Enige tijd later kreeg ik wel door dat het om een afsluiting ging. Ik belde met Ziggo, kan altijd als je klant bent, (1200 bellen) en het bleek inderdaad het geval.
Ogenblikkelijk kwamen de muren op me af. Geen tv, telefoon, email en internet. Geen communicatie dus. Voor iemand die graag stukjes schrijft op internet een ware nachtmerrie die werkelijkheid wordt. Vloekend en tierend ben ik de dag door gekomen, heb niet geblowd al had ik dat zeker gedaan mocht ik daarvoor het geld hebben gehad.
Ik had nog een paar euro op mijn mobiele telefoon, het abonnement was al lang afgesloten, ik deed het met een prepaid kaartje. Heb bijna alles er doorheen gebeld. Ik begreep dat de schulddienstverlening niet echt zat te wachten op mijn gezeik over een internetverbinding, ik begrijp nu ook wel waarom. Zij zijn nog steeds mijn schulden aan het inventariseren en tot budgetbeheer is het nog steeds niet gekomen omdat ik maar rekeningen en met name schulden naar ze blijf opsturen. Het is niet zo dat schulddienst een zak met geld klaar heeft staan om iedereen maar uit de schulden te helpen, dat zou overigens mooi zijn.
Ze moeten alles zien te betalen van mijn uitkering en gaan regelingen aan met de schuldeisers. Omdat ik nogal wat schulden heb zat ik al meteen aan mijn plafond en worden ze een beetje gek van mijn gezeur. "Mijn fiets heeft geen verlichting en remmen, kan ik dat laten maken?" "Is er nog geld voor een hobby"? "Kan ik een telefoon abbo afsluiten"? "Betalen jullie Ziggo nog"? enz enz. Ik wist en weet nog steeds niet goed hoe schulddienstverlening precies werkt, maar ze hebben in geen geval een zak met geld klaar staan om je uit de schulden te helpen, tenminste, niet voor mij. Toen ik dus bleef doorzeuren over mijn Ziggo abbo werden ze denk ik een beetje kriegel en vertelden me dat ik maar een andere provider zoeken moest. (??)
Ik was dus afgesloten van alles en rookte een pakje shag leeg en had dus geen communicatie meer. 's avonds werd het me teveel en ik zette mijn desktop speakertjes op 10 en begon maar een beetje te rocken omdat de buren ook weer herrie aan het maken waren. Ik hoorde die deurbel echt niet! In het midden van "Enter Sandman" werd echter de deur er bijna uit geramd. Ik werd ogenblikkelijk kwaad, ik dacht: dat zijn de buren. Ik stormde naar de deur en trok hem met een kwade kop open, ik werd nog kwader! Er stonden vier agenten voor de deur en na ik ogenblikkelijk aannam in mijn gekke hoofd, voor geluidsoverlast.
"Rustig Rustig, zeiden de agenten, rustig aan! We hebben een telefoontje gehad van een mevrouw die zich erg bezorgd om je maakt. Meteen had ik door dat de agenten niet kwamen voor geluidsoverlast maar dat Syl de politie in mijn stad had gebeld omdat ze bezorgd om me was.
Ik brak meteen in stukken en liet de agenten binnen. Die kregen snel door dat het met mij helemaal niet goed ging en begonnen te bellen met GGZ. Zoals een huisarts je door kan verwijzen naar GGZ voor hulp kan de politie dat ook, sterker, het is hun taak. Twee agenten waren al vertrokken en aan de ene die bleef deed ik mijn verhaal en de andere belde dus voor een spoedafspraak bij GGZ.
Ik kwam uiteraard bij de verkeerde ingang, (de ingang van gesloten afdelingen) maar een vriendelijke dame loodste mij door de gangen van de gesloten afdelingen (geen pretje) en ik kreeg mijn eerste intake bij GGZ. Morgen heb ik daar een gesprek met de arts, psycholoog of psychiater of wat dan ook.
Ben vandaag bij de huisarts geweest om een bloedtest te vragen voor die vreselijke vermoeidheid, dat gaat niet door. Een bloedtest valt onder het eigen risico van de verzekering en kan ik dus niet betalen. het wijkteam is hier nu mee bezig. Ik mocht van de arts niet meer samen met Syl 's avonds liters aardbeienthee weg lurken omdat ik zoveel naar het toilet moet ;s nachts en daar waarschijnlijk een deel van die vermoeidheid vandaan kwam....
Ik heb zelf een regeling getroffen met Ziggo. Ik ben er niet zeker van of dit ook mocht van schuldhulp omdat er duidelijk in het contract staat dat ik geen nieuwe financiële verplichtingen mag aangaan, maar naar mijn mening ben ik geen nieuwe financiële verplichting aan gegaan. Slecht een herschikking van de kosten, technisch gezien. Ik heb tot de 23e van deze maand de tijd om te betalen, daarna wordt ik weer afgesloten. Bij Ziggo konden ze niet begrijpen dat de schulddienst geen contact met ze opnam omdat een telefoontje van schuldhulp genoeg is om het contract niet te verbreken en tot een kostenregeling te komen, maar ik denk dat de centjes van mijn uitkering verdeeld zijn en er geen cent meer over is. Heb lang niet alles verteld maar ben het nu een beetje zat.
Voor iedereen hier nogmaals, heel erg bedankt voor jullie medeleven. Ik had never nooit gedacht dat ik zoveel steun zou mogen ontvangen. Nooit! Het verbaast me nog steeds tot op dit moment en het ontroert me nog meer. Dit doet meer voor me dan èèn of andere "peut" mij ooit geven kan!
Bedankt allemaal!
Enige context bij dit geweldige optreden.
"De muur" in Berlijn was gevallen en het communisme was in Rusland op zijn retour. De barsten in het "ijzeren gordijn" waren voelbaar. Het streng communistische regime stond toe dat bands uit het vrije westen voor het eerst een concert gaven in Moskou. Rockmuziek was streng verboden in de Sovjet Unie. Meer dan 1,5 miljoen toeschouwers! Okè, 500.000 toeschouwers.
Voor meer over deze geweldige gebeurtenis: Scorpions - Wind of change.